اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشريط الاخبارى ..

Salwa

Recommended Posts

صباح الخير ......يامصر.

انهاردة الصبح قلت اشوف الاخبار (( قصدى الاكاذيب )) فى الفضائية المصرية ...!!

حتى الشريط الاخبارى المتحرك ..........ملئ بالأخطاء .. حتى الأخطاء الاملائية ..

فيه خبر بيقول ان ....ساركوزى يطالب ( بمبادرات ) لمساعدة الرئيس الفلسطينى ...

كاتبينها ازاى بقى ؟؟

ساكوزى يطالب ( بمبادرات ) لمساعدة الرئيس الفلسطينى ..........((( على فكرة بين القوسين دى بتاعتهم )))

انا بس عاوزة اعرف حاجة ....حاجة واحدة بس....مين اللى بيعد البرامج دى ؟؟ مين المسئول عن الشريط المتحرك فى قناة فضائية كل العالم بيشوفها ؟؟

يعنى ايه يغلطوا فى كتابة اسم الرئيس الفرنسى ؟؟

دى فضيحة ...

والله العظيم فضيحة ....

طيب واحد غلط.............مفيش حد يراجع عليه ؟؟

يعنى هو كدة اقتنع بينه وبين نفسه ان الاسم كدة له معنى افضل ؟؟ ...كويس اللى ماساماهوش استاكوزا ؟؟

ويبقى معناها الحرفى ....(( هذا الشئ )) ...

آسفة لو كنت ضايقت حد فيكم .....بس كان لازم تشاركونى (( فرحتى )) ...بكل الطفرات والكفاءات اللى موجودة فى الفضائية .....((وبيرفضوا الاوائل المتقدمين لاى شغلة فى المقاطعة التليفزيونية بتاعتهم لآنهم معندهمش وسايط )) ..

صباح الخير ......يامصر.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا مدام سلوى

أصلا الفضائية المصرية كلها غير قابلة للاستخدام الآدمي و آيلة للسقوط

ولازم يطلعلها قرار من رئيس الحي بالإزالة

كلو بيكروت مبقاش حد بيشتغل بضمير حتى الي بيشتغلوا بضمير

الي معندهمش ضمير بيحاولوا يدمروهم

وصباح الفل

ميمو

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

والله يامدام سلوى مش عارفه اقول لحضرتك ايه..

بس نصيحه مني بلاش القنوات المصريه خالص لانها بترفع الضغط.. وتفقع المراره..وتجيب السكر..

انا بصراحه ما بفتحهاش غير لما يكون فيه متش بس..

رابط هذا التعليق

و الله يا جماعة كل كلامكم صح ...

و على فكرة الأخطاء مش في الشريط الإخباري بس ده حتى في البرامج كمان ..

و حتى أنا كمان يا سمسما مبحبش أتفرج على القنوات المصرية كمان أوي ...

:unsure: 011.GIF

تم تعديل بواسطة مـي
رابط هذا التعليق

العزيزة سلوى :

المسئول عن الشريط الصرصاري في القنوات المصرية طبعاً هو قطاع الأخبار المصري..

والقطاع لم يتخلص من تلك العيوب الموجودة في الميديا الحكومية التي عاشت لعقود طويلة بلا منافس حقيقي ، ووصل الغرور بالتليفزيون المصري بالتعامل باستخفاف مع كل المنافسين في تقديم الخدمة الإخبارية في العالم العربي دون تفكير ودون احترام للمنافس ، وإذا كان هذا الغرور "بيودي في داهية" في كرة القدم فلك أن تتخيلي ما هو أسوأ في الإعلام..

ففي الوقت الذي يتفنن فيه المنافس في التدقيق اللغوي باعتبار أن اللغة واجهة للقناة نرى القطاع بسلامته يتعامل بكل تعالٍ وصلف وغرور مع تلك المسألة ، مثلما تعامل مع الصورة من قبل ، بالديكور الأي كلام ، والتصوير الأي كلام ، والمواصفات الهندسية الأي كلام ، والاختيارات الموسيقية الأي كلام..

فالحين بس يتمحكوا في تقليد المذيعين الشوام في عربيتهم الفصحى بس علشان تبقى عالمي ومية مية.. كما لو كنا شعباً يجهل الفصحى وليس به جامعة عريقة ظلت تعلم العالم العربية!

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

الافاضل...........ميرامار...سمسمة....مى...شريف عبد الوهاب .

صباح الخير ..

شكرا جزيلا لمشاركاتكم التى اثبتت لى انكم تتفقون معى فى الرأى ان هذه القناة يجب تغيير اسمها الى قناة التنابلة ...

بيتهيألى ان نوادر الفضائية ممكن يتكتب فيها صفحات وصفحات خصوصا من وجهة نظرى ....(( اصبحت فقط ابحث عن اخطائهم ...من غيظى منهم ))

شئ غريب حدث امس ...(( مرتين اكتب رد وعندما اكون على وشك ارساله ....يتقطع النور !!؟؟))...قلت لنفسى آمنت بالله ...القناة دى حتى بتعفرت النور !!!...والا يمكن لانى كنت بكتبلكم على اللى حصل يوم الاربعاء ؟؟

ربنا يستر ....ححاول اكتب تانى ويارب النور مايتقطعش !!!...فيه تصليحات فى الشارع ...!!!

اول امبارح كان فيه برنامج اسمه (( فنجان قهوة )) ...وكانت الضيفة دكتورة اغذية اسمها ..(( .....كامل ))...مش فاكرة اسمها لكنى اتذكر اسم الوالد ( كما ترون ) ...وطبعااااااا المذيعتين ( المقرر )...دايما نلاقيهم فى اغلب البرامج يعنى كأنهم بيلعبوا لعبة الكراسى الموسيقية ....كل ساعة فى مكان ...(( زى الممثلين اياهم اللى بيمثلوا كلللللل المسلسلات من عشرين سنة ))..

المهم ...

الدكتورة دى بقى جاية لابسة نجفة على صدرها ونجفتين فى ودانها ده غير العدسات (( عرفت انهم عدسات من تبريقة عينيها وكل شوية تسبل عينيها وتبص لفوق (( قصدى تحول يعنى )) ...ولا تنسوا ايضا الانف الافطس الذى يدل على اصول افريقية مع بروز الوجنتين ....اما بقى الشعر فكان (( على الخدود يهفهف ويرجع يطير .....لالالالا مكانش بيطير لأنه لازق ...اعتقد ان الكوافير المسكين ( طيب الله ثراه ) ...تعب قوى قوى على ما فرد لها شعرها وثبته بحيث يظهر كأنه طبيعى !! وبقول طيب الله ثراه لأنه بالتأكيد ...مات...بعد كمية الدبابيس والمتاهات اللى حاول يصلح بيها ويغير من هذه ....المرأة ))....

المهم طبعا ....بين كلمة عربى واربعتاشر انجليزى ...(( علشان تفهم الناس الجهلة اللى زيى بيشوفوا القناة دى ...انها بتعرف لغات وبتفهم الخواجات !! )) ...

شرحت الدكتورة طريقة التغذية ومش عارف ايه .......ووو (( فجأتن )) ...اتصلت سيدة من المانيا تطلب استشارة لان الاطباء فى المانيا اكتشفوا بالصدفة ان ابنها عنده ( ثلاسيميا ) ...(( هى لم تقل ثلاسيميا لكن قالت انيميا البحر المتوسط ....بس انا يعنى بقول لكم هى كان قصدها ايه ؟؟)) .......و.....استمرت السيدة تشرح ..

الوله كان مدوخنى وكنت برجع من الشغل وافضل اقول له كل ياوله كل ياوله ...لما تخن بسببى الصراحة ..ومش عارفة ااكله ايه ؟؟ هم هنا عملوا له تحليل هيموجلوبين وبعتوا عينات المعمل وبيقولوا لى مخافش بس مش عارفة ؟؟

واستمرت المناقشة ....كما ترون ..وكأنها بين بلكونتين فى حى شعبى وكل بلكونة فيها حريم عمالين يرغوا !!!!!!

الى ان قررت احدى المذيعتين انهاء الحديث.....حاضر يامدام الدكتورة حاتقول لحضرتك تعملى ايه ؟؟

وانبعجت الدكتورة ...وحطت رجل على رجل وقالت بكل ...(( ايامة ))...

شوفى يامدام ؟؟ هو الحقيقة مش تخصصى ....لكن انا عندى حالات مشابهة ...(((((( معرفش ازاى مش تخصصها وعندها حالات مشابهة ؟؟ )))))))..

وفعلا لما بتيجى لهم الحالة بلحق بقى بالمهدئات والمضادات الحيوية ..

شوفى يامدام ....انتى اهم حاجة لما تيجى الحالة اديه مضاد حيوى !!!!!!!!..

طبعاااااااا هم كانوا قطعوا الخط ....لان لو الست اللى عايشة فى المانيا دى بتفهم ...كان لازم تشتمها على الهواء مباشرة ...وتقول لها ((( انتى دكتروكى فين ؟؟ )))...

معلش بقى اعذرونى ....

اصلى اسكندرانية ....وحبكت القافية ....ولو متريقتش على كل اللى فارسنى ....ممكن اطق يعنى واموت من الغيظ ..

انا اول مرة اعرف ان الانيميا بتتعالج بالمضاد الحيوى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب ده بس بيحصل لو كانت انيميا ناتجة عن مرض صدرى مثلا (((( وقانا الله واياكم شر المرض ))))

اقصد اى مرض معدى...يكون السبب فى الانيميا دى ..لكن انيميا فقط ؟؟ بسبب نقص حديد او شئ من هذا القبيل !!!...

هى الانيميا معدية ؟؟؟

والصراحة يعنى .....واضح جدا جدااا ....ان الفوضى تشمل كل شئ ..كل شئ...كل شئ...وان الفضايح بقت انترناسيونال ...يعنى بيظهروها للعالم كله ..

صباح الخير ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

رابط هذا التعليق

يا سوسو ولا يهمك انت امسحي القناة خالص من التلفيزيون و انت ترتاحي :wub:

الي يغيظ أكثر من الفضائية المصرية القنوات المحلية :closedeyes:

زي القناة التالتة الي تحس ان عندها الكوليرا و الانفلوانزا :roseop:

ربنا يستر

لما تشوف القنوات المعدية دي يبقى انت أكيد في مصر

ريحي بالك يا مدام سلوى :roseop::roseop:

ميمو

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

صباح سعيد ياميرامار ...

على فكرة ....اللى بيحصل فى تلفزيون بلدنا مش بيحصل فى اى مكان تانى ...

يعنى اى جهاز اعلامى زى ده لازم يكون فيه تخطيط غير كدة خالص وكل شئ يكون مدروس ...

طيب بلاش نروح بعيد ...

بنتى تعمل معدة برامج اخبارية فى احدى تلفزيونات دولة اوروبية ...

العمل يبدأ فى الخامسة صباحا ....يعنى السيارة تأتى فى الرابعة والنصف ....العمل يستمر لمدة عشر ساعات متواصلة ...مطلوب منها تحضر حوالى اربع او خمس فيديوهات بكل اهم الاخبار فى اقل من نصف ساعة ...

يحافظوا على وقت العاملين وعلى صحتهم وعلى اعصابهم....توجد كافتريا ضخمة بها كل ما هو موجود فى الاسواق من الوجبات الخفيفة حتى لايضيع العاملون الوقت فى الذهاب للمطاعم او غيره ....يعنى عشر دقائق لتناول سندوتش وحاجة ساقعة او سخنة وخلاص ...يوجد دور مخصوص ...(( كل حوالى ساعتين ونصف ياخدوا عشر دقائق راحة )) ..فى هذا الدور توجد قاعة للاسترخاء يوجد فقط حوض ضخم للاسماك ....فقط حتى يريح العاملون النظر ...(( هم يراعوا انهم ينظرون طيلة الوقت لشاشات التلفزيون او الكمبيوتر ))..

اقصد اقول ...

كل شئ مدروس..

كل شئ...

يعنى اللى بيشتغل اكيد على طول عنده الادرينالين عالى ...فى حالة نشاط دائم ..

آخر ساعة فى الشغل زى اول ساعة ...

بالطبع فيه ناس بتراجع على كل شئ ....

مش ممكن واحدة تطلع تقدم برنامج وهى لابسة زى البلياتشو مثلا ؟؟...والا تضع اصباغ وكأنها رايحة حفلة تنكرية ؟؟

مفروض نقول لهم....

ارحمونا بقى ....

مشكلتى ...؟؟ انى بحب البلد دى....بحب مصر....اصل انا من مصر ....(( هى دى مشكلتى اللى ملهاش حل ))

صباح سعيد ان شاء الله...

رابط هذا التعليق

الافاضل...........ميرامار...سمسمة....مى...شريف عبد الوهاب .

صباح الخير ..

شكرا جزيلا لمشاركاتكم التى اثبتت لى انكم تتفقون معى فى الرأى ان هذه القناة يجب تغيير اسمها الى قناة التنابلة ...

بيتهيألى ان نوادر الفضائية ممكن يتكتب فيها صفحات وصفحات خصوصا من وجهة نظرى ....(( اصبحت فقط ابحث عن اخطائهم ...من غيظى منهم ))

شئ غريب حدث امس ...(( مرتين اكتب رد وعندما اكون على وشك ارساله ....يتقطع النور !!؟؟))...قلت لنفسى آمنت بالله ...القناة دى حتى بتعفرت النور !!!...والا يمكن لانى كنت بكتبلكم على اللى حصل يوم الاربعاء ؟؟

ربنا يستر ....ححاول اكتب تانى ويارب النور مايتقطعش !!!...فيه تصليحات فى الشارع ...!!!

اول امبارح كان فيه برنامج اسمه (( فنجان قهوة )) ...وكانت الضيفة دكتورة اغذية اسمها ..(( .....كامل ))...مش فاكرة اسمها لكنى اتذكر اسم الوالد ( كما ترون ) ...وطبعااااااا المذيعتين ( المقرر )...دايما نلاقيهم فى اغلب البرامج يعنى كأنهم بيلعبوا لعبة الكراسى الموسيقية ....كل ساعة فى مكان ...(( زى الممثلين اياهم اللى بيمثلوا كلللللل المسلسلات من عشرين سنة ))..

المهم ...

الدكتورة دى بقى جاية لابسة نجفة على صدرها ونجفتين فى ودانها ده غير العدسات (( عرفت انهم عدسات من تبريقة عينيها وكل شوية تسبل عينيها وتبص لفوق (( قصدى تحول يعنى )) ...ولا تنسوا ايضا الانف الافطس الذى يدل على اصول افريقية مع بروز الوجنتين ....اما بقى الشعر فكان (( على الخدود يهفهف ويرجع يطير .....لالالالا مكانش بيطير لأنه لازق ...اعتقد ان الكوافير المسكين ( طيب الله ثراه ) ...تعب قوى قوى على ما فرد لها شعرها وثبته بحيث يظهر كأنه طبيعى !! وبقول طيب الله ثراه لأنه بالتأكيد ...مات...بعد كمية الدبابيس والمتاهات اللى حاول يصلح بيها ويغير من هذه ....المرأة ))....

المهم طبعا ....بين كلمة عربى واربعتاشر انجليزى ...(( علشان تفهم الناس الجهلة اللى زيى بيشوفوا القناة دى ...انها بتعرف لغات وبتفهم الخواجات !! )) ...

شرحت الدكتورة طريقة التغذية ومش عارف ايه .......ووو (( فجأتن )) ...اتصلت سيدة من المانيا تطلب استشارة لان الاطباء فى المانيا اكتشفوا بالصدفة ان ابنها عنده ( ثلاسيميا ) ...(( هى لم تقل ثلاسيميا لكن قالت انيميا البحر المتوسط ....بس انا يعنى بقول لكم هى كان قصدها ايه ؟؟)) .......و.....استمرت السيدة تشرح ..

الوله كان مدوخنى وكنت برجع من الشغل وافضل اقول له كل ياوله كل ياوله ...لما تخن بسببى الصراحة ..ومش عارفة ااكله ايه ؟؟ هم هنا عملوا له تحليل هيموجلوبين وبعتوا عينات المعمل وبيقولوا لى مخافش بس مش عارفة ؟؟

واستمرت المناقشة ....كما ترون ..وكأنها بين بلكونتين فى حى شعبى وكل بلكونة فيها حريم عمالين يرغوا !!!!!!

الى ان قررت احدى المذيعتين انهاء الحديث.....حاضر يامدام الدكتورة حاتقول لحضرتك تعملى ايه ؟؟

وانبعجت الدكتورة ...وحطت رجل على رجل وقالت بكل ...(( ايامة ))...

شوفى يامدام ؟؟ هو الحقيقة مش تخصصى ....لكن انا عندى حالات مشابهة ...(((((( معرفش ازاى مش تخصصها وعندها حالات مشابهة ؟؟ )))))))..

وفعلا لما بتيجى لهم الحالة بلحق بقى بالمهدئات والمضادات الحيوية ..

شوفى يامدام ....انتى اهم حاجة لما تيجى الحالة اديه مضاد حيوى !!!!!!!!..

طبعاااااااا هم كانوا قطعوا الخط ....لان لو الست اللى عايشة فى المانيا دى بتفهم ...كان لازم تشتمها على الهواء مباشرة ...وتقول لها ((( انتى دكتروكى فين ؟؟ )))...

معلش بقى اعذرونى ....

اصلى اسكندرانية ....وحبكت القافية ....ولو متريقتش على كل اللى فارسنى ....ممكن اطق يعنى واموت من الغيظ ..

انا اول مرة اعرف ان الانيميا بتتعالج بالمضاد الحيوى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب ده بس بيحصل لو كانت انيميا ناتجة عن مرض صدرى مثلا (((( وقانا الله واياكم شر المرض ))))

اقصد اى مرض معدى...يكون السبب فى الانيميا دى ..لكن انيميا فقط ؟؟ بسبب نقص حديد او شئ من هذا القبيل !!!...

هى الانيميا معدية ؟؟؟

والصراحة يعنى .....واضح جدا جدااا ....ان الفوضى تشمل كل شئ ..كل شئ...كل شئ...وان الفضايح بقت انترناسيونال ...يعنى بيظهروها للعالم كله ..

صباح الخير ..

اولا صباح النور والورد والياسمين يا مدام سلوى.. :closedeyes: :roseop:

وبجد بأى انا حاسه اني هموت من الضحك من اللي بقرأه.. :roseop: lo:: lo::

تصدقي يا مدام سلوى.. احيانا بابا لما يرجع من الشغل تعبان وقرفان من اللي بيشوفه.. بقوله عندي حل للقرف ده.. افتح الفضائيه المصريه وهتنسى اصلا ان حضرتك بتشتغل.. :roseop: :wub:

بس انا عندي سؤال بسيط هوا ليه كل مقدم برنامج بيقدم اكثر من برنامج.. :roseop:

يعني مثلا: شخص يقدم برنامج رياضي..الاقي نفس الشخص بيقدم برنامج ديني.. ونفس الشخص ممكن نلاقيه بيقدم برامج اطفال..

انا عمري ما شفت الحاجه دي في اي قناه من القنوات.. اشمعنا القناه المتخلفه دي اللي بتعمل كدا نفسي افهم ليه.. لييييييييييه؟؟!!..

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

على فكرة الفضائيات المصرية ، أدعو جميع الأخوة لمتابعة القناة الفضائية المصرية الأولى لترى عجب العجاب ، تمثيليات عفى عليها الزمن ، افلام تجارية لاتمت للقصص بشيء ، والأدهى من ذلك أنك اذا اردت مشاهدة تمثيلية قديمة لتسترجع ايام زمان فستجد فجأة انقاطاع المسلسل وعرض اغنية او لقاء دون تنويه ودون استئذان دا غير المذيعين اللي يجب وضعهم في المخازن مع التحف والانتيكات ، وياريت يتعلموا من الفضائيات العربية الأخرى زي MBC أو ابو ظبي او الامارات او اي قناة فضائية أخرى ، وتلاقي المسئول التليفزيوني يقول الكلمتين اللي مسجلهم " احنا لدينا ريادة في الاعلام العربي" طيب بأمارة إيه ، وسلم لي على الاعلام

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير .. رفقاً رفقاً ..

أنتوا نازلين سلخ و تقطيع ف الأعلام المصري ..

معلش .. أولاً أحنا بنتكلم على التليفزيون الحكومي .. و اللي ممكن نطلق عليه التليفزيون الوطني الديموقراطي .. مش على قنوات تانية مصرية .. بتحاول نوعاً ما إنها تتقدم و تتطور ..

ثانياً .. إشمعنا الإعلام اللي هيتطور و ينصلح حالة ؟؟

يا مدام سلوى .. يا كل من مر بهذا الموضوع ..

الأكل متنيل .. الشرب مختفي .. و الناس هتموت من العطش .. المواصلات زفت و الحمد لله .. التعليم مااااااااااااااااات من بدري و سعيكم مشكور .. التموين سرقوه .. الوظايف بقت بالوسايط و تلات أرباع الشباب ملطع ع القهاوي بيضربوا بانجو .. و الربع اللي فاضل .. مقضيها سمسرة !! .. مصانعنا عطلوها ، و بعدين باعوها .. هي و البنوك و الشركات .. و الفلوس ضربوها ف الجيوب .. و وزارة الاستثمار و الصناعة .. مظبطين الليلة !! .. قناة السويس عمالة تجيب ف فلوس .. بس مش عارفين و مش هانعرف بتروح فين .. البترول .. متباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااع أولاً لحساب الكبرات .. و الفتافيت بتدخل البلد .. و كان فيه قضية من قريب بخصوص الموضوع ده .. و الفضيحة كانت بجلاجل ..

إشمعنى يعني الإعلام اللي هايكون ألماظة في صندوق الكراكيب و البلاوي يعني ؟؟ على راسه ريشة ؟؟ و بعدين فساد في النظام الأداري .. من أعلى مجلس .. لغاية مجالس القرى .. و كله بيرفع شعار .. أبجني تجدني .. عاوزين الإعلام يبقى شفاف و متطور و ناصع البياض ؟؟ طب تيجي إزاي ؟؟؟

مشروع زي مدينة الإنتاج الإعلامي متكلف 13 مليار جنيه .. و دخله السنوي 43 مليون .. بالذمة ده أسمه كلاااااااااااااااااااااااااام ؟؟؟

حد يرد يا جدعان و يفهمني أحسن دماغي هايضرب

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل

كلامك لاغبار عليه وان كان في اكتر من كده بكتير والناس عارفة والكبار عارفين بس عاملين نفسهم مش عارفين حاجة يعني بيستعبطوا ، وأدعوك ياصديقي للضغط على نفسك والجلوس امام الفضائية المصرية لمدة نصف ساعة فقط وتحمل الالم ولكن ستجد العجب ، يعني تلاقي ضيوف اي برنامج لازم يكون من الحزب الهباب ويقعد يقول قصايد شعر في الحكومة واذا شعر انه يعني بايخ حبتين يقول ان احنا بنحاول نجاري التكنولوجيا العالمية وبعدين الزيادة السكانية ومشاكلها والبنية التحتية والفوقانية يعني تشعر انه انسان كداب ، وصدقني لو قلت لك ان كل كلمة يتفوه بها أي ضيف في أي برنامج على الفضائية المصرية نقوله انا و اولادي (يالا ياكداب) حتى نشرات الاخبار تشعر انهم كدابين ، وياسلام لما يجيب اخبار البلد المحلية يعني افتتح فلان وحضر علان مؤتمر وزار ترتان قرية من كذا ...يعني كدابين زفة ، والمصيبة انهم فاهمين انهم محبوبين من الناس ، وبعدين المفيد انهم مش بيحضروا في البرامج عشان الشهرة ، لأ عشان ياخدوا الاوبيج بتاع الحلقة (يعني كلمتين بمايتين تلتماية جنيه ) حد طايل ، وسلمني على الاعلام

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل

كلامك لاغبار عليه وان كان في اكتر من كده بكتير والناس عارفة والكبار عارفين بس عاملين نفسهم مش عارفين حاجة يعني بيستعبطوا ، وأدعوك ياصديقي للضغط على نفسك والجلوس امام الفضائية المصرية لمدة نصف ساعة فقط وتحمل الالم ولكن ستجد العجب ، يعني تلاقي ضيوف اي برنامج لازم يكون من الحزب الهباب ويقعد يقول قصايد شعر في الحكومة واذا شعر انه يعني بايخ حبتين يقول ان احنا بنحاول نجاري التكنولوجيا العالمية وبعدين الزيادة السكانية ومشاكلها والبنية التحتية والفوقانية يعني تشعر انه انسان كداب ، وصدقني لو قلت لك ان كل كلمة يتفوه بها أي ضيف في أي برنامج على الفضائية المصرية نقوله انا و اولادي (يالا ياكداب) حتى نشرات الاخبار تشعر انهم كدابين ، وياسلام لما يجيب اخبار البلد المحلية يعني افتتح فلان وحضر علان مؤتمر وزار ترتان قرية من كذا ...يعني كدابين زفة ، والمصيبة انهم فاهمين انهم محبوبين من الناس ، وبعدين المفيد انهم مش بيحضروا في البرامج عشان الشهرة ، لأ عشان ياخدوا الاوبيج بتاع الحلقة (يعني كلمتين بمايتين تلتماية جنيه ) حد طايل ، وسلمني على الاعلام

ماهي هي دي المشكلة .. إنهم فاكرين إن الناس بيحبوهم ، و إن الناس عاجبها كده .. و السبب الطبيعي لده .. إن المعارضة ضايعة .. و زي ما قال الكفراوي في القناة الأولى المصري من سنة تقريباً و بعد أحداث حزب الوفد ، ان المعارضه في مصر أصفار كبيرة .. و كثيرة .. ما أمتلى منها بالضجيج صار كالبالون المجوف .. ينفجر من أول شكة !!

بلد من غير معارضة وطنية بتخاف على البلد و على مالها و ناسها و عرضها .. يعني دكتاتورية و بلد ما يتعاش فيها أبداً

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

سبق لـ"برنامج" "فنجان قهوة" أن قدم "هيام الشاذلي" كـ"أخصائية تغذية" وهي التي تحب أن تقدم "نفسها" كـ"دكتورة" "تمارس العلاج" بـ "النظام الغذائي"!

وقبل "البرنامج" قدمها "محمود سعد" في برنامجه على الام بي سي..

لا محمود سعد ولا بتوع "الفضاوية" يبحثون وراء الأشخاص الذين يقدمونهم عبر برامج القنوات التي يعملون بها..

وسلامتها فعلاً أم حسن!

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
حتى الشريط الاخبارى المتحرك ..........ملئ بالأخطاء .. حتى الأخطاء الاملائية ..

فيه خبر بيقول ان ....ساركوزى يطالب ( بمبادرات ) لمساعدة الرئيس الفلسطينى ...

كاتبينها ازاى بقى ؟؟

ساكوزى يطالب ( بمبادرات ) لمساعدة الرئيس الفلسطينى ..........((( على فكرة بين القوسين دى بتاعتهم )))

انا بس عاوزة اعرف حاجة ....حاجة واحدة بس....مين اللى بيعد البرامج دى ؟؟ مين المسئول عن الشريط المتحرك فى قناة فضائية كل العالم بيشوفها ؟؟

يعنى ايه يغلطوا فى كتابة اسم الرئيس الفرنسى ؟؟

دى فضيحة ...

والله العظيم فضيحة ....

طيب واحد غلط.............مفيش حد يراجع عليه ؟؟

يعنى هو كدة اقتنع بينه وبين نفسه ان الاسم كدة له معنى افضل ؟؟ ...كويس اللى ماساماهوش استاكوزا ؟؟

ويبقى معناها الحرفى ....(( هذا الشئ )) ...

آسفة لو كنت ضايقت حد فيكم .....بس كان لازم تشاركونى (( فرحتى )) ...بكل الطفرات والكفاءات اللى موجودة فى الفضائية .....((وبيرفضوا الاوائل المتقدمين لاى شغلة فى المقاطعة التليفزيونية بتاعتهم لآنهم معندهمش وسايط )) ..

صباح الخير ......يامصر.

اولا صباحك فل يا ست الكل وكلا مك مية مية يامدام سلوى

وبما ان بنت سعادتك يتشتغل فى قناة تلفزيونية بحق وحقيقى وعندك فكرة الدنيا ماشية ازاى

احب اضيف لسعادتك بعض المعلومات البسيطة منى بصفتى احد المحشورين فى وسط الاف غيرى يعملون بما كان يسمى اتحاد الاذاعة والتليفزيون

اولا من يكتب الخبر على الشريط الاخبارى اسمة كاتب فيديو فونت وينطقونها فى المبنى فتيوفنط كل مؤهلاتة دبلون تجارة ومعين غالبا بعقد مائة وخمسون لحلوحا مصريا وبيشترك مع زمايلة الغلابة فى الاستوديو فى اكلة فول وطعمية ساعة الغدا من ملحة اللى فى بولاق تحت المبنى000!!!

نحن لا نحمل هذا الموظف او الموظفة الغلبانة االتى تجهل اسم وزير الاعلام الجديد فى خطا املائى لاسم الرئيس الفرنسى00

بل نلوم الكروش المتخمة التى تتصدر ما يسمى بالوظائف القيادية من رؤساء القطاعات ورئيسات القنوات اللذين تتعدى مكافاتهم وحوافزهم وبدلاتهم ما يوازى نظرائهم فىاهم قنوات اوروبا00

وكل مؤهلات هؤلاء الكوسة ولمصالح المتبادلة00

اما اللى بيشيلو الشغل فئة مطحونة لا عتب عليها

تحياتى واحترامى

غمست سنك فى السواد يا قلم

علشان ماتكتب شعر يقطر ألم

مالك جرالك إيه يا مجنون ... وليه

رسمت ورده وبيت وقلب وعلم

عجبى!!

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      قال تعالى عن يوسف عليه السلام وهو يعظ الفتيين اللذَين سألاه عن رؤياهما فقال قبل أن يعبرها {یَـٰصَـٰحِبَیِ ٱلسِّجۡنِ ءَأَرۡبَابࣱ مُّتَفَرِّقُونَ خَیۡرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلۡوَ ٰ⁠حِدُ ٱلۡقَهَّارُ* مَا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِهِۦۤ إِلَّاۤ أَسۡمَاۤءࣰ سَمَّیۡتُمُوهَاۤ أَنتُمۡ وَءَابَاۤؤُكُم مَّاۤ أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلۡطَـٰنٍۚ إِنِ ٱلۡحُكۡمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعۡبُدُوۤا۟ إِلَّاۤ إِیَّاهُۚ ذَ ٰ⁠لِكَ ٱلدِّینُ ٱلۡقَیِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعۡلَمُونَ}.  وهذه هي صفات العالِم
    • 7
      السلام عليكم فقط لا افهم لماذا لا تظهر مواضيع قسم المغتربين في الشريط المتحرك للمنتدي .. ربما كانت للادارة سياسة ورؤية اخري لكن في اعتقادي ان الشريط المتحرك اداة جيدة لمعرفة اخر الردود او الدعاية للموضوع نفسه فلماذا تظلم مواضيع قسم المغتربين ???
    • 3
      صباح الخير عليكم جميعا ..... جاتلى رسالة دخلت اقراها بعدين حسيت ان فى حاجة غريبة فكرت ان عينى هى اللى بتوجعنى وبعدين ركزت تانى لاحظت خير اللهم اجعله خير الشريط المتحرك سرعته عالية اوى يعنى مش مريحة للعين وكمان مش تلحق تقرا العنوان. الفونت (حجم الخط صغير جدا) يا ريت بس يكبر شوية والسرعة تهدي. ملاحظة كدا ع الماشي ..مخلصنيش اتاجهلها وامشي . يلا فوتكم بعافية .و.رمضان كريم :wub:
    • 7
      فوجئت اليوم بأن شريط الجزيرة الاخبارى استبدل بهذه العبارة الحقيقة لم يدر ببالى انه مكان شريط الجزيرة الاخبارى وظننت انه خاص بحساب محاورات المصريين على الشبكة ، ولكن الحمد لله لم يكن كذلك لاننى استطعت ان اسجل خروج ودخول لذا اردت ان الفت نظر السادة الاعضاء
    • 3
      شكرا للمحاورات على الشريط الإخباري الخاص بقناة الجزيرة ... فكرة ممتازة :lol:
  • أضف...