اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفيدونا عن تواجد بالونة المعدة فى السعودية أو الإمارات

Recommended Posts

أتصور أن الإهتمام بتقليل الوزن ليس إلا صرعة إعلامية تأخذ أكثر من حجمها ، و الكلام ليس موجها بأى شكل شخصى للفاضلة نجفة ، بنات أخت زوجتى مظهرهم نحيف إلى حد المرض و مع ذلك شغلهم الشاغل هو تخفيض الوزن و يحدث بين الحين و الآخر أن تسقط إحداهن إغماءا.

و قرأت أن عارضات الأزياء يضطررن إلى أكل المناشف الورقية تجنبا لزيادة الوزن ، و قرأت أيضا عن بداية إتجاه نحو تغيير النموذج الصحى الذى تتبناه الفتيات و الدعوة - لا أعرف كيف - للقبول بحجم معين من السمنة.

أعرف كثير من السيدات تعرضن لزيادات كبيرة فى الوزن بعد إنتقالهن للعمل فى الخليج.

تلقت زوجتى هذا الباوربوينت الطريف ... أعتقد سيرسم بسمة على وجهك

كل ماحاول احمل الملف يقولى خطأ فى استخدام المنتدى :roseop:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

شوفي بقى يا نجفة أنا أول ماقريت كلمة إن البالونة مصنوعة من السليكون اتفزعت - لإن السليكون ده مش مضمون ويكفي إن إحدى مغنيات الفيديو كليب اللي بيتباهو بأجسامهم كانت مدعوة للغناء في فندق برج العرب بدبي وفجأة انفجر السليكون المحقون في ... وكانت كارثة وتم نقلها فرنسا على وجه السرعة !!!!

أنا مش دكتور لكن أعرف إن السليكون خطير !!!

نصيحة أخوية : عليك تناول الزبادي ( قليل الدسم ) بالنخالة ( الردة ) يوميا عند العشاء ثم المشى يوميا لمدة ساعة - وشوفي في خلال 3-4 شهور مقدار النقصان في الوزن اللي هايحصل إن شاء الله .

وواضح كدة إنك بتاكلي من هارديز- وكنتاكي- والبرياني - وبتحللي بصينية كنافة بالجبنة :)

بافكر أزرع طماطم بالزبادي والردة علشان التخسيس :)

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

شوفي بقى يا نجفة أنا أول ماقريت كلمة إن البالونة مصنوعة من السليكون اتفزعت - لإن السليكون ده مش مضمون ويكفي إن إحدى مغنيات الفيديو كليب اللي بيتباهو بأجسامهم كانت مدعوة للغناء في فندق برج العرب بدبي وفجأة انفجر السليكون المحقون في ... وكانت كارثة وتم نقلها فرنسا على وجه السرعة !!!!

أنا مش دكتور لكن أعرف إن السليكون خطير !!!

نصيحة أخوية : عليك تناول الزبادي ( قليل الدسم ) بالنخالة ( الردة ) يوميا عند العشاء ثم المشى يوميا لمدة ساعة - وشوفي في خلال 3-4 شهور مقدار النقصان في الوزن اللي هايحصل إن شاء الله .

وواضح كدة إنك بتاكلي من هارديز- وكنتاكي- والبرياني - وبتحللي بصينية كنافة بالجبنة :lol:

بافكر أزرع طماطم بالزبادي والردة علشان التخسيس wst::

يا كوكواوا :cry: البالونة بتتنفخ بالسيليكون او محلول الملح او عصير الطماطم (بتاعة كوكواوا

وحتى لو انفجرت السليكون مش المشكلة البالونة نفسها اللى هتبقي مشكلة .

انا مش اكيلة خالص والله وهارديز وكنتاكى مش تبعى خالص انا لا اكل لحوم

ممكن سمك بس

والكنافة مش باعرف اعملها بس لا يمنع لو حد عزمنى عليها اكل نص الصنية بس قصدى قطعة صغيرة لزوم الاتكيت والف الباقي فى ورقة جنال لبعدين :lol:

انا عاوزة اخس 20 كيلوا ومش عاوزة اتعب نفسي بس عموما استنى لما تعمل طماطم بالردة والسيليكون عشان ابلع الطماطماية وينسد حلجى واخس :)

بس وحيات باباك انجز وازرعها بسرعة وانا هاكون الموديل بتاعك وهاعملك اعلانات ببلاش :)

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله النوره المضيئه نجفه

اولا ليه مصممه على البالونه؟

ثانيا هل تم فحصك بواسطه اخصائى سمنه سواء باطنى او جراحى

ثالثا البالون موجوده وتستخدم فى جنوب افريقيا بس مش كل عيان وانتى بتقولى 25 كجم ولكن جايز الدهون زياده

رابعا واهم حاجه ده مش تخصصى بس انا كنت باتكلم مع زميله لى علشان حالتك

تحياتى :roseop:

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله النوره المضيئه نجفه

اولا ليه مصممه على البالونه؟

ثانيا هل تم فحصك بواسطه اخصائى سمنه سواء باطنى او جراحى

ثالثا البالون موجوده وتستخدم فى جنوب افريقيا بس مش كل عيان وانتى بتقولى 25 كجم ولكن جايز الدهون زياده

رابعا واهم حاجه ده مش تخصصى بس انا كنت باتكلم مع زميله لى علشان حالتك

تحياتى :roseop:

طيب والزميلة قالتلك ايه ؟

انا تناقشت مع دكتور متخصص ونصحنى الاول بالرياضة والدايت العادي بس لما لقي مخى متربس قالى نعمل تدبيس معدة او حلقة اللى هى ربط انا رفضت وتناقشنا ولاقيت ان البالونة اقلهم فى المضاعفات وبما انه موضوع البالونة مش ماشي اوى هنا كل الناس بتدبس وتركب حلقات قالى خلاص جيبي انتى البالونة وانا اركبهالك ولحد دلوئتى لن يتم العثور عليها

ويا ريت تقولى زميلتك قالت ايه واية كان رايها فى البالونة

شكرا على اهتمامك بالموضوع :lol:

.

رابط هذا التعليق

نجفه العزيزه /الزميله قالت

مهم جدا ان تتبعى الطبيب المعالج لانه هو الشخص الذى فحص الحاله , عارف حدود الزياده ونصحك الغذاء الخاص

البالونه اللى بتقوللى عليها فى حالات سجلت على انها تفاعل الغشاء المخاطى للمعده ضد البالونه ادى الى قرحه معده غير عاديه

انتى عارفه اى حاجه بتعمليها غير ضروريه بتلاقى المضاعفات على ودنه لغايه مانقول ياريت ماعملت

برجاء التفكير مره اخرى please

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله.....

انت لسه بتدورى على البالونة يانجف بنور؟؟؟؟.....اصبرى شوية بقى اهو العيد قرب يمكن نعرف نتصرف لك ....

انا شايفة ان 20 كيلو مش محتاجين بالونة ولا تدبيس ولا اى مخاطرة ومجازفة كده...ده انت لو كنت بدأتى تعملى دايت من اول ماكتبتى الموضوع كان زمانك نزليتهم واكتر كمان...

العمليات دة خطيرة جدا....وبنسمع عن حالات بتتعرض لمخاطر مميتة.......ماتضحيش بنفسك يانجفة يابنتى......مافيش حاجة بتتحقق بسهولة كده...لازم تتعبى شوية علشان توصلى لهدفك.....

المنتدى هنا فيه مواضيع كتير جدا عن الرجيم ...تقدرى تطلعى عليها وتاخدى اللى يناسبك ....وشوفى الموضوع ده من باب فتح الشهية ( علشان ماتحسيش انك محرومة من الشهية برضه ).....:lol:

موضوع للاخت سندريلا

خليك عندك عزيمة وابدأى بس وانت ممكن تنزلى العشرين كيلو دول فى شهرين.....وانا حاشجعك واتابع وزنك اسبوعيا :lol:

صباحك جميل...... :roseop:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

.وانا حاشجعك واتابع وزنك اسبوعي
f

و انا كمان هشجعك و اغنيلك علشان تخسي

عارف كل يوم توزني نفسك و تقولي كام ... هتلاي نفسك تقولي لازم اخس علشان المنتدى كله يشوف .

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

نجفه العزيزه /الزميله قالت

مهم جدا ان تتبعى الطبيب المعالج لانه هو الشخص الذى فحص الحاله , عارف حدود الزياده ونصحك الغذاء الخاص

البالونه اللى بتقوللى عليها فى حالات سجلت على انها تفاعل الغشاء المخاطى للمعده ضد البالونه ادى الى قرحه معده غير عاديه

انتى عارفه اى حاجه بتعمليها غير ضروريه بتلاقى المضاعفات على ودنه لغايه مانقول ياريت ماعملت

برجاء التفكير مره اخرى please

تحياتى

شكرا لك يا دكتور ميزو واوعدك هافكر فى الطرق الطبيعية والله المستعان

شكرا :roseop:

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله.....

انت لسه بتدورى على البالونة يانجف بنور؟؟؟؟.....اصبرى شوية بقى اهو العيد قرب يمكن نعرف نتصرف لك ....

انا شايفة ان 20 كيلو مش محتاجين بالونة ولا تدبيس ولا اى مخاطرة ومجازفة كده...ده انت لو كنت بدأتى تعملى دايت من اول ماكتبتى الموضوع كان زمانك نزليتهم واكتر كمان...

العمليات دة خطيرة جدا....وبنسمع عن حالات بتتعرض لمخاطر مميتة.......ماتضحيش بنفسك يانجفة يابنتى......مافيش حاجة بتتحقق بسهولة كده...لازم تتعبى شوية علشان توصلى لهدفك.....

المنتدى هنا فيه مواضيع كتير جدا عن الرجيم ...تقدرى تطلعى عليها وتاخدى اللى يناسبك ....وشوفى الموضوع ده من باب فتح الشهية ( علشان ماتحسيش انك محرومة من الشهية برضه )..... :lol:

موضوع للاخت سندريلا

خليك عندك عزيمة وابدأى بس وانت ممكن تنزلى العشرين كيلو دول فى شهرين.....وانا حاشجعك واتابع وزنك اسبوعيا :lol:

صباحك جميل...... :lol:

صباح النور يا اختى العزيزة

:roseop: والله عندك حق الوقت اللى استنيت فيه البالونة كان زمان خسيت بس المشكلة انى بازهق بسرعة وبالى مش طويل

والدايت بيعكر مزاجى واصدع واكون عصبيه اكتر مانا وكمان بحبط بسرعة لو مثلا محصلش تغير سريع ودى المشكلة يعنى كل الناس تقول مش المفروض نتوقع نتيجة سريعة بس انا للاسف مش عندي صبر

قبل كدا عملت ريجم يخسس 30 كيلوا بالشهر عاوزة اقولك قبل الشهر كنت لو قمت من مكانى اقع دانى من الدوحة وحسه بضعف وعدم تركيز وغير الحناقات مع خلق الله :lol:

بس عموما لو هتشجعونى هاحاول وربنا يسهل

الغالى غوص احسن وسيلة تشجعنى بيها

تديني 5 دولار على كل جرام اخسره :lol: وا :lol: وعدك انى هابذل قصارى جهدى عشان اخس

يلا فكر ورد على :lol:

.

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا دكتور ميزو واوعدك هافكر فى الطرق الطبيعية والله المستعان

العزيزه نجفه

شكرا على تفهمك الموضوع

اقوللك دلوقتى على اللى حصل

كانت خاله دكتور زميل معايا فى جنوب افريقيا وندهولى على المناظير فيه ايه ؟ابدا دى حاله بالونه بقالها 156 يوم والمريض قال كده كفايه هو خس ال10 كيلو اللى عازهم ! وبعدين يادكتور طلعنا البالونه لكن مش كامله

قلت له اديني العدسه التعليميه وعينك متشوف الا النور جزء من البالونه صغير وملزوق بجدار المعده وابتدى يخر او نزف نتيجه شد زائد على الغشاء المبطن للمعده

لازم العمليات واستكشاف سريع وفتح المعده وتسليك الجزء البالونه وترميم الغشاء

you can see all what happen because the patient like to show off and say i had gastric pall. and actually not needed ,but it nearly cost him his life

i know the doctor tried to remove it was a good one but he like to try some thing new on taking it out because if you can not get it with soft traction never try force and better to send it to us (surgeons) i told the doctor but she his unty

لهذا اختى المضيئه حذارى لم اذكر لكى هذه القصه الا لما شفتك فتحتى مخك

تحياتى

رابط هذا التعليق

اخى العزيز ميزو

لا الحمدلله انا غيرت راى

انا كل اللى قراته عنها انها ممكن تعمل انسداد معوى دا فى حالة انها لو فرقعت وسددت الامعاء دا كبيرها اوى اللى كنت متوقعاه

اما قرحة معدة ومتاه لا وعلى ايه

انا هاتبع نصيحتك ونصيحة الغالى عمر عبد العزيز

وهاشترك فى برنامج مدام فلانه للتخسيس وربنا يسهل

مشكلتى انى غير صبورة وباحبط بسرعة لكن طالما فى ناس هتشترك معى ربنا يسهل وبادا معاهم

شكرا على حصرك ونصيحتك ايضا

شكرا مرة اخرى robt:

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...