اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجمارك

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أرجو من الأخوة الأعزاء إفادتى حيث أننى مغترب طازة سنة أولى وسأنزل أجازة إن شاء الله بعد شهرين من الأن إلى مصر ( أول أجازة ) منذ سفرى ... أرجو الإفادة عن الجمارك فى المطار وما هو المسموح به معى وماهو الممنوع الذى يستحق الجمارك ؟

الموبايلات ---- الأجهزة المنزلية ----- كاميرات الفيديو ----- الكاميرات الديجيتال ( تصوير ثابت ) ---- وخلافه اللى هى الأشياء الشائعة اللى الواحد بيجيبها معاه وهو نازل من السفر

وقال لى صديق هنا أنه مسموح لى بجهاز منزلى كل سنة معى بدون جمارك .. هل هذا صحيح ؟

أرجو منكم الأجابة بكل التفاصيل لمساعدة أخوكم اللى فى سنة أولى سفر

جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل أنا هاقول على الذى مررت به

الكمبيوتر المحمول لا جمارك عليه

الكمبيوتر المنزلى واحد لا جمارك عليه

الملابس القديمة أو الجديدة لا جمارك عليها

الفيديو وكاميرات الفيديو وكاميرات تصوير ديجيتال عليها كلها جمارك إلا من رحم ربى يعنى بالعربى يكون فيه هناك حد يخدمك

الأجهزة المنزلية العادية مثل المكواه والمكنسة الكهربائية والمسجلات العادية التى ليس بها DVD OR CD ليس لها جمارك

ما دون ذلك الله أعلم

بس لو ليك حد فى المطار مش هتدفع حاجة خالص

أعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك

العمرلحظة

رابط هذا التعليق

الجمارك تكون على من كان له نشاط تجاري مسجل لديهم او ملحوظ

الناس العادية الي زي و زيك بيعدوا باذن الله مستريح لما يبان انك جاي زيارة كل سنة و لا اثنين و مش بتاجر + مش مزودها على الاخر في الحاجات الي انت جيبها

ربنا يسهل علينا

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لو هشتري لابتوبين لناس في مصر هدايا فهل هيبقي عليهم جمارك وهل هحوشهم من الكرتونه وكدا ولا ايه ولو مفيش جمارك هل بيبقي فيه %14 قيمه مضافه؟
    • 49
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا سمعت ان اللاب توب بقوا بياخدوا عليه جمارك في مصر ... ممكن حد يفيدنا في الموضوع ده ...او كان نزل مصر و معاه لاب توب ... و بتتحسب الجمارك ازاي عليه ... معلش اصل انا هنا اول سنة و المصري الوحيد في المكان اللي انا فيه... و ياسلام بقى لو تقوللنا هم بياخدوا الجمارك ازاي لو حد خد معاه مثلا كاميرا ديجتال , ipod , موبالين جداد ...كده يعني حاجات الكترونية صغيرة كلها... شكرا...
    • Guest mohammed ahmed
      0
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  من فضلكم يا اخوانى كان عندى سؤال بخصوص الجمارك و هو انى نازل ان شاء الله يوم الخميس القادم من الامارات لمطار القاهره و معايا 3 هواتف جداد متبرشمين هل هيتم احتساب جمارك عليهم او الموظف هيرخم عليا ولا هيعتبرهم استخدام شخصى لانى معرفش بيتم التعامل ازاى نظرا لانها اول مره انزل بعد ما سافرت  و شكرا ليكم
    • 1
      السلام عليكم انا كنت اشتريت 2 laptop وكنت نازل بيهم مصر من المانيا، الاثنين متبرشمين وصعب ان انا افتح البرشام ، زائد 2 موبايل و 3 Earphones و 1 Headphone كلهم متبرشمين . كنت عاوز اعرف فيه جمارك ولا لأ، وهل يكفى ان انا اقول ان الاجهزة دى استخدام شخصى او هدايا ؟
    • 1
      قرأنا من مدة أنه تقرر أن يكون الدفع للحكومة اليكترونيا ... و أن لهذا الاتجاه مزايا هامة على مستوى اقتصاد الدولة. أكيد صدرت تعليمات و توجيهات بهذا المعنى  و لكن كما يقال "الشيطان في التفاصيل"  تسائلت أمس عن إمكانية دفع الضريبة العقارية بتحويل مصرفي  و أظنه تساؤل عادي و مشروع  بل إن هذا هو المفروض بعد ان  تقرر الدفع اليكترونيا للحكومة. الواضح أن الموظفين في بلادنا يحتاجون إلى سنوات حتى يستوعبوا التوجيهات و يحولوها إلى تفاصيل تنفذ فعلا ، و لو سألت ربما وجدت موظفا في أدنى درجات السلم الوظي
  • أضف...