اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاقامة فى المانيا

Recommended Posts

بعد التحة لكل فرد يقرء هذة الرسالة

فى الواقع انا متزوج من المانية سناتين و 7 اشهر حتى الان و نعيش سوين ايضا فى المانية

و لاكن للاسف نحنو على وشك الانفيصال و انا لا ادرى ماذا سيكون موقيفى هنى فى المانية من الاقامة .

هل يعرف احدكم ماذا اتصرف؟

و لاكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

بعد التحة لكل فرد يقرء هذة الرسالة

فى الواقع انا متزوج من المانية سناتين و 7 اشهر حتى الان و نعيش سوين ايضا فى المانية

و لاكن للاسف نحنو على وشك الانفيصال و انا لا ادرى ماذا سيكون موقيفى هنى فى المانية من الاقامة .

هل يعرف احدكم ماذا اتصرف؟

و لاكم جزيل الشكر

أهلاُ بك أولا

أنت فى موقف لاتحسد عليه !!!! :roseop:

يعنى إنت مش عارف إنك لازم تقعد مغاها ثلاث سنوات على الأقل و من بعد ممكن تعمل لك إقامة دائمة لو أعطتك شهادة حسن سير وسلوك !!!

هل فيه إمكانية تحسن الأمور معاها و تعيش كمان سنة ؟

ما هى نوع ‘قامتك الأن ؟

هل لديك عمل وما طبيعته ؟ عندك befristet Arbeitserlaubnis

oder befristet Aufenthaltserlaubnis

ماهى بلدك الأصلى ؟

هل ذهبتم إلى المحامى ؟ او المحكمة لابد من إجابة الأسئلة حتى أستطيع أن أعطيك رأيى

ملحوظة : تقييم الموضوع تتركه للأخرين

تحياتى

تم تعديل بواسطة م الغزالى

كنت دائماً ما أقول ياأهل مدينتنا : أنفجروا أوموتوا

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

شكرا على رسالتك السريعة.

ماذا تعنى بى

ممكن تعمل لك إقامة دائمة لو أعطتك شهادة حسن سير وسلوك !!!

هل هى التى سوف تحدت ان احصل على الاقامة ام لا؟

انا مصرى

الاقامة befristet Arbeitserlaubnis

و اعمل لاكن عقدى فى العمل حتى شهر 8 / 2007 و التئشيرة التى معى حتى 9 / 2007

لم نذهب حتى الان الى المحامى او المحكمة

و حتى الان نعيش مع بعض لاكن عقد الشقة التى نسكن بها حتى 6/2007 وبعد هذا المعاد لا ادرى

فى الماقع هى توريد ان تعيش مع اهلها

تم تعديل بواسطة koshare
رابط هذا التعليق

شكرا على رسالتك السريعة.

ماذا تعنى بى

ممكن تعمل لك إقامة دائمة لو أعطتك شهادة حسن سير وسلوك !!!

هل هى التى سوف تحدت ان احصل على الاقامة ام لا؟

انا مصرى

الاقامة befristet Arbeitserlaubnis

و اعمل لاكن عقدى فى العمل حتى شهر 8 / 2007 و التئشيرة التى معى حتى 9 / 2007

لم نذهب حتى الان الى المحامى او المحكمة

و حتى الان نعيش مع بعض لاكن عقد الشقة التى نسكن بها حتى 6/2007 وبعد هذا المعاد لا ادرى

فى الماقع هى توريد ان تعيش مع اهلها

ياحظك !!

طبعا هى إختارت أسوء توقيت بالنسبة لك !!!!!

أول شئ تعمله بسرعة تحاول تجد عمل دائم قبل شهر 9 وتحاول تمشى أمورك معاها وتسايسها حتى يمكنك النجديد لأن التجديد سيتم بناء على موافقتها طبعاُ وحيسألوها هل مازلتم متزوجين ؟ هل مازلتم تقيمون مع بعض ؟ فهى لو مش غلطان و طالما إختارت هذا التوقيت للإنفصال فهى تعرف تماما ما تعمل ولا تريد أن تمدد الإقامة !!

لو وجدت شغل ممكن هذا الأمر يحسن من وضعك شوية لو ساكن فى أماكن غير بايرن وبادن فوتمبرج لأنهم منشددين شوية

لو لا قدر الله لم تجد عمل بسرعة حاول تأخر إجراءات الطلاق بقدر الإمكان لو منفعش أمرك لله بتروح لمحامى و تخليه يمطوح الموضوع شوية حتى يمكنك أن تصرف أمورك

لابد أن تتعامل بذكاء و حرص فأنت كما قلت لك وضعك أصبح صعب !!!

لو فيه حاجة مش عاوز تذكرها ممكن تكتب لى على البريد الخاص

وربنا معاك

نحياتى

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

ياحظك !!

طبعا هى إختارت أسوء توقيت بالنسبة لك !!!!!

أول شئ تعمله بسرعة تحاول تجد عمل دائم قبل شهر 9 وتحاول تمشى أمورك معاها وتسايسها حتى يمكنك النجديد لأن التجديد سيتم بناء على موافقتها طبعاُ وحيسألوها هل مازلتم متزوجين ؟ هل مازلتم تقيمون مع بعض ؟ فهى لو مش غلطان و طالما إختارت هذا التوقيت للإنفصال فهى تعرف تماما ما تعمل ولا تريد أن تمدد الإقامة !!

لو وجدت شغل ممكن هذا الأمر يحسن من وضعك شوية لو ساكن فى أماكن غير بايرن وبادن فوتمبرج لأنهم منشددين شوية

لو لا قدر الله لم تجد عمل بسرعة حاول تأخر إجراءات الطلاق بقدر الإمكان لو منفعش أمرك لله بتروح لمحامى و تخليه يمطوح الموضوع شوية حتى يمكنك أن تصرف أمورك

لابد أن تتعامل بذكاء و حرص فأنت كما قلت لك وضعك أصبح صعب !!!

لو فيه حاجة مش عاوز تذكرها ممكن تكتب لى على البريد الخاص

وربنا معاك

نحياتى

هل انتا متواجد فى المانية؟

انا اوريد التكلم معك لاكن انا مشعارف بريدك الخاص

بريدى انا هو

sayed1108@hotmail . com

و هذا ايضا ال msn الخاص بى و ممكن نعمل تشات على msn ?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخ غزالى.

كم اودو ان اتحدث اليك و انا لاحظت من عنوانك البريدى انكا متواجد بالمانية.

صح؟

ممكن ترسيل لى رقم تيليفون كى اتحدث معك؟

او عن طريق الكمبيوتر؟

عن طريق ال msn ؟

شكرا لك كثيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخ غزالى.

كم اودو ان اتحدث اليك و انا لاحظت من عنوانك البريدى انكا متواجد بالمانية.

صح؟

ممكن ترسيل لى رقم تيليفون كى اتحدث معك؟

او عن طريق الكمبيوتر؟

عن طريق ال msn ؟

شكرا لك كثيرا

يابنى أرسلت لك مرتين تليفونى على بريدك ردا على رسالتين منك أرجوك إقرأ بريدك جيداُ

منتظر تليفونك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest بسيوني
      9
      انا حبيت اعمل الموضوع ده علشان اتعرف على المصريين في المانيا وفي الشرق تحديدا. انا معنديش معلومات للدكاترة والصيادلة والكلام ده بس لو عندك سؤال عن حاجة تانية، إسأل يمكن اعرف اجاوبك. انا اسمي بسيوني. طبعا ده اللقب، بس بحبه 🙂   من المواضيع اللي بتناقش دائماً موضوع المصريين في الغربة وهل هم بيساعدوا بعض ولا لا. انا هتكلم عن نفسي. انا بحاول اساعد اي حد بس لما بحس ان الشخص ده بيستغلني طبعا بابعد عنه او انه بيحاول يعرفني علشان مصلحة. الامور دي بتبقي باينة من الأول. ايه أراءكم في الموضوع ده في الب
    • 5
      السلام عليكم دخلت المملكة من شهر تقريبا ومحصلش نصيب مع الشركة وعايز أخرج نهائى ايه الاجراءات؟ وهل لازم الكفيل هو اللى يعمللى الخروج النهائى؟
    • 39
      محدش يعني بيتكلم من مصريين المانيا خالص يعني وكان مالهومش وجود , انتو فين في الخلق اللي موجودة هنا بس انا قصدي المصريين الجدعان مش النص الكم اللي بيقول لو شفت مصري اعمل نفسك مش مصري , انا اسف غير مرحب بيكم هنا انا بتكلم علي ولاد بلدي حبايب قلبي اللي والله احسن ناس فعلا انتو فين لا احنا مش متجمعين لااحنا مش معا بعض ,النص كم ياريت مايتكلمش منعا للاحراج اخوكماالمهندس احمد
    • Guest Ahmed Afer
      2
      السلام عليكم لدي مشكلة حدثت عند اضافة مولود خارج المملكة دفعت ٢٥٠٠ لاصدار اقامة جديدة وتم عمل استرداد لها ولم تسترد منذ ٣ ايام وتم دفع ٢٠٠٠ ريال و١٩٨٧ ريال رسوم الاضافة والمقابل المالي ودلوقتي ال٢٥٠٠ ريال مرجعوش اي العمل لو سمحتوا افيدونا
    • 7
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ارجو من الاخوة المقيمين فى الكويت افادتى بالمعلومات الاتية و هى تتمثل فى الاجراءات الواجب اتحاذها لعمل الاقامة (التحاق بعائل )فما هى الاجراءات من حيث الترتيب بعد الوصول الى الكويت والانتهاء من اجراءات مصر ؟؟ وهل الاصابة السابقة بفيرس A تمنع عمل الاقامة هنا ام لا؟ وشكرا لتعاونكم
  • أضف...