اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل صحيح المصرى سئ الطباع فى الغربه ....؟؟؟؟؟ و ليه

Recommended Posts

أنا بقول نحاول ندعو بترشيد السلوك بدل منزعل من بعض ولو الكلام مش هيحل مشكله بنكلم ليه أنا بقول نبقى أصحاب أحسن :blush2: وكل واحد عنده مشاكله مش معقول كلنا من أعمالنا ولا ................

دى الكلمه الطيبه للقلب قريبه :blush2: :blush2:

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا فى غربه بردو بس أنا مش شايف أن فيه مشكله بالمرة إحتمال أكون نايم

بس أنا ماصدفتش أى إنسان مصر سئ الطباع فى الغربة لدلوقتى وبعد 3 سنين غربة

بس وجهة نظرى البسطة إن الإنسان هو الإنسان فى الغربة أو غيرها

أعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك

العمرلحظة

رابط هذا التعليق

كلا منا سفيرا لبيئته وتربيته وعلي الله الصلاح

انا متفق علي كلام الاخت ناش الله يبارك لها ولكم وتحياتي

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

الحقيقة الغربة بتظهر اسوا مافى البشر عموما لاسباب معروفة وخاصة بالمجتمعات العربية وكمان احنا لم نتعلم ثقافة العمل الجماعى كل واحد جزيرة ومالوش دعوة باخوة

رابط هذا التعليق

يا جماعة طبيعي انه يبقى في ناس سيئي الطباع و في ناس طباعهم عادية وفي ناس متميزي الطباع و التنوع والتفاوت سمة من سمات الحياة ستجد شخص غاية و قمة في التعاون دون ان تطلب منه و ستجد شخص يتعاون بقدر الممكن و ستجد شخص ظروفه لا تسمح بأن يكون متعاون و التعاون و المساعده انواع منها مادي منها خدمي منها مساندة معنوية و الناس التي تبغي المساعدة و طلب العون من الاخر انواع منها خجول منها مظطر ومتأزم وهو يطلب منها بجح منها قليل الضمير وهكذا فليس معنى ان شخص لم يتعاون معك من وجهة نظرك او بالصورة التي ترغب انت فيها انه انسان سيء

0 احيانا الي يتلسع من الشربة ينفخ في الزبادي ) وفي المقابل تجد شخص اخر يتطوع لخدمة الناس ربنا مسخره لكده وتجد شخص حاشر نفسه على اساس انه انسان بيحب مساعدة الغير وهو بيورطهم في مصايب

بلاش نلوم الناس ونلوم بعضينا و لنبحث عن اعذار للناس فالحياة مليئة بالمشاكل والمصاعب و لله في خلقه شؤن

رابط هذا التعليق

:lol: :blink: :P

يا جماعة طبيعي انه يبقى في ناس سيئي الطباع و في ناس طباعهم عادية وفي ناس متميزي الطباع و التنوع والتفاوت سمة من سمات الحياة ستجد شخص غاية و قمة في التعاون دون ان تطلب منه و ستجد شخص يتعاون بقدر الممكن و ستجد شخص ظروفه لا تسمح بأن يكون متعاون و التعاون و المساعده انواع منها مادي منها خدمي منها مساندة معنوية و الناس التي تبغي المساعدة و طلب العون من الاخر انواع منها خجول منها مظطر ومتأزم وهو يطلب منها بجح منها قليل الضمير وهكذا فليس معنى ان شخص لم يتعاون معك من وجهة نظرك او بالصورة التي ترغب انت فيها انه انسان سيء

0 احيانا الي يتلسع من الشربة ينفخ في الزبادي ) وفي المقابل تجد شخص اخر يتطوع لخدمة الناس ربنا مسخره لكده وتجد شخص حاشر نفسه على اساس انه انسان بيحب مساعدة الغير وهو بيورطهم في مصايب

بلاش نلوم الناس ونلوم بعضينا و لنبحث عن اعذار للناس فالحياة مليئة بالمشاكل والمصاعب و لله في خلقه شؤن

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة دى اول مشاركة ليه فى المنتدى لأن انا مشتركة جديدة

اولاً انا مغتربة فى الإمارات

ثانياً اسمحولى اعلق على الموضوع من واقع تجربتى

المصريين فى الغربة زيهم زى اى جنسية تانيه فى منهم الناس الكويسه و فى الناس الوحشه يعنى انا مثلاً اول ما وصلت الإمارات اشتغلت فى شركة كان فيها 2 مديرين مصريين واحد ساعدنى فى كل حاجه حتى فى حياتى الشخصية ساعدنى كتيير جداً و فى نفس الوقت مديرى التانى شفت منه كل شىء سىء عارفين الشخص اللى ما كانش لاقى ياكل و فجأه ربنا عطاه عارفين ازاى بيتنمرد على كل اللى حواليه هو ده اللى كان بيعمله ( اسفه على التشبيه ) بس ده اللى كان بيحصل .

و قياساً على الكلام ده انا شفت مصريين كتير كويسين و مصريين مش كويسين فأنا رأيي اننا ما نقدرش نقول ان كل المصريين فى الغربه وحشين و برده مش كل كويسين

رابط هذا التعليق

أختى كراويه .......

مرحبا بك على أول طريق المشاركات ...... وأتمنى أن تكون بناءه إن شاء الله

وأشكرك على تشريفك لى وأختيارك لهذا الموضوع لتبدأى به طريق الحوارات الجامده

أخى س س

أسف على كل ما بدر منى تجاهك ......... ولكن تأكد أنه ليس بغرض الأستفزاز

ولكنه كان نتيجه أو رد فعل لنقدك اللاذع ............ تقبل إعتذارى ... wst::

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز ياسو

الأخت العزيزة نجفة

أشكركم على شعوركم الطيب وأقبل بكل الترحاب الورد الذى أهديتمونى اياه .. لفتة جميلة منكم أشكركم من أعماق قلبي وأكن لكم كل احترام وود ... وأقول لكل الأخوة

والأخوات المصريين المغتربين في شتى بقاع الأرض .. الله يقويكم وتكونوا منبغ الخير والعطاء لمصر الحبيبة وتنهضوا بالأمة فأنتم خير من يفعل ذلك ... تهنئة

لكل مصري في الغربة يرفع من شأن مصر أم كل المصريين الشرفاء ... حققوا الانجازات .. وتعاملوا بالود والأحترام مع بعضكم البعض ومع كل البشر لنعطى القدوة

الحسنة لجميع شعوب العالم ... وأرجوكم لا تقسوا على مصر الحبيبة .... wst:: wst:: wst::

أبو أحمد الأسكندراني

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز ياسو

الأخت العزيزة نجفة

أشكركم على شعوركم الطيب وأقبل بكل الترحاب الورد الذى أهديتمونى اياه .. لفتة جميلة منكم أشكركم من أعماق قلبي وأكن لكم كل احترام وود ... وأقول لكل الأخوة

والأخوات المصريين المغتربين في شتى بقاع الأرض .. الله يقويكم وتكونوا منبغ الخير والعطاء لمصر الحبيبة وتنهضوا بالأمة فأنتم خير من يفعل ذلك ... تهنئة

لكل مصري في الغربة يرفع من شأن مصر أم كل المصريين الشرفاء ... حققوا الانجازات .. وتعاملوا بالود والأحترام مع بعضكم البعض ومع كل البشر لنعطى القدوة

الحسنة لجميع شعوب العالم ... وأرجوكم لا تقسوا على مصر الحبيبة .... :roseop::roseop::roseop:

أبو أحمد الأسكندراني

وبعد اخوانى ان انتهى ابو احمد الغالى الاسكندرانى من القاء

توصياته لابناء مصر بكى كل الحاضرين والدموع سالت تأثرا بكلام الغالى

ابو احمد الكلام مس نبض كل مصري . وهنا

اخوانى نزل الستار على اغنية

مصر هى امى نيلها هو دمى

والكورال بدأ يردد السلام الوطنى

تحيا جمهورية مصر العربية

وفى لحظة سكون وصمت استغرقت لبضع دقائق .

ثم عاد الهتاف يملاء المكان و الشباب يهتفوا واراء ابو احمد ويقولوا

المصريين اهومها حيوية وعزم وهما

رافعين الراس للقمة

تعالو شوفوا المصريين

انا مصرى صحيح يا اخوانى

ونيلها الغالى روانى

واتمنى ارجعلة تانى

عشان الفرحة فى قلبي تزيد

انا يا مصر انا ليكى

وبروحى ودمى افديكى

انا وعيالى هنحميكي

انا عمرى ياغالية ماهقسي

لا عليكي ولا على ناسي

انا افدى اخويا المصري

وهاكون دايما وياه

انتى توصينا يا غالية

دا النيل احنا شربناه

انا مهما اروح والف

ماليش مكان غيرك

ولاتمنى خير غير خيرك

انا بعيد عنك صحيح

لكن روحى معاكى

اطمنى يا غالية احنا ولاد النيل

وهنا اخوانى مصر ادركت اننا نحبها ونفديها بدمنا ومهما اختلافنا او ابتعدنا عن بعضنا!ّ!

اكيد فى لحظة هنلم الشمل ونكون نموذج مشرف كما اوصانا الغالى ابو احمد !!

مصر ردت على ولادها فى الغربة وقالت

تعالوا جنبي هنا وحشتونى

بعدكم عنى مسهر عيونى

بدعيلكم من قلبي يا ولادى تسلمولى

انا فتحالكم دراعى فاى وقت هتلاقونى

انا بافتخر بيكم يا ريت انتم بقي تشرفونى

وهنا اخوانى بكى ابو احمد تاثرا بالموقف

وعمل لنا ميتنج وقال !!

يلا بينا يا مصريين حطوا ايدكم فى ايدي وننسي كل اللفات

احنا ولاد اليوم تعالوا نطوى صفحة الزعل والخلافات,,,,,,,,

ونبدا صفحة جديدة نحيا بيها المجد اللى مات ,,,,

كفاية بعد وأسي ويلا نصفى الخلافات ,,,,

انتوا يا فراعنة ياللى اتكلم عنكم التاريخ,,,,,,,,

خليكوا ايد على ايد وسوى نحى الامجاد ,,,,,,,,,

واكيد هيجي العيد ونحتفل معا بالمناسبات ,,,,,,,,

انا فى البطاقة مصري وانت مصري كمان,,,,,,,,

ميصحش تبقي جارى واستنجد بالغريب ,,,,,,,,,

انت يا بن بلدى ااقرب لى من اى حبيب,,,,,,,,,,,,,

تعالى ايدك فى ايدي نمسح الخلافات,,,,,,,,

ونقول لبعض بكرا اللفات مات,,,,,,,,,,,,,,,,

وهنا ترغرغت اعين المصريين بالدموع ,,,,,,,

وبدؤا الهتاف لابوا احمد,,,,

لانه الغالى جمعنا,,,

ولم الشمل المتفرق,,,,

تحياتى نجفة ,,,,

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الأخت الغالية نجفة

شكرا على كلاماتك الرائعة وأضعها وسام على صدري وصدور كل المصريين .. كلامك كله حس وطنى .. ومهما بعدنا عن مصر تلاقيها في دمنا جميعا .. والله لو لم أكن مصريا لوددت

أن أكون مصريا .. نحن نعتز بمصريتنا ونعتز ايضا بوطننا العربي والأسلامي .. شكرا لأنك مصرية أصيلة .. وكلامتك عبرت عن كل ما يجيش في قلبي .. مهما طالت الغربة سنعود

لمصر الحبيبة التى نعشق ترابها ونعشق أهلها الطيبين ........ وعمار يا مصر يا أحلى أسم في الوجود يا مصر .... تحياتي لكل المصريين الشرفاء خارج مصر وداخل مصر

أبو أحمد الأسكندراني

عاشق تراب مصر وعاشق نيل مصر الخالد

:roseop::roseop:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

الأخت الغالية نجفة

شكرا على كلاماتك الرائعة وأضعها وسام على صدري وصدور كل المصريين .. كلامك كله حس وطنى .. ومهما بعدنا عن مصر تلاقيها في دمنا جميعا .. والله لو لم أكن مصريا لوددت

أن أكون مصريا .. نحن نعتز بمصريتنا ونعتز ايضا بوطننا العربي والأسلامي .. شكرا لأنك مصرية أصيلة .. وكلامتك عبرت عن كل ما يجيش في قلبي .. مهما طالت الغربة سنعود

لمصر الحبيبة التى نعشق ترابها ونعشق أهلها الطيبين ........ وعمار يا مصر يا أحلى أسم في الوجود يا مصر .... تحياتي لكل المصريين الشرفاء خارج مصر وداخل مصر

أبو أحمد الأسكندراني

عاشق تراب مصر وعاشق نيل مصر الخالد

:roseop::roseop:

شكرا لك سيدي كوكومن كامل,,,,,,,,,,,, !!!

نحن ابنائك وابناء مصر النيل روانا والخير جوانا,,,,,,,,,,,,,,,,!!!!

هيا اخى فلنسعى الى الجهاد فى سبيل نهضة الوطن,,,,,,,,,,,,,,!!!!!!!!!!

تحياتى ,,,,,,,,,,,,,,,

مصرية لدرجة الغرور ,,,,,,,,,,,,

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

ع الاصل دور محدش يزعل من الصراحة بس المصريين بيبان عليهم لانهم مسافرين يعملو فلوس ياكلو عيش مش خليجيين او بنروليين عاوزين يعيشو في مكان مختلف والحياة تمضي

بس برضك ع الاصل دور كل واحد بيعمل بأصله والظروف اللي حواليه بتفرق

رابط هذا التعليق

انا عايز كل واحد من اللى تفضلوا بالمشاركة ......... يفكر معايا

ازاى نكون يد واحده فى الغربة

ازاى ممكن نساعد واحد بيبدأ أيام غربته ومتكعبل

ازاى نمسك بأيد بعض ...... من غير ما نضر بعض

من وجهة نظرى

لازم يبقى فيه زى رابطة أو تجمع بشكل تطوعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...