اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ياعم فك التكشيرة

تيتو

Recommended Posts

قال بعضهم لِبَشَّار بن برد

( وكان كفيفا ) : ما أذهب الله كَرِيمَتَيْ مؤمن ( أي عينيه ) إلا عوضه الله خيراً منهما ، فبم عوضك ؟ قال: بعدم رؤية الثقلاء مثلك

قال بعضهم

: يقال إن أهل هيت يكون أكثرهم عُوراً (جمع أعور). فرأيت رجلاً منهم صحيح العينين . فسألته عن ذلك فقال: يا سيدي إن لي أخاً أعمى قد أخذ نصيبه ونصيبي

حضر أعرابي على مائدة بعض الخلفاء فقدم جدي مشوي فجعل الأعرابي يسرع في أكله منه فقال له الخليفة أراك تأكله كأن أمه نطحتك فقال الأعرابي: أراك تشفق عليه كأن أمه أرضعتك

جاء رجل إلى سليمان النبي عليه السلام فقال

: يا نبي الله؟ إن لي جيرانا سرقوا إوزتي ، فنادى: الصلاة جامعة . ثم خطبهم فقال في خطبته: وأحدكم يسرق إوزة جاره ، ثم يدخل المسجد والريش

على رأسه؟ فمسح رجل على رأسه ، فقال سليمان: خذوه فهو صاحبكم

نزلت في بعض القرى وخرجت في الليل لحاجة فإذا أنا بأعمى على عاتِقِهِ جَرَّةٌ ومعه سِراج (أي مصباح) . فقلت له: يا هذا أنت والليل والنهار عندك سواء! فما معنى السراج؟ فقال: يا فضولي! حَمَلْتُهُ معي لأعمى البصيرة مثلك يستضيء به فلا يعثر بي فأقع أنا وتنكسر الجَرَّة

ترافق بعض البخلاء في سفر فاشترى كل واحد منهم قطعة لحم وربطها في خيط وجمعوا اللحم كله في قِدْر وأمسك كل واحد منهم طَرَف خيطه فلما استوى جَرَّ كل منهم خيطه وأكل لحمه وتقاسموا المَرَق

------------ ----

و أبشركم إخوتاه بحقيقتان واحدة علمية و الأخرى شرعية

أما الشرعية فقد ثبت بالدليل أن الضحك لا ينقض الوضوء و أن الأسنان ليست عورة و أنه ليس من الدين أن ترسم بحواجبك 88 ، و ما بينهما 111 ( أم تريد أن تتشبه بالخمينى الذى يشبه العفريت )

أما الحقيقة العلمية فإنه ثبت علمياً أن الضحك و الابتسام لا يشقق الوجه و لا يصيب بالأمراض المستعصية .

فحاول أن تضحك و حاول أن يكون دمك خفيف حتى تكون محبوباً و لكن بغير إسفاف أو قلة حياء .

و اعلم أن تبسمك فى وجه أخيك صدقة و أن إدخال السرور على قلوب المؤمنين من أعظم القربات إلى الله تعالى

رابط هذا التعليق

الأخ تيتو ... سبق ذكر نفس الموضوع للأخت بنت النيل في الرابط التالي .. فأرجو إستكماله على هذا الرابط

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=26025

تحياتي

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      ياعم طومسون ادفع ياعم طومسون اعقل وادفع لنا الضرايـــــــب بلاش تلهف فلوسنا مش ناقصة كمان مصايب الناس مش لاقية تاكل والحال مايل وخايـــــب والثورة يا عيني ضاعت ما بين عسكر ونايب وبغال قاعدة ف فنادق عايشين على المطايب واكلينها برة والعة وجوة شهـــــــــــــد دايب ورئيس مفروض ها يحكم لكن بسم الحبايب وشهيد امه بتبكي وبتسأل القرايــــــــــــــب إمتى يعود اللى راح..إمتى يعود اللى غايب؟ ***** يعني ما تبقاش فلوسنا وتروح تحــــــب بيها ستات بعدد فلوسنا وكأنك بتــــــــــــــــلاقيها يا
    • 21
      :closedeyes: :angry: :angry: :sad: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا ولاد عمى الكنديين واد /عمى ا/ هادى عامل ايه انا مشتاق الى كلامك ونصائحك الغالية وانا كنت مشغول الفتره السابقة عن المنتدى ولكن كنت دائما ادخل واقرا الموضوعات بتعتك وانا ليه عندك كام استفسارين وكالعادة انت مش هتبخل عليه علشان انت صعيدى اصيل 1 - اريد ان اعرف اماكن السكن الرخيصة يعنى فين وفى حدود كام بالظبط اليومين دول وانت ساكن فين بالظبط (الحى -المدينة -بكام -والشقة فيها ايه من الاجهزه) والله يباركلك . 2 - قريت انك قل
    • 8
      موظفو "المركزى للمحاسبات": مبارك والملط اشتركا فى خداعنا شن موظفو الجهاز المركزى للمحاسبات هجوماً شرساً ضد المستشار جودت الملط، واتهموه بالتواطؤ مع النظام السابق فى التستر على قضايا الفساد، وتقييدهم فى المراقبة على رئاسة الجمهورية أو وزارة الخارجية والداخلية أو الصناديق الخاصة، كما انتقدوا قانون 44 لسنة 1988 والمنظم لعمل الجهاز، موضحين أنه حوله إلى "خيال مآتة لا يخيف إلا العصافير الصغيرة، بينما يترك الحيتان تأكل فى نهم واطمئنان". وكشف إبراهيم أبو جبل – الناطق باسم موظفى الجهاز – أن تعديلات ا
    • 1
      طبعا الاعلام بتاعنا ظبط الناس على الاخر وفي مخيلة كتييييييييير من الناس ان اي واحد بدقن يبقى اكيد مكشر عالطول وواخد الدنيا على صدره ومفيش على بقه غير كلمة ثكلتك امك ثكلتك امك وبرضو اي واحدة منقبة تبقى ما ورهاش غير الكلام في امور الحلال والحرام لدرجة اني مرة كنت باكلم واحد صاحبي عن الجواز فقلتله عايز تتجوز واحدة منقبة ولا محجبة ولا ايه؟ فقالي جملة غريبة تدل على ان فعلا الاعلام اثر على الناس بشكل كبير قاللي يا عم انا عايز اعيش هتجوز واحدة منقققبة يبقى هتنكد عليا!!! وعلشان بس اوضح ان الموض
    • 15
      كل سنه وانت طيب ياانا اليوم ولله الحمد بلغت الخامسة والعشرون عاماً انهارده اول لما اقمت من النوم اقعدت مع نفسى علشان اجدول امورى يعنى اشوف انا كنت بحلم بايه السنين اللى فاتوا وياترى هل انا دلوقتى ماشى صح فى الطريق الى تحقيق احلامى ولا الواحد محتاج يعدل شويه علشان يقدر يحقق احلامى "" بحلم لوعاد الاسلام يحكم من تانى ويخلى صحارى الاوطان خضرة وامانى "" "" بحلم لو نسمه ايمان هزت اركانى يجى الفجر ويطوى الليل حسنه الربانى ""
  • أضف...