اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخطاء شيخ في برنامج حواري

Alex Lover

Recommended Posts

أول مشاركة ليا عبارة عن فضفضة بعد ما شوفت برنامج ومش أول مرة اشوف ، كل يوم تفاجأنا فضائياتنا بمهازل وطبعا كلنا عارفين اكتر البرامج اللي بتستفزني هي مذيعات كاسيات عاريات ((( حلوة دي ؟؟ ))) المهم انهم بيستضيفوا شيخ جليل ولا احترام ولا وقار ولا اعتبار ان ده شيخ وامام ... وضيفها اسوأ منها وقاعدين يضحكوا بمسخرة وقلة ادب ومش عاطينه فرصه يكلم ولو اتكلم يجادلوة بمنتهى البجاحة وكمان يكذبوه وهو قاعد مبتسم واللي بيجادلوه فنانات معتزلات وبيفرضوا رايهم عليه ، شئ مقزز ، انا فاكرة زمان كان لما مذيعة تحب تقابل الشعراوي كانت تحط على راسها ايشارب احتراما ليه !!!!!! واللي يجنك بعد لقاء الشئ يجي لقاء دينا الراقصة وعلى واحدة ونص ترقص على خيبتنا

اقرو السطور الجاية اللي كتبتها حالا وقولولي رايكم دي اول تجربه ليا ومش مصدقة اني كتبت السطور دي ياريت تشاركوني برايكم

شيخ هزأ نفسه قاعد يجادل مذيعة عريانه حول امور الدين .

ما تقولوليش مين ؟؟؟

ما انتم ليل ونهار شايفين ...لا وسامعين

اللي تناقش حكم السنة واللي تجادل شرع الدين

ومذيعة قاعده بكل تحدي تقوله يا شيخ و هتطلع مين

وانت يا شيخ ليه ترضى لنفسك ولينا ولكل المسلمين

ان تجادلك احدى الكفرة وتهين فيك واللي معاها يقولو امين

حسرة قلبي عليك يا امامنا وانت رهينة في كل كمين

راضي وساكت وانت بتضحك على سخافات ودي تطلع مين

رحمة ربي علي شعراوي اللي رفع راس المسلمين

اي مذيعة دي كانت تقدر ترفع عينها لو شبرين

عنيها في الارض ويوم ما بتفتي ترد وراه وتقوله أمين

أمين أمين أمين يارب العالمين

روحت يا محمد وسايبنا لمين

وانت يا شيخنا قاعد تقنع فيها وتضحك لما تقولك وانت بقى جاي مع مين

هو يقول الزنا حرام

ترد تقوله لا يا سلام

هو يقول السرقة حرام

هي تقوله لا ياسلام

الو الو مين ويانا على الخط دي مين

الله الله دي المعتزلة (الحلوة )شيرين

قوليلنا رأيك يا غالية علينا يالي داريتي جمالك عنا

ردي على شيخنا وقولي رأيك قبل راي الدين

وانت يا شيخنا قاعد تضحك وتقول ما ترد يا جميل

حسرة عليك يا امامنا يا حسرة فرحت فينا شوية كافرين

_________________________________________________________________________________________________

تم تعديل العنوان بمعرفتي

الإدارة

داروين

رابط هذا التعليق

رغم انها اول مشاركة بس ان شاء الله تكونى اضافه جميلة للمحاورين وكتابك عبر عن رايك اللى بنأيده بكل صراحه قدام الكل وكلنا حزن على المسلمين جميعا وان شاء الله تعبرنا ديما عن رايك فى الاوضاع الشيئة بطرقتك الخاصه وواضح ان عندك موهبه الشعر الرتجل

مع خالص تحياتى

الى ارضنا الحبيبة ام الدنيا المحروسة مصــــر

ولو خيرت فى وطنــا ......... لقولت هواكى اوطانى

ولو انساكى ياعمرى ..........حنايا القلب تنسانى

إذا ما ضعت فى دربــا .......... ففى عينيك عنوانى

ونجلــس مثــلما كنــا ......... واهبــك نبــض وجانى

ويسقط كالمنى إسمى ...... وسوف يتـوه عنوانى

احبـــك واحـــة هــــدأت ........ عليــها كل احـــزانى

أحبـــك نشوة تســرى .......... وتشعل نــار بركانى

أحبـــك أنت يـــا امــــلا .......... كضوء الصبح يلقانى

أتيتـــك والمنى عندى .......... بقايــا بيــن احضانى

المستشار القانونى

رابط هذا التعليق

ماهم دول شيوخ روتانا سينما

بس انا زعلان منهم

مبيطلعوش في آخر الحلقة يسبلوا عينيهم ويقولوا روتانا سينما مش حتقدر تغمض عينيك

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا أختنا الفاضلة

ما أحلى الشعر حين يعبر عن الواقع و ينطق بما لا تستطيع أن تنطقه الكلمات العادية

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

الاخ ابو زياد شكرا على تشجيعك ليا ويارب اقدر اعبر اكتر عن اللي في قلوبنا كمسلمين ويحمي شبابنا من الافكار الضالة اللي بتفرضها علينا وسائل الاعلام ....

الحازم حسن عجبني اوي تعليقك ههههههههههههه تصور هو ده اللي ناقص والله

كيوان ... انا والله مكنتش اقصد اكتب شعر بس الفساد بيصنع المعجزات ....

شكرا على كل من اضاف رد

رابط هذا التعليق

وانت يا شيخنا قاعد تضحك وتقول ما ترد يا جميل

_________________________________________________________________________________________________

اختنا الجميله اليكس ...اهلا بيكي ..في اول موضوعاتك

شوفي يا ستي لا ننكر جميعا اننا نري القصور من بعض الشيوخ اثناء حوارهم في بعض البرامج الفضائيه ....و لكن ....

لابد ان نتخير الافاظ و لا نطلق لها العنان في السخريه ...فلعلهم خيرا منا جميعا

هذا الشيخ علي الاقل هو شيخ ازهري ....دارس للفقه والشريعه حافظ لكتاب الله تعالي ...الا يكفيه ان اقف امامه احتراما واجلالا

مثل هؤلاء المذيعات ...لايعرفن قدر الشيوخ ...فعلي الاقل لا نتساوي بهم في التفوه عليهم بالفاظ قد تلقي بنا في التهلكه

هيبه الشيخ الشعراوي قد لا يكون لها مثيل ....و قد يكون امامها ضعف في كيان او شخصيه شيخ اخر ...و لكن هذا لا يقلل من علمه

و كونه خيرا مني بحمله لكتاب الله

اعتقد ايضا انه لايمكن ان يقول كما ذكرتي في هذا البيت المكتوب ....ما ترد يا جميل

ثانيا اذا تخلي كل الشيوخ عن التواجد في مثل هذه البرامج فمن اذن سيحاول توجيه هؤلاء و يتولي مهمه الرد عليهم

انا في النهايه لا ادافع عن الشيخ في ضعفه وعدم حسمه في الحوار مع هؤلاء المذيعات لاني لم اري الحلقه بنفسي

و لاني رايت حلقات سابقه علي نفس المنوال ...ولكن فقط اقول ..

فلنوتخي الحذر حين نتحدث عن مشايخنا بالتحديد ونتذكر دائما ...ان كلمه واحده قد تلقينا في النار و... وكلمه واحده قد تنقذنا منها

ومـا مــِن كاتبٍ إلا سيبلى ....... ويُبقي الدهر مــا كتبت يـداهُ

فلا تكتُب بخطِك غير شيءٍ ....... يسُــرك في القيامةٍ أن تـراهُ

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

الاخت العزيز اهنئك مرة اخرى على مشاركتك بالمنتدى وعلى اول موضوع هو جميل وشيق

ولكن يجب ان نحترم علماء الدين والازهر واتفق مع الاخت نانو بخصوص كلامها

علماء الدين او مشايخ الازهر الشريف هم حمله كتاب الله

واذا كانت المذيعة التى تريد تغيير اشياء كثيره فى المجتمع العربى وبالاخص فى مصر

اننى من اول لقاء لها عرفت انها لا تستحق لقب مذيعه ولم اشاهد اى لقاءات لها

وبخصوص ضعف رد الشيخ الموجود بالحلقة متفق انه بناء على كلامك ضعيف الحوار ولكن لا يجب ان نستهزء به وبعلمه

واتمنى لك مواضيع جميله وشيقه نتناقش فيها

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة تشرفنا بلقائك ومحاوراتك ،

أما بالنسبة لموضوع الشيوخ الذين تتحدثين عنهم انا شخصيا تابعت لقاءات علي روتانا لهؤلاء الشيوخ وكانو يتحدثون عن أمور مهمة جدا وبموضوعية شديدة جدا أو بمعني أخر في صلب الموضوع واذكر أختي الفاضلة لقاء كانت تجلس فيه هالة ، وإيناس ***** وبحضور شيخ أزهري... وكانوا يتناولو موضوع تعدد الزوجات وحكم الشرع في الزواج العرفي ، وماهو زواج المسيار، والحقيقة الشيخ أفاد في هذا الموضوع، ولكن البجاحة والتي ذكرتيها كانت تأتي من الحضور والمستضفين وذلك لقلة ثقافتهم الدينية او إنهم معتقدين ان الموضوع يناقش مشكلة إجتماعية ويأخذ راي الدين في شق منها، وانا شخصيا مع فكرة ان الشيخ يظهر لتوصيل معلومة في بؤر الفساد وذلك لان بؤر الفساد الإعلامية حاليا في مصر هي الأكثر إنتشارا والأكثر متابعة ، وأعلمي أختي الفاضله ان مشيخة الأزهر لن تسمح لأي شيخ أزهري أن يسؤ سمعة هذا الصرح الكبير.

ولكي أرق تحية

أعتبر كل فشل يصادفك إحدى تجارب الحياة التي تسبق كل نجاح وانتصار ..

رابط هذا التعليق

هذه البرامج فعلا من اكثر البرامج التى ترفع ضغط دمى لدرجة غير محتملة وتجعلنى على وشك تحطيم جهاز التلفاز

لا احد ينكر على هؤلاء المشايخ قدر علمهم ومنزلتهم الرفيعة ( ولا نزكى على الله احداً )

لكن .. وتحت لكن الف خط وخط

عندما تضع نفسك يا شيخى العزيز فى برنامج يبث على الملايين ، يجب ان تتمتع لليس فقط بالعلم اللازم .. بل بمهارات اخرى هامة اولها القدرة على احكام زمام الامور والتحكم فى دفة الحوار ، على الاقل الموجه لك .

فأن المهارات الحوارية والقيادية وشحصية التحكم والحفاظ على الهيبة شىء ، والعلم والاستاذية شىء اخر

الاخت الفاضلة نانو ..

نعم يجب ان يتخلى كل الشيوح عن مثل هذه البرامج ، ونعم حتى لا تجد تلك البرامج من يهزئون به ويجعلونه مادة اعلامية ليس اكثر ولا اقل . وللحفاظ على الهيبة التى فقدها شيوخنا الأعزاء

اما عن التوجيه اختى الفاضل .. فليس هؤلاء بحاضرين حتى يتم توجيههم ، ولا المستمع والمشاهد للبرنامج ( فى ضوء اسلوب ادارة الحوار ) سيتم توجيه بأى صورة من الصور ، بل على العكس تماما ، واشدد على العكس تماما

سيتم بلبلة افكاره وتسميم تفكيره .

والله دمى فار وانا بس بفتكر حلقة من تلك الحلقات والله خايف اكمل كلامى يخرج منى لفظ كده ولا كده ..

اكتفى بهذا القدر

حسين

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

الأخت الأخت نانو : يا ستي عندك حق في اللي قلتيه بس بالراحة شوية عالبنية - وانا شخصيا هاقول نصيحة يمكن لأي عضو ينتمي للمحاورات وهي عند طرح اي موضوع او قضية يفضل ان نكون محايدين ونترك الحكم للآخرين. تحياتي لكي اختي الفاضلة Alex Lover وواصلي مشاركاتك وكلنا عيون مفنجلة وأذان صاغية .

رابط هذا التعليق

اخواتي الأعزاء اهلا اهلا بيكم وسعيدة جدا بكل نقد وبكل ترحيب ، وسعيدة بكل من وجهني وكل من انتقدني وكل من دافع عني ايضا ولكن الرد في الأول للاستاذة نانو .. اولا شكرا لملاحظاتك ولكنك اعتقدتي انني اسب الشيخ انا لم اؤذيه بكلمة انا اقول الحقيقة ومين قالك انه ماقلش (رد يا جميل) وهي جت على دي ده فيه اكتر من كده وبعدين انتي مش فاهمه قصدي انا بانتقد مجرد موافقة شيخ عالم ان مذيعة زي دي تستضيفه ... فهمانى لما هو شيخ ازهر وعالم ليه يسمح للنوعية دي تتحداه ، ممكن يقدم كل اراءه من خلال قناه محترمة مثل إقرا ومذيعاتها محترمين ضيوفهم لأ يا جماعة بلاش دفاع أعمى وخلاص لازم نعترف ان الاسلام اتهان من يوم ما علماء الدين باعوه عارفين يعني ايه باعوه يعني ضيعو وقاره أمام ثمن الحلقة اللي بيظهروا فيها ، بلاش الاندفاع في الرد والرساله لها مكانها ولا كانوا بعد كده يعملوا الخطبة الدينية بملهى ليلي مثلا ويقولك هذه نقرة وهذه نقره

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز Huss شكرا على مساندتك ورأيك اعجبني وشعرت انك تفهم قصدي كويس ، فعلا انا من كتر فوران دمي عايزة اقوله قوم وسيب البرنامج ، السيدة الفاضلة عبلة الكحلاوي لما استضافتها محاورة وتلقت مكالمة من احدي المحاربات ضد الحجاب وشعرت ان الحوار فيه بعض السخرية اعتذرت عن استكمال الحلقة .... لو كل واحد غيور على دينه هنديله حقه ، والله انا مش متزمتة ولكن فيه امور فطرية لازم تحركنا ... لو كل عالم يشترك في حلقة يشترط الالتزام واحترام قدشية الحوار غصب عنهم هيوقفو هزار وسخرية .. وبعد ده كله مش عايزين نقتنع ان اللي يوافق على السخرية على حوار ديني يبقى هزأ نفسه انا مش عارفه بس اقول ايه ولا ايه يا ومع ذلك انا سعيدة بكل نقد ويمكن فيه بعض الامور اتنبهت ليها

رابط هذا التعليق

الأخ زيدان ... ماشي خليني معاك وعايزة بس أسالك سؤال ايه اللي يخلى واحدة زي ايناس الدغيدي تحضر حوار زي ده ؟؟؟ وهارجع هافتكرك يا شعراوي أو الراحل العظيم عبد الله صقر ولا الشيخ عبد الله شحاته ، هل كان من الممكن ان تقول لهم سوف تحضر اللقاء المخرجة **** ايناس الدغيدى للمحاورة معك .. استغفر الله العظيم يا جماعة كل فوله وليها كيال فكروا في اللي باقوله قبل ما تردو ,,, عموما يا زيدان انا متشكرة على ردك ولكن بزمتك يا اخىالواحد هيركز مع الضيف ولا مع ازياء الحاضرات ، موضوعى له ابعاد كتيرة لازم نقف عندها

رابط هذا التعليق

أبو ايمان ، البروفيسير أسعدني مرووكم واسعدنى تشريفكم لموضوعي

نانو عزيزتي الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ... م شكده :lol:

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة نانو ..

نعم يجب ان يتخلى كل الشيوح عن مثل هذه البرامج ، ونعم حتى لا تجد تلك البرامج من يهزئون به ويجعلونه مادة اعلامية ليس اكثر ولا اقل . وللحفاظ على الهيبة التى فقدها شيوخنا الأعزاء

اما عن التوجيه اختى الفاضل .. فليس هؤلاء بحاضرين حتى يتم توجيههم ، ولا المستمع والمشاهد للبرنامج ( فى ضوء اسلوب ادارة الحوار ) سيتم توجيه بأى صورة من الصور ، بل على العكس تماما ، واشدد على العكس تماما

سيتم بلبلة افكاره وتسميم تفكيره .

حسين

وهل تري ان يترك الحبل علي الغارب لمثل هذه الانواع من البرامج ....و انت تعلم جيدا انهم يبثون سمومهم في امخاخ شبابنا واولادنا

و من إذن سيتصدي لهذا الهراء ...هل نتركهم يعيثون الفساد هكذا و فقط نركز علي القنوات الدينيه مثل إقرأ..

ان الفئه من الشباب الذين يتابعون إقرأ ....ليس هم من يتابعون هذا النوع من البرامج .....فمن لهؤلاء الشباب ينقذهم من براثن هذه البرامج وما يبث فيها ..

انا ما زلت معك ان الشيخ إذ لم يجد في نفسه القدره علي حكم الامور و تملك زمامها فالاحسن له ان يعتذر عن حضور البرنامج..

الأخت الأخت نانو : يا ستي عندك حق في اللي قلتيه بس بالراحة شوية عالبنية - وانا شخصيا هاقول نصيحة يمكن لأي عضو ينتمي للمحاورات وهي عند طرح اي موضوع او قضية يفضل ان نكون محايدين ونترك الحكم للآخرين. تحياتي لكي اختي الفاضلة Alex Lover وواصلي مشاركاتك وكلنا عيون مفنجلة وأذان صاغية .

الاخ البروفيسور

انا براحه جدا علي البنيه وبعدين ديه اسكندرانيه ...و تعيش مع في الكويت .....يعني بلديات ولها معزه خاصه كمان :lol:

اما نصيحتك لاعضاء المحاورات .....فاعتقد انه الفكره اساسا في المحاورات تقوم علي الحوار ...والحوار نابع عن تبني وجهه نظر ...فكيف لي ان اضع موضوع دون ان اطرح وجهه نظري .... وبكل صدر رحب اتحاور مع من اتفق او اختلف معهم

وتحياتي لك ولاختي الغزيزه اليكس

الرد في الأول للاستاذة نانو .. اولا شكرا لملاحظاتك ولكنك اعتقدتي انني اسب الشيخ انا لم اؤذيه بكلمة انا اقول الحقيقة ومين قالك انه ماقلش (رد يا جميل) وهي جت على دي ده فيه اكتر من كده وبعدين انتي مش فاهمه قصدي انا بانتقد مجرد موافقة شيخ عالم ان مذيعة زي دي تستضيفه ... فهمانى لما هو شيخ ازهر وعالم ليه يسمح للنوعية دي تتحداه ، ممكن يقدم كل اراءه من خلال قناه محترمة مثل إقرا ومذيعاتها محترمين ضيوفهم لأ يا جماعة بلاش دفاع أعمى وخلاص لازم نعترف ان الاسلام اتهان من يوم ما علماء الدين باعوه عارفين يعني ايه باعوه يعني ضيعو وقاره أمام ثمن الحلقة اللي بيظهروا فيها ، بلاش الاندفاع في الرد والرساله لها مكانها ولا كانوا بعد كده يعملوا الخطبة الدينية بملهى ليلي مثلا ويقولك هذه نقرة وهذه نقره

شوفي يا ستي ...تخيلي كده هذا البرنامج طلب استضافه شيخ ورفض جميع الشيوخ ...الحضور فيه ...تخيلي ماذا يمكن ان يقال في حق الشيوخ في التخلي عن اداء رسالتهم

ثانيا البرنامج بيناقش قضيه اجتماعيه ما ... مطلوب فيها راي الدين ....يعني مش برنامج ترفيهي ولا اغاني مثلا ولا حتي ملهي ليلي

و مازلت اتفق معك واؤكد ..علي فكره تواجد شيخ في برنامج بهذا الشكل بهذه المذيعه بهؤلاء الضيوف ..لادب ان يكون ذو قدره عاليه علي الاقناع والتاثير في الغير ....لإنها تتعمد تهميش رأي الدين في معظم برامجها باسلوب واضح وملحوظ....

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

لأخت الفاضلة نانو انا مقلنش يرفض يحضر البرنامج انا قلت يشترط توفر الجو الملائم لطهارة الحوار ، ده سيتي الملائكة بتحف الجماعة التي تتناقش في امور الدين كيف بالله عليكي تخيلي كده .. انا باقول لا يسمح باهانة الحوار الديني كما يحدث وبعدين اللي بيشوف روتانا ماهو بيشوف دريم 2 واهي قناة شبابية برضه وبرنامج عم يتساءلون شبابي وديني وخفيف كمان وكل الشباب بتتابعة باطمئنان ، نفسي تفهميني انا ما زلت ضده وانا كأم لو ابني كبير شوية انا هارفض انه يتفرج على البرامج دي مع هالة وايناس اخاف عليه يستهين بدين الاسلام لما يلاقيه بيناقش في جو من المسخرة وطرقعة الضحك وملكة و هي بتوصف نفسها بالاسترتش وبتتكلم بكل بجاحة وتهريج انا ماشوفتش كده هى دي قدوة المراة المسلمة ؟؟؟؟؟ فين حياء المرأة وصوتها الهادئ وعزة نفسها وغيرتها على دينها ،،، الموضوع اكبر من كده يا نانو صدقيني ..

رابط هذا التعليق

أليس البرنامج المذكور هو البرنامج الفاشل ست الستات؟

بداية أنا لست مستريحاً لبرامج "القعدات" ، والتي أعتبرها مسخاً مشوهاً وقميئاً من برامج بعينها مثل the view مثلاً .. هذا البرنامج المذكور يصنف كبرنامج قعدة ، بل هو برنامج مصطبة ، بل عشة فراخ ، مجرد نقل أي كلام من برامج أمريكا التي نشتمها ليل نهار..

هناك قدرة على النقل ، مثل القدرة على الطيران في قصة النعامة التي تحاول تقليد النسر في التحليق في الفضاء ، ولما كان الناقلون والمقتبسون و(لا أريد استخدام اللفظ الأدق) يصرون على النقل بلا مقدرة حقيقية فهم كالنعام إن لم يكونوا كالسلاحف!

هذا أولاً..

ثانياً : استضافة عالم دين في التليفزيون أصلاً أمر ليس بالهين ، لا له ولا للتليفزيون ، هناك حد أدنى لوضع الضيف داخل البرامج حتى ولو كانت برامج المصاطب سالفة الذكر ، أما العالم وغير العالم في مكانه داخل البرنامج يتحول إلى الميش ديش الذي يتسلى عليه الباتاوات اللواتي تعتقدن أنفسهن متخصصات ومثقفات في مجال ليس من اختصاصهن..

أما الضيوف ، ورجال الدين ليسوا استثناءً ، عليهم مسئولية كبيرة طالما ظهروا في برنامج تليفزيوني ، الملافظ سعد كما يقال ، وإن لم يكن هؤلاء ليختارون بعناية ما يقولون ، فهل يختار الليمبي ما يقول في "المنتئة"؟

هناك حد أدنى من الوقار ، حد أدنى من التركيز .. لكن البعض لا يتذكر ذلك في وجود قعدة القرشانات تلك..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

وهل تري ان يترك الحبل علي الغارب لمثل هذه الانواع من البرامج ....و انت تعلم جيدا انهم يبثون سمومهم في امخاخ شبابنا واولادنا

و من إذن سيتصدي لهذا الهراء ...هل نتركهم يعيثون الفساد هكذا و فقط نركز علي القنوات الدينيه مثل إقرأ..

ان الفئه من الشباب الذين يتابعون إقرأ ....ليس هم من يتابعون هذا النوع من البرامج .....فمن لهؤلاء الشباب ينقذهم من براثن هذه البرامج وما يبث فيها ..

انا ما زلت معك ان الشيخ إذ لم يجد في نفسه القدره علي حكم الامور و تملك زمامها فالاحسن له ان يعتذر عن حضور البرنامج..

الفاضلة نانو

من وضع فرضية الربط بين التصدى لهم و المشاركة فى هرائهم

التصدى لهم يكون بتيار مضاد موجه بحملة مماثلة ، وليس فقط من خلال القنوات المتخصصة ، بل نشر برامج فى قنوات عادية مماثلة

ولا نزال متفقين على ان من يملك القدرة على الحضور بهيبته وقدره وينزل منزله .. يحضر ويناقش

ولكن من أ ، ب المحاورة .. اختيار المحاور المناسب

بمعنى لا يمكن ان اتحدث حول تقنيات استخدام اشعة الليزر مثلا مع طبال !

ولا ان احاور حول فقه الحال وفقه الحديث او ان اناقش فتاوى الدين مع راقصة ومخرجة مثل الدغيدى ومذيعة مثل اللى ما تتسمى

مش كده ولا ايه ؟!

حسين

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

الأخ زيدان ... ماشي خليني معاك وعايزة بس أسالك سؤال ايه اللي يخلى واحدة زي ايناس الدغيدي تحضر حوار زي ده ؟؟؟ وهارجع هافتكرك يا شعراوي أو الراحل العظيم عبد الله صقر ولا الشيخ عبد الله شحاته ، هل كان من الممكن ان تقول لهم سوف تحضر اللقاء المخرجة **** ايناس الدغيدى للمحاورة معك .. استغفر الله العظيم يا جماعة كل فوله وليها كيال فكروا في اللي باقوله قبل ما تردو ,,, عموما يا زيدان انا متشكرة على ردك ولكن بزمتك يا اخىالواحد هيركز مع الضيف ولا مع ازياء الحاضرات ، موضوعى له ابعاد كتيرة لازم نقف عندها

الأخت الفاضلة،،،

انا لأ ادري لماذا حضرت إيناس الدغيدي أو غيرها من الحضور اللقاء، لأن أعتقد ليست هذه هي المشكلة من الذي حضر ومن لم يحضر ، والحقيقة أنا لا أفهم مابين السطور ولأ أفهم ماذا تقصدين بالتركيز مع أزياء الحاضرات ، ورغبةً مني في فهم أبعاد الموضوع أرجوا التوضيح، والنقاط اللتي يستوجب الوقوف عندها.....

أعتبر كل فشل يصادفك إحدى تجارب الحياة التي تسبق كل نجاح وانتصار ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...