اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فن الاتيكيت فى ايام الخطوبه

mohamed_mido87

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

ده موضوع بيهم كل الشابات فى ايام الخطوبه و والله مقصد بيه اى اهانه لحد وياااااااااااارب يعجبكم

آنستي العزيزة.. لو ربنا فك عقدتك.. واتخطبتي.. فإليك نصائحي حتى تأخذي بخطيبك من مركب الخطوبة إلِّي محدش عارف هاترسى على إيه.. إلى مثوااااه الأخير في قفص النسانيس.. قصدي قفص الزوجية السعيد..

أجمل ما في الخطوبة العزومات الرومانسية.. على أحلى محلات أكل ف البلد.. واللي عمرك مانتي شايفاها بعد الجواز.. المهم نصائحي لك عند أي عزومة مع ختيبك.. قلنا رقَّه ....

1 - الأول لازم تعرفي إن الشوكة والسكينة بيتمسكوا من إيديهم من الطرف يعني مش م الوسط ولا م البوز زي الخنجر ولا من فوق طبعًااا

2 - العيش أوعي تفضحينا وتقطعيه بسنانك.. ولا الرغيف نصين بأيدك وكل نص لقمة وتحشري.. أوعي.. العيش بيتقطع بالسكينة ف الطبق.. وبعدين تاخدي لقمة.. لقمة.. بالعافية.. قال يعني نفسك مسدودة.. اضغطي على أعصابك جدااا وبعدين لما تروَّحي.. إبقي حِفِّي زي مانتِ عايزه....

3- الشوووربة.. أبوس كعب رجلك.. بند الشوربة ده مهم جدًاااا.. الشوربة تتشرب من غير صوت خالص.. ومن غير ماتقعدي تنفخي فيها.. زي القهوجي اللي بينفخ ف الحجر للزبون.. وطبعًاااااا عايزك تنسى تمامًا.. السلطانية اللي بتقيميها على بقك ف البيت.. وتدلدقي على روحك..

بالمعلقه وبدون صوت.. سخنة ولعة برضه بدون صوت.. وتسيبي تلت الطبق ع الأقل.. مش تميليه.. عشان تلهطيها لآخر نقطة.....

4- الرز طبعاً .. بيتاكل بالشوكة.. أوعي إيدك تتمد ع المعلقة.. وتغرفي من طبق الرز وتعبي.. إوعي.. الرز بالشوكة.. وكأنك بتبوسيه مش بتاكليه..

5- المكرونة.. الاسباكتي.. برضه بالشوكة.. تتلف على طرف الشوكة.. لحد ما تخلص وبعدين تحطيها ف بؤك من سكات.. مش تشفطي المكرونة عود عود..

6- السمك.. مشكلة.. شوفي.. بتفصلي اللحم عن الشوك.. إزاي..؟؟ تقطعي اللحم من النص.. بالطول وبعدين تفردي اللحم ع الجانبين ولما تخلصي ناحية.. متقلبيش السمكة.. بلاش فلح.. شيلي السلسلة

بالشوكة والسكينة وحطيها ف جنب الطبق وكملي أكل النص التاني.. وبدل الفيلم الهندي ده.. نصيحة.. ماتكليش السمك خالص.. قولي مابحبش السمك وخلصي نفسك..

7- الجمبري.. -إذا كنتي عارفاه-.. أول ماطبق الجمبري ينزل.. بصيله بقرف واحتقار شديدين.. آل يعني زهقانة من كتر أكل الجمبري الجامبو ف بيت ببااااا.. وأتنهدي جامد وقولي.. برضه..؟؟؟ وتروحي قاطعة راس الجمبريياية.. بالشوكة.. أنا ف عرضك إنسي المصمصة دلوقت..

8- البطاطس سواء مسلوقة أو محمرة.. أوعي تهرسيها وتدبيها ع الرز وتدي ...لا..لآ...لآ...بالشوكة حتة حتة وإنت زي ما تكوني هاتعيطي من كتر ما البطاطس صعبانة عليكي..

9- الفاكهة.. لو الفاكهة فيها بذر.. طلعيه من بؤك بالراحة وحطيه ف إيدك وهي مقفولة.. وبعدين ف طفاية السجاير اللي ع الترابيزه.. أوعي ياحبيبتي من نظام التفتفة للبذر.. إنسي....

10- ولما تخلصي أكل تحطي إيدك على بطنك.. -اللي عصافيرها بتصوصو من العينات اللي كلتيها-.. وتقولي له مش ممكن.. أنا عمري ما اتفجعت كدة..

أنا أودامي أسبوع.. هابطل أكل فيه.....

وبعدين تمسكي الفوطة اللي دايمًا موجودة ع التربيزة من غير لازمة.. وتبوسيها.. آل يعني بتمسحي بؤك..

وبعدين تستأذني منه لدخول التوليت لإصلاح ماكياجك.. وتخشي التواليت وتطلعي من شنطة إيديك.. لفة الفول والطعمية اللي جايباها معاكي.. وبالهنا والشفااااااااااااا

ياااااااااااااااااااااارب يعجبكم وعايز اشوف ردودكم وتعليقاتكم

منقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول

تم تعديل بواسطة folana

اللهم اجعلنا من الذين يستمعون للقول فيتبعون احسنه

رابط هذا التعليق

الأخ محمد ميدو

جميل جدا الموضوع رغم تحفظي على اللغة المستخدمة. ولكن يجب عليك التنبيه أن هذا الموضوع منقول إذا كنت نقلته من موقع أخر.

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

:roseop: :) :wub:

بجد موضوع شربااااااااااااات

انا مش عارفه ليه أكدب عليه بس ياربي وليه من الاساس اوافق على عزومه بره البيت بناكل فى بيتنا كافين خيرنا وشرنا ونريح

انت فكرتنى بمره اتعزمت انا وأخويا على الفطار "كنا فى رمضام "وكانت عزومه تبع الشغل بتاعوا

وهو قعد يقولى ميمو تاكلى بالشوكه والسكينه وماما تقولى نفس الكلام ............"مش عارفه على أيه تقريبا عشان اطلع بعريس من المشوار ده"

المهم روحت معاه ...ولما نزلوا الاكل والكل بدأ ياكل بصيت عليهم... المعظم ماسك الشوكه والسكينه ومحتار "وبصراحه شكلهم يضحك"

أنا بأه حطيت الشوكه والسكينه على جنب وأكلت بأيدى وبراحه ومن غير بهدله وخلصت أول واحده والباقى ياعينى عمالين ياكلوا بالشوكه والسكينه على أيه موش عارفه

المهم لما روحنا البيت أخويا قعد يتريق عليا تريقه :lol:

يا ناس خليكوا على طبيعتكوا

تم تعديل بواسطة memo2007

من الطريف

إنك تستخدم اكثر من 40 عضله عند التكشير أو العبوس

بينما تستخدم 15 عضله عند الابتسام........

إن الابتسام يعد اسهل من العبوس .......................... فلتبتسم!!!

رابط هذا التعليق

انا بقى من انصار اللى مش عاجبه يسمعنا سلامو عليكوا

هو انتوا كمان هتقفولنا فى الاكل

انا راجل طبيعى و بحب كل شئ على اصله

يعنى الفطير المشلتت لازم يتاكل بالايد

و الملوخيه تتغمس

صنيه البطاطس تتاكل بالمعلقه مع الرز

اللى مكسوف من حاجه ميعملهاش و هو لوحده

و اللى مش مكسوف يعمل اللى فى نفسه

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

اكيد لازم الواحد يبقى على طبيعتة مع خطيبة لان لو حاولنا التظاهر موش هنقدر نستمر لان كل شىء هينكشف ويبان بعد الجواز

ولكن اللى عاوزة اعلق علية

ان الواحد لما يكون معزوم على اكل مثلا لازم يراعى شعور الناس اللى حوالية بمعنى

ياكل بطريقة الناس اللى عازمينة ع الاكل

فمثلا فى احدى المرات كنت معزومة انا وطبيبة ف المستشفى عند عاملة بالمستشفى صممت تعزمنا وعلى السفرة ما فيش غير ملاعق ولا يوجد شوك ولا سكاكين

ولكن زميلتى طلبت من الست اللى عازمانا شوكة لانها موش بتعرف تاكل من غيرها

وكانت الست غاية ف الاحراج لعدم وجود ها ومكسوفة جدا لانها موش قد المقام الست الدكتورة اللى بتاكل بالشوكة

اللى اقصدة ان كل واحد يبقى على طبيعتة وممكن يتتظاهر بغير طبيعتة عادى جداااااااااااا حفاظا على شعور الاخر

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
اكيد لازم الواحد يبقى على طبيعتة مع خطيبة لان لو حاولنا التظاهر موش هنقدر نستمر لان كل شىء هينكشف ويبان بعد الجواز

ولكن اللى عاوزة اعلق علية

ان الواحد لما يكون معزوم على اكل مثلا لازم يراعى شعور الناس اللى حوالية بمعنى

ياكل بطريقة الناس اللى عازمينة ع الاكل

فمثلا فى احدى المرات كنت معزومة انا وطبيبة ف المستشفى عند عاملة بالمستشفى صممت تعزمنا وعلى السفرة ما فيش غير ملاعق ولا يوجد شوك ولا سكاكين

ولكن زميلتى طلبت من الست اللى عازمانا شوكة لانها موش بتعرف تاكل من غيرها

وكانت الست غاية ف الاحراج لعدم وجود ها ومكسوفة جدا لانها موش قد المقام الست الدكتورة اللى بتاكل بالشوكة

شكرا دكتورة سهيلة

تعليقك على الموضوع رائع .. يحب ان يتصرف الانسان على حسب طبيعة الناس الموجوده في المكان

فأن كان المكان بسيطا نتصرف ببساطة ولطف مع المضيف وأن كان راقيا نتصرف ايضا بطريقة مناسبة للحدث

مثلا دعيت للغداء في مطعم خمس نجوم وللأسف قدمت لنا الملوخية ..وكلنا يعرف كيف تأكل الملوخية بالطريقة التقليدية

لكنى وجدت الطريقة مختلفة فتعلمتها..وهي تقطيع الخبز قطع صغيرة في طبق الملوخية ثم نستخدم الشوكة لألتقاط قطع الخبز

من الطبق ؟؟؟؟ حاجة بايخة مش كده والا أيه...وطبعا كانت حوسه ...ههههههههههه

أبوأحمد الأسكندراني

اللى اقصدة ان كل واحد يبقى على طبيعتة وممكن يتتظاهر بغير طبيعتة عادى جداااااااااااا حفاظا على شعور الاخر

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

ده موضوع بيهم كل الشابات فى ايام الخطوبه و والله مقصد بيه اى اهانه لحد وياااااااااااارب يعجبكم

آنستي العزيزة.. لو ربنا فك عقدتك.. واتخطبتي.. فإليك نصائحي حتى تأخذي بخطيبك من مركب الخطوبة إلِّي محدش عارف هاترسى على إيه.. إلى مثوااااه الأخير في قفص النسانيس.. قصدي قفص الزوجية السعيد..

أجمل ما في الخطوبة العزومات الرومانسية.. على أحلى محلات أكل ف البلد.. واللي عمرك مانتي شايفاها بعد الجواز.. المهم نصائحي لك عند أي عزومة مع ختيبك.. قلنا رقَّه ....

1 - الأول لازم تعرفي إن الشوكة والسكينة بيتمسكوا من إيديهم من الطرف يعني مش م الوسط ولا م البوز زي الخنجر ولا من فوق طبعًااا

2 - العيش أوعي تفضحينا وتقطعيه بسنانك.. ولا الرغيف نصين بأيدك وكل نص لقمة وتحشري.. أوعي.. العيش بيتقطع بالسكينة ف الطبق.. وبعدين تاخدي لقمة.. لقمة.. بالعافية.. قال يعني نفسك مسدودة.. اضغطي على أعصابك جدااا وبعدين لما تروَّحي.. إبقي حِفِّي زي مانتِ عايزه....

3- الشوووربة.. أبوس كعب رجلك.. بند الشوربة ده مهم جدًاااا.. الشوربة تتشرب من غير صوت خالص.. ومن غير ماتقعدي تنفخي فيها.. زي القهوجي اللي بينفخ ف الحجر للزبون.. وطبعًاااااا عايزك تنسى تمامًا.. السلطانية اللي بتقيميها على بقك ف البيت.. وتدلدقي على روحك..

بالمعلقه وبدون صوت.. سخنة ولعة برضه بدون صوت.. وتسيبي تلت الطبق ع الأقل.. مش تميليه.. عشان تلهطيها لآخر نقطة.....

4- الرز طبعاً .. بيتاكل بالشوكة.. أوعي إيدك تتمد ع المعلقة.. وتغرفي من طبق الرز وتعبي.. إوعي.. الرز بالشوكة.. وكأنك بتبوسيه مش بتاكليه..

5- المكرونة.. الاسباكتي.. برضه بالشوكة.. تتلف على طرف الشوكة.. لحد ما تخلص وبعدين تحطيها ف بؤك من سكات.. مش تشفطي المكرونة عود عود..

6- السمك.. مشكلة.. شوفي.. بتفصلي اللحم عن الشوك.. إزاي..؟؟ تقطعي اللحم من النص.. بالطول وبعدين تفردي اللحم ع الجانبين ولما تخلصي ناحية.. متقلبيش السمكة.. بلاش فلح.. شيلي السلسلة

بالشوكة والسكينة وحطيها ف جنب الطبق وكملي أكل النص التاني.. وبدل الفيلم الهندي ده.. نصيحة.. ماتكليش السمك خالص.. قولي مابحبش السمك وخلصي نفسك..

7- الجمبري.. -إذا كنتي عارفاه-.. أول ماطبق الجمبري ينزل.. بصيله بقرف واحتقار شديدين.. آل يعني زهقانة من كتر أكل الجمبري الجامبو ف بيت ببااااا.. وأتنهدي جامد وقولي.. برضه..؟؟؟ وتروحي قاطعة راس الجمبريياية.. بالشوكة.. أنا ف عرضك إنسي المصمصة دلوقت..

8- البطاطس سواء مسلوقة أو محمرة.. أوعي تهرسيها وتدبيها ع الرز وتدي ...لا..لآ...لآ...بالشوكة حتة حتة وإنت زي ما تكوني هاتعيطي من كتر ما البطاطس صعبانة عليكي..

9- الفاكهة.. لو الفاكهة فيها بذر.. طلعيه من بؤك بالراحة وحطيه ف إيدك وهي مقفولة.. وبعدين ف طفاية السجاير اللي ع الترابيزه.. أوعي ياحبيبتي من نظام التفتفة للبذر.. إنسي....

10- ولما تخلصي أكل تحطي إيدك على بطنك.. -اللي عصافيرها بتصوصو من العينات اللي كلتيها-.. وتقولي له مش ممكن.. أنا عمري ما اتفجعت كدة..

أنا أودامي أسبوع.. هابطل أكل فيه.....

وبعدين تمسكي الفوطة اللي دايمًا موجودة ع التربيزة من غير لازمة.. وتبوسيها.. آل يعني بتمسحي بؤك..

وبعدين تستأذني منه لدخول التوليت لإصلاح ماكياجك.. وتخشي التواليت وتطلعي من شنطة إيديك.. لفة الفول والطعمية اللي جايباها معاكي.. وبالهنا والشفااااااااااااا

ياااااااااااااااااااااارب يعجبكم وعايز اشوف ردودكم وتعليقاتكم

منقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول

يا رب ياميدو خطيبتك تطلع كدا

وابقي خليك ناصح وفتش شنطيتها شوفها دافسة السندوتشات فين

ويسلام بقي لو طلعت مفتحة واتغديت قبل ماخرج من البيت يبقي عال عال عال

نقل جميل تسلم ايدك

مشوهنا تمام يا ميدوا بس يلا ولا يهمك

نجفة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

و الله الواحد لو لقى خطبته بتعمل كدة الواحد ما راح يشفها تاني

هو الواحد بيتجوز علشان يقطع في نفسه و لا علشان مراته تفرسه :roseop:

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      قول للزمان ارجع يا زمان . قهاوي مصر زمان.. كان الأناقة والجمال اسلوب حياة😍
    • 2
      لكل بلد فى العالم ايام احتفالية .. قد تكون عقائدية تنتمى للدين مثل الاعياد الدينية .. او ايام لها مناسبة تاريخية .. صراحة عادات و تقاليد الشعوب تجتذبنى جدا .. و دوما اسعى للقراءة فيها .. و هى مادة خصبة لهذا الموضوع نظرا لاتساع رقعة المحاورتية المنتشرين حول العالم .. اليوم قرأت هذا الكلام بصفحة احد اصدقاء الدراسة و الذى يقطن ببلاد الامريكان قرابة 25 عام .. و حبيت يكون نواه لهذا الموضوع .. سأنقله هنا دون تصرف .. عيد الشكر..تحتفل بة امريكا في آخر يوم خميس من شهر نوفمبر
    • 1
      طلب الزيارة العائلية بقالة 9 ايام تأخير   انا مقدم الطلب و على الموقع بلاقى رسالة تم تصديق الطلب بقالها 9 ايام   هل دة طبيعى و لا الموضوع محتاج اعمل طلب جديد
    • 127
      سؤالي اخص به ابو محمد بالذات و كل المحاورين بالطبع الحوارات اليوميه بين الناس ايام الرسول في قريش...هل كانت باللغة العربية الفصحى كما نسمعها في الافلام؟ أم باللهجات المكاويه و النجدية و الطائفيه و باقي لهجات الجزيرة؟؟؟؟ يعني لما واحد يحب ينادي على ولد بالمكاوي مثلا هيقوله..... يااااض ايشبك انت؟؟؟ ايش تبغى؟؟؟؟؟ بينما بالفصحى هتبقى.....يا فتى...ماذا الم بك؟؟؟؟ ماذا تريد؟؟؟ عايزين نعرف بالضبط ماذا كانت لهجة القريشيين اولا عند حواراتهم مع بعضهم البعض......ثم مع لهجات باقي الجزيره العربيه
    • 3
      ياترى ممكن يكون سبب التاخير ايه وياترى ممكن يخلص امتى
  • أضف...