اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مبادئ موديل 2007

drhouba

Recommended Posts

كوكو حبيبي زمالة السلاح و الأخوه الزملكاويه اللى بيننا تحتم عليا أقول لك إن حياتك كده فى خطر إنت بتعيد نشر المستندات اللى

نشرتها قبل كده عن المبادئ و كل حبايبنا طنشوها و ما ردوش عليها و لكن ترسيخا لمبدأ الديمقراطيه الزملكاويه و حرصاً على أمنك

الشخصى سننتظر من الشباب الحلوين إخواتنا فى التوبك إنهم يردوا على الكلام ده خصوصا إنهم دايما كانوا بيلوموا علينا إن كلامنا من

غير دلائل و لا براهين و لا سلطة طحينه .... و لو إنى يا كوكو مش مصدق المقاله دى أصل الصحفيين كلهم يا زملكاويه بيكرهوا الأهلى يا

بيقبضوا من الزمالك .... لا لا لا لا مش مصدق الكلام ده إفتراء واضح و تلفيق مدبر لا شوبير قال الكلام ده و لا صالح عمل كده لالالالا

من فضلك يا كوكو الأهلى فوق الجميع .

يا ناااااااااااااس إشهدوا الكلام ده ما حصلش فيه فى الدنيا إتنين أهلويه بيتخانقوا على الجرايد و واحد منهم عاوز يرفع قضيه على التانى

طبعا مش ممكن طيب سابوا إيه للغلابه اللى معندهومش مبادئ ... مش بأقول لكم مش مصدق

دى لا باظت و لا خربت ..... و لا جابت جاز لا مؤاخذه

دى عيشه ظريفه جدا

و لا فيه دماغ ضربت ..... و لا حد بيشتكى لحظه

ماشيه و الأشيه معدن

http://www.youtube.com/profile_videos?user=drhouba&p=r

http://www.arabtube.tv/users/drhouba68

رابط هذا التعليق

• الردود 259
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و أنا اللي عمال اقول إيه سر العربية الحمرا الشيروكي اللي دايما تمشي ورا عربيتي باستمرار - وفيها 4 متلفحين - وطول الوقت يتكلموا في الموبايل - عرفت السر دلوقت يا دكتور هوبا :lol:

ودي بقى حتة من الموزه لأخونا عبد الرحمن فهمي بمناسبة التذاكر - بس اقروها كويس قوي - وعلى فكرة عبد الرحمن فهمي أكبر أهلاوي في مصر وكان رئيس تحرير منشورة أو معلقة الأهلي.... :blink:

تذاكر الدعوة.. وسنينها

عبدالرحمن فهمي

صعدت الفتاة الشيك الجميلة سلالم الفيلا المتواضعة. وعلي صدرها إعلان كبير عن شركة "المحمول" التي تتبعها.. وأصرت علي أن اتسلم بنفسي الظرف الذي يحوي تذكرتي الدعوة لمشاهدة مباراة برشلونة ذلك الظرف الأنيق الذي يحمل ايضا شارة "المحمول" بل علي مؤخرة رأسي الفتاة الجميلة قبعة ايضا عليها شارة "المحمول".. القبعة في مؤخرة الرأس لتظهر التسريحة الانقية.. المهم أنه كان لابد أن اتسلم بنفسي الدعوتين.. لماذا يا ابنتي؟؟.. لكي توقع هنا علي الاستلام.. وجدتها فرصة لأري قائمة المدعوين بسرعة.

كانت المفاجأة

لم يكن من بين المدعوين أكثر من عشرة فقط من رجال الإعلام ــ صحافة وتليفزيون فقط!!

ــ طيب يابنتي.. الدعوة الثانية لزوجتي التي توفيت منذ عشرين عاما.. والواقفون علي الأبواب من رجال الأهلي يعلمون ذلك.. ثم ده ماتش مش انتخابات يحضرها الموتي والمهاجرون!!!!!!

قالت لي الفتاة وهي تضحك ملء شدقيها :

ــ ده حيبقي مولد..

كان هذا بعد صلاة الجمعة ــ يوم الجمعة ــ قبل طرح التذاكر في السوق بـ 24 ساعة!!.. ولك أن تتصور كيف تم تسريب التذاكر من المخازن إلي السوق السوداء قبل فتح نوافذ البيع بـ 24ساعة.. منهم لله "بعض" فقط أعضاء لجنة المئوية الذين أساءوا للقلعة الكبري يوم عيدها وليلة فرحتها!!!

المهم أن تذاكر الدعوة ذكرتني بحكاية قديمة منذ 46عاما..

عام 1961 حينما اتفق نادي الزمالك مع ريال مدريد للحضور الي مصر.. كانت اغلي تذكرة بخمسة جنيهات ــ لا تضحك ــ الخمسة جنيهات ايامها بتساوي خمسمائة جنيه الأن.. بل وأكثر.. الجنيه الذهب كان يساوي ثلاثة جنيهات مصرية الان الجنيه الذهب يساوي اليوم 880 جنيها!!!

المهم أن نادي الزمالك قرر عدم ارسال دعوات لاحد لذا اقترح محمد حسن حلمي أن يبدأ أعضاء مجلس الإدارة بأنفسم.. فاشتروا جميعا تذاكر حتي لا يفتح أحد فمه ويطلب تذاكر دعوة.

واذكر أن ثلاثة من اساتذتي اصحاب الفضل الكبير عليّ طلبوا مني تذاكر لهذه المباراة بالذات مع انهم سيدخلون الاستاد لأول مرة في حياتهم.. اساتذتي الكبار جدا هم : محسن محمد اعطاه الله العمر والصحة والمرحومان ابراهيم نوار والدكتور يوسف ادريس.. لذا خلال تتويج ديستيفانو وبوشكاش لاعب العام بدار "الجمهورية" اخذت حلمي علي جنب وقلت له : اريد تذاكر ولو سأدفع ثمنها.. غير التصاريح التي كان قد اعطاها للصحفيين رغم انه خص "الجمهورية".. بأكبر قدر.. صمت حلمي برهه ثم اخرج من جيبه ست تذاكر واقسم انها آخر تذاكر في المباراة.. اخذ استاذي محسن محمد تذكرتين له ولزوجته المذيعة المشهورة واستاذي ابراهيم نوار تذكرتين له ولابنه محسن ولكن يوسف ادريس اصر علي تذكرة واحدة وأن يذهب معي في سيارتي.. وبعد المباراة كتب مقالا قصيرا جدا بعنوان "فنجان قهوة" مضبوط جدا"!!!.. التذكرة السادسة اخذها صديق عمري الذي كنت أحبه كثيرا اعظم مكتشف نجوم "عم عبده البقال".. قال لي يومها المرحوم ناصف سليم ان حلمي لو عرف انك اعطيته تذكرة لعم عبده سيشنقك!!!!!! بين عم عبده البقال والزمالك حكايات وحكايات.. آسف للاطالة..

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

قعدوا يقولوا لك بنتبلَى عليهم و كلامنا من غير مستندات موثقه فى الشهر العقارى و كل دى تهيؤات لا مؤاخذه و لما بتجيب لهم أى دليل

يصحى ضميرهم و قبل ثوانى من عودتهم للفطره حيقولوا لك أصل الراجل ده كبر فى السن و ما تدقش على كلامه و المقاله اللى قبلها

ما حصلتش و الوقائع التانيه كذب و اللعيبه اللى أخدوهم بطريقه أو بأخرى مش موجودين أصلا .... المهم إنت يا كوكو تآخد بالك من أمنك

الشخصى عشان إنت مستهدف ..... بالنسبه لى أنا وجهة نظرى عمرها ما حتتغير .... الأهلى فوق الجميع :)

دى عيشه ظريفه جدا

ماشيه و الأشيه معدن

رابط هذا التعليق

عزيزي كوكي وعزيزي الدكتور هوبا

مستنادتي في الفضائح الزماكاويه هي مستندات بالفيديو والصوت والصوره ..وبالتالي فهي مستندات لا عليها غبار

مستندات حضرتك كلها جرايد ومقصوصات

لو عاوز تقنعني ان الكلام اللي بتقول ان شوبير قاله ايام المرحوم صالح هو صحيح....اثبته بالفيديو :)

اقولك ماتتعبش نفسكك...تعيش وتاكل غيرها :lol:

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

طيب أعمل إيه تاني يادكتور هوبا !!!

أهم سكتوا تاني يا دكتورنا العزيز - والسكوت زي ما إنت عارف علامة الرضا :rolleyes:

ودي حتة ذكريات عن تاريخ الأهلي والمرحلة اللي كان وصل لها - وعلى فكرة حتة المركز العاشر دي -كان بعدها مباشرة مباراة الزمالك وفاز الزمالك 2/ صفر - وكان لابد من نزول الأهلي درجة تانية لكن الدنيا ولعت - وولع استاد الزمالك وقتها - وأمر المشير الزملكاوي بإلغاء الدوري علشان الأهلي ماينزلش !!!! :angry: ( تخاريف كوكو واوا بقى لكن ده بجد )

خد بقى الحتة اللي من العكاوي دي - ودي من الذكريات :

في الأوت

خسر الأهلي (صفر/1) من الزمالك، وفقد 14 نقطة في 8 مباريات وهي مسيرة مخيبة للآمال بكل المقاييس في بداية الدوري، ومبرره لغضب جماهيري كبير.

فالأهلي ليس "كفر أبوطشت"، كي ينهزم ويتراجع وتمر هزائمه مرور الكرام، الأهلي معيار قيمة، ورمز البطولة والتفوق في العقل المصري، وهزيمته هزيمة للبطولة والتفوق ومعايير القيمة!.

لكنها ليست المحنة الكروية الأولي في تاريخ النادي الأهلي، فلقد سبق وأن مر بنفس الظروف في منتصف الستينيات، حين انهزم (9/1) من الترسانة في مباراتين خلال أسبوع واحد، واحتل المركز العاشر في جدول الدوري!.

وقتها كان الفريق يضم فطاحل الكرة المصرية من صالح سليم ورفعت الفناجيلي والشربيني وسعيد أبوالنور وعادل هيكل وفؤاد أبوغيدا وغيرهم! وكان يديره الكابتن علي زيوار، وكان مجلس إدارته يضم نخبة من الشخصيات العامة ذات الوزن الثقيل!.

ولم يكن هناك تفسير منطقي لنكبة الأهلي في منتصف الستينيات لكن الأهلي سرعان ما استعاد تفوقه وتجاوز أزمته، وفاز بكأس مصر عام 1966.

وفي بداية السبعينيات مر الأهلي بأزمة أخري بعد اعتزال نجوم الستينيات، وظهور جيل السبعينيات!.

فقد تأخر ترتيبه في الدوري يوم كان صالح سليم مديرا للكرة، وعبده صالح الوحش مدربا.

وتعاقد صالح سليم مع "هيديكوتي"، وواصل الفريق انتكاساته في ظل أعظم مدير كرة في تاريخ الأهلي وأعظم مدربيه الأجانب علي الإطلاق!.

ورفض صالح سليم الاستغناء عن هيديكوتي، وراهن عليه رغم الهزائم!.

ورأيت الجمهور يقذف الجهاز الفني بالطوب بعد هزيمة الأهلي من الطيران فنهض صالح سليم من فوق دكة الاحتياطيين وأعطي ظهره للملعب ووضع يديه في خصره، ونظر للجمهور بغضب، بينما الطوب يتساقط حوله، وأصابته احداها في ذراعه، ورغم ذلك رفض أن يتحرك من مكانه. وكأنه يقول للجمهور لن اتخلي عن المدرب حتي لو قتلتموني!.

وكسب صالح الرهان علي هيديكوتي وفاز فريق الناشئين ببطولة الدوري والكأس سبع سنوات متواصلة!.

واستعاد أمجاد النادي العظيمة.

والمعني أن محنة الكرة ليست جديدة علي الأهلي، وإدارة الأهلي قادرة علي تجاوز محنتها بما لديها من خبرات كروية وقوة جماهيرية.

وعلي عكس ما يتصور المتربصون بالنادي الأهلي، والصائدون في الماء العكر!.

وبقي أن يرتفع عضو مجلس الإدارة المنشق إلي مستوي المسئولية، ويكف عن اختراع المشاكل وإثارة الأزمات وجر شكل مجلس الإدارة ويفهم أن مسئولية مجلس الإدارة "تضامنية" وأن الديمقراطية معناها احترام الأقلية لرأي الأغلبية، وليست المعارضة، هي التربص بالزملاء وتصيد الأخطاء، وانتزاعها من السياق، وتضخيم المشاكل، وتصويرها علي أنها فضائح ومصائب وكوارث ونوازل، وكأن مصر قد فرغت من كل مشاكلها من بطالة وارتفاع أسعار ولم تعد لنا غير مشكلة طاهر أبوزيد مع مجلس إدارة الأهلي.

وليت طاهر أبوزيد يفعل ما فعله صالح سليم يوم اختلف مع مجلس الإدارة، فأثر الانسحاب وقدم استقالته، ليقود المعارضة من الخارج، وبالطرق المشروعة لإسقاط المجلس!

وقتها لن نصادر علي حقه ووقتها يكون معارضا حقيقيا لا أقول وفقا لتقاليد النادي الأهلي وإنما وفقا للتقاليد الديمقراطية!.

وأتذكر بهذه المناسبة واقعة لها دلالتها، فقد كنت أجلس ذات يوم خارج غرفة اجتماعات مجلس إدارة الأهلي حين سمعت صوت خناقة بين صالح سليم والفريق مرتجي، خرج علي أثرها صالح غاضبا من مجلس الإدارة، وصعد إلي "تراس" المبني الاجتماعي وراح يدخن بشراهة!.

وجاء محرم الراغب وعبدالمجيد محمود وعادل هيكل وعدلي القيعي وسألناه عما حدث وقد سمعت صوت الخناقة!.

فاعتذر قائلا: ما يصحش أقول كنا بنتخناق علي إيه، في مجلس الإدارة، وإلا يبقي شغل عيال!.

وقتها كان صالح يتصرف بوعي ومسئولية، وكان يعي الفارق بين المعارضة.. والتخريب!.

بين دور القيادات ودور الأرجوازات

تم تعديل بواسطة kokowawa1979

رابط هذا التعليق

كوكو حبيبى مش مركّز خااااااااالص .. :ninja:

إنت جايب وثائق فى صف الأهلى وضد الزمالك .. إيه ؟ .. بتسألنى ازاى ؟ .. ماليش دعوة يا خويا .. إقرا انت الكلام مرة تانية وانت تعرف ..

إوعى تحرر المداخلتين .. العربية الشيروكى الحمرا مسجلة كووووووووووول حاجة .. وتحريرك لأى مداخلة حيضيف تهمة التلاعب فى وثائق لتضليل العدالة :blink:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

بجد ياكووكي انت عسسسسسسلللللل :ninja: :blink:

زي ماقالك ابو محمد

المقال اللي انت جايبه في صف الأهلي ياكوكي.......وانا سعيد بجد بالنقله النوعيه بتاعتك الآن...فقد بدأت تتحدث في المسار الصحيح الآن

الف الف شكر ياسعادة الباشا ksh:: :wub:

انا عملت نسخه من كلامك معشان ماضمنش انك ممكن تحرر النص...لان واضح انك حرررت حاجة منه فعلا

طيب أعمل إيه تاني يادكتور هوبا !!!

أهم سكتوا تاني يا دكتورنا العزيز - والسكوت زي ما إنت عارف علامة الرضا :cry:

ودي حتة ذكريات عن تاريخ الأهلي والمرحلة اللي كان وصل لها - وعلى فكرة حتة المركز العاشر دي -كان بعدها مباشرة مباراة الزمالك وفاز الزمالك 2/ صفر - وكان لابد من نزول الأهلي درجة تانية لكن الدنيا ولعت - وولع استاد الزمالك وقتها - وأمر المشير الزملكاوي بإلغاء الدوري علشان الأهلي ماينزلش !!!! :cry: ( تخاريف كوكو واوا بقى لكن ده بجد )

خد بقى الحتة اللي من العكاوي دي - ودي من الذكريات :

في الأوت

خسر الأهلي (صفر/1) من الزمالك، وفقد 14 نقطة في 8 مباريات وهي مسيرة مخيبة للآمال بكل المقاييس في بداية الدوري، ومبرره لغضب جماهيري كبير.

فالأهلي ليس "كفر أبوطشت"، كي ينهزم ويتراجع وتمر هزائمه مرور الكرام، الأهلي معيار قيمة، ورمز البطولة والتفوق في العقل المصري، وهزيمته هزيمة للبطولة والتفوق ومعايير القيمة!.

لكنها ليست المحنة الكروية الأولي في تاريخ النادي الأهلي، فلقد سبق وأن مر بنفس الظروف في منتصف الستينيات، حين انهزم (9/1) من الترسانة في مباراتين خلال أسبوع واحد، واحتل المركز العاشر في جدول الدوري!.

وقتها كان الفريق يضم فطاحل الكرة المصرية من صالح سليم ورفعت الفناجيلي والشربيني وسعيد أبوالنور وعادل هيكل وفؤاد أبوغيدا وغيرهم! وكان يديره الكابتن علي زيوار، وكان مجلس إدارته يضم نخبة من الشخصيات العامة ذات الوزن الثقيل!.

ولم يكن هناك تفسير منطقي لنكبة الأهلي في منتصف الستينيات لكن الأهلي سرعان ما استعاد تفوقه وتجاوز أزمته، وفاز بكأس مصر عام 1966.

وفي بداية السبعينيات مر الأهلي بأزمة أخري بعد اعتزال نجوم الستينيات، وظهور جيل السبعينيات!.

فقد تأخر ترتيبه في الدوري يوم كان صالح سليم مديرا للكرة، وعبده صالح الوحش مدربا.

وتعاقد صالح سليم مع "هيديكوتي"، وواصل الفريق انتكاساته في ظل أعظم مدير كرة في تاريخ الأهلي وأعظم مدربيه الأجانب علي الإطلاق!.

ورفض صالح سليم الاستغناء عن هيديكوتي، وراهن عليه رغم الهزائم!.

ورأيت الجمهور يقذف الجهاز الفني بالطوب بعد هزيمة الأهلي من الطيران فنهض صالح سليم من فوق دكة الاحتياطيين وأعطي ظهره للملعب ووضع يديه في خصره، ونظر للجمهور بغضب، بينما الطوب يتساقط حوله، وأصابته احداها في ذراعه، ورغم ذلك رفض أن يتحرك من مكانه. وكأنه يقول للجمهور لن اتخلي عن المدرب حتي لو قتلتموني!.

وكسب صالح الرهان علي هيديكوتي وفاز فريق الناشئين ببطولة الدوري والكأس سبع سنوات متواصلة!.

واستعاد أمجاد النادي العظيمة.

والمعني أن محنة الكرة ليست جديدة علي الأهلي، وإدارة الأهلي قادرة علي تجاوز محنتها بما لديها من خبرات كروية وقوة جماهيرية.

وعلي عكس ما يتصور المتربصون بالنادي الأهلي، والصائدون في الماء العكر!.

وبقي أن يرتفع عضو مجلس الإدارة المنشق إلي مستوي المسئولية، ويكف عن اختراع المشاكل وإثارة الأزمات وجر شكل مجلس الإدارة ويفهم أن مسئولية مجلس الإدارة "تضامنية" وأن الديمقراطية معناها احترام الأقلية لرأي الأغلبية، وليست المعارضة، هي التربص بالزملاء وتصيد الأخطاء، وانتزاعها من السياق، وتضخيم المشاكل، وتصويرها علي أنها فضائح ومصائب وكوارث ونوازل، وكأن مصر قد فرغت من كل مشاكلها من بطالة وارتفاع أسعار ولم تعد لنا غير مشكلة طاهر أبوزيد مع مجلس إدارة الأهلي.

وليت طاهر أبوزيد يفعل ما فعله صالح سليم يوم اختلف مع مجلس الإدارة، فأثر الانسحاب وقدم استقالته، ليقود المعارضة من الخارج، وبالطرق المشروعة لإسقاط المجلس!

وقتها لن نصادر علي حقه ووقتها يكون معارضا حقيقيا لا أقول وفقا لتقاليد النادي الأهلي وإنما وفقا للتقاليد الديمقراطية!.

وأتذكر بهذه المناسبة واقعة لها دلالتها، فقد كنت أجلس ذات يوم خارج غرفة اجتماعات مجلس إدارة الأهلي حين سمعت صوت خناقة بين صالح سليم والفريق مرتجي، خرج علي أثرها صالح غاضبا من مجلس الإدارة، وصعد إلي "تراس" المبني الاجتماعي وراح يدخن بشراهة!.

وجاء محرم الراغب وعبدالمجيد محمود وعادل هيكل وعدلي القيعي وسألناه عما حدث وقد سمعت صوت الخناقة!.

فاعتذر قائلا: ما يصحش أقول كنا بنتخناق علي إيه، في مجلس الإدارة، وإلا يبقي شغل عيال!.

وقتها كان صالح يتصرف بوعي ومسئولية، وكان يعي الفارق بين المعارضة.. والتخريب!.

بين دور القيادات ودور الأرجوازات

تم تعديل بواسطة النسر المصري

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

الحبيبان الغاليان : أبو محمد والنسر

قعدت أفرك في عيني أكتر من ساعة لحد ما ابيضت من كتر الفرك :angry:

وقعدت أفتش واقول معقول كوكو واوا فقد التركيز وحط حاجة لصالح الأهلي وأخويا الدكتور هوبا ما لحقش يفوقني بحقنة تشيل تأثير البنج :lol:

يا جماعة أنا كنت باوضح واقول إن جمهور الأهلي كان بيحدف الطوب على جهاز الكرة ( هو ده مش من المبادئ برضه !!!

وإنه كان عاشر الدوري وأظن إن أخي الفاضل أبو محمد تتذكر حادثة حريق استاد الزمالك حينما فاز الزمالك على الأهلي 2/صفر - بالهدف الذي أحرزه إبراهيم الكبير ( السوداني) مدافع الأهلي في نفسه حينما أعاد الكرة - لمروان كنفاني لوب من فوق رأسه - حتى أنه كان هناك هناك كاريكاتير في اليوم التالي يوضح ذهاب ابراهيم الكبير إلى علي زيوار مدير الكرة في هذا الوقت ويقول له : إيدك على 15 جنيه - أهو أديني جبت جون - لإن على زيوار وعد أي لعيب يجيب جون في الزمالك ب 15 جنيه :lol:

والهدف التاني هدف عمر النور اللي شبع دفاع الهلي ترقيص مرة و2 و3 وبعدين حط الكورة في الجون - وهنا هاجت المدرجات وولع استاد الزمالك - وأصدر المشير عامر وقتها فرمانا بإلغاء الدوري حتى لاينزل الأهلي الدرجة التانية ويلاعب فريق خربتها وفرشوط :lol:

ده تاريخ مايتنسيش أبدا يابو محمد ياحبيبنا .

وعلشان أمانة النقل أنا خلليت المقالة كاملة - علشان الأهلوية يقولوا :

شوفوا المبادئ - أهو صالح سليم والجهاز اتحدفوا بالطوب ومع ذلك أصروا على بقاء المدرب - ولم تقولوا إن صالح كان عنيدا مثل صاحبنا :lol:

أي إيضاح تاني أنا حاضر

ولكما تحياتي

وقبل أن أرحل دي كمان حتة من بيت الكلاوي تطبيقا للمبادئ :

خطوط حمراء يكتبها : مصطفي يونس.. «المئوية» أساءت لتاريخ الأهلي

مصطفى يونس

.. احتفالات المئوية قللت من قيمتنا وحاولت عبثاً أن تهيل التراب علي تاريخ أبناء النادي المخلصين الذين رووا بدمائهم نجيلة ملعبي مختار التتش واستاد القاهرة وكل الملاعب الأخري لرفع راية الأهلي عالياً، وتعمدوا نسيان حسام حسن وإبراهيم حسن وإكرامي ومصطفي عبده وعبدالعزيز عبدالشافي ومحمود الجوهري وصفوت عبدالحليم الذي يرقد حالياً في فراش المرض دون أن يتذكره مسؤولو تلك المئوية.. تعمدوا نسياننا وتذكروا أشخاصاً لم يرتدوا الفانلة الحمراء مع الفريق الأول.

. أنا وكل الذي شملتهم قائمة النسيان لم نكن ننتظر تكريم لكننا كنا نتمني توجيه الدعوة لنا كي نمسح تراب نادينا ونعترف بفضله علينا لكنهم حرمونا من ذلك وعندما حاولنا الاستفسار عن السبب قال لنا المدعو أحمد بكر المكلف بدعوة الرموز إنه لا يعرف أرقام تليفوناتنا!

.. لم أستطع إقناع أولادي بأنني لعبت للأهلي خمسة عشر عاماً كاملة وكنت أحد الذين حملوا شارته ككابتن لأفضل جيل جاء للنادي وحصل له علي أول بطولة أفريقية في تاريخه بعد أن فشلت في إحضار تذاكر مباراة برشلونة لهم.. تصوروا حتي أولادي حرموهم من الحضور للمباراة!

.

رابط هذا التعليق

قعدت أفرك في عيني أكتر من ساعة لحد ما ابيضت من كتر الفرك :rolleyes:

وقعدت أفتش واقول معقول كوكو واوا فقد التركيز وحط حاجة لصالح الأهلي وأخويا الدكتور هوبا ما لحقش يفوقني بحقنة تشيل تأثير البنج

أنا شكيت فى نفسى و فى عينى و قلت برضه زيك يمكن العظمه كبرت و النظر بقى شيش بيش ... الظاهر يا كوكو يا صاحبى إن حبايبنا

الحلوين من ضمن بروتوكولاتهم إنهم بيشوفوا اللى هم عاوزينه بس و الباقى بيطلع على الكمبيوتر عندهم كلمه واحده هى

تووووووووووووووووووووت

يا جماعة أنا كنت باوضح واقول إن جمهور الأهلي كان بيحدف الطوب على جهاز الكرة ( هو ده مش من المبادئ برضه !!!

وإنه كان عاشر الدوري وأظن إن أخي الفاضل أبو محمد تتذكر حادثة حريق استاد الزمالك حينما فاز الزمالك على الأهلي 2/صفر - بالهدف الذي أحرزه إبراهيم الكبير ( السوداني) مدافع الأهلي في نفسه حينما أعاد الكرة - لمروان كنفاني لوب من فوق رأسه - حتى أنه كان هناك هناك كاريكاتير في اليوم التالي يوضح ذهاب ابراهيم الكبير إلى علي زيوار مدير الكرة في هذا الوقت ويقول له : إيدك على 15 جنيه - أهو أديني جبت جون - لإن على زيوار وعد أي لعيب يجيب جون في الزمالك ب 15 جنيه B)

والهدف التاني هدف عمر النور اللي شبع دفاع الهلي ترقيص مرة و2 و3 وبعدين حط الكورة في الجون - وهنا هاجت المدرجات وولع استاد الزمالك - وأصدر المشير عامر وقتها فرمانا بإلغاء الدوري حتى لاينزل الأهلي الدرجة التانية ويلاعب فريق خربتها وفرشوط :lol:

ده تاريخ مايتنسيش

جمهور الأهلى يحدف طوب ؟ يحدف طوب ؟ جمهور الأهلى ؟ يااااااااااااااا راااااااااااااااااااجل

و على مين على صالح سليم .... صالح سليم و كمان بيدخل فيه إجوان من الزمالك ؟ بصراحه يا كوكو أنا مذهول من المعلومات دى ... ده

الأهلى ده هو تاريخ مصر و ماضيها و حاضرها و مستقبلها إنت يا كوكو بتفترى على الناس دى و من كام يوم تقولى شوبير مش عارف قال

إيه على صالح سليم .... صالح سليم ؟ ناقص تقول لى إنه كان عاوز يرفع قضيه عليه أو تقول حاجه على عدلى القيعى أو عصام عبد المنعم أو خطف اللاعبين أو تذاكر الماتش الرباعى أو .... أو .... ( راجع مبادئ 2007 من الأول )

و كمان جايب مقاله لمصطفى يونس مش عاجبه حاجه كده و اللا كده فى الجريده النسر قال لك يا فيديو يا بلاش .

كوكو حبيبى إنت لازم تآخد بالك من نفسك من النهارده مرتضى ما قالش حاجه خالص و إتلهف 3 سنين و إنت راجل كُبَرَه مش حمل بهدله

راجع نفسك كده حتلاقى نفسك غلطان و إنت مش واخد بالك ..... صالح سليم ؟ صالح سليم ؟ يااااااااااا رااااااااااااجل

آآآآآآآآآآآآه قبل ما أمشى شوف كنت حتنسينى إزاى خد عندك مبدأ صغير تابع لباب التذاكر فى كتاب المبادئ

معانا المبدأ المشوى

تم تعديل بواسطة drhouba

دى عيشه ظريفه جدا

ماشيه و الأشيه معدن

رابط هذا التعليق

الكباتن الكبار هوبا :lol: و كوكو واوا :wub:

ما شاء الله شغل 100 100 و قايمين بالواجب و زيادة bv:- ... أنا موجود في الخدمة لو محتاجين دعم في أي خط من الخطوط B) .. دعم تكتيكي ، دعم لوجستي ، هجوم دفاع خط نص .. كله موجود يا كباتن :rolleyes:

مالناش بركة إلا المبادئ :lol:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

حبيبنا الغالي الجنرال موديست :

إحنا مدخرين مجهودك العظيم لحد ما الحرب الالكترونية ما تبدأ :rolleyes:

رابط هذا التعليق

الكباتن الكبار هوبا :lol: و كوكو واوا :wub:

ما شاء الله شغل 100 100 و قايمين بالواجب و زيادة bv:- ... أنا موجود في الخدمة لو محتاجين دعم في أي خط من الخطوط :roseop: .. دعم تكتيكي ، دعم لوجستي ، هجوم دفاع خط نص .. كله موجود يا كباتن :roseop:

مالناش بركة إلا المبادئ :roseop:

موديست حبيب قلبى إحنا متأكدين من وجودك معانا فى كل وقت حاسين بيك حوالينا و إحنا عارفين و متأكدين إنك الإحتياطى الإستراتيجى

بتاعنا لأن معركتنا طويله .... دى معركة أجيال لأن مبادئهم و العياذ بالله ما بتخلصش زى ما إنت عارف .... اللى مطمنا أنا و كوكو إننا متأكدين

إنك ورانا و حتحمى ظهرنا فى حالة وجود أى خطر و هى دى مبادئ الزمالكاويه و أخلاقهم .

حمد الله على السلامه من الرياض و خد بالك من سيكو بعد كده لأن إنت مستهدف زينا بالضبط ... إوعى الكوارع و الممبار و العكاوى ( ربنا

يحفظنا )

يا موديست يا إبنى العمر مش بعزقه

دى عيشه ظريفه جدا

ماشيه و الأشيه معدن

رابط هذا التعليق

شفت يا دكتور هوبا عصام عبد المنعم - انفعل إزاى على عبد الستار على وهو بيقول إن حسام عاشور يستاهل إنذار علشان بيشوح للحكم - ويقوم مفسد ومدمر الكرة المصرية ينفعل على عبد الستار ويقول له : ما إيه يعني أما بشوح بإيده - ماهو حاسس بالظلم !! و من شدة إنفعاله علشان خاطر مبادئ الأهلي !!! قال لعبد الستار على : هو إيه - هو خسام عاشور ده الحيطة المايلة بتاعتكم واللا إيه ( أي و الله بعلو صوته مثل البلطجية ) هو هايلاحق على جوزيه ( ثم رجع لم نفسه) واللا على الحكام !!! حسيت إنه عايز يخرج من الاستوديو ويمسك في زمارة رقبة عبد الستار علي !!!

وعلشان مخرج الاستوديو حس بانفعال العص - لم يقم المخرج بإعادة لعبة ضربة الجزاء التي ضرب فيها وائل جمعة مهاجم البرشلوجيت ودفعه خارج الملعب - وإلا العص كان خلاها ليله مطينة بطين على النيل للرياضة ومش بعيد كان اللوبي الاحمر رفعها من القنوات المتخصصة !!!

بذمتكم بقى يا من رأيتم تحليل عصام عبد المنعم في النيل للرياضة - هل كان هذا الموتور يستحق أن يكون مع كوهين مسئولان عن اتحاد الكرة !!!

ده الصفر علينا شوية المفروض تكون ماينس 100 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وماتنساش تسلم على المبادئ يا دكتور هوبا !!!!

مش ملاحظ سمع هسسسسسسسسسسسسسسس لكن دى خطة علشان نتوقف !! أو صابرين لحد مباراة الزمالك والأهلي علشان ينفسنوا شوية :rolleyes: :blush2:

تم تعديل بواسطة kokowawa1979

رابط هذا التعليق

أنا النهارده وانا باتفرج على الماتش ، شفت يافطة تدل على رقى جمهور الأهلى وإيجابيته ..

اليافطة تعبر عن حزن الجمهور من عروض الفريق الأخيرة وبالذات أمام برشلونة وطبعا بتروجيت فى الدورى .. لذا جاءت باللون الأسود ومكتوب عليها :

"عفوا .. جمهور الأهلى غير متاح حاليا .. حاول مرة أخرى فى مباراة بنيفيكا"

بصراحة حاجة جديدة على ملاعبنا .. عقبال جمهور الزمالك كده .. بينى وبينك ياكوكو إنت وفرقة الكوماندوز (دكتور هوبا ، موديست والصاعد الواعد كوكومين) عندى تسجيل لجماهير الزمالك وهى بتهتف للاعيبتها وتقول : "لاعيبة نضيفة .. يا ............. " وده كان فى الماتش اللى بعده مرتضى اتهم خمسة من اللاعبين (مازالوا فى الفريق إلى الآن) بالخيانة العظمى :rolleyes:

دى بس تهدئة نفوس على ما قُسم لحد ما توصل فرقة التدخل السريع من ذوى البيريهات الحمراء :blush2:

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

شفت يا دكتور هوبا عصام عبد المنعم - انفعل إزاى على عبد الستار على وهو بيقول إن حسام عاشور يستاهل إنذار علشان بيشوح للحكم - ويقوم مفسد ومدمر الكرة المصرية ينفعل على عبد الستار ويقول له : ما إيه يعني أما بشوح بإيده - ماهو حاسس بالظلم !! و من شدة إنفعاله علشان خاطر مبادئ الأهلي !!! قال لعبد الستار على : هو إيه - هو خسام عاشور ده الحيطة المايلة بتاعتكم واللا إيه ( أي و الله بعلو صوته مثل البلطجية ) هو هايلاحق على جوزيه ( ثم رجع لم نفسه) واللا على الحكام !!! حسيت إنه عايز يخرج من الاستوديو ويمسك في زمارة رقبة عبد الستار علي !!!

وعلشان مخرج الاستوديو حس بانفعال العص - لم يقم المخرج بإعادة لعبة ضربة الجزاء التي ضرب فيها وائل جمعة مهاجم البرشلوجيت ودفعه خارج الملعب - وإلا العص كان خلاها ليله مطينة بطين على النيل للرياضة ومش بعيد كان اللوبي الاحمر رفعها من القنوات المتخصصة !!!

بذمتكم بقى يا من رأيتم تحليل عصام عبد المنعم في النيل للرياضة - هل كان هذا الموتور يستحق أن يكون مع كوهين مسئولان عن اتحاد الكرة !!!

ده الصفر علينا شوية المفروض تكون ماينس 100 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وماتنساش تسلم على المبادئ يا دكتور هوبا !!!!

مش ملاحظ سمع هسسسسسسسسسسسسسسس لكن دى خطة علشان نتوقف !! أو صابرين لحد مباراة الزمالك والأهلي علشان ينفسنوا شوية :rolleyes: :blush2:

كوكو حبيبي متوقع إيه من الراجل اللى فصَل قانون خاص للأهلى فى عام إنسحابه من البطوله العربيه أمام الزمالك و اللى بيضرب بيها

المثل شوبير إمبارح كمان فى الحكمه و ما زال هذا الصحفى يتغنى و ما زال شوبير يغنى عن الحياد و الله حاجه تجنن بيتعاملوا مع ذاكرتنا على أساس

إن كلنا جالنا الزهايمر ... ما هو يا صديقى محدش بيفتح بقه معاهم طالما بيمجدوا فى المبادئ و ناديها لأن الحشد الإعلامى مستمر

بنجاح ساحق و دى شطاره منهم بس ما يفضلوش يغنوهالنا ليل و نهار .... ربنا يهدى

تم تعديل بواسطة drhouba

دى عيشه ظريفه جدا

ماشيه و الأشيه معدن

رابط هذا التعليق

أنا النهارده وانا باتفرج على الماتش ، شفت يافطة تدل على رقى جمهور الأهلى وإيجابيته ..

اليافطة تعبر عن حزن الجمهور من عروض الفريق الأخيرة وبالذات أمام برشلونة وطبعا بتروجيت فى الدورى .. لذا جاءت باللون الأسود ومكتوب عليها :

"عفوا .. جمهور الأهلى غير متاح حاليا .. حاول مرة أخرى فى مباراة بنيفيكا"

عزيزى أبو محمد اليافطه المذكوره يا سيدى كانت بتعبر عن غضب هذه الجماهير من فضيحة تذاكر مباراة برشلونه و أنهم ما حضروش بسبب

عمايل مجلس إدارة المبادئ و لجنة إحتفاله بالمئويه و تلاعبهم فى التذاكر ... مبادئ 100 سنه بقى ... و على فكره ده اللى إعترف به

المحامى العام عن الأهلى و مبادئه الأخ الصحفى المذكور اللى كان بيحلل المباراه فى النيل للرياضه يعنى ده مش كلام من عندى .

ربنا يخللى لهم المبادئ و يزيد و يبارك بس من غير مزايدات ... مش ممكن كل دى تهيؤات ؟ مش كده و اللا إيه ؟

دى عيشه ظريفه جدا

ماشيه و الأشيه معدن

رابط هذا التعليق

إللى أعرفه (حسب ما جاء فى وثائق كوكو واوا ) .. إن فودافون هى اللى احتكرت بيع التذاكر ..

صعدت الفتاة الشيك الجميلة سلالم الفيلا المتواضعة. وعلي صدرها إعلان كبير عن شركة "المحمول" التي تتبعها.. وأصرت علي أن اتسلم بنفسي الظرف الذي يحوي تذكرتي الدعوة لمشاهدة مباراة برشلونة ذلك الظرف الأنيق الذي يحمل ايضا شارة "المحمول" بل علي مؤخرة رأسي الفتاة الجميلة قبعة ايضا عليها شارة "المحمول".. القبعة في مؤخرة الرأس لتظهر التسريحة الانقية.. المهم أنه كان لابد أن اتسلم بنفسي الدعوتين.. لماذا يا ابنتي؟؟.. لكي توقع هنا علي الاستلام..

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=275322

حتى لو كان اللى سبب اعتراضهم هو موضوع التذاكر وليس الأداء .. فأنا أول مرة أشوف اعتراض جماهير كورة بالشكل الجميل ده .. عارف يعنى إيه جماهير كورة .. الجماهير اللى بتهتف للاعيبة إعجابا بنضافتهم :rolleyes:

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

حبيبنا الغالي أبو محمد كتب :

بينى وبينك ياكوكو إنت وفرقة الكوماندوز (دكتور هوبا ، موديست والصاعد الواعد كوكومين) عندى تسجيل لجماهير الزمالك وهى بتهتف للاعيبتها وتقول : "لاعيبة نضيفة .. يا ............. " وده كان فى الماتش اللى بعده مرتضى اتهم خمسة من اللاعبين (مازالوا فى الفريق إلى الآن) بالخيانة العظمى

شوف يا أبو محمد يا حبيبنا - بالنسبة للتسجيلات - فدي عندي منها لجمهور الأهلي كتيييييييير واللي عمله وقاله في لعيبته خاصة بعد مباراة فريق السكر واللا البن الكيني وخروج الأهلي غير مأسوفا عليه من بطولة أفريقيا في الدور الثاني - لإن أخوك الصغير كوكو واوا كييف يحفظ تاريخ الأهلي من زمان بالوثائق الرسمية وغير الرسمية .

وعلى الرغم من إنك اتحاداوي أصيل وأنا مثلك كنت أعشق الاتحاد السكندري زمان - حتى قبل جيل شحتة الاسكندراني اللي باعتبره من أفضل صانعي الألعاب في تاريخ مصر كلها لكن علشان مش من الزمالك أو الأهلي اتنسى بسرعة - واللا عادل البابلي - اللي كان مدوخ كل لعيبة الأهلي - وطبعا عرابي ( مش كان برضه حارس مرمى الاتحاد) ويوم أن صد 5 ضربات جزاء في نهائي الكأس وخرجت مانشيتات الصحف وتقول : يا خرابي ياعرابي !!!

على الرغم من كل ذلك يا أبو محمد إلا إنك بسم الله ماشاء الله حامل لواء الدفاع عن الأهلي أكثر من مشجعيه وأنا عاذرك لإن حضرتك تقريبا أكثر إلماما بالتاريخ الأهلاوي بحكم الخبرة - وتقريبا المؤرشف الوحيد في مشجعى الأهلي ( أنا لسة برضه باقول إنك اتحاداوي أصيل :blink: ).

بس برضه مش عارف ليه ما بتردش على أخوك كوكو واوا لما يذكر أحداث تكسير وحرق مدرجات الزمالك مرتين من جمهور الأهلي :sad:

إدعي بقى معايا بالشفاء للاعب الرجل بمعنى الكلمة بوبو وبإن ربنا يرجع الاتحاد زي زمان ودي من كل قلبي لإن كل فرقة كانت بتلعب كورة حلوة وتكسب بعرق جبينها مش ممكن تتنسي أبدا !!

ومازلت اقول : أحسن فرق كانت بتلعب كورة هي الزمالك والاسماعيلي والاتحاد ! والباقي ........!!!

طبعا أنا عارف البعض هايمسك في كانت دي ويعلق عليها وهايسيب الباقي :lol:

رابط هذا التعليق

حبيبنا الغالي أبو محمد - حضرتك أخدت جزء فقط من وثائق موضوع التذاكر لكن ماذا تقول عن الوثائق الأخرى ومنها :

المعطيات والشواهد تؤكد ان ادارة النادي هي المسئولة عن أزمة تذاكر الأهلي وبرشلونة لأنها هي التي كانت مسئولة عن عملية بيع التذاكر وليس مجلس الادارة ولكن المجلس مسئول مسئولية تضامنية بصفته ولكنهم سيدانون إذا لم يفعلوا شيئا حيال ما حدث وهو الذي أهدر كثيرا من شعار "قيم ومباديء الأهلي".

المأخذ الذي يؤخذ علي أعضاء مجلس ادارة النادي الأهلي هو العدد الكبير من التذاكر الذي حصلوا عليه لأنفسهم لأقاربهم ومعارفهم باستثناء د.محمد شوقي عضو المجلس المعين الذي لم يحصل علي تذكرة واحدة نظرا لعدم تواجده بالقاهرة في توقيت المباراة أما الباقي فقد حصل علي تذاكر بأرقام وأعداد مختلفة تبدأ من ألفي جنيه لرانيا علواني وحتي 450 ألف جنيه لابراهيم المعلم رئيس لجنة المئوية وهو رقم يثير الكثير من علامات الاستفهام وهل كل هذه التذاكر للأقارب والأصدقاء؟ سؤال يجيب عليه المعلم نفسه ولكن لا يستطيع [/font]أحد أن يتهم أعضاء مجلس الادارة بأنهم تاجروا بالتذاكر مثلما حدث مع اتحاد الكرة الذي اتهم عددا من كبار مسئوليه أبنائه بالتجارة في تذاكر بطولة الأمم الافريقية.

المفاجأة المرعبة والرهيبة ان هناك "مرتجعاً" من تذاكر مباراة الأهلي وبرشلونة. نعم هناك عدد من التذاكر لم يبع وهو ما يثير علامات واستفهام عديدة تحتاج لاجابات وتفسير كيف كانت الجماهير تعاني من أجل الحصول علي تذاكر ولم يجدوا والآن نجد تذاكر لم تبع. أغلب الظن ان تلك التذاكر كانت مخبأة للطرح في السوق السوداء ولم تباعاً!!

أزمة الضرائب

ما هو فودا فون أخدت جزء باعتبارها راعية للفريق والمباراة وده حقها - لكن إيه رأيك يا أبو محمد في موضوع رانيا علواني وابراهيم المعلم !!!

رابط هذا التعليق

حبيبى كوكو ..

أولا .. تستاهل نجمة ذهبية على ذكرك لأبناء الجيل الذهبى للاتحاد السكندرى .. وخاصة دعائك لبوبو بالشفاء

ثانيا .. عتاب لا يخلو من الغمز واللمز .. إزاى يا راجل تذكر هؤلاء النجوم وتنسى "البابور" .. أكيد فاكره بس ماحبتش تجيب سيرته .. يمكن عشان ماتش الكاس اللى كانت نتيجته 3/2 ... بس كده ومش حقول الماتش كان بين مين ومين ولما البابور (السنتر هاف باك) ساب مكانه ولعب سنتر فرود متقدم وبكيعانه "المباركة" غير معالم الماتش :sad: :lol:

شوف يا كوكو .. أنا قلت قبل كده إنى لا أستطيع أن أخفى إعجابى بالأهلى خصوصا إدارته ولكن هذا لا يمنع أن أقول مثلا إن النادى الأهلى اليومين دول فى النازل والأسباب كتيرة .. ومنها أخطاء من الجهاز الفنى .. ومنها أخطاء لا يتأثر بها الأهلى فقط ولكن جميع الأندية ببركة "جبلاية القرود" .. ولا أستطيع أيضا أن أخفى تعاطفى مع الزمالك فى محنته وتمنياتى الدائمة له أن يقيله الله من عثرته ..

لكن فعلا موضوع التذاكر ده أنا قريت فى أكتر من مكان إن فودا فون لعبت لعبة قذرة لتبيع التذاكر بأضعاف أتمانها لتعويض ما دفعوه لبرشلونة وما قدموه للأهلى ماديا وعينيا فى احتفالات المئوية .. كون إن بعض أعضاء المجلس استعملوا فيتامين (واو) لمجاملة ناس على حساب ناس .. فهذا وإن كان أمر منكر فليتك تنضم معى إلى نادى مصمصة الشفاه على الزمن الجميل (أنا عارف إن فيه شباب مش طايقين الكلمتين دول) .. بس هى دى الحقيقة .. الخطأ من كتر تكراره ومن شدة السلبية تجاهه يصبح أمرا واقعا بل عرفا .. مصمص يا راجل مصمص :blink:

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...