اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سبب وجودي في المحاورات

Scorpion

Recommended Posts

مساء الخير ..

موضوعك يااسكوربيو بيعيدنا للايام البعيدة ..الجميلة ..

يااااه....بتفكرنى بالاكتشاف الجميل ..

قبل ما احكى احب اشكر ياشو جدا جداا على كلامها الجميل ...وفعلا اسعدتنى بقولها ان اول موضوع شجعها على الاشتراك معانا هو موضوعى ....وانا ايضا اعتز بك وبكم جميعا ...ويارب تفضل المحاورات دايما منورة بناسها .

سبب وجودى فى المحاورات ....

كان لى مدة قبلها ادخل على النت لقراءة الجرائد .....وفى يوم وانا اقرأ جريدة الوفد فوجئت بوصلة للمحاورات ...وبدون تفكير (( لغيتها ))...!!!

تانى يوم حصل نفس الشئ ....وبرضه (( لغيتها )) ...!!!.....تالت يوم فوجئت ان نفس الوصلة تظهر مرة اخرى ...فتحت اشوف ايه ده ؟؟ ..........كانت الساعة الثالثة بعد الظهر .....فوجئت ان الساعة اصبحت الخامسة

وانا اقرأ فى مواضيع عجيبة وارى شخصيات قريبة جدا جداجدااا من نفسى !!..

كانت اول مداخلة قرأتها لعمرو (2003)....شاب فى سن ابنى ...

وفى يوم 15 يناير 2003 ...قررت اشترك ....كان اول موضوع والسبب لاتخاذى هذا القرار بالانضمام لهذه الباقة الجميلة

..كان موضوع ...كم يساوى المصرى ؟؟ ......كان موضوع للابن الفاضل سى السيد ..

بصراحة عند قراءتى للموضوع ....شعرت ان كل هؤلاء يتحدثون نفس لغتى ....ناس محترمة بجد....مكان فيه فكر راق ...حتى الاختلاف ( اختلاف بكل احترام ) ...

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...ic=4036&hl=

واقول لكم ايه ؟

انا فعلا بحب المكان ده....وبحب كل الاخوة والابناء ..

ربنا يخليكم لسلوى...

وبرضه يخللى لكم سلوى ..........مش كدة والا ايه ؟؟

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

انا اسمى محمود مصطفى مسجل اسمى من سنة وانقطعت من شهور عن الكتابة لانى كنت مشغول ومعنديش وقت ولاكنى دخلت اليوم واتمنى ان اواظب على الكتابة والاطلاع او الردود واتمنى ان يكون ما أكتب اساهم بة فى المحاورات ولو بحرف او كلمة مفيدة صحيح انا تقريبا نسيت بعض السادة الزملاء ولاكنى افتكر الاخ الشاعر والأخت شعنونة وبنت مصرية وسى السيد واوتاكا وانا اكيد مشتاق لكتاباتهم هم وكل من فى المحاورات ولكنى سوف افتح مواضيعهم لكى اقرأها حتى ارجع مافات واتمنى ان اكون مساهم ومفيد للمحاورات وارسل سلامى لكل الاخوة والاخوات الاصدقاء واما عن سبب معرفتى فهى لأنى دائما ابحث فى المواقع وكانت فى متصفح جوجل وكتبت المصريين واذ بى بينهم كما الأن فاهلا بكم كجدد وارجو ان تضمونى اليكم صديق وزميل للمحاورات لى بعض الاسهامات من مواضيع على اللة تعجبكم وانا احب المواضيع الجادة والخفيفة والضحك وعدم الكأبة وان أصف ما بداخلى من مشاكل او حولى بشيء من الفكاهة على فكرة فى ناس انا نسيت اسمهم منهم خضر وناس كتير بس محدش يزعل منى انا بحبكم كلكم بس دماغى مدووشة وبنسى كتير سامحونى اذ كنت نسيت حد

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم بصراحة انا لسه جديدة هنا ولكن كان بقالي فترة بقرا المنتدى هذا ولكن ليس فترة طويلة ولكن احسست بصراحة انه يحتوي على مواضيع جيدة ومحترمة وانا بشكل عام لا اشارك بالمنتديات فهذا ثاني منتدى اشارك فيه فقط وليس لدي الوقت للاسف لكنني احسست بأن المواضيع المطروحة محترمة ومهمةكما ان اختيار قسم خاص للمغتربين فكرة حلوة وبما انني مغتربة فلقد كان هذا بصراحة اهم الأسباب لاشتراكي معكم .

رابط هذا التعليق

...تحت :roseop:

تم تعديل بواسطة white rose

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله ... وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم

مصرية وأفتخر واللي مش عاجبو ينتحر

white rose

رابط هذا التعليق

صباح الخير :guns:

إزيكو وحشتوووني أووي :roseop:

أنا مريوم المصرية بس مش عارفة ايه اللي حصل في الباسوورد ماعرفتش أدخل تاني

فعملت عضوية جديدة،،ما علينا

أول مرة أدخل هنا كنت برضو بدور على حاجة ف جوجل

ودخلت هنا بالصدفة

كان في موضوع في المغتربين المصريين مش فاكرة إسمه

بس كان عن المصريين في الغربة وليه السعوديين بيكرهونا وبيحتقرونا،الصراحة الكلام استفزني جدا،بما إني مغتربة كنت في المدينة وأساسا مولودة هناك،،ورحت مكة من سنتين قمت علطول سجلت عضوية ودخلت

بعد كده قعدت أتجول في المنتدى وقرأت مواضيع كتيير وحسيت اني أعرفكو قبل كده يمكن عشان مصريين زيي؟معرفش

،وحبيتكو أووييي،و عجبني جدا جدا العلاقة اللي بين الأعضاء واحترامهم لبعض وان تقريبا مشاكلهم وهمومهم واحده،وجمعنا حبنا لمصر وخوفنا عليها

يمكن يا جماعة أكون صغيرة عليكو بس والله بفهم،وبحبكو خالص :urgent:

يا ريت تقبلوني معاكو :pasha:

تم تعديل بواسطة white rose

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله ... وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم

مصرية وأفتخر واللي مش عاجبو ينتحر

white rose

رابط هذا التعليق

موضوع شيق وجميل سكوربيون

انا بقى جديدة على المنتدى بقالى حوالى شهرين وسبب وجودى فى المنتدى اولادى لانهم اعضاء فيه مرة سالت واحد فيهم ايه المنتد

ى ده فقلى على فكرته بغد كدة الفضول اخدنى وقلت اجرب اشترك فيه ودخلت زيك بالظبط فى الاول معنديش الجراة اكتب لكن قريت

مواضيع كتيرة وانبهرت باراء كتيرة واحسن حاجة لفتت نظرى هى الاحترام المتبادل بين الاعضاء وخفة دمهم ده خلانى اشارك فى الردود

على بعض الموضوعات وشجعنى اكتر انى اخنار مواضيع اتكلم فيها وهو بحاول اكون عند حسن ظن الجميع واقدم مواضيع جديدة ان شاء ا

الله

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

جميل اوي الموضوع ده

من خمس شهور تقريبا فتحت جوجل وكتبي:

اسوأ عشر شخصيات مصريه لعام 2006 وكان الموضوع ده بيتكلوا عنه في المنتدى فعجبتني اوي ردود الاعضاء ومن بعدها بقيت ادخل كزائره والحمد لله من اسبوع سجلت فيه

رابط هذا التعليق

شكرا سكوربيون

بالصدفة البحتة دخلت المنتدى ... كل أنواع الدردشة والشات بتحس فيها بعدم الصدق وللأسف فيها مواضيع كثيرة لاتستحق المشاركة فيها

أما محاورات المصريين فقد جذبني اليها موضوعتها المتنوعة الجميلة ..ومشاركات متميزة من الأعضاء بمختلف اتجاهتهم . وهي مشاركات

بناءه تثرى الفكر وتعطى الأمل في شباب وشابات مجتمعنا المصري الواعد .. واراء الرجال والنساء الجميلة المفيدة ..كل هذا شجعنا على التسجيل

في المحاورات ..حتى اننا نجد فيها البسمة الجميلة . والضحكة الصافية .. والترفيه المحترم ..شكرا لكل المشاركين ونتمنى للجميع التوفيق بأذن الله

أخوكم أبوأحمد الاسكندراني

:roseop::roseop::roseop:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

سكوب جميل الروح والقلب

لماذا نحن هنا

لانكم ببساطة هنا

هذا الجمع الواعد من المثقفين الملتفين فى عباءة حب اكبر هو حب الوطن تعبرون عنه بطرق مختلفة وجميلة وتتمنون لخيره بل وتسعون له

اما الموضوع الذى اتى بى هنا فلا تستغرب

باب الاستشارات النفسية والطبية

اثناء بحثى فى احد محركات البحث قبل عدة سنوات كنت اريد ان اتعرف الى بعض المنتديات التى تقدم الخدمات الطبية عبر الانترنت ووجدت محاورات المصريين وبدأت فى التصفح لشهور قبل ان اقوم بالتسجيل واعجبنى جدا ان اجد ركنا لهوايتى الحبيبة الكتابة وسجلت معكم قبل سنوات ومازلت هنا رغم فترات من البعد والاقتراب فهذا المكان حبيب الى نفسى وشاركنى افراده ازماتى بقلوبهم ودعواتهم وباكثر من هذا بكثير ولا زلت ادين بالفضل للكثيرين من اعضائه الكرام

سكوب

ربما نبتعد قليلا او نختلف احيانا لكن تبقى محاورات المصريين ذات ركن دافىء فى مرافىء القلب

شكرا على الموضوع الطيب اخى جميل الروح

االبنت المصرية :roseop:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

أنتم بقي ... ايه سبب وجودكم هنا ؟

اولا شكرا ليك انك اتحتلنا الفرصة علشان نعبر عن مدى حبنا و ارتباطنا بالمنتدى

كنت بقالي فترة بفتح اي منتدى للتصفح بس و قراءة التعليقات و الاخبار و كنت اتنشق لسماع الامور الداخلية في مصر الناس فى الشوارع عايشين ازاي كنت بدور على حاجة تخليني حاسة اني لسه عايشة في مصر مسبتهاش .

بس ملقيتش و لا منتدى اداني الاحساس ده بس لقيت شوية عيال صغيرين بيهرجوا و بيعرضوا احدث افلام و اغني

بس مش فاكرة ازاي لقيت المنتدى ده و برضه شدني اسمه جدا و دخلت فيه زائرة كام يوم و لقيت انه مختلف تماما عن كل اللي اتفرجت عليه و لما لقيت فيه قسم خاص عن المصريين المغتربين اصريت اني اشترك فيه

يمكن انا لسه في الاول مليش اشتراكات في الرأي كتير لأني افضل اتابع و اراقب في البداية و لكنني على الاقل بدأت استفيد جدا من هذا المنتدي و لا استطيع الامتناع عنه ابدا و اصبحت مدمنة عليه اول حاجة بفتحها و ادور على المشاركات الجديدة و اعرف ايه اخر اخبار الناس الموجودة و حسيت انهم اخواتي كلهم .

ارجو اني مكنش طولت عليكم .

رابط هذا التعليق

انا دخلت علمنتدي بلصدفه و كنت يومها في حاله حزن مركز mfb: 00وحاسه فعلا بكابه الغربه00 wst:: و فراق بلدي 00 اول حاجه شدتني اني حسيت بروح مصريه فعلا خفه الدم و الاسلوب الظريف wst:: و عرض الافكار والمواضيع الجاده باسلوب رائع 00 و حسيت انكو فعلا اسره واحده :rolleyes: 00 و اني اعرفكو واحد واحد 00و اني فعلا لسا فمصر wst:: 00 بتابعكو من يوم موصلت الكويت wst:: 00 و ادمنت زيارة المنتدي و اخيرا تجرأت و لسا عملا عضويه من اسبوع بس wst:: 000

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اول مرة اشوف المنتدى كنت ابحث في غوغل عن موسيقى بحيرة البجع ولقيت البرنس موديست منزلها هنا وبقيت اتابع وكل مرة البرنس موديست ينزل حاجة جديدة وحلوة قلت لازم اسجل واشكره

طبعا مشاركاتي قليله لاني لسه بحس بغربه شويه لكن متابعه جدا مش يمر يوم من غير ما ادخل المنتدى وشوف ايه اللي بيحصل واتمنى ان اكون واحده من العيله

اللي شفته هنا ان الناس كلها محترمين وودودين جدا ويا رب يستمر المنتدى بهذه الروح

شكرا لكم على كل شئ

ضحى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا باة كنت على منتدى تاني مصراوي

وبعدين دخل حد violin king

اللي هو اعتقد وليد صفوت حاليا .. وقال على المنتدى ده

ودخلت وسجلت فيه .. وكنت مبهورة جدااااا بالعضاء اللي فيه وبمستواهم الفكري ..

:lol:

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمته وبركته

احب اشكر كل الاخوة الموجودين بالمنتدي لانهم اخذونى الى عالم حلمت به من الاراء الصدقة والهادفة تهون ليالى الغربة

عرفت منتدي بالصدفة من احد اصدقائي وهو بيحكي عن منتدي مصريين بيتكلموا بحرية كبيرة

وقعدت سنة كاملة اتابع منتدي واقرا التعلقات كلها وانا سعيد جدا بمنتدي وبمايحدث فية

ولكني لم اجروء على اشتراك بيه

وعندما اصبحت كل يوم الصبح اتابع كل التعليقات الجديدة من اخوة الزملاء

حاست اني واحد منكم

وقررت ادخل واشارك معكم وافك كل القيود

وسعيدة جدا بيكم

اخوكم محمد

لا يكفي ان تكون في النور لكي ترى......... بل ينبغي ان يكون في النور ما تراة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

أول معرفتى بالمحاورات كان فى أواخر عام 2000 وكانت لينك فى جريدة الوفد

وسجلت بنفس إسمى الحالى وبعدين حصل تعديلات برمجية ضاع فيها تسجيلى الأول

سجلت مرة أخرى فى مايو 2001 ، بنفس إسمى الحالى وضاع فى تعديل آخر

سجلت مرة أخرى فى يوليو 2001 ، بنفس إسمى الحالى وضاع فى تعديل آخر

سجلت مرة أخرى فى سبتمبر 2001 ، بنفس إسمى الحالى وضاع فى تعديل آخر

وأخيرا استطعت أن أسجل للمرة الأخير بإسمى الحالى والحمد لله محصلش حاجة

أما سبب تسجيلى ، فهو ببساطة ككثير من المشاركين المهمومين بالشأن المصرى والذين يحاولون أن يعبروا عن رأيهم من خلال صفحات القراء بالصحف وتتجاهلهم الصحف ،وبعد أن ظهر هذا الإختراع العجيب " الإنترنت " والذى يمكن للجميع أن يشارك ويدلى برأيه دون حلجة لتصريح من مسئول ، فقد كنت أبحث عن أى شيئ يربطنى بوطنى بينما أنا فى الغربة ، وقادنى محرك البحث حينذاك " MSN " إلى محاورات المصريين.

والحقيقة استفدت كثيرا من مشاركات الأعضاء ووجدت فيها متنفسا للتعبير عما يدور بداخلى.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أولاً حمداً لله على سلامة حضرتك .. علشان بقالي فتره بشوف حضرتك تدخل المنتدى و تخرج في صمت بدون مشاركه

تفاعل حضرتك نور المنتدى يا فندم

أما بخصوص تعرفي على المنتدى فكان سنة 2007 و بالتحديد أيام قرعة الأراضي التابعه لهيئة الإسكان و التعمير

أعجبتنا الفكره أنا و أبو كريم و نوينا نقدم فيها و طبعا البحث عن معلومات عنها و نحن في الغربه لم يكن سهلاً

كنا نبحث على محرك البحث جوجل و وجدت موضوع للأخ الفاضل س س هنا يتكلم بإستفاضه عن الموضوع

طبعاً مكدبتش خبر و سجلت هنا على طول

و بصراحه أيامها زهقته أسئله :blush2:

و هو أفادنا كتير وقتها و فعلاً قدمنا .. لكن و الحمد لله لم يكن لنا فيها نصيب happy.gif

كان طبيعي بعد إنتهاء الغرض تنتهي العلاقه .. لكن إللي حصل إن أجواء المنتدى أعجبتني جداً و جو الموده الذي يربط بين الأعضاء جذبني

و وجدت أنه فعلاً منتدى محاورات .. يعني حوار .. و لأنه ليس من السهل أن يسعفك الحظ دائماً بملاقاة من تستمتع بالحوار معهم .. أصبحت عضوه دائمه

و أيضاً مع الوقت إلتحق بي أبو كريم كمان _ مصري أصيل طبعاً _ و أصبحنا عائله هنا و هناك

تحيتي

و دمت بخير

أم كريم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

ما زالت دعوتي الي الزملاء الأعزاء .. و اخص بالذكر الزملاء الجدد ان يشاركونا تجربة اول احتكاك لهم بالمحاورات .. و ما هو الموضوع الذي كان حافزآ لهم كي يشاركونا الرأي .... الأمر الان اصبح فضول لمعرفة كم تغيرت الامزجة و التوجهات في السنوات العشر الماضية ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ما زالت دعوتي الي الزملاء الأعزاء .. و اخص بالذكر الزملاء الجدد ان يشاركونا تجربة اول احتكاك لهم بالمحاورات .. و ما هو الموضوع الذي كان حافزآ لهم كي يشاركونا الرأي .... الأمر الان اصبح فضول لمعرفة كم تغيرت الامزجة و التوجهات في السنوات العشر الماضية ...

أضم صوتي إلى صوتك. لاحظت في الفترة الأخيرة - عدة شهور - أن هناك زائرين كثر يتصفحون موضوعات كثيرة فقط إضغط على القائمة الكاملة ستجد في أي وقت ما يقرب من مائتي زائر يتصفحون موضوعات في محاورات المصريين. لم أظن أنا نفسي أنها موجودة

أتصور أنه مازال هناك نوعا من الخوف مغروسا تحت الجلد يمنع الكثيرين من المجازفة. حتى بالحوار عن الأفلام.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا بأه مش عارف ايه السبب اللي وداني على المنتدى وبعد ما سجلت نشرت موضوع في باب هدى الاسلام ثم سافرت في نفس اليوم ورجعت بالليل ووجدت الموضوع مشعلل نار وفيه ردود وسخونة غير عادية وطبعا اتشتمت شوية شتيمة حلوين والتفاعل ده خلاني اركز شوية على المنتدى واخدت ابحث في الابواب والمواضيع وحسيت اني مع كوكبة من مثقفين مصر وان المكان يستحق اني اعطيله وقتي وطبعا الموضوع بتاعي اتفل بعد كام يوم وبعدين بعدها شوية مواضيع نشرتهم وكان مصيرهم الغلق وشعرت ان الادارة مستأصداني وبعدين بعدت شوية عن المنتدى وفضلت رايح جاي ومش مركز فيه

لكن بعد الثورة كنت مقيم في المنتدى ومع ضيق الوقت هجرت كافة المنتديات الاخرى ومكثت هنا ومازلت

دي حكايتي مع المنتدى وتقريبا الواحد يوميا لازم يفتح المنتدى ويشوف ايه الجديد لو الواحد فتح النت لكن فيه ايام كتير الواحد بيبقى مشغول

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

مساء المحاورتية كله خير

بتتكلم فى زمن و عمر

انا دخلت المحاورات ليه

عشان مدينة الشروق

كنت بدور على اسعارالاراضى هناك

كنت فى السعودية وقتها

و مكنش عندى اى معلومة عن المدن الجديدة

بحثت فى جوجل واتى لى موضوع .. حد بيدور على ارض هناك للشراء

حاولت التسجيل مرارا و افشل

الى ان سجلت عضوية

طبعا مشاركاتى الاولى اصابتنى بالاحباط

تقدر تقول استغلال لجهلى بالاسعار و ممكن مبالغتى انا شوية

المهم اول مشاركات لى فى موضوع تم ح>فه

و كانت نتيجته

موضوعى عن مدينة الشروق

الموضوع ده عرفنى على ناس من جميع انحاء العالم

موبيلى مكنش بيبطل رن

استفسارات

فى كل مرة المنتدى يقع خسر حوالى 100 الف زيارة

حاليا 266 الف زيارة

صراحة لوقت طويل لم ادرى شئ عن نفائس المنتدى

بس

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...