اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايش في الغيبوبة

Ahmad Farahat

Recommended Posts

هل رأيتم عايش في الغيبوبة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أو تتابعونه..........

نريد مناقشة حرة حول المسلسل والقصة والأداء............

إن كنتم ترون أنه يستحق...........

وشكرا.........

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

و فيه حد عايش فى غيبوبة و غربة غيرنا؟؟؟؟؟؟؟

هو مين ده اللى عايش

كله فى غيبوبة

تواضع تكن كالنجم لاح لناظر على صفحة الماء و هو رفبع

و لا تكن كالدخان بعلو بنفسه الى السماء و هو وضيع

رابط هذا التعليق

يا أرسين مش عارف أقول لك ايـــــــــــــــــــه؟

أنا كنت فعلا بافكر أفتح موضوع عن المسلسل ده

أنا رأيي فيه حاجة واحدة إنه اهتم بالرمز أكتر بكتير من اهتمامه بالبناء الدرامي

حاسس إني بقرأ مقالة في جرنال

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

----------(الباشا الفاجومي)

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

مشكلة أعمال "صبحى" أنّها تتعامل مع المشاهدين بطريقه تتخيّل أنّها ذكيه بينما العكس تماما هو الصحيح ..

فهناك رموز أينعم لكنّها "مفقوسه" جدا تجعل الوضوح و البعد عن الرمز ألطف و أكثر قبولا .. و أكثر احتراما لذكاء المشاهد و هو الأهم ..

أبناء تبدأ أسماؤهم كلّها بحرف "العين" = العرب

أسماء الأشقّاء التى تعبّر عن الأحوال الاقتصاديه و السياسيه فى الدول العربيه

سيّده شقراء ترمز إلى "ماما أمريكا"

قريب لها "سامى" هو حبيبة قلب "ماما أمريكا"

و غيرها من "رموز" لا تستحق من الأساس هذا الوصف

أحيان أشعر أن "صبحى" يتعامل مع المشاهد بمنطق من يقص عليك فزّوره هبله و حلّها معروف لا لشئ إلاّ ليشعرك أنّك ذكى و نبيه و تفهمها و هى طايره بينما هى لا طايره ولا دياولو دى راقده و بتطلّع فى الروح كمان .. و الأهم أنّه يقص علينا ما نعرفه بالفعل !! ليس هناك خلاف كبير بين أعمال صبحى المسرحيه الأخيره مثل "سكّة السلامه" و "كارمن" ثم "عايش فى الغيبوبه" .. و قبلهم "ماما أمريكا" و "بالعربى الفصيح" التى أخرجها فقط .. أعمال تناقش نفس القضيه بنفس الطريقه دون تقديم جديد .. مباشره شديده فى الطرح مع سوء ظن بالمشاهد يجعلهم يعتقدون أن المشاهد مقتنع بأن هذه أعمال تقوم على الرمز !! حتى "يوميات ونيس" بكبيره جدا تعتبره مسلسل أطفال و هابط كمان ينتظر منك فى نهاية الحلقه أن تكتب الدروس المستفاده ممّا شاهدته .. :)

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

رابط هذا التعليق

أتفق معك يا أستاذ هيليوم في أن صبحي لابد ان يبحث له عن مؤلف ومخرج

هو له إمكانات تمثيلية مسرحية رائعة ولكنه في التأليف كالبندول يتحرك في مساحة ضيقة جدا جدا

وأختلف معك في ونيس فهي فعلا أكثر المسلسلات معالجة لمشكلة التربية

باسم زكريا

ابن مصر الصغير

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

وأختلف معك في ونيس فهي فعلا أكثر المسلسلات معالجة لمشكلة التربية

أرحّب جدّا باختلافك معى يا عزيزى و شعارى فى هذا الشأن "لولا اختلاف الأذاوق لبارت الزلع"

تحيّاتى :)

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

رابط هذا التعليق

وأرحب جدا بتقبلك لاختلافي ومتهيألي إن المثل مكتوب غلط والصح

"لولا اختلاف الأذواق لفضيت القلل"

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

حد شاف منكم مسرحية ماما امريكا

مسلسل عايش في غيبوبة هي نفس قصة المسرحية

مع تغيير بسيط في الممثلين

الاتفاق لم يكن في القصة والممثلين

ولكن اشتمل علي الاداء التمثيلي

فان الممثلين كان اداءهم مسرحي

وافتكروا انهم امام كاميرا التليفزيون بعد انتهاء المسلسل

العبقريه تنتهى بعود كبريت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

على حد علمى المسلسل لم يعرض على أى قناة من قبل...

فهل حد منكم شافه كامل قبل كده؟

ياريت لو ماحدش شافه كامل قبل كده ننتظر لغاية ماينتهى وبعدين ننقده, وإلا أنا مش عارف احنا بننقد إيه

أنا متابع المسلسل, وفى حاجات الأخوة هنا قالوها على إنها عيوب فى المسلسل, بس أنا شايف إنه مع الحلقات بتبتدى تظهر.

المشكلة الوحيدة اللى أنا ملاحظها حتى الآن, هى الأداء المسرحى أمام كاميرا التليفزيون, زى ماقال نيرون, إنما باقى الانتقادات أنا ضدها ومش مقتنع بها, وإن شاء الله بعد المسلسل ماينتهى أبقى أكتب رأيى

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

بعد إذنكوا..........

فيه شوية آراء هنا جميلة جدا ورائعة.........

نعم الأداء مسرحي كما قال نيرون.........

ومع باسم وهيليوم في أن صبحي في حاجة إلى مؤلف بالدرجة الأولى.............

ومش مهم المخرج دلوقتي!!!!!!!!!

لكنني أختلف مع الذين يتحدثون عن سذاجة الرمز.........

لأن المسألة مكشوفة وهو لم يعمد إلى الإخفاء مطلقا.............

لكنني أريد أن أعرف رأي من شاهدوا ماما أمريكا..........

لأن المسلسل ما هو إلا مط لهذه المسرحية................

الرائعة جدا جدا............

والعبقرية أيضا..........

ولكن هذا موضوع آخر...............

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

مشكلة أعمال "صبحى" أنّها تتعامل مع المشاهدين بطريقه تتخيّل أنّها ذكيه بينما العكس تماما هو الصحيح ..

فهناك رموز أينعم لكنّها "مفقوسه" جدا تجعل الوضوح و البعد عن الرمز ألطف و أكثر قبولا .. و أكثر احتراما لذكاء المشاهد و هو الأهم ..

أختلف مع حضرتك في هذه النقطة فما الفائدة إن قدم لنا رموزا غير مفقوسة؟!!!!!!

المفروض أنه يقدم رمز لكذا ولابد أن يوضح علاقة الرمز بهذا الكذا وإلا أصبح فاشلا وصارت الآراء حوله متضاربة

وهو لا يحاول إثبات ذكاءه أو أن يخفي الرمز فتتر المسلسل يبدأ بصورة محترقة لخريطة الوطن العربي

باسم زكريا

ابن مصر الصغير

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 37
      السلام عليكم اخوكم محمد موجود فى الصين واى حد محتاج اى حاجه او اى سؤال انا موجود
    • 5
      السلام عليكم انا مصري عايش في بلجيكا و اتعرفت علي بنت جزائرية عايشة دلوقتي في الجزائر. الاجراءات الروتينية طويلة ومملة. بداية من لما اروح الجزائر اقدم طلب واستني 3 شهور عشان يردو بالموافقة بعد التحري عني و بعد كده نبدأ الجواز الموثق في الحكومة الجزائرية و بعد كده ابتدي انا من بلجيكا اجهز اوراق كتير وابعتلها كل الاوراق دي وهي تقدم علي فيزا لم الشمل في السفارة البلجيكية في الجزائر. الموضوع هيعدي السنة وزيادة وانا بصراحة تعبت من البهدلة في الاوراق والترجمة ووجع الدماغ ده كله بقالي كام سنة من يوم
    • 16
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،، مرّ وقت كبير جدا على عدم مشاركتي في هذا المنتدى المحترم والآن أعود .. وبعد 5 سنوات قضيتها في دولة قطر - وكنت في تقدم عام بعد عام وشعرت بالاستقرار هناك وقمت باستقدام زوجتي ورزقني الله بطفل ولد في الدوحة .. توقفت لحظة وفكرت .. إن العمر يجري وأنا ما زلت شاباً .. فهل سأنتظر حتى أغرق في شباك الغربة وأقول بعدها ياليت الشباب يعود يوماً .. فقررت بعد استخارة الله العودة لأرض الوطن في ظل أضيق الظروف التي تمر بها مصر وفي ظل أجمل الظروف المعيشية التي كنت أعيشها في
    • 17
      لوحدى عايش لوحدى مش عايز بنى ادمين وهمشى لوحدى همشى فرحان او حتى حزين لوحدى عايش لوحدى مش عايز بنى ادمين وهمشى لوحدى همشى فرحان او حتى حزين وبجرى وسط زحمة من الظروف الناس بتغلط مفيش كسوف احساسى كان طول عمره اعمى دلوقتى بس بقيت بشوف لقيت الحق ملوش وجود والظلم باين ملوش حدود ياخسارة كل يوم عدى كان نفسى اضحك قبل ماموت بكيت .. كتير بكيت على اللى باع ومهمهوش اللى فات من عمرى عدى واللى جاى دا لسه معرفوش وبجرى وسط زحمة من الظروف الناس بتغلط مفيش كسوف احساسى كان طول عمره اعمى
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا جماعة بليييييز انا عايز اجى كندا بفيزا سياحة وعايز حد عايش فكندا يقولى هعمل ايه لما اوصل باذن الله ويساعدنى متبخلوش بلرد والمساعدة بليييييييييييييييييز
  • أضف...