اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طهأن زهقان مضايق .. مجروح مخنوق مش فايق

بنت النيل

Recommended Posts

طهأن زهقان مضايق مجروح مخنوق مش فايق

انا ايه اللى رمانى الرمايه دى .. كان مالى ومال الدنيادى

خنقتنى وسدت نفسى ما انا كنت مدلع نفسى .. ولوحدى وعايش رايق

حنيت لحياة العزوبيه ما انا كنت فى جنه لوحديا ولاحديشيلنى همومه ولاحد بيتحكم فيا :wub:

ما انا كنت بنام واصحى براحتى ليه بس يا احلامى سرحتى

طهأن زهقان مضايق مجروح مخنوق مش فايق :sad:

طبعا واضح من كلمات هذه الاغنيه لمطرب اسمه" ريكو " الموضوع اللى عوزين نكلم فيه

وعلى فكره كنت كتبت هذا الموضوع لى فى احد المنتديات (للتوضيح فقط) وحبيت اننا نناقشه هنا

واعتقد ان الكلمات فيها كل اللى بيشتكى منه بعض الازواج بل اغلب الازواج

والغريب انك تلاقى واحد متزوج من فترة وبرده بيقول كدا حاجه غريبه فعلا

ياترى ايه اللى ممكن او يؤدى الزوج الى قول هذه الكلمات

هل الزوجه مثلا ؟؟

او تحمل المسؤلية ؟؟

هنا دعوة للرجال عشان نسمع وجهة نظرهم فى هذا الموضوع وايضا السيدات تستطيع الرد على مداخلات الرجال

اومال مش لازم ندافع عن الستات برده :wub:

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

أعتقد أن الموضوع ده نقدر نلوم فيه الزوجات أكثر ((مش تحيز لجنس الرجال)) :D .. مش مسألة تحمل مسئوليه .. او مشاكل ماديه او خلافه .. دى اكيد عوامل مساعده بتخللى الازواج يغنوا مع ريكو بكل حماس ومصداقيه وقهر ... لكنها ليست الاساس .. ياما أزواج كثير حالتهم الماديه صعبه ومسئولياتهم عظيمه ومع ذلك ناجحين جدا وسعداء وراضيين فى حياتهم الزوجيه .. لنجاح الزوجات فى الوقوف بجانبهم ودعمهم من الناحيه المعنويه والعاطفيه

وبعدين بقى المرأه المصريه لها خصوصيتها وشخصيتها المستقله اللى بتتفرد بيها على نساء العالم .. وفى الشخصيه دى جوانب سلبيه .. دعتمها وأصلتها الموروثات الثقافيه والاجتماعيه اللى بتكستبها من المجتمع والناس من حولها ((خصوصا الأم)) :angry2: .. وفيه معتقدات خاطئه تؤمن بها المرأه المصريه . خاصة فى اسلوب صرفها ((الجانب الاقتصادى)) ..مما يؤدى الى وجود أزمات ماديه بدون لازمه.. :blush: وأيضا فى طبيعتها المزاجيه ((واللى احيانا كثيره بتؤدى الى تفشى النكد بالحية الزوجيه)) :wub: ..مما يؤدى بالزوج الى الهروب ... اما بالنوم او بالذهاب الى المقهى او النادى .. او حتى يعنى يروح حفله من حفلات ريكو عشان يغنى معاه وبكل حمااااس ((طهقان زهقان مضايق )) :wub:

يمكن انا كلامى عام جدا ولم أعطى امثله

لكن بقى البركه فى من سياتى بعدى من ازواج بأمثلتهم التى أتوقعها ساخنه :D ... وانا عن نفسى والحمد لله مبغنيش الاغنيه دى كثير :wub:

طبعا هو الموضوع مصنف على انه خفيف ولكل مقام مقال :sad:

وشكرا

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

من النهارده دي اغنيتي المفضلة ...

المشكلة ان الزوجة دايما خانقه زوجها ولو تأخر شوية تفتح المحضر

فعلا الاول كان براحته وعلى حريته

ولكن كل شىء بتمنه عشان يتزوج ويدخل القفص لازم يتنازل عن حريته

تم تعديل بواسطة CAMPS

أهوى الحياة كريمة لاقيد .. لا استهزاء .. لااستخفاف بالانسان ..

فإذا سقطت ... سقطت أحمل عزتي يجرى دم الأحرار في شرياني

رابط هذا التعليق

انتم بتتكلموا جد ؟؟؟؟؟!!!!

في اغنية بتقول كده ؟؟!!!!! -_-

والله عال دا كده الحكاية بقت تماام :huh:

والمغني اسمه ريكو ؟؟؟ دا مصري بقى ولا اجنبي :huh:

معلش انا اصلي مش متابع الحركة الفنية في مصر

اخري الواد بتاع المسابقة اللي كانت بتتذاع على التليفزيون حتى مش فاكر اسمه (ايوة حاجه عطية) في مغني في الدنيا اسمه عطية ؟؟؟؟

طيب ممكن حد يجيب الاغنيه دي هنا نسمعها لو ممكن يعني

نيجي بقى للموضوع

انا شخصيا لا اتفق مع المعنى المقصود والذي يتعلق بان الزوج يشعر بانه مخنوق من الجواز او انه اتورط بل بالعكس في كثير من الاحيان وانا جالس اراقب زوجتي الحبيبة وهي تقوم بكل ما تقوم به اشعر بانها هي التي تورطت في الزواج والاولاد والبيت وكووول هذا

حقيقي الزوجه نعمه والحياة الزوجيه والاسريه لا يشعر بقيمتها الا من يفتقدها

وعلى راي المثل الشامي

اعذب دهر ؛؛؛؛؛؛؛؛ ولا ارمل شهر

تحياتي ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

قال ريكو ؛؛؛قال :huh:

رابط هذا التعليق

ايه ده معقول يا حاج ياسو متعرفش المطرب ريكــو :P

ده اشهر من نار على العلم :) ومصرى طبعا

ده بقى اللى بيقول شبرا وبنات شبرا

وعوزين نختشى دولارات وخلى الشعب يعيش

واناااابيب بيب بيب :sad: :wub:

امبوبه للمحبه انبوبه للغرام ;) :D :D

كل ده وتقول مش عارفه

عموما نحاول نجبلك اغانيه عشان تتعرف بيه ولا يكون عندك فكره

عموما جرب الرابط ده يمكن يظبط معاك وتسمع ريكــو

ريــكــو

تم تعديل بواسطة بنت النيل

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

إبسط يا عم ياسو

أهي بنت النيل جابت لك ريكو كلو

على فكرة

أنا بحب أغنيته

و هكذا.......أنا بادي وأدي.....البنت الصبية

رابط هذا التعليق

ياترى ايه اللى ممكن او يؤدى الزوج الى قول هذه الكلمات

هل الزوجه مثلا ؟؟

او تحمل المسؤلية ؟؟

---------------------------------

كل شاب عندما يفكر فى الزواج بيكون حاسب كل شيئ وعلى حسب امكانياته ويجب عليه ان يشارك زوجه المستقبل قبل الارتباط بهذه الظروف وطبيعة الحياه التى ستكون بينهم فى المستقبل .

فالمشاركة بين الطرفين فى بدايه مشروع الزواج بينهم يجب ان تكون واضحة ومنسقه ويجب على الزوج ان يخبر زوجته بكل ظروفه وخصوصا الماديه كما يخبرها على ماذا يحب ان يراه فى زوجته مثل ان تكون مبتسمه له عند دخوله من العمل ان تكون موفره الهدوء فى البيت بعد قدومه الى العمل ان تنتظر حتى يستريح من العمل وتناقشه فى امور جدد وخصوصا لو كان هناك اولاد .

فعلا وبجد وبكل امانه لو فيه تعاون بين الطرفين لن تسمع الزوجه هذا الكلام ابدا او يسمع الزوج كلام من زوجته مشابه لهذا الكلام .

ابما بخصوص الاجابه على السؤالين

ممكن يكون هناك عبء كبير على الزوجه كما شرحت توفير الراحه والهدوء واخيتار الوقت المناسب للحوار والمناقشة وتراعى ظروفه سواء بالعمل او ظروفه المالية .

وممكن يكون العيب من الزوج تكون الزوجه موفره كل شيئ ولكن الزوج تكون طبيعته عصبى مشتت لم يحسبها كويس ظروف عمله خصوصا لو يكون متضايق من العمل فيطلع ضيقه فى زوجته واولاده .

اما بخصوص المسؤوليه اظنه احتما ضعيف لان اللى بيقرر الزواج عارف انه سيكون مسئول عن بيت واسره وتوفير مستقبل لاولاده .

وممكن تكون المسئوليه فى حاجه واحده بس واخيره وهى ان الزوج لم يتعب فى زواجه اظن مفهومه .

ولكم تحياتى

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كاتب صحفى ومذيع شاب سطع نجمه مع البرنامج العلمى مصر تستطيع الذى قدم على شاشة تليفزيون النهار ما يقربعرض المقال كاملاً
    • 0
      ضحكته الشهيرة ما زالت ترن فى أذنى وربما ترن فى أذنك أيضا فمن منا لم يضحكه حسن فايق ذلك الفنان الجميل الذى يعرض المقال كاملاً
    • 1
      انا ياجماعة الخير جيت السعودية يوم 1/2/2013 وعملت الكشف الطبي ودفعت 650 ريال مصاريف الاقامة وعملت كارت التامين الطبي ب650 ريال وانا اصلا جاي فيزا المفروض انها حرة رحت لمكتب التعقيب قالي الاسبوع الجاي اطلع لك الاقامة دخلت موقع وزارة العمل لقيت الكفيل نطاقة احمر ومن ساعتها كل اسبوع يقول لي اللي بعده من 3 اسابيع بقي أصفر لسه في التاشيرة اسبوعين وتتطوف لقيت شركة ممكن انقل عليها كفالة بس انا لسه مطلعتش اقامة ياريت الرد ويكون حد مجرب انا والله خسران لغاية دلوقتي 15000 ريال .
    • 17
      مساء الخير عليكم جميعًا.. بقالي حوالي 4 أسابيع في أوتاوا وزهقت موت ... أنا مجرد بعمل لاندج وراجع تاني بعد ما استلم بطاقة الاقامة... المهم.. انا تقريبًا معرفش حد هنا .. أنا بصراحة نفسي اتعرف على أي مصري أو عربي. أنا بحب اتكلم في السياسة والدين والفن وأي مواضيع عامة تانية ... النهاردة مشيت من Bank Street مع Queen لغاية متحف الحضارة الكندية الناحية التانية من النهر في جاتنو وقعدت في المتحف حوالي أربع ساعات لغاية ما قفل. كان نفسي حد يبقى معايا ندردش سوا عن معروضات المتحف. المهم لو في فرصة تليفو
  • أضف...