اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قناة العفاسي .... تعرف حد يعمل لك قناة !!!!

لخبطه

Recommended Posts

عرفت القارئ الجميل مشاري بن راشد اعفاسي من 3 سنوات تقريبا وجذبني بقراءته الخاشعة وتنويعاته الجميله و تعدد القراءت عنده ولفت انتباهي إن إللى اعطاه الاجازة للقراءة مشايخ مصريين .... عنده طلوع في القراءة وسكون وخشوع وحاجات جميله يعرفها كثيري الاستماع للقراءان ...

كل اللى فات دا لا ينفي أن متحفظ جدا على قناة العفاسي وعندي ملاحظات كتير عايزكم تشاركوني الموافقة أو الرفض

أولاً : المضمون القناة مضمونها بسيط أوي لا يحتمل قناة لوحده وفعلا بكون مشفق على مشرف الهواء او معد البرامج لما يقعد يعيد طول النهار في دعاء بصوت الشيخ لانه مافيش مادة تغطي عنده في حين مشايخ أجلاء على كتير من القنوات تلاقيهم يتقطع كلامهم بسبب ضيق الوقت او تحديد وقت البرنامج صحيح مشاري صوته حلو بس مش لدرجة أنه يبقا فرض يومي على محبيه 24 ساعه

ثانيا التمويل : حرام اوي نصرف على قناة كل المبالغ دي لتقديمه المادة البسيطة دي بالشكل دي في حين قناة ظريفة أوي زي الفجر بتقفل لقلة التمويل ( ولا هي فكره الواحد يعرف حد يعمله قناة ) وقناة تانية زي الناس تضطر تعمل إعلانات لمواد دجلية حتى تواجه شبح الاغلاق بردو بسبب التمويل

ثالثاً الاسم : أذا كان من حق مشاري ( مع حبي له ) أن يكون له قناة بأسمه فاحنا محتاجين قمر صناعي كامل باسم عبد الباسط يكون فيه 300 قناة ولا نوفيه حقه وكمان قمر باسم مصطفي اسماعيل و4 أقمار باسم صديق المنشاوي وناخد قمر ايجار جديد باسم محمد ايوب وهكذا احنا محتاجين 4 مجرات علشان نملاها أقمار باسماء عظام قراو القران

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

اتصور ان وجود قناة للقرآن الكريم حتى ولو كانت مقتصرة على قارئ واحد افضل واكرم كثيرا من عشرات القنوات التي تبث العري والإيحاءات التي يعف لساني عن وصفها - بصراحة القضية مش قضية مادة تبث سواء كانت كثيرة ومتنوعة او قليلة ومحدودة - القضية قضية قناة نستقبلها في بيتونا ونشاهدها باطمئنان. فياريت كل قارئ له صوت جميل مثل مشاري العفاسي - يكون له قناة خاصة.

رابط هذا التعليق

رد متوقع يا استاذنا The Professor

اكيد حضرتك لاحظت من كلامي اني مش من مستمعي القنوات الغنائية ولا حتى في كلامي ما يوحي بانتقاد وجود قناة للقران ....... انا قولت ملاحظات حضرتك ما ردتش ولا على واحده منها ..

على أية حال أنا احترم رأي حضرتك اللى واضح انه بيقول أنه اي قارئ معاه فلوس أو يلاقي حد يعمله قناة يعمل .... بس مازلت بردو مختلف مع حضرتك :sad:

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل : تحياتي لك أولا

أولا الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية , بس انا رديت فعلا على ملاحظاتك بس هاحاول اكون اكثر وضوحا:

المضمون حتى لو بسيط ومحدود في رايي مش مشكلة لأن المشاهد لا يستمر في مشاهدة قناة واحدة ليوم كامل يعني البث موجود على محدوديته لمن يرغب بالاستماع لفترة من الوقت يحددها هو .

وبالنسبة للتمويل : اتصور هناك من مول هذه القناة لفرط إعجابه وإيمانه بصوت الشيخ - مش كل الناس بتنسجم من نفس القارئ - هى أذواق في الآخر

وبالنسبة للاسم : لا أرى فيه شيئا - فلو كان هناك من يبث عشرين قناة باسم عبد الباسط او المنشاوى او غيرهما - لكنا سعداء بهذا - بس للأسف لم يوجد بعد من يتبرع او يتطوع بانشاء مثل هذه القنوات .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستاذ لخبطة أنا والله أتفق معك في كل النقط إلي طرحتها

أولاً : المضمون القناة مضمونها بسيط أوي لا يحتمل قناة لوحده وفعلا بكون مشفق على مشرف الهواء او معد البرامج لما يقعد يعيد طول النهار في دعاء بصوت الشيخ لانه مافيش مادة تغطي عنده في حين مشايخ أجلاء على كتير من القنوات تلاقيهم يتقطع كلامهم بسبب ضيق الوقت او تحديد وقت البرنامج صحيح مشاري صوته حلو بس مش لدرجة أنه يبقا فرض يومي على محبيه 24 ساعه

و فعلا بقالي مدة أتساءل كل ما أفوت على قناة العفاسي ليه بس يا مشاري ماكنت خليك زي ماكنت بحبك

و الناس كلها بتحبك قارئ رائع لا تمل من سماعك و الناس بتدور على أشرطتك و سيديهاتك بكل شغف

بدل ما تبقى كده طول النهار تعيد و تكرر في نفس الشئ لحد ما الناس مبقتش زهقت...

ثانيا التمويل : حرام اوي نصرف على قناة كل المبالغ دي لتقديمه المادة البسيطة دي بالشكل دي في حين قناة ظريفة أوي زي الفجر بتقفل لقلة التمويل ( ولا هي فكره الواحد يعرف حد يعمله قناة ) وقناة تانية زي الناس تضطر تعمل إعلانات لمواد دجلية حتى تواجه شبح الاغلاق بردو بسبب التمويل

والله صح قناة الناس فعلا قناة جميلة جدا و مفيده جدا

ثالثاً الاسم : أذا كان من حق مشاري ( مع حبي له ) أن يكون له قناة بأسمه فاحنا محتاجين قمر صناعي كامل باسم عبد الباسط يكون فيه 300 قناة ولا نوفيه حقه وكمان قمر باسم مصطفي اسماعيل و4 أقمار باسم صديق المنشاوي وناخد قمر ايجار جديد باسم محمد ايوب وهكذا احنا محتاجين 4 مجرات علشان نملاها أقمار باسماء عظام قراو القران

ماشاء الله يا أستاذ لخبطة

ذكرت فعلا صفوة القراء اللذين أعشق تلاواتهم تجويدا و ترتيلا كسورة طه للشيخ المنشاوي و الحج لمصطفى إسماعيل

و جزء عم لعبد الباسط رحمهم الله نحسبهم من أهل الجنة ولا نزكي على الله أحدا

موضوع مهم جدا للمناقشة

رابط هذا التعليق

صباح الخير استاذ لخبطه

الحقيقه القنوات الاسلاميه حديثه عهد عموما .

فلو قارنا كيف بدأ الشريط الاسلامي بالانتشار وكيف كانت اشرطه الشيخ كشك . مقارنه بالاغاني لفنانين .. كثار

فالفارق كبير بينهم في العدد

الثقافه الاسلاميه الفضائيه لا تزال جديده ولازال القائمين عليها يفتقدون الي الماده الدعــويه المميزه ( وليست المستهلكه المتكرره ). . وايضا للافكار . والخبرات .

اعتقد مثل ما هناك قنوات لعدد من فناني الوسط الفني .

سيكون ايضا هناك قنوات ايضا للفنانين الملتزمين . وسيكون لهم تاثيركبير ونقل الافكار الفنيه وترجمتها فكريا وتوجيهها اسلاميا ..

مثل افلام كرتون.. وكذلك معارك اسلاميه . وغيرها من الافكار ..

اعود وااكد ان الفنانين الذين التزمو يجب ان يكون لهم بصمتهم علي القنوات الاسلاميه وان تتم الاستعانه بهم فهم اعرف من غيرهم من رجال الدين . وكيف تقديم الماده الفنيه بصوره اسلاميه

تم تعديل بواسطة قديم

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

يا استاذ The Professorكون المضمون لا يحتمل قناه وحضرتك متفق معاي على كدا يبقا من العقل أننا نحط المضمون القليل دا في قناة لوحدة

طيب دا تسميه ايه اسراف يعني ولا كتر فلوس ........

حد من فرط إعجابه مول القناة ............ طيب المعجب دا غطى كل نواحي احتياجات المسلمين بما فيه الاعلامية علشان يتجه لعمل قناة لقارىء واحد علشان هو بيحبه ..... طبعا كلام لا يستقيم مع الطبيعة الاسلامية لاننا أمة أولويات

حضرتك بتقول ياريت يكون فيه 20 قناة باسم المنشاوي أو عبد الباسط يعني حضرتك موافق اننا نكرم الناس الاكبر والاقدر ........... وعليه هطلب رجاء من الاخ مشاري يرفع قناته لحين عمل قنوات للناس دي باسمائها علشان نبقا ماشيين بالترتيب الصح :sad: :P

مصرية منورة المنتدي والموضوع .......

انا فعلا زيك بالضبط من عشاق مشاري بل من مكتشفيه إن جاز التعبير

وفكرة الاعادة و التكرار إللى انتى قولتي عليها يمكن هيا أحد الاسباب اللى خلتنى فتحت الموضوع دا لانه فعلا شىء ملفت

رابط هذا التعليق

لخبطه

انا سالت نفسي نفس سؤالك .... وكل شويه اقول لأ ....هو اكيد لسه بيجهز للقناه مجموعه برامج شيقه و ممتازه ومش هايقف عند هذا الحد ...اكيد في اضافه.... اكيد ...فيه جديد

لكن الواضح قدامي دلوقتي انه فعلا هايقصرها علي هذا الحد ....وللاسف ده هيكون شئ باهت وقريبا جدا هاتفقد كل مشاهديها لن ببساطه لو فاتح قناه للقران فقط تلاوه ففيه قناه المجد للقران اكتر من ممتازه وعلي الاقل فيها تنوع في اصوات المشايخ و القراءات بشكل رائع

لكن قناه العفاسي اصبحت مجرد دعايه شخصيه له ....ولو كان غرضه هو انه يسمع القران بصوته بالمجان لاكبر قدر من الناس ليحصل علي الثواب ....فده هايقتصر علي محبي صوته فقط و لكن اذا نوع في البرامج هايضاعف اكيد مستمعيه وهايضاعف ثوابه

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

أعتقد أن قناة العفاسي يمكن أن تستقطب باقي الإخوة المنشدين الدينيين ومنهم كثيرون يتمتعون بعذوبة الصوت مثل مشاري العرادة - حمود الخضير- أحمد الهاجري- وغيرهم .

ويمكن للقناة أن تستعين ببعض المنشدين الدينيين المصريين وأستاذ الجميع في ذلك الشيخ المرحوم نصر الدين طوبار والشيخ حسن ناصف - وكذلك عبد العظيم العطواني .

ولامانع من جزء من الوقت يخصص لعظماء القراء مثل الشيخ عبد الباسط والشيخ الحصري والشيخ محمود علي البنا والشيخ مصطفى اسماعيل وغيرهم الكثيرون الذين لهم تسجيلات تليفزيونية .

قناة العفاسي والناس من القنوات التي تربح مما لاشك فيه من بند واحد فقط ألا وهو رسائل الإس إم إس التي تعرض على شريط القناة الأسفل فهذه الرسائل باهظة الثمن والقناة لها جزء كبير من دخل شركة الاتصالات !!!!

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

أستاذ قديم

انا مع حضرتك إن كل القنوات الدينية محتاجه نضوج والدليل على كدا شوف المجد أول ما بدات وشوفها دلوقتى .................... لكن الفكره في الموضوع مش فكرة الانتقاد لعدم النضوج

الاعتراض حضرتك على المبدأ نفسه ........... والسؤال يتكررر هل من حق صاحب صوت حسن في قراءة القران أنه يعمل لنفسه قناة لمجرد توفر المال لديه أو توفر من يموله ؟؟؟

رابط هذا التعليق

بدايةً أنا من غير المقتنعين بطريقة مشاري بن راشد في التلاوة التي أراها أشبه بالغناء ، ولا يمكن مقارنتها ليس فقط بالعظماء عبد الباسط والحصري والمنشاوي بل حتى ببعض المشايخ الخليجيين الذين يبدون أقل غناءً للقرآن من مشاري بن راشد ..وطبعاً أنا من غير المقتنعين بجمع مشاري بين الغناء الصريح والإنشاد وتلاوة القرآن (حتى ولو لم يصاحب الغناء موسيقى).. صحيح أن هناك قراء فطاحل أنشدوا وقرأوا القرآن من أمثال الشيخ طه الفشني.. لكن ليس بهذه الطريقة..

وأتفق مع فكرة أن قارئ واحد لا يكفي..ومن الصعب بلع فكرة تأجير قناة بالشيء الفلاني على النايل سات لإذاعة أنشودات الشيخ مشاري!

خارج الموضوع : أشعر أن مجرد التفكير في نقد مسألة خلط الترتيل بالطرب أشبه بالسير في حقل ألغام في ليلة ظلماء..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

بصوا بقى ماحدش يزعل مني أنا عايز أنوه عن الغزو الثقافي اللي حصل لنا من دول الخليج فبعد ما كنا بنسمع المقرئين المصريين و المبتهلين المصريين العظام الذين لا يتسع المجال لذكرهم بدأنا نسمع المقرئين الخليجيين اللي غزونا بفلوسهم و بغزارة إنتاجهم وبقينا نسمع الأناشيد التي أشبه ما تكون بالألحان الكنسية أين مشاري راشد أو غيره من الشيخ النقشبندي أو الشخ طوبار على مستوى الإنشاد أو أين هو أو غيره من الشيخ الطبلاوي مثلا(واحد لسة حي يرزق)

وشكرا

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

----------(الباشا الفاجومي)

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

سيدى الفاضل و اعزائى القراء شرف لى ان اشارككم محاوراتكم و انا مصرى اعيش خارج مصر و اسمح لى ان اعلق ببعض الكلمات من وجهة نظرى الشخصية

أولا :ليست المشكله ان تكون هناك قناة باسم زيد او عبيد ( ولسنا فى مجال مقارنة لاصوات عطر لسانها بكلمات الله ) و لسنا فى مجال مقارنه بل ارى انه من الخطاء ان نقارن

ثانيا : اعتقد ان المشكلة الحقيقية من خلال كلماتك هى ما اوردته من ان هناك قنوات دينيه مهدده بالاغلاق و ليس لى علم بذلك الا من خلال ما اوردته وتلك هى الكارثة

ثالثا : لم تتح لى فرصة مشاهدة هذه القنوات و لكن اين كانت ما تقدمه و اين كانت الفئة او الجماعه الموجهه اليها برامجها فلابد ان هناك دور نتحمله جميعا لنصرة الاسلام و نصرة كل من يحاول ايصال رسالته السمحاء دونما تطرف او تشنج او عصبيه

رابعا : وفى عجاله اذكرك واذكر نفسى بأمر امرنا الله عز وجل به فى كتابه وهو قوله تعالى ( واعتصموا بحبل الله جميعا ) الايه

اتمنى ان تكون قد وصلت اليك رسالتى و اللى الجميع و سامحنى اذا كان اسلوبى لم يرق لك

تحياتى

مصرى بالمهجر

رابط هذا التعليق

الفاضل kokowawa1979

هو دا اللى انا بقوله لو عملوا اللى حضرتك قولت عليها ماكانت ملاحظاتي لتقال أصلا

الله ينور عليك فعلا تنويع القناة ممكن يغير حاجات كتير

نانو

كلامك صحيح اوي بخصوص أن المادة في القناة هتكون باهته وفعلا دي الملاحظة الرئيسيه لأي حد يشوف القناة

لكن أختلف مع سموك في مسألة انه مشاري باحث عن الشهره أن شاء الله أن يكون يبتغي بس وجه الله وأن يكون عامله خالص لوجه الله ولا نزكيه على الله

زي ما تفضلت يا استاذ شريف فكره الخلط بين القراءه واللحن في القراءن فكره صعبة انا شخصيا ولا أقوى على نقدها أو بيان الصح من الخطأ فيها ولكني بختلف معاك لأنى فعلا بحب طريقة مشاري في القراءه :rolleyes: :blink:

رابط هذا التعليق

السؤال الأهم ولماذا قناة تليفزيونية الأ يكفى راديو وأيضا عبر الأقمار الإصطناعية

لآن القناة التليفزيونية لها أصول وقواعد أولها الصورة وجذب المشاهد بتنوع البرامج

هذه القتاة لم تلفت انتباهى بالمرة فقط حب المعرفة جعلنى اتفرج عليها لدقائق

أنا حتى الأن من عشاق محطة القرأن الكريم قى مصر وأسمعها يوميا قى الليل

كنت دائماً ما أقول ياأهل مدينتنا : أنفجروا أوموتوا

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

بس ياسيد بسام

أنا اقدر حبك لبلدك وتقديرك لقراءها ولكن

تعالى نفهم الامور براحه

أولا قراءه القران ليس لها وطن يعني من حق كل مسلم ان يقرأ القران بصوت حسن ومن حق المسلمين كذلك الاستماع لكل القراء ولكل من يحبون دون التوقف على جنسيه القارئ .......

ولا تنسى انه القراءا لمصريين لازال صوتهم يملاء أركان الخليج ومافيش حد قال غزو مصري .......

وانا بحب كتير جدا من قراء السعوديه و الكويت

خالد القحطاني

سعد الغامدي

حسين آل شيخ

مشاري

محمد أيوب

توفيق الصايغ

أدريس أبكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الاعزاء

جزاكم الله خيرا و اعاننا جميعا على الاستماع للقران و تدبره .

اخى باسم يا مرحبا بالغزو الثقافى لو كان بالقران و العبره فى الاستماع ليست فى ان القارىء مصرى او لا و تذكر انه لا فضل لعربى على عجمى الا بالتقوى و نحمد للشيخ مشارى انه يستثمر(مع الله ) امواله فى قناه تتلو القران و لو كان له وحده ( و اظن ان ذلك مساله وقت لحين التوسع ) بدلا من ان يستثمرها فى مثل القنوات السافله التى تبث العرى و الفسق ليل نهار .

او لا ترون اخوتى ان هذه الاناشيد و الاشعار( و ليس الغناء ) التى يقولها الشيخ مشارى جزاه الله خيرا جذبت قطاعا كبيرا من المستمعين نظرا للمضمون الهادف لتلك الاناشيد و لحلاوه صوت الشيخ

او ليست افضل من اتجاه الناس الى سفاسف الفنون ( كما يطلق عليها ) و توافه الغناء المنتشره حاليا يكفى عدم وجود الاجساد العاريه و الكلام الماجن .

و بالنسبه لقراءه القران فالشيخ جزاه الله خيرا يقرا قراءه متفاعله مع الايات على حسب سياق الايات التى يقراها و ليس مثل هؤلاء محترفى الحفلات الخارجيه و المأتم التى ترى الشيخ ( على سبيل المثال ) يتلو

( يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ (30)) فتسمع من الحاضرين الله الله اعد يا عم الشيخ اعد

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

نانو

كلامك صحيح اوي بخصوص أن المادة في القناة هتكون باهته وفعلا دي الملاحظة الرئيسيه لأي حد يشوف القناة

لكن أختلف مع سموك في مسألة انه مشاري باحث عن الشهره أن شاء الله أن يكون يبتغي بس وجه الله وأن يكون عامله خالص لوجه الله ولا نزكيه على الله

لخبطه الظاهر حصلت كده لخبطه :rolleyes:

شوف يا استاذي انا لما قلت ان مشاري بيعمل دعايه ليه شخصيا ...كان قصدي بغرض انه يخلي اكبر عدد ممكن من الناس تسمعه .....طمعا في ثواب اكبر

مش في شهره او مال....لاني عايشه في الكويت ....و عارفه عن قرب مشاري ده عايش ازاي ووضعه ايه

بدليل يا افندم اني قلت ( لو كان غرضه هو انه يسمع القران بصوته بالمجان لاكبر قدر من الناس ليحصل علي الثواب )

حضرتك ما خدتش بالك من كلمه ثواب ....و انا زيك بالضبط ...اعتقد ان مشاري من اخلص المشايخ ولاازكيه علي الله و ربنا يقدرنا و نكون جزء منه

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

الاخوه الافاضل

اعتقد ان لاحرج على بان اخالف فانا لا احب الاستماع للشيخ مشارىوبينى وبينكم معظم القراءات الخليجيه رغم انى من معجبى الشيخ احمد بن على العجمى

وهو اول من استمعت اليه من القراء الخليجيين ولم اقبل قارء غيره بالرغم من انى اضيع نصف الايات حين استمع اليه

ليس السبب فيهم لا سمح الله ولكن لانى من انواع من البشر ربما تاخذها كلمه فى القرائه تعبر بها بلاد وهو مرض التفكر والتدبر

والقراءه المصريه تضع لى حدودى فلا اطيل التفكير فكلما ابتعدت فى فترة الصمت اعادنى القارء الى الاستماع

المهم سواء احببت قارئ او لم اتقبله فانا ضد فكرة قناه مخصصه لقارء واعتقد اننى مع الاستاذ لخبطه فى رايه

فلو ان الهدف من وراء القناه هو اكتساب الاجر فلا اعتقد ان اجر الاخ مشارى سينقص شئ لو ساهم معه شيوخ اجلاء يشرحون للناس دينهم ويقربوا بين القلوب والافكار ولا اعتقد ان نشيدا دينيا مهما كان يتساوى مع اجر حديث شريف يدرسه صاحب علم او درس فقه

وبالتالى فالمسئله ليست مسئلة اجر وهذارئى

ربما اختلف مع بعض الشيوخ فى قناة الناس ولكن هذا لايمنع بانى اراها الافضل للعامه والاصدق فى طلب الاجر فهى تفيد فما الفائده من وراء قناة العفاسى

فلو اردت الاستماع فلدى قناة المجد ولو اردت التعلم فلدى قناة الناس واقرء

بينى وبينكم ازاعة القرأنالكريم هى الافضل حتى الان رغم تسلط الفكر الازهرى عليها

اللهم اهدنا وارحمنا

:....تحيا مصر مصر تحيا فى كل نحيه وكل حال ....

...........تحيا المصانع والمزارع والجبال.............

...........بس انتو بس سيبوها تحيا ....

.........وهيّه تحيا ....وتبقى عال ............!!!!!!!

رابط هذا التعليق

مشاري راشد العفاسي

جزاه الله الف خير .... صوت جميل .. في قراءة القران وفي الاناشيد

انا بقول القناه بتاعتو احسن من قنوات الاغاني و ستار نيلا شكرا لخبطه

الله يرحمك يا أمي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...