اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استهتاااار.. ارواح الناس بقت لعبة

shahd

Recommended Posts

استهتااااااااااااااار ارواح الناس بقت لعبة

حاجة تحرق الدم لازم طول ما انا قاعدة في شغلي اسمع خبط ورزع مش حقول كل يوم بس ده بيحصل كثير جدااااااااا

في ايه يا جماعه؟؟ لا دي عربية خبطة في الرصيف الي في اول الشارع.. والمرة الي بعدها عربية ثانية طارت وخبطة في عربية ثانية والأثنين كسروا بعض بس ما فيش خسائر في الأرواح .. طب الحمدلله ومش مهم العربيات ..

كله كوم واخر حادثة كوم تاني خااااااااااالص ..

الي حصل ان عربية جاية جري والثانية برضه بتجري و3 بنات في سن 16 سنة تقريبا ( الثلاثة ثانوية عامة ) راجعين من المدرسة و ماشين لا بيهم ولا عليهم على الرصيف جمب السوبر ماركت

( واخويا جاي جري فاكر ان انا خرجت من الشغل واني انا الي اتعرضت للحادث ده.. وانا خارجة فاكرة انه هو الي جاي عندي .. وماما واختي شافوا حادث قبله في شارع ثاني .. واول ما جم عندي فاكرين ان انا الي في الحادث او حد من قرايبنا بحكم ان كلنا ساكنين في نفس المنطقه دي)

والي حصل ان عربية ماشية بسرعه رهيبة تخبط في الثانية الي برضه بتجري ومين الضحيه الثلاث بنات .. تطلعلهم فوق الرصيف .. ودي تصرخ من الألم.. ودي تستنجد بالي حواليها..يسعفوهم والنتيجة الأثنين ماتوا والثالثة في الأنعاش .. صحيح مافيش حد بيموت غير بأجله وكله مقدر ومكتوب .. بس ده اسمه ايه الي بيحصل استهتااااااااااار ولا اييييييييييه.. والمشكلة ان عندنا الشوارع مش واسعه قوي ( صحيح العربيات فاخرة جدااااااا)لدرجة ان الواحد يجري بعربيته للحد المهول ده البنات ساكنين في الحتة الي انا ساكنة فيها يعني جمب شغلي وجمب البيت( الشغل جمب البيت اساسا ما فيش فرق يادوب اقل من 5 دقايق مشي) .مش عارفة اقول ايه اكثر بس بالرغم من اني ما اعرفش ولا واحدة من البنات الا اني حاسة انهم اخواتي . . قرايبي .. حقيقي حاجة تفور الدم .. امتى حيكون في احساس .. امتى الي سايقين العربيات( انا مش بقول الكل المتهورين فقط) حيفهموا ان الي بيمشوا دول بني ادمين مش مجرد حشرات مالهاش قيمة

لا حول ولا قوة الا بالله وانا لله وانا اليه راجعــــــــــــــــــــــون

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق

حاسه بيكي ياشهد والله

هنا الطرقات واسعه جدا...والسيارات أغلبها فاخرة

وأغلب سائقيها من صغار السن

وأتفرجي ياسلام علي نوعيه الحوادث

نوعيه بشعه ولا يمكن وصفها..

نفسي أعرف متي يتوقف نزيف الطرقات....

والله حرام

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

حاسه بيكي ياشهد والله

هنا الطرقات واسعه جدا...والسيارات أغلبها فاخرة

وأغلب سائقيها من صغار السن

وأتفرجي ياسلام علي نوعيه الحوادث

نوعيه بشعه ولا يمكن وصفها..

نفسي أعرف متي يتوقف نزيف الطرقات....

والله حرام

المصيبة ياناش لما يكون الشارع فيه اكثر من تقاطع وشارع مدارس وبرضه بيجروا زي المجانين.. بجد مش فاهمة ليه التهور ده؟؟ طب مابيفكروش ان ممكن تكون الي ماشيه قريبته او اخته .!! حاجه تفلق ..انا كل ما امشي من جمب الشارع ده افتكر الحادثة مع اني طلعت بعد ما شالو البنات على الأسعاف فمابالك بالي شاف المنظر .. ياساااااااااااتر يارب

رابط هذا التعليق

لاحول ولا قوة إلا بالله

اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

أغلب الظن أن السائقين أو أحدهما على الأقل من الشباب الفلتان ...

أول قاعدة علمتها لأولادى ، حتى قبل أن يتعلموا قيادة السيارات ويمسكوا بعجلة القيادة هى :

" السيارة وسيلة مريحة للانتقال .. وليست وسيلة سريعة للانتقال "

أرجو أن نعلمها جميعا لأولادنا

ورحم الله ضحايا الرعونة والجهل

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

منذ يومين تقريبا...

صديق زوجي سيارته مرسيدس احدث موديل....

المهم هذا الصديق سعودي...فجأة وجد شاب لا يتعدي عمرة ال17 يقوم بالكسر عليه...

والراجل مش فاهم سر تصرف الشاب.....وفجاة يأتي الشاب وبسيارته الجيمس ويضرب فرامل قويه أمام صديق زوجي

ولم يستطيع الرجل تفاديه ..وضربه من الخلف....

المهم من ستر رب العالمين أن الشاب هرب..لكن الأخر أخذ رقمه وابلغ الشرطه والمرور...

أتعرفون ما هي حجته....أنه من 3 إشارات..قام صديق زوجي بالكسر عليه ...والراجل وقف مذهول...لإنه لا يتذكرة اساسا..

وأنه المخطيء لإن الخبطه كانت من الخلف...

الحمدلله عدت علي خير..وتم دفع الغرامه من الشاب الصغير.....

بالله..إذا كان هذا التفكير سائد عند أكثر الشباب هنا...كيف تكون الطرقات آمنه؟؟؟

هنا أسوأ قياده وأسوأ سائقين.....والحادثه هنا أغلبها تكون فيها وفيات...نتيجه السرعه الرهيبه داخل المدن

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

لاحول ولا قوة إلا بالله

اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

أغلب الظن أن السائقين أو أحدهما على الأقل من الشباب الفلتان ...

أول قاعدة علمتها لأولادى ، حتى قبل أن يتعلموا قيادة السيارات ويمسكوا بعجلة القيادة هى :

" السيارة وسيلة مريحة للانتقال .. وليست وسيلة سريعة للانتقال "

أرجو أن نعلمها جميعا لأولادنا

ورحم الله ضحايا الرعونة والجهل

فعلا استاذ ابو محمد لو علم الأباء ابنائهم عبارة رائعه كهذه وغرسوها في قلوبهم لكان الحال افضل الأن

عندنا من يسوق السيارات شباب فلتان وفي هذه الحدثة كان احدهم فعلا شاب من هؤلاء الشباب .. والأسواءمن ذلك انك تجد في كثير من الأحوال ( ليس في هذا الحادث) طفل يسوق السيارة وبالكاد ترى وجهه .. غير الذي

يسرق سيارة والده وهو نائم ؟؟!! لا حول ولاقوة الا بالله .. لا ادري لماذا يعتبر مثل هؤلاء ان هذه هيا الرجولة .. قلة اهتمام واستهتار بأرواح الغير .. بالفعل شيء مؤلم .. انا لله وانا ليه راجعون

رابط هذا التعليق

منذ يومين تقريبا...

صديق زوجي سيارته مرسيدس احدث موديل....

المهم هذا الصديق سعودي...فجأة وجد شاب لا يتعدي عمرة ال17 يقوم بالكسر عليه...

والراجل مش فاهم سر تصرف الشاب.....وفجاة يأتي الشاب وبسيارته الجيمس ويضرب فرامل قويه أمام صديق زوجي

ولم يستطيع الرجل تفاديه ..وضربه من الخلف....

المهم من ستر رب العالمين أن الشاب هرب..لكن الأخر أخذ رقمه وابلغ الشرطه والمرور...

أتعرفون ما هي حجته....أنه من 3 إشارات..قام صديق زوجي بالكسر عليه ...والراجل وقف مذهول...لإنه لا يتذكرة اساسا..

وأنه المخطيء لإن الخبطه كانت من الخلف...

الحمدلله عدت علي خير..وتم دفع الغرامه من الشاب الصغير.....

بالله..إذا كان هذا التفكير سائد عند أكثر الشباب هنا...كيف تكون الطرقات آمنه؟؟؟

هنا أسوأ قياده وأسوأ سائقين.....والحادثه هنا أغلبها تكون فيها وفيات...نتيجه السرعه الرهيبه داخل المدن

صاحبنا برضه عربيته كانت مارسيدس بس ده طبعا شاب صغير الي كان احد اسباب الحادثة

الثاني راجل كبير وقف وتحمل مسؤلية خطأه اما الشاب فبكل برود ساب العربية وهرب وبعد ما خدوا الثلاث بنات يسعفم هو جه وبكل بساطه وخد عربيته بالونش عشان يصلحها برووووووووووود ايه ده انا مش فاهمة ..المهم جم اهل واحده من البنات وخدوه بالأسلحة بتاعتهم هو والونش ..

واهل واحده من البنات الي ماتو سامحوه( الأب سامح والأخوات مش راضين يسامحوه) غير الي في الأنعاش وياعالم مصيرها ايه.. المتعارف عليه عندنا ان ابو الولد ده شخص محترم واخلاقه عاليه جداااااااا..

اخر حاجة حصلت ان الولد ده كان سايق بعربيته برضه بيجري فوقع في حفرة هو والعربية وما جرالوش اي حاجة اللهم لا شماته..

بس الي انا مستغرباله هو مش راضي يتهد لييييييييييييه ؟؟ ياابني انت لسه قاتل 2 بني ادمين .. بنتين زي الورد لسه 16 سنه والله حرااااااااااام .. قتلت بشر مش مجرد حشرات مالهاش قيمة.. ده حتى الواحد لو داس بعربيته على كلب ولا قطه حيفضل ضميرة يأنبه طول عمره .. اللهم طولك يارووووووووووووح ..

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق

مرة كنت سايق في شارع الأندلس هنا في جدة بيني وبين العربية اللي قدامي مسافة مناسبة وأنا ماشي في أمان الله ألاقي واحد داخل من الشمال لليمين من غير ما يديني فلاشر وستر ربنا اني هديت . طبعا أتنرفزت وأسرعت ومشيت موازي وعمال أشورله بأيدي أن كدة غلط وشغلت الفلاشر عشان يفهم

عارفين عمل أيه

راح كسر و زنق عليا الطريق وكان عايز يخليني أخبط في سور القنصلية الأمريكية ودل طبعا مبيعتقوش هيقتكروها عملية إرهابية ويصفونا خصوصا ان الواد بتاع المارينز واقف فوق السور بس الحمد لله قدرت أتفاداه بس أتنرفزت أكتر من الرعونة دي والحمد لله أني محصليش حاجة

حاجة تنرفز

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

فعلا الحوادث فى هذه الفتره بقت كثيرة

ممكن يكون السبب فى

ان معظم السائقين حاصلين على رخص قيادة بالواسطة

ان الشوارع واسعه زيادة عن اللزوم

ان فيه طرق محدده ان السرعة اكثر من 100 الى 120

وطبعا لا يحصل هذايسيروا باكثر من الحد المقرر

لو كل واحد يمشى فى طريقة الصحيح

وتكون له الف عين ولا يميل على من يسير بجانبة

لو كل واحد عمل بقواعد المرور ومشى داخل السكنيات

بالسرعة المقرره

ولكن للاسف ان معظم الشباب بيحبوا يمشوا بسرعة

وخصوصا فى منطقة السكنيات من اجل لفت انتباه الفتيات

ربنا يهدى الجميع والكل ينتظم بقواعد المرور

والله يكون فى عونك وعون الجميع .

ابو ايمان

رابط هذا التعليق

فعلا استهتار بارواح الناس ........... حكايه مماثله لحكايتك ياشهد ........ بنات خالتى "بنتين واحده17و19سنه" المهم ماشين فى الشارع راح تاكسى خابطهم"بالمعنى الاصح طاروا" وسابهم ومشى حتى ماهنش عليه يوقف يشوف ايه اللى حصل المهم اللى عندها 17 سنه دخلت المستشفى وقعدت فى غيبوبه لفترة لحد ما ماتت " ربنا يرحمها" والتانيه كانت خدوش بسيطه وخفت............. بجد فى استهتار

من الطريف

إنك تستخدم اكثر من 40 عضله عند التكشير أو العبوس

بينما تستخدم 15 عضله عند الابتسام........

إن الابتسام يعد اسهل من العبوس .......................... فلتبتسم!!!

رابط هذا التعليق

فعلآ حوادث السيارات شئ مفزع....

من احد الحوادث المشابهه للي ذكرتها شهد...

بنت كانت نازله من بيتها بعد الفطار في رمضان صلت المغرب ونزلت...

البنت كانت في اعدادي نزلت هي وصاحبتها وعلى اول شارعهم...

2 سواقين لتاكسييين بيعاندوا بعض بيتسابقوا....

صاحبة البنت بتحكي انها كانت ماسكه فايدها فجأه طارت وملقتهاش...

وده طبعآ بسبب احد التاكسيين اللي اخدها فطريقه...

الأم مفيش دقايق وكانت في مكان الحادث...

تصوروا شعور الأم... ووفاة بنت في السن ده بسبب مجرد عند...

او بمعنى اصح وزي ماذكرت شهد...

منتهى الاستهتااااار....

انا لله وانا اليه راجعون...

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

مرة كنت سايق في شارع الأندلس هنا في جدة بيني وبين العربية اللي قدامي مسافة مناسبة وأنا ماشي في أمان الله ألاقي واحد داخل من الشمال لليمين من غير ما يديني فلاشر وستر ربنا اني هديت . طبعا أتنرفزت وأسرعت ومشيت موازي وعمال أشورله بأيدي أن كدة غلط وشغلت الفلاشر عشان يفهم

عارفين عمل أيه

راح كسر و زنق عليا الطريق وكان عايز يخليني أخبط في سور القنصلية الأمريكية ودل طبعا مبيعتقوش هيقتكروها عملية إرهابية ويصفونا خصوصا ان الواد بتاع المارينز واقف فوق السور بس الحمد لله قدرت أتفاداه بس أتنرفزت أكتر من الرعونة دي والحمد لله أني محصليش حاجة

حاجة تنرفز

الحمدلله ان ربنا ستر يا دياب فعلا مواقف تحرق الدم وناس ما عندهاش احساس

رابط هذا التعليق

فعلا الحوادث فى هذه الفتره بقت كثيرة

ولكن للاسف ان معظم الشباب بيحبوا يمشوا بسرعة

وخصوصا فى منطقة السكنيات من اجل لفت انتباه الفتيات

ربنا يهدى الجميع والكل ينتظم بقواعد المرور

والله يكون فى عونك وعون الجميع .

ابو ايمان

هيا دي المشكلة لما يكونوا في مناطق سكنيه .. وجمب مدارس

وشارع كله تقاطع وبرضه عايزين يلفتوا نظر الفتيات يعين حاجة تفرس والي يقهر اكثر الأستمرار في الخطأ النهاردة مثلا عاملين استعراض بالعربيات جمب المدرسة

طب انتوا لسه شايفين الي حصل وبرضه لا حياة لمن تنادي :blush:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...