اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رسالة من محمد منير إلى أعضاء المحاورات

المدهش

Recommended Posts

مصرية يعني مصرية

شريف عبد الوهاب..

شكرا على مجاملتكما اللطيفة والله يسلمكم..

وآسف على تحول الموضوع الى خلاف حول النوبة..وأضم صوتي الى من يقولون اننا مش ناقصين فرقة وخلافات..شيعة وسنة..اخوان وحكومة ..اسلاميون وعلمانيون..حجاب أو لاحجاب..

هذا الخلاف بالتأكيد في صالح أعدائنا وهم كثيرون وكفانا خلافات..دعونا نتفق على كلمة سواء..يعيش الوطن ويسقط المستبدون

رابط هذا التعليق

العضو الفاضل حمدي سليمان

رجاء عدم الخروج عن سياق الموضوع في كل مرة يتم فيها الحديث عن النوبة

النوبة ليست دولة مستقلة عن مصر ولو حاربت في هذا الإتجاه سنحاربك جميعا في الإتجاه المقابل لضم النوبة لمصر مرة أخرى

وليست الأصالة في النوبة والنوبيين فقط فأنا مثر أبا عن جد حتى أجداد جدودي أصيل من كفر الشيخ :closedeyes:

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

محمد منير ......

كنت لما بشوفه زمان فى التليفزيون وكنت لسه صغير كنت بحس ان الراجل ده مختلف ...... والاختلاف هو ما يصنع التميز والتميز هو ما يصنع النجاح زى ما عرفت واتعلمت لما كبرت

محمد منير قدر فعلا انه يربى جمهور ويصنع زوق جديد الناس كانت متعوده على الاغانى القديمه وحتى الجديده كانت كلها تقريبا كلام مباشر ومحدود المجال لكن اغانيه هوه كان غناه مختلف فى الكلام والموسيقى اغانى رمزيه اغانى تداعب القلب والعقل معا وتزكى روح الوطنيه

الوحيد اللى كنت لما اسمعه انتبه واركز فى الكلام اللى بيقوله والوحيد اللى علمنى انى اسأل عن الشاعر اللى كتب الكلام ده حتى اغنيه مسلسل بكار والله العظيم من احلى ما سمعت من الاغانى

حضرت لمحمد منير حفلتين بس لانى اساسا من دمياط فكان من الصعب متابعته .... فى الحفلتين دول شفت جمهور منير على حق وشفت اد ايه الناس فعلا بتقدر الكلام الحلو الكلام اللى بجد وكنت اظنهم قله لكن كنت غلطان فهم كثر

المشكله الوحيده بالنسبه لى فى موضوع منير انى مبفهمش نوبى ;) :D ولو كان زى ما قال الاخ حمدى مش بيقدر اهله واصله اعتقد كان ممكن ميغنيش نوبى خالص ولا كان حد هيعرف حاجه عن الفلكلور النوبى اللى اعتقد ان محمد منير ومجموعته المتميزه ساهمو كتير فى توصيله للناس مش بالمسخ زى ما حضرتك قلت بل على العكس بتقريبه للناس على اختلاف انواعهم وزوقهم فى الموسيقى يعنى( حط على الكاكاو لبن ) وقدم لنا احلى كبايه كاكاو سخن فى ليله برد

دايما كنت اقول لاصحابى محمد منير ده بحس انه مبيتعبش لما يغنى صوته محقق له مساحات شاسعه يرمح فيها خيول صوته سلس وسهل وفعلا بينساب من الاذن للقلب على طوووووووووووول

محمد منير بأختصار .... لاصحاب الذوق المميز :D

واهلا بيه فى منتدانا ........... :D

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

أعتذر عن غلق الموضوع لحين تنقيته من المداخلات التي خرجت عن السياق وسيتم فتحه حالا

الإدارة

تم فتح الموضوع مرة أخرى

شكرا لتفهمكم

الإدارة

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

للمرة الثانية

تم حذف مداخلة خارج الموضوع

كنت آمل الا يحدث هذا .. لكنى اعد أن تكون الأخيرة على الأقل من الأستاذ حمدى سليمان

الإدارة

تم تعديل بواسطة عصام شوقى
رابط هذا التعليق

تم حذف محتوى المداخلة بسبب حذف المداخلة محل الاقتباس
تم تعديل بواسطة عصام شوقى

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...