اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

MBA

deemuck

Recommended Posts

كما عودكم إبنكم سين سين على كل ما هو جديد وفريد ووحيد ... عشان كده وبمناسبة العيد ... جبت لكم ملبس وأرواح وكرمله - يا نهار أبيض الكلمة دي ما سمعتهاش من سنة 79 أيام ما كنت بأسافر بلدنا ... يا ترى هي عامله إيه دلوقت وعايشه ولا لسه ؟ -

فهاكومو جميع الماتريال الخاصة بشهادة الماجستير في جماعة SMU

بُصوا الموقع أهو

جميع الكتب الخاصة بشهادة الماجستير بجامعة SMU بصيغة بي دي إف

هاتدخل عالشمال في نص الصفحة على جُملة

Student Learining Materials

هاتلاقي أول حاجه

MBAN1

مالكش دعوه بها .. لأنها خاصة باللي بيدرسوا حالياً ...

وهاتلاقي

MBAN2

وبعدين

First & Second

هما دول المنهجين بتوع السميستر الأول والتاني لكل واحد هايدخل جديد لان المنهج إتعدل شويه للجُدد

إطلع فوق تاني هاتلاقي في الـ MBAN1

Third & Fourth

ده السميستر التالت والرابع بتاع التخصص .. ودول لسه ما أتغيروش .. وهاتلاقي قدامهم مواد زي مثلاً MBA0034 & 35 دول مادتين common الكل بيدرسهم بغض النظر عن التخصص وتتعلق مثلاً بنظريات البحث العلمي او المفاهيم القانونية في عالم البيزنس والإدارة ... وجنبها بقى التخصصات زي HR >>> PM ...إلخ دي بقى تنزل منها التخصص اللي إنت عاوزه ....

على فكره بغض النظر عن التخصص بتاعي انا نزلت كتب من تخصصات تانية ممكن استفيد منها .. يعني مواد تنفع في الحياة العملية ( قال يعني مقطع الكتب المقررة لما أذاكر المناهج بتاعت الفصول التانية .؟ ) ...

حتى بشكل عام في جميع مراحل الدراسة في مواد ممكن أبعد عنها لإنها very tough زي الحاجات اللي فيها رياضة وإحصا والكلام ده ... لكن في مواد لذيذة زي التسويق او الموارد البشرية او الخاصة بالكوميونيكشن سكيلز ممكن الواحد يقراها للعلم والإستفاده والتقدم الوحدوي القائم على أسس إضتراكية رأسمالية بناءه

انا عكيت الدنيا في الشرح بالعربي على الأنجليزي وأعذروني بقى

انا عملت داوون لووود للمواد وابتديت اقرا فيهم وشايف انه شغال ومش صعب

اصلى حسبتها لقيت كده كده هيا علم والشهادة مش معترف بيها

قلت اخليها علم مع نفسى وخلاص

ادرس مع نفسى يعنى

بس ابقى حطلنا امتحانين ولا حاجة بتوع اخر السنة علشان الواحد يذاكر بامانة

اشكرك يا برنس

الصمــــت لغـــة العظمــــــاء

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 206
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طب ده في جده

طب بتوع الرياض يعملوا إيه ؟

عامة : جبت لكم الخبر اليقين من حتتين ( لحمه )

1- الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري .. بتاعت أسكندرية .... ضربتها بتوجع وجامده قوي .. الرسوم 48000 ريال ما ينقصوش مليم واحد .. الدراسة باللغة العربية لمدة عامين كاملين ... الدكاترة مصريين بييجوا من الاكاديمية وكل واحد بيخلص الكورس بتاعه ويمشي ... تسديد الرسوم على أقساط ربع سنوية .... طبعاً معتمدة في مصر وأنت سايب إيدك ولو حصل لا قدر الله نزلت تماماً لمصر في أثناء الكورس فبتكمل هناك عادي جداً من بعد ما وقفت

2- جامعة الخرطوم للعلوم والتكنولوجيا

جامعة حكومية يعني بإذن الله هاتبقى مُعتمدة والاخبار هاتجيلي النهاردة أو بكرة ... الدراسة باللغة العربية ... الحجز بالضرب والطوابير .. الرسوم حنينه ... 6000 دولار .. الدكاترة زواويل من السودان ... الكورس مضغوط لإن الدراسة كل يوم من 7 إلى 10 مساءً ... فبيخلصوا في سنة واحده فقط ودي الميزة .. الكورس الجديد هايبدأ في أول شهر أكتوبر القادم ... ومن هنا ورايح ما حدش يندهلي إلا ويقولي يا ( زوووول ) .

-------------- بالنسبة لك يا عصام فأستنى أفضى شويه وأكلمك عن الـ PMP وأصحح لك شويه مفاهيم هاتفيدك بإذن الله .

السلام عليكم

بصراحة لفيت كعب داير في التوبيك ده وماوصلتش لحل واتمنى انك تساعدني

انا مهندس اتصالات عندي خبرة 5 سنين في مجال المبيعات الدولية في شركات مالتي ناشونال

وعايز ادرس MBA في السعودية بس مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين

وخايف في نفس الوقت من نظام الدراسة عن بعد ومش مقتنع اوي بيها

يا تري في مكان هنا في الرياض محترم يكون بيمثل جامعة عريقة استفيد منه وفي نفس الوقت تكون شهادته معترف بيه دوليا وفي مصر

كمان للاسف تقديري في الجامعة مقبول فهل ده بيأثر على التقدم ؟

ارجو الافادة واسف للاطالة

رابط هذا التعليق

الاكاديميه العربية للعلوم المصرفية

14 ماده

المادة الواحدة تكلفتها 1950

وفي مشروع تخرج

ومن مادتين لاربعة ف الترم الواحد

3 تيرمات ف السنة

لمدة سنتين

sara_88

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الاكاديميه العربية للعلوم المصرفية

14 ماده

المادة الواحدة تكلفتها 1950

وفي مشروع تخرج

ومن مادتين لاربعة ف الترم الواحد

3 تيرمات ف السنة

لمدة سنتين

فين عنوانهم او أرقام تلفوناتهم في الرياض

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

هل ينفع ان الواحد يجيب كتب ال mba

ويدرسها مع نفسه فى بيته بحيث كل يوم يقرا شوية ويذاكرها قدر الامكان طالما انه عاوز العلم لنفسه ومش محتاج الشهادة فى حاجة

ولو ينفع ايه الكتب اللى احملها وابتدى اقرا فيها ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...
On 11/9/2011 at 3:16 AM, انسان مخنوق said:

هل ينفع ان الواحد يجيب كتب ال mba

ويدرسها مع نفسه فى بيته بحيث كل يوم يقرا شوية ويذاكرها قدر الامكان طالما انه عاوز العلم لنفسه ومش محتاج الشهادة فى حاجة

ولو ينفع ايه الكتب اللى احملها وابتدى اقرا فيها ؟؟؟؟؟؟

ما ينفعشي طبعا لان طبيعة الدراسة المهنية دراسة عملية من واقع العمل نفسه علشان كدا اول شرط ان تكون لك خبرة عملية وعموما جميع الجامعات المصرية   المعتمدة دوليا مثل جامعة القاهرة والاسكندرية عاملة برنامج في جميع المحافظات 

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

بالنسبة لاعضاء منتدى المحاورات والى يرغب منهم الحصول على الماجستير المهني في ادارة الاعمال او الماجستير التنفيذي او الدكتوراه التنفيذية يرسل لي بياناته كامله وانشاء اتصل عليه لتحديد مقابلة شخصية وانشاء الله بالنجلح للجميع والمحافظات هي القاهرة والاسكندرية ومرسى مطروح والمنصورة والفيوم والشهادة صادرة من جامعة الاسكندرية بالنجليزي والعربي بالتفاق مع الايمدست وجامعة جورج تاون 

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...