اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رسالة من مراسلين بلا حدود - متأكدين أن الموقع محجوب

Advisor

Recommended Posts

وصلتنى الرسالة التالية من الفاضل طارق منير من منظمة مراسلين بلا حدود ، و تحتوى الرسالة كما ترون على رقم تليفونه و إتصلت به ..ز فإذا به يؤكد أن الموقع محجوب فى مصر !!!

و عندما ذكرت له أن الإحصائيات من مصدرين مختلفين تؤكد أن هناك متوسط 3500 زائر يوميا لموقع محاورات المصريين و أن هناك متوسط 12000 زيارة يوميا للموقع خلال شهر ديسمبر رغم أن الموقع تعطل لخلل فنى لمدة يومين خلال هذا الشهر .... إستمر على تأكيده أن الموقع محجوب فى مصر !!!

هل يمكن أن نصل إلى هذا العدد من الزوار و الزيارات - لاحظ إحصائياتنا من مصدرين مختلفين و محايدين - مع حجب الموقع ؟؟

ذكر لى أنه و كثيرين غيره حاولوا مرارا الدخول للموقع و فشلوا !!! و هو يضع موقع محاورات المصريين فى سلة واحدة مع موقع حزب العمل و موقع جريدة الشعب و أنا أتعجب لذلك لأن حجب جريدة الشعب و حزب العمل حجب رسمى معلن.

أنا فى حيرة و فى إنتظار تعقيباتكم أو تفسيراتكم. هل يمكن أن يكون الحجم الطبيعى لزوار محاورات المصريين أضعاف العدد الحالى الذى يظهر من الإحصائيات ؟

نص الرسالة :

الإخوة الأفاضل المسئولين عن منتدى محاورات المصريين

أنا أخوكم طارق منير من منظمة مراسلون بلا حدود ، أولا كل عام و أنتم بخير بمناسبة الأعياد و العام الميلادي الجديد ، نما إلى علمي يا أخوتي أنه قد تم حجب موقعكم داخل مصر امام مستخدمي الإنترنت ، حاولت كثيرا الدخول على موقعكم بشتى الطرق دون جدوى إلى أن توصلت لموقع يكسر البروكسي و تمكنت من الدخول على منتداكم و تسجيل نفسي فإذا بالرابط الذي أرسلتموه لي لا يفتح (بالطبع) برجاء التكرم بموافاتي عن قضيتكم و كل ما حدث بها حيث أن المنظمة (في باريس) قررت أن تتبنى الدفاع عن قضيتكم في جميع المحافل الدولية، كذلك فانا أبحث عن الأسباب التي أدت إلى إغلاق منتدى شئون مصرية

www.masreyat.org

نهائياُ ، وكذلك موقع "منتديات حرية" و من المسئول عن ذلك و متى تم هذا الحجب ، برجاء مساعدتي في هذا الأمر لأننا بصدد قضية واحدة لا تتجزأ و هي قضية حرية التعبير المفقودة في مصر كما نما إلى علمكم بورود إسم مصر في سجل العار الصادر عن المنظمة عن عام 2006

هذه بياناتي

برجاء الإتصال بي عاجلا إذا تكرمتم

طارق منير

محمول داخل مصر

0127400696

خارج مصر

002 0127400696

البريد الإلكتروني

tarekmonir@hotmail.com

tarekmuneer@yahoo.com

tarekmuneer_rsf@yahoo.com

و تفضلوا بقبول فائق الإحترام و التقدير

أخوكم

طارق

سأضع هذا الموضوع فى رسالة التهنئة التى سأرسلها لكل الأعضاء غدا.

بالنسبة لموقع شئون مصرية وجدته يعمل و لكنهم يبدو أنهم قاموا بتغيير ال domain و الرابط لموقعهم هو

رابط موقع منتديات شئون مصرية

www.masreyat2.org/ib/index.php?act=idx

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

منذ حوالى سنة كان الدخول إلى الموقع شبه مستحيل من مصر ..

أنا من مستخدمى Link.net ، كنت أحيانا أستطيع الدخول عن طريق رابط موجود فى موقع "تصميم" .. وكنت أضطر إلى استخدام أحد برامج تغيير ال IP وعندها عرفت ال DNS من الموضوع المثبت لدخول الموقع وهو رقم ..........

4.2.2.2 ... وعندها استطعت الدخول ومع ذلك فهناك أوقات كثيرة ينقطع فيها الاتصال مع الموقع ثم يعود ثانية بعد فترة تتراوح بين 5 دقائق وربع ساعة ... لقد أصبح انقطاع الاتصال ثم عودته تلقائيا شيئا طبيعيا بالنسبة لى .. لو أن هناك DNS آخر يمكن استخدامه بالتبادل مع 4.2.2.2 ربما تنتهى المشكلة بالنسبة لمستخدمى مصر

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أنا لسة راجع من مصر إمبارح... ودخلت على الموقع كذا مرة بدون أي مشاكل...وبدون بروكسي أو غيره...

الإنترنت عندي DSL... مش عارف ده يفرق عن الإنترنت العادي ولا لأة...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

أنا لسة راجع من مصر إمبارح... ودخلت على الموقع كذا مرة بدون أي مشاكل...وبدون بروكسي أو غيره...

الإنترنت عندي DSL... مش عارف ده يفرق عن الإنترنت العادي ولا لأة...

أنا حصل معي نفس الشيء منذ شهور ، حيث كنت أدخل من مصر بدون مشاكل من اشتراك DSL

السؤال للاخوة الكرام ولاستاذنا الفاضل عادل ابو زيد واستاذنا الفاضل ابو محمد ، هل يمكن تجربة دخول الموقع من مصر عن طريق شركات مختلفة لتقديم خدمة الانترنت لنشاهد هل هو محجوب عن بعض مزودي الخدمة أم السبب هو اختلاف نوع الخدمة من نت عادي الى نت سريع أم هناك أسباب اخرى ..

كما أشكر الاستاذ الفاضل طارق منير على اهتمامه بهذا الشأن ..

رابط هذا التعليق

حدث معى منذ دقائق شئ مثير للدهشة .. كنت أستعمل 4.2.2.2 كرقم DNS فلاحظت انقطاع الاتصال .. قمت بتغيير ال DNS إلى الرقم الذى زودتنى به Link.net ففتح الموقع ..

ملحوظة : أستعمل ADSL Service وليس Dial Up

أعتقد أن المشكلة فنية وليست أمنية ..

واحتمال أنها تكون خاصة بشركة Link.net فقط .. ياريت حد من الأخوة اللى بيستعملوا شركات تانية فى مصر يقولولنا إيه الأخبار عندهم

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا بستخدم تى اى داتا بقى لى سنين والمشكله بقى لها سنة ونص تقريبا وكنت بغيب شهور على مااقدر اجيب بروكسيات لغاية ما صديق ادانى برنامج hide IP وده كل مرة بيدخلنى عن طريق سيرفر بره مصر وطبعا اتصلت بالشركة وكامتهم كتير وعيرت الاعدادات والويندوز وانا واثقة انهم قافلينة او حاطين بلوكرز عليه بطريقة ما واتكلمت ورحت بس والله كل مرة اتعذب كتير علشان ادخل

افتكر الموضوع موش تكنيكال اقصد انى عندى 40 شقة فى عمارتى مشتركين مع نفس الشركة وانا جربت فى معظمهم مافيش فايدة

ويارب تتحل بقى انا تعبت من الحيل بجد :unsure:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

صباح الخير ..

الصراحة لم استطع الدخول للموقع من مصر ....نهائى ...رغم عدة محاولات .

يعنى فى خلال عام ونصف ...كل زياراتى لمصر ..( محاولات الدخول للموقع باءت بالفشل )..

وسلمت امرى لله.....يعنى فترة الزيارة سواء كانت عشرة ايام او عشرين ....استحالة الدخول للمحاورات ..

حتى المواضيع الخاصة بالمحاورات الموجودة على الايميل الخاص بى ....كانت ايضا مختفية ...يعنى شئ طبيعى .

بصراحة محدش بيعمل كدة !!! ....امال لو كنا بنسمح بحرية ( النقد ) و ( حرية السب ) ....كباقى المنتديات ؟؟ كانوا عملوا ايه ؟؟

بس يظهر ان فعلا فعلا فيه حرية ....

كما سبق وقلت .....

حرية ان تحتج بصمت......او.....فى سرك.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ...

سلوى يا حبيبتى ..:unsure:..ردك هو اللى خلانى ادخل وأكتب.....

الموقع مش محجوب فى مصر ولا حاجة فعلا....ولا شركات الدى اس ال لها دخل على ما اظن..وانا خير دليل على ذلك..

أنا عندى ثلاثة اجهزة كمبيوتر فى المنزل...وباتعامل مع شركة دى اس ال واحدة طبعا..وبأشغل الاجهزة على نفس الخط...

النتيجة..ان جهاز واحد فقط هو اللى بأتمكن من خلاله الدخول الى المحاورات...اما الجهازين الاخريين ..ففشلت فى الدخول الى المحاورات من خلالهما فشل ذريع...

مع ان المكان واحد..والشركة واحدة...ومش عارفة المشكلة تبقى فى ايه بالضبط.....!!!

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اعتقد ومن وجهة نظري ان حجب الموقع دليل على ان رسالة الموقع قد نجحت ووصلت وانه موقع ايجابي

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

انا كمان بعاني من نفس المشكله

تي اي داتا في الشغل ولينك في البيت والموقع محجوب عندي ..بيديني رساله 403 ان الموقع forbidden ودع معناه علي مااعتقد ان ال dns بتاعه محجوب الوصول اليه

كلمت خدمه العملاء في لينك اكتر من مره اتقالي باللفظ الوصول للموقع ده ممنوع حتي احنا خدمه العملاء محجوب عندنا

معرفتش ادخل الموقع تاني الا ببروكسي ومش كنت بعرف اسجل دخول اصلا

لحد ماقبلت شانا مره ادتني طريقه كده بقيت بدخل بيها .. بس بردو الموقع محجوب

في الاول كنت بضطر عشان ادخل الموقع ادخل انترنت دايل اب علي رقم 07770700 وبردو بعد كده وقفت

بجد وحشتوني جدا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أيضاً مشترك فى تى اى داتا وكانت عندى المشكلة فى أول اشتراكى ولكن بعد استخدامى الطريقة الموجودة فى الموقع هنا بقيت أدخل بدون أى مشاكل.

والطريقة هى كتابة ال ip الخاص بالموقع فى ملف ال hosts على الجهاز اللى بتدخل منه.

ياريت الزملاء اللى مش بيعرفوا يدخلوا الموقع يقولوا لنا إذا كانو جربوا الطريقة دى ولا ﻷ.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انا كمان بعاني من نفس المشكله

تي اي داتا في الشغل ولينك في البيت والموقع محجوب عندي ..بيديني رساله 403 ان الموقع forbidden ودع معناه علي مااعتقد ان ال dns بتاعه محجوب الوصول اليه

كلمت خدمه العملاء في لينك اكتر من مره اتقالي باللفظ الوصول للموقع ده ممنوع حتي احنا خدمه العملاء محجوب عندنا

معرفتش ادخل الموقع تاني الا ببروكسي ومش كنت بعرف اسجل دخول اصلا

لحد ماقبلت شانا مره ادتني طريقه كده بقيت بدخل بيها .. بس بردو الموقع محجوب

في الاول كنت بضطر عشان ادخل الموقع ادخل انترنت دايل اب علي رقم 07770700 وبردو بعد كده وقفت

بجد وحشتوني جدا

sniper !! :D

ألف حمداً لله على سلامتك و مرحباً بك كمان مرة فى المحاورات انت اللى وحشتنا فعلاً ربنا يبارك فيك ...

طريقة دخول المحاورات من مصر طريقة سهلة و لكن عيبها ان البعض من اللى معلوماتهم قليلة فى الأجهزة مابيعرفوش يستخدموها...

الطريقة ببساطة:

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

هتلاقى فايل اسمه hosts افتحه بطريقة notepad .

ضيف الآى بى بتاع المحاورات فى آخر سطر و هو 64.62.191.116 ثم اتبعه بعد مسافة اسم الموقع و هو www.egyptiantalks.org.

بس خلاص :wub:

و ممكن لو مادخلش برضو (حصلت عند واحد صاحبى دايل آب) ممكن بدل ما تكتب اسم الموقع http://www.egyptiantalk.org فى الـaddress bar عشان تدخل هنا تكتب :

http://64.62.191.116 ... بس كده :wub:

حمدلله على السلامة كمان مرة و المرة دى إقامة دائمة إن شاء الله :P

رابط هذا التعليق

أعتقد أنه قد حصل عطل اليوم بالمنتدى - منذ الساعة 10 صباحا تقريبا

وهذا ما قلص المشاركات صباح اليوم

فقد حاولت الفتح اكثر من مرة و لم انجح إلا الآن وربما بعدما جربت طريقة الأخ وليد صفوت لتعديل الملف

ولكن السؤال الآن هل هذه الأعطال مقصودة

اقصد ان يكون الحجب ليس رسميا و لكنه تعطيل أو تضييق من جهة ما ؟

وفى حالة أنه ليس كذلك - و أتمنى - و أن تكون المشكلة تقنية من روابط المنتدى نفسه

فكيف يمكن حل هذه المشكلات خاصة أنها تهدد المنتدى بالتعطيل تماما لا قدر الله

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

على فكرة بالنسبة لنا في الكويت بدأنا نعاني من نفس المشكلة على فترات متقطعة

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

تعطل الموقع لدى اليوم من الثامنة بتوقيت القاهرة وحتى العاشرة

أرجو الإفادة عن سبب العطل لأهمية تكراره اليوم و أمس فى نفس الوقت

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله ....

وجدتثها...وجدتُها......

توصلت لطريقة فعالة للدخول الى المحاورات..واحب انكم تشاركونى فرحة انتصارى وتجربوها يمكن تنفع....

زى ماقلت ان عندى اكثر من جهاز كمبيوتر " تطبيقا لشعار كمبيوتر لكل مواطن"...وكان جهاز واحد بس اللى باقدر استخدمه للدخول هنا...حصل ان الجهاز ده فجءة وبقدرة قادر الاى بى بتاعه اصبح اصفار ..وحيث ان الحاجة ام الاختراع ..قلت احاول مع اى جهاز تانى...

وجات لى الفكرة من مداخلة ابو محمد بخصوص تغيير DNS...

وبالاتصال بشركة الدى اس ال ..عرفت ان الراوتر بيكون له ليمت محدد لل DNS ....فقمت بالاتى..

ندوس على ايكون النت " الشاشتين الصغيرين"..

ومن بوكس LOCAL AREA CONNECTION STATUS

نختار SUPPORT ..ومنها نختار PROPERTIES

ومنها نختار INTERNET PROTOCOL )TCP/IP

وننزل اخر البوكس حنلاقى مكتوب الاتى

Use the following DNS server addresses:

Preferred DNS server : .../.../../..

Alternate DNS server .../.../../..

النقط دى فيها ارقام بتعبر عن الليمت بتاع الراوتر

نجى عند اخر رقم من اليمين ونغيره يعنى مثلا لو 20 نخليه 21

والرقم اللى تحته لو 246 نخليه 245

جربوا كده وقولولنا على النتيجة

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...