اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابناءنا ومشاعرنا نحوهم واحنا فى الغربة وهم فى مصر

ابو ايمان

Recommended Posts

هل المشاعر تقتل فى الاب الذى يعيش فى بلد من اجل الرزق واولاده فى وزوجته يعيشون فى الوطن .

ان المشاعر تجاه الابناء ببعد مسافات الرؤيه والحديث معهم تقل المشاعر ويمكن ان يقل الاحترام

فالغربة تقتل المشاعر داخل المغترب وهو بعيد عن اهله وزوجته واولاده وعندما ينزل فى اجازه فى اول الامر او اول الايام يجد الاطفال مجتنبين منه وخصوصا فى السنوات الاولى من عمرهم يعنى سنه او سنتين او ثلاثه فتجد الاطفال يرهبون منه ومه مرور الايام وقبل انتهاء الاجازه الخاصه بالاب تكون علاقته بالابناء اصبحت قويه وكأنه يعيش بينهم من اول يوم ولدوا فيه ويفترق مره اخرى حتى يعود مره ثانية وتتكرر الحكاية.

اما بلوغ الابناء الى سن الكبار والتميز يعنى يكون عارفين ان والدهم مغترب من اجلهم فتكون العلاقة بينهم وبين ابيهم عباره عن انا عاوز تجيب لى كذا وكذا والاب يكون المنفذ ونادرا ما يسمع وحشتنى يا بابا وكلام حنين من الابناء وخصوصا ابناء هذا الجيل المتطلعين الى كل شيئ من موبايلات وكمبيوتر وغيره.

لذا يجب على الام ان تبنى غريزه الحب فى الاطفال تجاه والدهم وان يكونوا دائما على اتصال به ومداعبته والدلع عليه حتى فى الاتصال الهاتفى حتى تتقارب المشاعر وكان الوالد يعيش بين اولاده برغم مهما حصل تظل الغربه هى الغربة .

ابو ايمان

رابط هذا التعليق

اهلا يا أبو أيمان

مرحبا بيك معنا

فيه مثل بيقول...البعيد عن العين بعيد عن القلب

وده حقيقي للأسف.....لما يكون رب الأسرة...بيكافح لوحده في الغربيه والأولاد بعيد ..عمرهم ماهيقدروا تعب الأب..وسيصبح فقط الممول الرسمي لمشاريعهم الترفيهيه..هذه حقيقه ..ومهما فعلت الأم لتعرف الإبناء علي مقدار مايبذله الأب...لن يقدروة حق قدرة...للأسف..

أكرة أن تنفصل الأسرة لإنها في الحقيقه تتفكك..وتنهار روابطها...

الله يكون بعون كل رب أسرة أغترب عن أسرته وزوجته وأبناءة..ويجازي اللي كان السبب

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

ابو ايمان بعد التحية

موضوع هام للغاية ويجب الوقوف امامه وقت طويل لكي نفكر فيه

وللاسف الشديد مستحيل اي فلوس تعوض الاسرة عن رب الاسرة مهما كانت الدوافع والظروف

والعبرة ان نتعلن كيف نصحح المواقف

الله يعاونك مع تحياتي

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

والله انا عرفه ان الشعور ده صعب جدا انا مريت في فترة من حياتي بعيده عن بابا وماما كنت انا واختي واخويا الكبير ( مش داركر ) وكنا اعدين لوحدنا فترة 5 سنين بتاعت الدراسه ولا انكر انها كانت من اصعب فترات حياتنا وذلك لعدت اسباب اهمها غياب الرقابه واحنا في سن حرجه بس الحمد لله عدت بحلوها ومرها و يعود الفضل الي الله اولا قبل كل شيء ثم للتربيه التي نشئنا عليها من قيم واخلاق جعلتنا نتمسك بطريق الحق وطبعا حسيت بكل الكلام ده وكان احساس مضاعف لغياب الاب والام وكنا بنشفهم مرتان في السنه في نص السنه احنا ننزلهم وفي اخرها هما ينزلو لينا

وكم من ايام طوال مرت على كنت اتمنى فيها ان يتركو الغربه بما فيها لان كنت بشتاق لوجودهم ومشورتهم ومكنش في الانترنت زي الايام دي بس انتشر النت في السنه القبل الاخيرة من التخرج وقربنا شويه من بعض بس برضو حضنهم ووجودهم له طعم تاني ....

وكم من مرات حسيت انهم بعونا علشان الفلوس ..........

وكم من مرات حسيت اد ايه الطلبه الي مع اهليهم محظوظين على الرغم ان كل الي حوليا كان بيحسدنا لغياب الرقابه ...........

ومكنش في موبيلات الا في اخر سنه ليا في الكليه يعني مكنش حد يعرف يوصلنا زي الايام دي :)

فالخلاصه انه كان شعور رهيب من الخوف والوحده والظلم رغم ان بابا كان دايما بيعوضنا باحلى الحجات واللبس والموبيلات والنظارات لكن عمر الحجات دي منستنا انهم بعاد عننا وياما عيط شوقا اني اعد معاهم على السفرة ولا نتفرج على التلفزيون او حتى ماما تزعق فيا :rolleyes:

كنت بتمنى انهم يكونو موجودين علشان يزعقولي لما اهمل حاجه .....

والحمد لله اتجمعنا واتفرقنا تاني الحمد لله ....

فدي تجربتي انا الشخصيه ...

اما عن غياب احد الاطراف فبرضو في نفس الشعور بس لطرف واحد واما عن الطرف التاني فبيكون بيدلع على اد ما يقدر علشان يعوض الاب بس ليها العيوب الي قد تصل انه يبقى طماع مش بيرضى بالقليل و عمرة ميحب كلمت لاه وميعرفش قيمة القرش....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...