اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كرسي الاعتراف

inas

Recommended Posts

تؤ تؤ تؤ تؤ... على فكرة شعب الشرقية اتقمص و مطلوب من حضرتك تصالحو... مطلوب صينية بطاطس زاي بتاعت امبارح لكل بيت و انا عايزاه معاها مورجيحة زارقة و بلاي ستاشن و شنطة فُله البينك :closedeyes:

ماشي سعادتك بس شوفيلي الفرن بتاع مصنع الحديد علشان يا دوب يكفي الجرمأ ده

اه المورجيحة فكرتيني تعالي هنا وعامله فيها شرقاوية مش كنتي اديتي المورجيحة بتاعتك لولاد عمك الشراقوة الغلابة شفتي بقى مين العميل

هاتوووووهاااااااااااااااااا

بلاي استاشين 2 ولا 3

فله ما هي دي اخرتها دانتي باين عليكي هي دي ال imaginary friend بتاعت سعادتك

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• الردود 1.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اييييييييه ده انا اول مرة اتابع الموضوع بتاع كرسى الاعتراف ده

ودخلت من مدة كانت لماضة اللى على الكرسى بس مالحقتش اشوفه تانى

بس اللى جابنى وندانى سمعت الشراقوة بينادوا قلت اجى اعمل مظاهرة معاكم

بس انتوا نازلين فى الراجل اسئلة زى مايكون اخواننا اللى قصاد كوبرى عرابى... والشراقوة هيفهمونى :lol:

عموما هى فعلا الفرق بين القاهرة واى محافظة كبيييير برضه لانها ببساطة العاصمة اى حاجة عاوز تتعلمها او تشوفها هتكون فيها الاول

صحيح الوضع دلوقتى اتغير كتير فى الزقازيق لكن زى ماقلت مافيش محافظة اصلا زى القاهرة ماشاء الله مش بنقر يعنى :closedeyes:

لأ بس بجد الشرقية من المحافظات المخنوقة على مستوى التنمية العمرانية او حتى الصناعية باستثناء العاشر من رمضان

هو انت صحيح مانزلتش الزقازيق من امتى ؟؟

مكملتش 3 اسابيع سعادتك اي خدمة احنا حاضريين

كنت عاوزة بس اعلق على موضوع الخطوبة الاخيرة

اعتقد ان كونك مش بتروح غير بالعربية اداها انطباع انك مش نفسك اوى تشوفها يعنى

طبعا مش معناه انهم صح

حضرتك حفاظا على السرية بس هقول لحضرتك تعرفي منطقة النكارية وشيبة في الوسط بالظبط بيني وبين الشارع الرئيسي بتاع طريق ميت غمر 20 دقيقة مش ده بالاضافة للظروف اثناء رمضان كنت بروح بعد العشاء وده معناه بروح الساعة 2 ومفيش مواصلات هناك في الوقت ده يعني من غير عربية صعب جدا ده مش دلع انا اكتر واحد بيحب المشي وقولتلهم الكلام ده وبعدين انا كنت كل 3 ايام او 4 بروح ومتنسيش انها اجازة محدودة وفي التزامات اخرى بالاضافة اني اضررت لعمل جراحة بسيطة وطبعا اي عملية محتاجة راحة من المجهود شوية وتخيلي بقا انهم زارونا مرة واحدة بس ده باختصار وصف للموقف

لكن اهى هيافات البنات بقا واصلا هى تلكيكة تقريبا بس برضه ماعتقدش انك كنت متمسك بيها

او مشدود للخطوبة بشكل ماحصلش

وده انطباع بيتحس على فكرة

هل بقا ده فعلا كان احساسك ؟؟؟

لأ بالعكس وكنت ملح في تقديم موعد الزواج بس هي كانت بتتحجج بالدراسات العليا مع اني قولتلها تكمل عادي على اساس اجراءات الاستقدام وكمان توفير سكن هنا لأنه بياخد وقت شوية

تؤ تؤ تؤ تؤ... على فكرة شعب الشرقية اتقمص و مطلوب من حضرتك تصالحو... مطلوب صينية بطاطس زاي بتاعت امبارح لكل بيت

الله يخليكى يادامو توصى على صنيتى تكون باللحمة احسن احنا استوينا فراخ

مبلاش دامو (اقري المشاركة السابقة بخصوص موضوع المورجيحة) ومتفكرنيش بموضوع الفراخ ده لحسان حاسس من كتر ما اكلت فراخ هيطلعلي ريش wst::

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

احم احم "" وش حسن حسنى فى محامى خلع "" ايه رأيكم يارجاله فى كلام جست مى على الشرقيه يعنى لما واحد من سكان الشرقيه يقول كده عليها امال هنقنع السياح ازاى بيها لذا قررنا نحن م .ع سحب السفير الشرقاوى من القاهره وقطع كل العلاقات معها وعدم سفر اى واحد شرقاوى خارج الارض الشرقاويه علشان ميجوش يقولوا بعد كده يابابا العمده انا عاوز من ده والله ولسه فيكى خير يابلد

با عم اسكت بلاش موضوع السياح ده مفيش حتى موقع واحد يعرفهم بيها وكل ما واحد اجنبي يسألني اقعد اجيب الخريطة واديله درس جغرافيا

سلام قولاًً من ربُُُ ُ رحيم طبعاً سيادتك قصدك على "" أ د "" رجاله ولادك يابلادنا رجاله ورجاله رجاله وطول عمر ولادك يابلادنا رجاله بس انا مش هقول هغير كده وخلى الى فى القلب فى القلب اوعى تنسى تجاوب على باقى الاسئله ؟؟

انتا بقى اكدتلي كده انوا سعادتك عارفها كويس ايون اعترف بدل ما اجيبهملوك

والله فكرتني بموضوع ظريف كان عندنا مشروع تصوير في الكلية والدكتور قعد يشحن فينا هو بصراحة كان راجل استاذ بجد كان اسمه صلاح عبد الحليم وكان رئيس معامل استوديو مصر في وقتها الله يمسيه بالخير

المهم في شباب زمايلنا عجبهم الحصان اللي على الكوبري وراحوا يصوروه ودول اخدوهم وعملوا معاهم احلى واجب

رابط هذا التعليق

هههههه بس اولله راحتلهم في الاخر

و مش لازم التسييح..آال يعني المورجيحة دي حلتلهم مشاكل الدنيا..

انا عايزا بلاي ستاشن فايف

منين بقى دي مش مشكلتي :closedeyes:

و على فكره فله مش تطول تبقى imaginary friend بتعتي اساسا wst::

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

اه ماشي يا عم الامور انت شكلك كده بتلعب في عداد عمرك

wst::

انا عايزك تهدي كده و تقول هدييييييييييييييييييييييييت

احسن وربنا اللي خلق الخلايق كلها

ما تبات صاحي الليلادي

و خد بالك اوي

اوي اوي يعني

الحاج عنبو يبقي من اعز اصحابي هنا

ولا يا عنبو

حضر الشلة و جهزوا عصايات الاستيك و خليك ريدي

:closedeyes:

طب من اليلة دي مفيش ولاد ايو اسماعيل ولا ابو اسماعيل ذات نفسه علشان اسماعين هيتقتل كمان دقيقتين (وش محمد سعد في بوحه)

رابط هذا التعليق

هههههه بس اولله راحتلهم في الاخر

و مش لازم التسييح..آال يعني المورجيحة دي حلتلهم مشاكل الدنيا..

انا عايزا بلاي ستاشن فايف

منين بقى دي مش مشكلتي :closedeyes:

و على فكره فله مش تطول تبقى imaginary friend بتعتي اساسا wst::

مش انتي اللي عمالة ماسكالي في موضوع الشرقية اشربي بقى طيب بس اما اقوم من عالكرسي

من عنايا بس كده هجيبلك واحدة واحطلك عليه رقم فايف

فله مش عاجباكي دا العيال هنا قارفينا بيها

ان يوهيألي كده انو كان mutant

NEXT

رابط هذا التعليق

ههههههه طاب بلاش فلة ... في شنطة تامر حسني؟؟؟

و لاااازم خطك يكون حلو مش عايزه الفايف معوجة. و يا ريت بقى لو معاه سي دي Mortal Combat عشان استرجع ذكريات الطفولة :closedeyes: و اعوض المورجيحة اللي اتسلبت مني wst::

١ـ لو اتعرضت عليك فرصة تقضي يوم كامل تعيشوا على انك بنت باللوك و كلو..هتقبل؟ و ليه؟

٢ـ ايه اكتر حاجة بتحبها في نفسك؟

٣ـ صف نفسك في جملة واحدة.

٤ـ لو اكتشفت الة زمن و رجعت لورااا لحد ما قابلت نفسك و حضرتك عندك عشر سنين. هتنصح نفسك الصغيرة بايه؟

٥ـ ايه اكبر تضحية عملتها قبل كده و ليه؟

٦ـ حضرتك مقولتليش انا جبت الاسم صح ولا؟

Unkown~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ايه يا جدعان ده...فين الاسئلة العميكة ....فين الجثث....حبيبتشي داااااااااااااااامو انتي مش بتاكلي كويس و لا ايه طب مرطمان برنجان مخلل (انتي ناسية اخونا جست مي لما عمل معاكي احلاها واجب في ديك النهار و فرخته)

طيب خدو دول كده عقبال ما انزل اخدلي لفتين في التراك و اطلعلك تاني

1- عملت ايه في المشروع بتاعك النهاردة.... يعني يا خويا نايم قايم تقول ورايا ابصر ايه و ما ادرك ايه.....معرفناش يعني بتشتغل في ايه يا عمونا...طب مش جبت الدرجة النوهائية... يا رب يا خويا يا رب (وش الدكتور شديد و هو مش فاهم حاجة في اي حاجة؟)

2- لو حد قالك ايه اكتر حاجة مجنونة ممكن تعملها....

تلعب لعبة البانجي (نربطوك في حبل كده و كل العصابة تزقكك و تلاقي نفسك فوق جبل... و غالبا هتبقي ماسك الهوا بايديا).....

تنط بالبارشوت.....و يا سلام بقي لو البارشوت جت تشد الفتيس متشدش.....ياااااااااه ع السسبينس

تركب موتوسيكل من غير خوذة و تاخدلك راوند امريكاني كده....؟؟؟

و لا تحب تفتكس حاجة تانية خالص..... قول يا ابني متخافش...مستنينك بره بالزوكتة الصفر اللي بتتلبس خلف خلاف

3- ايه اكتر حاجة بتحبها في مامتك (طبعا بقي هتسحبلي مناديل الكيلنكس و تسح و وكده....) بس ايه الصفة اللي انت فعلا بتعشقها في الحاجة ربنا يبارك فيها؟

4- الغربة بالنسبة ليك في كلمة واحدة

5- الخوف ..... اعووووووووووو...... بتخاف من ايه مش شرط كائنات حية .....حاجة بتخليك قلقان مثلا و بطنك بتكركب (ده غير انك تكون واكل م الشارع و فيه تقلبات مناخ جوه المعدة)

6- ثوف يا سمسم .....من 10 سنين كنت تغير في نفسك ايه.... و بعد 5 سنين شايف نفسك فين

7- علاقتك باخواتك........كبير الهوااااااارة.......عبقرينو العيلة.......الحكيم الصامت.......فاكهة البيت

8- مافيش مرة عملت شقلبة كده ع راسك و اتفرشت ع الارض و اطرافك الاربعة كانت واخدة الاتجاهات الاربعة برضك (مفيدة جدا جدا لتنمية عضلات المخيخ الايمن و الايسر علي فكرة.... بس اصحاب الديسك يمتنعون)

و كفاية عليك كده النهاردة...احسن الكوتشي المتدلدل حوالين رقبتي ريحته خلاص هتعميني

فوتك بعافية

كان معكم

مراسل غرفة الغاز......سنية بوتجاز

حد يناديلنا علي دامو يا جدعان عايزين نسلم النوباتجية

رابط هذا التعليق

ايه يا جدعان ده...فين الاسئلة العميكة ....فين الجثث....حبيبتشي داااااااااااااااامو انتي مش بتاكلي كويس و لا ايه طب مرطمان برنجان مخلل (انتي ناسية اخونا جست مي لما عمل معاكي احلاها واجب في ديك النهار و فرخته)

ايوااااا انا هنا علطوووول و بسأل بس مش حابه اتقل عشان مشاغل جست مي

بس متخفييييش مسبتش حقي بردو قولتلو يجيبلي بلاي ستاشن :closedeyes: .

اقولو يجيبلك واحد؟

Unkown~

رابط هذا التعليق

و لاااازم خطك يكون حلو مش عايزه الفايف معوجة. و يا ريت بقى لو معاه سي دي Mortal Combat عشان استرجع ذكريات الطفولة :closedeyes: و اعوض المورجيحة اللي اتسلبت مني wst::

موضوع الخط ده بالذات مش هقولك نكش فراخ انيل من بتاع الدكاتره وبخصوص اللعبة دي شكلك طلعتي دموية (مش داموية)

١ـ لو اتعرضت عليك فرصة تقضي يوم كامل تعيشوا على انك بنت باللوك و كلو..هتقبل؟ و ليه؟

بصراحة لأسباب دينية هرفض انا بس هاحاول اتخيل علشان مكونش غلس اصلي قربت انام وبموضوع الصراحة ده بيزيد حبتين

بس بصراحه مش هينفع لأن بحس ان موضوع شخصية البنت او الود مش بس لوك ده احساس ومشاعر وحياة اتربيت فيها وغير كده البنات دلوقت بقى معظمهم رجالي حبتين مش عارف ليه

اني مستعد اتعلم في اي وقت واي حاجة

يادي النيلة تاني السؤال ده

راجعي سؤال اختك لماضة انا جاوبت عليه قبل كده لو عايزة اجابة تاني اديني parameters اكتر شوية

٤ـ لو اكتشفت الة زمن و رجعت لورااا لحد ما قابلت نفسك و حضرتك عندك عشر سنين. هتنصح نفسك الصغيرة بايه؟

اه دانا كنت مستني السؤال ده اسكتي مش انا كنت بحلم وانا صغير بآلة الزمن دي ياه رجعتيني ايام الهبل

بس هكمل بكره اصل كده مش هعرف اروح الشغل

فضي الرسايل اللي في الخاص

رابط هذا التعليق

انا فاضيت الخاااص خلاااااااص

وماشي بس مش هنسا الاسئلة على فكرة. منتظره الاجابات بكره (اللي هو انهردا بليل بتاعي)

Unkown~

رابط هذا التعليق

ضحكت عليك وعرفت سنك :lol: ;)

يعنى مثلا لو الاعلان ده تقريبا كان بيتذاع فى 93 94 يعنى وانت بتقول فى ثانوى اول جامعة يعنى قول

17........18 سنة من 94 قول يبقى عندك حواليييييييييييي :lol: :lol: ................ سنة :blink: :lol:

وعلى فكرة بالنسبة لموضوع الاسم

انا اعتقد انه يا عمر ............يا مكتوب بطريقة برايل للمكفوفين ( لانها تشبهها جدا)

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ العزيز جست مي ( شكلك متكيف من الكرسي ........... صعبت عليا معلش )

بص بقي

لو حنتكلم عن الخدمات أنا معاك ان الشرقية كلها مفيهاش خدمات ( لما كنت بحب اشتري بلوزة لازم اشتريها من القاهرة ........ دي حتي مافيهاش مول أصلاً مش تقولي فندق )

ربنا يسامحهم كل محافظين الشرقية ماحدش فكر يهتم بيها

بس ياسيدي الفاضل مش الشرقية لوحدها ( دة فيه أماكن في القاهرة ماينفعش تقعد فيها نصف ساعة )

بس الموضوع مش خدمات الموضوع حب ......... مش حقولك بقي انتماء وبلادي بلادي لكي حبي وفؤادي

بس افتكر كدة وارجع لزمان ................... طفولتك واصحابك مدرستك اهلك جيرانك ............. بس مش أكتر شوية حنين .............

ماعلينا دة مش موضوعنا .............. كلنا مصريين وشايفين الأوضاع علي مختلف الأصعدة

خلينا بقي في الكرسي

واضح ان سيادتك بتعرف في المطبخ ...... قولي بقي لو في يوم أجازة وقاعد في البيت لوحدك ممكن تعمل كدة أكلة افتكاسة جامدة ........ ولاتبوظ الدنيا وتتطلب الدليفري ؟

طيب ممكن تساعد شريكة حياتك في المطبخ ( ولاحضرتك من هيئة الاشراف بس .......)

فين أكتر مكان نفسك تزوره ومشتاق للذهاب اليه؟

لو فيه زميل لك في العمل وانت معجب جداً بتفكيره وعلمه ..... الخ بتتطلب منه الصداقة ........ ولابتتعلم منه من بعيد لبعيد ؟

هل تصف نفسك بأنك شخص مؤثر في الآخرين ؟

أم تواضعك الشديد يظلمك في بعض المواقف ؟

لو رئيسك في العمل وجه اليك أمراً مباشراً بطريقة أهانت كرامتك هل ستستجيب للأمر وتفوتله ...ولا؟

ماهي الحياه من وجهة نظرك ؟

قبل كدة قلت انك مرن في احلامك ........ يعني دايماً عندك الطريق البديل اللي يحققلك نفس الحلم ....... ولا عندك الحلم البديل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو هبطت عليك ثروة من السماء ............. مال وفير لايعد ولايحصي ........ونفوذ ..... يعني كل طموحاتك المادية واكتر منها بمراحل حتتحقق ...... ولكن شرط علشان تاخد المال دة انك تعيش وحيد في بلد أجنبية وكل مشروعاتك تبقي في البلد دي ......... وماترجعش بلدك ....... حتقبل ........ ولاتكتفي بالواقع ؟

كفاية كدة دلوقتي

بس ان شاء الله لنا عودة للتكملة

منور الكرسي ......... والكرسي منور بيك :lol:

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

الموضوع من زمان و كل شوية اشوفة يطلع فوق يطلع فوق

و اقول لازم اقرا 85 صفحة عشان اشوف فيه ايه

في الاخر زهقت و قلت اجيبه من الاخر و خلاص

لقيت الاستاذ just me علي الكرسي

عندي سؤال واحد فقط

فين قصص الاطفال الي قلت عليها ؟ :lol:

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=91426

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

١ـ و حضرتك صغير كان عندك imaginary friend ؟ و لو اه كان اسمو ايه؟

اعتذر عن سؤال خارج المنهج, بس هو ايه البتاع اللى حضرتك بتسألى عليه ده؟ :lol: يكونش شوكالاتة؟ :blink: (وش اسماعيل يس فى ابن حميدو لما بياكل الحشيش على انها شيكولاتة)

انا اول مرة أقرا الكلمة دى فى حياتى... بس من تخيلى كده, ربما يكون قصد حضرتك على الاطفال لما بيبقى معاهم دب او عروسة يحضنوهم و هما نايمين؟

الحاجات دى مكانتش على ايامنا ;) و ارجو التوضيح مع الشكر.

الاستاذة Damo.. ممكن تعرفينى يعنى ايه imaginary friend؟؟ معلش.. اعذرى جهلى و عدم ثقافتى.. أرياف بقى.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

١ـ و حضرتك صغير كان عندك imaginary friend ؟ و لو اه كان اسمو ايه؟

اعتذر عن سؤال خارج المنهج, بس هو ايه البتاع اللى حضرتك بتسألى عليه ده؟ :blush2: يكونش شوكالاتة؟ :lol: (وش اسماعيل يس فى ابن حميدو لما بياكل الحشيش على انها شيكولاتة)

انا اول مرة أقرا الكلمة دى فى حياتى... بس من تخيلى كده, ربما يكون قصد حضرتك على الاطفال لما بيبقى معاهم دب او عروسة يحضنوهم و هما نايمين؟

الحاجات دى مكانتش على ايامنا :roseop: و ارجو التوضيح مع الشكر.

الاستاذة Damo.. ممكن تعرفينى يعنى ايه imaginary friend؟؟ معلش.. اعذرى جهلى و عدم ثقافتى.. أرياف بقى.

نو بروبلم :lol:

الimaginary friend يعني لما الاطفال ساعات يتخيليو صديق و يسموه و يقضو وقتهم معاه و يكلموه و يلعبو معاه و كل الحاجات دي لكن هو اصلا ملوش وجود

اي خدمة :lol:

Unkown~

رابط هذا التعليق

و لاااازم خطك يكون حلو مش عايزه الفايف معوجة. و يا ريت بقى لو معاه سي دي Mortal Combat عشان استرجع ذكريات الطفولة wst:: و اعوض المورجيحة اللي اتسلبت مني :lol:

هو سؤال سعادتك كده معناها ان دماغ حضرتك بايظة زي حالاتي فخليني اقولك بقا القصة من اولها

انا زمان وانا صغنن كده كنت لما افك اللعب الاقي تروس صغيرة وغيرها كبير والصغير متركب في الكبير اللي هو الموتور علشان اما الموتور يلف لفة الصغير يلف عدة مرات فتتحرك اللعبة بسرعة فقلت في عقل بالي ليه منعملش تروس كبيرة متركبة في اصغر بعدد كبير لغاية اما نحقق السرعة المطلوبة وده كان حلم الطفولة المشردة المهم قعدت بقا اتخيل خير اللهم اجعله خير كل ما يحصل مصيبة مثلا ازاي كنت ممكن اتلافاها ولما كبرت قولت ياسلام الامتحانات الواحد يديها لنفسه المهم كان الحلم بيتغير باستمرار مع الزمن لغاية اما وصلت الثانوي وعرفت موضوع السرعة النسبية القصة طويلة وكمان وفهمت موضوع العزم وموضوع استقرار النظام وان اقل انحراف في الشكل ممكن يدمر النظام المهم اتحكم على الموضوع بالفشل طبعا كل ده مبني على الوصول لسرعة الضوء المهم اكتر حلم بقا بعد ما الواحد كبر شوفته في فيلم back to the future بتاع المعلم ستيفن سبيلبرج المهم الجزء التاني لما الواد كان عايز ياخد المجلة بتاعت النتايج ويرجع بيها انا كنت بقى عايز نتايج البورصة والاسهم وارجع بيها الموضوع كبير بس كل دي احلام مادية بحتة بس بالنسبة للجزء المعنوي كنت هنصح نفسي اصلح من اخطائي واحاول استمر على الطريق اللي انا فيه والا مش هعرف اوصل لألة الزمن (paradox) غير اني اصلا دلوقتي بقيت متأكد انالموضوع ده مستحيل بالتكنولوجيا بتاعتنا او بتاعت احفاد احفادنا

هههههههههههههههههههههههه

انا متخيل ان ممكن محدش يفهم حاجة وبالذات من اخر جملة وبصراحة متخيل الناس وهي بتقرا في الموضوع ده وبيهروشوا في دماغهم وبيقولوا الواد ده مخه لسع من كتر الكهرباء

انا بقول خلينا في اللي احنا فيه

ممكن قرار السفر لأني من النوع اللي عمري ما اتخيلت اني اسيب اهلي و تقريبا عمري ما كنت ببات بره البيت غير ايام ما بعد الجامعة وعند قرايبي ومع اهلي بس دلوقت وخصوصا اما لفيت كذا دولة اتعودت اني انام في اي مكان

ليه بقى كان لأني شفت الدنيا مضلمة في مصر حبتين واهلي شجعوني انا فاكر يوم ما كنت مسافر مش كنت قادر اقوم من السرير وجابولي الدكتور بس كنت اخدت دور برد في المعدة صعب والراجل قالي يا عم هو حد يطول يخلع من هنا الله يمسيه بالخير مع انه استاذ في الجامعة بس عموما هو حصلني بعدها بسنتين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وعليكم السلام يا معلمة اهلا منورة القهوة

انا بقول برضه انتي جاية تهدي النفوس

طيب خدو دول كده عقبال ما انزل اخدلي لفتين في التراك و اطلعلك تاني

وسع ياض انت وهو سيبوا الترك للمعلمة (ربنا يستر على اللي في الترك wst:: )

1- عملت ايه في المشروع بتاعك النهاردة.... يعني يا خويا نايم قايم تقول ورايا ابصر ايه و ما ادرك ايه.....معرفناش يعني بتشتغل في ايه يا عمونا...طب مش جبت الدرجة النوهائية... يا رب يا خويا يا رب (وش الدكتور شديد و هو مش فاهم حاجة في اي حاجة؟)

على فكرة ده كان للدكتور الجزايري والراجل انبسط والحج تورنس زميلي لما طلعنا قالي انه كان مدهوش واداني بقيين حلوين بس اتوكست في المشروع بتاع النهاردة وملحقتش اخلص فاضرريت للتأجيل شوية لغاية اما ربنا يكرم

2- لو حد قالك ايه اكتر حاجة مجنونة ممكن تعملها....

تلعب لعبة البانجي (نربطوك في حبل كده و كل العصابة تزقكك و تلاقي نفسك فوق جبل... و غالبا هتبقي ماسك الهوا بايديا).....

تنط بالبارشوت.....و يا سلام بقي لو البارشوت جت تشد الفتيس متشدش.....ياااااااااه ع السسبينس

تركب موتوسيكل من غير خوذة و تاخدلك راوند امريكاني كده....؟؟؟

و لا تحب تفتكس حاجة تانية خالص..... قول يا ابني متخافش...مستنينك بره بالزوكتة الصفر اللي بتتلبس خلف خلاف

متفكرنيش لحسان مرة طقت في دماغي وكنت راجع من مصر بالعربية ومعايا اخويا وورايا عربيتين وانا القائد والشبورة عند ينبع الساعة 2 باليل متشوفيش 10 متر المهم انا قلت لسه هاستنى وامشي بالراحة والمشكلة احنا مش عارفين السكة ومتأخرين على الشغل وعنها ورحت ماشي على 80 طبعا انا كنت مستبيع المهم ده مكفانيش استحليت الموضوع اول ما مسكت طريق المدينة والواد اخويا سقط شبكة ونام وعنها وقولت العربية دي اخرها 260 انا عايز اشوف قدراتها ايه وطلعت على ال 200 بس مش هقولكم لما قعدت افكر في الحركة بعدين حمدت ربنا انوا سترها معايا

3- ايه اكتر حاجة بتحبها في مامتك (طبعا بقي هتسحبلي مناديل الكيلنكس و تسح و وكده....) بس ايه الصفة اللي انت فعلا بتعشقها في الحاجة ربنا يبارك فيها؟

التضحية وخوفها عليانا بس ساعات بحس ان ده سبب تعبها ربنا يخفف عنها

4- الغربة بالنسبة ليك في كلمة واحدة

هما بيقولوا كربة بس انا بقول لو كانتفي سبيل هدفمش مادي بس تبقى فرصة لحاجات اهمها الخبرة العملية والتعرف على ارض الواقع

5- الخوف ..... اعووووووووووو...... بتخاف من ايه مش شرط كائنات حية .....حاجة بتخليك قلقان مثلا و بطنك بتكركب (ده غير انك تكون واكل م الشارع و فيه تقلبات مناخ جوه المعدة)

بصراحة كان ممكن اشوف فيلم خيال علمي ونهايته تكون مفتوحة واقعد افكر في امكانية حصول ده والنتائج بتبقى ساعات مرعبة بس تقريبا دلوقت مبخفش غير من ربنا الحمد لله يعني لا ضلمة ولا الهوا بخ :lol: (تحاليلي ياما)

6- ثوف يا سمسم .....من 10 سنين كنت تغير في نفسك ايه.... و بعد 5 سنين شايف نفسك فين

التعامل مع الناس بحسن نية وشايف نفسي فين الله اعلم بس في دماغي مكان شغل مختلف في بلد مختلفة بس ده هيتوقف على حاجات كتير ويمكن اتني في مكاني وتبقى دي تضحيتي علشان مفرقش العيلة لأن اخويا معايا هنا

7- علاقتك باخواتك........كبير الهوااااااارة.......عبقرينو العيلة.......الحكيم الصامت.......فاكهة البيت

الكبير وموضوع عبقرينوا ده في حاجات معينة لأني مؤمن بالتخصص بس مابعرفش اسكت وساعات ده بيعمل مشاكل اللي بيقع تحت ايدي مبرحموش بس لأني نفسي يكونوا احسن دايما

8- مافيش مرة عملت شقلبة كده ع راسك و اتفرشت ع الارض و اطرافك الاربعة كانت واخدة الاتجاهات الاربعة برضك (مفيدة جدا جدا لتنمية عضلات المخيخ الايمن و الايسر علي فكرة.... بس اصحاب الديسك يمتنعون)

زمان ايام الثانوي دلوقت طبعا................

و كفاية عليك كده النهاردة...احسن الكوتشي المتدلدل حوالين رقبتي ريحته خلاص هتعميني

وانا عمال اقول الريحة دي جاية منين الله يسامحك بس ليكي مستقبل في الحرب البيولوجية

فوتك بعافية

كان معكم

مراسل غرفة الغاز......سنية بوتجاز

طب حاسبي لا الانبوبة تفرقع

رابط هذا التعليق

ايوااااا انا هنا علطوووول و بسأل بس مش حابه اتقل عشان مشاغل جست مي

بس متخفييييش مسبتش حقي بردو قولتلو يجيبلي بلاي ستاشن wst:: .

اقولو يجيبلك واحد؟

اصلها فرحة ولا قالولك عليا المعلم سوني وفاتحها سبيل :lol:

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...