اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كرسي الاعتراف

inas

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وعليكم يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم

يا سلاااااااااااااااااام...............و كمااااااااااااااااااان نايم (صوت طرطشة ميه و صرخااااااااات بلبطة و كدهوت...فينك يا سين سين..... :lol: )

ربنا ما يحكم عليكي بنومة اللي وراه القلق اللي عندي مغمض عين ومفتح عين

انا عارفة ان المفروض الواحد يحدف لوكشة الاسئلة و يجري....بس معلش مش قادرة امنع نفسي اقول لاخونا قسط مي... :lol:

انا كان قصدي بانك خام....هو كل اللي حضرتك بتقوله في وقت مش المفروض تقوله.....و ده مش معناه انك تبقي مش صريح و لا بتكدب...لكن هي فكرة انك بنقول اللي ف راسك لكن مبتفكرش يا تري اللي قدامك بيفكر فيها ازاي .....(ارجع للمثال العظيم اللي حضرتك قولته لخطيبتك شفاعة عن المواعيد و الالتزام بيهم)

بصي هو انا فكرت كتير في ايه اللي مفروض اقوله في موقف زي كده ولقيت ان التصنع شيء سيء يعني لما اتنين بيتجوزوا الشكاوي بتبدأ ليه والناس بتتحول ليه لأنهم بيتفاجأوا بشخص مختلف انا عارف ان عندي عيوب بس اشوف اني اما اقولها احسن ما تتعرف لوحدها يعني بحب الشغل النضيف وبصراحة مببقاش لاقي كلمتين على بعض يا هتكلم في الشغل وده حصل قبل كده ولقيت ام واختي عاملين زي الفيلم بتاع فؤاد المهندس لما كان مهندس ميكانيكي وقعدوا يقولوا ها ها ها علشان ينبهوه وبعدين المفروض الواحد يتنيل يقول ايه يعني (شايفة القمر يا ليلى ههههه)

قصدي لما حد يسالك عن نفسك بلاش تقوله (أنا بحب العلم و الدين)......طب اضربك....يعني ما هي كل الناس يا بتحب العلم يا بتحب الدين يا سيدي الفاضل جدا (هو فعلا فاضل زلطة و تطلع بره.... :lol: )

اه موضوع ده انا مقصدتوش بالمعنى التقليدي انا من وانا صغير بحب اقرأ عن الكون والفضاء وبحب الخيال العلمي ولما كبرت وبدأت اقرأ شوية في الدين لقيت ان فيه كنوز جوا القرآن علمية وفي الحديث عمالين نكتشفها طب ليه منحاولش ندمج الاتنين بدل ما الاتنين في ناس بتعتبرهم مختلفين يعني مثلا في ايه معناها الحرفي او نصها والسماء بنيناها بايد وانا لموسوعون - اهي موسعون بتفيد في اللغة الاستمرارية في الاتساع وبعد 14 قرن لما بقى عندنا الات ومعدات حديثة اكتشفنا دي فما بالك بما هو اخفى

انا بقولك كده و خد النصيحة دي من خالتك حموقة......انت جواك جوانب حلوة كتير (بوقين حولين اهم...انت كلك نظر ممكن تبعتلي فولاشة يعني كده)....بس المهم تلاقي الحاجة اللي مميزة فيك اوي اوي.... و يوم ما تقرا نفسك أوي و تفهمها اوي....اتأكد انك هتلاقي طريقك مع الناس

انا مش هادعي اني فاهم نفسي كويس بس انا وصلت لنتيجة ان مهما حاولت اعمل مش هرضي كل الناس فانا اللي اتبعته بعدها اني اعمل الصح او اللي من وجهة نظري صح بس طبعا لأني لوحدي وقراري بيأثر فيا فمش خايف اظلم نفسي قوي لكن اذا الواحد ارتبط المعادلة بتختلف

سؤالي بقي:

1- ايه الحاجة اللي بتميزك جدا... يعني يقولوا (سمسم.... و الله ما عارفة اقرا الاسم و عينيا دخلوا في بعض)...يقولوه ايون ده....كذا؟

ياه محدش عارف يفسر الاسم دي فزورة دانا كاتبه بخط واضح قوي شكلك كده بعد الشر هتيجي عندي ربنا يسترها عليكي انا بقول غيري النظارة :happy:

2- هي كان فيه مقالة حلوة اوي بتاع كاتب اسمه ماركيز ....هو اكتشف انه هيموت بكرة (معلش علي اللون الغامق)

قالك ايه بقي ماركيز ده اسمع يا سيدي...(لا انت هتتجعص.....افرد ضهرك.... اشفط صدرك.... ايون كده)

"لو شاء الله.. أن يهبني شيئاً من حياة أخري فسوف أستثمرها بكل قواي.

ربما لن أقول كل ما أفكر به لكنني حتماً سأفكر في كل ما سأقوله.

سأمنح الأشياء قيمتها، لا لما تمثله، بل لما تعنيه.

سأنام قليلاً، وأحلم كثيراً، مدركاً أن كل لحظة نغلق فيها أعيننا تعني خسارة ستين ثانية من النور.

سأسير فيما يتوقف الآخرون، وسأصحو فيما الكل نيام..

لو شاء ربي أن يهبني حياة أخري، فسأرتدي ملابس بسيطة وأستلقي علي الأرض، لا عاري الجسد فحسب، وإنما عاري الروح أيضاً.

سأبرهن للناس كم يخطئون عندما يعتقدون أنهم لن يكونوا عشاقاً متي شاخوا، دون أن يدروا أنهم يشيخون إذا توقفوا عن العشق».

وتابع يقول: «للطفل سأعطي الأجنحة، لكني سأدعه يتعلم التحليق وحده،

وللكهول سأعلمهم أن الموت لا يأتي مع الشيخوخة بل بفعل النسيان،

لقد تعلمت منكم الكثير أيها البشر..

تعلمت أن الجميع يريد العيش في قمة الجبل غير مدركين أن سر السعادة يكمن في تسلقه.

تعلمت أن المولود الجديد حين يشد علي إصبع أبيه للمرة الأولي فذلك يعني أنه أمسك به إلي الأبد.

تعلمت أن الإنسان يحق له أن ينظر من فوق إلي الآخر، فقط حين يجب أن يساعده علي الوقوف،

تعلمت منكم أشياء كثيرة! لكن قلة منها ستفيدني، لأنها عندما ستوضع في حقيبتي أكون أودع الحياة.

قل دائماً ما تشعر به وافعل ما تفكر فيه...

لو كنت أعرف أنها المرة الأخيرة التي أراك فيها لقلت «أحبك»، ولتجاهلت - بخجل - أنك تعرفين ذلك».

طبعا السؤال بقي..... يا تري لو (بعد الشر)...انت مكان ماركيز...ايه اكتر حاجة كان هيبقي نفسك تعملها؟؟؟ و خلي بالك يووووووم وااااااااااحد

طبعا هقعد اصلي وادعي ربنا انه يكون رحيم بيا في حسابي وانوا يسامحني عموما باختصار انا لسه راجع من الكلية وعندي بكرة مناقشة المشروع التاني ربنا ستر في الاولاني الحمد لله.

عارف بقي و بعد ما تجاوب السؤال ده....

تغمض عينك و تفتحها....و عيش الحياة كأنها آخر يوم

سيدنا علي بن ابي طالب رضي الله عنه على ما افتكر بس مش متأكد قوي قال اعمل لحياتك كأنك تعيش ابدا واعمل لأخرتك كأنك تموت غدا

مسااااااااااااااكم بقوة حلم شقي لا يزال يمنحنا القدرة علي الحياة

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• الردود 1.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكرة ده اسم واحد من اعز اصدقائي في مصر :happy:

مش عارف حضرتك حليتي اللغز طب ابعتيلي على الخاص علشان اتأكد وليكي سؤال هدية

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عنبووووووووو انت خلصت كل الأسئلة ولا ايه

سيبلنا شوية خلينا ناكل عيش ................................ :happy:

الأخ الشرقاوي جست مي ........ زعلتني منك قوي بقي لو لم تكن شرقاوياً لوددت أن تكون قاهرياً

كدة تبيع الزقازيق في لحظة ......... فين الهكسوس دلوقتي يشوفوا أبناء الزقازيق ....... ماعينا.. ولاعلينا مش حتفرق كتير

خد بقي مخمخ في شوية الأسئلة دي

1- متي تشعر بعدم الأمان؟

2- متي تشعر بمنتهي القوة ؟

3-هل تخطط لمستقبلك أم تكتفي بالحاضر ؟

4- الرسالة رقم 7 في موبايلك من مين وبتقول ايه؟

5- اذا كنت صاحب سلطة ومسئول عن أخذ قرارات مصيرية في تاريخ البشرية . ماهو أول قرار تتخذه ؟

6- أقرب عضو في المحاورات تستريح له ( يجب ذكر الأسماء )

7-شكوي ترسلها لمسئول مهم ........ ماذا ستكتب فيها ؟ ومن تشكو ؟

8-رسالة شكر وتقدير إلي من ترسلها ؟

9- جرح لاتستطيع نسيانه ؟

10- صديق تود في رؤيته وتشتاق الي الحديث معه ؟

11- حلم تريد تحقيقه بشدة ؟

12- واحد صاحبك أوي بس وقف في طريق نجاحك فجأة حتعمل ايه معاه ؟

خد السؤال دة بقي مخمخ فيه براحتك ( أوعي تدعي عليا :lol: )

ذهبت في رحلة ترفيهية ولاتعرف فيها احد سوي صديق لك ..... الذي أعتذر عن الرحلة قبل ميعاد الرحلة بوقت قصير ......... لتفاجئ بأن كل المشتركين في الرحلة بنات ..................................

يعني ببساطة طلعت رحلة كلها بنات وحضرتك الشاب الوحيد اللي فيهم ......حتتصرف ازاي ( بلاش تقولي حرجع تاني علي طول لا دة مش مسموح ) قولي بقي حتقعد لوحدك ياعيني طول فترة الرحلة ولا حتتعتبرهم كلهم اخواتك وتتعامل معاهم عااااااااااااادي ( نصيحة أوعي تعملها حيستغلوك اخر استغلال شيل دة حط دة ...... اسألني أنا ) ولا عند حضرتك حل تاني ( علي فكرة انا قلتلك أوعي تدعي عليا )

يالا بقي جااااااااااااااااااوب لحد لما أرجع :lol:

تحياتي

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

١ـ ايه اكتر فيلم بتركهو؟

اي فيلم رعب بحس إن الناس دي بتستهبل

٢ـ ايه اغلى هدية جبتها قبل كده و لمين و بمناسبة ايه؟

مش فاكر بالظبط بس هي الهدية مش بتمنها الهدية بقيمة اللي بتهاديه بيها ومعزته والفرحة اللي باشوفها في عينه

٣ـ ايه اغلى هدية جتلك قبل كده و من مين و بمناسبة ايه؟

هي مش اغلاهم قيمة بس هي كانت محفظة من واحد صديق ليا وكنا نعرف بعض من فترة سنتين تقريبا المهم هي كانت في عيد ميلادي انا طبعا مبحتفلش بيه اساسا وساعات مش بافتكره غير اما يعدي او والدتي تفكرني المهم انا بصراحة عجبني جدا انو افتكر الموضوع ده وغلب نفسه وراح جابها وانا عارف ومتأكد انوا تعب في مجايبها لأنوا ععنده اعاقة ومعندوش عربية ولازم يطلع مع حد

٤ـ ايه اكتر لعبة كنت بتحبها و حضرتك صغير؟

ولا فخر سعادتك اكتر لعبة من اللي بيتحركوا مبتقعدش اسبوعين على بعض كان لازم كل حته تيجي لوحدها علشان اطلع الموتور واعمله مروحه مثلا او العب باللمبات الصغيرة الملونة شوية او اجري عليها تجربة مدمرة زي اني احط لمبة اللعبة في العمومي بتاع البيت هيه كانت ايام بس كانت هدفها التعرف على التركيب وبتشتغل ازاي حتى لعب اخواتي مكانتش بتسلم بس الا اما بابا يشيلها بنفسه بس بعد كده قعدت اصلح فيهم لما وصلت اعدادي هيه كانت ايام كنت بخلي القطر يمشي بالعكس واجيب الادوية واخلطهم واعمل بلاوي متفكرنيش بس اكتشفت بعد كده اني اتعلمت من المواضيع دي حاجات كتير

٥ـ تقضي حياتك كلاها منغير ما ترطبت ولا انك ترطبت بحد متعب؟

هو الموضوع ده هيتوقف على ايه التعب بالظبط يعني انا مش هاضمن اني مش الاقي حد ش متعب لأن مش كل الناس بتعرفي جواها ايه وبتبان غير بالعشرة وكمان التعب ده اكيد لسبب ياما مش مقتنعة ومش مستعدة تتفق ودي الانفال من الأول احسن ياما هي غصب عنها بسبب ظرو معينة بتمر بيها وفي الحالة دي هقف جنبها لأني برضه ممكن اكون مكانها

بس لو طلعت من النوع الحسود او صوتها عالي على طول فدي ربنا يسهلها مع حد غيري

٦ـ هل تؤمن بعقوبة الاعدام؟

اكيد بس من قتل يقتل والا فإن هذا سيشجع على القتل المنتشر حاليا بسبب عدم وجود رادع كافي ولكن الشرط هو التأكد بما لا يدع مجالا للشك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايه ده هو انتي تاني :happy:

يا فتاح يا عليم...... يا رزاااااااااق يا كريم

و متبصليش بعين ردية...بص للي اندفع فيا....و لع يا ابني ع الشاي و متنساش خرطيتين الفول بتعو عمك مرزووووووووووق

واديلوا ميه اديلوا زيت خليه يقول يارتني ما جيت

يا قوي.....(طبعا بشمر كومامي.... إوعي بقي و العضلات هتباااااااااااااان..... :lol: )

1- شوف يا سمسم ..... :lol: لو اختك حبيبتك الصغيرة جت....و في وشها ضحكة كده.... و في عينها فرحة حلوة... ووطت عليك و قالتلك في ودنك...(لا مش تووووووووووووت) قالتك يا أبيه سمسم أنا بحب واحد زميلي في الجامعة....أختك متدينة جدا جدا و طول عمرك باصص لها انها الواد بلية مثلا.... هترد عليها تقولها ايه؟؟؟

اسكتي هو انا مقلتلكيش دي اتجوزت السنة اللي فاتت

2- لما يا رب تتأهل كده... و تخش الجهادية...(الله اكيد الجواز جهاد برضك) تدعي ربنا تخلف ولاد و لا بنات ... و لا دعوة مشكل؟؟؟ و يا تري لو بنت أو ولد هتبقي مهتم جدا ترمي فيهم قيمة إيه (غير طبعا القيم و الالتزام الديني)؟

هو اكيد هادعي كونوا ولاد بس كلوا كويس وبعد اللي الواحد بيشوفوا كل يوم اهم حاجة يكون سليم

الاتقان وحب التعلم وانوا مفيش حدود للطموح طالما في الخير وحلال واكيد الشجاعة والتواضع

3- لما تزعل اوي ايه سقفك... و برضه لما تفرح اوي...ايه لون سماك؟؟؟

اخري افتكر ان ربنا موجود والدنيا فانية ولما افرح احب اشكر ربنا

لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

طبعا هي مش وردي على طول ولا سودا على طول بس احب كمان لما يكون انجاز افرح اهلي علشان يشاركوني الفرحة وممكن نطلع نضرب في مطعم علشان نحس اننا عملنا انجاز

4- تقول لمين الأمثال دي... او في مواقف ايه:

"ابعدوا تبقوا عسل واقربوا تبقوا بصل"

لمعظم اللي بيتصلوا علشان مصالح بس ومبيقدروش الظروف

"الأصيل يتعاتب أما الندل ما يتعاتبش"

واحد كنت باعتبره صديق مقرب بس........

"اللى تكره وشه يحوجك الزمان لقفاه"

واحد صاحبي عزيز عليا كان هيستقيل ييجي 10 مرات

"اللى ايدى ما هى فى مقطفه ألف عفريت يلهفه"

مش فاهمه كويس حاجة كده يعني زي الايد البطالة مثلا؟؟

اي حد قاعد حاطط ايده على خده ونايم في البيت

"اللى سبق قعد على الطبق"..... طبعا هتهرش في راسك و تقولي مش كان زمان اللي سبق أكل النبق (طبعا في احدث دراسية ميتافيزيقة اكتشفوا ان النبق سعادتك بيجيب اسهال...و عشان كده قام مجمع بحوث الامثال تحت رياسة العالمة الفذة أم برقوق و هي راجعة م السوق...تم تغيير المثل و تحديثه الي المثل المذكور آنفا...هذا و بالله التوفيق...)

في رمضان لما بنكون هنفطر بره وبنروح المطعم متأخرين نلاقيه كامل وفيه ناس مستنيه كمان

هذا كان معكم مراسل سواقين العربيات النص نقل و المقطورة

كابتن طيار سيد ابو شفطورة

صباااااااحكم بانتعاشة نسمة صبح تنسيك انك منمتش امبارح غير ساعتين....

اه فكرتيني انا كنت طالع انام

بس لسه صااااااااااااااااااااامد

خخخخخخخخخخخخخخخخ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته "" وش الرجال الى كان بيقول لبوحه ابوك مات مات مات يابوحه "" ونفس الصوت كتب الاخ العزيز جست هو
لو لم تكن من الشرقيه لوودت ان تكون من ....................

اكيد هقول القاهرة لكن لو كنت من القاهرة يمكن مكنتش وصلت للي انا فيه دلوقت بغض النظر انا الحمد لله راضي وقانع بس اشمعنى السؤال ده

ايها الساده المواطنون لطالما حاربنا وجاهدنا ووقفنا وقفة رجاله علشان كنا رجاله اقوم ايه بقى يطلع الاخ جست مى ويقول انه لو لم يكن من الشرقيه لود ان يكون من القاهره يعنى انا اقعد اربى واعلم واتعب انا وعرابى وقعدنا يمكن خمسين سنه ناكل عيش حاف بس علشان نعمل اسم للشرقيه الله يرحمك ياعرابى ربنا يديك طول العمر ياحج محمد ياروش على العموم يا فعلاً انا كده بدأت اخاف على الشرقيه .....................الخ كان معاكم برنامج شاهد على العصر لو لم اكن شرقاوياً لوددت ان اكون ................ ؟؟ عبدالحليم ابو حافظ غنها وقال انا لكى على طول خلكى ليا اعيش ماعكى فى الشرقيه وفى عز الليل اندهلك وعند عرابى قابلك . وياصحابى ياهلى ياجبرانى انا عاوز اخدكم فى احضانى

مانا قولتلك لكان اشطه جدا

طب اعمل ايه انا واحد كنت بدور في بدايات ايام الكلية اني اتعلم كمبيوتر ضيعت 4 سنين واجد مركز كان بيدي 3.11 و 95 ومش هقولك المدرسين عاملين اواي ده حتى في الكلية كنت ساعات بيصعبوا عليا واجيب ديسك اقعد انضف المعمل من الفيروسات وفي التخرج كتبت مشروع c ساعادتك كان حوالي 700 سطر على ما افتكر محدش فهمه وكان ناس بتعمل مشروعها باوربوينت ما علينا

لما حبيت اجيب جهاز ايام الكلية جبته من القاهرة وتخيل مرة باظت السي دي قعد شهر او اكتر على ما جبت بدالها طبعا الوقت اتغير ولا فيه مؤتمرات ولا ولا ولا ...

بس اقولك دلوقت لما حبيت اخد ورة شبكات محترمة كنت مضطر اسافر وبرضه ايام البرمجة ولما قولت اروح على اوراكل برضه القاهرة ولما قولت اشتري ارض في الحتة بتاعتنا ابني عليها لقيت المتر بيبدأ من 5000 ودي حته مش هقولك في اخر الشارع ل 20 الف وطالع ده غير ان المساحة كبيرها 200 متر كمان ده غير ان حتى المستشفيات المحترمة معدتش باثق فيها قوي ولا حتى في القاهرة

انا ممكن اتكلم للصبح خليني ساكت

هي ميزتها بس ان اهلي فيها وكمان فيها ناس طيبين وعشريين أوي وده اللي مخليها لسه في الباسبور :happy:

الاسئله 1- انت عاوز تتجوز ليه ؟؟ بكل صراحه يجب ذكر سبب واحد فقط

طب لو سألتك انت كنت هتقول ايه

باختصار وجعل لكم من أزواجكم سكنا وكلمة السكن دي ليها معاني كتير بس هي الخلاصة

2- انت متخيل شكلى ازاى ؟؟

بس انام وافوق فكرني بالسؤال ده تاني

3- انت من النوع الى ممكن يضحى باى حاجه علشان خاطر انسان بتحبه ولا التضحيه بالنسبه ليك ليها حدود ؟؟

لو الشخص يستاهل واحس انها في محلها ليه لأ بس اكيد في حدود يعني ماعد الاخلاق

4- لو خطبت واحده وبعدين خلاص هتتجوزا واذا فجأة عملتوا تحاليل وطلعت مينفعش تخلف هتعمل ايه هتكمل ولا ؟؟

لكل مقام مقال بصراحة مش عارف بس وقتها هحاول اخد قرار سليم واعرف

5- هل انت من النوع الى والدتك داعيه ليك او عليك ؟؟

الاتنين بس هي داعيه ليا اكتر بس احنا زمان كنا عفاريت ميستعصاش علينا حاجة وبما اني الكبير كنت اس الفساد يعني من اول تجارب بالادوية وعمل خلطات غير معروفة طبيا بس كنت بارميها على مكان مليان حشيش اخضر واشوف هيموت ولا لأ لغاية تجارب الكهرباء والحاجة لما كانت بترجع من الشغل كانت دايما تلاقي الكهرباء قاطعة :lol:

6- حضرتك قولت قبل كده انك مش من النوع الى بيعمل لنفسه برستيج ؟؟ طيب تفتكر ده ليه علشان انك مش بتعرف تعمل ولا تواضع ؟؟ ولو تواضع انت مين الى قالك ان البرستيج له علاقه بالتواضع ؟؟ التواضع فى القلب مش فى الاعمال ؟؟

الباقي لما اقوم من النوم لأني منمتش غير ساعتين من امبارح

7- من هو الداعيه الى بتسمع له وتابع برامجه ؟؟ 8- بتسمع اغانى لمين ؟ الجيل القديم والجديد 9- الاستيل بتاعك قرب لمين من الممثلين العرب يعنى ؟؟ 10- اول لما تسمع خبر حلو من اول انسان تتصل عليه وتبلغه بالخبر والعكس طبعاً لو خبر وحش يعنى ؟؟ 11- لو قالوا لك مصر عاوزك فى مصلحه يعنى ومش هتاخد اى حاجه خالص وممكن تموت هتروح ولا هتقول ياعم هو انا اخدت منها ايه ؟؟ 12- متى تمنيت الموت ؟؟ 13- موقف حصل لك وكل لما تفتكره قلبك يوجعك ؟؟ 14 - قولت لمين قبل كده انا اسف سامحنى ظلمتك مكنش قصدى ؟؟ 15- لو خطبت وقعدت مع خطيبتك وتفقتوا على 1,2,3 .الخ وبعدين بعدها بفتره لقيت خطيبتك معملتش ولا حاجه منها وكانت بتريحك بس وكل لما تقولها على حاجه تتجاوب معاك وتريحك على الاخر وفى الاخر متعملش حاجه هتعمل معها ايه ؟؟ 16 - ايه الصفه الى فيك ونفسك تتخلص منها ؟؟ 17- نوع عربيتك ايه ؟؟ الى فى مصر والى هنا ؟؟ ونفسك تركب عربيه ايه ؟؟ 18- هل انت من النوع الى بيمشى جنب الحيط ولا ايجابى ؟؟

تحياتى الحاج محمد الروش

رابط هذا التعليق

9- لو لم تكن من الشرقيه لوودت ان تكون من ....................

اكيد هقول القاهرة لكن لو كنت من القاهرة يمكن مكنتش وصلت للي انا فيه دلوقت بغض النظر انا الحمد لله راضي وقانع بس اشمعنى السؤال ده

</div>

الحق يا عنبو..جست مي طلع عميل :happy:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

معظم الكلام اللي عندي مشروح في فيلم اتعمل غايته انو يوضح و يشرح الevolution في صورة قصة. الفيلم ده اسمو walking with the cavemen . انا ارشح الفيلم ده لأي حد سواء مقتنع او لأ لانو بيوضح لبس كتير.

أحب أشكرك جداً على الفيلم ده.. أنا دلوقتي نزلته ، وفرّيته كده ع السريع ، والفيلم بجد رهيييييب... لازم له قعدة... في البريمة بقى :lol:

شكراً مرة تانية :happy:

لا شكر على واجب :lol:

Unkown~

رابط هذا التعليق

مانا قولتلك لكان اشطه جدا

طب اعمل ايه انا واحد كنت بدور في بدايات ايام الكلية اني اتعلم كمبيوتر ضيعت 4 سنين واجد مركز كان بيدي 3.11 و 95 ومش هقولك المدرسين عاملين اواي ده حتى في الكلية كنت ساعات بيصعبوا عليا واجيب ديسك اقعد انضف المعمل من الفيروسات وفي التخرج كتبت مشروع c ساعادتك كان حوالي 700 سطر على ما افتكر محدش فهمه وكان ناس بتعمل مشروعها باوربوينت ما علينا

لما حبيت اجيب جهاز ايام الكلية جبته من القاهرة وتخيل مرة باظت السي دي قعد شهر او اكتر على ما جبت بدالها طبعا الوقت اتغير ولا فيه مؤتمرات ولا ولا ولا ...

بس اقولك دلوقت لما حبيت اخد ورة شبكات محترمة كنت مضطر اسافر وبرضه ايام البرمجة ولما قولت اروح على اوراكل برضه القاهرة ولما قولت اشتري ارض في الحتة بتاعتنا ابني عليها لقيت المتر بيبدأ من 5000 ودي حته مش هقولك في اخر الشارع ل 20 الف وطالع ده غير ان المساحة كبيرها 200 متر كمان ده غير ان حتى المستشفيات المحترمة معدتش باثق فيها قوي ولا حتى في القاهرة

انا ممكن اتكلم للصبح خليني ساكت

هي ميزتها بس ان اهلي فيها وكمان فيها ناس طيبين وعشريين أوي وده اللي مخليها لسه في الباسبور

ياعيني يابني دة انت شايل في قلبك وساكت

حرااااااااااااااااااام عليك دة انت كدة بهدلت الشرقية

مش للدرجة دي ياجماعة دة حتي الشرقية جااااااااااامدة طحن آخر حاجة يعني

وبعدين عندنا آثار (اه والله صان الحجر )

الحق يا عنبو..جست مي طلع عميل

صح يادامو ياعمري ( طلعتي شرقاوية أصيلة :lol: )

لازم ننادي علي حضرة العمدة نقوله اللي بيحصل ( نداااااااااااااااء عاااااااااااااااااااااااااااااجل جدا لحضرة العمدة الحاج عنبووو الحق الشرقية في خطر )

كلم بقي ياجست مي ياأخي سيادة العمدة مستني حضرتك بره المنتدي ومعاه الشرقاوة كلهم :happy:

( طبعاً دة كله هزار )

تحياتي للأخ جست مي الشرقاوي

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

ايه ياعم انت فاكرنى مين

انا اخوك engmido وياريتك جاوبت ع السؤا (مين الرئيس اللى جاى)...........(مصر انا ) :happy:

لا مؤاخذة يادامو

ثانيا شفت الاسئلة ياعم ..............قاااااااااابل

ثالثا سؤالى

لما كانوا بيذيعوا اعلان عرفة الجامع بتاع الحلاوة كان انت عندك كام سنة :lol: :lol:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ايه ياعم انت فاكرنى مين

انا اخوك engmido وياريتك جاوبت ع السؤا (مين الرئيس اللى جاى)...........(مصر انا ) :happy:

لا مؤاخذة يادامو

ثالثا سؤالى

لما كانوا بيذيعوا اعلان عرفة الجامع بتاع الحلاوة كان انت عندك كام سنة :lol: :lol:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

تؤ تؤ تؤ تؤ... على فكرة شعب الشرقية اتقمص و مطلوب من حضرتك تصالحو... مطلوب صينية بطاطس زاي بتاعت امبارح لكل بيت و انا عايزاه معاها مورجيحة زارقة و بلاي ستاشن و شنطة فُله البينك :happy:

Unkown~

رابط هذا التعليق

اييييييييه ده انا اول مرة اتابع الموضوع بتاع كرسى الاعتراف ده

ودخلت من مدة كانت لماضة اللى على الكرسى بس مالحقتش اشوفه تانى

بس اللى جابنى وندانى سمعت الشراقوة بينادوا قلت اجى اعمل مظاهرة معاكم

بس انتوا نازلين فى الراجل اسئلة زى مايكون اخواننا اللى قصاد كوبرى عرابى... والشراقوة هيفهمونى wst::

عموما هى فعلا الفرق بين القاهرة واى محافظة كبيييير برضه لانها ببساطة العاصمة اى حاجة عاوز تتعلمها او تشوفها هتكون فيها الاول

صحيح الوضع دلوقتى اتغير كتير فى الزقازيق لكن زى ماقلت مافيش محافظة اصلا زى القاهرة ماشاء الله مش بنقر يعنى :closedeyes:

هو انت صحيح مانزلتش الزقازيق من امتى ؟؟

كنت عاوزة بس اعلق على موضوع الخطوبة الاخيرة

اعتقد ان كونك مش بتروح غير بالعربية اداها انطباع انك مش نفسك اوى تشوفها يعنى

طبعا مش معناه انهم صح

لكن اهى هيافات البنات بقا واصلا هى تلكيكة تقريبا بس برضه ماعتقدش انك كنت متمسك بيها

او مشدود للخطوبة بشكل ماحصلش

وده انطباع بيتحس على فكرة

هل بقا ده فعلا كان احساسك ؟؟؟

تؤ تؤ تؤ تؤ... على فكرة شعب الشرقية اتقمص و مطلوب من حضرتك تصالحو... مطلوب صينية بطاطس زاي بتاعت امبارح لكل بيت

الله يخليكى يادامو توصى على صنيتى تكون باللحمة احسن احنا استوينا فراخ

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

كتبت رضوى ودامو

إقتباس

الحق يا عنبو..جست مي طلع عميل

صح يادامو ياعمري ( طلعتي شرقاوية أصيلة )

لازم ننادي علي حضرة العمدة نقوله اللي بيحصل ( نداااااااااااااااء عاااااااااااااااااااااااااااااجل جدا لحضرة العمدة الحاج عنبووو الحق الشرقية في خطر )

كلم بقي ياجست مي ياأخي سيادة العمدة مستني حضرتك بره المنتدي ومعاه الشرقاوة كلهم

( طبعاً دة كله هزار )

تحياتي للأخ جست مي الشرقاوي

احم احم "" وش حسن حسنى فى محامى خلع ""

ايه رأيكم يارجاله فى كلام جست مى على الشرقيه يعنى لما واحد من سكان الشرقيه يقول كده عليها امال هنقنع السياح ازاى بيها

لذا قررنا نحن م .ع سحب السفير الشرقاوى من القاهره وقطع كل العلاقات معها وعدم سفر اى واحد شرقاوى خارج الارض الشرقاويه علشان ميجوش يقولوا بعد كده يابابا العمده انا عاوز من ده

والله ولسه فيكى خير يابلد

om marawan مشاركة بتاريخ أمس, 11:07

بس انتوا نازلين فى الراجل اسئلة زى مايكون اخواننا اللى قصاد كوبرى عرابى... والشراقوة هيفهمونى

سلام قولاًً من ربُُُ ُ رحيم طبعاً سيادتك قصدك على "" أ د ""

رجاله ولادك يابلادنا رجاله ورجاله رجاله وطول عمر ولادك يابلادنا رجاله

بس انا مش هقول هغير كده وخلى الى فى القلب فى القلب

اوعى تنسى تجاوب على باقى الاسئله ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته "" وش الرجال الى كان بيقول لبوحه ابوك مات مات مات يابوحه "" ونفس الصوت كتب الاخ العزيز جست هو
لو لم تكن من الشرقيه لوودت ان تكون من ....................

ايها الساده المواطنون لطالما حاربنا وجاهدنا ووقفنا وقفة رجاله علشان كنا رجاله اقوم ايه بقى يطلع الاخ جست مى ويقول انه لو لم يكن من الشرقيه لود ان يكون من القاهره يعنى انا اقعد اربى واعلم واتعب انا وعرابى وقعدنا يمكن خمسين سنه ناكل عيش حاف بس علشان نعمل اسم للشرقيه الله يرحمك ياعرابى ربنا يديك طول العمر ياحج محمد ياروش على العموم يا فعلاً انا كده بدأت اخاف على الشرقيه .....................الخ كان معاكم برنامج شاهد على العصر لو لم اكن شرقاوياً لوددت ان اكون ................ ؟؟ عبدالحليم ابو حافظ غنها وقال انا لكى على طول خلكى ليا اعيش ماعكى فى الشرقيه وفى عز الليل اندهلك وعند عرابى قابلك . وياصحابى ياهلى ياجبرانى انا عاوز اخدكم فى احضانى الاسئله 1- انت عاوز تتجوز ليه ؟؟ بكل صراحه يجب ذكر سبب واحد فقط 2- انت متخيل شكلى ازاى ؟؟

تصدق مشفتكش في المنام

بص يا عم الموضوع ده خليه على الخاص علشان الفضايح wst::

3- انت من النوع الى ممكن يضحى باى حاجه علشان خاطر انسان بتحبه ولا التضحيه بالنسبه ليك ليها حدود ؟؟ 4- لو خطبت واحده وبعدين خلاص هتتجوزا واذا فجأة عملتوا تحاليل وطلعت مينفعش تخلف هتعمل ايه هتكمل ولا ؟؟ 5- هل انت من النوع الى والدتك داعيه ليك او عليك ؟؟ 6- حضرتك قولت قبل كده انك مش من النوع الى بيعمل لنفسه برستيج ؟؟ طيب تفتكر ده ليه علشان انك مش بتعرف تعمل ولا تواضع ؟؟ ولو تواضع انت مين الى قالك ان البرستيج له علاقه بالتواضع ؟؟ التواضع فى القلب مش فى الاعمال ؟؟

بص يا عم بخصوص الموضوع ده مش عارف هما بيعملوه ولا بيشتروه

بص يا عم انا مبحبش ابين نفسي في وسط الناس وانجعص كده واقعد اعمل كبير في تخصصي على شوية ناس غلابة ميعرفوش الالف من كوز الدره في الموضوع علشان ابان اني راجل معلم مثلا، لما بقعد مع اي حد مهما كان سنه عندي استعداد اتعلم منه فيه غيري بيقولوا ده مينفعش بسبب الوضع، في ناس بتلاقيها بتعامل العمال والناس اللي اقل منهم بطريقة انهم مرض او تلاقيه في مطعم ولا في مكان يقعد يتشرط على العامل الغلبان وشيل وحط واعمل من غير ما حتى يقول شكرا او يبتسم ابتسامة لطيفة فبقول لو انا مكانه كنت هحس بايه.

في الشغل مثلا بيبقى قيه مثلا عندك صندوق ولا كرتونة ولا جهاز صغير تبعت تجيب عامل علشان متشيلهوش اصل البرستيج بتاعك ميسمحلكش معرفش بحس ان ده نوع من التعالي شويه

فانا من النوع اللي مهما كنت حاسس اني من جوه عارف او في وضع افضل محبش اعمل فيها بتاع على الناس واقول انا كذا وانا عملت وانا سويت.

وبعدين من تواضع لله رفعه والحمد لله الشغل بتاعي بيتكلم عني

7- من هو الداعيه الى بتسمع له وتابع برامجه ؟؟

هو مفيش حد بعينه لأن كل واحد ممكن تاخد منه شويه وبعدين انا مبحبش التأييد الاعمى لحد بس بيعجبني الشقيري في حاجات وعمرو خالد في حاجات ومحمد حسين يعقوب في حاجات ووجدي غنيم وغيرهم كل واحد له اسلوبه وكل واحد ليه اتجاهه وفي الاخر الواحد ياخد الخير ويبعد عن الشبهة او الخطأ زي ما قال النبي وإن افتوك وإن افتوك وان افتوك

8- بتسمع اغانى لمين ؟ الجيل القديم والجديد

بصراحة مش كييف اغاني ويمكن مش بسمع اساسا :closedeyes: طبعا انا كده غلطت .... بس بعض الاحيان ممكن اسمع حاجة كده يعني just for fun وساعات بدور في القديم اكتر بحس ان الكلمات كانت محترمة وليها معنى بس اخري 5 دقائق مقدرش اقعد اسمع 20 او 30 دقيقة

انا من النوع اللي بيحب اوي يشتغل 3 او 4 حاجات مع بعض يعني التلفزيون على يميني والكمبيوتر قدامي والكتاب شمالي وساعات بيبقى فيه لعبة شغالة اخطف فيها 5 دقائق وارجع اكتب في المشروع او اشيك الميل وكده

9- الاستيل بتاعك قرب لمين من الممثلين العرب يعنى ؟؟

شكلا كده مش عارف محاولتش افكر في الموضوع ده او اني اقلد حد قبل كده يعني سواء في اللبس او غيره بس والدتي بتقولي لما بشوف طارق لطفي بافتكرك وخصوصا لما بيسرح شعره على جنب مع اني مش شايف شبه اساسا بيننا عموما انا ممكن ابعتلك على الخاص بعدين ونعمل دراسة في الموضوع ده

10- اول لما تسمع خبر حلو من اول انسان تتصل عليه وتبلغه بالخبر والعكس طبعاً لو خبر وحش يعنى ؟؟

هو لو خبر جامد قوي يبقى والدتي لأنها مريضة شوية ربنا يديها الصحة وبحس ان الاخبار دي بتديها امل اكتر وتحس انها ربت صح وان في ثمرة لمجهود عمرها ربنا يخليها يارب

11- لو قالوا لك مصر عاوزك فى مصلحه يعنى ومش هتاخد اى حاجه خالص وممكن تموت هتروح ولا هتقول ياعم هو انا اخدت منها ايه ؟؟

اذا كان هذا الامر من اجل مصلحة او دفاعا عن المسلمين هتبقى مصلحة هو حد يطول يموت شهيد ولو عملتها هيبقى علشان ربنا في الاخر بس ده اكيد بعد عمر طويل يعني للحاج والحاجة لأن دول ميستحملوش خبر زي ده واكيد هيبقى التقييم حسب الموضوع

12- متى تمنيت الموت ؟؟

لما بعض الاحيان بحس اني اخطأت خطأ بشع مش اكلت سندوتش زميلي في المدرسة مثلا لأ قصدي يكون الموضوع صعب يتصلحوسبب ضرر جامد جدا الحمد لله بس ايمان الواحد بربنا كويس وبيتخطى الحاجات دي

13- موقف حصل لك وكل لما تفتكره قلبك يوجعك ؟؟

اه قلبت عليا المواجع

واحد كنت اعرفه وعلاقتي بيه مش كانت صداقة ومش قوي هو كان اكبر مني شوية المهم دخل كلية الشرطة فاصحابي قالوا نباركله المهم واحنا واقفين قلتله مبروك وكنت لسه مقابله رد عليا برد مش هنساه ابدا قالي وانت مالك ونظام متشكرين بس بطريقة اخلع مش عايز اشوفك قدامي طبعا انا رجعت البيت اكلم نفسي لأنه احرجني بدون بب زي ما اكون رايحله القسم مثلا هو انا كنت غلطت فيه اساسا في ايه بس الحمد لله

14 - قولت لمين قبل كده انا اسف سامحنى ظلمتك مكنش قصدى ؟؟

دي بتحصل معايا كتير بس بعض الاحيان مع اخويا لأني ساعات بتقل عليه علشان انا الكبير وهو بيكون جايلي في وقت صعب جدا ويكون عايز حاجة او عنده سؤال في حاجة واحلقله او اطنشه والاقيه زعل ساعتها بحس اني كنت غلطان معاه واتأسف له

15- لو خطبت وقعدت مع خطيبتك وتفقتوا على 1,2,3 .الخ وبعدين بعدها بفتره لقيت خطيبتك معملتش ولا حاجه منها وكانت بتريحك بس وكل لما تقولها على حاجه تتجاوب معاك وتريحك على الاخر وفى الاخر متعملش حاجه هتعمل معها ايه ؟؟

هو لو حاجات اساسية ومينفعش اننا نهزر ونظام بتاخدني على قد عقلي مش بتريحيني هنبهها لكده مرة واتنين وتلاته واذا اتكرر كتير فيبقى كده مفيش نصيب لأني مش هيبقى عندي ثقة ودي لما تكون ام هتغرس في ولادها ايه وممكن مقدرش اعتمد عليها في حاجة من اساسه والزوج علاقة ثقة متبادلة اذا انتفت الثقة هتبقى الحياة صعبة

16 - ايه الصفه الى فيك ونفسك تتخلص منها ؟؟

هو كذا حاجة بس اكتر حاجة ساعات بيجيلي حالة كسل بشعة بصراحة يعني الافكار كتير بس دايما محتاج زقة شوية والا بكسل

17- نوع عربيتك ايه ؟؟ الى فى مصر والى هنا ؟؟ ونفسك تركب عربيه ايه ؟؟

في مصر هي لانسر

هنا نيسان مكسيما شوفت الفرق

18- هل انت من النوع الى بيمشى جنب الحيط ولا ايجابى ؟؟

لكل مقام مقال

في الشغل ساعات كده وساعات كده لكن بره انا من النوع مش بتاع المغامرات بس مفهمتش ايجابي لو قصدك اني اشوف حاجة غلط مثلا فانا اكيد لو هقدر اغيرها بتكلم على طول

تحياتى الحاج محمد الروش

اه موضوع الشراقوه ده بقى الناس فجأة بقى عنده انتماء قوي طيب

مين بقى هنا من الشرقية بالصلاة على النبي

وش واحد بلطجي ماسك شومه وبيهزها بها في الهواء

رابط هذا التعليق

تحياتى الحاج محمد الروش

اه ماشي يا عم الامور انت شكلك كده بتلعب في عداد عمرك :closedeyes:

تم تعديل بواسطة justme

رابط هذا التعليق

اه ماشي يا عم الامور انت شكلك كده بتلعب في عداد عمرك

wst::

انا عايزك تهدي كده و تقول هدييييييييييييييييييييييييت

احسن وربنا اللي خلق الخلايق كلها

ما تبات صاحي الليلادي

و خد بالك اوي

اوي اوي يعني

الحاج عنبو يبقي من اعز اصحابي هنا

ولا يا عنبو

حضر الشلة و جهزوا عصايات الاستيك و خليك ريدي

:closedeyes:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عنبووووووووو انت خلصت كل الأسئلة ولا ايه

سيبلنا شوية خلينا ناكل عيش ................................ wst::

الأخ الشرقاوي جست مي ........ زعلتني منك قوي بقي لو لم تكن شرقاوياً لوددت أن تكون قاهرياً

كدة تبيع الزقازيق في لحظة ......... فين الهكسوس دلوقتي يشوفوا أبناء الزقازيق ....... ماعينا.. ولاعلينا مش حتفرق كتير

راجع الرد قبل السابق

خد بقي مخمخ في شوية الأسئلة دي

1- متي تشعر بعدم الأمان؟

عندما تهتز الارض من تحت قدمي

2- متي تشعر بمنتهي القوة ؟

عندما حس بأني ارضيت ربي

3-هل تخطط لمستقبلك أم تكتفي بالحاضر ؟

بصراحة ان كل خططي سابقا بأت بالفشل فقررت اني اخدها وهي ماشية خطوة بخطوة انا طبعا في دماعغي احلام كبيرة بس ساعات كتير بيحصل حاجات تغير اتجاهي وفي الغالب للاحسن فانا مرن جدا في الموضوع ده وباعيد كتابة اهدافي باستمرار

4- الرسالة رقم 7 في موبايلك من مين وبتقول ايه؟

هو تقريبا وقتها كانت رسالة من شركة الموبايل بتقول جديد المغني فلان ابعت على رقم كذا ........

5- اذا كنت صاحب سلطة ومسئول عن أخذ قرارات مصيرية في تاريخ البشرية . ماهو أول قرار تتخذه ؟

والله سؤال بجد صعب لو قرار سياسي يبقى الغاء كل الحدود بين البشر السياسية والطبقية

6- أقرب عضو في المحاورات تستريح له ( يجب ذكر الأسماء )

بعد المشاركة على الكرسي بصراحة اشك في الكل دلوقتي دانتوا ما صدقتوا

7-شكوي ترسلها لمسئول مهم ........ ماذا ستكتب فيها ؟ ومن تشكو ؟

الشكوى لغير الله مذلة

ماعتقدش انها هتجيب نتيجة

8-رسالة شكر وتقدير إلي من ترسلها ؟

اكيد لأهلي علشان فضلهم عليا كبير وكل واحد علمني حاجة مهما كانت بسيطة

9- جرح لاتستطيع نسيانه ؟

لما اترفضت علشان شغلي ده حسسني بالفشل وان الناس فاهمه غلط

10- صديق تود في رؤيته وتشتاق الي الحديث معه ؟

هو اذا قصدك واحد مشفتوش من زمان فهو واحد صاحبي بسبب ظروف السفر افترقنا هو ايام الدراسة وبعدها كنا بنقعد نرغي بالساعات لأن دماغه كانت قريبة كتير من بس للاسف السفر والحياة بيضيعوا الاخوات فما بلك بالاصحاب

11- حلم تريد تحقيقه بشدة ؟

الموضوع ده عايز قاعدة هو هنا في اجابتين اذا كان حلم بعيد عني وصعب تحقيقه فهو اني ادرس طب لأني بصراحة بعد ما توسعت في الكمبيوتر شويتين ودخلت موضوع الصيانة حسيت ان دماغي كويسة في موضوع ال tracing وساعات باعرف اطلع بحلول مبتكرة وبعدين لما كنت تعبت من فترة قعدت اقرأ بطريقة فظيعة في الواضيع الطبية لدرجة اما رحت للدكتور وبشرحله الحالة فكان بيقولي انا شاكك في وقبل ما يكمل قولتله كذا علشان كذا بصلي وابتسم وقالي هو انت طالب في طب بصراحة انا افتكرته بيتريق وكان ساعتها معايا والدتي فقالت اصلوا مدمن انترنت فضحك وقال على فكرة انا في دكاترة اعرفهم ميعرفوش المصطلحات دي طبعا انا بحب الموضوع ده هو والهندسة في مجال الالكترونيات لأني بصراحة من زمان ولنا بحب الاختراعات وعلشان كده في تخصصي نطيت في كذا حاجة

12- واحد صاحبك أوي بس وقف في طريق نجاحك فجأة حتعمل ايه معاه ؟

يعني وقف ليه لو بيكرهلي الخير يبقى مش صاحبي وساعتها وهتبقى معاملة ميري

خد السؤال دة بقي مخمخ فيه براحتك ( أوعي تدعي عليا wst:: )

ذهبت في رحلة ترفيهية ولاتعرف فيها احد سوي صديق لك ..... الذي أعتذر عن الرحلة قبل ميعاد الرحلة بوقت قصير ......... لتفاجئ بأن كل المشتركين في الرحلة بنات ..................................

يعني ببساطة طلعت رحلة كلها بنات وحضرتك الشاب الوحيد اللي فيهم ......حتتصرف ازاي ( بلاش تقولي حرجع تاني علي طول لا دة مش مسموح ) قولي بقي حتقعد لوحدك ياعيني طول فترة الرحلة ولا حتتعتبرهم كلهم اخواتك وتتعامل معاهم عااااااااااااادي ( نصيحة أوعي تعملها حيستغلوك اخر استغلال شيل دة حط دة ...... اسألني أنا ) ولا عند حضرتك حل تاني ( علي فكرة انا قلتلك أوعي تدعي عليا )

يالا بقي جااااااااااااااااااوب لحد لما أرجع :lol:

تحياتي

هو لو سؤالك ده من 10 سنين كنت هقعد على جنب ويمكن ارجع تاني فعلا وعلى فكرة انا عدى عليا موقف مشابه

بس انا اتحطيت في مواقف اشد انا بشتغل في مكان فيه حوالي 120 ست وكلنا رجاله تتعد على الاصابع وانا الراجل الوحيد في قسمي ومن فترة يمكن مكنش فيه رجاله غير 3 او 4 معظمهم بيشتغلوا بره المكان وانا الوحيد اللي شغلي كان بيخليني اتنقل كتير والموضوع ده مشكله لما يكون الكل متعود عدم وجود رجاله

بس دلوقتي بقى عادي كلهم اخواتي بس المعاملة هتبقى رد فعل وليس فعل ومش عيب اساعاد الناس بس طبعا بحدود المستطاع

وساعات بروح اماكن تانية ممنوع دخول الرجال فيها الا بصعوبة ولما بخش بصراحة بحس اني فرجة مش عارف ليه :closedeyes:

تم تعديل بواسطة justme

رابط هذا التعليق

اثار مين والناس نايميين طب انت تعرفي اثار مين دي ولا اي اسرة من الفراعنة ولا نوعها ايه اه حطي دي كمان في اللسته مفيش متحف محترم او فندق دانا والله زمايلي اللي هنا من اهل البلد لما حد بيقولي اجي بقولوا تعال على القهرة اصل لو لوحده هجيبه البيت لكان فيه اللي معاه الحريم ومصر يقعد في فندق طب دليني كده على فندق 3 نجوم حتى

هي اخرها فندق عرابي اللي قدام المحطة

كلم بقي ياجست مي ياأخي سيادة العمدة مستني حضرتك بره المنتدي ومعاه الشرقاوة كلهم :closedeyes:

طب هوه مستني فين ف دوار العمودية ولا على القهوة ولا في السايبر

رابط هذا التعليق

ايه ياعم انت فاكرنى مين

انا اخوك engmido وياريتك جاوبت ع السؤا (مين الرئيس اللى جاى)...........(مصر انا ) :closedeyes:

ماشي يا عم الأموور

اذا استمر الوضع يبقى ان شاء الله الريس مبارك لكن ربنا بقى له في خلقه شئوون وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد

لا مؤاخذة يادامو

قابل يا مان وبييييس وهنهيص

ثالثا سؤالى

لما كانوا بيذيعوا اعلان عرفة الجامع بتاع الحلاوة كان انت عندك كام سنة wst:: :lol:

الواد كان عنده حق عرفة الجامع اوعي تقوليلوا لأ

والله مش فاكر بس تقريبا كنت في ثانوي او اول الجامعة كده

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...