اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بيكاتا مع عش الغراب

nora

Recommended Posts

انا بقولكم الموضوع كبير اول مرة عملتها اعدت 3 سعات بعد كده لما اتعودت بقى سريع سريع يلا اسيبكم مع المقادير

بيكاتا مع عش الغراب ( مشروم ):blink:

المقادير :

1كيلو لحم فيليه – نص ملعقة سمنه – 2 ملعقت زيت كبيرة – 2 بصله متوسطه مفرومين – 1 طمطمايه مقطعه مربعات – 2 جزره مخرطه -2 عود كرات ( لو مش موجود ممكن بقدونس) – 1 مرقة دجاج – 2 ملعقه كبيرة دقيق – فنجان عش غراب (فطر ) – ملح وفلفل وبهارات –1 كوب كريمه لباني ( دي اهم ما في الموضوع لو مش متوفره ملهاش قيمه الاكله وممن الي زيها الكريمه الحامضه )

الطريقه :

1- يقطع اللحم مثل الاصابع او على شكل حلقات مش رفيعه اوي ولا تخينه يرفع السمن مع الزيت على النار وقليل من البصل و كل كميه اللحم ويوشوح اللحم حتى تحمر من جميع الجهات ثم اضيف عليها ميه واغطي عليها حتى قرب النضج وازود الميه لو احتاج الامر ملاحظه كميه الميه حاجه بسيطه مش تبقى مغرقه الدنيا يدوب الميه تكون مغطيا اللحمه مش نبقى مغرقنها

2- في وعاء اخر اضع القليل من السمنه نضيف الخضراوات ونبدأ نشوحها حتى تدبل ثم نضيف الدقيق ويقلب قليلا ومنطولش في تحمير الدقيق علشان لون الصوص ميبقاش غامق يعني هي دقيقتين بالكتير اوي ثم نضيف مكعب الماجي والبهارات والملح والفلفل (الكميه حسب الرغبه) وكوب ماء ونض ماء كلما لزم الامر ونفس الحكايه الميه على القد من كترش

3- يترك المقدار من رقم 2 يبرد ثم يخفق في الخلاط ويصفي

4- يضاف اللحم للسوس الي حضرناه ونحطه على نار هديه حتى النضج اللحمه ونزود ميه لو لزم الامر وبرضو حاجه بسيطه

5- يشوح عش الغراب ( المشروم ) في قليل من الز بده ويضاف الي اللحم ويضاف ايضا الكريمه اللباني وتقلب جيدا ويترك المقدار على نار هاديه 5 دقايق ويقدم فورا لو هتتاخرو في التقديم اجلو النقطه دي للاخر وتسخنو مقدار 4 ونعمل الخطوه الاخير وبالهنا والشفا

بص يا داركر سافقع عينيك لو قلت مدقتهاش :angry2:

رابط هذا التعليق

تسلم الايادي يا نورا

شوفي انا بحبها اوي...و بعملها بس مش بتطلع قويه اوي

هاجرب طريقتك ديه و احكيلك :angry2:

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

ماشاءالله

ياه ده أنا كان نفسي فيها بجد -_-

ربنا يخليكي..ودايما كده جايبالنا أكلات حلوة زيك يانورا

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

جربوها بجد ولو عجبتكم ادعولي وقولولي انا بحبها اوي ومفيش حد جه عندي عزومه الا وعايز يجي تاني يكلها حاجه غريبه

والله يا نونش ياختى هي دي الروح الطيبه اننا لازم نتعاون ونقول لبعض كده اما عندي وحده اعرفها طلعت روحي امبارح علشان تقولي طريقه شينيز لحمه فزيعه والله

-_-

رابط هذا التعليق

و الله يا نورا أنا مشغول جدا اليومين دول و مش فاضيلك أصلا, و عندي 3 إمتحانات الإسبوع ده....

بس لما قلتيلي شوف الموضوع و لقيتك جايبة سيرتي قلت بأه مبدهاش....

مادوقتهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش -_-

------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 ملعقت زيت كبيرة – 2 بصله متوسطه مفرومين – 1 طمطمايه مقطعه مربعات

ملعقت - طمطماية

ويوشوح اللحم حتى تحمر من جميع الجهات

يوشوح, هيا خناقة....

كوب ماء ونض ماء كلما لزم الامر ونفس الحكايه الميه على القد من كترش

خلوا بالكم ما تزودوش عن النض ده (أداة قياس جديدة) - و تقدوروا تشتروها من عند عم (كترش) الي عالناصية

حتى اللحمة اليومين دول بقت عرضة للتسويس - وبعدين الناس طول عمرها تهادي بعلبة جاتوه أو شوكلاته أو حتى كيس جوافة, بس ازاي تهادي بنار - اسمها هادية مش هدية

أما كلمة حتى النضج اللحمة - هيا بيتهيألي إنها حتى تنضج اللحمة ما علينا....

----------------------------------------------------------------------------------------------------

بغض النظر عن اللغة العجيبة الي استعملتيها في كتابة الموضوع ده و عن تجريتي مع الأكلة دي لما دوقتيهالي الصيف الي فات وتسببت في إصابتي بالدوزنتاريا و رقدتني 3 أسابيع في السرير ....

حرام عليكي جوعتيني..............

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

اهلا يانورا

شوفي يا حبيبتي ولا يهمك من صاحبتك ..انا هاديكي الوصفه

أول ما أفضي..أصلها طويله شويه وعايزة تركيز

تسلمي يا عمري

أختك ناش

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

اهلا يانورا

شوفي يا حبيبتي ولا يهمك من صاحبتك ..انا هاديكي الوصفه

أول ما أفضي..أصلها طويله شويه وعايزة تركيز

تسلمي يا عمري

أختك ناش

عرفه يا نونوش يعجبني فيكي انك خدومه:angry2:

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

وصفة جميلة يا نورا

أنا أول مرة أسمعها

هحاول أجربها و أقولك

تسلم إيدك يا قمر

رابط هذا التعليق

بس لما قلتيلي شوف الموضوع و لقيتك جايبة سيرتي قلت بأه مبدهاش....

مادوقتهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش :D

----------------------------------------------------------------------------------------------------

ملعقت زيت كبيرة – 2 بصله متوسطه مفرومين – 1 طمطمايه مقطعه مربعات

ملعقت - طمطماية

ويوشوح اللحم حتى تحمر من جميع الجهات

يوشوح, هيا خناقة....

كوب ماء ونض ماء كلما لزم الامر ونفس الحكايه الميه على القد من كترش

خلوا بالكم ما تزودوش عن النض ده (أداة قياس جديدة) - و تقدوروا تشتروها من عند عم (كترش) الي عالناصية

يضاف اللحم للسوس الي حضرناه ونحطه على نار هديه حتى النضج اللحمه ونزود ميه لو لزم الامر وبرضو حاجه بسيطه

حتى اللحمة اليومين دول بقت عرضة للتسويس - وبعدين الناس طول عمرها تهادي بعلبة جاتوه أو شوكلاته أو حتى كيس جوافة, بس ازاي تهادي بنار - اسمها هادية مش هدية

أما كلمة حتى النضج اللحمة - هيا بيتهيألي إنها حتى تنضج اللحمة ما علينا....

بغض النظر عن اللغة العجيبة الي استعملتيها في كتابة الموضوع ده و عن تجريتي مع الأكلة دي لما دوقتيهالي الصيف الي فات وتسببت في إصابتي بالدوزنتاريا و رقدتني 3 أسابيع في السرير ....

حرام عليكي جوعتيني..............

***************************************************************************************************************************

واكيد بعد الوصفه اللي مش وصفه دي جربوها هتطلع حاجه كده شبه الملوخيه بس الفرق ان دي بالسوس والوصفه الجايه مع الصراصير بإذن الله

انتظرونا في الحلقه القادمه من برنامجكم مع نورا الاكل اكيد له طعم تاني :D

وعلى ضمانتي.... :blink:

:ph34r:

شكلي هضرب...

لابجد انا دقتها من ايد نورا جميله جدآ يا جماعه جربوها....

وربنا معاكم...

نورا :D :D :D

i love you

تم تعديل بواسطة عازفه على أوتار الذهب

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 4
      السلام عليكم جميعا .. بصراحة عندي طلب وحبيت مساعدتكم للي عنده الخبرة اوفكرة انا افكر بانشاء مزرعة لعيش الغراب ( المشروم ) او زراعة الخضروات الطبيعية اي بدون استخدام الكيماويات وحسب خبرتي في هذا الموضوع اعتقد ان المصريين اكثر الناس خبرة ومعرفة في هذا الموضوع وانا حاب اختار عمالة مصرية ممن تعمل بهذا المجال لانشاء الفكرة في دولة الامارات s7470747@hotmail.com للتواصل ..مع جزيل الشكر
  • أضف...