اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى الاخوه المصريين المقيمين فى الكويت

Recommended Posts

الرجاء من الاخوه المصريين المقيمين فى الكويت والذى لديهم خبره هناك انا مصرى رايح الكويت بعقد عمل محاسب فى عمل اهلى هناك المهم يا جماعه هو العقد بسنه انا عايز اعرف ممكن امتى احول اقامه وازاى وايه المده السماح لحد ما القى كفيل تانى اللى يعنى الحكومه بتديهالى وكام يبلغ مصاريف الاقامه والكشوفات الطبيه اول مره

ارجو من الاخوه المصريين ان يفيدونى بهذا وهذا املنا فى الله وفيكم

والله ولى التوفيق :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا يا أخي بالنسبة للاقامة وتحويلها ليها شروط

لو كنت جامعي ممكن تحول تاني يوم

غير كده لازم يمر عليك سنة

بالنسبة لمصاريف الاقامة والكشف لو هتعمل اقامة بسنتين هتكون في حدود 150 دينار كل المصاريف

وربنا يوفقك وان شاء الله الكويت هتعجبك جدا وهتنبسط على الاخر

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخى العزيز رمضان انا مؤهلى بكالوريس تجاره والاقامه حسب العقد سنه ممكن اعرف يبقى كام المصاريف وممكن اغير من على الكافيل بتاعى الاول وده اكيد اول شرط طيب لو انا قولت انه عطانى تحويل ومده الاقامه قربت على الانتهاء الدوله ممكن تعطينى سماح داخل البلد اد ايه لحد ما القى كفيل تانى احول عليه وهل ممكن بالفلوس

رابط هذا التعليق

انت مؤهلك جامعي ممكن تحول من كفيل الى كفيل في اي وقت

والتحويل لمدة 30 يوم لو الاقامة قربت تنتهي

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
  • أضف...