اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال للساده الرجال المتزوجين

نانو

Recommended Posts

ما هي نظره الزوج لزوجته التي لا تعمل؟؟؟

الحقيقه من كتر التجارب المحيطه بيا في هذا الموضوع كان نفسي اسال الازواج هذا السؤال و لكن لم تتح ليا الفرصه بشكل كبير...

ليه كتير من الازواج بينظرو للزوجه التي تعمل ان لا دور لها في الحياه؟؟؟

طالما هي لا تدر للبيت دخل مادي ....و انما قد يشعرها احيانا انها عبء مادي هو غير مطالب بتحمله

و يعتبر انه بمجرد عودته للمنزل من العمل فدوره قد انتهي فعليا ...و قام باداء كل ما عليه ...

و في نفس الوقت بيحسسها انها لا تضيف شيئا

ايه المشكله يعني لما تنظف البيت ...و تحضر الاكل...و تغدي الولاد....و تذاكر لهم دروسهم....و تنيم الولاد..و تحضر العشاء لزوجها؟؟؟

ايه ..سهله جدا و بسيطه و ما هياش معضله و لا بتاخد وقت و لا حاجه....

ليه دايما بيشوف بس انه شغله هو اللي مرهق ....و مثير للاعصاب...و علشان كده ..ما ينفعش يذاكر للولاد ولا يغدي الولاد و لا يساعد زوجته في اي شئ في اعمال المنزل لانه خلاص تعبان.....

ليه مش بيفكر يحط نفسه موه واحده مكانها

هو ممكن عنده اجازه في الاسبوع يوم او يومين..هيا ما عندهاش

هو ممكن ياخد اجازه عارضه لانه عيان مثلا..هيا مش ممكن

هو ممكن يزهق ويسيب الشغل و يغيره ....هي مستحيل

هو ممكن يزوغ من الشغل بدري ساعه ..هيا ..ازاي ؟؟؟؟

هو بيشوف اصحابه و بيغير جو و يتعرف علي ناس جديده و يكتسب صداقات ..هيا لا

هو عنده مواعيد عمل رسميه ...هيا الخدمه 24 ساعه..

هو ممكن يتنرفذ و اعصابه تتعب من ضغط الشغل و يجي البيت زهقان و مش طايق نفسه و بيتخانق مع دبان وشه....هيا مش مسموح لها تحت اي ظرف نفسي او ضغط انها تبدي تزمر..لان ابسط رد انتي عايزه ايه ما انتي متستته في البيت و مرتاحه 24 قيراط ؟؟؟ايه؟ عايزه ايه تاني

و بينسي انها بشر زيه بالضبط ممكن تتعب و ترهق و تتخنق و تبقي مش طايقه دبان وشها

و حتي يا عيني يوم الاجازه الوحيد اللي ممكن الزوج يحن بيه علي زوجته و يخرجوا..مثلا يتغدوا بره...بيفضل عليها دور في متابعه الولاد اكلو؟؟و لأ

و لما تتعذب لغايه ما ياكلوا ..تقوم و تعتني بنظافتهم ....يعني حتي يوم اجازتها المطلق الخالي من التنظيف و الطبيخ و المذاكره ...برضه معكر و مش خالي من المسئوليه و الواجب

و بعد كل ده يجي الزوج في لحظه تجلي يقولها ..مالك عامله كده ليه النهارده ..هو انت بتعملي حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بجد انا مش عارفه..... هل انا بظلم الازواج؟؟؟؟

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

مش قولتلكم

نانو بعد الحادثة إتغيرت خالصصصصصصصصصص :excl:

----------------

بالعكس بقى يا نانو

ده في أزواج كثير واللي قدامك ده منهم بيروا إن عمل الزوجة هو كولكيعه في الحياة الزوجية لإن في حالات كثيرة حياتها وأولادها بيتظلموا على حساب شغلها ..

أما ما ذكرتيه من عدم مساعدة الزوج لزوجته في مذاكرة الأولاد أو شغل البيت فده مردود عليه

فما تقوليليش يا نانو إن واحد بيرجع من الشغل الساعة 10 مساءً مثلاً المطلوب منه أول ما يرجع البيت يقوم مغير البدلة ولابس مريلة المطبخ وضارب شوية المواعين اللي في الحوض .. أو يقوم هاجم على شُنط العيال ويذاكر لهم الماث والساينس اللي أخدوه النهاردة ..

لكن مش معنى ذلك إنه يشيل إيده من العملية .. يعني ممكن في أيام الأجازت يشارك زوجته ولو معنوياً في شغل البيت - تنكري إن الواحد ساعات بيشيل السجادة ويطلعها البلكونة .. أو بيغير أنبوبة الغاز لما تفضى ... إيه هاتنهبوا ؟-

ويجب على الزوج أيضاً متابعة مذاكرة الأولاد وحياتهم الدراسية ولا بؤيئي حتى ...

لكن خلي بالك برضوا إن مهما كان شُغل البيت كتير فأسمها برضوا قاعدة في التكييف وممكن تصحى كل يوم بعد الضهر ... واخدالي بالك ... ومافيش مانع تلوش في الرايحه و الجايه إشي تفحاية على موزايه من التلاجة على شوية طبيخ بايتين من إمبارح وأهي بتسلي نفسها وده في أثناء ما هي مشغلة مسلسل فريندز أو فالكون كريست مثلاً ومتابعاهم بين الفينة والأخرى ( خلي بالك من كلمة فينة دي )

أما الزوج فكبيرة قوي يضرب له باكو بسكويت مع كوباية نسكافية وممكن يقعد عليهم لحد بعد العصر ...

فكل واحد له دوره ... والبركة في القناعة والإقتناع بهذا الدور

لكن بقى الأزواج الذين يتميزوا بالجليطة وسوري يعني قلة الزوج هو من يقوم بجرح مشاعر زوجته وإشعارها بعدم أهميتها أو بإنها مجرد فلبينية بتمسح وتطبخ وتغسل وهو الكل في الكل .. فدول إسمحيلي يعني مجردين من المشاعر ويستاهلوا اللي يجرا لهم ...

وبعدين بقى بطلي إسلوب التلقيح ده

إيه يعني لما الواحد يروح شرم مع أصحابه الأنتيمين ويغير جو ... إيه طلعنا من الملة يعني B) ;) ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مين اللي قال انهم كتير؟

وبالتالي مادام قلتي كتير تبقي قطعا بتظلمي الأزواج :excl:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاخت نانو

انتي فتحتي موضوع مهم جدا وصعب جدا , عارفة ليه لان كل ست غير التانية وكل راجل غير التاني , انا مثلا بشتغل وبرجع في نفس المعاد مع جوزي وهو بصراحة بسم الله ماشاء الله ايده على ايدي في اغلب الحاجات عشان هو فاهم اني برجع تعبانة زيه بالضبط , في حين عندي وحدة صحبتي بتشتغل برده بس جوزها حاطط ايده في الماية الباردة زي مابيقوله ملوش دعوة بحاجة كل همه انه يلاقي اكله جاهز وهدومه نظيفة ومكوية . وكمان انا لما بكون اخدة اجازة في يوم مثلا وزي ماقال اخونا السيد صحيت الظهر ( طبعا دا مش ممكن يحصل بالذات لو عندك اطفال لانه لازم تصحي لما بيصحو من النجمة ) المهم بقوم وبخلص كل اللي ورايا وممكن حاجة او اتنين معملهمش لاني طبعا مخدتش الاجازة عشان اشقى انا واخداها عشان ارتاح فبصراحة بلاقي من جوزي تقدير للي عملته وبيساعدني في اللي ملحقتش اعمله ( طبعا دا مش على طول بس في 90 % من الوقت ) , اما بالنسبة للست اللي مبتشتغلش فبرده دا بيعتمد على فكر جوزها يعني هو دماغه ايه في ناس اصلا بترفض ان ستاتها تشتغل وبيقولو لا انا اقعد مراتي معززة مكرمة في البيت وبرده بيريحوهم ويفسحوهم ويساعدوهم على قد مايقدره . دا اللي انا شايفاه من الواقع المحيط بيا وياريت نسمع راي الرجاله اكتر في الموضوع دا .

IF you can not measeure it you can not manage it

رابط هذا التعليق

ولنا في رسول الله صلى الله عليه وسلم الأسوة الحسنة

لو طبقنا سنة الحبيب في حياتنا كلها لعم الخير والحب بين الجميع

وإليكم هذه القصة عن الرسول صلى الله عليه وسلم للعبرة منها :

--------------------------------------------------------------------------------

حدث خلاف بين النبي وعائشة ـ رضي الله عنهما فقال لها من ترضين بيني وبينك .. أترضين بعمر؟ قالت: لا أرضي عمر قط "عمر غليظ". قال أترضين بأبيك بيني وبينك؟ قالت: نعم، فبعث رسول الله رسولاً إلى أبي بكر فلما جاء قال الرسول : تتكلمين أم أتكلم؟ قالت: تكلم ولا تقل إلا حقاً، فرفع أبو بكر يده فلطم أنفها، فولت عائشة هاربة منه واحتمت بظهر النبي ، حتى قال له رسول الله: أقسمت عليك لما خرجت بأن لم ندعك لهذا.

فلما خرج قامت عائشة فقال لها الرسول : ادني مني؛ فأبت؛ فتبسم وقال: لقد كنت من قبل شديدة اللزوق(اللصوق) بظهري – إيماءة إلى احتمائها بظهره خوفًا من ضرب أبيها لها -، ولما عاد أبو بكر ووجدهما يضحكان قال: أشركاني في سلامكما، كما أشركتماني في دربكما". (رواه الحافظ الدمشقي) في السمط الثمين.

برغم المكانة العظيمة والمنزلة الرفيعة التي يتمتع بها الرسول الكريم ، فهو سيد البشر وهو أول شفيع وأول مشفع .. فإن الرقة التي كان يتعامل بها مع زوجاته تفوق الوصف.

ولأن الرسول بشر كما قال : "إنما أنا بشر مثلكم يُوحى إلي" وكذلك زوجاته فإن بيت النبوة كانت تعترضه بعض الخلافات والمناوشات بين الحين والحين.. إلا أن ثمة فارقاً مهماً ينبغي أن نلتفت إليه وهو أن الله عز وجل قد جعل رسولنا الكريم هو القدوة والأسوة الحسنة، وهو نعم القدوة ونعم الأسوة، فقد قال عنه ربنا في كتاب يتلى إلى يوم الدين: "وإنك لعلى خلق عظيم".

ولذلك إذا استعرضنا المواقف الخلافية "بين النبي وأزواجه فسنجد تصرفاته نموذجاً ينبغي على كل مسلم ومسلمة أن تهتدي به حتى ينالوا السعادة في الدنيا والآخرة.. دخل الرسول ذات يوم على زوجته السيدة (صفية بنت حيي) ـ رضي الله عنها ـ فوجدها تبكي، فقال لها ما يبكيك؟

قالت: حفصة تقول: إني ابنة يهودي؛ فقال : قولي لها زوجي محمد وأبي هارون وعمي موسى.. (الإصابة 8/127) وهكذا نرى كيف يحل الخلاف بكلمات بسيطة وأسلوب طيب.

وفي صحيح مسلم تروي لنا السيدة عائشة طرفاً من أخلاق رسول الله فتقول: ما ضرب رسول الله شيئاً قط بيده ولا امرأة ولا خادماً إلا أن يجاهد في سبيل الله.." وعندما يشتد الغضب يكون الهجر في أدب النبوة أسلوباً للعلاج، فقد هجر الرسول زوجاته يوم أن ضيقن عليه في طلب النفقة.. حتى عندما أراد الرسول الكريم أن يطلق إحدى زوجاته نجده ودوداً رحيماً، فتحكي (بنت الشاطئ) في كتابها (نساء النبي) ذلك الموقف الخالد قائلة عن سودة بنت زمعة ـ رضي الله عنها ـ أرملة مسنة غير ذات جمال، ثقيلة الجسم، كانت تحس أن حظها من قلب الرسول هو الرحمة وليس الحب، وبدا للرسول آخر الأمر أن يسرحها سراحًا جميلاً كي يعفيها من وضع أحس أنه يؤذيها ويجرح قلبها، وانتظر ليلتها وترفق في إخبارها بعزمه على طلاقها.

وفي رواية أخرى أنه قد بعث إليها صلى الله عليه وسلم فأذهلها النبأ ومدت يدها مستنجدة فأمسكها رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقالت: والله ما بي على الأزواج من حرص، ولكني أحب أن يبعثني يوم القيامة زوجة لك وقالت له: ابقني يا رسول الله، وأهب ليلتي لعائشة (الإصابة 8/117)؛ فيتأثر صلى الله عليه وسلم لموقف سودة العظيم؛ فيرق لها ويمسكها ويبقيها ويعطينا درساً آخرَ في المروءة صلى الله عليه وسلم.

وفي حديث الإفك - ذلك الحديث الذي هز بيت النبوة، بل هز المجتمع المسلم بكامله كان موقف النبي صلى الله عليه وسلم نبراساً لكل مسلم، وخاصة في تلك الآونة التي يكثر فيها اتهام الأزواج لزوجاتهم أو الزوجات لأزواجهن بسبب ومن غير سبب.. فتروى السيد عائشة في الصحيحين قائلة: فاشتكيت حين قدمناها شهراً، والناس يفيضون في قول أهل الإفك، ولا أشعر بشيء من ذلك، وهو يريبني في وجعي أني لا أرى من رسول الله صلى الله عليه وسلم اللطف الذي أرى منه حين أشتكي، إنما يدخل رسول الله صلى الله عليه وسلم فيقول "كيف تيكم؟"

وعندما يخطب النبي صلى الله عليه وسلم على المنبر يقول: يا معشر المسلمين، من يعذرني من رجل قد بلغني أذاه في أهلي، فوالله ما علمت على أهلي إلا خيراً.. وحين يتحدث إلى عائشة يقول لها برقته المعهودة (صلى الله عليه وسلم): أما بعد يا عائشة، فإنه قد بلغني عنك كذا وكذا، فإن كنت بريئة فسيبرئك الله، وإن كنت ألممت بذنب، فاستغفري الله وتوبي إليه"، "حديث الإفك مروي في الصحيحين" حتى أنزل الله من فوق سبع سموات براءة فرح بها قلب النبي صلى الله عليه وسلم وعائشة والمسلمون جميعاً

رابط هذا التعليق

مش قولتلكم

نانو بعد الحادثة إتغيرت خالصصصصصصصصصص B)

----------------

بالعكس بقى يا نانو

ده في أزواج كثير واللي قدامك ده منهم بيروا إن عمل الزوجة هو كولكيعه في الحياة الزوجية لإن في حالات كثيرة حياتها وأولادها بيتظلموا على حساب شغلها ..

أما ما ذكرتيه من عدم مساعدة الزوج لزوجته في مذاكرة الأولاد أو شغل البيت فده مردود عليه

فما تقوليليش يا نانو إن واحد بيرجع من الشغل الساعة 10 مساءً مثلاً المطلوب منه أول ما يرجع البيت يقوم مغير البدلة ولابس مريلة المطبخ وضارب شوية المواعين اللي في الحوض .. أو يقوم هاجم على شُنط العيال ويذاكر لهم الماث والساينس اللي أخدوه النهاردة ..

طيب و اذا كان بيرجع الساعه 2 الظهر ...يبجي ايش جولك بجه

لكن مش معنى ذلك إنه يشيل إيده من العملية .. يعني ممكن في أيام الأجازت يشارك زوجته ولو معنوياً في شغل البيت - تنكري إن الواحد ساعات بيشيل السجادة ويطلعها البلكونة .. أو بيغير أنبوبة الغاز لما تفضى ... إيه هاتنهبوا ؟-

لا بالعكس هو ده المطلوب بالضبط مجرد مشاركه معنويه في الموضوع ...و تقدير للزوجه الغلبانه ديه ;)

ويجب على الزوج أيضاً متابعة مذاكرة الأولاد وحياتهم الدراسية ولا بؤيئي حتى ...

لكن خلي بالك برضوا إن مهما كان شُغل البيت كتير فأسمها برضوا قاعدة في التكييف وممكن تصحى كل يوم بعد الضهر ... واخدالي بالك ... ومافيش مانع تلوش في الرايحه و الجايه إشي تفحاية على موزايه من التلاجة على شوية طبيخ بايتين من إمبارح وأهي بتسلي نفسها وده في أثناء ما هي مشغلة مسلسل فريندز أو فالكون كريست مثلاً ومتابعاهم بين الفينة والأخرى ( خلي بالك من كلمة فينة دي )

هو ده بقه النء اللي ما بحبوش...هتبوصولنا كمان في نسمه الهوا اللي بنتنفسها ...هو انتوا يعني بتشتغلوا في الفاعل. :excl: ..

أما الزوج فكبيرة قوي يضرب له باكو بسكويت مع كوباية نسكافية وممكن يقعد عليهم لحد بعد العصر ...

فكل واحد له دوره ... والبركة في القناعة والإقتناع بهذا الدور

حلو اوي البوء ده ..بس الاحلي منه انه كل واحد يقدر دور التاني

و المشكله ان دور الزوج بيجي له مردود مادي محسوس يعني في اخر الشهر بيبقي فيه مرتب ..شاهد علي تعبه كل يوم

اما الزوجه بيطلع عينيها طول النهار علشان الزوج يوصل و يكون الاكل جاهز(و الا هيبقي يوم مش معدي انه وصل والاكل مش علي السفره)

و يكون البيت مرتب و نظيف و الاولاد مش بيتخانقوا mfb: و كل ديه مردودات حسيه مش اكتر و مش بيشوفها اي زوج بسهوله

و بالتالي مش بيقدرها و بيعتبر انه ده شئ عادي انه يلاقي كل الحاجات ديه

لكن بقى الأزواج الذين يتميزوا بالجليطة وسوري يعني قلة الزوج هو من يقوم بجرح مشاعر زوجته وإشعارها بعدم أهميتها أو بإنها مجرد فلبينية بتمسح وتطبخ وتغسل وهو الكل في الكل .. فدول إسمحيلي يعني مجردين من المشاعر ويستاهلوا اللي يجرا لهم ...

وبعدين بقى بطلي إسلوب التلقيح ده

إيه يعني لما الواحد يروح شرم مع أصحابه الأنتيمين ويغير جو ... إيه طلعنا من الملة يعني B) ;) ؟

يا سلام ان شاء الله دايما و ماله مايغير جو براحته...ماهو راجع راجع...لا انا بقه في ديه باديها حريه و باقنع كل اللي حواليا بمثلي المشهور

اربطيه بالحريه

مين اللي قال انهم كتير؟

وبالتالي مادام قلتي كتير تبقي قطعا بتظلمي الأزواج :)

انت مش منهم يا زوهيري انت راجل طيب و شايل رضعه الساعه 3 الفجر :P

بس برضه ما قولتليش ايه رايك في الزوجه التي لاتعمل هل لها دور مهم و لا زي قلتها

نانسي انت تجربتك رائعه ...ما شاء الله علي زوجك ربنا يحميهولك و يبارلك فيه ...بس انا نفسي اسمع الزوج اللي بتكلم عليه ده بيفكر ازاي؟

الاخ اسامه الزيات

شكرا ليك علي النصائح ديه و اكيد كلنا محتاجين نحط حياه الرسول صلي الله عليه و سلم قدام عينينا في كل لحظه ..بس مين يسمع..؟

رابط هذا التعليق

مين اللي قال انهم كتير؟

وبالتالي مادام قلتي كتير تبقي قطعا بتظلمي الأزواج B)

انت مش منهم يا زوهيري انت راجل طيب و شايل رضعه الساعه 3 الفجر ;)

بس برضه ما قولتليش ايه رايك في الزوجه التي لاتعمل هل لها دور مهم و لا زي قلتها

الراجل فينا يختشي ميعيبوش غير جيبه :excl:

بيرضع بقى ولا مبيرضعش

الساعه 3 الفجر ولا 3 المغرب

كل ده ميهمش

وبعدين اللي يقول ان الزوجه التي لا تعمل زي قلتها يبقى هو (لامؤاخذه) زي قلته

يعني ممكن أوي يكون زوج بيعمل وبرضه زي قلته

و زوجه لا تعمل و من غيرها الأسره تنهار

الموضوع موضوع شخصيه و احساس كل طرف بمسؤليته و بمدى اهمية دور الآخر

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أنا هارد عليكى ممثلا لنفسى وان سمح زملائى المغتربين

شوفى يا ست نانو

التقدير لما بيبقى من الطرفين للاخر بيكون متبادل يعنى يبقى هنا الحياه مبنيه على أصول سليمه أما اذا كلا الطرفان لا يفهم دور الطرف الاخر هنا تأتى الاتهامات

يعنى وبصراحه أنا لما زوجتى بتتهمنى بالتقصير بيكون ردى ما أنت كمان مقصره فى كذا وكذا وكذا وبلاقى نفسي بأهاجم للدفاع

أما لوكان هناك تقدير من كلا الطرفين هيكون فيه احساس متبادل بدور الاخر وتقدير لواجباته

واذا الاكلام بعيدا عن الخصوصيه فأنا عكس الناس أنا مقعد مراتى في البيت برغبتى أنا والترغيب والترهيب أحيانا لذلك أنا فى الجانب الضعيف اللى عليه أن يقبل أى تقصير وهوه حاطط لسانه جوه بقه ولما بيخرج شويه بيكون العقاب ولكن دايما بأقول وأعتقد غالبية الرجاله زيي أنه طالما التقصير فى حقى أنا ومش الولاد تعدى وتمشى وساعات بأسال نفسى والوجات لو كل واحده بتعتبر ان عملها هو بيتها هل كانت هتقصر فى أشغال لها فى العمل زي ما ممكن تقصر فى أعمال البيت وترجع تشتكى وتقول اغلرجاله ما بيقدروش والله احنا اتظلمنا معاكو

يا رجال العالم اتحدوا

رابط هذا التعليق

آه

أممممممممم

نانو كده شكلها بتكون خليه سرية لجماعة النسوة المتوحشة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ...

ايههههه ياخواانا المواضيع امستفزة دى......

نانو..انا كده خلاص عرفت انك قمتى له ..واضح يا امى من شعور الاضطهاد اللى جالك ده ..وقلب عليك وعلينا المواجع.....

على فكرة كل مواضيعك جميلة وتستاهل النقاش بتركيز..وكنت عايزة ارجع لموضوع المصرى لانى حصلت على نتيجة هايلة من خلال مناقشة بعض نقاطه ..بس بعد الفاصل...

دلوقت الاخت نانسى تقولك ايده على ايدى....وسكوب بيغير بامبرز.....هو فيه ايه ياجماعة..ما انا عايشة طول عمرى جنب الحيط وكل مايقولى حاجة اقوله امين..انتم حتلعبوا فى دماغى وتخلونى اجيب ضلفها ولاايه ..( ايه اسمها ضلفة ولا درفة؟)

انا عن نفسى ارفض ان زوجى يساعدنى فى امور البيت ..بيصعب على بجد..يعنى طول النهار شقيان وواقف على رجله وبيتعامل مع كل صنف ولون فى الناس ..ويرجع اقوم انا اقوله يالا يامشمش بقى خش على المطبخ شطب لى المواعين ؟....لا طبعا حرام..ويصعب على نفسى اكتر لانه لو دخل المطبخ بيبقى يوم مش فايت...وافضل انظف وراه تلات ايام...

كده جميل....

بالنسبة لموضوعك فانا بصراحة ماشفتش حد بيفكر كده...فى كل اللى حواليا...انا اهو حاصلة على شهادة فوق العيا بدوريين...

ومع ذلك مش باشتغل ..اتخطبت من اولى كلية واتجوزت اول ماخلصت وقالى مافيش شغل قلت له ومن سمعك...وانا راضية جدا بدورى فى الحياة وراضية بدوره اكتر... :excl:

شكلى كده دخلت غلط فى موضوع تانى...حابقى ارجع ك تانى ياقمر.....

على فكرة انا عايزة اشكرك ..ولو مش عارفة ليه انتظرى منى لرسالة على الخاص..........

اختك فى الله

ست الدار..فلانة

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

أنا هارد عليكى ممثلا لنفسى وان سمح زملائى المغتربين

شوفى يا ست نانو

التقدير لما بيبقى من الطرفين للاخر بيكون متبادل يعنى يبقى هنا الحياه مبنيه على أصول سليمه أما اذا كلا الطرفان لا يفهم دور الطرف الاخر هنا تأتى الاتهامات

يعنى وبصراحه أنا لما زوجتى بتتهمنى بالتقصير بيكون ردى ما أنت كمان مقصره فى كذا وكذا وكذا وبلاقى نفسي بأهاجم للدفاع

أما لوكان هناك تقدير من كلا الطرفين هيكون فيه احساس متبادل بدور الاخر وتقدير لواجباته

واذا الاكلام بعيدا عن الخصوصيه فأنا عكس الناس أنا مقعد مراتى في البيت برغبتى أنا والترغيب والترهيب أحيانا لذلك أنا فى الجانب الضعيف اللى عليه أن يقبل أى تقصير وهوه حاطط لسانه جوه بقه ولما بيخرج شويه بيكون العقاب ولكن دايما بأقول وأعتقد غالبية الرجاله زيي أنه طالما التقصير فى حقى أنا ومش الولاد تعدى وتمشى وساعات بأسال نفسى والوجات لو كل واحده بتعتبر ان عملها هو بيتها هل كانت هتقصر فى أشغال لها فى العمل زي ما ممكن تقصر فى أعمال البيت وترجع تشتكى وتقول اغلرجاله ما بيقدروش والله احنا اتظلمنا معاكو

يا رجال العالم اتحدوا

كلامك معقول جدا وواقعي ...و فعلا اجمل شئ بين الزوجين الصراحه و المواجهه اول باول

يعني فعلا لو حد فيهم حاسس بالتقصير يقول للتاني و يسمعله قبل ما ياخد موقف معاند ليه و يبدأ يقصر هو كمان و تبقي الحكايه واحده بواحده

و اعتقد ده اللي ممكن يؤدي الي تدهور اي علاقه زوجيه

و علي فكره الست اللي ممكن تقصر في بيتها ممكن برضه تقصر في شغلها و العكس لان ديه بتبقي شخصيات

في واحد بتحب ان اي شئ يخرج من تحت ايديها يكون علي اكمل وجه سواء ان كان شغل في مكان عمل او في بيتها

آه

أممممممممم

نانو كده شكلها بتكون خليه سرية لجماعة النسوة المتوحشة

لا يا سين سين ...ده انا عضمي طري و مش حمل خلايا سريه.... و كمان متوحشه ...لا مش للدرجه دي ...ده انا طيبه خااااااااااااالص :excl:

السلام عليكم ورحمة الله ...

ايههههه ياخواانا المواضيع امستفزة دى......

نانو..انا كده خلاص عرفت انك قمتى له ..واضح يا امى من شعور الاضطهاد اللى جالك ده ..وقلب عليك وعلينا المواجع.....

بلاش يا فولانه شخصنه الحوار لو سمحتي(تصدقي الكلمه ديه كانت عاجباني من زمان وقلت استعملها معاكي mfb: )

مش انا المقصوده يا ست الكل بلاش فضايح بقه و لمي الدور انا قلت فيه تجارب حواليا كتير و بجد والله انا حواليا كتير :)

على فكرة كل مواضيعك جميلة وتستاهل النقاش بتركيز..وكنت عايزة ارجع لموضوع المصرى لانى حصلت على نتيجة هايلة من خلال مناقشة بعض نقاطه ..بس بعد الفاصل...

دلوقت الاخت نانسى تقولك ايده على ايدى....وسكوب بيغير بامبرز.....هو فيه ايه ياجماعة..ما انا عايشة طول عمرى جنب الحيط وكل مايقولى حاجة اقوله امين..انتم حتلعبوا فى دماغى وتخلونى اجيب ضلفها ولاايه ..( ايه اسمها ضلفة ولا درفة؟)

انا عن نفسى ارفض ان زوجى يساعدنى فى امور البيت ..بيصعب على بجد..يعنى طول النهار شقيان وواقف على رجله وبيتعامل مع كل صنف ولون فى الناس ..ويرجع اقوم انا اقوله يالا يامشمش بقى خش على المطبخ شطب لى المواعين ؟....لا طبعا حرام..ويصعب على نفسى اكتر لانه لو دخل المطبخ بيبقى يوم مش فايت...وافضل انظف وراه تلات ايام...

يا ست الكل انا مش قصدي انه يشتغل معاكي في البيت...انتي فهمتيني غلط انا قصدي التقدير المعنوي من الزوج و كونه انه يساعد زوجته في شيل حاجه تقيله مثلا

او يقولها تسلم ايديكي ....ده بينسيها كل تعبها

كده جميل....

بالنسبة لموضوعك فانا بصراحة ماشفتش حد بيفكر كده...فى كل اللى حواليا...انا اهو حاصلة على شهادة فوق العيا بدوريين...

ومع ذلك مش باشتغل ..اتخطبت من اولى كلية واتجوزت اول ماخلصت وقالى مافيش شغل قلت له ومن سمعك...وانا راضية جدا بدورى فى الحياة وراضية بدوره اكتر... B)

شكلى كده دخلت غلط فى موضوع تانى...حابقى ارجع ك تانى ياقمر.....

على فكرة انا عايزة اشكرك ..ولو مش عارفة ليه انتظرى منى لرسالة على الخاص..........

تصدقي بقه ديه احلي حاجه بحبها لما ادخل المحاورات ...الاقي رساله خاصه مستنياني ;) انا مستنيه اهوه :unsure:

اختك فى الله

ست الدار..فلانة

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة نانو

اعتقد ان فية عوامل كتير بتاثر على طريقة تعامل الراجل مع مراتة ودة لو كانت نتشتغل او في البيت

اولا العادات اللى اتربى عليها يعنى لو مامتة ولامؤاخذة عودتة مايعملش حاجة ويتخدم من اللى حوالية ولو شاف السيد والدة عمرة ماقال كلمة حلوة لوالدتة فى الغالب حيطلع فية حتة الانانية وعدم التقدير لما يتجوز لان بالنسبة لة دى حاجة طبيعية

ثانيا الست لازم تكون مقتنعة بدورها يعنى هى اللى تقرر لو عايزة تشتغل او تقعد فى البيت وبكدة تتحمل مسؤلية القرار دة وماتحسش انها مظلومة وتطلع بلاويها على جوزها

ولازم كمان تحاول تستفيد من الجانب الايجابي لاختيارها يعنى لو في البيت تحاول تلاقى نشاطات تعملها عشان تحس بوجودها كانسانةومش بس زوجة وام محبوسة في البيت

ثالثا شخصية الراجل ودرجة ذكاءة بتختلف من واحد للتانى فية رجالة بتتعامل برفق وحنان الاذكياء منهم بيخلوا الزوجة تشتغل زى الفليبينية طول النهار والليل وييجوا بكلمة حلوة ومجاملة رقيقة ينسوها التعب وفية اللى مجليط وما يعرفش يقول حاجة كويسة ودة الست بتبقى مش عايزة تعملة حاجة حتى لو مستتها

واخيرا جوزك علي ما تربية

والسلام

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة نانو

اعتقد ان فية عوامل كتير بتاثر على طريقة تعامل الراجل مع مراتة ودة لو كانت نتشتغل او في البيت

اولا العادات اللى اتربى عليها يعنى لو مامتة ولامؤاخذة عودتة مايعملش حاجة ويتخدم من اللى حوالية ولو شاف السيد والدة عمرة ماقال كلمة حلوة لوالدتة فى الغالب حيطلع فية حتة الانانية وعدم التقدير لما يتجوز لان بالنسبة لة دى حاجة طبيعية

ثانيا الست لازم تكون مقتنعة بدورها يعنى هى اللى تقرر لو عايزة تشتغل او تقعد فى البيت وبكدة تتحمل مسؤلية القرار دة وماتحسش انها مظلومة وتطلع بلاويها على جوزها امال هتطلعها علي مين...و هو الزوج اتخلق ليه غير علشان كده

ما فيش فايده فيا...كل مره اتهور و بعدين اتعور B)

ولازم كمان تحاول تستفيد من الجانب الايجابي لاختيارها يعنى لو في البيت تحاول تلاقى نشاطات تعملها عشان تحس بوجودها كانسانةومش بس زوجة وام محبوسة في البيت

هو كلامك مضبوط لكن احنا هنا بصدد الحديث عن الزوج و نظرته لزوجته التي لا تعمل و ليس بصدد الحديث عن الزوجه (حلوه بصدد ديه mfb: )

ثالثا شخصية الراجل ودرجة ذكاءة بتختلف من واحد للتانى فية رجالة بتتعامل برفق وحنان الاذكياء منهم بيخلوا الزوجة تشتغل زى الفليبينية طول النهار والليل وييجوا بكلمة حلوة ومجاملة رقيقة ينسوها التعب وفية اللى مجليط وما يعرفش يقول حاجة كويسة ودة الست بتبقى مش عايزة تعملة حاجة حتى لو مستتها يا ستي كلنا عبد الناصر اقصد كلنا فلبينين

واخيرا جوزك علي ما تربية ده كان زمان يا ماما ايام محمد فوزي

والسلام

جيجي يا جيجي

مش انت برضه جيجي الحلوه بتاعه كندا...اللي ناويه ان شاء الله تخلي كل المحاورات تهاجر كندا :excl:

بس علشان انت جيجي و انا بحب جيجي هاسامحك يا جيجي

كلامك جميل و حلو و بيخلي الزوجه ترجع بنفسها لايام الخطوبه و تركز شويه في صفات جوزها ولو كان فعلا باين عليه الكلام اللي قولتيه ده

و هيا طنشت و وافقت يبقي تشرب بقه.....تشرررررررررررررررررررررررررب ;)

رابط هذا التعليق

انا ضد ان الست تكون ست بيت وبس

لان عمل الست مهم حتى على الاقل بكبر دائرة تعاملها وبيخلى عندها وعى بالعالم الخارجى

بس ضد الشغل الى بياخد كل اليوم

احنا لو قسمنا المراة بشكل عام حنلاقيها لازم تكون اكتر من شخصية فى وقت واحد

بمعنى لازم تكون مراة عاملة وزوجة وام وست بيت وكمان تستمتع بحياتها سواء بالرياضة حتى لو بسيطة او حتى بالقراءة

وبالتالى لازم يكون يومها متقسم مابين كل دة سوى

ولازم يكون شغلها حوالى 6 ساعات مش اكتر علشان تعرف تكون كل الشخصيات التانية الى بتكون شخصيتها

والزوجة لما بتشتغل بتعرف تقدر تعب جوزها برة وفى نفس الوقت لما هو بيسعدها بيعرف يقدر قيمة تعبها

فالموضوع متبادل مبين الاتنين

انما الامر للزوجة بان شغلها البيت وبس فاعتقد دة مرفوض من اى زوج واعى وامراء متعلمة

رابط هذا التعليق

mfb: :ninja

هو كلامك مضبوط لكن احنا هنا بصدد الحديث عن الزوج و نظرته لزوجته التي لا تعمل و ليس بصدد الحديث عن الزوجه (حلوه بصدد ديه :) )

واخيرا جوزك علي ما تربية ده كان زمان يا ماما ايام محمد فوزي

والسلام

جيجي يا جيجي

مش انت برضه جيجي الحلوه بتاعه كندا...اللي ناويه ان شاء الله تخلي كل المحاورات تهاجر كندا :excl:

بس علشان انت جيجي و انا بحب جيجي هاسامحك يا جيجي

كلامك جميل و حلو و بيخلي الزوجه ترجع بنفسها لايام الخطوبه و تركز شويه في صفات جوزها ولو كان فعلا باين عليه الكلام اللي قولتيه ده

و هيا طنشت و وافقت يبقي تشرب بقه.....تشرررررررررررررررررررررررررب ;)

ماشى يا ست نانو

طبعا انا عايزة كل المصريين الزهقانين ييجوا كندا واللة نعمل شلة تجنن

وبالمناسبة هنا في كندا مافيش سى السيد ------لا مش اقصدى الاستاذ س س ولكن سي السيد بتاع التراث المصري-----

الراجل والست بيشاركوا بعض فى مسءوليات الحياة

تعالى انتى بس وحتشوفى

وبعدين موضوع جوزك علي ماتعودية دة بقة بجد بجد لسة شغال B) B)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ....

انتم كده بتبعدوا ياجماعة عن اصل الموضوع....السؤال اللى بيطرح نفسه ..هل فعلا فيه ازواج بتنظر زوجاتهم نظرة ازدراء ؟؟...وياترى اى طبقة ممكن تفكر بالطريقة دى؟..او اى مستوى فكرى ممكن يفكر كده؟..

القضية مش قضية ست بيت ولا امرأة عاملة...بقدر ماهى قضية علاقة بين طرفين..تبنى عليها اسس وتنشأ تحت ظلالها أجيال...

موضوع ست بيت او عاملة ده بيرجع لدرجة التفاهم بين الزوجين...ومش معنى ابدا ان الست قاعدة فى البيت انها كم مهمل وانها جارية او فلبيبينة...

انا عن نفسى ما استحملش انى اصحى كل يوم الساعة 7 الصبح واجرى على الشغل علشان اثبت انى امرأة حرة ذات شأن...طب ما انا كده فعلا من وانا فى بيتى ...باربى جيل ولى اهتمامات خاصة بالموسيقى والقراءة وحفظ القراءن..ولى نشاطات اجتماعية فى نطاق سكنى من غير ما اسيب اولادى ...وعلى فكرة انا عندى الفلبيبنية اللى بتقولوا عليها دى..ومعززة وعندها كرامة ...يعنى ماينضربش بها المثل فى الاهانة

زوجى الله يكرمه ويبارك له ...عمرى ماكنت اتمنى احسن من كده ......هو له دور وانا لى دور....ياجماعة ...فنيّات الاحساس بالانوثة ده موضوع كبير...الرضا عن كونك انثى تتعامل فى اطار ما شرعه الدين والقيم وترضى بدورها ده ...ده شىء مش عيب ابدا ..وعلى الجانب الاخر..اذا برضه بتشتغل وفى نفس الوقت بتقوم بدورها الحقيقى مع اولادها وزوجها ..فده اعجاز احييها عليه....

انا ماشفتش رجل بيحتقر زوجته لانها ست بيت ..حتى النقّاش سمعته بيمدح فى زوجته وازاى هى تعبانة معاه ومع ولاده وان طبيخها زى السكر وان وان .......انا بانبسط جدا على فكرة من السلوك ده وباشعر ان الدنيا بخير...

سمعونا رأى الرجل بقى ...

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

انا ضد ان الست تكون ست بيت وبس

لان عمل الست مهم حتى على الاقل بكبر دائرة تعاملها وبيخلى عندها وعى بالعالم الخارجى

بس ضد الشغل الى بياخد كل اليوم

احنا لو قسمنا المراة بشكل عام حنلاقيها لازم تكون اكتر من شخصية فى وقت واحد

بمعنى لازم تكون مراة عاملة وزوجة وام وست بيت وكمان تستمتع بحياتها سواء بالرياضة حتى لو بسيطة او حتى بالقراءة

وبالتالى لازم يكون يومها متقسم مابين كل دة سوى

ولازم يكون شغلها حوالى 6 ساعات مش اكتر علشان تعرف تكون كل الشخصيات التانية الى بتكون شخصيتها

والزوجة لما بتشتغل بتعرف تقدر تعب جوزها برة وفى نفس الوقت لما هو بيسعدها بيعرف يقدر قيمة تعبها

فالموضوع متبادل مبين الاتنين

انما الامر للزوجة بان شغلها البيت وبس فاعتقد دة مرفوض من اى زوج واعى وامراء متعلمة

نانسي اخيرا ظهرتي

بصرف النظر عن الموضوع نفسه انا مبسوطه اني شوفتك يا ستي ما تغيبيش علينا

الرجاله بيفتروا علينا وبياكلوا وشنا و مش قادرين نصد عليهم انا و فولانه لوحدنا

بصي يا ستي الموضوع اللي بناقشه مش موضوع شغل المراه من عدمه

ده بقه موضوع تاني ممكن نتفحه بعدين وبرضه نشوف نظره الراجل لها بتبقي ازاي

الفكره كلها اللي بسال عنها هل الزوج بيقدر دور المراه في بيتهاو لا لأ؟؟؟؟؟

هي ديه النقطه الاساسيه لاني كنت فعلا بشوف رجاله بتتعامل مع زوجتها كانها مالهاش اي دور طالما هي مش بتشتغل بره البيت

و بينكر تماما دورها كأم و مديره حقيقيه لموسسه الزواج

ماشى يا ست نانو

طبعا انا عايزة كل المصريين الزهقانين ييجوا كندا واللة نعمل شلة تجنن

وبالمناسبة هنا في كندا مافيش سى السيد ------لا مش اقصدى الاستاذ س س ولكن سي السيد بتاع التراث المصري-----

الراجل والست بيشاركوا بعض فى مسءوليات الحياة

تعالى انتى بس وحتشوفى

وبعدين موضوع جوزك علي ماتعودية دة بقة بجد بجد لسة شغال :excl: ;)

لا حول ولا قوه الا بالله ..انتي عارفه بتتكلمي علي مين...اللهم احفظنا...يا بنتي بلاش الخوض في الاسامي الزرقه ديه في هذه الوقت من الليل B)

ده احنا نروح ورا الشمس

اللهم اجعل كلامنا خفيف عليهم

يا طنط المشرفه يا حبيبتي

طول عمري اقول انتي اللي فاهماني

بس ليا تعليق صغير لما قلتي ان النقاش بيمدح في زوجته

هي المسئله مش مسئله ثقافه ...هي مسئله احساس بالطرف الاخر و تقدير لمجهوده و الراجل الذي يحمل معني الرجوله الحقيقي يقدر زوجته ويحترمها حتي لو كان نقاش او سباك

و زي ما قلت مجهود الراجل بره البيت واضح وملموس ....و ما فيهوش خلاف

لكن الفكره او الظلم دايما بيقع علي الزوجه لو كانت ست بيت ما حدش حاسس بمجهودها

تصدقي افتكرت اغنيه جميله اوي لاحمد منيب

بيغني فيها لزوجته و يقول ام العيال العشريه .....انا طبعا مش فاكراها لاني كالعاده فاقده الذاكره.هي كلماتها حلوه اوي اللي غاوي منيرو احمد منيب هيعرفها

انا رايحه للخربوطلي بكره الصبح ان شاء الله علشان انا مخي دلوقتي مخربوطلي علي الاخر ....انا مش ناسيه ...بس متابعه في هدوء و عن بعد mfb:

رابط هذا التعليق

حد فيكم قرا أو سمع عن كتاب Men are from Mars , Women are from Venus

هو أحد الكتب الأكثر مبيعا لمؤلفه جون جراى ... الكتاب بعث به إلىّ أحد الأصدقاء وهو عندى على الكومبيوتر على صورة ملف PDF .. بدأت فى قرائته منذ يومين وأحب أن أقتبس لكم جزءا من مقدمته .. الكتاب يبدو رائعا ..

INTRODUCTION

A week after our daughter Lauren was born, my wife Bonnie and I were completely

exhausted. Each night Lauren kept waking us. Bonnie had been torn in the delivery

and was taking painkillers. She could barely walk. After five days of staying home to

help, I went back to work. She seemed to be getting better.

While I was away she ran out of pain pills. Instead of calling me at the office, she asked

one of my brothers, who was visiting, to purchase more. My brother, however, did not

return with the pills. Consequently, she spent the whole day in pain, taking care of a

newborn.

I had no idea that her day had been so awful. When I returned home she was very

upset. I misinterpreted the cause of her distress and thought she was blaming me.

She said, "I've been in pain all day.... I ran out of pills. I've been stranded in bed and

nobody cares!"

I said defensively, "Why didn't you call me?"

She said, "I asked your brother, but he forgot! I've' been waiting for him to return all day.

What am I supposed to do? I can barely walk. I feel so deserted!"

At this point I exploded. My fuse was also very short that day. I was angry that she

hadn't called me. I was furious that she was blaming me when I didn't even know she

was in pain. After exchanging a few harsh words, I headed for the door. I was fired,

irritable, and had heard enough. We had both reached our limits.

Then something started to happen that would change my life.

Bonnie said, "Stop, please don't leave. This is when I need you the most. I'm in pain. I

haven't slept in days. Please listen to me."

I stopped for a moment to listen.

She said, "John Gray, you're a fair-weather friend! As long as I'm sweet, loving Bonnie

you are here for me, but as soon as I'm not, you walk right out that door."

Then she paused, and her eyes filled up with tears. As her tone shifted she said, "Right

now I'm in pain. I have nothing to give; this is when I need you the most. Please, come

over here and hold me. You don't have to say anything. I just need to feel your arms

around me. Please don't go."

I walked over and silently held her. She wept in my arms. After a few minutes, she

thanked me for not leaving. She told me that she just needed to feel me holding her.

At that moment I started to realize the real meaning of love unconditional love. I had

always thought of myself as a loving person. But she was right. I had been a

fair-weather friend. As long as she was happy and nice, I loved back. But if she was

unhappy or upset, I would feel blamed and then argue or distance myself.

That day, for the fast time, I didn't leave her. I stayed, and it felt great. I succeeded in

giving to her when she really needed me. This felt like real love. Caring for another

person. Trusting in our love. Being there at her hour of need. I marvelled at how easy it

was for me to support her when I was shown the way.

How had I missed this? She just needed me to go over and hold her. Another woman

would have instinctively known what Bonnie needed. But as a man, I didn't know that

touching, holding, and listening were so important to her. By recognizing these

differences I began to learn a new way of relating to my wife. I would have never

believed we could resolve conflict so easily.

In my previous relationships, I had become indifferent and unloving at difficult times,

simply because I didn't know what else to do. As a result, my first marriage had been

very painful and difficult.

This incident with Bonnie revealed to me how I could change this pattern.

It inspired my seven years of research to help develop and refine the insights about

men and women in this book. By learning in very practical and specific terms about

how men and women are different, I suddenly began to realize that my marriage did

not need to be such a struggle. With this new awareness of our differences Bonnie and

I were able to improve dramatically our communication and enjoy each other more.

By continuing to recognize and explore our differences we have discovered new ways

to improve all our relationships. We have learned about relationships in ways that our

parents never knew and therefore could not have taught us. As I began sharing these

insights with my counseling clients, their relationships were also enriched. Literally

thousands of those who attended my weekend seminars saw their relationships

dramatically transform overnight.

إذا أغرت هذه المقدمة البعض بقراءة الكتاب كله فسأحاول رفعه إلى أحد مواقع الرفع .. وإذا كان أحدكم يعرف وصلة إلى الكتاب يبقى يستاهل نجمة ذهبية

أعتقد أن الكتاب سيكون فيه الرد على جميع الأسئلة "والإشكالات" التى أثيرت ..... إلى الآن

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أهلا يا نانو ..ممكن أشارك؟

شوفي ياستي بصراحه كده الراجل اللي عايز زوجته تشتغل علشان تكون منتجه وذات شأن وتساهم في البيت ..راجل سوري يعني..مش ولابد..يعني نقدر نقول كده ذكر..وليس رجل

أنا شخصيا وبما أني ماما وعندي شابين حلوين..دائما ما أقول لهم..ياشباب الزوجه مكانها الطبيعي البيت..وإذا حبت تشتغل برة البيت هذا قرارها وشأنها..بس المفروض ..أنكم معاها وكمان تعززوها ..

وتشاركوا معاها في كل شيء...طالما أرتضيتوا بهذا القرار..

صدقيني ياعمري..يوم دخل ولادي الأثنين المدرسه..قررت الشغل..لإن فعلا وقت الفراغ هائل ..طلبت من زوجي أن يبحث معي وخاصه أن معارفه كثير بحكم مركزة الوظيفي....كان رده السريع.....الظاهر قلبه كان حاسس...سوري أنا مش هتدور علي شغل..لكن لو ربنا وفقك..ساعتها أيدي هاتكون بأيدك..وفعلا كان عند وعده..وهذه السنه وبقرار شجاع مني تركت الوظيفه ..لإني فعلا لم أقتنع بهذا الدور المزدوج..وتقريبا علي مدار العشر سنوات..يوميا أقول ..اليوم أخر يوم لي..وأنتظرت فرصه وصول أبني إلي الثانوي وأخذت القرار النهائي بعدم الخروج من البيت إلا للقضاء علي محفظه زوجي....

شوفي ياستي نظرة الزوج لزوجته..تتوقف في المقام الأول علي شخصيه الزوجه..يعني لو من أول يوم دبحتله القطه..صدقيني هايقول يارب بس الستر..

وعلي العموم... ليس هناك أروع مما قاله سيد الأنام..محمد صلي الله عليه وسلم

ما أكرمهن إلا كريم..وما أهانهن إلا لئيم...صدق رسولنا الحبيب

ويصراحه موضوع حقيقي ظريف ومهم جدا وبرضه بانتظار رأي الرجاله في الموضوع

أختك ناش

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

..ياشباب الزوجه مكانها الطبيعي البيت..وإذا حبت تشتغل برة البيت هذا قرارها وشأنها..بس المفروض ..أنكم معاها وكمان تعززوها ..

وتشاركوا معاها في كل شيء...طالما أرتضيتوا بهذا القرار..

هل أنا الوحيد الذى يرى تناقضا فى هذه العبارة :unsure:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...