اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاسبين مصر

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

اخوتى فى الله

الساده الزملاء (( فى المهنه )) المحاسبين و المحاسبات

تحيه طيبة

فى البدايه احب اهنئ الإخوه اصحاب موقع و مجموعه منتدى محاسبين مصر مع انه كنت اتمنى ان يكون و لو ضمن منتدى للتفاعل الأكثر الف مبروك

شكر واجب الإعتراف به منى و من كل تلميذ

اى نعم دخلت كليه التجاره عن رغبه و حب و لكن لم اكن انوى على مجال الحسابات و لكن لاساتذتى الفضل فى حب العلم كعلم و من بعده القسم بشكل كامل و لن اكذب حينما اقول ان فى محاضرات المحاسبه كان المدرج يقفل فى ميعاد دخول الدكتور و يكون ممتلئ عن آخره المدرجات و السلالم و مفيش مكان لجنس مخلوق يقف فيه على رجله فلهؤلاء الأساتذه كل الشكر و التقدير و بارك الله فيهم و جزاهم الله خيرا عنا :

انا مش عارف المشكله بتاعه المحاسبين تبدا من فين و تنتهى الى فين بس اللى متاكد منه انها مشاكل كتير !!!

- لان مش زى ما كل واحد متخيل انه علشان خريج كليه تجاره قسم محاسبة يبقى محاسب -- لا طبعا لازم الممارسة المهنية

- بعض المديرين و اصحاب الشركات لا يعرفون ما هو طبيعه عمل المحاسب و يخشون على البيانات و يعتبرونها اسرارا ( فمدير اول شركة عملت بها كان يحتفظ بكشف حساب البنك الى ان عرف انه من الأساسى و الضرورى ان يكون لدى المحاسب )

-بعض مديرى الشركات او مديرى الحسابات فى الشركات (( اول ما يلاقى مرتب المحاسب المفروض يزيد مثلا)) يطفش فى المحاسب و زى ما بيقولوا << ما اهو المحاسبين على قفا من يشيل >>

-النظره العامة للمحاسبين و مكانتهم ( عندى هنا < فى الخليج > فعلا عارفين يعنى ايه مكتب محاسبة و يعنى ايه محاسب < عقبال مصر ان شاء الله >> )

- الدخل المادى للمحاسبين ( حينما كنت فى اول عمل لى كان راتبى 200 جنيه الى 225 جنيه و كان راتب المندوب يصل الى 500 جنيه و السائق 450 جنيه و امين المخازن 300 جنيه ) يعنى المحاسب عند المديرين اقل من الناس دى فى الأهميه

- مفيش مكاتب محاسبه كثيره ممكن التدريب فيها زى مكاتب المحاماه اللى فى كل شاره و حاره تلاقى مكتب

- النقابه و اااااااااه من النقابه اول ما اشتركت فيها ... (( ما علينا )) بصوا لقيمة الإشتراك و لقيمة المعاش و لانشطه النقابه

و الله انا و انا بادفع الإشتراك السنوى سالتهم فى اى حاجة ممكن اعملها اى انشطه و على اساس انها خدمة تطوعيه ؟؟ لالالالالا

- التعليم فى الجامعات و نظام اخر التيرم الغى من صفحة .... الى صفحة ...... ( مع انه عندنا فى اسيوط كان صعب جدا على اى دكتور محاسبه انه يعمل الحركة دى ) و نظام تقليل المناهج << مش زى زمان الكتب بتاعتك هى المرجع .... ,, ... ,,... فده يخليك تتعلم صح >>>

- للأمانه انا عمرى فى مصر ما سمعت عن CPA CMA ....... و عن الشهادات دى للمحاسبين يعنى اكتر من جمعيه المحاسبين و المراجعين و اللى مش معروف ايه نظامها و شروطها و الكلام ده لكن هنا < فى الخليج > الناس بتحاول يكون معاها اى شهاده

- محاوله تطوير كوادر المحاسبين

- نشر الوعى الثقافى للمحاسبين ( مش مجله النقابه اللى لازم لازم تشتريها و انت بتجدد كل سنة و تلاقى فيها الرحلات للأعضاء و المبانى و الفيلل اللى للبيع ) سبحان الله طيب لو عايز اعرف اخلا اخبار المحاسبه و التعديلات المحاسبيه و الطرق و التطورات اسال مين << نقابه الصيادله ولا الحقوقيين >> و بعدين مش عارف الرحلات دى بتروح من فين ولا لازم اكون من الأعضاء الخاصين فى النقابه فى الفرع الرئيسى علشان اسمع عن المميزات باى نوع

بجد مش عارف المشكله فين بالظبط و فى مين بالظبط

لكن و الله اتمنى باى شكل تطوير المهنه فى مصر بالشكل المناسب مش هنقول زى بلاد بره مره واحده لكن لغايه ما تصبح بالشكل المناسب شويه شويه

و اتمنى ان اكون ممن يساعد ولو بابسط الخدمات تطوعا

و شكرا لسعه صدركم

أخيكم / محمد عسكر بكالوريوس تجارة اسيوط 2002

الدوحة 20/ 3/ 2007

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

الإخوة الأعزاء

هذه أول مشاركة لي في محاورات المصريين عموماً وبالتحديد في محاسبين مصر

سعدت جداً بالتفاعل الرائع بين أعضاء هذا المنتدى وأتمنى لجميع أعضائه وكذلك المشرفين عليه كل النجاح والتوفيق

كما يسعدني أن أساهم بدور صغير لخدمة المحاسبين في مصر والوطن العربي قدر استطاعتي وتتمثل مساهمتي في دعوة جميع الأعضاء لتصفح موقع أرابيز أونلاين برعاية البيت الإستشاري للخبرة وعنوانه

www.arabizonline.com

كما أدعوكم للإنضمام للمنتديات المتخصصة للمحاسبين على إختلاف درجاتهم الوظيفية وكذلك المحاسبين المبتدئين وطلبة الكليات التجارية

المنتديات مفتوحة للجميع وأهلاً وسهلاً بكل الأعضاء ونتمنى منكم موضوعات ومشاركات هامة وقوية حتى نتمكن من خدمة مهنتنا التي نحبها وحتى نستفيد جميعاً بإذن الله

عنوان المنتدى

http://forum.arabizonline.com/vb/index.php

هام جداً

منتديات أرابيز أونلاين تعلن عن فتح باب طلبات مشرفين جدد للمنتديات وسيتم الإختيار وفقاً لعدد الموضوعات والمشاركات وأهميتها وكذلك عدد الدعوات للإنضمام للمنتدى

للمقترحات والأفكار أرسل على البريد الإليكتروني

info@arabizonline.com

للوظائف الخالية لجميع المحاسبين والوظائف الإدارية أرسل على البريد الإليكتروني

rec@arabizonline.com

رابط هذا التعليق

الإخوة الأعزاء

هذه أول مشاركة لي في محاورات المصريين عموماً وبالتحديد في محاسبين مصر

سعدت جداً بالتفاعل الرائع بين أعضاء هذا المنتدى وأتمنى لجميع أعضائه وكذلك المشرفين عليه كل النجاح والتوفيق

كما يسعدني أن أساهم بدور صغير لخدمة المحاسبين في مصر والوطن العربي قدر استطاعتي وتتمثل مساهمتي في دعوة جميع الأعضاء لتصفح موقع أرابيز أونلاين برعاية البيت الإستشاري للخبرة وعنوانه

www.arabizonline.com

كما أدعوكم للإنضمام للمنتديات المتخصصة للمحاسبين على إختلاف درجاتهم الوظيفية وكذلك المحاسبين المبتدئين وطلبة الكليات التجارية

المنتديات مفتوحة للجميع وأهلاً وسهلاً بكل الأعضاء ونتمنى منكم موضوعات ومشاركات هامة وقوية حتى نتمكن من خدمة مهنتنا التي نحبها وحتى نستفيد جميعاً بإذن الله

عنوان المنتدى

http://forum.arabizonline.com/vb/index.php

هام جداً

منتديات أرابيز أونلاين تعلن عن فتح باب طلبات مشرفين جدد للمنتديات وسيتم الإختيار وفقاً لعدد الموضوعات والمشاركات وأهميتها وكذلك عدد الدعوات للإنضمام للمنتدى

للمقترحات والأفكار أرسل على البريد الإليكتروني

info@arabizonline.com

للوظائف الخالية لجميع المحاسبين والوظائف الإدارية أرسل على البريد الإليكتروني

rec@arabizonline.com

هو دة شغل

انا دخلته لقيت في مجهود رائع عايز كل محاسبين اللى موجودين فى محوارات يدخلوا ويقلوا رايهم فيه

عايزين نشتغل صح يكون في حركة انسوا النقابة شوية مفيش فايدة منها

عايزين افكار جديدة تطور حالنا

يامحاسبين اتحدوا

لا يكفي ان تكون في النور لكي ترى......... بل ينبغي ان يكون في النور ما تراة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

|السلام عليكم

انا اسمى نور

اعمل محاسبة فى شركة خاصة

واتمنى ان اجد احد يمتلك كتاب قانون التجارة المصرية

واسمة الكامل(

القانون التجاري

الشركات التجارية في القانون المصري

دكتور/ محمود سمير الشرقاوي )

لو موجود عند حد الرجاء ارسالة لى ارجوكم

:lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

انا عضو جديد في المنتدى من البحرين وانا متأكد ان منتداكم الكريم ليس حكرا على المصريين فقط بس لكل العرب .. وكوني كعكم ليس غريب بل أخ وأخوته..

واتمنى تقبلوني في ملتقاكم للمحاسبين بحكم عملي كمدقق حسابات في شركة تدقيق KPMG

وأدرس حاليا ACCA

وانتى للملتقانا المحاسبي كل التطور والازدهار..

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...
الأخوة الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وكنت أتمني أن يوجد قسم لتحاورات محاسبين مصر

تلك الفئة المغلوب على مهنتها

اود الاشارة الي ان المحاسبين بصفة عامة فئة مطحونة رغم أن تجمع المحاسبين كبير جدا ولكن لا تجمعهم رابطة واحدة ونقابة التجاريين من أضعف النقابات المهنية وأقلهم في تقديم الخدمات لأعضائها فهناك فرق شاسع بين نقاية المحامين التي تقدم خدمات كبيرة لأعضائها وبين نقابة التجاريين والملاحظ ان التجاريين بعددهم الكبير قد تفرقوا الي ورابط ومن خلال تلك الروايط يتم

تقديم الخدمات وعلي سبيل المثال

هناك رابطة مأموري الضرائب التي تقدم خدماتها للاعضاء فقط بعيدا عن النقابة رغم أن أعضاء هذه الرابطة حالتهم أكثر من ممتازة وليسوا في حاجة الي هذه الخدمات

وفي رأيي المتواضع لن يكون للمحاسبين مستقبل الا من خلال نقابة قوية ومحترمة ومنتخبة ديمقراطيا ليكون للمحاسبين صوت واحد يطالب بحقوقهم

كيفية ذلك ؟؟ متروك للمحاسيبن انفسهم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...
الأخوة الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وكنت أتمني أن يوجد قسم لتحاورات محاسبين مصر

تلك الفئة المغلوب على مهنتها

اود الاشارة الي ان المحاسبين بصفة عامة فئة مطحونة رغم أن تجمع المحاسبين كبير جدا ولكن لا تجمعهم رابطة واحدة ونقابة التجاريين من أضعف النقابات المهنية وأقلهم في تقديم الخدمات لأعضائها فهناك فرق شاسع بين نقاية المحامين التي تقدم خدمات كبيرة لأعضائها وبين نقابة التجاريين والملاحظ ان التجاريين بعددهم الكبير قد تفرقوا الي ورابط ومن خلال تلك الروايط يتم

تقديم الخدمات وعلي سبيل المثال

هناك رابطة مأموري الضرائب التي تقدم خدماتها للاعضاء فقط بعيدا عن النقابة رغم أن أعضاء هذه الرابطة حالتهم أكثر من ممتازة وليسوا في حاجة الي هذه الخدمات

وفي رأيي المتواضع لن يكون للمحاسبين مستقبل الا من خلال نقابة قوية ومحترمة ومنتخبة ديمقراطيا ليكون للمحاسبين صوت واحد يطالب بحقوقهم

كيفية ذلك ؟؟ متروك للمحاسيبن انفسهم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

جمعية المحاسبين المصريين بالرياض مشهرة و مسجلة بالسفارة المصرية و اللي يحب يشترك فيها مقرها الدور السادس عمارة العزيزية الدور السادس تقاطع شارع الخزان مع شارع الوزير...و هي بتقدم خدمات علمية و مهنية كتيرة جدا

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 189
      فكره جت فى بالى على الرغم من انى مابقاليش فى الرياض الا شهرين ولكنى اتخنقت من البلد اللى مفيهاش حاجه غير الشغل والاكل والنوم و(الأسااااااافين) :sad: :) المهم قلت اعمل الموضوع ده يمكن الاقى حد زيى والفكره هى انى عايز اعمل جروب للمحاسبين الذين يتراوح سنهم من21 وحتى 26 واهوه عشان برضه يبقى فيه تقارب فى التفكير وياسلام بقى لو تبقى الشله دى من الرياض !تبقى عسل يعنى ممكن نتقابل ونخرج كمان ونخربها
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام مطلوب للعمل فى المدينة المنورة اتنين محاسبين حديثى التخرج فى مستشفى يكونوا جادين فى العمل (يقدروا ينقلوا كفالة) المرتب حوالى 2300 (ألفين وثلثمائة ريال) بالاضافة لبدل سكن وبدل مواصلات انا غير مسئول عن الوظيفة او الموضوع بس فيه حد طلب منى الاتنين المحاسبين دول وانا قولت اعرفكم يمكن يكون حد محتاج للوظيفة دى نسالكم الدعاء حسام عبد الفتاح
  • أضف...