اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إعفاء المغتربين من الجمارك بثلث قيمة عقد العمل

Recommended Posts

فيه حاجة عايز افهمها

مين وازاي نطالب بصورة تضمن تحقيق مطلبنا

لازم يكون فيه كيان كبير يعمل كده يعني مش واحد او مية او الف

علشان نقدر نثير حاجة زي كده المفروض يكون فيه حاجة زي اتحاد للمغتربين هو اللي يطلب كده ويقول كلمته

مصر بتستفيد مننا اكتر بكتير مما نتخيل

طب ليه مستخسرين فينا ده والناس بتعاملنا بالطمع ده

يعني هما فالحين ياخدوا مننا فلوس لما طلعنا بره ولما كنا قاعدين مش لاقيين حاجة محدش عبرنا

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

معلش حاجةاخيرة

الموضوع مش بس الجمارك ياريت يكون في اعفاءات ضريبية كمان

يعني احنا بندخل عملة اجنبية ومدخراتنا في البنوك لو مستثمر اجنبي بياخد اعفاء ضريبي وساعات جمركي على حد علمي لمدة معينة طب ليه احنا لأ

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

مش هانروح نعتصم امام ماسبيرو ولا نبيت فى التحرير

ومش صيد فى المية العكرة

لكن بنرفع عشان يفضل المطلب قائم

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

طيب ما نقول المغترب يشترى سيارة فى مصر معفاة من ضريبة المبيعات أقصد السيارة المصنعة فى مصر

وهو الفرق بين ثمن السيارة المصنعة فى مصر وفى أى دولة أخرى لأنه يتم تصدير السيارات من مصر لدول أخرى لتباع بسعرها المحدد من المصنع (الأم)

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

للرفع

موضوع مهم و يا ريت نحاول نتحرك فيه

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

للرفع

موضوع مهم و يا ريت نحاول نتحرك فيه

والله يامكاوى موضوع مهم وانا عارف الحظ الجميل اول ماننزل من السعوديه

وبعدها ب3 ايام هتلاقى الخبر بان كل مغترب له عربية من غير جمرك

ياريت بقى نعمل اى حركه نساهم فيها كلنا ونجمع توقيعات من اى مغترب عاوز الفكرة تتم

ونبعتها مطالبا لكل مكان ممكن يهتم

ايه رأيكم؟؟؟؟؟

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

ممكن اضيف رائى مع راىء الاخ الفاضل اوتاكا

وهو فعلا انا عوزة سيارة فى مصر طب ما انزل مصر واشترى منها بدل ما اشترى من بره واتعب نفسى على بال ما دخلها مصر وارجع اشتكى من الجمارك اللى بنكلم عنها واللى فرضنها علينا ..........

هما فرضين جمارك خلاص خليها بقى على اللى يشترى من بره هنشترى السيارة من مصر وبعدين بتقولو تعب السنين مين ده اللى عنده استعداد يضيع تعب الغربه والسنين فى ثمن سيارة :o

واذا اكلمنا ياترى هنلاقى اللى يهتم بكلامنا ولا هنأذن فى مالطا ذى مابيقولو

ياسيدى الفاضل انت ببتكلم عن سيارة وهتشتريها بفلوسك اومال المشاكل التانية بالنسبة للمغتربين

انا واحدة مغتربه وقدمت على سكن للشباب فى بلدى تابع للمحافظة ومع انى بنت البلد وزوجى ايضا كذلك وهدفع المبلغ المطلوب ذى اى واحد وللاسف اوراقى رفضت من الجه المسؤاله تعرف ايه كان السبب ( انى مغتربه ) هل ده يمنع حقى فى الحصول على المسكن؟؟؟؟؟؟ :angry2:

المشكلة ان حكومتنا بتعتبر ان المغترب ده خلاص مش مصرى ولا من البلد وبيتعامل كانه غريب او سائح

ده لغايه الان بيحسبونا على تصريح العمل مش كفاية الواحد سايب لهم البلد والوظيفة لا كمان بيحسبوه mfb:

وبعدين فى حاجة كمان لما هو بياخد الجمارك دى ليه بقى حاطت الشروط اللى عملنها دى على حد علمى الموديل وانه يكون المالك الاول صح كلامى ده وحاجات كدا معقده يعنى لا بيرحم ولا بخلى رحمه ربنا تنزل

ولكن نتمنى يا اخ عصام ان الموضوع يلاقى اهتمام لكن معذرة انا مش مستوعبه قصدك اوى بخصوص موضوع عقده وراتبه ؟؟؟ للمغترب

رابط هذا التعليق

الى الاخوة والاخوات الافاضل المعلقين على الموضوع بضرورة الشراء من مصر الفكرة اننى فعلا مغترب وامتلك سيارة فى البلد التى اعيش بها حاليا وانا مغترب منذ اكثر من عشرون عاما السؤال هو الا يحق لى ان احضر سيارتى معى الى مصر عند عودتى نهائيا بدون جمارك بعد طول فترة الغربة اسوة بدول فقيرة مثل الاردن التى تتيح للمغترب لمدة معينة ان يرسل اغراض بيتة وسيارته بدون جمارك

كثير منا وبعد طول فترة غيابة وارتفاع تكاليف معيشتة مع مرور الوقت لا يستطيع ان يشترى سيارة جديدة ومع ذلك يضطر لبيع سيارتة عند نزولة نهائى بسبب اجراءات مصلحة الجمارك التعسفية التى لا تخدم سوى لصوص النظام البائد لعنة الله عليهم وعلى امثالهم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم

ممكن اضيف رائى مع راىء الاخ الفاضل اوتاكا

وهو فعلا انا عوزة سيارة فى مصر طب ما انزل مصر واشترى منها بدل ما اشترى من بره واتعب نفسى على بال ما دخلها مصر وارجع اشتكى من الجمارك اللى بنكلم عنها واللى فرضنها علينا ..........

هما فرضين جمارك خلاص خليها بقى على اللى يشترى من بره هنشترى السيارة من مصر وبعدين بتقولو تعب السنين مين ده اللى عنده استعداد يضيع تعب الغربه والسنين فى ثمن سيارة :o

واذا اكلمنا ياترى هنلاقى اللى يهتم بكلامنا ولا هنأذن فى مالطا ذى مابيقولو

ياسيدى الفاضل انت ببتكلم عن سيارة وهتشتريها بفلوسك اومال المشاكل التانية بالنسبة للمغتربين

انا واحدة مغتربه وقدمت على سكن للشباب فى بلدى تابع للمحافظة ومع انى بنت البلد وزوجى ايضا كذلك وهدفع المبلغ المطلوب ذى اى واحد وللاسف اوراقى رفضت من الجه المسؤاله تعرف ايه كان السبب ( انى مغتربه ) هل ده يمنع حقى فى الحصول على المسكن؟؟؟؟؟؟ :angry2:

المشكلة ان حكومتنا بتعتبر ان المغترب ده خلاص مش مصرى ولا من البلد وبيتعامل كانه غريب او سائح

ده لغايه الان بيحسبونا على تصريح العمل مش كفاية الواحد سايب لهم البلد والوظيفة لا كمان بيحسبوه mfb:

وبعدين فى حاجة كمان لما هو بياخد الجمارك دى ليه بقى حاطت الشروط اللى عملنها دى على حد علمى الموديل وانه يكون المالك الاول صح كلامى ده وحاجات كدا معقده يعنى لا بيرحم ولا بخلى رحمه ربنا تنزل

ولكن نتمنى يا اخ عصام ان الموضوع يلاقى اهتمام لكن معذرة انا مش مستوعبه قصدك اوى بخصوص موضوع عقده وراتبه ؟؟؟ للمغترب

سيدتى بنت النيل

من الظلم ان نطلب كل المميزات لانفسنا وننسى الاخرين

فى مصر من هم فى اشد الحاجه الى شقة المحافظة من حضرتك

حضرتك عايشه فى الغربه فى شقه وتملكى اكيد عربية

فى مصر الاف من المصريين لا يتعدى راتبهم 600 جنيه متزوجين ويعيشون مع اهلهم او يحلمو بالزواج وامتلاك شقة ولو اوضة واحده يتجوزو فيها بالتاكيد ليس من حق سعادتك الحصول على شقة المحافظة واغتيال احلام اسرة فقيرة لتقضى فيها اجازتك السنوية او لتغلقيها لاحد ابنائك فى المستقبل

يجماعه لازم نحس ببعض

بخصوص السيارة وان ممكن نشتريها من هناك اكيد ده هيكون اهدار للمال

فالسيارة هنا فى الغربه شئ اساسى وضرورى ولا يمكن الحياه بدونها فمن الحتمى ان تشترى سيارة هنا لكن عند العوده نهائى انت مضطره لبيعها بنص تمنهابغض النظر عن حالتها واستخدامك النظيف ليها منذ ان كانت زيرو ان لم يكن اقل والعوده الى مصر لشراء سيارة جديدة مرة اخرى من هناك بضعف تمنها

انا لا ارى انه من الواجب حصولنا على ميزة اعفاء جمركى دونا عن اهلنا فى مصر ليه احنا مندفعش جمارك وهما بيتحملوها على كل سيارة جديده

واذا كنا اخترنا العمل بالخارج فهو اختيارنا احنا وحلم كتير من المصريين فى الداخل بلاش نصور الغربه على انها ظلم وقع علينا الحمد لله الرزاق فكل منا سعى جاهدا عشان يسافر يكون نفسه ويكسب بره وبعدين فى النهايه بنقول احنا ضحايا ومظلومين لان ظروف البلد صعبه فى حين ان المصريين بداخل يعانون نفس الظروف الصعبه اللى هربنا احنا منها بالاضافه الى قله الفلوس وضعف المرتبات

لكن انا ارى انه من العدل ان يتم تعديل قانون الجمارك الخاص بالسيارات للمغتربين بحيث يسمح بدخول سيارات الايجار المنتهى بالتمليك واللتى يكون المالك الاول لها هو البنك او التوكيل وان يتم الغاء شرط التملك فى نفس سنة الموديل على يستبدل بشرط امتلاك السيارة وهى زيرو بغض النظر عن امتلاكها فى نفس سنة الموديل او بعدها

واود التذكير ان جمارك السيارات بناء على السعه اللترية ليس الغرض منها فقط حماية الصناعه المحلية ولكن ايضا دعم البنزين فلا يمكن ابدا ان نسمح بدخول سيارات 2500 سى سى لتلتهم البنزين وتلتهم الدعم معه اظن اخوانا فى الامارات ودول الخليج غير السعوديه عرفين سعر البنزين كام هناك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...