اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إعفاء المغتربين من الجمارك بثلث قيمة عقد العمل

Recommended Posts

الأخ الكريم Osa : هناك فرق بين تأشيرة الهجرة والعمل كما تعلم .. المهاجر لا يجدد تصريح العمل ولن يحتاج للنزول بعفش وسيارة لمصر فى اغلب الاحوال ولكن بمبادئ المساواة بين المصريين فى الدستور من حقه الحصول على حقه بصيغه اخرى يجب التفكير فيها .. موضوعى يخص المغتربين الحاصلين على تاشيرة عمل وهم الغالبية ودول راجعين راجعين مهما طال الزمن .

الاخ الكريم عصام: انا اعلم تماما الفرق بين الهجره وبين الاغتراب للعمل وبالطبع اوافقك فى كل ما تقوله ولكنى اقول ان تصريح العمل لا يطلب من الذين يعملون فى دول اجنبيه وليس هجره ، حيث ان مأمور الجوازات لا يطلبه اصلا منهم وهذا اكبر دليل على ازدواجيه الحكومه فى قوانينها التى تطبقها على المغتربين لدول عربيه من باب ان دول غلابه!!!! وربنا يوفقك واحنا كلنا معاك والاقتراح الخاص لتنفيذ فكرتك يمكن عمل التالى:-

1. الحصول على توقيع عدد كبير من اصدقائنت بالموافقه على فكره المشروع

2. بعد ذلك يتم ارسال نسخه بالبريد الى (جرائد المعارضه بالطبع لا يوجد امل فى جرائد الحكومه/ وكذلك نسخه الى عناوين مجلس الشعب / وزيره القوى العامله .....)

وربنا يسهل ما هو اصل الحكومه مش متعوده تبص لينا على اننا بنىأدمين احنا كلنا بنسافر ونتغرب علشان ندفع الجزيه للباشا الكبير وولاد الباشا الكبير بمعنى اخر انا باصحى الصبح كل يوم وباقول ربنا يستر احسن يطلع قانون نتحاسب فيه على الهوا اللى بنشمه فى مصر ، دى حتى اللى ماتوا من العباره الحكومه كان ناقص تقولهم احمدوا ربنا اننا سمحنا ليكم تموتوا !!!! من غير ما ناخد منكم حاجه

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم hI : ازيك يا هندسة .. انت زومل بقى ؟:blink: .. مخنوق اوى من مصر كده ليه ؟ .. يا سيدى والله فيها أمل بس نتحرك ومنسكتش .. فاكر ايام جمعية ستات المعادى لما قاطعوا اللحمة ونزل تمنها غصب عن الجزارين ( مع ان والله ايامها كانت اللحمة تقريبا مقطعانا :angry2: لكن ربك كريم ) .. الشئ اللى مش عاجبك متشترهوش .. والشئ اللى مقتنع انه غلط متعملوش .. ببساطة ..الحياة مش هاتتكرر والامتحان مفيهوش اعذار ..و المسئولية شخصية .. وبلاش الله يكرمك موضوع اللى عايزنا نعمله واحنا وراك يا ريس .. مخك زى مخى بالضبط .. وحماستك الجارفة اللى فى ردك ربما تفوق حماستى .. وافكارك يمكن تكون افضل من افكارى .. ابتدى بنفسك ودور على المصلحة العامة اللى هى فى النهاية مصلحتك ومصلحتى .. ومتقوليش الجمارك فيها مصلحة للبلد .. بالعكس دى بتكره البنى ادم فى البلد وبتخلى اللى راجع يبقى ندمان على العيشة اللى كان عايشها وكلم اى حد كان مغترب وانت تعرف الاحساس الجماعى ده .. وحسرته وهو متمرمط فى الجمارك واللى ما يتسموا بيبعوا ويشتروا فيه .. ده غير اللى باعه بتراب الفلوس .

الاخ الكريم عصام

انا الحمد لله تمام ويشرفنى يا باشا انى ابقى زمل ده شرف ليه

اما مخنوق من مصر ليه فهى الافضل تقول مخنوق على مصر ليه افضل........ و ليه دى ممكن يكتب فيها دووين مش عارف انت اخر مره نزلت مصر امتى :closedeyes:

اما موضوع الامل ده يدينى و يديك طولت العمر لان الحال من سى الى اسوا ما علينا

اما موضوع اللى مش عجبك ماتشترهوش ده تمام ............اما اللى مقتنع انه غلط ما تعملوش ده غريب شويه .......... انا شايف ان المرور فى مصر قمه الغلط مش حنزل من البيت يعنى و لا ايه :blink: يعنى الغلط في كل حته و انت مجبر تعملوا مش بالمزاج يا باشا المرحله دى عدت خلاص.......... اما لو حاجه على الصعيد الشخصى فاكيد لو غلط مش حتتعمل ده حيبقى بمزاج الانسان بقى (وما اعتقدش ان في حد يحب يعمل الغلط)

و انا مش شايف يا باشا انى فى اى حاجه فى كلامى تدل على موضوع كلنا وراك يا ريس ده انا بقول يا ريت تقولنا الايميلات و الجهات اللى عايزنا نخطبها

بس ده لان اكيد الحاجات دى عندك موجوده ده اللى فهمتوا من كلامك انت اقترحت حمله و انا داخل اساهم مش عارف وصلك المعنى ده منين :angry2:

و انا ما قولتش ان الجمارك فيها مصلحه البلد انا بالعكس تمام مش عارف بردوا ايه اللى فى ردى خلاك تظن كدا

عموما يا باشا انا معاك ( كلنا وراك يا ريس ) :blink:

ويجعلوا عامر

اخى جاوز الظالمون المدىىىىى........فحق الجهاد و حق الفداءءءء

رابط هذا التعليق

الأخوة osa و hi الاعزاء :

شاكر جدا التفهم والايجابية وعلى بركة الله :

في الممنوع

تقديم : مجدي مهنا

البريد الإلكتروني : felmamnoaa@dreams.tv

حوار ساخن جدا

تقديم : منى الحسينى

البريد الإلكتروني : hewar@dreams.tv

الحقيقة

تقديم : وائل الابراشى

البريد الإلكتروني : elhaea@dreams.tv

العاشرة مساءا

تقديم : منى الشاذلى

البريد الإلكتروني : al3ashera@dreams.tv

قناة ام بى سى

البريد الإلكتروني :contact@mbc.net

جريدة المصريون : جريدة يومية مستقلة

info@almesryoon.com <info@almesryoon.com

باب ديوان المظالم او للمواطن رأى http://www.almesryoon.com/Page.asp?Page=4

فى برنامج قلم رصاص - تقديم / حمدى قنديل

http://www.dubaitv.ae/programs.asp?PNO=3&a...P=5&pType=1

ادخل على لنك البرنامج -اتصل بنا - وضع الرسالة تحت بند مقترحات .. لم اجد ايميل مباشر للبرنامج

وفى اليوم السابع لمحمود سعد .. ضاع منى مع انى باعتله ايميل قبل كده عليه .. فى لصحف المعارضة .. فى البيت بيتك .. واللى يعرف اى ايميلات لبرامج او صحف يضعها .. كلمتين فى برنامج من دول احسن من 10 مواضيع هنا بكل امانة .. وشدوا حيلكم .

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم Osa : هناك فرق بين تأشيرة الهجرة والعمل كما تعلم .. المهاجر لا يجدد تصريح العمل ولن يحتاج للنزول بعفش وسيارة لمصر فى اغلب الاحوال ولكن بمبادئ المساواة بين المصريين فى الدستور من حقه الحصول على حقه بصيغه اخرى يجب التفكير فيها .. موضوعى يخص المغتربين الحاصلين على تاشيرة عمل وهم الغالبية ودول راجعين راجعين مهما طال الزمن .

الاخ الكريم عصام: انا اعلم تماما الفرق بين الهجره وبين الاغتراب للعمل وبالطبع اوافقك فى كل ما تقوله ولكنى اقول ان تصريح العمل لا يطلب من الذين يعملون فى دول اجنبيه وليس هجره ، حيث ان مأمور الجوازات لا يطلبه اصلا منهم وهذا اكبر دليل على ازدواجيه الحكومه فى قوانينها التى تطبقها على المغتربين لدول عربيه من باب ان دول غلابه!!!! وربنا يوفقك واحنا كلنا معاك والاقتراح الخاص لتنفيذ فكرتك يمكن عمل التالى:-

1. الحصول على توقيع عدد كبير من اصدقائنت بالموافقه على فكره المشروع

2. بعد ذلك يتم ارسال نسخه بالبريد الى (جرائد المعارضه بالطبع لا يوجد امل فى جرائد الحكومه/ وكذلك نسخه الى عناوين مجلس الشعب / وزيره القوى العامله .....)

وربنا يسهل ما هو اصل الحكومه مش متعوده تبص لينا على اننا بنىأدمين احنا كلنا بنسافر ونتغرب علشان ندفع الجزيه للباشا الكبير وولاد الباشا الكبير بمعنى اخر انا باصحى الصبح كل يوم وباقول ربنا يستر احسن يطلع قانون نتحاسب فيه على الهوا اللى بنشمه فى مصر ، دى حتى اللى ماتوا من العباره الحكومه كان ناقص تقولهم احمدوا ربنا اننا سمحنا ليكم تموتوا !!!! من غير ما ناخد منكم حاجه

صديقى العزيز

المغترب فى الخارج فى بلد اجنبى مطالب بالحصول على اذن عمل الهم إلا اذا كان حصل على جنسيه البلد الذى يعمل بها

ولكن الملاحظ انه عند حضور المهاجرون او المغتربون فى الخارج لمصر فهم:

اما انهم يدخلون بجوزات سفرهم الاجنبيه بحجه التمتع بحمايه بلدهم الجديد أولشويه منظرة

واما انهم يدخلون بجوازاتهم المصريه كمصريين للهروب من تحويل مبلغ معين و من صرف مبلغ معين اثناء اقامتهم فى مصر

لذلك فانا اقترح

لو دخل هذا المغترب بجوازة المصرى وجب عليه دفع ثمن تصريح العمل لدى جهه اجنبيه

اما لو دخل مصر بجواز اجنبى وجب معاملته معامله السياح وليس بمعاملته بتأشيرة من اصل مصرى

الاخ الفاضل انا اتفق معك في كل ما قولت و على استعداد تام للمساعده

انا مغترب جديد لانج لكن من قبل حتى السفر و انا مخنوق من موضوع الجمارك ده

واحد ساب البلد وطفش (على راى طلعت السادات امبارح في تسعين دقيقه )

وبيحاول ياخد فرصتوا في اى مكان ثانى عايزين منه ايه مش فاهم

انا كنت مهندس في مصر و بمرتب حلو و الحمد لله ورفض السفر و الله و الله اكثر من مره و على مرتبات اعلى من اللى طلعت عليها الان كان عندى امل ان الدنيا في مصر حتتغير و لازم نحاول و كلام من ده.........( وشعارات و احلام كنت عايش فيها .. اهبل بقى تقولوا ايه ) و انا اقدرت اجوز و اجيب سياره و الحمد لله.......... قبل السفر ............ لكن كان طلع عينىىىىىىىى وشوفت اللى محدش شافوا وقولت جيه وقت الواحد يريح شويه لاقيت الحال من اسوا الى اسوا و الاسعار عامله زى الطوفااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان محدش قادر يوقفوا.

انا اتعودت على اسلوب معيشه معين لاقيت انى بعد فتره لان استطيع ان انى اتحملوا و لو تحملتوا ما بقيتش قادر اعيش في اللى بنشوفوا كل يوم في مصر

من مصايب و كوارث وشوراع زباله ........... وموصلات زباله ............ و مرور زباله .............. وحاجه تقررررررررررررررررررف بجد و الله

اللى يزعل يزعل بقى و بلاش نحط راسنا في الرمل زى النعام .......... طلعت السادات امبارح بيقول الشباب بتاعنا غرق امام ايطاليا وهو داخل مش شرعى (شباب جامعى يا عالم يا ناااااااااااااااااااااااااااااااااااس بيهرب وبيدخل بلاد الناس غير شرعى .... يا ترى حيشتغل ايه ده )

يردوا يقولوا مساعد السفير لقد قمنا وقاعدنا ومين راح ومين جيه و فلان عمل و علان سواء بس الشباب هو اللى هرب مننا عشان كدا مش عارفين عنه حاجه

رد عليه طلعت السادات قالوا و 97 شاب اللى فى الكويت بياكلوا من صفايح الزباله ( يا عالمممممممممممممممممممممم يا خلق صفايح الزباله باقينا كلاب )

يرود التانى بمنتى العزه و الكرامه لا يوجد مصرى ياكل من صفايح الزباله و نحن و هم و بتنجان و اى كلام رد طلعت و قالوا الكلام مكتوب في الجرائد الكوتيه و ممكن تتاكد ومعايا فاكس من العيال باعتينوا هنا اهوه

لكن و لا الهواءشباب بيهرب و ناس بيتنصب عليها و هى مسافره بعقووووووووووووووووووووووووود رسمى (تخيلوا رسمىىىىى)

ويرجعوا يسالوا على الجمارك و يحسبوك على النفس اللى بتتنفسوا لما ترجع مصر حق البلد حق مصر وفين حقنا احنا على مصر في مرعات مصر لينا لما حاولنا نعمل حاجه لنفسنا و ليها فين

فين الناس اللى بتشوفنا بره عاملين ايه و بيتعمل معانا ايه و بنروح فين و بنعمل ايه فين فين فين فين فين فين

وعايزين جمارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررك هما مش عايزين جمارك هما عايزين كل اللى انت عملتوا في عمرك كله اللى جوه بيعرفوا ياخدوه اللى بره لازم نلاقيلوا صرفه

انا اسف على طول الرررررررررررررررررررررد و اسف عن الخروج عن الموضوع اعلمممممممممممم تمام العلم ان نص الناس كالعاده لان تقرا الرد

ولكن مش مهم كل واحد بيرود ردود خلاقه مبدعه يا سلااااااااااااااااااااااااااام على الحلاوه

كل واحد خلاص بقىىىىىىىىىىىىىىى علامه كبير المحللين و اى حد يحاول يقول حاجه مختلفه يا ويلوا يا سواد ليلوا فرقنا ايه احنا هنا عن بره مش عارف

اتمنى ان الرد ده يوصل للناس و الناس تشوفوا (مع العلم انى كنت مشرف في اكثر من منتدى قبل ذلك و لم اقوم بقول كلمه واحده خارجه او غلط في حد و الحمد لله )

ياريت يا باشمهندس عصام تكتبلنا الايميلات اللى عايزنا نخاطبها و الاشخاص اللى عايزنا نراسلهم و اهى محاوله ليه لا حنخسر ايه يعنى

ويجعلوا عامر

( ملحوظه في سيارات اقل من 1600 وسعر بيعها في مصر اعلى بكتيررررررررررررررررررررررر من النسبه اللى انت قولتها يا اخ عصام بكتير اوى )

لا اعلم يا اخ هاى الى اى بلد هاجرت ون كان من المؤكد انك لم تهاجر الى بلد غربى

فالمواطن الغربى يدفع للدوله فى كل عام الضرائب المخصصه عليه حتى ولو كان يعمل خارج بلدة

رابط هذا التعليق

أخى العزيز osa

اسلوب جمع التوقيعات اعتقد مش هاجيب نتيجة ، الافضل تحريك الاعلام وعرض القضية من القمة على اكبر عدد ممكن عبر الفضائيات والتحرك افقيا عبر الاصدقاء والمعارف لعرض الفكرة واخد تعهد بالتحرك من اجلها بنفس الوسيلة .. ايميلات لمراكز الاعلام الكبرى

الأستاذ الكريم على بابا : شرفنى مرورك على الموضوع

الأخوة الأعزاء جميعا ً : أرجو التركيز على الفكرة ومناقشة سبل التحرك ولا داعى لتشتيت الموضوع فى الفرعيات والتفاصيل .. اتمنى اضافة المزيد من الايميلات الهامة لنرسل لها نفس الرسالة .

رابط هذا التعليق

الاخ عصام

انت بتقول لا داعى لتشتيت الموضوع فى فرعيات وتفاصيل

والتركيز على الفكرة

طب مش عشان نكون متفقين على الفكرة والمطالبه بتنفيذها والاخذ بها فى الاعتبار لابد

من دراستها وان تكون خاليه من اى مشاكل او عوائق ممكن انها تقابل اى حد من المغتربين والا يبقى احنا كدا نفذناها لمصلحه ناس وروطنا ناس تانية وحرمناهم من الاستفادة منها

ولا يعنى انا او اى حد يقول عندى فكرة كلنا نقول ماشى فكرة رائعه بدون مناقشتها ونشوف ايه اللى صح فيها وايه الغلط منها

انا عن نفسى كنت موافقه على فكرتك ولكن بعد مناقشتها مع بعض الناس المغتربين هنا فى نظرى مش هتنفع

حكايه انهم يحسبو الجمرك على عقد العمل

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

السادة الافاضل طيور الكنانة المغتربه والمهاجرة

اتابع شهريا مجلة اخبار السيارات على الانترنت وكلى امل ان تقع عينى على خبر اعفاء المغتربين من جمارك السيارة الاولى واجد غرابة شديدة فى الوضع الحالى لمعاملة المغتربين اللذين راح شبابهم واغلى لحظات العمر خارج وطنهم واذا بهم يسلمون معظم النتائج على اعتاب مصر عند النزول اليها .

احبائى لقد طالعت العدد السابق ورايت ايجابية من بعض الاخوة اللذين طالبوا بذلك صراحة بل وباعفائهم من العفش اسوة بالدول الاخرى العربية وغيرها

السيد الفاضل / عاطف زيدان

AS WR WB , i am sorry to write in english but i have no arabic in my computer.......

i have 3 Questions

1- homa el moghtarebyen daya3oo 7ayatehom 3ashan meennnnnnnnnn!!!

2- hwa meen 3atef Zeydan

3- hwa meen mestraya7 ...el nass elli gwa walla elli barra Masr.....!!!!

3ala fekra ana 3ayesh barra Masr

Thanks

hope it is allowed to write in english here

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة بنت النيل :

والله حيرتينى .. وكأننا فى مجلس الشعب - لجنة القوانين ..نعد صياغة نهائية للقانون .. هذا لم يحدث .. وحتى يحدث ان شاء الله لابد من توصيل المعلومة لاكبر عدد ممكن .. وتنبيه الناس لحقوقها .. هذا غرضى ونيتى من الموضوع .. انا مش رئيس جمهورية هنا اقول كن فيكون .. انا عايز حقى فى شقى غربتى .. محدش يقصص منه بدون وجه حق .. عايز انزل وانا حاسس ان البلد بترحب بيا مش بتحطمنى وانا داخلها .. عايز السيارة فى مصر بسعر عادل او يسبونى ادخل بعربية وميدخدوش الفرق فى جيبهم .. ايه الصعب فى كده ..؟

وليه ندخل الموضوع فى الهجرة والضرائب والوضع العام فى مصر والفرق بينها وبين الاغتراب والجمارك والوضع بره مصر

مش هانعرف نركز على المعنى المطلوب كده .. وده دايماً اللى مضيع حقوق المصريين ..

نركز يا جماعة لو تكرمتم وهنا اتحدث لمن اقتنع بالمعنى ويريد توصيله معى ..

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

اوكى يا اخ عصام اتفقنا عشان نركز فى الموضوع وماندخلش فى متهات تانية وممكن تكون بعيدة عن صلب الموضوع

يبقى نقترح شىء مفيش فيها عوائق او ممكن يكون فيه مجادلات

الموضوع دخل فيه حكايه الهجره والكلام ده كله لان كان فيه اقتراحك عقد العمل فطبيعى لازم الكل يستفسر على حسب وضعه مظبوط هقولك شىء هو اللى ممكن يكون حل وفكرة ده فى رائى معرفش بقى بالنسبة للسادة الاعضاء والمغتربين هيكون اذاى

انت وانا وكل المغتربين بيطلبو بابسط حق ليهم وهى اعفاءهم من الجمارك على السيارات اوالاثاث ( العفش مثلا )

اوكى طبعا من حقى عن عودتى لمصر ان احتفظ بكل مايخصنى من سيارة من اثاث اى شىء اتفقنا

هنا بقى نقول ان يكون الوضع مختلف بالنسبة للمغترب بمعنى

انه من حق كل مغترب خارج مصر لمده 5سنوات بحد اقصى ان ينزل سيارة واثاث او مايتطلبه من اغراض شخصية له

بدون جمارك ولكن تحسب له كرسوم رمزية مثلا ضريبة مبيعات اللى مش عارفين هى ايه اصلا :ph34r:

وكمان ملوش دعوة بنوع السيارة مش يجى يقولى لازم تكون موديل السنة يعنى انا مثلا انا جيت الكويت سنة 95

وشريت سيارة موديل السنة وحيبت فى 2000 ارجع بلدى واستقر وسيارتى بحالة ممتازة يقولى لاء ماينفعش لازم موديل السنة لاء ويقولك لازم تكون انت المالك الاول لسيارة

طب اذاى دانا لو شريتها موديل السنة وانا المالك الاول لها يبقى دفعت اللى معايا تمنها على بال بقى ما جيب له رسوم جماركها اللى هو فرضها عليا تكون فات مودلها بخمس سنين على الاقل

يبقى اللى نطالب بيه كالاتى بالمختصر ( من حق كل مغترب خارج مصر لمده 5 سنوات او اكثر اعفاءه من الرسوم الجمركية على اغراضه الشخصية مثل السيارة والاثاث ويحسب له كرسوم رمزية فقط ) بالاخذ فى الاعتبار انه سيمنح ذلك للمره الواحدة فقط

ده حل ممكن يكون خالى من المناقشات والخوض فى امور بعيدة عن الفكرة

وعلى فكره انابحاول اتوصل لقناة دريم لبرنامج العاشرة مساء لطرح الموضوع عليهم لمناقشته بس لاسف مش عارفه اذاى اوصلهم لكن هحاول لان احنا عوزين الفكرة تتناقش امام الجميع مش بس مجرد شكوى مقدمه تحفظ بدرج مكتب ولازم نعرف فين بالظبط الجهه المسؤله اللى نتوجه لها والكل وليس فرد واحد او اتنين ولكن باسم كل المغتربين المصرين باى بلد كانت

ومعلش اعذرنى اذا كنت حيرتك شوية معايا -_-

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

دي صيغة خطاب ارسلتها لكل الايملات اللى وضعها الاستاذ عصام ابو الفتح

قد يقول البعض أنها مشكلة بسيطة أو أنها مشكلة تتعلق بالرفاهية ولكن الأمر على خلاف ذلك فهو يحمل معاني كثيرة تبرز مدى تقدير البلد لأبنائها المغتربين من أجل لقمة العيش ومدى خوفها على مصالحهم ورعايتها لهم وشملهم بمعاملة طيبة تجعل الولاء يزيد في قلوبهم لبلدهم بدلا من أن يتحولوا للكفر بكل شىء حتى وطنهم المشكلة ياسادة تتعلق بالمغتربين وليس بخافي على أحد معاناتهم في بلاد الله وليس بمبهم أيضاً ارتباطهم ببلدهم الأم مصر وكذلك حجم الفائدة التي تعود على البلد منهم ولكن الخافي على الكثير وخصوصا صانعي القرار هو ما يتعرض له هؤلاء من اضطهاد ليس من البلاد التي يعملون فيها - وإن كان ذلك حاصل فعلا لهم - ولكن من أمهم "مصر" المغترب يعامل معامله أقل ما توصف به أنها عنصرية مزرية متعالية لا تراعي مصالحه بقدر ما يقصد منها مص دماءه و انتزاع أخر مليم في جيبه فالمغترب العائد يتعرض لتعسف شديد في مسألة الجمارك على السيارات وكأن المقصود هو منعه من اقتناء سيارة رغم انه أشتراها بعرق وجهد مضني وسنوات عمر ضاعت.. أما آن آوان لتغيير هذه الطريقة البائدة في التعامل مع المغتربين على الأقل إعفاء الأثاث من الجمارك وتخفيض الجمارك على السيارات حتى ولو وضع شرط قضاء 5 سنوات على الأقل في الخارج

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

اخى الكريم الحلوانى :

يشرفنى ان تكون مشاركتك الاولى فى المنتدى فى هذا الموضوع خصوصا انها جاءت بعد 8 شهور من الصمت منذ تسجيلك :D .. واتمنى ألا تكون الأخيرة !!

أخى الفاضل الكتابة بالانجليزية ليست ممنوعة ونستطيع ان نقرأ ما تكتب ونرد عليه .. ولكن بشرط أن تكون قد قرأت ما كتبناه أولاً .. وهذا للاسف واضح انه لم يحدث من خلال اقتباسك جزء مقطع من كلامى ومن خلال اسئلتك التى اجابتها فى سياق الموضوع لو قرأته بتمعن بعض الشئ

تحياتى لك

الأخت الكريمة : بنت النيل ..

اتمنى الا تستغل الفكرة من قبل تجار الشنطة فيكون السفر من اجل العمل هو العنوان ولكن الهدف هو البقاء اقل فترة ممكنة والنزول بعفش وعربية بدون تبرير .. اذا تحول الموضوع لتجارة فاعتبريه منتهى قبل ان يبدأ ..

لا تنسى ان الهدف من الموضوع حماية حقوق المغتربين .. وليس خلق نوع جديد من التجارة .

حد ادنى من العمل سنتين ضرورى .. وعقد العمل هو التبرير .. التصديق من السفارة توثيق رسمى اول بأول .. ساعتها يكون مفهوم عند الدولة ان ده راجل فعلا كان بيشتغل وان شغله ممكن يجيب منه قد كده سيارة وعفش .. لازم يكون فى منطق فى الموضوع .. انتى نسيتى ان انا ممكن اكون حرامى ولا مهندس ولا حاجة .. بلاش عامل مصيبة والفلوس مش بتاعتى اصلا واشترى كل اللى انا عايزة وانزل بيه .. وبعدين عايزاهم يرحبوا بيا ويدفعونى رسوم رمزية !!!

لاضرر ولا ضرار ..وقلت لازم كل الاحتياطات تتاخد حسب المنطق والمعقول بما يحمى الحقوق ولا يضيعها .

الفكرة متفقين عليها والصياغة الاوليه للفكرة كما اوضحت سابقا يجب اخذ الاحتياطات الضرورية فيها .. اما نشر الفكرة فمسئوليه كل من اقتنع بها .. وهذا هو المطلوب الان .. جزاك الله خير على محاولاتك فى ذلك .. والمشاركة رقم 23 كان فيها الايميلات المطلوبة ومنها الخاص بالعاشرة مساءاً !!

على العموم ;)

في الممنوع

تقديم : مجدي مهنا

البريد الإلكتروني : felmamnoaa@dreams.tv

حوار ساخن جدا

تقديم : منى الحسينى

البريد الإلكتروني : hewar@dreams.tv

الحقيقة

تقديم : وائل الابراشى

البريد الإلكتروني : elhaea@dreams.tv

العاشرة مساءا

تقديم : منى الشاذلى

البريد الإلكتروني : al3ashera@dreams.tv

قناة ام بى سى

البريد الإلكتروني :contact@mbc.net

جريدة المصريون : جريدة يومية مستقلة

info@almesryoon.com <info@almesryoon.com

باب ديوان المظالم او للمواطن رأى http://www.almesryoon.com/Page.asp?Page=4

فى برنامج قلم رصاص - تقديم / حمدى قنديل

http://www.dubaitv.ae/programs.asp?PNO=3&a...P=5&pType=1

ادخل على لنك البرنامج -اتصل بنا - وضع الرسالة تحت بند مقترحات .. لم اجد ايميل مباشر للبرنامج

أخى الكريم لخبطة .. جزاك الله خيرا على تفاعلك الايجابى .. كنت اتجهز لاعداد ملخص كامل للموضوع ولكن موعد السفر قريب جدا ..فضلا لا امراًُ .. ارجو اذا كان لديك الوقت عمل ملخص للموضوع وللمبررات وللضوابط الاساسية وطرحها على الاخوة حتى تتضح الصورة للقراء الجدد .. وشكرا جزيلا اخى العزيز .

الاخوة والاخوات الافاضل .. مشاركتى القادمة ستكون من مصر .. تحياتى لكم جميعا

رابط هذا التعليق

لماذا لا نترك صياغة القانون لاهل الاختصاص لانهم لن يسمحو لك بتفصيل قانون على مزاجنا

ولكن علينا فقط بالمطالبه بوجود قانون

وربنا معاكم ويوفقكم

رابط هذا التعليق

إخوتى الأعزاء

السلام عليكم و رحمة الله

أحيى الأخ صاحب الموضوع و الإخوة المشاركين فهو موضوع غاية فى الأهمية و متشعب كثيرا

أعتقد انه اساسا موضوع داخلى و لا يخص المغتربين

حيث أن الدولة تحمى الصناعة المحلية و لو كانت فاشلة و هذا هو مربط الفرس

كم دولة فى العالم تتبع هذه السياسة؟

وهل الشعب موافق على هذه السياسة؟

و من المستفيد و من المشارك فى هذه الإستفادة باختصار:

من الذى يسرق الشعب؟

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

بالتأكيدأنا متفق معك من حيث المبدأ و لكننى لا أفضل طريقة حسبتك لنسبة الإعفاء لعدة أسباب :

- هناك أشياء لا يجب ان تتم جمركتها من الأساس مثل الأجهزة المنزلية و أثاث المنزل مادامت للإستعمال الشخصى لذا فليس من الإنصاف ان تدخل هذه القيمة فى جملة الإعفاء الجمركى .

- أما بالنسبة لموضوع السيارة، فكما نعلم ظروف بلدنا ، فلا تحلم بإعفاء ضريبى عليه القيمة ، لذا فمن المنطقى ان نطالب بما هو ممكن ، ان يتم رفع الحد الأقصى من السعة الليترية ل 2000 سى سى و ان تتم الجمركة فى حدود لا تزيد عن 10% من سعر السيارة و ان يتم تناقص هذه النسبة مع عمر السيارة ، بحيث ان السيارة لا يتعد عمرها ال5 سنوات.

أعتقد انها معقولة جدا ، فمثلا تويوتا كورولا 2006 السعة الليترية 1800 سى سى ، سعر الفاتورة 87450 جم (مايعادل) إذا جمارك السيارة لا تزيد عن 10% أى مبلغ 8745 جم ، أما لو نفس السيارة بنفس السعر و لكن موديل 2003 مثلا فإن الجمارك تصبح 4% من السعر الأصلى 3498 جم فىى حين لا يسمح بدخول سيارات عمرها أقدم من 5 سنوات ، طبعا هذا بشرط ان يكون المغترب هو المالك الأول.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

الأخوة والأخوات الأفاضل :

صوتنا سمع .. ورسالتنا وصلت .. هذا باختصار ما أود أن أزف لكم بشارته .. وقد كنت وعدت بمشاركة من مصر وقد جاءت ولكن ليس منى .. ولكن من مجلة أخبار السيارات التى وصل لها ندائى ومعى الكثير ممن طالبوا بالفكرة .. وقد طرت فرحاً حين بدأت أقرأ باب حديث السوق ووجدته يطرق المشكلة مرة أخرى ويطرح وجهات نظر الأخوة مشيرا أنه مطلب لكم هائل من الرسائل التى وصلته .. والحمد لله

وناديت زوجتى لأقرأ الموضوع معها مذكراً إياها بالحملة التى شننتها قبل أجازتى وأنتهت بنزولى مصر وقد تناسيت الموضوع هذه الفترة عامداً لظروف شخصية بالغة التعقيد .. المهم اننى وأنا أقرأ رأيت الرد قد شمل رسالتى التى أرسلتها ولم يزد ذلك فرحتى إلا القليل من الزهو ، والفرحة الأكبر لأن ذلك دليلاً قاطعا على أن الاصرار على أى فكرة يجعلها تتحقق فى النهاية مهما كانت العوائق ..

الحمد لله واتمنى مواصلة الجهود الايجابية لطرح الفكرة بغض النظر عن التفاصيل لأن القوانين لها أهلها وإن كان ( ما أظلمهم ) .. ولكن ما وصلنا له إلى الآن جيد ولعل الصوت يصل إلى الفضائيات ويطرح الموضوع للضغط الاعلامى وبذلك يقترب تحقيقه بإذن المولى ..

رابط المقال

اخبار السيارات - حديث السوق - 11-2006

رابط هذا التعليق

خالص تحياتي

الموضوع فعلا محتاج ضغط ومتابعة وانا من جاني هساعد علس الاخر

اخوكم احمد يوسف /صحفي مصر

في رقم تليفون الاستاذ محمد هاني رئيس تحرير برنامج البيت بيتك ممكن نتكلم معاه والموضوع ينزل في برنامج البت بيتك (اول خطوة ) ونتابع ردود الافعال

وعلي فكرة اي ارقام تليفونات عوزنها انا موجود لاي مسئول وممكن اتابع معاه يالاي.... :wub:

ahmedyousf@hotmail.com

علي فكرة الموضوع عجبني اوي......مش هسيبه.....

وكمان رقم تامر امين

وكمان معد البرنامج للفقرات الخاصة

اي خدمة

وهوصي ينزل في وقت كويسة

خالص امنياتي ومزيد من المباردات الجادة والمتميزةةةةةةةةةة

رابط هذا التعليق

جميل اوي يا استاذ عصام ربنا يوفق ونوصل لأي حاجه

الاستاذ أحمد يوسف

حضرتك قولت أنك معاك أرقام الناس دي طيب قولنا نساعدك أزاي أو نعمل ايه علشان نحرك الموضوع عندهم ولا حضرتك عايز تقول إننا نترك الموضوع كله لك ولا ايه بالضبط عموما جزاك الله خير على الاهتمام ونأمل المتابعة

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

ده ايه الحلاوة دى :ph34r:

الله يكرمك ويعزك يا أستاذ أحمد .. حضرتك مقولتش شغلك فى أى جريدة ؟ .. ممكن يكون الموضوع فكرة ريبورتاج صحفى كويس جدا .. وأراء الأخوة والأخوات الأفاضل هنا ستغذى الموضوع بالشكل الذى يوصل أراء المغتربين فعلياً فى الموضوع ..

وبالنسبة لبرنامج البيت بيتك ممكن تتصل لو تكرمت بالمسئولين لأنهم معارفك وهايكون الموضوع من ناحيتك أفضل وتطلعهم على اللنك او نسخة مطبوعة من صفحات الموضوع .. وجزاك الله خير ونفسى البلد تفهم ان الفلوس دى رايحالها كده كده .. بس عايزين نشغلها بنفسنا لمنفعتنا ومنفعة البلد .. بدل ما هى جباية بتروح فى رصفاية ولا تبليطه واحدة من بتوع الكورنيش !ّّ!!!!!!!!!!

أشكر الأخوة الببلاوى وأبو زياد وهيتش ولخبطة على تفاعلهم ومتابعتهم للموضوع .. وأول الغيث قطرة .. وما ضاع حق وراءه مطالب به ..

رد الأستاذ / عاطف زيدان - مجلة أخبار السيارات - باب حديث السوق - 11- 2006

حديث السوق

بقلم :عاطف زيدان

aatef zedan @yahoo. com

تلقيت عددا هائلا من الرسائل من الاخوة المصريين العاملين بالخارج يؤيدون فيها بشدة الاقتراح الذي قدمته من خلال هذه الزاوية بمنح كل مصري يعمل بالخارج 5 سنوات علي الأقل ميزة ادخال سيارة بدون جمارك أسوة بما تفعله تونس مع مواطنيها المغتربين تقديرا لهم علي جهودهم في دعم اقتصاد بلدهم من خلال تحويلاتهم من العملة الصعبة.. وقلت أن مصر لايجب أن تكون أقل تقديرا لأبنائها الذين يعانون ويلات الغربة.. وإليكم بعض آهات الاخوة المغتربين.

القاريء محمد المغربي يقول:

ألف شكر علي اهتمامك بالمصريين المغتربين وعرضك لمشكلتهم المؤرقة للغاية والتي تستنزف جزءا ليس بسيطا من مواردهم فبعد سنين نمضيها في الغربة نبيع عفش أثاث منازلنا بتراب الفلوس وننزل مصر نشتري من جديد مرة ثانية.. مين مستفيد أن ابيع تكييف مستعمل سنتين أو ثلاثا بحوالي 400 جنيه مصري وبالقياس علي باقي العفش ناهيك عن السيارات ومانتعرض له من خسارة في بيعها وعلي فكرة ليست تونس فقط من تعفي أبناءها هناك الاردن أيضا تعطي تسهيلات لمن يقضي 5 سنوات خارج البلد ويخصم له 50 % من جمارك الاثاث ويوضع أسم المستفيد علي جهاز كمبيوتر حتي لا يدخل أجهزة مرة ثانية وأحنا موافقين وراضيين بس نتجنب خسائر بيع عفش بيوتنا وسياراتنا ونرجع نشتري مرة ثانية بدالها

وفي النهاية ألف شكر علي اهتمامك آملين أن يسمع صوتنا يوسف بطرس غالي وزير المالية.

الأخ محمد سرحان: اقتراحك بعث فينا الأمل بامتلاك سيارة بعد الغربة. لكن الأهم أن يجد من الحكومة قبولا.

المحب لمصر عصام أبو الفتح: أشكر لك جميل اهتمامك بهموم اخوة لك في الغربة وأود أن أضيف أن من حق المغترب المصري أن يعود بسيارة وعفش اشتراه من كده وتعبه وبعد سنين طويلة أمضاها في دعم وإنعاش اقتصاد بلده من تحويلاته.. ألا يستحق أن يقال له عند العودة: أهلا وسهلا!!

انني بعد هذه التعليقات أعيد طرح الاقتراح وآمل أن يجد من وزير المالية أذانا صاغية

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

ما زالت الرسائل تنهال على الرجل وعلى غيره .. فهلا جعلت رسالة منك احداها ؟

للمرة الثانية على اشهر مجلة للسيارات فى مصر ينادى محرر باب جمارك السيارات الاستاذ عاطف زيدان ويردد مطلب كل مغترب بالاعفاء من الجمارك و فيما يخصه وهو السيارات و جزاه الله خيرا واتمنى التفاعل من الجميع وازعاج الاعلام بهذا النداء حتى يصل صوتنا للمسئولين .والموضوع منشور به ايميلات اشهر الاعلاميين المصريين .. جربوا الايجابية ..وستفلح باذن الله

حديث السوق

آهات من الغربة!!

بقلم : عاطف زيدان

aatef zedan @yahoo. com

مازالت الرسائل البريدية والالكترونية تنهال عليٌ من الاخوة المصريين العاملين بالخارج تؤيد بشدة اقتراحي بتعديل قانون الاعفاءات الجمركية بما يسمح بإعفاء سيارة كل مصري يعمل بالخارج 5 سنوات علي الأقل من الجمارك اسوة بما فعلت الحكومة التونسية مع مواطنيها المغتربين تشجيعا للعمل بالخارج مما يدر مبالغ طائلة من تحويلات المغتربين. بعض الرسائل تشكرني علي الاقتراح ويعبر اصحابها عن احباط ويأس واضحين ويستبعدون ان توافق الحكومة علي الاقتراح لأنها علي حد قولهم اعتادت ان تأخذ لا ان تعطي!!.. وينهي أصحاب هذه الرسائل حديثهم بالاشادة بالاقتراح و'شرف المحاولة' من 'أخبار السيارات'.. بينما يطالبني اصحاب رسائل اخري بعدم اليأس وإعادة طرح الاقتراح ربما يتحمس له نائب في البرلمان ويتبناه حتي يخرج الي النور!!

الحاجة ملحة.. فالغربة مرة.. وأبناؤنا في الخارج مصدر هام للدخل من العملات الصعبة.. وأري ان من حقهم علينا أن نقدم لهم هذه المكافأة تقديرا لما قدموه طوال سنوات الغربة من دعم لبلدهم.. ان تنفيذ الاقتراح سوف يحول آهات الغربة الي حب جارف لوطن رؤوم لاينسي ابناءه المخلصين.

.................

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...