اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة لحضور" ندوة نسائية " لأم سيد .......

عليـ***ـاء

Recommended Posts

الموضوع ده للبنات وبس ............

عايزين نفضفض لبعض شوية هو انتو هتفضلو لازقين فينا في كل حته كده ....!!!!!!!!

علياء : ازيكو ياجماعه ؟: انا كتبت الموضوع ده بناء علي التشريد اللي ملاحقنا في كل حته.... والموضوع ده في الحقيقة عبارة عن ندوة هتلقيها علينا الاستاذة الدكتورة الاسطي " ام سيد " رئيسة حركة " قطيعه تقطع الرجالة وسنينهم "

علياء : اتفضلي يا " ام سيد ".

[b[i]]...................... بسم الله الرحمن الرحيم ...................

الي كل فتاه وكل امراة وكل وليه ...... متزعليش ولا تقهري نفسك يا ختي الرجالة ملهومش لازمة مالست يا حبة عيني بتشتغل وتشقي وتتعب وتربي العيال وتربي جوزها وياريته عاجب لا وبتاخد علي دماغها كمان ............ وكل شوية يقولو الست مكانها البيت و المفروض متشتغلش

ماهي لو قعدت في البيت المحروس جوزها مش هيلاحق مصاريف البيت ....... يبقي المفروض نقضي عليهم ونخلص .......!!!

واحدة ست كانت بتقشر البطاطس وبعدين حطيت الصينية علي جنب ورفعت ايديها .....

علياء : في واحدة ست عايزة تسال

ام سيد : اتفضلي يا ختي . ميييييييين ام حماده , ازيك يا وليه ؟ مبتبانيش ليه ؟ وازي جوزك وعيالك ياختي ؟

ام حمادة : كويسين ياختي . حمادة نجح وخد الدبلوم

ام سيد : مبروك

ام حمادة : الله يبارك فيكي ....... انا كنت عايزة اققول ان ياختي ضل راجل ولا ضل حيطة

ام سيد : اترزعي يا وليه جتك نيلة عليكي وعلي اللي يعرفك لا ياختي ضل حيطة علي الاقل الحيطة لا بتشخط وتزعق عمال علي بطال ولا متجوزاكي عشان الاكل وبس هم الرجالة كده همهم علي بطنهم امال بيقولو اققرب طريق لقلب الراجل معدته ليه والتليفزيون هرينا اعلانات سمنه وزيت ليه .......؟ عشان عارفين اللي فيها ..........

تصفيق حار لام سيد

واحدة تانية رفعت ايديها بنوته كده صغيرة ومسلوله تتشاف بالعافية من النوع اللي يخنق من كترة الرقة الزايدة ..........

علياء : في مداخلة تانية

ام سيد : اتفضلي يا عسل

الرقيقة : بصراحة يا طنط انا تعبت . كل ما اتخطب لواحد يسالني انتي انتي هبيتي قبل كده يا هبيبتي ولما اققوله اه يتغير ويتنرفز زي ما اكون ارتكبت كريمة . مبقتش عارفة ارد بعد كده باه ولا لا

ام سيد : لا يابنتي لا كريمة ولا حاجة هم الرجالة كده لازم يسالو السؤال الساذج ده

البت بتبقي شاحطة وفي العشرين واستحالة متكونش اعجبت ابدا بحد .......بس عشان الباب اللي يجيلك منه الريح سده واستريح

تقوم قيلاله " ابدا يا حبيبي " خلاص بقي ابلعها واسكت

يقولها لا مش مصدق مش معقول يا حبيبتي عمرك ما حبيتي قبل كده ؟

يادي النيلة : تقوم البت تنسحب من لسانها وقيلاله اعجبت بجاري...... بزميلي في الكلية. بعم جمعه بتاع الكازوزة

يقوم قالب الدنيا علي دماغها

طب بتسال من الاول ليه ....؟

انت هتحاسب البت علي تجارب حب وهمية من طرف واحد تجارب عبيطة يومين وتنسي وبعد كده البت تحتقر نفسها معقول انا كنت بحب المعفن ده ...!!!

بقولك ايه يا حلاوتهم بعد كده لو سالك قوليلو انت الحب الكبيييييييير وانت الكلب الكبير وانت اول حب في حياتي

واحدة تانية كانت قاعده علي 3 كراسي لوحدها ماشاء الله طن ونص رفعت ايديها انا افتكرت ان ده مش دراع دا واحدة قاعده علي كتفها ..........

علياء : في مداخلة من مجموعه سيدات

ام سيد : ايوة يا مدامات

المدامات : لا انا انسه

الانسات : انا احترت يا ام سيد مبقيتش عارفة الرجالة بيحبو التخان ولا الرفيعين واحد يقولي انا بحب التخان ضرفة باب اروح اتخن الاقي واحد تاني يقولي النا بحب العود الفرنساوي معرفش اخس تاني ..... انا احترت خلااااااااااص

ام سيد : يا بت الرجالة صنف نمرود تلاقي واحد يبص ويبحلق في التخان لكن هو بيحب الرفيعين وهيتجوز واحدة رفيعه وواحد تاني يبص للرفيعه وهو بيحب التخان ....... متخفيش سوقك ماشي

ام سيد في سرها : ابقي قابليني لو اتجوزتي

واحدة تانية رفعت ايديها

علياء : اتفضلي اسالي

المدام : لا يا ختي انا بسال علي دورة المية اصل ابني عايز يعمل حمام

علياء : منكم لله فاضحينا في كل حته التوالت جمب منتدي المراة والمنزل علي ايدك الشمال اوعي تغلطي وتدخلي الشباب والرياضة لحسن هناك حمام الرجالة ..........

واحدة تانية باين عليها الحزن ورفعت ايديها

ام سيد علي طول : اتفضلي ياختي فضفضي

الحزينة : انا احترت يام سيد خطيبي كل شوية يعجب بواحدة شكل ويخوني ويعلق صحباتي انا احترت والمشكلة اني بحبه وتعيط ...........

ام سيد : لا يابت بلاش كده ياكبدي يا بنتي قال يا مامن الرجال يا مامن الميه في الغربال ملهمش امان الواحد من دول بيبقي واقف مع خطيبته ولا مراته وعينه هتخرج من كترة البص علي اللي رايحة واللي جاية المصيبة ساعت بتبقي معاه قمر ويبص لواحده معفنه اللي خلي نور الشريف يطلق بوسي بعد 33 سنه جواز وحب هيخلي خطيبك يدوملك المصيبة ان الراجل يفضل يتفرج طول الليل علي القنوات الفضائية والمذيعات والستات ويقارن ويبص لمراته بارف كده يعني انت متجوزها كده ولاهي اللي متجوزة حسين فهمي ياخي ما الحال من بعضه ولا هو تنطيط علي الفاضي

بقولك ايه ؟ لو اتخنقتي من خطيبك اوي وفضل علي الحال ده اديني نمرته وانا اخلي نص بنات مصر يشتغلوه .........

رجب ......... حوش صاحبك عني .......... رجب

دي نغمة موبايل ام سيد

ام سيد : الووووووووووووو ميييييييييييين ؟

ابو سيد : انتي فين يا وليه ؟

ام سيد : انا ......انا ...........انا في منتدي الابتسامة والمرح ؟

ابوسيد : ميييييييين ؟ انا يا وليه مش محرج عليكي تطلعي برة من غير اذني ؟ انتي طالق ......

ام سيد : المنتدي ناداني يابو سيد

وتعيط وتمشي

علياء : هو في ايه ؟ ام سيد .........ام سيد .........الظاهر ان ام سيد في ظروف متوترة شوية ........

شكرا للحضور ......... الندوة انتهت

وفي ندوة قادمة ان شاء الله

هكذا الحياة ........ لقاء ......... ثم فراق ........ فدموع ........ ثم حنين .......... وتبقي الذكري

رابط هذا التعليق

علياء

موضع دمة خفيف

تعرفى انا لسةوصلة مصر وكان نفسى ابطل ادمن المنتدى دة

بس موضوعك رجعنى تانى كنت عوزة اخد هدنة

بس واضح انك دماغك حلوة اوى

رغم ان دة تانى موضوع اقراءه لك انما الاتنين حلوين :wub:

رابط هذا التعليق

مش شايف ستات كتير ولا حاجه أمال فين الستات الثائره على الأوضاع و لما تدورى عليهم ..تلاقيهم اللى تقول هو انا فاضيه ياختى اروح مؤامرات و لا اجتماعات منتى شايفيه العيال كاتبين على جنانى و اللى تلاقيها فقعده صفا مع جوزها و تقولكم بعينكم ..و اللى تقول بلا خوته دى نسوان فاضيه ...امال بس عاملين مؤتمر و هلما ...و كله طلع على فاشوش كالعاده

انا حبيت اطل بس و اشوفكم عاوزين تشربو شاى قهوه ببسى مغاط ( اهى حاجه ستاتى وخلاص )...ما انتم برضه مننا و نسيبكم تعملو مؤتمرات و مؤامرات و تاخدو راحتكم على الآخر علشان الكبت بس و ترجع ريما من عند اختها إمه و الى اللقاء فى مؤتمر فاشل آخر ...( إحنا الرداله يا بوى )

تم تعديل بواسطة hopsan

كلمه حكمه قالها ابويا ...( انت راجل فخليك قد الكلمه دى )

رابط هذا التعليق

:blink:

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههه

يا اخى الستات دى عليها حاجات

التوقيع و الصورة الرمزية هدية من الاخت مصرية يعني مصرية

أشكرك

رابط هذا التعليق

يا جماعه ما تسيبونا ف حالنا شويه :closedeyes: انت ورانا ورانا كده على طول

حاجه غريبه سيبنالكم المنتدى بحاله وقاعدين ف الندوه كافيين خيرنا شرنا جايين ورانا

وعاملين حجه الشغل وجايبين شويه حاجات ساقعه.. ومغاط ايه ده mfb: اللى

انتوا جايبينه شايفينا عاملين الندوه ف دار الولاده . mfb:

صحيح القط مايحبش الا خناقه :wub:

رابط هذا التعليق

yacho

شكرا علي المرور علي فكرة انا شفتك في الندوة كنتي قاعده في الصف الاول ....... صح ,,,,,

نورتي الموضوع

nancy

شكرا علي المرور ..... والله انتو اللي اعضاء زي العسل ومتحرميناش من طلتك الحلوة علي المواضيع

المنتدي ده بجد اللي يشوفه لازم يدمنه

هكذا الحياة ........ لقاء ......... ثم فراق ........ فدموع ........ ثم حنين .......... وتبقي الذكري

رابط هذا التعليق

ه

علياء .. فعلاً حضرتك مشكلة كوميدية .. أنا قرأت جزء من الرواية في المكتب .. وشوية والراجل الهندي اللي جنبي كان هايطلب لي "الاستبالية"

أكثر حاجة ضحكتني فعلاً

العبارة اللي فوق دي

معلش تطفلت عليكن في موضوع خاص ... لكن فعلاً انتي موهوبة :closedeyes:

وسلامي الخاص لأم سيد :wub:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

مش شايف ستات كتير ولا حاجه أمال فين الستات الثائره على الأوضاع و لما تدورى عليهم ..تلاقيهم اللى تقول هو انا فاضيه ياختى اروح مؤامرات و لا اجتماعات منتى شايفيه العيال كاتبين على جنانى و اللى تلاقيها فقعده صفا مع جوزها و تقولكم بعينكم ..و اللى تقول بلا خوته دى نسوان فاضيه ...امال بس عاملين مؤتمر و هلما ...و كله طلع على فاشوش كالعاده

انا حبيت اطل بس و اشوفكم عاوزين تشربو شاى قهوه ببسى مغاط ( اهى حاجه ستاتى وخلاص )...ما انتم برضه مننا و نسيبكم تعملو مؤتمرات و مؤامرات و تاخدو راحتكم على الآخر علشان الكبت بس و ترجع ريما من عند اختها إمه و الى اللقاء فى مؤتمر فاشل آخر ...( إحنا الرداله يا بوى )

ايه ده امال فين سنيه جنح ونادية بلاميط اللي كنت حاطاهم علي باب المنتدي عشان الرجالة متدخلش ........ ماشي

يا استاذhopsan الحمد لله في سيدات متفرغات للنضال من اجل حقوق وحريات المراة علي الرغم من الضغوط اللي حواليهم ومييييييين اللي قال لحضرتك ان المؤتمرات طلعت فاشوش علي الرغم من اللي حصل لام سيد بس الست مازالت بتناضل .....ان شاء الله اول ماتخرج من السجن هتعمل ندوة تانية

وايه حكاية القهوة والشاي والمغات قال ايه ؟ الستات بس اللي بتشربها دا انا رحت عند ناس بتبقي الست والدة ولا حاجة وعاملين لها حلبة ومغات جوزها بيشربها اكتر منها ..........

قال ردالة قال ..........

تم تعديل بواسطة عليـ***ـاء

رابط هذا التعليق

ه

علياء .. فعلاً حضرتك مشكلة كوميدية .. أنا قرأت جزء من الرواية في المكتب .. وشوية والراجل الهندي اللي جنبي كان هايطلب لي "الاستبالية"

أكثر حاجة ضحكتني فعلاً

العبارة اللي فوق دي

معلش تطفلت عليكن في موضوع خاص ... لكن فعلاً انتي موهوبة

وسلامي الخاص لأم سيد

شكرا يا استاذ رافعي علي المرور والرد دا بس من ذوقك

ولا تطفل ولا حاجة حضرتك تنور بس امانة تقول للمدام ان دعوة الندوة الجاية هبعتهلها بكرة بعد العصر ان شاء الله

وسلامك يوصل ان شاء الله لام سيد هقولها في الزيارة الجاية علي طول .......

رابط هذا التعليق

علياء .........

أنتتتتتتتتتتتتتتتتتتت عسسسسسسسسسسسسسسسسل :wub: mfb: mfb: :D

انتى تعتبرى خليفة الكاتب المفكر حشيش ......

ادخلى باب الإبتسام و دورى على كصصه الكصيرة . :closedeyes: ... هتلاقيى نفسك من نفس المدرسة بتاعته :D

رابط هذا التعليق

علياء .........

أنتتتتتتتتتتتتتتتتتتت عسسسسسسسسسسسسسسسسل :angry2: :blink: :P :D

انتى تعتبرى خليفة الكاتب المفكر حشيش ......

ادخلى باب الإبتسام و دورى على كصصه الكصيرة . :angry2: ... هتلاقيى نفسك من نفس المدرسة بتاعته :D

اهلا بالستاذ الدكتور الباشمهدس المشرف العام وليد صفوت نورت الموضوع ....... انت حضرتك تدخل براحتك خااااااااااالص ملكش دعوة باول جملة في الموضوع ..........

انا لسه جديدة شوية فمعرفش الكاتب المفكر حشيش بس اوعدك هدور عليه في اي غرزة واقرا كصصه القصيرة "انا بهزر "

رابط هذا التعليق

يا جماعه ما تسيبونا ف حالنا شويه انت ورانا ورانا كده على طول

حاجه غريبه سيبنالكم المنتدى بحاله وقاعدين ف الندوه كافيين خيرنا شرنا جايين ورانا

وعاملين حجه الشغل وجايبين شويه حاجات ساقعه.. ومغاط ايه ده اللى

انتوا جايبينه شايفينا عاملين الندوه ف دار الولاده .

صحيح القط مايحبش الا خناقه

ايه ده امال فين سنيه جنح ونادية بلاميط اللي كنت حاطاهم علي باب المنتدي عشان الرجالة متدخلش ........ ماشي

يا استاذhopsan الحمد لله في سيدات متفرغات للنضال من اجل حقوق وحريات المراة علي الرغم من الضغوط اللي حواليهم ومييييييين اللي قال لحضرتك ان المؤتمرات طلعت فاشوش علي الرغم من اللي حصل لام سيد بس الست مازالت بتناضل .....ان شاء الله اول ماتخرج من السجن هتعمل ندوة تانية

وايه حكاية القهوة والشاي والمغات قال ايه ؟ الستات بس اللي بتشربها دا انا رحت عند ناس بتبقي الست والدة ولا حاجة وعاملين لها حلبة ومغات جوزها بيشربها اكتر منها ..........

قال ردالة قال ..........

ما هو يا ريتكم كافين خيركم شركم ..ألا كل الكلام عننا ...و طبعا 90% من الكلام كله مغالطات علشان الستات الباقيه تطبطب عليها و يتقلب المؤتمر ل إهىء إهىء إهىء و مناديل رايحه و مناديل جايه ....و لما تلاحظو حد جنس خشن مقرب عليكم بصنيه حاجات ساقعه و سخنه و مغاط ينقلب المؤمر ل.... الكفاح المسلح ....يالحريه يا بلاش و هات يا زعيق.... و اول مايمشى الجاسوس و بعد ما يسحبو كل اللى على الصينيه وواحد واقفه على السطح ناضورجيه و تقول الدار امان ..ترجعو تانى للنميمه و اللى اطلقت و مكسوفه ترجع ...واللى جوزها من ساعه ما جابلها البنت الفلبينيه و الراجل لازق فى البيت......وشوفى مدام فلانه غابت لها كام اسبوع و رجعت ياختى شاده وشها ولا اصغر بناتها ..مش تتكسف على نفسها شويه و تراعى راجلها و التانيه ترد عليها ماهى ناويه تغيره هو كمان هى هى هى اصله بقى عجوز عليها كركركركر ودواليك.....قط ايه و خناق ايه ده انتم كده عسل ....و بعديت عايزين مؤتمرات نعملكو واحد مؤتمر ولا اجدع و نجيب ليكو ستات تعيط بدالكم و ترقع بالصوت كمان و علب كلينكس جنب كل واحده و ازازه ميه معدنيه ...بنخاف على احبالكم الصوتيه برضه...و نعملكو جلسات جانبيه للنميمه و نجيب ستات متخصصه فى اثراء النميمه ...يعنى اقدر اقول نقدر نعمل مؤتمر ستاتى عال العال و كله يرجع منتشى

تم تعديل بواسطة hopsan

رابط هذا التعليق

يا جماعه ما تسيبونا ف حالنا شويه انت ورانا ورانا كده على طول

وعاملين حجه الشغل وجايبين شويه حاجات ساقعه.. ومغاط ايه ده اللى

انتوا جايبينه شايفينا عاملين الندوه ف دار الولاده .

صحيح القط مايحبش الا خناقه

قال ردالة قال ..........

ما هو يا ريتكم كافين خيركم شركم ..ألا كل الكلام عننا ...و طبعا 90% من الكلام كله مغالطات علشان الستات الباقيه تطبطب عليها و يتقلب المؤتمر ل إهىء إهىء إهىء و مناديل رايحه و مناديل جايه ....و لما تلاحظو حد جنس خشن مقرب عليكم بصنيه حاجات ساقعه و سخنه و مغاط ينقلب المؤمر ل.... الكفاح المسلح ....يالحريه يا بلاش و هات يا زعيق.... و اول مايمشى الجاسوس و بعد ما يسحبو كل اللى على الصينيه وواحد واقفه على السطح ناضورجيه و تقول الدار امان ..ترجعو تانى للنميمه و اللى اطلقت و مكسوفه ترجع ...واللى جوزها من ساعه ما جابلها البنت الفلبينيه و الراجل لازق فى البيت......وشوفى مدام فلانه غابت لها كام اسبوع و رجعت ياختى شاده وشها ولا اصغر بناتها ..مش تتكسف على نفسها شويه و تراعى راجلها و التانيه ترد عليها ماهى ناويه تغيره هو كمان هى هى هى اصله بقى عجوز عليها كركركركر ودواليك.....قط ايه و خناق ايه ده انتم كده عسل ....و بعديت عايزين مؤتمرات نعملكو واحد مؤتمر ولا اجدع و نجيب ليكو ستات تعيط بدالكم و ترقع بالصوت كمان و علب كلينكس جنب كل واحده و ازازه ميه معدنيه ...بنخاف على احبالكم الصوتيه برضه...و نعملكو جلسات جانبيه للنميمه و نجيب ستات متخصصه فى اثراء النميمه ...يعنى اقدر اقول نقدر نعمل مؤتمر ستاتى عال العال و كله يرجع منتشى

لالالا بجد كده كتيييييييير ...... قال فاكرين ان مؤتمراتنا العظيمة كلها غيبة ونميمة ...... ايه ده ؟

لا وايه ؟ بيقول الستات بتجيب في سيرة الرجالة طب خد بقي الموقف ده

مرة بابا جه متنرفز كان راجع من عزومة بنساله زعلا ليه ؟ بيقول الرجالة مخها ضرب بتتكلم عن مشاكل الحريم والطبخ والاكل وشوية وبتسي مواضيع الشغل وتلعب مع العيال الصغيرة وبيحكو ويرغو ولا اجدعها قاعدة حريم ........ طبعا احنا قعدنا نضحك للصبح ......... هااااااا ازاي الحال ؟؟؟

وبتعيبو علي مؤتمراتنا الله يرحمك يا قاسم امين !!!

الستات مش عايزة حرية بمعناها السطحي الست محتاجة حرية ايه؟

حرية الفكر .... محدش يسيطر علي فكرها ولا رائيها

حرية التصرف في مالها ....... وخصوصا ميراثها وراتبهااااااا " عشر خطوط تحت راتبها "

حرية العمل واثبات الذات

حرية المشاركة السياسية وتولي المناصب العامة

حرية الراي

ده جزء من الكل

تصفيق حاااار من الحضور ......... :D :angry:

رابط هذا التعليق

لالالا بجد كده كتيييييييير ...... قال فاكرين ان مؤتمراتنا العظيمة كلها غيبة ونميمة ...... ايه ده ؟

لا وايه ؟ بيقول الستات بتجيب في سيرة الرجالة طب خد بقي الموقف ده

مرة بابا جه متنرفز كان راجع من عزومة بنساله زعلا ليه ؟ بيقول الرجالة مخها ضرب بتتكلم عن مشاكل الحريم والطبخ والاكل وشوية وبتسي مواضيع الشغل وتلعب مع العيال الصغيرة وبيحكو ويرغو ولا اجدعها قاعدة حريم ........ طبعا احنا قعدنا نضحك للصبح ......... هااااااا ازاي الحال ؟؟؟

وبتعيبو علي مؤتمراتنا الله يرحمك يا قاسم امين !!!

الستات مش عايزة حرية بمعناها السطحي الست محتاجة حرية ايه؟

حرية الفكر .... محدش يسيطر علي فكرها ولا رائيها

حرية التصرف في مالها ....... وخصوصا ميراثها وراتبهااااااا " عشر خطوط تحت راتبها "

حرية العمل واثبات الذات

حرية المشاركة السياسية وتولي المناصب العامة

حرية الراي

ده جزء من الكل

تصفيق حاااار من الحضور .........

طيب باباكى ليه مكملش الحكايه ؟؟؟؟؟

انا اكملها عنه ....الراجل شاف المنظر ده لما شاف ستات الحفله قاعدين يشيشو اشى شيشه بالتفاح و التانيه بالكريز و اللى بتبرم فى شنبها و اللى بتعاكس اللى رايح و اللى جاى و اللى بيلعبو طاوله ...و سايبين الأطفال ياعينى بيعيطو والبيبى منهم يا حرام يروح لمامته ..تقوله روح يا حبيبى لمامتك اقصد لباباك ....الرجاله تعمل ايه ساعتها ..؟ تلعب لعبه الرجاله برضه ولا تشوف الأطفال الحلوين عايزين ايه ؟

و بعدين انتم عايزين ايه؟

حريه الفكر ....ok ...فكرو براحتكم وزى ما انتم عايزين ...و اخذ يفكر ويفكر....( بس جوه البيت )

حريه التصرف فى مالها ......ok ......اصرفو زى ما انتم عايزين فى حدود المقرر لكم

حريه العمل و اثبات الذات .....ok .........اعملو زى ما انتم عايزين ....( بس جوه البيت )

حريه المشاركه السياسيه و تولى المناصب العامه ......ok ......شاركو و اعملو مظاهرات زى ما انتم عايزين ...( بس جوه البيت )

حريه الرأى .......ok........قولو كل اللى انتم عايزينه ..(.بس لما الراجل يمشى من البيت )

ده جزء من كل .......مش ok ......ده انتم خدتو كل حاجه و مافضلش اى حاجه.... افتكر حريه بعد كده مافيش و ماتجيش واحده فيكم تقول احنا مكبوتين و الرجاله ضاحكين علينا.....ماشى؟؟؟ ....الحمد لله.إن الرجال قوامون على النساء

تصفيق من تحت لتحت

تم تعديل بواسطة hopsan

رابط هذا التعليق

طيب باباكى ليه مكملش الحكايه ؟؟؟؟؟

انا اكملها عنه ....الراجل شاف المنظر ده لما شاف ستات الحفله قاعدين يشيشو اشى شيشه بالتفاح و التانيه بالكريز و اللى بتبرم فى شنبها و اللى بتعاكس اللى رايح و اللى جاى و اللى بيلعبو طاوله ...و سايبين الأطفال ياعينى بيعيطو والبيبى منهم يا حرام يروح لمامته ..تقوله روح يا حبيبى لمامتك اقصد لباباك ....الرجاله تعمل ايه ساعتها ..؟ تلعب لعبه الرجاله برضه ولا تشوف الأطفال الحلوين عايزين ايه ؟

ليه حضرتك متقولش ان الرجالة كمان بتغتاب وتنم اكتر من الستات كمان مش عشان اهمال الزوجة وايه ..؟ عشان الست بتشرب شيشة وتلعب طاولة ..؟ انت عارف ان ده مرفوض ومش موجود اصلا في مجتمعنا .......[/size]

حريه الفكر ....ok ...فكرو براحتكم وزى ما انتم عايزين ...و اخذ يفكر ويفكر....( بس جوه البيت )

حريه التصرف فى مالها ......ok ......اصرفو زى ما انتم عايزين فى حدود المقرر لكم

حريه العمل و اثبات الذات .....ok .........اعملو زى ما انتم عايزين ....( بس جوه البيت )

حريه المشاركه السياسيه و تولى المناصب العامه ......ok ......شاركو و اعملو مظاهرات زى ما انتم عايزين ...( بس جوه البيت )

حريه الرأى .......ok........قولو كل اللى انتم عايزينه ..(.بس لما الراجل يمشى من البيت )

ده جزء من كل .......مش ok ......ده انتم خدتو كل حاجه و مافضلش اى حاجه.

نفسي افهم يعني ايه جوة البيت ........؟ هي الست لو لقت الحقوق دي متوفره لها جوة اليت كانت طلبت ده بره البيت ....؟

لالالا ......... بجد انتو عايزين ترجعو لعصر سي السيد بجد ........ اعتقد ان الست لو عملت زي مانتو بتقولو هتبقي زيها زي اي قطعة اثاث

واعتقد كمان ان لو الايه اتعكست كنتم هطالبو بحقوقكم زي ما احنا بنعمل دلوقتي ..........

ازاااي ........

انا عملت بحث عن تمثيل المراة في المجالس النيابية مصر وفي بعض الدول العربية كانت نتيجة البحث مخزية تخيلو في مصر 11% وفي المغرب اعلي تمثيل للمرة كان تقريبا 36 % وفي المغرب برده اعلي تمثيل للقضاة ..من النساء

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة إلا بالله

الستات لسعوا خالللللللللللللللص

بقى أحنا ساكتين لكم من الصبح وعمالين نقول ستاتنا وتاج راسنا ومش عارف ايه ( يالا كله مجامله وكله بثوابه )

تقوم تيجي الست علياء وعماله تهدي النفوس وتقوم في الستات

مااااااااااااااااااشي ماااااااااااااااااااااااشي

علياء ...

أولا أبتديتي بالتفرقه وقلتي الموضوع ده نسائي وده ممنوووووووووووووووووع mfb: :D

ثانيا ... قواعد المتدى تمنع مهاجمة الرجال منعا باتا مبتوتا .... ( ده بند جديد لسه حينضاف بس أعتبري أنه ساري المفعول )

ثالثا .... الموضوع زي السكر ....

بس أنا ممنوع عليا السكر .... :angry2: :)

عندك مانع

( وش واحد داخل يخانق طوب الأرض ) :lol: :lol: :lol: mfb:

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

مشكرين يا عم داروين ...نردهالك فى الأفراح...كنت فين يا عم من زمان و انا عمال اهاتى و الحقونى و سايبنى فى الملعب لوحدى لحد ما كانت علياء حتفترسنى ...اهو انتو كده يا رجاله عاملين زى البوليس تيجو بعد المعركه ما تخلص

تعالى بقى يا ستى نشوف كتبتى لتا ايه النهارده و باين من اوله يوم مش حيطلعلو نهار

عشان الست بتشرب شيشة وتلعب طاولة ..؟ انت عارف ان ده مرفوض ومش موجود اصلا في مجتمعنا ..

ممكن نقبل منك الكلام ده لو حضرتك مش عايشه فى مصر

تعالى شوفى فى الحسين و الشيشه على ودنه مع الحريم و لو عملتى إحصائيه حتلاقى الستات اللى ماسكه شيشه ضعف عدد الرجاله ...بلاش دى تعالى فى إسكندريه و اتمشى على الكونيش ...مافيش ترابيزه فى قهوه على البحر إلا وست او بنت قاعده عليها و ماسكه شيشه و بطريقه عجب و تلاقى الدخان طالع من مناخيرها ولا اجدع معلم ...

نفسي افهم يعني ايه جوة البيت ........؟ هي الست لو لقت الحقوق دي متوفره لها جوة اليت كانت طلبت ده بره البيت ....؟

دى حقوقها وخداها تالت متلت و مش ناقص كمان غير انها تربى دقنها و تبقى كملت

واعتقد كمان ان لو الايه اتعكست كنتم هطالبو بحقوقكم زي ما احنا بنعمل دلوقتي ..........

اى ايه تنعكس تبقى يوم القيامه قامت ...و اخلينا بكل الموازين و الأعراف ...و لا يمكن ان تقبل الست ان الأيه تنعكس ...

انا عملت بحث عن تمثيل المراة في المجالس النيابية مصر وفي بعض الدول العربية كانت نتيجة البحث مخزية تخيلو في مصر 11% وفي المغرب اعلي تمثيل للمرة كان تقريبا 36 % وفي المغرب برده اعلي تمثيل للقضاة ..من النساء

معلهش اصل المغرب عندهم نقص فى الرجال و انشاء الله حنبعت بعثات رجاليه علشان يسدو النقص الواضح هناك

و النبى يا علياء اعمللنا بحث عن عنوسه الستات و ليه وصلو ل 9 مليون وايه السبب لعزوف الرجاله عن النظر ليهم بعين العطف ....و كمان اعمللنا بحث عن خطف الخليجيات العانسات لرجاله مصر و دى ظاهره استشرت بصوره مرضيه فى الآونه الأخيره و ايه مدى تأثير الموقف ده على الستات عامه فى مصر

الرداله خلصت يا جدعان ....و بكره اللى حيدوز عياخد معاه 3 كمانى

تم تعديل بواسطة hopsan

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة إلا بالله

الستات لسعوا خالللللللللللللللص

بقى أحنا ساكتين لكم من الصبح وعمالين نقول ستاتنا وتاج راسنا ومش عارف ايه ( يالا كله مجامله وكله بثوابه )

تقوم تيجي الست علياء وعماله تهدي النفوس وتقوم في الستات

مااااااااااااااااااشي ماااااااااااااااااااااااشي

متزعلش نفسك عيله وغلطت

علياء ...

أولا أبتديتي بالتفرقه وقلتي الموضوع ده نسائي وده ممنوووووووووووووووووع :blink: mfb: والله مكنت اعرف

ثانيا ... قواعد المتدى تمنع مهاجمة الرجال منعا باتا مبتوتا .... ( ده بند جديد لسه حينضاف بس أعتبري أنه ساري المفعول )

مع اني قرات قواعد المنتدي كويس وعملت صح علي المربع الصغير ده بتاع اوافق بس طالما حضرتك قلت ساري المفعول يبقي ساري المفعول

ثالثا .... الموضوع زي السكر ....

الله يكرمك

بس أنا ممنوع عليا السكر .... :) :P

موضوع زي الزفت اهم حاجة صحتك

عندك مانع

لالالا ....... اطلاقا ........ فينك ياهوبسن كنت بتخانق واتكلم براحتي وانا في التمام ....... تبعتلي مشرف عام ....ماشي

( وش واحد داخل يخانق طوب الأرض )

" وش واحد حاسس بمصيبة جيالة "

رابط هذا التعليق

مشكرين يا عم داروين ...نردهالك فى الأفراح...كنت فين يا عم من زمان و انا عمال اهاتى و الحقونى و سايبنى فى الملعب لوحدى لحد ما كانت علياء حتفترسنى ...اهو انتو كده يا رجاله عاملين زى البوليس تيجو بعد المعركه ما تخلص

ناس بتفرح في المصايب :blink:

تعالى بقى يا ستى نشوف كتبتى لتا ايه النهارده و باين من اوله يوم مش حيطلعلو نهار

لا النهار طلع بجد وانا شفته mfb: ...لو مدايق من المناقشة انسحب :)

[[color=#3366FF]/color]لا انا عايشة في مصر ....... بصراحة انا رحت الحسين مرة واحدة بس مريت مرور الكرام مدخلتش وكده بس عمري ماشفت اللي بتقول عليه اما اسكندريه بروحها كل صيف بس برده عمري ماشفت اللي بتقول عليه ...... علي العموم دي حاله استثنائية متقدرش تعمم علي كل المناطق دى حقوقها وخداها تالت متلت و مش ناقص كمان غير انها تربى دقنها و تبقى كملت

كاني مقراتش السخرية دي :P

معلهش اصل المغرب عندهم نقص فى الرجال و انشاء الله حنبعت بعثات رجاليه علشان يسدو النقص الواضح هناك

لا مش عشان النقص عشان عندهم وعي ومدركين اهمية تمثيل المراة في المجالس النيابية ومهتمين بحقوقها وحرياتها

و النبى يا علياء اعمللنا بحث عن عنوسه الستات و ليه وصلو ل 9 مليون وايه السبب لعزوف الرجاله عن النظر ليهم بعين العطف ....و كمان اعمللنا بحث عن خطف الخليجيات العانسات لرجاله مصر و دى ظاهره استشرت بصوره مرضيه فى الآونه الأخيره و ايه مدى تأثير الموقف ده على الستات عامه فى مصر

من عنيا حااااااااااضر هعمل بحث كمان بالمرة عن قلة حيلة الشباب المصري عن التاهيل للزواج الا بعد ال 30 وبالمرة عن جري الرجالة الخليجيين للزواج من الستات المصريين ومدي انعكاس ذلك علي نفسية الشباب المصري اللي لسه بيكون في نفسه ......الرداله خلصت يا جدعان ....و بكره اللى حيدوز عياخد معاه 3 كمانى

ليه ان شاء الله ال3 دول هديه ....... mfb:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...