اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجنسية بدون الاقامة في كندا !!

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد انا سعيد اني بشارك معاكم هنا في المنتدي

ومع الناس الحلوه الي موجوده في المنتدي

ياريت والله لو في طريقه ان الواحد ياخد الجنسيه واقيم كمان مش فارقه بس اقبل من هنا لان البلد بتولع دلوقتي والناس بتنتحر هنا:roseop:

,وانا حاصل علي بكالوريوس تربيه رياضيه

وعمري 23 عام ولكن انا اشتغلت في مجال الكمبيوتر ولم اعمل بمجالي والان اصبح نظام الهجره اختلف عن السنين اللي فاتت دلوقتي هيختاروا المجالات اللي عيزينها يعني مبقتش سايبه زي الاول دلوقتي اللي عيزينه هيخدوه واللي مش عيزينه هيقلبوه :lol: وانا بجد محتار اعمل ايه ااقدم دلوقتي ولا ايه ؟

وانا سمعت ان في طريقه حلوه ناس سافرت بيها انجلترا انهم بيضربوا ورق ويسافروا بيه وجاري البحث عن هذه الطريقه ...... :happy:

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
  • الردود 82
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخوانى الاعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

برجاء تصحيح المعلومة من السادة اصحاب الخبرات والمقيمين فى كندا فى حالة وجود اى خطا .

احد الاصدقاء قال سيناريو معين لاادرى هل ممكن تحقبقه ام لا.

باختصار فى حالة انك لا تريد ترك عملك فى الظروف الحالية ولا تريد التضحية بموضوع الهجرة من الممكن عمل اللاندينج وبعد تسلم ال بى ار يتم استخراج كارت فيزا من البنك وموبايل وبعد ذلك يعطيهم لشخص محل ثقة ثم يعود الى بلده مرة اخرى حيث انه لايثبت خروجه من كندا على الباسبور.

الشخص الموثوق منه يقوم باستعمال الكارت والموبايل لفترة 2 سنة وهى الفترة المطلوبة للاقامة خلال الخمس سنوات لكى لا يلغى موضوع الهجرة.

بعد انقضاء السنتين يرجع المهاجر مرة اخرى الى كندا وبيده اثبات من البنك وفواتير الموبايل عن تلك الفترة التى استخدمها الشخص الموثوق فيه التى تدل على ان المهاجر كان مقيم خلال السنتين ويستخدم كارت الفيزا والموبايل.

باستبعاد الشق الدينى من هذا الموضوع اذا كان حرام ام لا، هل هذا السيناريو ممكن تحقيقه؟ اذا كان نعم وهل له توابع؟ لماذا لا تكون السنتين ثلاثة ويحصل على الباسبور الكندى مباشرة؟ وهل الموضوع بهذه البساطة؟

انتم عارفين المصريين لهم مائة طريقة وطريقة بس تكون صح

هل يوجد سيناريوهات اخرى يمكن تطبيقها بحيث انك لا تقيم خلال الخمس سنوات فى كندا وفى نفس الوقت لاتضحى بموضوع الهجرة الى ان يشاء الله لك ان تذهب.

طولت عليم انا فى غاية الاسف وتقبلوا تحياتى

كل عام وانتم بخير

اخوكم

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

بص يا سيدي

فيه ناس كتير بتتلاعب في موضوع الإقامة 3 سنوات وتنجح وبتقدر تثبت إنها كانت موجودة في كندا والأمور بتمشي

وفيه ناس حاولت وفشلت وكانت العواقب وخيمة إن اتلغت إقامتهم واتقفل ملفهم ومابقوش يقدروا يدخلوا كندا مرة تانية

بشكل عام هما تنبهوا لموضوع إن فيه ناس بتتلاعب في حكاية الإقامة ، وبيطلبوا إثباتات متعددة زي مدارس الأولاد وعقد الإيجار وسجل التأمين الصحي، وفي بعض الأحيان ممكن يسألوا الزوج والزوجة بشكل منفصل ويشوفوا إجاباتهم هتتضارب ولا لأ

رأيي الشخصي...إمشي عدل يحتار عدوك فيك

رابط هذا التعليق

معلش ازاي واحد غيرك يستخدم الفيزا وهي عليها امضتك وصورتك

الفيزا كارد تقصد..ماعليهاش صورة..واي حد ممكن يستخدمها..

رابط هذا التعليق

:roseop:

اخوانى الاعزاء

برجاء تصحيح المعلومة من السادة اصحاب الخبرات والمقيمين فى كندا فى حالة وجود اى خطا .

احد الاصدقاء قال سيناريو معين لاادرى هل ممكن تحقبقه ام لا.

باختصار فى حالة انك لا تريد ترك عملك فى الظروف الحالية ولا تريد التضحية بموضوع الهجرة من الممكن عمل اللاندينج وبعد تسلم ال بى ار يتم استخراج كارت فيزا من البنك وموبايل وبعد ذلك يعطيهم لشخص محل ثقة ثم يعود الى بلده مرة اخرى حيث انه لايثبت خروجه من كندا على الباسبور.

الشخص الموثوق منه يقوم باستعمال الكارت والموبايل لفترة 2 سنة وهى الفترة المطلوبة للاقامة خلال الخمس سنوات لكى لا يلغى موضوع الهجرة.

بعد انقضاء السنتين يرجع المهاجر مرة اخرى الى كندا وبيده اثبات من البنك وفواتير الموبايل عن تلك الفترة التى استخدمها الشخص الموثوق فيه التى تدل على ان المهاجر كان مقيم خلال السنتين ويستخدم كارت الفيزا والموبايل.

باستبعاد الشق الدينى من هذا الموضوع اذا كان حرام ام لا، هل هذا السيناريو ممكن تحقيقه؟ اذا كان نعم وهل له توابع؟ لماذا لا تكون السنتين ثلاثة ويحصل على الباسبور الكندى مباشرة؟ وهل الموضوع بهذه البساطة؟

انتم عارفين المصريين لهم مائة طريقة وطريقة بس تكون صح

هل يوجد سيناريوهات اخرى يمكن تطبيقها بحيث انك لا تقيم خلال الخمس سنوات فى كندا وفى نفس الوقت لاتضحى بموضوع الهجرة الى ان يشاء الله لك ان تذهب.

طولت عليم انا فى غاية الاسف وتقبلوا تحياتى

كل عام وانتم بخير

اخوكم

محمد الشيخ

:unsure:

رابط هذا التعليق

since you don't want to stay at canada, why you applied from the beginning

You have to know that these people suppose that you are not lying in all what you say and they treat you on this basic, and for this reason there is no routine in all the process and life goes very easy because you dont need to certify and confrim all what you say, but if they find that one time you are a lier, ensa ya amr, you will be at black list and they will withdrew your passport and PR and you will never see canada again, and bad reputation for your country and for yourself

again why anyone don't want to live in canada immigrate from the first

last, these people are not dumb that you can deceive them like this, and they don't desire that at all, it seems that you can do that, but actually you will not mange to do it, and they have there methods to know exactly everything about you

رابط هذا التعليق

since you don't want to stay at canada, why you applied from the beginning

You have to know that these people suppose that you are not lying in all what you say and they treat you on this basic, and for this reason there is no routine in all the process and life goes very easy because you dont need to certify and confrim all what you say, but if they find that one time you are a lier, ensa ya amr, you will be at black list and they will withdrew your passport and PR and you will never see canada again, and bad reputation for your country and for yourself

again why anyone don't want to live in canada immigrate from the first

last, these people are not dumb that you can deceive them like this, and they don't desire that at all, it seems that you can do that, but actually you will not mange to do it, and they have there methods to know exactly everything about you

:roseop: :unsure: :roseop:

رابط هذا التعليق

بص يا عم محمد اللي عرفتو من اخويا التهامي بصورة شخصية ان من فترة تقريبا 9 شهور علي ما اعتقد بدأو يختموا جوازات الداخلين لكندا من حاملي ال PR وذلك علشان الموضوع اللي بتحكيلي عليه ده

يعني الموضوع ده انتهي خلاص

والله اعلم

رابط هذا التعليق

بص يا عم محمد اللي عرفتو من اخويا التهامي بصورة شخصية ان من فترة تقريبا 9 شهور علي ما اعتقد بدأو يختموا جوازات الداخلين لكندا من حاملي ال PR وذلك علشان الموضوع اللي بتحكيلي عليه ده

يعني الموضوع ده انتهي خلاص

والله اعلم

يا باشمهندس الحسيني..اخونا الدكتور جادولي كتب الخلاصة و جزاه الله خير بغض النظر عن ختم الجوازات او لا ليه الانسان ما يمشيش عدل و يحترم نفسه.

رابط هذا التعليق

يا عم عمر.....ده الطبع بتاع اي مصري عامة لازم حتة الشقاوة و الشطارة في دمه حتي لو مش هيعملها و انا اولهم.....وبعدين انت مختفي و قافل المسينجر بتاعك ليه؟؟

رابط هذا التعليق

يا عم عمر.....ده الطبع بتاع اي مصري عامة لازم حتة الشقاوة و الشطارة في دمه حتي لو مش هيعملها و انا اولهم.....وبعدين انت مختفي و قافل المسينجر بتاعك ليه؟؟

المشكلة انه خلاص ما بقاش ينفع..و بعدين نصيحة لكل المهاجرين و خاصة المصرين يتخلصوا من الفهلوة و الفكاكة قبل عمل الاندنج.ما كانش حدغلب ...عارف اعتبارا من ايونيو STARTING FROM JUNE 1-2009 YOU WILL NEED A PASPORT IF YOU WANT TO TRAVELL TO THE USAالكنديين كمان..ما فيش حاجة اصبحت سهلة.

رابط هذا التعليق

كان عندي عقبال عندك فيروس ضيع كل قايمة الاصدقاء في الياهو..ضيفني تاني لو سمحت.

رابط هذا التعليق

الإخوة الاعزاء

يسعدنى تلك الردود الرائعة على هذا الموضوع وتلك الردود هى الاقرب للحلال والمنطق.

انا اتفق مع الجميع انه لاداعى الى دفع تلك التكاليف اذا كان موضوع السفر مستبعد من الاساس. هذا وهو الاهم ان هذا يعتبر نوع من الاحتيال وهو حرام. بالاضافة الى انه كما تفضلتم الموضوع ليس بهذه البساطة مطلقا الآن، ربما كان فى الماضى ممكن حدوث هذا.

اكرر لكم جميعا جزيل الشكر فردا فردا وبالذات الدكتور جادولى ، والاساتذة الاهلاوى الاصيل بس لو كان زملكاوى، محمد عمر ، الحسينى

معذرة من عدم الرد امس كانت ليلة وتر لعل وعسى ان يتقبل الله منا جميعا.

السلام عليكم

تم تعديل بواسطة msheikh
رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

عندما تذهب الى محامى فى قضية حتى لوكانت مخالفة مرور

يشرح لك مالك و ما عليك

و بعدين تحدد طريقك

فارجو ممن يعرف طريقة للحصول على الجنسية بدون الاقامة بكندا يتفضل

لانه يوجد نسبة من المهاجرين لن تعجبهو الحياة فى كندا و ممكن يفكرو فى العودة

فيعلو ايه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

انا حاليا ماشي باول مرحلة واللي هي تعبئة الطلبات و نفسي اعرف طريقة اخد فيها الجنسية بعد ما اعمل اللاندينج بس بدون ما اسكن هناك لانه انا ومراتي بنشتغل بالخليج ومش عاوزين نخسر وظائفنا

مع الشكر الجزيل لكل من يساعدنا

رابط هذا التعليق

انا في تورينتو وكنت زيكم وشتغل في خليج

بختصار كندا مافيها مزح ( هزار )

يعني لو نمسكت على محكمة ومع سلامة

انا سمعته

انه بفحصه على كرت وينتا بتروح وبتيجي

بنحسبلك كل شي

مثلا

لو غبت اكثر من 6 اشهر في محكمة

بس اقل من هيك نفرض انك غبت شهرين

بتصير جنسية 5 سنين وشهرين

وبضل تزيد بس لو طلعت فوق 6 اشهر او سنة بزبط مو متاكد

بتتحول محكمة

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

انا سافرت من كندا و محدش شاف اي حاجه

و رجعت لكندا و محدش شاف اي حاجه

بس الدخول بيبقى عن طريق جهاز سكانر بتحط فيه البي آر و فورم بتملاه و بتقول فيه قعدت بره كندا قد ايه

المشكله ان اللي حيديك الجنسيه من السهل عليه جدا انه يكشفك و يكشف اذا كنت بتكذب ولا لأ

يعني لو انت عايش في مصر بقالك 3 سنوات متواصله

اكيد حتكون ملم بمعظم القضايا الداخليه في الولايه بتاعتك

انما لو كنت مش عايش في مصر و سألك القاضي اللي حيديك الجنسيه المصريه ايه رأيك في طوابير العيش مثلا او انقطاع الكهرباء في حي المهندسين من شهرين او اي شيئ شديد الداخليه...بالتأكيد مش حترد رد مقنع و ممكن يوقعك بسهوله خصوصا وانت من اصل عربي و معروف عندهم الفهلوه العربي كويس دلوقتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...