اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجنسية بدون الاقامة في كندا !!

Recommended Posts

يا جماعه فاقد الشئ لا يعطيه

بمعني ان الغرب محترم و صادق فان كنت هتكدب فالفشل هو النهايه

اذا كان كل اللي انتا محتاجه من العالم المتحضر هو الباسبور بس فيكفي انك خسرت نفسك و انك هتعيش طول عمرك بلا انتماء لاي مكان سوي نفسك

انا الناس بتعيب عليا علشان معنديش انتماء لمصر لكن ميعرفوش اني عندي انتماء لكندا

و اني هبلغ عنكم الساده المسؤولين الكنديين ليتخذوا موقف تجاه مثل هذه التصرفات التي يدفع ثمنها السيد دافع الضرائب الكندي

اه لو رحت كندا, ساكون كندي اكثر من الكنديين انفسهم حتي تعلو كلمه كندا في العالم اجمع

هشام الكندي ان شاء الله

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

• الردود 82
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فأنا فعلا ناوي استقر و اعيش في كندا لكن هل فعلا هعرف اتأقلم هناك و اعيش....انا بطبيعتي انسان ملتزم دينيا و اخلاقيا .....بحب في الغرب جديتهم و احترامهم للانسان.....بس مش عارف هقدر اتكيف مع اخلاقهم و لا لأ أنا و أولادي وكلنا يعرف مأسي العرب اللي خسروا ابنائهم هناك......

اعتقد استاذ حسنى فكرت حضرتك وصلت (دا اذا ما كنتش فاهمتها غلط )

حضرتك عايز تأمن مستقبل كويس لاولادك وتتعامل معاملة ادمية صح

بس انا ليا رأى في كدا

احنا كلنا بنحب فى الغرب احترامهم لبعضهم

وطالما حضرتك متدين وعلى خلق يبقي رأى المتواضه يعنى ان حضرتك تسافر وتحاول تتعايش هناك هاتعرف هات اولاك وعيلتك

بس انا عايز اقول لحضرتك على حاجات

فى شيخ قال والله لو كنت شيخ الشيوخ ما هاتعرف تعدل ولادك عن عاداتهم وتقاليدهم

وهوا عاش هناك اربع سنين

وحاجة تانية دى بجد تجربة قابلتها صدفة

واحد من البلاد الى مبهورين بيهم فى سن الــ 20 على ما اعتقد شاااااااااااااااااااااااذ

بكل ما تحتوى كلمة شاذ من معنى اتضحلى انه بيمارس الرزيلة مع الاولاد الى يعرفهم هناك

واهله ما يعرفوش ( على فكرة عيلتة كلها مصرية ) والى اتضحلى اكتر واكتر ان شباب البلد دى هما الى خلوة كدا

لانهم بيبقي عندهم زى سكن وبيمارسو فية اللواط والعياز بالله

مش معنى كدة ان كل الى بيروح هناك بيبقي كدة لا طبعاً

فلية حضرتك تحط نفسك تحت يمكن يحصل ويمكن لا ........ وحضرتك عارف طبعاً اننا زى ما هنتسأل يوم القيامة على نفسينا

هانتسأل على ولادنا ربناهم ازاى

هاتسافر وتبعد عن المحرمات سافر وربنا يكرمك واكيد مفيش حرمانية من السفر دا لو بعدت عن المحرمات وعلى ما اعتقد دا صعب شوية

لاكن تذكر الاية الكريمة

﴿وَلاَ تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلاَ تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ﴾ [البقرة: 221].

بس دا الى كنت عايز اقولة

استخير ربنا واتكل على الله وشوف الاصلح

لا تأس علي الدنيا وما فيها

فالموت يفنينا ويفنيها

اعمل لدار البقاء رضوان خازنها

الجار احمد والرحمن بانيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنه

إلا التي كان قبل الموت بانيها

فمن بناها بخير طاب مسكنه

ومن بناها بشر خاب بانيها

وسلامى لك استاذى العزيز

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

يا أستاذ عقرب

أنت مالك

الراجل عايز يعرف ازاى ياخد الجنسبه الكندى من غير مايعيش فيها و أنا جاوبته

و بعدين كندا ما يتعش فيها هى حلوه اوى على أد الباسبور .

وعلى فكره الشلوت ده اللى بيخده اللى بيعيش فى كندا :sad:

و اللهي فعلاا ايلي في كندا بياخد بالشلوت.

رابط هذا التعليق

حضرتك عايز تأمن مستقبل كويس لاولادك وتتعامل معاملة ادمية صح

بس انا ليا رأى في كدا

احنا كلنا بنحب فى الغرب احترامهم لبعضهم

وطالما حضرتك متدين وعلى خلق يبقي رأى المتواضه يعنى ان حضرتك تسافر وتحاول تتعايش هناك هاتعرف هات اولاك وعيلتك

بس انا عايز اقول لحضرتك على حاجات

فى شيخ قال والله لو كنت شيخ الشيوخ ما هاتعرف تعدل ولادك عن عاداتهم وتقاليدهم

وهوا عاش هناك اربع سنين

وحاجة تانية دى بجد تجربة قابلتها صدفة

واحد من البلاد الى مبهورين بيهم فى سن الــ 20 على ما اعتقد شاااااااااااااااااااااااذ

بكل ما تحتوى كلمة شاذ من معنى اتضحلى انه بيمارس الرزيلة مع الاولاد الى يعرفهم هناك

لاكن تذكر الاية الكريمة

﴿وَلاَ تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلاَ تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ﴾ [البقرة: 221].

الفاضل سامح معلومة على اد ماأوسوم 20 في المية من الرجال في كندا شواذ بكل معني الكلمة .22 في النساء.و يوم السبت و الاحد بتبان فضايحهم في حماية الشرطة الكندية.قذارة و.....يوم القيامة قريب.و حسبي الله ونعم الوكيل.

رابط هذا التعليق

اذا كان كل اللي انتا محتاجه من العالم المتحضر هو الباسبور بس فيكفي انك خسرت نفسك و انك هتعيش طول عمرك بلا انتماء لاي مكان سوي نفسك

و اني هبلغ عنكم الساده المسؤولين الكنديين ليتخذوا موقف تجاه مثل هذه التصرفات التي يدفع ثمنها السيد دافع الضرائب الكندي

اه لو رحت كندا, ساكون كندي اكثر من الكنديين انفسهم حتي تعلو كلمه كندا في العالم اجمع

هشام الكندي ان شاء الله

يا هشام اتمني ليك ولكل الناس النجاح بس صدقني انت فاهم غلط..

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا بقول ننوي خير و نقلع عن الكدب, الا الكدب

لازم نكون صادقين مع انفسنا قبل ما نكون صادقين مع دول تانيه

اللي شايف انه عايز مجرد ورقه من كندا تثبت انه كندي هو حر

لكن اللي رايح و شايف فيها وطن و مؤمن بالصح اللي فيها و عايز يصلح الغلط اللي فيها هوا دا المواطن الصح اللي خايف علي البلد اللي فتحتله حضنها و ضمته فيه

هشام الكندي كثر من الكنديين انفسهم ان شاء الله

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

الفاضل سامح معلومة على اد ماأوسوم 20 في المية من الرجال في كندا شواذ بكل معني الكلمة .22 في النساء.و يوم السبت و الاحد بتبان فضايحهم في حماية الشرطة الكندية.قذارة و.....يوم القيامة قريب.و حسبي الله ونعم الوكيل.

اية دا .... النسبة دى بجد ..... ولا حضرتك خمنت

اصلها نسبة كبيرة جدا .... يعنى ما بين كل 20 واحد اعرفهم هناك يطلعلى واحد شاذ

يا نهار ابيض ... انا هنا اعرف مئات والحمد لله ما فيش ولا واحد منهم بالاسلوب دا

دا بقى الفرق ...... الحمد لله

سلامى لك استاذى ودومت بكل خير

رابط هذا التعليق

الفاضل سامح معلومة على اد ماأوسوم 20 في المية من الرجال في كندا شواذ

اصلها نسبة كبيرة جدا .... يعنى ما بين كل 20 واحد اعرفهم هناك يطلعلى واحد شاذ

لأ

يطلعلك 4 شواذ مش واحد

من كل ميه عشرين

و من كل عشرين اربعه :rolleyes:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لو فعلا صاحب المشاركة هو الذي حذفها فأنا اسف فعلا و لا مشكلة عندي من الاعتراف بالخطأ أو التسرع

لكن ارجو من الاخ نصر توضيح سبب حذف المشاركة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مع احترامي للجميع انا احترمت مشاركتك جدا .....وهي قيمة لان فيها معلومة

رابط هذا التعليق

هشام الكندي ان شاء الله

السلام عليكم

اخي هشام انا مقدر شعورك وانك عايز تعيش في مكان نضيف....بس كل ده ميدلكش الحق انك متحبش بلدك وتتبرى منها و انك تقول عليها كده مهما عملت فيك

لو حد ليه حق انه يكرهها فالمفروض يكون انا.....عارف ليه؟؟؟؟؟

انا اتخرجت الرابع علي الدفعة و اول ما طلعت اشتغلت اشتغلت في شركة امريكية في مصر بمرتب فلكي محدش اكبر مني بعشر سنين يحلم بيه.

بعدين جالي الجيش واضطريت اسيب الشغل ده و مش بس كده طلعت ضابط احتياط 3 سنين...يعني ضاع من عمري 3 سنين و ياريت بفايده لبلدي انما كلكم عارفين الجيش في مصر

قضيت الجزء الاكبر من ال 3 سنين في التشكيلات في سيناء في خيمة بدون كهرباء و لا اكل ولا حتى ماء....وبردو ياريت بفايده لبلدي انما كله تمثيل و استعباط و جيش خاوي

كنت هتحاكم في الجيش محاكمات عسكرية لولا ستر ربنا علشان انا ضابط احتياط و جابني رتبة كبيرة جدا بالجيش و طلب مني كده عيني عينك امضي علي عهده ضايعه و مسروقة..كان زماني لسه في السجن لعشر سنين قدام كمان

ربنا ستر و خرجت من الجيش اكتشفت اني عندي استدعاء بعدها بشهرين قلت يا جماعه في ايه؟؟؟قالولي لا مش بس كده؟؟؟انت هتفضل تحت الاستدعاء لسن 46 سنة و لو مجتش محاكمة عسكرية تاني و منع من السفر و بهدلة و سجن

خرجت من الجيس بعد 3 سنين عشان ابدأ من الصفر كأي خريج جديد بس اللي اكتشفته اني نسيت الهندسة كلها و رجعت اذاكر و ابدأ حياتي من جديد

بعد كل ده انا بحب مصر كبلد....بكرهها كنظام....حابب ان اهلها يتغيروا و يبقوا احسن.....مش عايز اعيش فيها في الظروف الحالية.....انتمائي ليها بقلبي

جرب تسمع اغنية شيرين لو انت مش عايش في مصر حاليا "مشربتش من نيلها"

والسلام

رابط هذا التعليق

يعني كل المطلوب الفهلوة ...

يعني هربانين من هنا لبلد المفروض حنعيش فيها .. و حناكل فيها عيش ... و ححلف علي الولاء ليها ... لكن من قبل ما اتحرك عمال اظبط حخمهم ازاي و اتحايل علي قوانينهم ازاي ...

مدهش ....

عالعموم الدنيا علمتني ان اللي يبتدي بتحايل بينتهي بشلوت ....

و الرزق علي الله

هربانين من بلدنا ...يمكن

حناكل فيها عيش ... على الله

نحلف لها الولاء ....... لألألألألألألألألألألألألألألألألألألأ

في إيه يا عم سكوربيون ...إحنا مصريين ... وسيبك من حماس هشام لأن هشام رغم حماسه مصري للنخاع مصري بهالة مصرية مصري بدماغ مصرية مصري بروح مصرية ... لو تابعت كل مشاركاته في كل المواضيع تعرف إنه مهتم بكل ما نهتم بيه ويبين إنه مصري 100% بس هو حانق وناقم وساخط وحاجات كتير من دي بس في الآخر مصريييييييييييييييييييييييي.... ده صديقي وأنا حاسس بيه

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

يا جماعه عيب الكلام دا يا محمد زيدان!

انا من هنا و رايح كندي اكثر من الكنديين انفسهم و ربنا يوفقني و احققك اليوتوبيا الكنديه اللي في دماغي بالايمان و العلم و الاصرار

كن على حذر

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

لأ

يطلعلك 4 شواذ مش واحد

من كل ميه عشرين

و من كل عشرين اربعه :wub:

:D معلش بقي يا ريس

جل من لا يسهو

رابط هذا التعليق

يا عم هشام الله يباركلك

والايام دول....مصر كانت .....وكندا و امريكا الان......ومصر ستكون

وتذكر اوروبا قبل الثورات كان حالها اسوأ من حال مصر الان بمراحل لكن انظر الان

رابط هذا التعليق

يا جماعه عيب الكلام دا يا محمد زيدان!

انا من هنا و رايح كندي اكثر من الكنديين انفسهم و ربنا يوفقني و احققك اليوتوبيا الكنديه اللي في دماغي بالايمان و العلم و الاصرار

أوعى يا هشام تكون بتتكلم جد

متهيألي إنك مصري

قرفان آه ... مخنوق ماشي .... بس مش ها تتنازل عن مصريتك

لا لا يا راجل

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

المصدر راديو كندا....حكمت محكمة في اونتاريوا يوم 24.03.2008علي اربع مواطنين من الهند و مواطن لبناني باسقاط الجنسية الكندية عنهم لحصولهم عليها بطرق غير مشروعة

و تقديم مستندات مزورة تثبت اقامتهم داخل الاراضي الكندية و التحايل بمستندات اخري.الظريف ان محامي المختص بالدفاع قال انهم مزوريين فعلاا.

رابط هذا التعليق

انا من رأى ان اللى عاوز يعيش فى كندا و يستمر فيها يجب ان يكون مخطط الا يتلاعب بقوانين هذا البلد و ان يحترمهم لانهم فتحوا ايديهم و بلادهم للمهاجرين لكى يشاركوا فى تنمية كندا . الذى يبدأ بالتفكير فى كيفية التحايل على هذه القوانين أكيد سوف يكتشف أمره مثل الحالات الاربعة السالف ذكرها.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...