اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رسوماتى .. ايه رأيكم ..(مهيب)

مهيب

Recommended Posts

يعنى ... دى شوية رسومات عبيطة من حاجاتى ... يعنى .. حاجة كده على قد الايد ... يا ترى ايه رأيكم ... لو عجبتكم ... أنشرلكم باقى المجموعة

عروس

أحلام بعيدة

لها

أمومة

المجذوب

هموم

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

الله بجد يا مهيب

فعلاً صور معبرة و فيها عمق .

بس هي معمولة بإيه .. فحم و لا قلم رصاص ؟ ... و هل عندك رسومات بالألوان ؟

عموماً ... هي هايلة بالفعل ...

كمااااااااااااااان ( وش الراجل اللي كان في الليلة الكبيرة )

You can.... If you think you can

رابط هذا التعليق

مهيب ممكن اقولك راى لانى بحب الرسم اولا ولانة جزء من دراستى ثانيا

طبعا هى مرسومة بالفحم افضلهم لوحة المجزوب وبعديها هموم

اول واحدة (احلام بعيدة ) معقولة والنسب فيها معقولة

اما الصور الثلاثة الاخرى الى فيها رسومات سيدات

فية مشكلة عندك فى النسب ومعلش متزعلش منى لوحات الستات فية رومانسية وطفولية اكيد رسمتها زمان

انما احسنهم على الاطلاق المجزوب وواضح انة اخر ما سمت فى المجموعة

لان الايد اقوى الى حد كبير

وفية ملاحظة على الفحم انة عاوز يتسيح شوية علشان متبقاش الخطوط حادة

وبعدين لما تحب تفتح اماكن وتنورها بجومة الفحم تنظفها اوى وبعدين عمل ماسحة خفيفة لاظهار النور

بس محاولات جميلة

لو راسم بخامات مختلفة حطها ولو تحب اكتبلك ملاحظاتى ولو زعلت من كلامى قولى وانا اخد بالى

اوكى :angry2:

رابط هذا التعليق

مهيب الجميل

كل يوم اكتشف فيك حاجة جديدة وحلوة بجد

بص يا سيدى

احساسك تلقاذى وده ممتاز يا نانسى الفنانين بيتعلموا الحرفية فيفقدوا براءة الهاوى وتميزه وبعدها يرجعوا يبسطوا الخطوط زى بيكاسو وغيره عشان يوصلوا لتقنية تشبه رسوم الاطفال (ناقدة فنية والله) وخريجة فنون من ?? سنة

المهم حقول لك شوية حاجات بسيطة ياقمر

اولها ان الرسوم فى مراحل سنية مختلفة من عمرك وواضح فيها تطور فهمك للملامح والتشريح والظل والنور وان كنت خايف تكشف الاضاءة فبتعامل الابيض ببعض التحفظ

المهم جميل انك تكون فنان فى كل اتجاه وتحس بضربات الاقلام رسما وحرفا

مرحبا بالرسام الجديد

بس بلاش الرسم على القلوب والنبى

وحشتنا بجد

مانا والارهابى الصغير

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

هامر

شكرا على اهتمامك و كلامك العذب الرقيق .. والصور مرسومة بالرصاص و الفحم

نانسى

بجد .. ايه ده ؟؟ نفس الكلام اللى والدتى دايما تقولهولى لما كنت أوريها أى حاجة برسمها ... النسب .. أجسام الستات مش انسيابية ... بس بجد ... برافو عليكى و الله يا نانسى ... و الغريبة انك اكتشفتى مسألة اختلاف الزمن بالنسبة للوحات ... و قدرتى بدقة شديدة تحددى آخر حاجة رسمتها ... دانتى مشكلة بجد ... داحنا نسميكى (نانسى نوستراداموس) ...

فعلا كل اللى انتى قولتيه حقيقى و صح ... و ملاحظاتك عن مسألة تسييح الفحم وحدة الخطوط و موضوع الاضاءة صحيح ألف فى المية ... المشكلة يا نوسترا انى مش دارس زيك ... الموضوع ده كده ... مجرد محاولات ... وفعلا نفسى أعرف ازاى أتحكم فى موضوع الاضاءة لأن أعرف ان ليها قواعد و أصول ... أنا عمرى مارسمت بالألوان لأن عارف ان الرسم بالألوان مش بس موهبة ... محتاج دراسة .. بس اييييه ... هنعمل ايه بقى .. أنا قولتله زمان فنون جميلة ... قاللى هندسة ... طب ألسن ... قاللى هندسة ... هنععمل ايه بقى

بالمناسبة .. ايه موضوع أزعل منك ده ؟؟ هو حد برضه يملك المقدرة أو حتى الطموح لأنه يقدر يزعل من نانسى هانم ... أؤكدلك انه مستحيل ... دى حقيقة علمية أثبتتها التجارب و معامل الأبحاث ... ماشى ؟؟ فبلاش الكلام ده .. و خدى راحتك ع الآخر ... آآآآيوة كده

البنت المصرية

ملاك المنتدى اللى يغيب يغيب .. و يسأل علينا .. طبعا أنا عارف مين بيتكلم هنا ... و طبعا عارف ان النقد الفنى و الرسم و التشكيل أصلا مجال دراستك و شغلك و خبرتك لكن بجد انتى قولتى كلمة تلخص كل حاجة

ان الرسوم فى مراحل سنية مختلفة من عمرك وواضح فيها تطور فهمك للملامح والتشريح والظل والنور وان كنت خايف تكشف الاضاءة فبتعامل الابيض ببعض التحفظ

جملتك صح مليون فى المية ... و المسألة عندى لم تخرج من كونها هواية ... فى حاجات هنا رسمتها من أكتر من 14 سنة ... و آخرهم (اللى هى المجذوب) رسمتها من حوالى 7 سنين ... أيام كان الواحد شباب ... آه ألا ليت الشباب يعود يوما علشان أقوله وحشتنا يا راجل ... أما آخر الحاجات خالص فبيتهيألى انك شفتيها مرة

أكتر أيام كنت برسم فيها كانت أيام الكلية ... أما مع بداية الشغل ... فأضحى الرسم موهبة كانت موجودة يوما ...

شكرا بجد ليكم كلكم

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

الاخ مهيب

لن استطيع تفنيد الرسومات كالاخت نانسى

من حيث تباين درجات خطوط تحديد الملامح

فهذا راى اكاديمى ارى انه مهم جدا

اما انا فمجرد شخص يحاول ان يكون متذوق فنى

لكل فن اراه جميل

واليك رايى

وارى فعلا ان رسومات المجذوب والهموم والحالم

استطعت من خلالهم الاجاده فى تحديد الملامح وابراز احساس الشخصيه

والتى قد لاتحتاج لان تكتب تحت منهم حال الشخصيه

اما فى الرسومات النسائيه كان هناك تركيز على ابراز الاحساس

اكثر من تحديد الملامح

ففى صوره العروس على سبيل المثال احساس فرحه و خجل العروس واضح جدا

اما ملامح هذه الفرحه و الخجل لم استطع رؤيتها جيدا مثل ما كان واضح فى الرسومات الرجالى

ولا اعرف قد تكون انت تقصد ذلك ام لا

وهذا رايى واعرف انه راى انطباعى قد يكون فيه من الخطا الكثير

او عدم فهم ما قدمته لانه يعتمد على احساسى فقط

وابدى رغبتى لرؤيه ومتابعه المزيد من اعمالك الفنيه

فمن الواضح من خلال متابعتى ان بداخلك اكثر من فنان

تحياتى

البحر مش قدى

فـ الإنتظار والبوح

ولا ذروة الفوران

واقف على شطه الحزين

صدعت كل الودع

بوشوشات الأمانى

ضج الودع منى

هجر الشطوط

وفتنى غرقان فـ انتظارى

رابط هذا التعليق

الله عليكي يا مهيب

بجد تسلم إيدك

أومال ما بيبانش عليك حاجة من دي لما بنتقابل ليه ؟

مش قصدي إنك تكون حاطط برجل في دماغك .. ولا شايل مسطرة حرف تي ..

ولكن أنا إنطباعي عن الرسامين إنهم بيبقوا بوهيميين وما بيستحموش كتير وبيبقوا منعكشين شعرهم أو عاملين حركات غريبة زي سلفادور دالي كده .... lol أنا بأهزر معاك يا مان وعارف إنك بتستحمى على الأقل مرتين كل شهر .. عشان كده النسب والإنسايبية ما ظبطوش معاك :angry2: لإنك لسه في بداية الطريق

لأ بجد والله إنت فنان ييجي منه .. وأنا هاتبناك من دولتق وهاعمل منك بابلو بيكاسو جديد

بس علمني الرسم وكل حصة بشاندوتش شاورما مع واحد بيبس ... ماشي يابا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اشكرك يا مهيب على ردك

عموا ورينا رسوم تانيا وانا اقولك راى

ولو كان ينفع اعلمك شوية حاجات فى التلوين او النسب

ماكنتش قصرت .. بس بالملاحظات على الى حترسمة

ممكن تتعلم اكتر.. وربنا يوفقك يا مهيب

الحاء س س عاوز يتبناك .. خد بالك ليخليك ترسم السواح ادام المتحف المصرى ويلم هو الفلوس :angry2:

رابط هذا التعليق

ابن بلد ::

شكرا بجد على كلامك الرقيق ... ولو ان تعليقك و تحليلك يشى بذوق فنى عالى جدا

س س ::

احمد ربنا ان الحاجات دى مش بتبان عليا لما بنتقابل ... الا لو بتحب كلام المجانين البوهيميين اللى حاطين برجل فى أدمغتهم على سبيل التأنق ... اما بخصوص مسألة التبنى و ساندوتشات الشاورمة .. فأنا معنديش مانع مطلقا ... ايه رأيك نبدأ بأنى ارسم صورة للملك عبد العزيز ووراه أهرامات الجيزة و تروح انت للامارة و تقولهم انها صورة نادرة للملك فى زيارته لمصر ؟؟ مش بالذمة فكرة ؟؟؟ و مين عالم .. يمكن تضرب معانا و نبقى مليونيرات

نانسى ::

شكرا على كلامك .. و متفقين يا ستى ... شرحى رسوماتى على كيف كيفك .... أما بخصوص المعلم س س ... فمتقلقيش .. احنا ياما كان لينا مغامرات مدونة على صفحات المنتدى هنا .. و أنا عارف كل ألاعيبه و مخططاته ... اطمنى

مهيب

رابط هذا التعليق

خط الرقعة بتاعك جميل وكمان ماشي علي قاعده واحده بمعني أن الحروف كلها رقعه مش زي اغلب الناس لما تخلط انواع الخطوط ببعضها ودا اللى بيخلق النعكشه في الكتابة .................. الصورتين اللى في الاخر فيهم عمق وظلال و ضوء لكن اللى في الاول نقل او محاكاه بس بردو موهبة

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

مهيب

انا حا اقولك اول انطباع لي ............لصورك

اول حاجة تذكرت صديقتي الفنانة الانتيم ...............اوي اللي كنا مسمينها .............."عيسوي" :angry2:

اما عن احلي تعبير في رسوماتك في صورة ..........احلام بعيدة

ادق ملامح في صورة ابو جهل ...."المجذوب" :wub:

بس ليك مستقبل .....كمل

جربت ترسم اشخاص ...معروفين؟

رابط هذا التعليق

ايه ده يا فنان ..

بجد يا مهيب .. الرسومات جميلة جدا ..

وتعكس شخصيتك بشكل فظيييييع :angry2:

ايه رأيك نبدأ بأنى ارسم صورة للملك عبد العزيز ووراه أهرامات الجيزة و تروح انت للامارة و تقولهم انها صورة نادرة للملك فى زيارته لمصر ؟؟ مش بالذمة فكرة ؟؟؟ و مين عالم .. يمكن تضرب معانا و نبقى مليونيرات

ايه يا عم الحاج هتنصبوا علينا :wub:

أنا هأبلغ الأمارة ..

بس ممكن أساعدكم ومقولش الحقيقة في حالة كان لي 40% من الأرباح :P

والباقي تقسموه بينك وبين س س

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

لخبطة ::

أشكرك على كلامك .. وبالنسبة لموضوع النقل أو المحاكاة .. الغريبة انى عمرى ماقدرت أنقل حاجة ... و لحد دلوقتى ماقدرش أرسم بورتريه لحد الا لو من صورة أبيض و أسود ... النقل فعلا موهبة ... لكننى لا أمتلكها للأسف .. لكن أحيانا كنت باخد أفكار من حاجات بشوفها

سندريللا ::

"فى فيللا الحاج الأسيوطى .. معرض الفنان العاملى عيسوى .."

واضح ان الشلة دمها خفيف بجد .. بقى كنتم مسمينها "عيسوى" .. طااااايب ... أما عن رسمى لأشخاص معروفين .. الحقيقة مجربتش كتير علشان أنا مش قوى فى النقل ... لكن مرة رسمت صورة لوالدتى من صورة ليها قديمة أيام الجامعة و طلعت كويسة ..

وسعوا كده شوية ... مين اللى هناك دى ؟؟؟ يوووووه .. جيجيى ... رجعنا للدوشة تااااااااانى ... ماحنا كنا مستريحين ... و بنصحى فى ميعاد و ننام فى ميعاد .. و حياتنا كانت منظمة ... خلاص ... رجعنا تانى ...

أنا بهزر معاك يا كابتن انت ... علشان عارفك عيل و ممكن تصدق ... بقى الرسوم بتعكس شخصيتى ؟؟؟ طيب ... هاخدها على المحمل الحلو ... مش انى أشبه المجذوب يعنى ... أما بخصوص النصب ... تمام يافندم ... انا و المدعو س س مكناش ناويين ننفذ أى خطط الا بعد توجيهات سعادتك ... و بعدين يافندم احنا عارفين ان قلب سعادتك كبير و كنا ناويين نضحك عليكى بكلمتين ... أو عزومة فى الريف اللبنانى على الأرجح ... ولو بتحبى السمك .. عمو حمزة بيعتبرنا من زباينه الدائمين ... مفيش داعى لابلاغ السلطات

مهيب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 54
      ربما يُهم هذا الموضوع قطاعا عريضا .. وربما لا يُهم إلا من كان شابا زى حالاتى تحت السبعين الموضوع هو ما يحتاجه كبار السن من رعاية فى مرحلة "تقفيل المشروع" .... إذا نظرنا إلى حياة الإنسان كمشروع .. فالنظرة السليمة له هى النظرة إلى المشروع ككل وليس إلى مرحلة البداية التى تتسم بكثرة الأعباء أو مرحلة التشغيل أو مرحلة بدء تحصيل المردود Pay Out فقط بل يجب النظر إلى دورته الكاملة Life Cycle .. يعنى من المهد إلى اللحد ولكى لا نغرق فى العموميات .. سأتخذ من نفسى مثالا لشرح فكرة الموضوع .. فقط لشرح
    • 0
      ودع الملايين حول العالم الملكة إليزابيث الثانية بحضور عدد كبير من قادة العالم وتقدم الملك تشارلز وكبار أفرادعرض المقال كاملاً
    • 10
      معلوماتي عن نظام التعليم الجديد توقفت على التقديم الرسمي من قبل السيد وزير التربية و التعليم .... و هو كله كلام جيد ما سبق كان إستهلالا لابد منه ليس عندي أطفال يتعلمون بالنظام الجديد و ليس عند أقاربي أبناء يتعلمون بالنظام الجديد وبذا أجد نفسي جاهلا جدا بهذه المسألة ، و لذا أقدم لكم إلتماسي هذا  يا من لديكم  خبرة  نورونا لإني  خايف  أو قلقان  إن بعد شوية نطلع إشترينا الترماي زمان كتبت موضوع  تسائلت فيه  ما مفهوم  فعل المذاكرة أو الإستذكار في النظام الجديد .... و ما زال تسائلي قائما
    • 44
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عايش بره مصر وبفكر اشتري شقة الان في القاهرة الجديدة قرأت اعلان عن شقق بمساحات كبيرة في كمبوند ريتاج - التجمع الخامس ما رأيكم في هذا الكمبوند تحديدا وما هي الاسعار الطبيعية هناك ودمتم بخير وشاكر لكم مقدما
    • 0
      أود الإلتحاق بمستشفى دار الشفاء بالخزان الرياض كأخصائي باطنية ماهو المرتب المناسب وماهي سمعة المستشفى ومعاملته لأطباء وهل تتأخر المرتبات وهل يتأخر الإضافي وهل يوجد به مشاكل وماهي الأمور المهمة به  
  • أضف...