اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازواج و زوجات و ...... الحياة الزوجية..

بنت شعنونة

Recommended Posts

من موضوع هل انت جبان اكتشفنا اننا بحاجة الى مساحة صراحة يمكن نقدر نفهم نفسنا من خلال اعين غيرنا...!

كل بيت لا يخلو من المشاكل الزوجية بس كل واحد اتعامل معاها بطريقة مختلفة

خلينا نخلي الموضوع دا زي نافذة مفتوحة كل واحد يقول مشكلة سواء عرف يحلها ويقولنا حلها ازاي او مش عارف يحلها ونفكر سوا

سواء مشكاة تخصه او شايفها حوالية او حتى افتراضية...

الزواج زيه زي اييييييييييي حاجا في الدنيا محتاج مجهود عشان تبقى كويسة

ماهواش حاجا جاية ع الطبطاب

ابدا

بالعكس

دا يمكن اكتر حاجا عاوزة مجهود ذهني جامد جداااااااا لأنجاحها وكتيييييييير من الذكاء والصبر ومش التضحية لأن التضحية نهايتها الندم او الألم وعمر المضحي ما ها يكون مستريح في النهاية سواء القريبة او البعيدة

وبالتالي ف الصراحا افضضضضضضضل حاجا...

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

عموما اى زوجين فيهم عيوب بتكون ناتجة عن اسلوب التربية المختلف لكل منهم

المشكلة مش فى العيوب وانما فى توافقنا كطرف اخر معاها

وبعدين الزوجين بيكونوا عملين زى لعبة البزل فى حتة من عيوبنا بتركب مع حتة من تسامح وتقبل الاخر

وحتة من عينده بتتركب مع حتة من تسامحى

وهكذا بيحصل مزج مابين الطبعين

بس السر الاساسى فى استمرار النجاح فى الزواج هو التفاهم والحوار والتسامح من الطرفين

وان لو جبلى بوكية ورد النهاردة لان افتكر مناسبة ليا لازم اكون انا كريمة فى تقدير دة

والعكس بالعكس

ومهم عدم التعود مش خلاص اتجوزنا فمش مهم اللبس الكويس فى البيت

مش مهم يتصل يقول وحشتينى ومش مهم يقول تسلم اديكى ومش مهم يقولى انت حلوة النهاردة

فتكون النتيجة ان البيت يتحول لاخوات عيشين مع بعض وبنفتكر اننا زوجين من وقت للتانى

وكتير من الستات بتدفع جوزها انة ينساها باهمالها لنفسها وتسيب نفسها تتحول الى شجرة جميز من منطلق هو حيروح فين مينفعش يهرب من البيت والعيال

لا ممكن يهرب بخيالة وجوة نفسة ممكن يتمنى ويحلم بحد تانى لو مات الحب اى واحدة تحيى العواطف دى وتسقى زرعة الحب حتاخد حيز الزوجة تستحقة

وكمان الزوج لو مقلش لمراتة هو مش مستريح من اية لو اهتم انة يكون كل الى يخصة مظبوط وبس وياخدة وبس ومش مهم يكرش ولا مهم يتكلم برضة بيخسر مراتة وبيخسر حبها

فى الاخر الموضوع على الاتنين

ولو زوج سكوتة طول مش مفروض تنبسطى انة راضى ولا هو ينبسط انها راضية السكوت بيحول البيت لقبر فوق الارض

لازم نهتم ببعض زى اول يوم جواز وندور على الى بيسعد التانى ونجدد فى نفسنا ونعمل تتشات فيها اهتمام بالاخر

ومدخل كل حاجة الحوار والمشاركة والتسامح والكلمة الحلوة

رابط هذا التعليق

كنا مره في سفر خارج مصر الي بلد اوروبي

وفي الشارع دائما كنت اشوف طبعا الشباب والشابات مع بعضهم ماشيين

وحاله الحب والغرام وكل انواع الهيام واضحه

انما ما لفت نظري بشده ...هو الجماعه اصحاب السن الكبير ...بلاش عواجيز

ماشيين بالراحه وعلي المهل وايديهم مع بعض لا يقترقا ابدا

ايه ده معقول في السن ده ولسه فيه ده

...........................................................

..........................................................

ركبنا الطياره وما ادراك ما الطياره بالنسبه لي مش موضوعنا

ورأيت بجواري برضه اتنين سنهم لا يقل عن الستين وفوق

وتشابك ايديهم بطريقه ....جعلتني انسي الخوف والهلع والرعب

طيب انا عمري ما شفت المنظر ده هنا لا في شارع ولا في بيت

........................................................

.......................................................

مش عارف انا كده دخلت الموضوع صح واللا ....

عموما ها اكمل.....وخلينا مع بعض لأن المداخلات الطويله ممله

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

إسمعو بقا الكلام دا :D

كذبت على زوجتي مرات ولكنني ندمت على انني قلت الحقيقه مرة واحده ;)

ثلاثة لم تتحقق امانيهم,امرأة لم تتزوج’ورجل لم يتزوج,والمتزوجون :blink:

:يقول وليد حيدر

كثيرا ما يراودني الشك فيما يكتبه القراء الشعراء عن جمال وروعة المحبوبه, ولو تأملتم معي فيما يكتبه هؤلاء في رسائلهم

لشعرتم بأننا نعيش في الجنه مع حور العين ويبدو ان الخيال عندما يداعب الشعراء يأخذهم بعيدا جدا..او يبدو انهم شعراء لم يتزوجوا بعد :D

الانسان يبدأ دائما من حيث انتهى الآخرون حتى لا يعيد التجارب الفاشله الا في الزواج فهو يبدأ من حيث يبدأ الآخرون

رغم انه يعلم ان تجاربهم فاشله :D

!اذا كنت لا تصدق ان الرومانسيه وهم كبير..قم بتحربة واحده..الزواج

كلما رأيت صور الافراح وكلمات التهاني تنشر في الصحف سألت نفسي..هل ما فعلوه يستحق التهنئه؟سؤال لا يعرف اجابته الا المتزوجين

الحياة مثل البحر الهاديء تستطيع ان تبحر فيه بسهوله واستمتاع حتى تقوم فيه العاصفه..وعاصفة الحياه هي الزواج

قد يكون اكبر دليل على عبقرية عباس محمود العقاد ..انه لم يتزوج

يُقال ان افضل ما كتبه الانسان هو الحكمه والتجارب الانسانيه وتسجيله للأحداث ويُقال ان اسوأ ما كتبه هو عقد الزواج mfb:

يقول عبدلله باجبير

كل زوجة ترى لزوجها خطأين هما:كل ما يقوله وكل ما يعمله

الزوجه التي لا تفهم زوجها تثير المشاكل والزوجه التي تثير مشاكل أكبر هي التي تفهم زوجها

الغيره هي الصخره التي يتحطم عليها صرح الزواج

استشر زوجتك دائما ثم نفذ ماتراة انت

و شوفو هذا التعريف و قولولي رأيكم فيه

المرأة :

هي كائن صغير .. داخله عالم عجيب .. تستتر في عتمته

ألغاز .. تناقضات .. وانفعالات .

قد تنجح في دخول هذا العالم من بابه ( قلبها )

لكنك ستحتاج مشعلاً من " حب " تتلمس به جنبات غموضها .

ومع ذلك تأكد أنك ستكبو عدة مرات .. لتكتشف في النهاية

أنك مضطر للتعايش معها دون فك جميع رموزها .

قد تتعجب مما ذكرنا .. لكن الأشد عجباً

أن المرأة نفسها ( في كثير من الأحيان ) لا تستطيع أن تفهم نفسها !!!

:P

تم تعديل بواسطة مصرية يعني مصرية

رابط هذا التعليق

وكتير من الستات بتدفع جوزها انة ينساها باهمالها لنفسها وتسيب نفسها تتحول الى شجرة جميز من منطلق هو حيروح فين مينفعش يهرب من البيت والعيال

لا ممكن يهرب بخيالة وجوة نفسة ممكن يتمنى ويحلم بحد تانى

هو في ستات بتفكركده وبتبقى من المتحولين بعد الزواج :P

وفي رجالة بيفكروا نفس التفكير :blink:

رابط هذا التعليق

عندما يتزوج الانسان ( سواء الرجل او المراه ) فانه يبحث عن الاستقرار و السعاده الزوجيه

فهل مفهوم السعاده الزوجيه يختلف عند المراه عنه عند الرجل ؟

هل يوجد تعريف محدد لكلمه السعاده الزوجيه ؟

هل يختلف مفهوم السعاده الزجيه طبقا للمرحله العمريه

( مفهوم السعاده قبل الزواج هو نفسه بعد 5 سنوات هو نفسه بعد ال60 )

هده الاسئله تحتاج الي بعض التوضيح و التفكير

رابط هذا التعليق

عندما يتزوج الانسان ( سواء الرجل او المراه ) فانه يبحث عن الاستقرار و السعاده الزوجيه

( مفهوم السعاده قبل الزواج هو نفسه بعد 5 سنوات هو نفسه بعد ال60 )

هده الاسئله تحتاج الي بعض التوضيح و التفكير

المشكلة الاساسية هي سؤالك يا دكتور خالد

هل السعادة الزوجية مفهومها بيختلف عند المرأة عنه عند الرجل

معلهش انا اسف يا دكتور ليه فرقت بين الرجل والمراة

السعادة مفهومها بيختلف بين راجل و راجل ايضا السعادة هى مفهوم و احساس نسبي فما يسعدك قد يحزن أخر هذا المصطلح العجيب السحري المطاط ليس له تعريف محدد ولا يقتصر أو يختلف بين رجل و امرأة بل يختلف من انسان لآخر

الاسئلة الثلاثة اللتي كتبتها لن تجد من يعطيك الاجابة عنها بشكل واضح لا يحتمل اللبس

قد تكون سعادتك غير موجودة لا لشيئ سوى انك تسئل هذا السؤال فى عقللك الباطن

انت انسان وهى انسان فى المطلق لك احتياجاتك النفسية والعقلية و الجسدية ولها ايضا هذه الاحتياجات

دعونا أولا لا ننساق وراء الفكرة القديمة و اللتي دائما ما تظهر وهى القاء اللوم على احد الفريقين الرجالة ولا الستات خلونا نتناقش بموضوعية وحياد

أولا سنفترض افتراض ان الشريك على افضل ما يكون ويلبي كل احتياجاتك مهما كانت هل عنده ستكون سعيد ام ستبحث عن شيئ يجعلك تشعر بعدم السعادة

ثانيا الشراكة الناجحة تعتمد على تفهم الشريكين لوظيفة كل منهما فى الشركة ( اسف لهذه التسمية وان كانت اقرب الى الصحة ) ومدى اصراره على نجاح واستمرار العلاقة المشتركة

ثالثا فى أول حياتي الزوجية شعرت اني تعيس جدا وحين كنت اذهب الى العمل اتكلم مع زميلتي فى المكتب وهى كانت تبدي تفهم حقيقى لما أقول وكنت انا كذلك اتفهم مشاكلها مع زوجها وكانت امامي ( وهى صادقة تماما انسانة بريئة ومظلومة ) وكنت اقول فى نفسي والله جوزها ما يستهلش ضفرها حرام عليه اللي بيعمله فيها وفى مرة كنت جالس على المكتب وهى اعدة تحكي وتشتكي فسرحت فى مراتي طب ماهي اللي زميلتي بتقوله ممكن كمان تكون مراتي بتقوله طب ليه انا مبسمعش منها ليه ما بتكلمش معاها وانا مش حاطط فى دماغي انها لازم تطلع غلطانة طب ما اروح افضفض معاها واخليها تفضفض وطبعا ده مش هيجي من اول جلسة وبالتدريب و الصراحة والحوار وصلنا لمستوى رائع والحمد لله فى التفاهم صحيح فى بعض المنغصات من وقت للتاني وصحيح هى لما بتقلب وتفتكر الوش التاني بتكون الحياة صعبة بس ما انا برضه لما بقلب بكون صعب بس هل هي دى السعادة هقول لك لا دي مش سعادة دي طريقة للانسجام لان السعادة الحقيقة انك تكون مع الانسان اللي بتحبه ومن الاخر لو كنت بتحب مراتك زمان وهى كمان صدقني بالحوار هتكونوا اسعد اتنين ولو ما بتحبهاش او هي ما بتحبكش صدقني مهما عملت انت او هي عمركم ما هتحسوا بالسعادة

وان كان فى العمر بقية وشجاعة هنتكلم فى الموضوع ده أكتر عن مكونات العلاقة الزوجية الناجحة

وشكرا

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

من الواضح ياستاد محمود من ردك انني اكتسبت صديق جديد في محاورات المصريين

اقتباس :

(( الاسئلة الثلاثة اللتي كتبتها لن تجد من يعطيك الاجابة عنها بشكل واضح لا يحتمل اللبس))

متفق معاك و لدلك انا ابحث عن المزيد من الخبره في الحياه عن طريق طرح اسئله تختلف فيها الاجابات باختلاف البيئه و الطباع و المستوي الاجتماعي ................الخ

و بدلك نكسب جميعا معرفه و خبره

بانتظار المزيد من تعليقاتك و ارائك

تحياتي

د.خالد

رابط هذا التعليق

هذا الرد كان على سؤال فى موضوع ورط اللي بعد فى سؤال

والاخت العزيزة نانسي جاوبت بتلقائيتها المعتادة

بس حسيت ان اللي قالته يدينا مثال واضح ازاي تقدر تخلك مراتك سعيدة و بتحبك علشان انت كمان تكون سعيد و بتحبها

وياريت اللي عنيهم وحشة وبيحسدوا يبعدوا عن نانسي

ربنا يحفظك لجوزك و يحفظه ليك أمين

لو فى حد ممكن تشكره هيكون مين وليه ؟

حاشكور جوزى لية باة دى لاسباب كتير

انة علمنى انى احسن نفسى ف دراستى

علمنى الدنيا

ساعدنى على ثقل شخصيتى

لو الناس شايفين فيا اى حاجة حلوة يبقى هو الى زرعها او وضحها فية

انة وقف جانبى فى الماجستير

انة كان ديما صحبى قبل ما يكون حبيبي

انة بيساندنى فى شغلى وبيكبر اسمى ويلمعة ديما

انه بيقدرنى جدا

كزوجة وانسانة وحبيبة وكل حاجة

انه حاسس انى محصلتش

مع انى مش شايفة كدة

بس تقديرة ليا بيسعدنى جدا

عرفت لية باة :rolleyes:

dr khaled

من الواضح ياستاد محمود من ردك انني اكتسبت صديق جديد في محاورات المصريين

اقتباس :

(( الاسئلة الثلاثة اللتي كتبتها لن تجد من يعطيك الاجابة عنها بشكل واضح لا يحتمل اللبس))

متفق معاك و لدلك انا ابحث عن المزيد من الخبره في الحياه عن طريق طرح اسئله تختلف فيها الاجابات باختلاف البيئه و الطباع و المستوي الاجتماعي ................الخ

و بدلك نكسب جميعا معرفه و خبره

بانتظار المزيد من تعليقاتك و ارائك

تحياتي

د.خالد

اشكرك يا دكتور انك اعتبرتني صديق وده شرف ليا انا

اشكرك على ثقتك الغالية

وانشاء الله هنكمل مع بعض طرح الموضوع للمناقشة

اشكرك

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

الست رومانسية جدا بطبعها

يعني فيه حاجات خرافية ممكن تعجبها وتسعدها لحد الجنون يعتبرها الرجل تفاهة وفراغة عين وعبط

وبرضه الرجالة فيهم حاجات كدا

يعني مثلا.. انا احب جداااااااااا الورد ويا سلالالالالالالالالام بو جوزي جابلي ورد وهوا راجع من الشغل بدون ما اطلبه وبدون سبب احس اني طااااااايرة من السعادة

في حين انه هوا بيحب الأكل جدااااااااا وانا بكره وقفة المطبخ موووووت لكن بكون سعيييييييييدة جدا وانا بعمل اكلة عارفا انه بيحبها واني بتعلمها عشانه

ف ابتدينا نعمل اتفاق غير معلن ان كل واحد يحاول يسعد التاني

بس مش بطريقته.. بمعنى

اني احاول اسعد زوجي مش بطريقتي انا ... لا .. بطريقته هوا..

يعني انا لو جبتله ورد... عادي مش ها ينبسط.. في حين اني انا ها اكون سعيدة جدا ...! وبالتالي رد فعله اللامبالي ها يضايقني ويخليني افتكر انه ناكر للجميل..

لكن لو اشتريتله اكله حلوة او قميص شيك ها يكون سعيد بيه اكتر من الورد وابقى كدا حققت غرضي..

نفس الكلام.. بالعكس

لو اشترالي خلاط مثلا... ها ابقى مبسوطة ومفروووووووووووووسة سوا.. لأني مش مطبخ انا انسانة.. :angry2:

دا نموذج مختصر ازاي نسعد الطرف التاني

يبقى اوووووووووووول حاجا واعتقد انكوا ها تتفقوا معايا فيها... اننا نفكر زي الشخص التاني..

وقيس بقى كلللللللللللل حاجا

يعني لو انت فكرت انك مراتك... وانها راجعة من الشغل قرفانا عشان تطبخ لزوج بقالها معاه سنين والحياة بقت مملة وعيال مزعجة وشقية ومش لاقيا وقت لنفسها ولا حتى ترتاح وشايلة هم مذاكرة العيال ومستقبلهم ومصروف البيت وها تاكل العيلة لحمة والا فراخ وانفلونزا الفراخ ......الخ الخ الخ

اكيد مخك ها يتفرتك...

ولو الست حطت دماغها مكان الراجل .. وهوا خايف على لقمة العيش عشان الكام بق المفتوحين في البيت وبيرجع يلاقي البيت مكركب لسا ودوشة العيال و احتمال مافيش غدا في المعاد و الفلوس مش مقضية اكيد الست ها تموووووووووت من الضغط

دا النموذج...

هل انتوا متفقين معايا في اول نقطة دي؟

اننا نحط نفسنا مكان الطرف الأخر عشان نعرف نفهمه ونسعده بـــــــــطــــــــريــــــــقــــــــــته؟؟؟؟؟؟

ولو ايوا...

حط نفسك مكان مراتك... او جوزك دلوقتي... " في حال في خلاف ما بينكم" وقولي تفتكر بيفكر ازاي وايه مضايقة منك وايه بيسعده...؟؟ :)

رابط هذا التعليق

الست رومانسية جدا بطبعها

وده ميزه وعيب في نفس الوقت

اي عندما تتفهم متي تكون الرومانسيه يكون جميل جدا

ولكنى عندما تطلب الرومانسيه في كل وقت ده اللي يخلق المشاكل

دا النموذج...

هل انتوا متفقين معايا في اول نقطة دي؟

اننا نحط نفسنا مكان الطرف الأخر عشان نعرف نفهمه ونسعده بـــــــــطــــــــريــــــــقــــــــــته؟؟؟؟؟؟

ولو ايوا...

حط نفسك مكان مراتك... او جوزك دلوقتي... " في حال في خلاف ما بينكم" وقولي تفتكر بيفكر ازاي وايه مضايقة منك وايه بيسعده...؟؟ :blush:

هو ده بدايه الحل الناجح بين الطرفين الحبيبين اللدودين

ضع نفسك مكانها وضعي نفسك مكانه وعي ذلك يتم التصرف

لكن الموضوع ده عاوز بني ادميين علي مستوي عالي من الفهم والنضج

يامصر... يامصر...يامصر

رابط هذا التعليق

حكيت حكايه في اول المداخله...واظن قد يكون لها علاقه بالاسئله

.الزواج يمر بتلات مراحل هامه في الحياه

الحب والغرام والهيام........الملل والرتابه والتعود......الحنا والعطف والامان

الاولي .....كلنا نتمتع بها الرجل والمرأه

الثانيه.....هي العقده وهي اساس كل المشاكل وان مرت علي خير يكون خير

الثالثه.....التي نبغي في الوصول اليها جميعا لأنها هي المحصله النهائيه للرحله

....................................

...................................

ايه رايكم في التفسير ده

يامصر... يامصر...يامصر

رابط هذا التعليق

طب كل اللي فات وانا فاهمه بس يعني ايه الحنا دي يا عم خضر

اني احاول اسعد زوجي مش بطريقتي انا ... لا .. بطريقته هوا..

وده اللي انا قلته فى مدخلتي السابقة فى ردي على الدكتور خالد لما كان عاوز مفهوم السعادة وقلت ان السعادة طعمها مختلف عند كل فرد بس انت باسلوبك الرائع وضحتي المسئلة

حط نفسك مكان مراتك... او جوزك دلوقتي... " في حال في خلاف ما بينكم" وقولي تفتكر بيفكر ازاي وايه مضايقة منك وايه بيسعده...

بالظبط هو كدة يا دكتورة شخصتي وكتبتي الدوا

حاشكور جوزى لية باة دى لاسباب كتير

انة علمنى انى احسن نفسى ف دراستى

علمنى الدنيا

ساعدنى على ثقل شخصيتى

لو الناس شايفين فيا اى حاجة حلوة يبقى هو الى زرعها او وضحها فية

انة وقف جانبى فى الماجستير

انة كان ديما صحبى قبل ما يكون حبيبي

انة بيساندنى فى شغلى وبيكبر اسمى ويلمعة ديما

انه بيقدرنى جدا

كزوجة وانسانة وحبيبة وكل حاجة

انه حاسس انى محصلتش

مع انى مش شايفة كدة

بس تقديرة ليا بيسعدنى جدا

وكمان نانسي وضحت الطريقة المثالية لمعاملة الزوج لزوجته أو الطريقة اللي تخليها تحبه

لكن فى بعض الناس سواء رجالة أو ستات

بيكون الشريك فعلا جرب كل حاجة ممكنة وغير ممكنة طب الواحد يعمل ايه ساعتها

ينفصل

طب لو في أولاد يعمل ايه

طب لو فى شخص ثالث ايه الحل

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

طب كل اللي فات وانا فاهمه بس يعني ايه الحنا دي يا عم خضر

الحنا = الحنان

المهم...................................................................

الكلام النظر ي في المواضيع دي جميل جدا لكن الواقع وتطبيقه والتعود عليه هل هو ممكن هو ده السؤال

وفعلا مشكلتنا في الحياه الزوجيه هي الرتابه والملل والتعود

وبعد ان كان الزوجين لا يسكتاابدا.....اصبح السكوت هو الحديث الدائم بينهم

اذا اعتقد لو وجدنا طريقه نكسر بها الروتين والملل والرتابه في الحياه الزوجيه....اذا لنجحنا ووصلنا الي بر الامان

................................................................

................................................................

هل الاختيار في البدايه له دور في استمرار الحياه الزوجيه ونجاحها

هل هذه المشاكل التي يعاني منها معظم الازواج هذه الايام كان يعاني منها ابائنا واجدادنا.....ّّّّّ!!!

...............................................................

هل نطمع في اساتذتنا في المنتدي مثل الاستاذ الافوكاتو الاستاذعادل ابو زيد..ان يقولوا لنا خلاصه تجاربهم في الحياه

هما الوحيدين الذين اعرف انهم يتجاوزا الستين في المنتي( اللهم انعم عليهما الصحه والعافيه)

ولو هناك اساتذه آخرين ياريت نسمع صوت الخبره والعقل والهدوء

............................................................

يامصر... يامصر...يامصر

رابط هذا التعليق

اللي انا مستغرباه اني عمالة اسمع كلمة ملل .. ملل كل شوية؟؟

ازاي؟

بتكلم جد والله

هما المتجوزين اليومين دول بيشوفوا بعض اصلا؟

انا و حوالي 7 من صاحباتي متجوزين في خلال السنتين اللي فاتوا بنشوف ازواجنا يومين بالعدد كل اسبوع

يبقى فين الملل؟؟؟؟؟؟؟ اذا الرجل اصلا مطحووووون برا البيت و الست مطحونة برا وجوا!!!! :angry2: :o

رابط هذا التعليق

اللي انا مستغرباه اني عمالة اسمع كلمة ملل .. ملل كل شوية؟؟

الكريمه العزيزه شعنونه

هو مش موضوع ملل بس لا ...

هو المقصد روتين وتعود

وشئ الواحد يحس انه بيؤديه كأنه واجب عليه

ولو رجعنا مع بعض للموضوع

لحب والغرام والهيام........الملل والرتابه والتعود......الحنا ن والعطف والامان

من وجهه نظري وتحتمل الكثير

قسمت الحياه الزوجيه الي تلات مراحل

اخطرهم واللي المشاكل بتكون فيها للذروه هي المرحله الوسطي

وهذا من رايي لا بد ان نجد له حل نتناقشه معا

تم تعديل بواسطة khedr

يامصر... يامصر...يامصر

رابط هذا التعليق

أعجبتني جداا مداخلة في أحد الموضوعات للغائبة الحاضرة فيروز ..قالت فيها إن السعادة مسألة تدريب وأنها تحتاج إلى أن نعود أنفسنا على أن نعيش في سعادة ونحارب الملل والاكتئاب..هذا ما أذكره من المداخلة ..وعلاقتها بالموضوع أنني أتفق مع الشعنونة في أن كل شئ يحتاج إلى مجهود وصبر..يعني زي ما الراجل عايز الست تفهمه وتستوعبه هوه كمان لازم يكون عادل ويحاول يبذل معاها نفس المجهود..وكان فيه فيلم أمريكي من كام سنة لتوم كروز ونيكول كيدمان قبل الطلاق عنوانه"أغمض عينيك واسعاً" يعني لا تركز في عيوب زوجتك ولا تركزي في أخطاء زوجك ..والكلام ينطبق على الأصدقاء والزملاء والأقارب وكل الناس الذين نتعامل معهم..يعني لا يجب أن نعامل بعض بالشوكة والسكينة ..خلينا نبص الأول لأخطائنا ونحاول أن نرصدها بشجاعة وسنعرف أننا لسنا أفضل كثيراً من غيرنا ..التسامح..التسامح..ثم التسامح هو سر السعادة الزوجية بل والسعادة في الحياة بشكل عام..إغفر للآخرين واصفح عن أخطائهم يصفحون هم أيضاً لك..ويغفر لك ولهم الله..اللهم آمين.

رابط هذا التعليق

السعادة مسألة تدريب وأنها تحتاج إلى أن نعود أنفسنا على أن نعيش في سعادة ونحارب الملل والاكتئاب..

يعني لا تركز في عيوب زوجتك ولا تركزي في أخطاء زوجك .

.خلينا نبص الأول لأخطائنا ونحاول أن نرصدها بشجاعة وسنعرف أننا لسنا أفضل كثيراً من غيرنا

..التسامح..التسامح..ثم التسامح هو سر السعادة الزوجية

بل والسعادة في الحياة بشكل عام..

إغفر للآخرين واصفح عن أخطائهم يصفحون هم أيضاً لك..

ويغفر لك ولهم الله..اللهم آمين.

الاربع حاجات دي هي اساس فعلي للوصول الي التغلب علي الكثير

وليس الحياه الزوجيه فقط بل في الحياه العامه والعلاقات الانسانيه

يامصر... يامصر...يامصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...