اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احنا ولاد الـ*** الشعب..والضرب ببوز الجزمة وبسن الكعب

mohameddessouki

Recommended Posts

]تعبير عما يجرى فى مصر الان

كتب الشاعر عبد الرحمن الابنودى

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

يا عم الظابط انت كداب...واللى بعتك كداب

مش بالذل حشوفكم غير

او استرجى منكم خير

انتوا كلاب الحاكم

واحنا الطير

انتوا التوقيف... واحنا السير

انتوا لصوص القوت

واحنا تبنى بيوت

احنا الصوت

ساعة متحبوا الدنيا سكوت

احنا شعبين شعبين شعبين

شوف الاول فين؟ والتانى فين؟

وادى الخط مابين الاتنين...بيفوت

انتوا بعتوا الارض بفاسها بناسها

فى ميدان الدنيا فكيتوا *****

بانت وش وضهر..بطن وصدر

ماتت.... والريحة سبقت .. طلعت انفاسها

واحنا ولاد الـ*** الشعب

احنا بتوع الاصعب وطريقة الصعب

والضرب ببوز الجزمة وبسن الكعب

والموت فى الحرب

لكن انتوا خلقكم سيد الملك

جاهزين للملك

ايديكم نعمت من طول ما بتقتل وبتقتل

ليالينا الحلك ..احنا الهلك

وانتو الترك

سواها بكمته رب الملك

انا المسجون..المطحون

اللى تاريخى مركون وانت قلاون...وابن طولون...ونابليون

الزنزانة دى مبنية قبل الكون

قبل الظلم مايكسب جولات اللون

يا عم الضابط احبسنى

راينا خلف خلاف

سففنى الحنضل واتعسنى

راينا خلف خلاف

احبسنى او اطلقنى وادهسنى

راينا خلف خلاف

تم حذف الكلام الخارج بعد اعطاء الفرصة للكاتب للتعديل ....

الإدارة

تم تعديل بواسطة وليد صفوت

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استاذ محمد سلام عليكم ....

فى ميدان الدنيا فكيتوا ******

بانت وش وضهر..بطن وصدر

واحنا ولاد الـ*** الشعب

والموت فى الحرب

حتى لو كان شكسبير كاتب هذة السطور ... فلا يليق ان تضعها فى مكان يدخله شباب و فتيات و سيدات .....

استسمحك فى تعديل الكلمات الخارجة بنفسك حتى غداً ... او ان تعدلها الإدارة ايهما انسب لك ....

تحياتى ....

رابط هذا التعليق

تعبير عما يجرى فى مصر الان

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

طبعا لا الأبنودي ولا الأرموطي، ولا الريس بيرة ممكن يكتب كلام بالركاكة دي.

دا أصلا مش شعر، لا بكسر الشين ولا حتى بفتحها.. دا كلام مكسر وغير موزون.. لا قافية ولا (آفية).. من أراد أن ينحل كلام لشاعر عليه أن يكون أولا عارف ما هو الشعر.. أرجو من الإدارة حذف نسبة هذا الكلام للأبنودي، وأيضا حذف وصف الكلام ده بأنه قصيدة.. فلا أعتقد أن أحدا بالسذاجة التي تجعله يعجب "بركاكة" لأنها منسوبة إلى شاعر كبير.. وكان من الممكن أن يقول الكاتب الحقيقة بأنها محاولة متواضعة له، أو لابنه الصغير.

(إلا الشعر يا مولاي).. مع تحيات الشاعر الراحل: فتحي سعيد

وفيما يلي جزء (حقيقي) من شعر الأبنودي.. من قصيدة (الموت على الأسفلت)، حتى نعرف الفرق بين الغث والثمين:

أمايه ... وأنتي بترِحِّي بالرّحي ..

على مفارق ضحى

وحدك وبتعدّدي

على كل حاجة حلوة مفقودة

ما تنسينيش يامّه في عدُّودة

عدّودة من أقدم خيوط سوده.. في توب

الحزن

لا تولولي فيها ولا تهلِّلي

.. وحطي فيها إسم واحد مات:

كان صاحبي يامَّه ..

واسمه: ناجي العلي

.................

يا قبر ناجي العلي.. وينك يا قبر

يا قبر معجون بشوط مطلي بصبر

الموت بقرّب عليك .. يرتد خوف

وإذا ما خافشي الموت .. يرتد جبر

.................

يا قبر ناجي العلي.. يا دي الضريح

كان ميِّتك للأسف وطني صريح

تحتك فتى ناضر القلب .. غضّ

كان قلبه .. أرض مخيّمات الصفيح

...............

الأرض متغربة .. والحلم مِلْكْ

خريطه شبه الوطن محاصرها سلك

واقف وراها شريد عاقد إيديه

حنّ الوطن ذلك .. للأرض .. تلك

...............

غشيم في حب الوطن .. طبعا غشيم

ياللي تحب الوطن .. من الصميم

على طريقة العرب في الحب عيش

وَليْ.. نقي.. متقي.. لكن لئيم

مع خالص المودة

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

رابط هذا التعليق

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

دا أصلا مش شعر، لا بكسر الشين ولا حتى بفتحها.. دا كلام مكسر وغير موزون.. لا قافية ولا (آفية).. من أراد أن ينحل كلام لشاعر عليه أن يكون أولا عارف ما هو الشعر.. أرجو من الإدارة حذف نسبة هذا الكلام للأبنودي، وأيضا حذف وصف الكلام ده بأنه قصيدة.. فلا أعتقد أن أحدا بالسذاجة التي تجعله يعجب "بركاكة" لأنها منسوبة إلى شاعر كبير.. وكان من الممكن أن يقول الكاتب الحقيقة بأنها محاولة متواضعة له، أو لابنه الصغير.

:

مع خالص المودة

القصيدة فعلا للأبنودى وسبق نشرها عدة مرات فى عدة منتديات مختلفة كما نشرت مؤخرا فى جريدة الدستور

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

حتى لو بتاعة الابنودي تبقى مكتوبة غلط.. دي مكسووورة.. والأبنودي مش هايكتب شعر مكسر

رابط هذا التعليق

استاذ محمد سلام عليكم ....

فى ميدان الدنيا فكيتوا ******

بانت وش وضهر..بطن وصدر

واحنا ولاد الـ*** الشعب

والموت فى الحرب

حتى لو كان شكسبير كاتب هذة السطور ... فلا يليق ان تضعها فى مكان يدخله شباب و فتيات و سيدات .....

استسمحك فى تعديل الكلمات الخارجة بنفسك حتى غداً ... او ان تعدلها الإدارة ايهما انسب لك ....

تحياتى ....

الاخ وليد

الامانة ان انقل ماكتبة الشاعر بدون ان اتجراء بالحذف لايمانى بحق المؤلف والمبدع ولا يحق لغيرة التدخل

هذا اولا

اما ثانيا

فهذه القصيدة منشورة بجريدة الدستور ـ المستقلة ـ وهى اكثر عمومية من موقع المشتركين فيه محدودون

ثالثا

ليس فى كلام الشاعر اى الفاظ لاتتدوال فى الاغانى والسينما والمسارح والتى سمعها الرجال والشبان والفتيات وحتى الاولاد الصغار

كيف ننادى بالحرية وباسم الحرية نسمح لانفسنا بما هو ليس من حقنا وكيف نسمح لانفسنا ان نعتقد اننا حراس على القيم والاخلاق ونغتال كلمات عادية تتردد فى حياتنا العادية ومنشورة علنا فى الصحف والكتب؟

ان عدم ممارستنا الديموقراطية والحرية هو الذى يؤدى الى سؤ استخدام القيم الجميلة

فان كنت تعتقد ان من حقك ـ وانا اختلف معك ـ ان تحذف من كلمات الشاعر فاننى لااسمح لنفسى ذلك لان القبم هو الجمهور والقراء وليست القوامة لفرد يفهم طبيعة عملة على غير وجهتها الصحيحة

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

وفيما يلي جزء (حقيقي) من شعر الأبنودي.. من قصيدة (الموت على الأسفلت)، حتى نعرف الفرق بين الغث والثمين:

أمايه ... وأنتي بترِحِّي بالرّحي ..

على مفارق ضحى

وحدك وبتعدّدي

على كل حاجة حلوة مفقودة

ما تنسينيش يامّه في عدُّودة

عدّودة من أقدم خيوط سوده.. في توب

الحزن

لا تولولي فيها ولا تهلِّلي

.. وحطي فيها إسم واحد مات:

كان صاحبي يامَّه ..

واسمه: ناجي العلي

.................

يا قبر ناجي العلي.. وينك يا قبر

يا قبر معجون بشوط مطلي بصبر

الموت بقرّب عليك .. يرتد خوف

وإذا ما خافشي الموت .. يرتد جبر

.................

يا قبر ناجي العلي.. يا دي الضريح

كان ميِّتك للأسف وطني صريح

تحتك فتى ناضر القلب .. غضّ

كان قلبه .. أرض مخيّمات الصفيح

...............

الأرض متغربة .. والحلم مِلْكْ

خريطه شبه الوطن محاصرها سلك

واقف وراها شريد عاقد إيديه

حنّ الوطن ذلك .. للأرض .. تلك

...............

غشيم في حب الوطن .. طبعا غشيم

ياللي تحب الوطن .. من الصميم

على طريقة العرب في الحب عيش

وَليْ.. نقي.. متقي.. لكن لئيم

مع خالص المودة

ممنوع يا استاذ محمد دسوقى شخصنة الحوار

الإدارة

حتى لو بتاعة الابنودي تبقى مكتوبة غلط.. دي مكسووورة.. والأبنودي مش هايكتب شعر مكسر

أأسف ان اقول لك يا استاذى ان هذا تحذير لك بعدم شخصنة الحوار ... يعقبه إنذار إذا استمريت فى هذا ...

تقبل تحياتى ....

رابط هذا التعليق

هل كنت تعتقد يا استاذ عصفور طاير ان الإدارة كانت ستترك هذا الكلام على صفحات المحاورات ؟

لماذا لا تعطى قليلاً من الثقة فى الإدارة ؟

حُذف الكلام الخارج ....

أأسف ان اقول لك يا استاذى ان هذا تحذير لك ....

الإدارة

رابط هذا التعليق

حُذف الكلام الخارج

الإدارة

رابط هذا التعليق

الاخ وليد

الامانة ان انقل ماكتبة الشاعر بدون ان اتجراء بالحذف لايمانى بحق المؤلف والمبدع ولا يحق لغيرة التدخل

هذا اولا

اما ثانيا

فهذه القصيدة منشورة بجريدة الدستور ـ المستقلة ـ وهى اكثر عمومية من موقع المشتركين فيه محدودون

ثالثا

ليس فى كلام الشاعر اى الفاظ لاتتدوال فى الاغانى والسينما والمسارح والتى سمعها الرجال والشبان والفتيات وحتى الاولاد الصغار

كيف ننادى بالحرية وباسم الحرية نسمح لانفسنا بما هو ليس من حقنا وكيف نسمح لانفسنا ان نعتقد اننا حراس على القيم والاخلاق ونغتال كلمات عادية تتردد فى حياتنا العادية ومنشورة علنا فى الصحف والكتب؟

فان كنت تعتقد ان من حقك ـ وانا اختلف معك ـ ان تحذف من كلمات الشاعر فاننى لااسمح لنفسى ذلك لان القبم هو الجمهور والقراء وليست القوامة لفرد يفهم طبيعة عملة على غير وجهتها الصحيحة

انا اؤدى عملى كما ينبغى لى ان اؤديه و لا يهمنى ما إذا كانت نشرت فى جرائد او قيلت فى سينيما او مسرح ....

ما اعرفه ان الشاعر الذى نقلت كلام عنه يسب شعب مصر بالكامل و يقول لفظ خارج فى وسط ما تسميه انت قصيدة ... وانا كمواطن ارفض ان يسبنى اى شخص مهما كان و لهذا حذفت ما فى العنوان و ما فى القصيدة .. و اظن اننى قد اعطيتك فرصة 24 ساعة كاملة لتعدل فيها و لكنك رفضت رغم انه من واجبى حذف التجاوزات دون حتى إعلامك لأنك تعرف انها تجاوزات .. و لكنى فعلت ذلك حتى لا أعطر فرصة لمن يتخيل نفسه مضطهداً ان يتباكى على الحرية و إحترام الأعضاء ....

ممارسة الديموقراطية لا تعطيك الحق فى نقل سباب الى هذا المكان الراقى ... و لن يكون هذا المكان مجال لنقل السباب و الكلام الخارج مهما كان قائله و مهما كانت حجتك لتبرير هذا ....

و بالمناسبة : انا اشكر العضو الفاضل الذى بعث لى - بخاصية الإبلاغ عن المشاركات - ليبلغ عن التجاوزات التى حدثت هنا ... هذة إيجابية اشكره عليها.

رابط هذا التعليق

اولا انا لن اخوض فى موضوع الاحترام بين الاعضاء لانه موضوع مفروغ منه ولا يحتمل الجدل

بس انا هخوض فى مغزى او معنى القصيده زى ما فهمتها كشاعر الاببنودى شاعر كبير ده برضه لا يحتمل الجدل ولكن لكل منا اخطاءه . .....

وباين جدا من اسلوب القصيده انها بتعبر عن الغضب وكلامها غاضب والانسان الغاضب قد تصدر عنه الفاظ لا تليق وهذا ما يطلق عليه (قالها فى ساعة غضب )وقد يكون هذا ايضا سبب انها مش موزونه او فيها كسر لانه (قالها فى ساعة غضب ) ولم يقصد هنا ان يسب المصرين لانه مصرى وشاعر ثورى ويعرف معنى الوطن واهل الوطن على حسب فهمى بل اراد ان يقول بالبلدى كده (انتو يعنى مفكرينا ايه ) او حسب التعبير الشعبى الدارج (احناولاد البطة السوده وانتو ولاد البطه البيضه زى ماانتو يا حكام وعسكر مصر مفكرين )

وباقى القصيدة بيشرح المعنى اللى انا فهمته ده لو حد فهم حاجة تانيه يا ريت يشرح ويوضح والموضوع يستاهل الجدل والنقد البنأء وشكرا لاتساع صدركم لى (انقل احترامى الى جميع اعضاء المنتدى ومديريه)وشكرا................

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

همسة فى أذن الإدارة...

الكلمة "الخارجة" المحذوفة من قصيدة الأبنودى تتردد كثيرا فى الموقع فى مداخلات طريفة وموضوعات خفيفة أو جادة من أعضاء ذوى شعبية أو خفة دم ، ومع ذلك لم يستخدم معهم اللون الأحمر ولا كلمتين تقريع وتقريظ من الإدارة..

ممارسة الديموقراطية لا تعطيك الحق فى نقل سباب الى هذا المكان الراقى ... و لن يكون هذا المكان مجال لنقل السباب و الكلام الخارج مهما كان قائله و مهما كانت حجتك لتبرير هذا ....

صباح الخير يا ويللو :wub:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

عزيزي وليد .....

أعذرني بس إنت صاحبي وحبيبي ... وواجب عليا أنبهك لما أشوف حاجة غلط منك .....

إنت شديت على الأستاذ محمد الدسوقي في رده على الأستاذ عصفور طاير وحذفت كلامه اللي أنا ماشفتوش وقلتله:

"ممنوع شخصنة الحوار"

كل ده جميل ... ولكن ...

لما يكون كلام الأستاذ محمد الدسوقي رد على كلام الأستاذ عصفور طاير التالي:

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

مع خالص المودة

وانت تسيب كل الكلام اللي بالأحمر ده وماتعتبروش شخصنة .... إزاي يعني ..

إتهامات صريحة بالتلفيق والادعاء والتأليف والتكذيب ... كل ده مش شخصنة ؟؟؟؟

وكمان يا وليد تسيب كل الكلام ده وتمسك في الرد عليه وتقول إنه شخصنة ؟؟؟؟؟؟

إسمحلي يا وليد ... إنت لو كان الكلام اللي بالأحمر ده متوجهلك ... كنت هاتسكت؟؟؟؟

وليد .. بصفتي صديقك وأعلم إن لي معزة في قلبك ... إسمحلي أقولك ... إنت غلطان

تحياتي

الحل لكل مشاكلنا في الحياة هو:

"عامل الناس كما تحب أن تعامل"

رابط هذا التعليق

فليسمح لي الجميع أن أقول بإن وليد لم يُخطيء في حذف تلك الكلمات الخارجة

ولو حد من الزملاء قِبل إن زوجته تسمع الكلمات دي يبقى هو حر .. أما إحنا في هذا الموقع فلا نقبل نشر هذه البذاءات مطلقاً ولو كان كاتب تلك الكلمات أمير الشعراء نفسه ولو كانت موجودة في جميع المواقع اللي على النت ..

أقولكوا على حاجة ظريفة ...

تصوروا إنهم إستضافوه من إسبوعين تلاته من خلال الكونفيرنس فيديو على قناة الجزيرة وقولت الراجل هايقول كلام ما حصلش وأقعد أسمع .. وفي أخراللقاء قالوا له سمعنا حاجه أخيره .. ولما قال القصيدة بتاعت خطوبة جمال مبارك وجه لحد الكلام القبيح اللي أذاني أنا شخصياً .. راحوا قاطعين الصوت والصورة والمذيع إمتعض ووشه أتغير وقاله يا أستاذ نجم ما يصحش كده إحنا على الهوا ..

طبعاً في قصيدة أنقح قالها في حسني مبارك وتداولتها رسائل الجوال ... لكن ترضوا إننا ننشرها أمام أمهاتنا وأخواتنا وزوجاتنا اللي معانا هنا عشان يقرأوها ؟

وهل كل ما يُكتب من شخص مهما كان مين .. يبقى ننشرة ونناقشة على إنه فن وحريه في التعبير ؟

وإيه جريدة الدستور دي ؟ هل هي صحيح البُخاري ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عزيزي وليد .....

أعذرني بس إنت صاحبي وحبيبي ... وواجب عليا أنبهك لما أشوف حاجة غلط منك .....

إنت شديت على الأستاذ محمد الدسوقي في رده على الأستاذ عصفور طاير وحذفت كلامه اللي أنا ماشفتوش وقلتله:

"ممنوع شخصنة الحوار"

كل ده جميل ... ولكن ...

لما يكون كلام الأستاذ محمد الدسوقي رد على كلام الأستاذ عصفور طاير التالي:

قصيدة احزان عادية

نقتبس منها:

مع خالص المودة

وانت تسيب كل الكلام اللي بالأحمر ده وماتعتبروش شخصنة .... إزاي يعني ..

إتهامات صريحة بالتلفيق والادعاء والتأليف والتكذيب ... كل ده مش شخصنة ؟؟؟؟

وكمان يا وليد تسيب كل الكلام ده وتمسك في الرد عليه وتقول إنه شخصنة ؟؟؟؟؟؟

إسمحلي يا وليد ... إنت لو كان الكلام اللي بالأحمر ده متوجهلك ... كنت هاتسكت؟؟؟؟

وليد .. بصفتي صديقك وأعلم إن لي معزة في قلبك ... إسمحلي أقولك ... إنت غلطان

تحياتي

اعتقد ان الموضوع برمته خرج عن مناقشة قصيدة منقولة إلى مناقشة افعالى كمشرف ....

من يعترض على تصرفاتى فله ان :

18- غير مسموح نهائيا بتوجيه اى اهانه او تلميح للادارة بالتحيز او سوء القرارات و لا تناقش اى مشكلة خاصه باى عضو فى اى باب فى المنتدى فى حالة وجود اى شكوى من فريق التنسيق نرجو ابلاغ : الادفايزر . عبر ماسينجر المنتدى او الايميل ..

شكراً لحُسن تفهمكم و رجاءً الا نظلم صاحب الموضوع اكثر من ذلك بخروجنا عن مسار موضوعه ....

تحياتى و تقديرى ....

رابط هذا التعليق

================================================================

أنا بتفق مع أستاذي هشام الجنيدي على ان الكلمات خرجت في لحظة الغضب

وأدارة المنتدى لها الحرية في العلو بقواعد الرقي في المنتدى ونحن نساعدها على ذلك

أما الحقيقة الجارحه فهي ستظل موجوده سواء بأبيات من شاعر مصري أعشقه مثل الأبنودي

أو بدماء المدنين العزل التي لم تجف بعد من الطرقات

فالشعب مازال ينزف حتى الآن

وجميعنا يتفق على الأهانه فلاداعي للأختلاف

وتحياتي للجميع

255374574.jpgوَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ[/227576612.jpg

--------------------

رابط هذا التعليق

اولا انا لن اخوض فى موضوع الاحترام بين الاعضاء لانه موضوع مفروغ منه ولا يحتمل الجدل

بس انا هخوض فى مغزى او معنى القصيده زى ما فهمتها كشاعر الاببنودى شاعر كبير ده برضه لا يحتمل الجدل ولكن لكل منا اخطاءه . .....

وباين جدا من اسلوب القصيده انها بتعبر عن الغضب وكلامها غاضب والانسان الغاضب قد تصدر عنه الفاظ لا تليق وهذا ما يطلق عليه (قالها فى ساعة غضب )وقد يكون هذا ايضا سبب انها مش موزونه او فيها كسر لانه (قالها فى ساعة غضب ) ولم يقصد هنا ان يسب المصرين لانه مصرى وشاعر ثورى ويعرف معنى الوطن واهل الوطن على حسب فهمى بل اراد ان يقول بالبلدى كده (انتو يعنى مفكرينا ايه ) او حسب التعبير الشعبى الدارج (احناولاد البطة السوده وانتو ولاد البطه البيضه زى ماانتو يا حكام وعسكر مصر مفكرين )

وباقى القصيدة بيشرح المعنى اللى انا فهمته ده لو حد فهم حاجة تانيه يا ريت يشرح ويوضح والموضوع يستاهل الجدل والنقد البنأء وشكرا لاتساع صدركم لى (انقل احترامى الى جميع اعضاء المنتدى ومديريه)وشكرا................

رابط هذا التعليق

================================================================

أنا بتفق مع أستاذي هشام الجنيدي على ان الكلمات خرجت في لحظة الغضب

وأدارة المنتدى لها الحرية في العلو بقواعد الرقي في المنتدى ونحن نساعدها على ذلك

أما الحقيقة الجارحه فهي ستظل موجوده سواء بأبيات من شاعر مصري أعشقه مثل الأبنودي

أو بدماء المدنين العزل التي لم تجف بعد من الطرقات

فالشعب مازال ينزف حتى الآن

وجميعنا يتفق على الأهانه فلاداعي للأختلاف

وتحياتي للجميع

احييك واحترمك واحترم كل انسان يفهم.. او يحاول ان يفهم ...ولا عزاء للمدعيين ... وطنية....او..ثقافة

تم تعديل بواسطة mohameddessouki

رابط هذا التعليق

الاخ وليد

هذا اولا

اما ثانيا

ثالثا

انا اؤدى عملى كما ينبغى لى ان اؤديه و لا يهمنى ما إذا كانت نشرت فى جرائد او قيلت فى سينيما او مسرح ....

ما اعرفه ان الشاعر الذى نقلت كلام عنه يسب شعب مصر بالكامل و يقول لفظ خارج فى وسط ما تسميه انت قصيدة ... وانا كمواطن ارفض ان يسبنى اى شخص مهما كان و لهذا حذفت ما فى العنوان و ما فى القصيدة .. و اظن اننى قد اعطيتك فرصة 24 ساعة كاملة لتعدل فيها و لكنك رفضت رغم انه من واجبى حذف التجاوزات دون حتى إعلامك لأنك تعرف انها تجاوزات .. و لكنى فعلت ذلك حتى لا أعطر فرصة لمن يتخيل نفسه مضطهداً ان يتباكى على الحرية و إحترام الأعضاء ....

و بالمناسبة : انا اشكر العضو الفاضل الذى بعث لى - بخاصية الإبلاغ عن المشاركات - ليبلغ عن التجاوزات التى حدثت هنا ... هذة إيجابية اشكره عليها.

كانت المرة التى حذرتك فيها من شخصنة الحوار هى السابقة ...

أأسف انه سيتم وضع مداخلاتك تحت المراقبة.

الإدارة

رابط هذا التعليق

الأخ محمد الدسوقي

هذ تحذير أخير لك من إثارة هذا الموضوع مرة أخرى

عايز تناقش فكرة القصيدة أهلاً وسهلاً

مصمم بقى تناقش موضوع الألفاظ الوقحة اللي حذفناها لكاتب القصيدة أياً كان هو .. يبقى لو سمحت مش في محاورات المصريين ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...