اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يعني إيه يفتح بيت ؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

لي صديق من خلفية شعبية ، دائماً يسألني السؤال الممل : انت مش حتتجوز؟

زهقت من الدخول معه في مناقشات بيزنطية ، وأراه شخصاً لا يحمل الكثير من الإحساس بالمسئولية.. إلا أن غيري في العمل لا يوافقني الرأي ، بدليل أن سيادته بيجهز بيته من دلوقت ، الشقة ، والعفش والذي منه ..

ومع ذلك فمش بيبطل شات ، ومش بيبطل يكلم الأجواء بتاعته على المحمول!

فتح البيت شقة وعفش بس؟ .. تفتكروا؟

مش عايز ردين تلاتة ، عايز كل المنتدى يرد عليا! :P

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

موضوع فتح بيت دة يا شريف مش حاجة بسيطة ولها معانى كبيرة

انا طبعا معرفش سنك اد اية وان كنت فعلا تستحق تتسال السؤال دة او لا

او انت بتشتغل اية فهل دخلك يفتح بيت بسهولة اولا

وبعدين انت تقصد ان زميلك دة بيعرف بنات كتير فمنين هو بيجهز نفسة للارتباط ومنين بيعمل كدة

هو مش غلطان هو مش مقرر يتجوز بس عاوز يكون عندة ممتلكات تكفلة ان يكون جاهز

انما نرجع لكلمة يعنى اية يفتح بيت

البيت دة مش حطان وبس دة معناه حيز من الفراغ تملكة

امكانيات داخلية من فرش واجهزة ووسائل للراحة

واهم من دة كلة القدرة المادية على اعالة زوجة

انما اصل البيت احساسك انك عاوز اسرة صغيرة تعيشوا فى حب ودفىء

ولازم يكون عندك احساس عالى بالمسؤلية لانك مش حتكون وحدك فية ناس فى رقبتك

وفية اطفال اهم من الفلوس محتاجين الى يربى ويعلم ويحتوى ويتفهم

كل دة معناه يفتح بيت

المقومات دى بتاخد وقت على ماتتكون داخل كل واحد وبالتالى فتح البيت صعب جدا فى الزمن دة

من الناحية المادية والناحية النفسية

رابط هذا التعليق

تفتح بيت

يعني تكون اسرة يعني جيل جديد يعني مسؤلية وامانه في رقبة رب البيت يعني القدرة على تحمل الاعباء والقدرة على حمل الهم والقدرة على فهم الآخر

فتح البيت بعنب القدرة على التنازل عن الكثير مما يتمتع به الاعذب من حرية وعدم مسئوليه - اقصد مسئولية الغير- فتح البيت هي القدرة على الالتزام بميعاد حضور وميعاد خروج القدرة على قبول الآخر واستيعابه والتفاعل معه

فتح بيت يااااه يا شريف دي كلمه كبيرة قوي بس الحب بيخليها بسيطه جداً ربنا يهديك يا شريف وتتجوز بقى :P

رابط هذا التعليق

فتح البيت شقة وعفش بس؟ .. تفتكروا؟

كنبه

وقله

وكبايه

.................................................

تعني..ببساطه البساطه في تناول موضوع فتح البيت ولا اقصد الاستسهال

اي انك تُقدم علي البناء وتجد الامور كلها وقفت معك وتساعدك

بناء البيت وبناء الاسره وبناء المجتمع......

يربطهم جميعا خيط واحد وهو الفرد

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

معنى يفتح بيت في نظري أعمق من مجرد أثاث..

معنى يفتح بيت يعني ببساطة شديدة إن يبقى عندك مسئولية إنسانة اختارتك علشان تتجوزها .. ومسئولية عائلة مستقرة لازم تكونها .. مسئولية قيادة بيت وقرارات لازم تاخدها وتتحمل وغيرك يتحمل مسئوليتها..

ولأنه رحم الله امرئ عرف قدر نفسه ، فأنا محجم عن الجواز لغاية لما تكون عندي الخبرة الكافية في المناطق دي تحديداً..

وللسبب دة بأحس إن شغل كازانوفا النوفا كبنوفا اللي بيعمله صاحبي دة أبعد ما يكون عن المسئولية وفتح البيت ، وحتى فتح إزازة البيبسي!

الجواز يعني استقرار يا جماعة الخير..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

معنى يفتح بيت في نظري أعمق من مجرد أثاث..

معنى يفتح بيت يعني ببساطة شديدة إن يبقى عندك مسئولية إنسانة اختارتك علشان تتجوزها .. ومسئولية عائلة مستقرة لازم تكونها .. مسئولية قيادة بيت وقرارات لازم تاخدها وتتحمل وغيرك يتحمل مسئوليتها..

ولأنه رحم الله امرئ عرف قدر نفسه ، فأنا محجم عن الجواز لغاية لما تكون عندي الخبرة الكافية في المناطق دي تحديداً..

وللسبب دة بأحس إن شغل كازانوفا النوفا كبنوفا اللي بيعمله صاحبي دة أبعد ما يكون عن المسئولية وفتح البيت ، وحتى فتح إزازة البيبسي!

الجواز يعني استقرار يا جماعة الخير..

خلص الكلام

شريف حبيبي...اسمع اما اقولك

انت بتتكلم عن المسؤولية بصفة عامة وليست خاصة....يعني الشخص المسؤول المعتمد على نفسه في حل الأمور بطريقة ناجحة باكثر من خمسين في الميه...فهمت حاجة....طبعا هتقولي لأ ;)

هارجع أقولك....انك غلطان لما تفكر بطريقتك دي...يعني موضوع انك تاخد خبرة كافية في المناطق دي تحديدا زي مابتقول ..هي كانك اخضعت المسؤوليه للتقسيم ...وهو ضد المنطق

حيث ان المسؤولية لاتقبل القسمة او التخصيص دون غيرها...مثلما انت مسؤول في دراستك أو عملك او اكلك وشربك...اذن فانت ايضا بنفس المستوى تستطيع ان تعرف مقياسك من خلال تلك التجارب هل انت شخص مسؤول ام لا!!

علماء النفس عندما كتبوا لنا اختبارات لقياس مستوى الشخص في تحمل المسؤولية...لم يذكروا اسئلة من نوع هل انت قادر على فتح بيت ام لا...انما سألوا أسئلة من حياتك اليومية...مثل طرق تعاملك مع الناس..او مع مديرك...او حارس العمارة حتى

المهم انها أسألة تدل على ان اكتساب خبرة تحمل المسؤولية بشكل عام هي من حياتنا اليومية..وليست بالتعرض لخصخصة المسؤلية

هتقولي طب انا عاوز اعرف واخد خبرة بردو في المواضيع بتاعت الجواز الأول......مممم...طيب ...يعني انت مش نافع معاك الكلام بالذوق :lol:

هاقولك يكفي ان تقرأ مواضيع عن مشككلات الزواج...ويكفي تجربتك التربوية في ظل والديك...وياحبذا لو لك اخوة متزوجون..وكمان صحاب متزوجة من هنا وهنا..ووووو....كل دول يدولك صورة كافية (وليست خبرة زي مابتقول)..عن الزواج ووأشكاله وطرق تحمل مسؤليته (طرق فقط)

يعني خذ الصوره بشكل عم..على شوية خبرة من حياتك اليومية اللي بتثق فيها بان تكون شخص مسؤول...على كام كيلو طماطم ودرزن فاصوليا بيضا ام عين سوده..واتوكل على الله وخش ياراجل :wub:

وارجع واقولك...ممكن تكون شخص مسسؤول ومعتمد عليك رقم واحد

في اسرتك

في شغلك

في بيتك

في غربتك

بتطبخ وبتغسل وبتمسح لنفسك

بتربط رباط جزمتك لوحدك

معاك فلوس ومستورة والحمدلله

عندك شقة بخمس متارح يردوا الروح وروح اللي خلفوا اللي مايتخلف

عفشك دهبك شبكتك عربيتك..كله موجود

ذكي ولماح ومشهور وعبقري مؤمن وبتصلي ووالديك راضين عليك ليوم القيامة...(يارب دومها علينا نعمه)

وفوق ده كله......متتجوزش....ليييييه....ماعرفش......مفيش نصييب

فخمتوا ياخبيبي ولا مش فخمتوا ;)

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

أنا معاك يا شريف مليون في المليون إن الزواج مش بيت وعفش ويوم الفرح وبس ..

وخصوصا إن شباب اليومين دول والبنات كمان مفيش عندهم أي إحساس بالمسئولية ( قال يعني أنا مش من بنات اليومين دول :lol: ) ..

وطبعا المسئولية مادية ومعنوية ..

تخيلوا !! أغراض البيت من اللي يشتريها أهل الشاب وإلا أهل البنت !!!

والهانم والبيه كل واحد عايش حياته لوحده .. بس متجوزين بالاسم !!

بعد الشغل .. هو يروح يسهر مع أصحابه أو مع اهله وهي تروح عند أهلها أو صحباتها .. وبالليل يرجعوا للبيت .. وأحيانا البنت تضطر إنها ترجع البيت بدري عشان وراها شغل بكرى ولازم تنام بدري والبيه لسه قاعد مع أصحابه ..

وكل يوم يحصل نفس القصة ..

وكتير من مشاويرها وحاجاتها وأحيانا حاجات للبيت تنزل تشتريها لوحدها والا مع أخواتها أو صحباتها .. مع انه المفروض يكون جوزها معاها ..

ولو قعدوا في البيت واحد قدام الكمبيوتر والتاني قدام التليفزيون ..

أمال ازاي تحس الوحدة إنها متجوزة إذا مكنتش تقعد هي وجوزها قعدة لطيفة جميلة يدردشوا سوا .... وتحس إن ليها بيت وزوج هي تتحمل مسئوليتهم .. ويحس الشاب إن عنده بيت وزوجة هو اللي مسئول عنهم ..

والا يروحوا يتفسحوا ويخرجوا سوا .. وحاجات البيت هم اللي يشتروها سوا مش اهلهم .. ولو حاجه باظت في البيت مش يكلم بابا عشان يلحقه و يجيب السباك والا الكهربائي .. عشان يصلحها ..

وخلاص اللي يتعود من أول أيام الجواز على كده .. يفضل طول عمره مش حاسس بالمسئولية .. وخصوصا بعد ما العيال ييجوا تبقى مصيبة ..

والحاجة اللي كل مفتكرها بمووت من الغيظ واحد قريبي بتقول مراته أيام شهر العسل من حظهم إنه صادف أيام امم اوروبية مش عارفه افريقية مش عارفه دوري ايه وبتاع وقرف .. فكان كل يوم بيتفرج على ماتش ;) .. أنا لو مكانها كنت اتجننت وكسرت التليفزيون فوق دماغه .. اذا كان ده ايام شهر العسل .. امال هيعمل ايه بعد عشر سنين ؟؟!! .....

من فتح البيت برضه .. موضوع العلاقة بين الزوج وزوجته ..

لأن فعلا فيه شباب عيال وبنات أعيل منهم .. كل حاجه يروح يحكيها لماما والا أصحابه .. والبنت برضه تحكي كل حاجه لماما و صحاباتها ..

ولو مشكلة حصلت بينهم ميعرفوش يتصرفوا .. بيتخانقوا زي العيال بالضبط ..

والا يعملوا تصرفات عيالية غريبة .. احكيلكو حكاية ..

وحده اعرفها عندها 19 سنة ومتجوزة وجوزها برضه في اوائل العشرينات .. المهم البنت دي ايام الامتحانات بتسيب بيتها وتروح عند اهلها عشان تذاكر .. وجوزها كل شوي بيكلمها في التليفون ... قامت قالتله : بص الله يخليك بكرى اخر امتحان وهارجع البيت خليني اركز في المذاكرة .. قفل السكة .. بعدها مباشرة كلمتها بنت خالتها .. اتكلموا شويا .. بعدين قفلت .. على طول كلمها جوزها .. تخيلوا بيقولها ايه .. يا سلام يعني انا اقفل ورايا مذاكرة .. امال البيه اللي كان بيكلمك من شويا .. ليه مقلتلوش انه وراكي مذاكرة عشان يقفل ؟؟!!! ........

انا مرارتي اتفقعت بعد الحكاية دي .. عيال والله العظيم عيال .. حد يتصرف كده .. ويتكلم على مراته بالشكل ده .. حكاية الشك دي مش لعبة .. بجد والله الموضوع خطير !!!

لا والمشكلة ان البنت دايرة في الكلية وتحكي الحكاية لكل البنات ..

أنا عن نفسي بصراحة اكتر حاجه عايزاها في شريك المستقبل انه يبقى راجل بمعنى كلمة راجل .. يحس الواحد انه في البيت راجل .. راجل بأخلاقه وتصرفاته وقراراته وتحمله للمسئولية وقيادته للبيت ..

مش راجل ترللي أي كلام !!!

وربنا يستر ;) !!

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى أول زيارة خارجية منذ اندلاع الأزمة السودانية أبريل الماضى توجه عبدالفتاح البرهان رئيس مجلس السيادة وقائدعرض المقال كاملاً
    • 0
      فى الوقت الذى تحولت أنظار العالم - بصورة غير مسبوقة- على الدورة الـ15 لقمة مجموعة بريكس التى عقدت بمدينة جعرض المقال كاملاً
    • 0
      لا أحب أن أطلق عليهم مسمى الهاربين لأنه يحمل اتهاما لهم دون إجراء تحقيق فى الأسباب التى دفعتهم لترك الوطن واعرض المقال كاملاً
    • 2
      طريقة عمل لازانيا ٣-٤ ملاعق زيت ٦ قطع لازانيا ٢ كوب بيشمل ربع كوب أو أكتر حسب الطلب من الزيت بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مهروس جزرة متوسطة مبشورة حزمة كرفس بلدى أو عود كرفس أفرنجى مهروس ٢ ملعقة زبدة طبق مشروم منظف و مقطع شرائح ربع كيلو لحم مفروم نصف ملعقة زعتر ( اوريجانو) نصف ملعقة بردقوش (مارجورام) نصف ملعقة عترة(باسيل) ملح و فلفل أسود حسب الطلب نصف كيلو طماطم مسلوقة خمس الى عشر دقائق و مقشرة و مقطعة صغيرة ٣ ملاعق صلصة طماطم ٣ ملاعق كريمة طهي نصف كوب جبنة
    • 0
      هذا الخبر  - في نظري - يساوي الكثير  جدا و يعرف ذلك آلاف المصريين  الذين بدأوا مشروعاتهم الخاصة  و يكافون او يحاربون من اجل انشاء آلية ناجحة لتسويق منتجاتهم و ما يستتبع ذلك من بحوث تسويق  و دعاية و اعلان    الخ ما سبق كان استهلالا لابد منه هذه المرة سأدخل في لب الموضوع و بإختصار شديد قد يخل بالمعني أنا من الجيل الذي كان يشترى حذاءا واحدا في العام ثمنه ١٤٩ قرشا و نصف من انتاج باتا … و الآن الحذاء الجلد في مصر الصناعة المصرية  ثمنه فوق إمكانيات الكثيرين  و بدون مبالغة الحذاء الصيني
  • أضف...