اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تقبلي الزواج برجل له ماضى

زعلان

Recommended Posts

سؤال لبنات حواء هل تقبلي الزواج برجل فقد عذريته قبل الزواج سواء كان أجنبي أو مصري

تم تغيير العنوان من رجل فقد عذريته إلى رجل له ماضى

تم تعديل بواسطة عادل أبوزيد
رابط هذا التعليق

زعلان يا زعلول انت ما لكش حل يعني ايه فقد عذريته

طيب نتكلم جد شويه

في آيه في القرآن الكيرم تقول (الزاني لا ينكح الا زانية والزانية لا ينكحها الا زاني) هذه الايه اتى صديق لي بعد التخرج وكان على وش زواج والصراحه هذا الشاب عاش حياته بالطول والعرض ايام الجامعه - صديقي اتى الينا في جلستنا الاسبوعيه على المقهى في اسبورتنج على البحر وهو مكتئب وفي اسؤ حالاته فلقد افتى له واحد من اخونا البعدا ان معنى هذه الآيه انه من كان فاقد لعذريته قبل الزواج لن يتزوج الا ممن فقدت عذريتها قبل الزواج ايضا اي ان الله سبحانه وتعالى سوف يعاقبة بهذا العقاب وطبعا صاحبنا كان فقدها وفقد عليها عذرية صحابه كلهم واستلف من الجيران كمان فاسودت الدنيا في وجهه فخطيبته يعرفها جيدا ويعرف اخلاقها واهلها وهي ايضا من اهله فكيف يمكن ان تكون غير عذراء !!!

رفضنا جميعا قبول هذا التفسير وذهبنا الى احد العالمين بامور الدين فقال ان هذا الحكم هو لمن كانت تعمل في البغاء قبل الاسلام بحيث لا يتزوجها شرفاء الاسلام

رابط هذا التعليق

و هل سيكون عند الرجل الصراحة الكافية ليبوح لزوجته او خطيبته بأنه فقد عذريته؟ :closedeyes: ‏

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

الحمد لله الذي تواضع لعظمته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي استسلم لقدرته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي ذلَّ لعزَّته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي خضع لملكه كلُّ شيء

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

رابط هذا التعليق

و هل سيكون عند الرجل الصراحة الكافية ليبوح لزوجته او خطيبته بأنه فقد عذريته؟ :closedeyes: ‏

طبعاّ طبعاّ ... ده أصلاّ من دواعي سرور كثير من الرجال إنه يظهر بمظهر مقطع السمكة و ديلها 001.gif و يبذل الغالي و النفيس و الفشر و النخع في سبيل هذه الصورة 002.gif

You can.... If you think you can

رابط هذا التعليق

طيب نتكلم جد شويه

في آيه في القرآن الكيرم تقول (الزاني لا ينكح الا زانية والزانية لا ينكحها الا زاني) هذه الايه اتى صديق لي بعد التخرج وكان على وش زواج والصراحه هذا الشاب عاش حياته بالطول والعرض ايام الجامعه - صديقي اتى الينا في جلستنا الاسبوعيه على المقهى في اسبورتنج على البحر وهو مكتئب وفي اسؤ حالاته فلقد افتى له واحد من اخونا البعدا ان معنى هذه الآيه انه من كان فاقد لعذريته قبل الزواج لن يتزوج الا ممن فقدت عذريتها قبل الزواج ايضا اي ان الله سبحانه وتعالى سوف يعاقبة بهذا العقاب وطبعا صاحبنا كان فقدها وفقد عليها عذرية صحابه كلهم واستلف من الجيران كمان فاسودت الدنيا في وجهه فخطيبته يعرفها جيدا ويعرف اخلاقها واهلها وهي ايضا من اهله فكيف يمكن ان تكون غير عذراء !!!

رفضنا جميعا قبول هذا التفسير وذهبنا الى احد العالمين بامور الدين فقال ان هذا الحكم هو لمن كانت تعمل في البغاء قبل الاسلام بحيث لا يتزوجها شرفاء الاسلام

{الزَّانِي لَا يَنكِحُ إلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ }النور3

فى تفسير الطبرى:

الْقَوْل فِي تَأْوِيل قَوْله تَعَالَى : { الزَّانِي لَا يَنْكِح إِلَّا زَانِيَة أَوْ مُشْرِكَة وَالزَّانِيَة وَلَا يَنْكِحهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِك وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ } . اخْتَلَفَ أَهْل التَّأْوِيل فِي تَأْوِيل ذَلِكَ , فَقَالَ بَعْضهمْ : نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَة فِي بَعْض مَنْ اسْتَأْذَنَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي نِكَاح نِسْوَة كُنَّ مَعْرُوفَات بِالزِّنَا مِنْ أَهْل الشِّرْك , وَكُنَّ أَصْحَاب رَايَات , يُكْرِينَ أَنْفُسهنَّ , فَأَنْزَلَ اللَّه تَحْرِيمهنَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ , فَقَالَ : الزَّانِي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَا يَتَزَوَّج إِلَّا زَانِيَة أَوْ مُشْرِكَة , لِأَنَّهُنَّ كَذَلِكَ ; وَالزَّانِيَة مِنَ أُولَئِكَ الْبَغَايَا لَا يَنْكِحهَا إِلَّا زَانٍ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَوْ الْمُشْرِكِينَ أَوْ مُشْرِك مِثْلهَا ; لِأَنَّهُنَّ كُنَّ مُشْرِكَات . { وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ } فَحَرَّمَ اللَّه نِكَاحهنَّ فِي قَوْل أَهْل هَذِهِ الْمَقَالَة بِهَذِهِ الْآيَة . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 19483 - حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن عَبْد الْأَعْلَى , قَالَ : ثنا الْمُعْتَمِر , عَنْ أَبِيهِ , قَالَ : ثني الْحَضْرَمِيّ , عَنِ الْقَاسِم بْن مُحَمَّد , عَنْ عَبْد اللَّه بْن عَمْرو : أَنَّ رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِينَ اسْتَأْذَنَ نَبِيّ اللَّه فِي امْرَأَة يُقَال لَهَا أُمّ مَهْزُول , كَانَتْ تُسَافِح الرَّجُل وَتَشْتَرِط لَهُ أَنْ تُنْفِق عَلَيْهِ , وَأَنَّهُ اسْتَأْذَنَ فِيهَا نَبِيّ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَذَكَرَ لَهُ أَمْرهَا , قَالَ : فَقَرَأَ نَبِيّ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { الزَّانِيَة لَا يَنْكِحهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِك } أَوْ قَالَ :

.........

http://quran.al-islam.com/Tafseer/DispTafs...nSora=24&nAya=3

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

و هل سيكون عند الرجل الصراحة الكافية ليبوح لزوجته او خطيبته بأنه فقد عذريته؟ :ph34r: ‏

طبعاّ طبعاّ ... ده أصلاّ من دواعي سرور كثير من الرجال إنه يظهر بمظهر مقطع السمكة و ديلها 001.gif و يبذل الغالي و النفيس و الفشر و النخع في سبيل هذه الصورة 002.gif

هههههههههههههههههههههههههههههه :P

وشهد شاهد من اهلها.

انا بيتهيالى لو البنات خللوا العذريه دى شرط من شروط القبول او الرفض ...

معظم البنات حيعنسوا :closedeyes: :o

رابط هذا التعليق

و هل سيكون عند الرجل الصراحة الكافية ليبوح لزوجته او خطيبته بأنه فقد عذريته؟ :ph34r: ‏

هههههههههههههههههههههههههههههه :P

وشهد شاهد من اهلها.

انا بيتهيالى لو البنات خللوا العذريه دى شرط من شروط القبول او الرفض ...

معظم البنات حيعنسوا :closedeyes: :huh:

يعني لا تسألوا عن أشياء إن تبدَ لكم تسوءكم.. ربنا أمر بالستر :o

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

رابط هذا التعليق

طيب نتكلم جد شويه

يا ياسو زعلان متهيالي ترجم كلمه Virgin

ودي بتتقال عن الراجل والست اللي ملهومش علاقه قبل الجواز

انا شخصيا لو اتقدملي واحد بيتباهي بارتكابه للمعاصي قبل الزواج هرفضه بالثلث حتي لو كان اخر راجل في العالم..لان الرسول عليه الصلاه والسلام بيقول "كل امتي معافي الاالمجاهرون"

ولان كل حاجه سلف ودين "يا ابن ادم اعمل ماشئت فكما تدين تدان" " ومن يزني يزني (بضم الياء) ولو بحيطان داره"

يعني عمله الاسود هيفضل قاعدله وهيخلص منه طالما بيتباهي بيه..اصل ربنا عادل واحكام مجتمعنا المتخلف اللي بيبح للراجل كل كبيره وتحرم علي الست كل صغيره مبتمشيش عند ربنا

طبعا يستثني من تاب توبه صادقه اللي من شروطها الندم وعدم العوده الي الذنب

انا اقتبست كلامك بس لسؤالك عن معني العذريه

والباقي كلام عام

تحياتي

رابط هذا التعليق

احنا فى مصر مش بنسميها فاقد العذرية بنسميها عندة تجارب مدردح مقطع السمكة وزيلها

واعتقد اننا وصلنا لمرحلة ان مش مشكلة الامور دى

وبالنسبالى شخصيا انا الى يعمننى ان يكون فية حاجات بتربطنى بالشخص الى برتبط بية

توافق نفسى وفكرى وتوحد فى الاحلام والاهداف وتفاهم وتفانى وحب

انما العذرية دى موضوع غير وارد اصلا

عمرى ما فكرت فيها خاااااااالص

رابط هذا التعليق

انا مع رأي حدوتة مش ممكن اقبل بحد كانت ليه تجارب منيلة زي دي ولو كان آخر راجل في الدنيا..... :closedeyes:

الباشمهندسة طماطم.....

تعبت من الغربة ونفسي ارجعلك يابلدي...

رابط هذا التعليق

إن شاء الله إن الانسان اللي يحافظ على نفسه قبل الزواج ويبعد عن الحرام ربنا هيرزقه شريك مناسب له ( الطيبون للطيبات) ..

لو مثلاً اتقدملي انسان كويس واخلاقه كويسة في نفس فترة الخطوبة يعني .. طبعاً أنا مش هأسأله عملت ايه ؟

وصاحبت مين ؟ .. ربنا يستر على عبيده .. ده اذا كان عامل حاجه فعلا قبل الجواز .. يعني افترض حسن النية في الانسان اللي قدامي .. وبعد الجواز لازم الواحد يبتدي صفحة جديدة في حياته والماضي انتهى خلاص ..

انما لو يجي بكل بجاحه عشان يحكي لي عن مغامراته قبل الجواز .. طبعا لا يمكن اقبل بإنسان زي ده ابدا ..

بس خايفة يحكي لي حاجه بعد ما نتجوز عشان ساعتها

ممكن اطب ساكتة لاني بغييييييييييير :closedeyes:

بس مش عارفه ليه ..

ولاد الناس المتربيين المحترمين .. بصراحة انا باستبعد انهم يعملوا اي حاجه وحشه خاااااااالص قبل الجواز .. حاسه ان البلاوي دي ميعملهاش الا الناس اللي متربوش في بيوت محترمة ....

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

يا رايق يا زعلان :blink:

لو الواحد هيقول لأ هيبقى محدش هيتجوز نهائي غالبا... :unsure:

لكن ماضي عن ماضي يفرق يعني..ممكن واحد يكون متجوز و إنفصل عن زوجته و ممكن خاطب و الخطوبة مستمرتش و دي عادي في حالة الرجل أو المرأة مفيهومش حاجه الإتنين اللي اتعرضوا للمواقف دي

لكن الماضي المهبب بتاع التسلية ببنات الناس و الفخر بالرجولة بعدد البنات اللي عرفهم و حركات قلة الدين و الضمير و الأخلاق دي فلا يمكن نهائي يكون شخص زي ده مقبول و لامحترم في نظري و لا أأتمنه على نفسي.....الراجل اللي منشأش يعرف قيمة المرأة و غلاوتها و حساسية قلبها و يحترمها من صغره يتحط عليه إكس كبير :blink:

تم تعديل بواسطة ATHENA
رابط هذا التعليق

ما تعترفش يا زعلان وخلاص...

ومـا مــِن كاتبٍ إلا سيَفْنَى ....... ويُبقي اللهُ مــا كتبت يـداهُ

فلا تكتُب بخطِك غير شيءٍ ....... يسُرك في القيامةٍ أن تراهُ

رابط هذا التعليق

بصراحة على حسب

يعنى لو اعترف وهوة مكسوف وندمان من اللى عملة وانا حسيت الصدق ف كلامة وانة تاب توبة نصوحة

اكيد هغفر وهسامح لان ربنا بيسامح ويقبل التوبة

ودة اذا كانت علاقتى بالشخص قوية ومتوافقين ف كل شىئ

انما لو علاقة سطحية اكيد لا اقبل بدون تردد الاستمرار معة

كمان

مجرد الاعتراف يا جماعة بالطريقة دى دليل انة موش هيعمل كدة تانى لانة عاوز يبدا صفحة جديدة نظيفة فحب يبوح بكل شىء من نفسة من غير ما حد يطلب منة

لكن طبعا الموضوع هيبقى صدمة اكيد للطرف الاخر ولكن الحب مغفرة وسماح

انما لو اعترف بطريقة التفاخر وانة دونجوان عصرة يبقى لازم ياخد فوق دماغة سورى يعنى

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...