اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كليبات مصرية

Cleo

Recommended Posts

السبتية

المشهد الأول

نيل القاهرة

السبتية

مشهد لحوارى ضيقة غير جيدة الرصف... تغطيها طبقات كثيفة من التراب المتراكم

مبانى قديمة متهالكة يعود أغلبها لأوائل القرن الماضى وبعضها للقرن الذى يسبقه

مجموعة من 6 أطفال فى ملابس قديمة يلعبون مباراة بكرة قدم متهالكة يمررونها لبعضهم البعض بأحذية رياضية بالية

تأتى سيارة سوداء فارهة من سيارات الدفع الرباعى تثير حولها زوبعة من التراب وتفرق جمع المتبارين الصغار ثم ستسقر فى ساحة انتظار الفندق الفاخر بجوار السيارة الألمانية الفاخرة التى يزيد ثمنها عن مليون ونصف من الجنيهات المصرية... يخرج منها شاب أنيق فى ملابس إيطالية فاخرة ومعه حسناء ذات قوام نحيف وشعر مصفف بشكل يبدوا عشوائيا تتخلله بعض الخصلات الصفرات تختال فى فستان من الشيفون القصير تعلوه حمالتين رفيعتين.

المشهد الثانى

الشاب الأنيق والفتاة النحيفة يلجون صالة أفراح فخمة... كوكتيل من النساء والرجال، الشباب وكبار السن وكذلك الأطفال فى ثياب غاية فى الأناقة.. كوكتيل من روائح العطور ومستحضرات التجميل والجيل...

الشباب والفتيات و كذلك كبار السن يتمايلون بإيقاع سريع مع انغام الموسيقى الغربية ومطرب يبدو من طريقة أداءه أنه قد انتهى لتوه من تعاطى جرعة الكوكايين

الجرسون يقوم باستعراض "هرم الشمبانيا" ثم يتم توزيع الكؤوس المملوئة بسائل أصفر تعلوه طبقة من الرغاوى

المشهد الثالث

الشاب الأنيق و الفتاة النحيفة يخرجون من الفندق الفاخر ويستعدون لركوب سياريتهم الفاخرة ذات الدفع الرباعى فى نفس الشارع القديم والمبانى المتهالكة والمتبارين الصغار. يعتلى الشاب الأنيق كرسى القيادة و يغلق الباب

يمر من خلفه تريسكل يحمل قائده سبت خبز بلدى ويربط فى أسفل مقعده جهاز كاسيت ستريو تخرج منه أصوات صاخبة لمطرب أخنف يتباكى.

- تمت -

تم تعديل بواسطة Cleo

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• الردود 57
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ألا ليت الشباب

المشهد الأول

أحد الأحياء الراقية بالقاهرة

عمارات باسقة تنتظر أسفلها تشكيلة من السيارات التى تدل على أن سكان المنطقة من الطبقة الميسورة

مجموعة من المحال و المطاعم المختلفة تحتل الأدوار السفلى من أغلب البنايات فى الشارع

فى نهاية الشارع مسجد كبير ذو قبة ضخمة و مئذنة عالية

يخرج من إحدى العمارات شاب فى بدايات العقد الثانى من عمره أبيض الوجه... يرتدى قميصا بنصف كم مرسوم عليه مربعات خضراء داكنة تفصلها خطوط عريضة من اللون البيج وبنطلون بنى غامق وصندل من الجلد البنى الغامق.

الشاب يسير فى هدوء حتى يقترب من بوابة المسجد.

المشهد الثانى

نفس الشارع

سيارة حمراء صغيرة ذات زجاج داكن لا يستطيع المار فى الشارع رؤية ما بداخلها. تقف السيارة على أحد جانبى الشارع دون أن يخرج منها أحد.

بعد برهة من الوقت يخرج من السيارة شاب فى بدايات العقد الثانى من العمر يرتدى بلوزة بيج قطنية ملتصقة بجسده وتبرز عضلات صدره وذراعيه، وبنطلون من الجينز داكن الزرقة الضيق. يفتح باب السيارة الأخر فتخرج منه فتاة ترتدى أيضا بلزوة قطنية ملتصقة بجسدها وتبر كل تفاصيله وبنطلون يخيل للناظر أنه يكاد لينفجر فى حال إذا ما داهما العطاس ...

المشهد الثالث

الشاب و الفتاة يلجان أحد المطاعم فى الشارع.. يقترب منهما المتر دوتيل ويطلب منهما الانتظار حتى ينتهى من إعداد المائدة المناسبة لهما.

المشهد الرابع

الشاب ذو الوجه الأبيض يمد الخطا داخل المسجد حتى يستقر فى الصف الأول فى صلاة الجماعة. يرفع كفيه إلى إذنيه

المشهد الخامس

الشاب و الفتاة ينتظران إعداد المائدة

قبلة حارة خاطفة

المشهد السادس

الشاب ذو الوجه الأبيض

الله أكبر

المشهد السابع/size]

الشاب و الفتاة على المائدة فى كرسيين متجاورين متلاصقين. يختفى كفه فى شعرها الأشعث بينما يلتف ذراعها أسفل كتفيه أما كفيهما الأخرين فيتلاحمان فى حميمة ملتهبة. يعلو المائدة عدة أطباق و علبتيى سجائر و كوبين نصف ممتلئين بالبيرة.

المشهد الثامن/size]

الشاب و الوجه الأبيض فى وضع التشهد

السلام عليكم و رحمة الله.... السلام عليكم و رحمة الله

حرما يا أخى

- تمت -

تم تعديل بواسطة Cleo

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كليب رائع وضح لنا أولا التناقضات اللي في البلد دي

وثانيا والأهم عدم التخطيط لأي شيء ، فندق فاره أخر شياكة علشان نوصل له نعدي على حواري

استمتعت بالمشهدين من جد تسلمي يا كليو :)

إذا أحبك مليون فأنا معهم .. وإذا أحبك واحد فهو أنا ..

وإذا لم يحبك أحد.. فاعلم انني مت

رابط هذا التعليق

كليب رائع وضح لنا أولا التناقضات اللي في البلد دي

وثانيا والأهم عدم التخطيط لأي شيء ، فندق فاره أخر شياكة علشان نوصل له نعدي على حواري

استمتعت بالمشهدين من جد تسلمي يا كليو :)

بل أنتى الرائعة يا عزيزتى... الكليب تعطر بمرورك الكريم :wub:

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

طيب و سعادتك مخبية المواهب دى من زمان ليه؟ :)

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

بداية حلوة ياكليو

عندك احساس بالتفاصيل هايل وعقدتى مقارنة سريعة مظلمة لفروق مذهلة ويمكن تشجعينى انى اكتب الى بفكر فية من كليبات التناقض الى فى حياتنا وبنعدى عليها من غير تفكير

رابط هذا التعليق

Cleo

والله استمتعت بالقصة والمشاهد القصيرة دي. ربنا يكرمك يا أستاذة كليو وتبقي كاتبة كبيرة. أنا كنت فاكر إنك متخصصة في السيارات العصفورة بس :wub: لكن طلع عندك مواهب تانية :)

والله احنا محتاجين الكتابة الهادفة زي الكتابة بتاعتك دي ولو كانت كل حاجة هادفة في حياتنا ما كناش وصلنا للبهدلة اللي احنا فيها دي.

ربنا يكرمك ويسعدك

رابط هذا التعليق

طيب و سعادتك مخبية المواهب دى من زمان ليه؟ :sad:

مش مخبياها يا مكسوف ولله... بس واضح ان انت اللى بتتكسف تتابع الكصص الكصيرة المتواضة اللى بنكد بيها عليكم كل شوية :D

بداية حلوة ياكليو

عندك احساس بالتفاصيل هايل وعقدتى مقارنة سريعة مظلمة لفروق مذهلة ويمكن تشجعينى انى اكتب الى بفكر فية من كليبات التناقض الى فى حياتنا وبنعدى عليها من غير تفكير

ميرسى يا ننوسة على تشجيعك ليا... بس الحقيقة دى مش البداية.. كان فيه شوية بشاير سابقة ليها بس بتطلع على فترات بعيدة..

يالا ورينا همتك و اتشجعى واكتبى كل اللى بتفكرى فيه.. عارفة.. أنا أول مرة فكرت أكتب فضلت خايفة ومترددة لمدة 3 سنين لحد ما كتبت فعلا وكانت دى أكتر قصة كتبتها و حبيتها.. ولقيت كمان الناس كان رأيهم فيها مشجع جدا من يومها مابقيتش أخاف أكتب

فى انتظار لحظة تدشين موهبتك اللى أنا متأكدة انها هتكون رائعة بجد.. :wub:

Cleo

والله استمتعت بالقصة والمشاهد القصيرة دي. ربنا يكرمك يا أستاذة كليو وتبقي كاتبة كبيرة. أنا كنت فاكر إنك متخصصة في السيارات العصفورة بس :D لكن طلع عندك مواهب تانية :)

والله احنا محتاجين الكتابة الهادفة زي الكتابة بتاعتك دي ولو كانت كل حاجة هادفة في حياتنا ما كناش وصلنا للبهدلة اللي احنا فيها دي.

ربنا يكرمك ويسعدك

تصدق يا بوجى أنا من الكلمتين بتوعك دول بدأت أفكر أطير العصفورة :lol:

:D :D :D

ميرسى على تشجيعك و مرورك على الكليبات المتواضعة... عموما أنا متأكدة انك لو جربت نفسك فى الكتابة هلاقى نفسى بجر أذيال الخيبة و أقعد فى ركن أشاهد أعمالك العظيمة.... شاور عقلك كدة وليك عليا أجيبلك قفص عصافير بحاله :)

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

المتأملة كليو

طبعا مشاهد جميله وعميقه أوي ودا اللى يخلى أي تجربه قصصية أو حتى شعرية تنجح أن صاحب التجربه يعشها بوجدانه الاول قبل ما يكتبها فتطلع الكلمات تلقائية توصف التجربة بدون مبالغة أو تكليف ودا اللى حصل في مجموعة المشاهد بتاعتك فعلا حسيت روحك فيها

لكن تعالى بقا لكام حاجه ممكن تأخذ عليكي

أول حاجه انتى خليتي التفاصيل تسرقك بمعني أن اللون اللى انتى كتبيته دا حاجه تشبه القصة القصيرة او إن شئتي الدقة هيا حاجه أكثر اختصاراً من القصة القصيرة وفي الحالات اللى زي كدا المفروض الكاتب يبعد نفسه عن أى تفصيل مش مفيد لأنه عايز يركز رسالته في أقل عدد من الكلمات فهو في حاجه لكل كلمه ان تؤدي معني خدي أمثلة

يرتدى قميصا بنصف كم مرسوم عليه مربعات خضراء داكنة تفصلها خطوط عريضة من اللون البيج وبنطلون بنى غامق وصندل من الجلد البنى الغامق
مجموعة من 6 أطفال
فى نهاية الشارع مسجد كبير ذو قبة ضخمة و مئذنة عالية
الشاب الأنيق و الفتاة النحيفة يخرجون من الفندق الفاخر ويستعدون لركوب سياريتهم الفاخرة ذات الدفع الرباعى فى نفس الشارع القديم والمبانى المتهالكة والمتبارين الصغار

لما توصفي ملابس واحد فدا يكون في بروفيل له مش في مشاهد او لمحات سريعه لازم كل كلمه تؤدي معني

التأثر بالقرآن جميل ومهم وانا نفسي بعشق استخدام التعبيرات أو حتى الألفاظ القرأنيه

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

يا سلام يا كليو ... كليبات واقعية من الحياة

بأقولك إيه ...

أنا مستعد أنتج لك سلسلة مقالات و نسميها ( كليوهات ) :lol:

و نطبع منها مائه ألف نسخة عشان نضرب ( حشيشيات ) في السوق و نبقي البريمو

You can.... If you think you can

رابط هذا التعليق

المتأملة كليو

طبعا مشاهد جميله وعميقه أوي ودا اللى يخلى أي تجربه قصصية أو حتى شعرية تنجح أن صاحب التجربه يعشها بوجدانه الاول قبل ما يكتبها فتطلع الكلمات تلقائية توصف التجربة بدون مبالغة أو تكليف ودا اللى حصل في مجموعة المشاهد بتاعتك فعلا حسيت روحك فيها

أول حاجه انتى خليتي التفاصيل تسرقك بمعني أن اللون اللى انتى كتبيته دا حاجه تشبه القصة القصيرة او إن شئتي الدقة هيا حاجه أكثر اختصاراً من القصة القصيرة وفي الحالات اللى زي كدا المفروض الكاتب يبعد نفسه عن أى تفصيل مش مفيد لأنه عايز يركز رسالته في أقل عدد من الكلمات فهو في حاجه لكل كلمه ان تؤدي معني خدي أمثلة

لما توصفي ملابس واحد فدا يكون في بروفيل له مش في مشاهد او لمحات سريعه لازم كل كلمه تؤدي معني

التأثر بالقرآن جميل ومهم وانا نفسي بعشق استخدام التعبيرات أو حتى الألفاظ القرأنيه

عزيزى لخبطة...

مداخلتك و نقدك أثرى الموضوع جدا و أضفى عليه قيمة حقيقية.. يعنى الواحد يحس كدة ان فيه "عمل أدبى" بحق وحقيق بيتناقش :)

هقولك حاجة.. أنا مش مقيدة نفسى بلون معين.. أنا برصد صور شوفتها بعينى وبعض أجزاء الصور بكون ملاحظة تفاصيلها والبعض التانى مش بلاحظه.. يعنى مثلا أنا لفت نظرى إن معظم الشباب اللى بيروح يصلى فى الجامع بيبقى لابس لبس بسيط مافيهوش بهرجة زى القمصان الكاروهات مثلا. برضه حكاية الصندل دى لفتت نظرى جدا.. يعنى معظم الناس فى صلاة الجمعة والتراويح بيروحوا بصندل مش بحذاء مقفول..

برضه ذكر اللبس بيساعدعلى تخيل الشخصية الإحساس بيها...

تحيات و أرجو انك ماتحرمنيش من تعليقاتك و نقدك اللى بعتز بيهم جدا :lol:

المتأملة كليو

عزيزى لخبطة...

مداخلتك و نقدك أثرى الموضوع جدا و أضفى عليه قيمة حقيقية.. يعنى الواحد يحس كدة ان فيه "عمل أدبى" بحق وحقيق بيتناقش :D

هقولك حاجة.. أنا مش مقيدة نفسى بلون معين.. أنا برصد صور شوفتها بعينى وبعض أجزاء الصور بكون ملاحظة تفاصيلها والبعض التانى مش بلاحظه.. يعنى مثلا أنا لفت نظرى إن معظم الشباب اللى بيروح يصلى فى الجامع بيبقى لابس لبس بسيط مافيهوش بهرجة زى القمصان الكاروهات مثلا. برضه حكاية الصندل دى لفتت نظرى جدا.. يعنى معظم الناس فى صلاة الجمعة والتراويح بيروحوا بصندل مش بحذاء مقفول..

برضه ذكر اللبس بيساعدعلى تخيل الشخصية الإحساس بيها...

تحيات و أرجو انك ماتحرمنيش من تعليقاتك و نقدك اللى بعتز بيهم جدا :)

يا سلام يا كليو ... كليبات واقعية من الحياة

بأقولك إيه ...

شكرا يا هامر على مرورك.. أتمنى تكون لاقت استحسانك :D

أنا مستعد أنتج لك سلسلة مقالات و نسميها ( كليوهات ) :sad:

و نطبع منها مائه ألف نسخة عشان نضرب ( حشيشيات ) في السوق و نبقي البريمو

أنا ما

أرضاش بأقل من باب مخصوص "كليوهات" وشباك فيرفةرجيه بالإزاز المعشق :wub:

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

الله يا كليو....

و الله أحلى حاجه قريتها ليكي من زمان..أكتر حاجه تدل على نجاح العمل الادبي في نظري لما يشد الواحد و يحس إنه مش قادر يبطل قراءة لحد آخر سطر و عاش الجو اوي..و ده اللي أنا فعلا حسيته..

معلش مش بعرف أبعبر أوي :)

بس بجد حاجه كده ملفوفة بسولفان...

هاتي من ده كتير يا شابة :lol:

رابط هذا التعليق

الله يا كليو....

و الله أحلى حاجه قريتها ليكي من زمان..أكتر حاجه تدل على نجاح العمل الادبي في نظري لما يشد الواحد و يحس إنه مش قادر يبطل قراءة لحد آخر سطر و عاش الجو اوي..و ده اللي أنا فعلا حسيته..

معلش مش بعرف أبعبر أوي :P

بس بجد حاجه كده ملفوفة بسولفان...

هاتي من ده كتير يا شابة :wub:

روحى يا شيخة ربنا يجعل ايامك كلها بديارتيك ولا يوقعك فى بريناتال أبدا :)

رائعه يا كليو حقيقي حلوة وعشناها بتفاصيلها الدقيقة والقليله والمعنى الكبير

تحياتي وياريت كل يوم من دا

أستااااااااااااذىىىىى...

ولله سعيدى انى أسمع الكلام ده منك... ياريت كل يوم من ه :lol:

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

لحم حى

المشهدالأول

حجرة نوم لشابة .. أنيقة.. مرتبة... جدرانها مغطاه بصور عديدة لوسام النجوم الغربيين فى تعبيرات و أوضاع مثيرة...

فتاة شابة فى العقد الثانى من عمرها تقف أمام المرآة.. شعرها طويل أشعث مجعد كثيف... ترتدى بلوزة قطنية وردية اللون ملتصقة بجسدها حتى و كأنه يكاد ينفجر بداخلها... تكشف البلوزة عن ذراعين أبيضين لا يغطيهما أكمام... بنطلون من الجينز الكحلى الضيق وكأنه قد تم طلاءه فوق أرجلها لشدة ضيقه.. فاصل رفيع من اللحم الحى يبرز من بطنها بين نهاية البلوزة و بداية البنطلون...

رسغين مثقلين بعدة أساور معدنية مطلية بلون الذهب و "سابو" تطل منه أصابع قدميها الدقيقة والمطلية بعناية بلون داكن..

الفتاة تغطى وجهها بكمية من المساحيق من مختلف الألوان

المشهد الثانى

حجرة نوم رئيسية...لا يحجب جدرانها سوى صورة زفاف قديمة لرجل وامرأة و على الجدار المقابل لوحة كبيرة نقش عليها بحروف ذهبية "أية الكرسى"

سيدة فى بدايات العقد الخامس من عمرها تجلس على سجادة الصلاة فى وضع التشهد بمنتهى الخشوع وتبتهل إلى الله بكلمات لا يعلمها إلا هو.

المشهد الثالث

مدخل عمارة بشارع هادئ بأحد أحياء الطبقة المتوسطة بالقاهرة...

تخرج السيدة ذات العقد الخامس من بوابة العمارة، ترتدى حجابا كاملا.. لا يصف ولا يشف ولا يكشف منها سوى وجهها وكفيها... تخرج متأبطة ذراع الفتاة ذات العقد القد الثانى بالبلوزة الوردية والبنطلون الكحلى

- تمت -

تم تعديل بواسطة Cleo

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

فاصل رفيع من اللحم الحى يبرز من بطنها بين نهاية البلوزة و بداية البنطلون...

كنا نتحدث منذ ايام عن موضوع الساعه في اغلب الدول العربيه وهو فصل الدين عن الدوله وهو ما ينادي به العديد من العلمانيين واثناء الحديث ونحن نجلس في احد الحدائق مرت فتاه تشبه الوصف اعلاه

فما كان من احد الجالسين الا ان قال "هذا هو ما يقال عنه فصل الدين عن الدوله"

رابط هذا التعليق

الأحد

المشهد الأول

حجرة نوم قديمة....

سيدة مسنة فى أواسط العقد السادس من العمر... ترتدى نظارة طبيه وتقف أمام المرآة تصفف شعرها الأبيض القصير.

بجوار المرآة نتيجة عليها رسومات ملونة لفارس من العصور الوسطى يمتطى صهوة حصان أبيض ويطعن بحربته شيطانا وقع تحت صهوة الجواد . كانت النتيجة تشير إلى أنه يوم الأحد.

تتوجه السيدة لباب الشقة الذى تعلوه صورة تمثل السيدة العذراء... تخرج من الباب و تغلقه من الخارج بعناية

المشهد الثانى

شمس شتاء مصرية دافئة مشرقة..

كنيسة ضخمة بأحد الأحياء الهادئة... يفصلها عن الشارع سلم ذو درجات كثيرة عريضة... أطياف من الناس أغلبهم من كبار السن بعضهم فى ملابس tخمة و البعض الأخر فى مظهر بسيط... قادمون من كل الاتجاهات وقبلتهم واحدة.. باب الكنيسة...

يصطف على درجات السلم المؤدى للباب عدد من الباعة أمام كل منهم مائدة صغيرة اصطفت عليها بضائع ذات صبغة دينية مسيحية، من صلبان و صور تمثل القديسين والسيدة العذراء والبابا..

المشهد الثالث

على رصيف الكنيسة

يقف جنديي شرطة... بيد كل منهما سلاح ميرى... يشاهدون المارة والقادمين لأداء القداس الأسبوعى....

المشهد الرابع

برج الكنيسة يعلوه جرس معدنى ضخم يتحرك فى بطئ لثقل وزنه محدثا صوتا عاليا...

المشهد الخامس

الزحام على سلم الكنيسة بدأ فى الاختفاء وساد الهدوء الشارع بعد دخول المصلين إلى الكنيسة

المشهد السادس

أحد الجنديين يسلم سلاحة لرفيقه... ثم يقف بجوار أحد أركان جدران الكنيسة الخارجية ...

يخلع نعليه.. ثم يستقيم....

نويت أصلى صلاة الضحى ركعتين لله تعالى... الله أكبر

- تمت -

تم تعديل بواسطة Cleo

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كليو الموضوع الاخير دة بتاع الكنيسة مش مشاهد اد ماهو سوت كاميرا زى ما تعملى صورة (كايك ) واحدة كانك بتعملى كدرات متتابعة بس ظريف

ديما مشاهدك عبارة عن رؤيا لراى موجود وبنتعامل معاه عادى من غير مانترجمة لكدرات زى ما عملتى كدة

رابط هذا التعليق

كليو الموضوع الاخير دة بتاع الكنيسة مش مشاهد اد ماهو سوت كاميرا زى ما تعملى صورة (كايك ) واحدة كانك بتعملى كدرات متتابعة بس ظريف

ديما مشاهدك عبارة عن رؤيا لراى موجود وبنتعامل معاه عادى من غير مانترجمة لكدرات زى ما عملتى كدة

أنا حاولت بقدر الإمكان أخليهم كلهم عبارة عن لقطات.. مفيش أحداث.. مفيش حوار...

بس تعليقك خلانى أحس إنى مكنتش موفقة قوى فى الموضوع ده <_< يمكن عشان متعودة أكتب قصص أطول من كدة شوية وبشكل بيعتمد على الإحداث...

شكرا لمرورك يا جميلة :unsure:

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

لا يا كليو انا مش قصدى انة معجبنيش انا اقصد انة مختصر زى لقطة الكاميرا بس كتابتك حلو استمرى انا حبة اقراء كتابتك <_<

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...