اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صدقة جارية فى الحرم المكى الشريف

Cleo

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

صدقة جارية في مكة

أحببت أن أطرح فكرة لصدقة جارية في الحرم المكي رأيت بعض الأخوة ينفذونها، بل ويحرصون عليها في كل عام يقومون فيه بأداء الحج أو العمرة

الفكرة هي شراء كرسي متحرك وتركه صدقة جارية لاستعمال المعاقين وكبار السن أثناء الطواف والسعي. بالمناسبة هذه الكراسي توفرها إدارة الحرم مجانا لأي شخص يطلب استخدامها و تنفيذ الفكرة سهل جدا ولن يكلفك إلا عشر دقائق وأقل من 300 ريال

1. توجه إلى أي صيدلية قريبة من الحرم واشتر الكرسي المتحرك وثمنه في حدود 300 ريال قد يزيد أو ينقص،

2. اسأل الحارس الذي على باب الحرم أين يمكن أن تسلم تبرعك بالكرسي المتحرك، وسيوجهك إلى باب معين تصعد إلى الدور الثاني حيث تسلم الكرسي إلى إدارة مخصوصة بالكراسي المتحركة مقابل ايصال

تذكر أن حسنة الحرم المكي ليست كالحسنة في أي مكان، فما بالك بصدقة جارية في مكة !

يمكن ذلك للحاج والمعتمر، كما يمكن لأي شخص أن يوصى الزائرين بان يقوم بذلك نيابة عنه

اتمنى أن تعم الفائدة للجميع والدال على الخير كفاعله

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

عفوا... نسيت أن أذكر أن هذا الموضوع منقول... :closedeyes:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بسم الله الرحمن الرحيم

صدقة جارية في مكة

أحببت أن أطرح فكرة لصدقة جارية في الحرم المكي رأيت بعض الأخوة ينفذونها، بل ويحرصون عليها في كل عام يقومون فيه بأداء الحج أو العمرة

الفكرة هي شراء كرسي متحرك وتركه صدقة جارية لاستعمال المعاقين وكبار السن أثناء الطواف والسعي. بالمناسبة هذه الكراسي توفرها إدارة الحرم مجانا لأي شخص يطلب استخدامها و تنفيذ الفكرة سهل جدا ولن يكلفك إلا عشر دقائق وأقل من 300 ريال

1. توجه إلى أي صيدلية قريبة من الحرم واشتر الكرسي المتحرك وثمنه في حدود 300 ريال قد يزيد أو ينقص،

2. اسأل الحارس الذي على باب الحرم أين يمكن أن تسلم تبرعك بالكرسي المتحرك، وسيوجهك إلى باب معين تصعد إلى الدور الثاني حيث تسلم الكرسي إلى إدارة مخصوصة بالكراسي المتحركة مقابل ايصال

تذكر أن حسنة الحرم المكي ليست كالحسنة في أي مكان، فما بالك بصدقة جارية في مكة !

يمكن ذلك للحاج والمعتمر، كما يمكن لأي شخص أن يوصى الزائرين بان يقوم بذلك نيابة عنه

اتمنى أن تعم الفائدة للجميع والدال على الخير كفاعله

هذة ليست دعايه واقسم بالله على ذلك

من يريد شراء هذة الكراسى المتحركه عليه بشرائها من مستوردها الاصلى بالسعوديه والحصول على تخفيض كبير منه .... كما يمكن التفاهم معه على توريد تلك الكراسى للحرم المكى

وهذا الرجل ( المصرى الجنسيه ) بارك الله فيه هو اكبر متبرع لكراسى الحرم المتحركه .... علاوة على حجم تبرعاته الكبير الى فقراءالعالم كله وهناك بيوت كثيرة مفتوحه فى مصر من تبرعاته

فبارك الله فيه واكثر من امثاله

تم تعديل بواسطة ahm_ali_baba
رابط هذا التعليق

[quote name='Cleo' post='206206' date='A

من يريد شراء هذة الكراسى المتحركه عليه بشرائها من مستوردها الاصلى بالسعوديه وهو الدكتور هانى احمد كمال صاحب صيدليه عباد الرحمن بشارع الملك عبد العزيز بجدة والحصول على تخفيض كبير منه .... كما يمكن التفاهم معه على توريد تلك الكراسى للحرم المكى

وهذا الرجل ( المصرى الجنسيه ) بارك الله فيه هو اكبر متبرع لكراسى الحرم المتحركه .... علاوة على حجم تبرعاته الكبير الى فقراءالعالم كله وهناك بيوت كثيرة مفتوحه فى مصر من تبرعاته

السلام عليكم ورحمة الله ....

الاخ الفاضل...

يعنى ماينفعش الكرسى يتجاب من مكة؟؟؟.....

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

مش ممكن يا جماعه ان الناس اللي بيقعدوا على بداية ركن الصفا و بيأجروا الكراسي دي انهم ياخدوه و يضيفوه لأسطول الكراسي بتاعتهم؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

[quote name='Cleo' post='206206' date='A

من يريد شراء هذة الكراسى المتحركه عليه بشرائها من مستوردها الاصلى بالسعوديه والحصول على تخفيض كبير منه .... كما يمكن التفاهم معه على توريد تلك الكراسى للحرم المكى

السلام عليكم ورحمة الله ....

الاخ الفاضل...

يعنى ماينفعش الكرسى يتجاب من مكة؟؟؟.....

اختى العزيزة

انا اتحدث عمن يريد الحصول على الكراسى من مستوردها الاصلى بسعر التكلفه ومن يريد الشراء من مكه فله الحق فى ذلك

تم تعديل بواسطة ahm_ali_baba
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله..........

الاخوة الكرام...حتى تعم الفائدة من هذا الموضوع..فأحب ان اخبر حضراتكم ...باننا اوكلنا الى احد الاخوة فى الله والمتواجد حاليا فى الحرم المكى ..بان يقوم بشراء الكرسى المتحرك...ولكننا تلقينا منه مكالمة هاتفية يخبرنا فيها بانه سأل الاخوة القائمين على هذا الموضوع داخل الحرم واخبروه بان لديهم كراسى متحركة زائدة عن الحد..وانهم بحاجة فعلا الى كراسى ثابتة وانه يوجد عجز بها داخل الحرم...فقمنا باستبدال الكراسى المتجركة باخرى ثابتة ...ولذا وجب على التنوية ..يعنى للى يحب ..انه يقوم بشراء كراسى ثابتة افضل ..او يسأل داخل الحرم عن الاحتياجات ...وربنا يتقبل منا جميعا................

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

معلومه

الصدقه في الحرم مثلها مثل اي صدقه في اي بلد لا يوجد فرق بين فقير الحرم وفقير زنجبار

يا سيدى...

الموضوع فى باب التكافل الإجتماعى و لا يصح ابداً ان نشوه نيات الناس بها الشكل و ان نفترض ان الصدقة لن تصل الى اصحابها ...

من يملك دليل واحد فليأتى به.

اما غير ذلك فهو كلام على عواهنه و محاورات المصريين ترقى فوق مثل هذة النوعية من الكلام

تقبل التحية

الإدارة

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

معلومه

الصدقه في الحرم مثلها مثل اي صدقه في اي بلد لا يوجد فرق بين فقير الحرم وفقير زنجبار

الاعمال بالنيات ولكل أمرىء ما نوى

كنت أود اعطاء نبذة عما يجرى داخل الحرم من مساوىء لاتصدر من مسلمين فما بالك من صدورها من شعب يصحى وينام على المواعظ الدينيه والاحاديث النبويه ولكنى فضلت أن لا أخرج عن الموضوع

ولكن

يبقى صفاء نيتنا ونحن نتبر ونتصدق

وأضم صوتى لصوتك بأن هناك من يستحق الصدقه فى بلاد المسلمبين خاصه وهم فريسه سهله لجمعيات التبشير الغربيه

اقل ما يوصف به مثل هذا الكلام بأنه كلام خارج و يحق لأى مخلوق انه يتقول هذا الكلام على بيت الله الحرام اول بيت وضع للناس .

سيتم انذار العضو لإحتواء كلامه على ادعائات خارجة عن الحرم الشريف .....

الإدارة

رابط هذا التعليق

الأستاذ ahm_ali_baba .....

مازلت تصر هنا و على الرسائل الخاصة الغلط فى الكلام و التحدث إلىّ بأسلوب لا يليق .... و مازلت تدعى بغير دليل ... حتى بعد ان اخبرتك بالقاعدة التى تقول "البيّنة على من ادعى لا على من انكر" ....

الإدارة ستزيد نسبة الإنذار لديك لإصرارك على تحدى الإدارة بالخروج عن سياق الموضوع لأكثر من مرة رغم تحذيرك،.. و ستوضع مداخلاتك تحت المراقبة الإدارية بمدة اسبوع من تاريخه خشية ان تستمر فى منوالك و منهجك الحوارى هذا.

الإدارة

وليد صفوت

تم تعديل بواسطة وليد صفوت
رابط هذا التعليق

وانا لا زلت مصرا على انك يخلط مابين رأيبك الشخصى وبين واجباتك كمشرف

هل ذهبت الى الكعبه لترى ما يحدث فبها ايها المشرف

ما هى حيثيات حكمك

وها تستحق الانذتر ام لفت النظر

انت تظن ان الكعبه لها رحمتها وتمنع الحدجيث عن اى شىء يخصها

وانا ارى ان الكعبه مقدسه ويجب انقاذها مما يجرى فيها ولا نضع رؤسنا فى الرمال مثل النعام

لذلك اقول مرة ثانيه

الساكت عن الحق شيطان اهرس

وانت تمنع ظهور الحق بلا اى مبرر اللهم الا اهوائك الشخصيه

لذلك فأنا اوجه كلامى الى الله لينتقم ليس لى بل لبيته الحرام من الجهل والفساد

اللهم انى قد ابلغت المشرف وليد صفوت عن الفساد الذى يجرى فى بيتك الحرام ومنعنى من انقاذ بيتك

اللهم فأشهد

وحسبى الله ونعم الوكيل

ولعلمك لن اتوقف عن هذا الكلام حتى ترجع الى الحق الذى لن ابيعه بمنتدى

رابط هذا التعليق

الفاضل علي بابا

الحمد والمنة لله أنا أتشرف وأنعم بالصلاة في الحرم كل جمعة في أغلب الأحوال ومنذ عدة سنوات وأنا على هذا الحال .. ولم يحدث أن رأيت وحقيقة لا أدري ما هو وجه أعتراضك على أي مما يحدث داخل الحرم المكي الشريف

تحياتي

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ............

لا حول ولا قوة الا بالله...!!!!....الاخ الفاضل ....الحمدلله الذى انعم على بزيارة الحرم سنويا..وربنا يديم علينا نعمته..ولم أرى اى مما اشرت اليه ....احنا بنروح وبنستمتع جدا بمناسك العبادة هناك ..ولا يلفت نظرنا اى حاجة من اللى حضرتك اشرت اليها...ومعنى كده انها شىء مش منتشر ومش هو ده اساس مايحدث داخل الحرم...واعتقد ان مافيش حد يعرف الكلام ده الا المقيمين او اللى اتعرضوا لمواقف زى اللى حضرتك اشرت اليها قبل حذفها...

وانا ارى ان الكعبه مقدسه ويجب انقاذها مما يجرى فيها ولا نضع رؤسنا فى الرمال مثل النعام

ايه الكلام ده يعنى؟.....وياترى حضرتك شايف ان المشرف وليد فى ايده حاجة ؟...ولا سيادتك شايف انك بنشر الكلام ده يبقى بتنقذ الكعبة؟....يعنى المفروض ماحدش يروح ..ولا المفروض نعمل ايه ...اذا كنت من مواطنى مكة فالجدير بك انك تبلغ السلطات عن اى مخالفات تحدث هناك..لكن مش معنى كده ان الفساد منتشر..والا سيادتك كده تبقى بتقذفنا كلنا كمسلمين..ولا ايه..

اساس الموضوع كان عن صدقة جارية فى الحرم المكى ..عرضته العضوة كالو...وانا عن نفسى سعيت لهذا ...ولما حضرتك شككت فى نوايا الناس هناك وانهم بيأجروا الكراسى او بيبعوها..انا بلغت الاخ اللى اوكلته بان يتابع هذا الموضوع..وسأل وتابع الموقف فعلا ..وقال لى ان مافيش الكلام ده خالص ..وان الكراسى المتحركة كتير جدا هناك ..وانهم بيعطوها للمعتمرين مجانا فقط بجواز السفر..ضمانا لعودته مرة اخرى..

وانه قام بشراء كراسى ثابتة ..وطوال فترة اقامته هناك كان بيشوف الناس بتاخدها وتقعد تصلى عليها وترجعها تانى من غير ايجار ولا حاجة......

مش عايزين ياجماعة نفتح باب للشيطان ..ونفضل نقول ياترى الناس دى تستحق ولا لأ...لأ...دول مايستهلوش اما نشيل فلوسنا بقى لما نلاقى اللى محتاج...

سارعوا بالخيرات ياجماعة..قبل مايجى يوم مانلاقيش حد نتصدق عليه....

ورمضان كريم..صفوا النفوس ..واتقوا الله ...مش معقول كل كلمة كده يتنصب لها ميزان...

حقك على ياوليد..حقك على يا اخ على بابا ...كل سنة وانتم طيبين ...........مش عايزة اكتب تانى فى الموضوع ده بقى ...

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله...!!!!....الاخ الفاضل ....الحمدلله الذى انعم على بزيارة الحرم سنويا..وربنا يديم علينا نعمته..ولم أرى اى مما اشرت اليه ....احنا بنروح وبنستمتع جدا بمناسك العبادة هناك ..ولا يلفت نظرنا اى حاجة من اللى حضرتك اشرت اليها...ومعنى كده انها شىء مش منتشر ومش هو ده اساس مايحدث داخل الحرم...واعتقد ان مافيش حد يعرف الكلام ده الا المقيمين او اللى اتعرضوا لمواقف زى اللى حضرتك اشرت اليها قبل حذفها...

ايه الكلام ده يعنى؟.....وياترى حضرتك شايف ان المشرف وليد فى ايده حاجة ؟...ولا سيادتك شايف انك بنشر الكلام ده يبقى بتنقذ الكعبة؟....يعنى المفروض ماحدش يروح ..ولا المفروض نعمل ايه ...اذا كنت من مواطنى مكة فالجدير بك انك تبلغ السلطات عن اى مخالفات تحدث هناك..لكن مش معنى كده ان الفساد منتشر..والا سيادتك كده تبقى بتقذفنا كلنا كمسلمين..ولا ايه..

اساس الموضوع كان عن صدقة جارية فى الحرم المكى ..عرضته العضوة كالو...وانا عن نفسى سعيت لهذا ...ولما حضرتك شككت فى نوايا الناس هناك وانهم بيأجروا الكراسى او بيبعوها..انا بلغت الاخ اللى اوكلته بان يتابع هذا الموضوع..وسأل وتابع الموقف فعلا ..وقال لى ان مافيش الكلام ده خالص ..وان الكراسى المتحركة كتير جدا هناك ..وانهم بيعطوها للمعتمرين مجانا فقط بجواز السفر..ضمانا لعودته مرة اخرى..

وانه قام بشراء كراسى ثابتة ..وطوال فترة اقامته هناك كان بيشوف الناس بتاخدها وتقعد تصلى عليها وترجعها تانى من غير ايجار ولا حاجة......

مش عايزين ياجماعة نفتح باب للشيطان ..ونفضل نقول ياترى الناس دى تستحق ولا لأ...لأ...دول مايستهلوش اما نشيل فلوسنا بقى لما نلاقى اللى محتاج...

ورمضان كريم..صفوا النفوس ..واتقوا الله ...مش معقول كل كلمة كده يتنصب لها ميزان...

حقك على ياوليد..حقك على يا اخ على بابا ...كل سنة وانتم طيبين ...........مش عايزة اكتب تانى فى الموضوع ده بقى ...

الأخت فولانه

بارك الله فيك وبارك لك ...

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

كان المفروض يا فولانه قبل ان تدلى برأيك فى الموضوع ان تقرأى ما حدث وتفهمى حقيقه الموضوع

وانا لا ادرى من اين اتيت بأنى اشكك فى نوايا الناس هل لك ان تأتى بكلامى هذا الذى تتدعين به على واكون لك من الشاكرين

ولما حضرتك شككت فى نوايا الناس هناك وانهم بيأجروا الكراسى او بيبعوها..انا بلغت الاخ اللى اوكلته بان يتابع هذا الموضوع..وسأل وتابع الموقف فعلا ..وقال لى ان مافيش الكلام ده خالص ..وان الكراسى المتحركة كتير جدا هناك ..وانهم بيعطوها للمعتمرين مجانا فقط بجواز السفر..ضمانا لعودته مرة اخرى..

يا سيدتى الفاضله انا اعطيت لكم عنوان المستورد الاصلى الذى يستورد هذة الكراسى ولم اعترض على فكرة الاخت كليو فمن اين اتيتى بكلامك هذا عنى

لماذا تفترين على يا حاجه

:) :P

المصيبه انكم تخلطون بين ما كتبته وبين ما كتبه غيرى

والمصيبه ان البيه المشرف ينذرنى على شىء لا يستحق الانذار ولما اعترضت اعتبر نفسه فوق النقد واعطانى الانذار الثانى

فهل هذا هو الحق عندكم

رابط هذا التعليق

معلومه

الاعمال بالنيات ولكل أمرىء ما نوى

كنت أود اعطاء نبذة عما يجرى داخل الحرم من مساوىء لاتصدر من مسلمين فما بالك من صدورها من شعب يصحى وينام على المواعظ الدينيه والاحاديث النبويه ولكنى فضلت أن لا أخرج عن الموضوع

ولكن

يبقى صفاء نيتنا ونحن نتبر ونتصدق

وأضم صوتى لصوتك بأن هناك من يستحق الصدقه فى بلاد المسلمبين خاصه وهم فريسه سهله لجمعيات التبشير الغربيه

اقل ما يوصف به مثل هذا الكلام بأنه كلام خارج و يحق لأى مخلوق انه يتقول هذا الكلام على بيت الله الحرام اول بيت وضع للناس .

سيتم انذار العضو لإحتواء كلامه على ادعائات خارجة عن الحرم الشريف .....

الإدارة

ارجو من الاخت فولانه التى ادلت برأيها ان تقرأ هذا الكلام ثم تقرأ اتهامتها لى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ......

أخى الكريم ....والله عندك حق..عندى دى ..حقك على ..وحاقولك ليه...لانى بعد ماكتبت ردى ..راجعت المداخلات ولقيت انك انت اللى كتبت عن اسم المستورد...وان زميل اخر هو اللى اتكلم فى موضوع النوايا......وكنت عايزة ارجع تانى اوضح ..لكن الظروف لم تسمح وقتها..وبعد كده انشغلت..

ومش اهمال منى انى اتهمتك وروحت بيتنا ...لكن انا كان قصدى اساسا انى اتناول نقطة واحدة بس..وهى اللى حضرتك اشارت لها بحدوث مخالفات هناك...وكنت عايزة اوصل لحضرتك بس نقطة واحدة ..ان حتى ان كانت التجاوزات دى موجودة ..فهى سلوكيات فردية...بتحدث فى اى مكان...

يعنى مثلا فى احد المرات كنا بنصلى الجمعة فى احد المساجد هنا فى القاهرة ..وبعد الصلاة..زوجى لم يجد حذائه..واخذنا تاكسى وصلنا لحد العربية واللى كانت فى مكان بعيد نسبيا عن المسجد وهو ينتعل الشراب..

فهل معنى كده ان كل اللى فى المسجد حرامية جزم؟؟ وهل معنى كده اننا اذا اضطرتنا الظروف اننا نصلى فى نفس المسجد ..حنرفض ونقول لا دول حرامية؟...

دى كانت وجهة نظرى...وحضرتك عارف المتربصين بنا..يعنى مش لازم نعمم الخطأ ونقول ان بيت الله الحرام بينتهك من عديمى الاخلاق ...بس كده ياسيدى ..ده كان قصدى...

وانا عارفة ان حضرتك حتفهم كلامى..واعذرنى انا مش باعرف اعبر عن اللى جوايا بطريقة صحيحة ويمكن ده بيزعل ناس كتير منى...

حقك على ...وكمان ماتزعلش من المشرف اللى حذف كلامك...لانى فى رائى هو كان بيقفل باب لاثارة الفتن ...لو كلامى لسه مش واضح او لسه فيه حاجة مزعلاك منى ياريت تنبهنى واكون شاكرة لك كرم اخلاقك....

اختك فى الله ....

الحـــــــــاجة فلانة....

(انا بقيت حاملة الالقاب يظهر)

وبرضه صباحك جميل ورمضان كريم يالا ابتسم بقى ............. :blink:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...