اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قولولي العيب في مين؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

فاكرين كل سيل التوعية ..

فقرة المرور في صباح الخير يا مصر زمان اللي كان بيقدمها فنطاس الرخامة خالد مهني ، والمقدم أحمد عاصم..

برنامج الناس والمرور بتاع سيادة المقدم أحمد عاصم ، سجعه السخيف ، وحواراته الأسخف مع السواقين..

أنا شخصياً افتكرت الكلام دة لما كنت معرض لموت مؤكد قبل 3 أسابيع..

إيه القصة؟

كنت بأعدي شارع رئيسي عندنا في المنصورة ، صحيح إن الإَضاءة ما كانتش على المستوى المطلوب ، لكن كان الشارع (اللي ما فيش فيه إشارات مرور) فاضي ، وكانت العربيات على مبعدة تخليني أعدي الشارع مستريح زي ما بعمل كل مرة ..

إلى أن..

إلى أن فوجئت بشخص (ما يسمح لي الأدب بذكر وصفه أنه حشاش) يركب دراجة ، مرق بجانبي من عكس اتجاه سير السيارات في الشارع ، وكاد أن يصدمني، اضطرني للرجوع للخلف ولتضييع ثلاث ثواني أو أكثر جعلتني في مرمى سيارة مسرعة ، ولولا ستر ربنا ما كنتش بأكتب لكم دلوقت..

المذهل إن الشارع دة ، شارع المحافظة ، اتجاه واحد ، معروف لكل من دب رجل في المنصورة ، وأي شخص عديم القوى العقلية يمكنه استنتاج اتجاه الشارع حتى ولو ما كانش من المنصورة أو كان بيزورها لأول مرة في حياته..

الناس دي أكيد بتشوف تليفزيون محلي ، سواء السواق ، أو الحشاش ، أو العبد لله بحكم متابعتي لما هو حالي والكتابة عنه هنا ، ويمكن السواق والحشاش وغيرهم حظهم الإسود إنهم بيشوفوا الأولى والتانية ، ويمكن حظهم حلو ويكون عندهم الوصلة اللي بيشوفوا فيها ماتشات الدوري الإنجليزي وعمرو أديب..

أي مسئول في المرور ، لما بيظهر بطلعته البهية في التليفزيون ، بيتكلم عن دور الإعلام ، وعن التوعية اللي بيقدمها الإعلام .. علشان يرسم المذيع ولا المذيعة اللي بتقدم له البرنامج، "علماً بإن التوعية دي بفلوسنا وضرايبنا غصبن عنه -الإعلام يعني"..

يا ترى الناس اللي التوعية موجهة ليهم ما بيسمعوش الكلام؟

ولا التوعية وأسلوبها اللي غلط؟

هل يعقل إن يقدم برنامج توعية مرورية ضابط مرور؟ أخذاً في الاعتبار مطارق الحداد اللي بين شرطة المرور والسواقين ، المؤدبين منهم وضريبة البانجو (وما أكثرهم في أقاليمك يا مصر وخصوصاً على خطوط المحافظات في الوجه البحري)..

ليه زادت حالات الإصابة بأنفلونزا الطيور رغم كل التوعية العنيفة جداً في كل وسائل الإعلام؟

العيب في مين؟

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      العيب في مين؟ مين اللي قسم الناس وصنفهم؟ انت جنة وانت نار؟ مش وجدي غنيم من يومين بيصف من هم ليسوا تبعهم بأنهم "كفار"؟ طيب نلوم مين؟ النظام؟ الشعب "الكافر" على حد زعمهم؟ ام نلومهم ونلوم قياداتهم التي غسلت أدمغتهم وجعلتهم في عداء لأقرب الناس إليهم؟ عملوا في نفسهم كده ليه؟ وخلوا الناس تكرههم او تنظر لهم نظرات الشك والريبة، ويبتعدون عنهم فرار الصحيح من الأجرب. راجعوا أنفسكم وكفى فرقة وانقسام، من يريد العمل منكم بالسياسة فلا يلبسها لباس الدين، عندما دخلتم السياسة قمتم بأفظع مايفعله السياسيون الأقذار
    • 29
      بدون اي داعي نجيب نازل تريقه ع الشعب المصري ! هو ساعات بتجيله شعرة هبل كده ويورط نفسه ويورط شركاته في خساير ويرجع يعتذر ويلطم بعد كده ! للحياديه انا حطيت الفيديو هنا عشان زي ما بنلاقي هرتله من الاسلاميين ونجري نحطها آدي كمان ليبرالي اتهبل على كبر http://www.youtube.com/watch?v=LLgE5HiwHd4
    • 24
      كنت في أجازه لمدة شهر بقضيها في هامبورج بألمانيامع العائله و قررنا نروح برا بالعربيه لأمستردام في هولندا نقضي يومين المسافه بالعربيه حوالي 400 كيلو تقريبا المهم و احنا في امستردام دخلت محل نايك اللي بيبيع الملابس الرياضيه و اشتريت جزمه رياضيه عجبتني و مفتحتش العلبه رجعنا هامبورج و بعد يومين حبيت اجرب الجزمه لقيت الفردتين شمال :blink: و طبعا ماكانش ممكن ابدا نرجع هولندا تاني عشان نرجع الجزمه لأسباب كتير المهم جت لي فكره و نفذتها روحت رايح لمحل نايك في هامبورج و اشتريت نفس الجزمه بالض
    • 7
      فرأت موضوع الفاضل سين سين عن المدعوة ايناس الدغيدى عندما كتبة واتابع المشاركات وردود افعال السادة الاعضاء ولم اشعر برغبة فى كتابة اى تعليق فى الموضوع لاننى شعرت بان رأيى سيكون تحصيل حاصل ولن يضيف شيئا جديدا و قد عبر عنة الكثير من الاخوة والاخوات الافاضل ومجملة هو رفض التعاطى مع ما تقدمة هذة السيدة المريضة نفسيا شفاها اللة والعدوة لنفسها ليس فقط ماتقدمة من افساد وتشوية للقيم و نفث السموم الهدامة بل ايضا اراؤها وتصريحاتها واقتراحاتها التى تعلن عنها بكل وقاحة ولكن ماذا نقول (ونفس وما سواها فا
    • 3
      مقال " العيب فينا" المنشور فى جريدة الدستور. كثرت مقالات جلد الذات, و لكن هذا المقال يختلف لأنه يتضمن قدرا كبيرا من الصحة, و لكن المقال يغفل عن ذكر النصف الآخر الفارغ من الكوب. ما هو تعليق السيدات و السادة الكرام على محتوى هذا المقال؟
  • أضف...