اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

إما إن العلم إتجدم يا إما أنا إتجنيت

Recommended Posts

منذ أربعين سنة تقريبا  كانت هذه العبارة  هي رد فعل و تعليق  شاب إماراتي  و أنا أشرح له  معالج النصوص  بسيط بنظام دوس

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

منذ  دقائق كنت أتصفج موقع ال bbc على الآيباد تغطية  لفيروس كورونا و مواجهته و الجهود المبذولة للوصول إلى لقاح  … ؤا إلهي  كلام جاد جدا و منًظم جدا و شر ح وافية جدا … و ما إستفزني  كلمة إنجليزية لم أفهمها  عادي جدا  لمستها بطرف إصبعي السبابة و وجدت نافذة بها عدة خيارات منها lookup  سبحان الله  شرح للكلمة و كل ما يتعلق بها

بذمتكم  ألا يحق لي أن أشد شعري  و أقول يا اما العلم اتجدم ؤا اما انا اتجنيت !

رابط المشاركه
  • محاورات مشابهه

• العلم الرائع في فهم النفس والطبائع - طبعة جديدة غير بتاعة كلسليم

طبعا فاكرين مسرحية عادل خيري الشهيرة ...لما كان عنده مشاكل كتيرة ووقع ف ايده الكتاب بتاع كلسليم وابتدا ينفذ كل اللي فيه بالحرف فتتحل مشاكله في التعامل مع الناس مش عارف ليه لما قريت موضوع المهموز بتاع سي السيد ..حسيت بالحاجة الي فتح هذا الموضوع . لأن مهما بلغ مستوي خبرة الانسان الفرد في التعامل مع البشر فانها تظل محدودة ....لكن لو جمعنا خبراتنا كلها مع بعض وكمان اتناقشنا فيها فممكن بالتالي يبقي عندنا زي دليل استخدام او كتالوج نقدر نعرف بيه ازاي نتعامل مع البشر من حوالينا ...يعني ازاي نتعامل م

في موضوعات شخصية

• سؤال لأهل الخبرة و العلم

سؤال لاهل العلم والمعرفة هل يمكن السفر للسعوديةكمرافق بدون عمل لزوجتى لعملها بالجامعه وهناك أدور على عمل وأشتغل طب لو ينفع بيتعمل أيه فى الاقامه و التأشيرة بيفضلوا ذى ماهم و لا لازم يتغيروا ولو لازم يبقى أزاى وشكرا        

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• اهداء لمن يقول تحية العلم حرية

تربينا طول عمرنا على طابور الصباح و النشيد الوطني و تحية العلم  لم يخطر ابدا ببال احدنا ان يرفض تحية العلم ، صحيح كنا احيانا نحاول الهروب من طابور الصباح لاسباب هايفة يمكن البرد او حتى نوع من الغلاس ، إنما تحية العلم فلم تكن ابدا محلا لنقاش و كذا نشيد الصباح من ايام نشيد اسلمي يا مصر انني الفدا و كان استاذ الموسيقى احيانا يؤديه في الفسحة الكبيرة  بكل حماس. هذه تغريدة للرئيس الامريكي و هو ينفعل  https://t.co/SpTMNbpmmB?ssr=true

في معرض الصور

• العلم لا يكيل بالباذنجان

مش هو دا برضه اللي كان بيقول وهو بيغادر مصر : عرفت حجم الجهل الذي عليّ محاربته ما هو أنت بقى اللي جاهل  وطابور خامس رسمي نظمي فهمي 

في دعوة للأبتسام

• و تتكلمون عن العلم و التقدم و النانو .. إستيقظوا

قرأت هذا الخبر و لم أعرف أفرح أم أبكي أم ألطم !! الهيئة الهندسية للجيش تبتكر جهازاً لعلاج فيروس "سى" و"الإيدز" السبت، 22 فبراير 2014 - 20:01 المشير السيسى كتب محمد أحمد طنطاوى نجحت الهيئة الهندسية للقوات المسلحة فى ابتكار جهاز جديد لعلاج فيروس الكبد الوبائى "سى"، وكذلك فيروس نقص المناعة المكتسب المعروف بــ"الإيدز"، وتم اختباره على العديد من المرضى خلال الفترة الماضية وأثبت فعاليته ونجاحه. ويعتبر الجهاز أحد أهم إنجازات الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، حيث يعتبر إنجازا علمياً غير مسبوق فى مجا

في موضوعات جادة

• اضف...