اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أيهما أفضل: LCD or Plasma TV

Recommended Posts

منذ إسبوع وأنا أفكر فى شراء تلفزيون جديد ولأنى قد عزمت أن أشترى HDTV LCD

ولكن لاأدرى إذا كانت معلوماتى فى هذا الموضوع تكفى ام لا ؟

معلوماتى تقول أن الأجهزة من النوع LCD هى الأفضل حيث إستهلاكها من الكهرباء وتسخن بدرجة أقل بالإضافة إلى انها أقل إنتاجا للموحات الكهرومغناطيسية وعمرها مقارنة بذات الشاشات ال Plasma والتى العمر الإفتراضى لها أقل وأثقل ولكنها لها ميزة انك تستطيع ان تحصل على صورة جيدة من اى زاوية من الزوايا

هل من متخصص أو مجرب وله سابقة فى هذا الأمر يستطيع الإفادة فى هذا الأمر

تقبلوا تحياتى

كنت دائماً ما أقول ياأهل مدينتنا : أنفجروا أوموتوا

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

عزيزي " كندر سربريس " أنا قريت إسمك كده

من غير تفكير .. الـ LCD يكسب وهو التكنولوجي الأحدث من البلازما المُزعجة اللي مساويئها في إعتقادي الشخصي كالتالي :

1- لها عمر إفتراضي تشغيلي مُعين .. أعتقد 60 ألف ساعة وبعد كده تعملها عشة فراخ .

2- بتسخن بسرعة .

3- درجة الوضوح مش كويسة .. ولو إنت قاعد قدام التليفزيون بزاوية مُعينة تحس أن الرؤية بقت ضبابية .

على العكس من الـ LCD يا عيني عليه وما تقوليش وما تعدليش .. وضوح إيه ونقاء إيه ..

أي نعم سعر غالي لسه شويه.. إنما من تتبعي لحركة أسعار الشاشات بتاعته فأقدر أقولك إنها في إنخفاض مُستمر لإحتدام المنافسة بين الشركات اللي بقوا يقطعوا بعض في الأسعار عشان ياكلوا السوق ومنها سوني وإل جي والعملاق القادم فوجيتسو سيمنس وفي ماركة نُص لبه في السوق وهي إيسر وهي الأقل سعراً وإن كانت يمسنس اللي التكنولوجي فيها ياباني وألماني سعرها قريب جداً وأفضل منها طبعاً ...

خلوا بالكو أنا ما بأتكلمش عن شاشات كمبيوتر فقط ولكن أتكلم أيضاً عن شاشات التليفزيون ..

بمناسبة الـ LCD أخويا نزل مصر من حوالي شهرين .. وأحد أصدقاؤه بعث معاه تليفزيون 32 بوصة سوني وفي منفذ سفاجا البري دفع 2000 ج جُمرك زي الباشا . ... بس بيني وبينكم الـ 32 بوصة يستاهل ..

يكفي إنك لما بتتفرج على اي مباراة للفريق اللي إنت بتشجعة وتكون على شاشة LCD عمره ما بيتغلب .. B)

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أيه ده يا دوبل س ده ... ده إنت حكاية بسم الله ماشاء الله عليك

خلى بالك الإسم ده إختاره إبنى الصغير إل هو الشف الحقيقى بتاعى ( طبعا الحمد لله إنه مش المدام) ... ولو سمعك مش حيكون كويس علشانك .... يعنى إنسى إنك تهبط أرض القارة العجوز دى بالمرة

يكفي إنك لما بتتفرج على اي مباراة للفريق اللي إنت بتشجعة وتكون على شاشة LCD عمره ما بيتغلب ..

أنا حأسمع كلامك وأنزل أشتريه بسرعة قبل مبارة الزمالك والإهلى وطبعا بناء على رأيك السابق يبقى مين حيكسب ؟

بلاشك بايرن مينشين

تقبل تحياتى

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

بقى ابنك اللي اختار لك الاسم ؟

طب ليه تخلي الولد يلعب في حاجات مكلكعة زي دي ؟

على العموم وبعون الله ووانا سايب ايدي اقدر اقولك دلوقت ان اسمك معناه " الاسد الملك"بلغةالجيرمن

طالماالمسألة فيها عيال

لو المعنى صح يبقى ايدك علىالـ 100 مارك الر هان ولو غلط يبقى اكفي على الخبر ماجور احسن الاخبار تتسرب لمراتي اللي بتذللها من 5 سنين عشان تعلمني الماني وكل اللىطلعت به من الدنيا لحد دلوقت عدد 2 عيل و عدد 2 جُملة مفيدة ( جودن مورجين ) و ( جودين ناخت ) واساسً دول حفظتهم من فيلم النمر الاسود

نرجع لموضوع الشاشات

رابط هذا التعليق

بلا شك ال LCD يكسب الجولة بس يمكن الزمالك والأهلى يخسروا هم الاثنين !! B)

الـ Plasma لها مميزات وعيوب ونفس الشيئ بالنسبة للـ LCD

LCD = Plasma

مميزات وعيوب

تتوافر بأحجام كبيرة = أقصى حجم حاليا 37 بوصة

درجة التباين ووضوح أكبر = التباين والوضوح أقل خاصة فى اللون الاسود

الألوان واضحة ودقيقة = الألوان أقل وضوحا

صورة أفضل فى المشاعد المتحركة بسرعات كبيرة = أقل من ال Plasma

عمر أقل ( 30.000 ساعة ) = عمر أكبر ( 60.000 ) ساعة

مع مرور الوقت تترك اثرا لاحتراق الفسفور = لاتترك أثرا ولكن قد تحترق بعض النقاط ( Pixels )

إستهلاك اعلى للطاقة يصاحبه ارتفاع فى حرارة الشاشة = حرارة لاتذكر واستهلاك أقل للطاقة

<script>doPoetry()

عن نفسى لازلت أفضل ال CRT تليفزيون أو شاشة كمبيوتر ، عشرة بقى :D

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بما إني من المدافعين عن الـ LCD فأسمح لي أقولك يا محمد إن الـ 40 إنش مرطرط منها في السوق من زمان .. وسامسونج كمان نزلت حجم 52 وممكن تلاقيه كوميرشيل قريب جداً في السوق

وبقى الألوان والوضوح في الـ LCD أقل من البلازما يا راجل يا طيب ؟ طب أنا هاسيبك لضميرك

بالإضافة بقى إن في أنواع كثير منها دلوقت " بروحين " يعني توصلها على الستالايت تشتغل تليفزيون .. وتوصلها على الكمبيوتر تشتغل مونيتور كمبيوتر عادية ... وممكن في المستقبل يعملوا نوع منها بيشتغل غشالة فول أوتوماتيك كمان B)

رابط هذا التعليق

بالإضافة بقى إن في أنواع كثير منها دلوقت " بروحين " يعني توصلها على الستالايت تشتغل تليفزيون .. وتوصلها على الكمبيوتر تشتغل مونيتور كمبيوتر عادية ... وممكن في المستقبل يعملوا نوع منها بيشتغل غشالة فول أوتوماتيك كمان  B)

ليس فقط حهاز كمبيوتر ولكن الأحهزة الجديدة سوف تتيح إمكانية التواصل مع احهزة الألعاب والموبيل ومن بعد الأجهزة الأخرى التى لم تصنع بعد

وقد وضع ال (Digital Living Network Alliance (DLNA) وهو عبارة عن إتحاد ل 250 شركة مصنعة للإكترونيات والأحهزة المنزلية والهارد والسوفت وير معايير قياسية و بروتوكول للإتصال بين الأحهزة وبعضها يجب على المنتجيين إتباعها وتأخذ الأرقام 802.3 و 802.11 لكل من Ethernet , WLAN على التوالى

رابط هذا التعليق

قرأت منذ فترة أن شركة سامسونج الكورية ستفاجئ العالم بشاشة CRT في تليفزيون نحيف ..

أعتقد أنه كان أو سيكون في معرض في أمريكا ..

لست متأكد عن موعد طرح المنتج الجديد ..

وهذا سيكون ثورة .. أعتقد أن السعر المقدر سيكون مع بداية طرحه في الأسواق 1000 دولار للبوصة الواحدة ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

الخبر الخاص بسامسوج ..

دخل الترفيه المنزلي في منطقة الشرق الأوسط حقبة جديدة مع إعلان سامسونج إلكترونيكس، الشركة المتخصصة في مجال التقنيات الرقمية، عن إطلاق أول جهاز تلفزيون مزود بشاشة تعمل بنظام قناة الأشعة الكاثودية. ويمثل الجهاز الجديد SlimFit CRT، من قياس 32 بوصة، نقلة نوعية على صعيد التطور التقني، باعتباره الأنحف من نوعه في العالم. يضاف إلى ذلك، حجمه المناسب للاستخدام المنزلي وصوره ذات الألوان الخلابة، فضلاً عن درجة الوضوح العالية والنقاء الشديد لمخرجات الفيديو.

وقال أشرف ساجد، مدير المبيعات والتسويق في سامسونج إلكترونيكس الخليج: يمكن مقارنة الجهاز الجديد من الناحية الجمالية بأجهزة شاشات الكريستال السائل وتلفزيونات البلازما القادرة على توفير صور فائقة الوضوح بدرجة تصل إلى 1080 i، في حين أن سعره لا يتجاوز نصف سعر جهاز الكريستال السائل. علاوة على ذلك، فإن عمق الجهاز هو 411 مليمتراً فقط مقارنة بعمق الأجهزة التقليدية الحالية البالغ 561 مليمتراً، أي ما يعادل وفراً في الحجم قدره 150 مليمتراً.

ويشكل تصميم التلفاز الجديد SlimFit CRT انقلاباً حقيقياً على تصميمات الأجهزة التقليدية، إذ يتميز بتكامله مع نمط الحياة العصرية، إذ يأتي الغلاف الخارجي باللونين الأسود والفضي وبحافة سوداء تعزز التباين في الألوان وتضفي على هذه التحفة التقنية رونقاً متميزاً.

وقد ساهم تصميم مكبري الصوت في تطوير جهاز بهذه النحافة.

ويعتمد الجهاز الجديد على تقنية الألوان الدقيقة لتوفير صور طبيعية فائقة الوضوح، حيث يتميز بقدرته على توفير ألوان طبيعية 100% بمعدل تباين قدره 5000/1، ودرجة إضاءة تصل إلى 800 شمعة.

وأضاف ساجد: بصفتها رائدة في مجال شاشات العرض المسطحة، تفخر سامسونج بقدرتها اليوم على الارتقاء بهذه الصناعة إلى المستوى التالي مع تلفازها الرشيق ذي الشاشة العريضة SlimFit TV الذي يجمع بين شاشة كبيرة ونقاء شديد للصورة وسعر منافس.

وأوضح قائلاً: تضم المزايا المتعددة للتلفاز الجديد SlimFit TV، تصميماً مدمجاً للإطار الأمامي للشاشة يضفي المزيد من الجمالية على الديكور الداخلي للمنزل، وصورة عالية الوضوح متوافقة مع المعيار (1080i/ 480p) وشاشة مرنة الحركة، مما يجعل الجهاز تحفة رقمية عالية الأداء متقنة التصميم تضيف إلى عالم الترفيه المنزلي بعداً جديداً بكل ما تعنيه الكلمة.

ويوفر تلفاز SlimFit TV زوايا مشاهدة أفقية تزيد على 165 درجة تثري التجربة الترفيهية من أي نقطة داخل الغرفة، فضلاً عما يوفره من صوت مسرحي محيطي معزز بتقنية SRS WOW 3D التي تجمع بين تقنيات استرداد الصوت ومجموعة من الطبقات الصوتية متباينة الارتفاع. وفي المحصلة، فإن مخرجات الصوت تصدر بشكل أعمق وأشمل وأقرب ما تكون إلى الواقع. وتشمل تقنيات الصوت أيضاً تقنية TruBass المسجلة الخاصة التي تم تطويرها لتعزيز جودة الطبقات الصوتية العميقة التي تضيع عادة خلال عملية ضغط الملفات الصوتية أو تعجز المكبرات الصغيرة عن تضخيمها.

الخبر

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

بما إني من المدافعين عن الـ LCD فأسمح لي أقولك يا محمد إن الـ 40 إنش مرطرط منها في السوق من زمان .. وسامسونج كمان نزلت حجم 52 وممكن تلاقيه كوميرشيل قريب جداً في السوق

يبدو اننى متخلف عن المعلومات الحديثة حبتين ثلاثة ، ده طلع ان فيه لغاية 70 بوصة كمان وانا مش دارى

بس هو يظهر انى مقتنع باللى عندى علشان كده ماشغلتش بالى بإيه الجديد فى السوق لأن آخر مرة شفت فيها الكلام ده كان من 3 او 4 سنين ، وكانت بلازما أعتقد 200 بوصة ، وكان سعره 254 الف دولار :excl: :excl: ، وأكتشفت ان فيه ناس اشترته ، من يومها اتعقدت وماسألتش ثانى :D :D

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

.. أعتقد أن السعر المقدر سيكون مع بداية طرحه في الأسواق 1000 دولار للبوصة الواحدة ..

روح يا شيخ اللهي يطمن قلبك

طب مونكن أشتري تليفزيون بوصة واحدة وأعلقه في الماديلية بتاعتي ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...

السلام عليكم

جميل جدا الموضوع ده

ممكن حد يقدر يقول لنا الجمارك علي كل من

سوني ال سي دي 26 بوصة

سوني ال سي دي 32 بوصة

سوني ال سي دي 40 بوصة

ياريت يكون الكلام موثق عشان ما حدش يتورط في الجمارك ................. وشكرا

رابط هذا التعليق

أحب أرحب بمحمد حسين كعضو جديد معانا في المحاورات وكويس أنه فكرنا بالموضوع وأنا زيك يا محمد عاوز اعرف الجمارك على الشاشات دي ويا ترى بتتعامل كأنها شاشة كميوتر وكتلفزيون لأن الفرق كبير في الجمارك.

ياريت حد يساعدنا وله الأجر والثواب.

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

معلش يمكن مش هضيف جديد للمقارنة بس انا هقول لكم على على الشاشة دي

دي Plasma L G ومقاس 71 انش شفتها في معرض جيتكس اللى فات ...

سعرها بقى وهو ده الحدث ... كان 189 الف درهم ...

والغريب ان كان في ناس بتشتري ... :rolleyes:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

معلش يمكن مش هضيف جديد للمقارنة بس انا هقول لكم على على الشاشة دي

دي Plasma L G ومقاس 71 انش شفتها في معرض جيتكس اللى فات ...

سعرها بقى وهو ده الحدث ... كان 189 الف درهم ...

والغريب ان كان في ناس بتشتري ... :)

واحد تاني

معلش لو فيها إسائة ادب؟؟؟؟ :rolleyes:

التليفزيون اللي فوق ده ملون؟ :)

اصل انا مبقتش اتفرج على ابيض واسود من آخر السنه اللي فاتت :)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

واحد تاني

معلش لو فيها إسائة ادب؟؟؟؟ :rolleyes:

التليفزيون اللي فوق ده ملون؟ :)

اصل انا مبقتش اتفرج على ابيض واسود من آخر السنه اللي فاتت :)

ردا على سؤال الطالب م.زهيري

من بنها ...

نقول له ان بمراجعة الشركة المصنعة وجد انه تم اضافة السربنتينة للجهاز السابق ذكره مما جعل من الممكن رؤية بعض الالوان ولكن يجب عليك وضع الجهاز في مكان جيد التهوية حتى تتمكن من الحصول على هذه الميزة.

اعتذر للخروج عن الموضوع ... بس القافية بقى :) :)

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

يعني ملون :rolleyes:

باين عليك خبير في موضوع التليفزيونات ده

تنصحني بقى اشتري ايه

انا عايز حاجه كده بشاشه كبيره من 21 الى 26 بوصه بس يكون ملون

ترشحلي اي ماركه

نصر

ولا

تليمصر؟ :)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سؤال سريع للأستاذ س س بعد رحلته المكوكية حول العالم :

لأ معلش سؤالين :

1- مين كندر سربريز دة جبته ازاى ( مش فى ناس بتتفرج معاك ؟ )

2- ما هوالفرق بين شاشة الكمبيوتر ال lcd و التليفزيون ال lcd

يعنى على بلاطة : ينفع أجيب شاشة كمبيوتر و أشغلها تليفزيون عن طريق توصيلها بالريسيفر ؟

والله مش حاشغلها غسالة ماتخافش !!

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

يعنى على بلاطة : ينفع أجيب شاشة كمبيوتر و أشغلها تليفزيون عن طريق توصيلها بالريسيفر ؟

أجاوبك أنا ياأبو زياد حتى يأتيك سين سين

على طول كده لأ طبعا مكانش حد غلب !!!

ممكن طبعا تشغل شاشة الكمبيوتر كتليفزيزن إذا كانت لديك TV card فى جهاز الكمبيوتر او إذا كان لديك جراقيك كارد يدعم هذه الوظيفة اى بروحين

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...