اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الملحق الثقافى السعودى

Recommended Posts

لو سمحت يا جماعه مفيش حد يعرف عن الملحق الثقافى السعودى حاجه 

انا بوثق شهداتى من الملحق الثقافى السعودى فى مكتب الحاق عماله للخارج و صاحب المكتب اخد شهداتى منذ حوالى شهر ونصف

للتصديق من الملحق و حتى الان لم ياتى رد الى المعهد ؟

هل التصديق فى الملحق بغيب كده و لا ممكن يكون صاحب المكتب مبعتش الشهادات و بيماطل معايا ؟

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest محمد راجح

من خلال تجربتي عن طريق مكتب بردو الموضوع اخذ شهرين تقريبا 
الخطوات :

بعد اخذ الشهادة من الكلية و ختمها من امين الجامعة و مكتب الخارجية

اعطيتها لمكتب السفريات ليوثقها

في نفس الوقت كنت بتابع مع مكتب الجامعة الي بيتعامل مع الملحق الثقافي حيث يقوم بادراج اسمي في قائمة معينة للاشخاص الذين يتم الاستعلام عنهم من قبل الملحق الثقافي السعودي و هذا بعد ارسال الملحق استفسار عن شهادتي و قبل رد الجامعة لابد من دفع مبلغ معين بالدولار تقريبا 10 دولار و بعدها انتظر حتي يتم الرد و مش بس كدا لا دا لازم استني حتي ياتي ممثل الملحق ليستلم الرد بنفسة من الجامعة ثم بعدها يقوم الملحق بالرد علي مكتب السفريات بان الشهادة تم توثيقهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ثم يستلمها المكتب ليسلمهالك 

رابط هذا التعليق

اولا شكرا للرد

بس انا تقريبا داخل على شهر و نصف و لسه مفيش حاجه وصلت للمعهد 

هل التاخير ده طبيعي و لا كده الشهادات ممكن تكون مراحيتش تتوثق اصلا ؟ انا بدات اشك ف المكتب ؟؟

رابط هذا التعليق

On 5/16/2017 at 1:48 PM, Guest محمد راجح said:

من خلال تجربتي عن طريق مكتب بردو الموضوع اخذ شهرين تقريبا 
الخطوات :

بعد اخذ الشهادة من الكلية و ختمها من امين الجامعة و مكتب الخارجية

اعطيتها لمكتب السفريات ليوثقها

في نفس الوقت كنت بتابع مع مكتب الجامعة الي بيتعامل مع الملحق الثقافي حيث يقوم بادراج اسمي في قائمة معينة للاشخاص الذين يتم الاستعلام عنهم من قبل الملحق الثقافي السعودي و هذا بعد ارسال الملحق استفسار عن شهادتي و قبل رد الجامعة لابد من دفع مبلغ معين بالدولار تقريبا 10 دولار و بعدها انتظر حتي يتم الرد و مش بس كدا لا دا لازم استني حتي ياتي ممثل الملحق ليستلم الرد بنفسة من الجامعة ثم بعدها يقوم الملحق بالرد علي مكتب السفريات بان الشهادة تم توثيقهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ثم يستلمها المكتب ليسلمهالك 

انا لقيت عقد فى شركه و صاحب الشركه طلب منى الشهادات يوتقها من الملحق الثقافى و القنصليه و عدى عليها اكثر من شهر و نصف 

ولم يصل اى شئ للمعهد حتى الان من الملحق الثقافى و لم يوثق اى شئ سوى شهاده الخبره من القنصليه فقط 

و بعدها طلب منى امضاء العقد و دفع مبلغ تحت الحساب من ثمن العقد و العقد كان موثق من الغرفه التجاريه 

و انا الان قلقان من المكتب لان لم يجد اى جديد حتى الان و يطلب منى انتظار الرد من الملحق اولا لاستكمال الاجراءات و ان التاخير من الملحق بحجه ان الملحق الثقافى به مشاكل الان

و ان الورق كلو متاخر مش انا بس يعنى !!!

ممكن نصيحه منك ؟؟ و لا الورق بيتاخر فى الملحق الثقافى 

ممكن حد يطمنى ؟؟ 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...