اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حيرة فى الغربه

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انى لى الشرف ان اكون مصرى شربت من نهر النيل وعشت على ارض مصر واكلت من خيرها ولكن انتم تعلمون وكل واحد مغترب يعلم انه مسافر الى غرض يؤديه ويرجع ولكننى فى حيرة من امرى لا اعلم ارجع ام لا وفجأة يأتينى شى غريب انى لابد ان انزل الى مصر الحبيبه بلدى والله وحشتنى مصر واهل مصر الطيبين الحلوين الامامير وانى ادعو الله ان يرد كل غائب الى اهله وبلده امنا سالما يارب العالمين

رابط هذا التعليق

الاخ حبيبتى يا مصر

اشاركك الدعاء اولا

احساسك ده اخى العزيز وارد لكل مغترب وخصوصا لو كان المغترب مش مرتاح فى غربته سواء كانت راحه ماديه او معنويه........

بس اظن لو راجعت ارشيف باب المغتربين هتلاقى اجابات كتير على احساسك ده

ا للى بيكلمك عايش حاليا فى مصر ومغترب قديم ومشروع مغترب مستقبلى مره اخرى للاسف

افهمها لوحدك

يا عينى عليكى يا مصر

البحر مش قدى

فـ الإنتظار والبوح

ولا ذروة الفوران

واقف على شطه الحزين

صدعت كل الودع

بوشوشات الأمانى

ضج الودع منى

هجر الشطوط

وفتنى غرقان فـ انتظارى

رابط هذا التعليق

احساس الغربة صعب التحدث فيه يا صديقي

هو مزيج من احساس بالشجن والالم والحنين واحيانا الغضب والسخط

حديث طويل وقاسي

اتغربت 6 سنوات في السعودية وعدت الى مصر لمدة أربع سنوات اغتربت فيها على ارضها ودفعت دفعا للاغتراب مرة أخرى

وها هو يعود الحنين والشجن وكل خليط مشاعر الغربة الى سابق عهده

سانت لويس - ميزوري حيث يسكن جسدي

القاهرة - مصر حيث بقيت روحي معلقة تنتظر اللحاق بالجسد - ولا أظنه سيحدث

----------------------------------------

وقفت بين شطين علي قنطــــــــــــــــــرة

الكدب فين و الصدق فيـــــــــــن يا تري

محتار ح اموت .. الحوت خرج لي وقالي

هو الكلام يتقــــــــــــاس بالمســـــــــــطرة

عجبي !!!

رابط هذا التعليق

حنين الى الاهل حنين للاصدقاء حنين الى كل ماهو جميل حنين للذكريات كل مغترب يتمنى العودة ولو لمجرد زيارة ولكن بعض العواقب الماديه والارتباطات الاسريه فى الغربه تجعل حتى من الزيارة امر صعب لذلك نحن نعيش على الذكريات والحنين :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • Guest خبير مش اجنبي
      1
      فيديو بيحكي عن الفرق بين الراجل العربي في موطنه الاصلي و لما يهاجر، اتمني يعجبكوا    https://youtu.be/0mY73hwnz3M
    • 5
      انا على اعتاب الغربه وبالتحديد فى المنطقه الشرقيه بالسعوديه ومحتاج اعرف ايه الحاجات اللى لازم اعمل حسابى واخدها معايا من مصر قبل ما اسافر
    • 6
      بالله عليم تفيدونا <br /><br />أخى الكريم  أنا مهنتى  عامل شحن وتفريغ وقدمت على تغيير مهنه إختصاصى تسويق ...ومؤهلى بكالورريوس خدمه إجتماعيه<br /><br />بالله عليكم  أى حد عندة خبرة يفيدنا  فى الأتى<br /><br />1- هل الأفضل والذى تتم الموافقه عليه  عمل زيارة للزوجه والأولاد   أم عمل إستقدام<br /><br />2- هل يمكن تحويل الزيارة إلى إستقدام من السعوديه    قرأت عن  أخ   قام بعمل  هذا<br /><br />3- ماهى تكلفة تخليص أوراق الزيارة    للزوجه و2 من
    • 16
      سلام عليكم اخوانى انا متابعة المنتدى من زمان وكان عند جوزى مشكلة مع الكفيل ومحتاجة مشاركتكم لعل وعسى الاقى حل عند احدكم هو كان مسافر بفيزا حره وبيشتغل من يومها فى شركة لا علاقة لها بالكفيل والكفيل بتاعه تابع للنطاق الاحمر المشكله انه استغلالى جدااا وكل حاجه يخلصهاله عايز فلوس فى التجديد كل عام ياخد من 8000 الى 9000 ريال عند التخريج مبلغ وقدره لو عايز يعمل زياره برده عايز فلوس وعشان ينقل كفالة طالب 15000 ريال كمان عايز يعملى استقدام لكن المهنه لا تسمح ولما كلمه فى تغيير المهنه طلب 7000
  • أضف...