اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طلب إستشارة ومساعدة من إخواننا المقيمين في دبي

Recommended Posts

ده موضوع خاص بالأخت RihamZaki

بسم الله الرحمن الرحيم

ممكن اعزرونى اتكلم فى موضوع اخر محتاجين مساعدة اخونا المصرين

نحن اسرة تعيش فى امريكا وسوف نتتقل الى دبى لفتح مصنع او شركه لصناعه المجسامات المعماريه يعنى اى عمارة او قطعه ارض نعمل لها مجسم صغير وايضا نعمل اجنحه المعارض من مبانى واعمدة ونعمل مجسامات الدعائيه باحدث الاجهزة الايزر دة برضه شرح بسيط لعملنا ممكن مساعدتنا فى ايجا د شركات موثوق فيها لاحضار العماله من الفلبين لانهم امهر عماله لكن نحن نتعامل مع شركات مش متاكدين منها وياريت يكونوا شركات فى دبى لان المشكله كلهم بيتعملوافى الشغاللات المهم نحن نحتاج عمال فى مجال المجسامات ومساعدين ونحتاج مساعدة لو فى احد من المصريين ابنه فى مدارس امريكى ومش امركن اسكول اكيد لانها غاليه لكن مدارس تعطى المنهج الامريكى كم سعرها ولو شقه 2حجرة فى الشارقه ممكن تكون بكام لان اكيد دبى غاليه مع ان المصنع وخدينه فى دبى بس ممكن نسكن فى الشارقه لتوفير لو احد اراد المساعدة ممكن يساعدنا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ده موضوع خاص بالأخت RihamZaki

بسم الله الرحمن الرحيم

ممكن اعزرونى اتكلم فى موضوع اخر محتاجين مساعدة اخونا المصرين

نحن اسرة تعيش فى امريكا وسوف نتتقل الى دبى لفتح مصنع او شركه لصناعه المجسامات المعماريه يعنى اى عمارة او قطعه ارض نعمل لها مجسم صغير وايضا نعمل اجنحه المعارض من مبانى واعمدة ونعمل مجسامات الدعائيه باحدث الاجهزة الايزر دة برضه شرح بسيط لعملنا ممكن مساعدتنا فى ايجا د شركات موثوق فيها لاحضار العماله من الفلبين لانهم امهر عماله لكن نحن نتعامل مع شركات مش متاكدين منها وياريت يكونوا شركات فى دبى لان المشكله كلهم بيتعملوافى الشغاللات المهم نحن نحتاج عمال فى مجال المجسامات ومساعدين ونحتاج مساعدة لو فى احد من المصريين ابنه فى مدارس امريكى ومش امركن اسكول اكيد لانها غاليه لكن مدارس تعطى المنهج الامريكى كم سعرها ولو شقه 2حجرة فى الشارقه ممكن تكون بكام لان اكيد دبى غاليه مع ان المصنع وخدينه فى دبى بس ممكن نسكن فى الشارقه لتوفير لو احد اراد المساعدة ممكن يساعدنا

بالنسبة لموضوع العماله،، في شركة هنا في ابو ظبي انا اعرف مديرها اسمها كليبرز وهم بيقوموا بتوريد عماله وهم يقومون حاليا بتوريد عماله لمصنعنا لكن هذا بيتم عن طريق انهم يرتبوا كل الاجراءات ويسافر المدير الفني لعمل مقابلات مع العمال الي هم بيرتبوا تجميعهم عن طريق مندوب لهم هناك

بالنسبة لمدارس المنهج الامريكي فهي كثير لكن للاسف انا ما عرفهاش لكن ممكن استفسر لك عنها من عينيه

بالنسبه للسكن في الشارقه فهو طبعا ارخص من السكن في دبي لكن لو كان المصنع في جبل على فلا انصح بالسكن في الشارقة لانها مسافه كبيرة حيث ان جبل علي في الطرف الآخر من دبي اي على حدود ابوظبي والطريق الصبح بيبقى زحمه جداً لدرجة اني اعرف اصدقاء كثير يعملون في جبل على ويسكنون في مدينة المصفح او مدينة محمد بن زايد في ابو ظبي لانها رغم بعدها لكن الطريق بيبقى فاضي والوصول لجبل على اسهل واسرع

عموما الشقه غرفتين وصاله في الشارقه هتبقى في حدود 30 الى 35 الف درهم في السنه (الدولار سعرة ثابت هنا بيعادل 3.68درهم) وبرضه الايجار هيبقى في نفس المستوى في المصفح ومدينة زايد

ولو مطلوب اي معلومات او اي خدمات بالامارات انا تحت امركم ولو عايزين اي خدمه ابعتو لي على الخاص وانا ابعت لكم رقم موبايلي وحاضر لاي مساعده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      استكمالا لتوجيهات الرئيس السيسى فيما يخص الصحة العامة لعموم الشعب المصرى جاء توقيع اتفاقية تصنيع لقاح كورونا عرض المقال كاملاً
    • 1
      السادة الافاضل المقيمين بدبى ، انا انتقلت حديثا للعمل بدبى و اود ادخال ابنائى مدارس هناك ، عم فى مصر فى مدارس حكومية عربى ، فما هى المدارس المناسبة هناك ? وهل هناك مدارس دولية تقبل التحويل من مدارس عربية لطفل فى الصف الاول الابتدائى ؟ جزاك الله خيرا
    • 5
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... ممكن لو فى حد مقيم فى الدمام يفيدنى بمعلومات عن شركة اسمها Mishnan Group ؟ ده موقعها http://www.mishnan.com/misco.aspx فى انتظار ردكم باذن الله تعالى
    • 4
      السلام عليكم و رحمه الله و بركاته انا جالى عرض من شركه فى عجمان بالامارات و كنت عاوز استفسر عن بعض النقاط و ياريت تفيدونى بخبراتكم انا مصرى اعمل فى السعوديه هل لازم انزل مصر علشان ادخل الامارات و لا ممكن اطلع من السعوديه على طول هل المهنه فى جواز السفر لازم تكون نفس المهنه اللى هروح اشتغل عليها و لا مفيهاش مشكله ايه الموقع الحكومي اللى ممكن ادخل عليه علشان اتاكد ان تاشيرتى سليمه مش نصب الشركه فى عجمان طلبت مني (صوره شخصيه - صوره من الجواز - صوره من الشهادات العلميه مختومه من الخارجيه المصريه
    • 3
      السادة المقيمين بالسعودية - السلام عليكم و رحمة الله وبركاته عندي استفسارت و ارجوا الإفادة 1- هل يجوز إصدار تأشيرة خروج نهائي للأسرة في الوقت الذي تكون الاسرة في مصر (لديها خروج و عوده و لم تعد بعد)؟ و هل ستوجد ايه غرامات مالية بناء علي ذلك ؟ و هل سيمنعهم ذلك من الدخول مرة اخري في حالة وجود استقدام جديد؟ 2- إذا كانت الاسرة في مصر (لديها خروج و عوده و لم تعد بعد) و اقترب موعد انتهاء الاقامات - فهل يجوز لي تجديد الاقامات و هم في الخارج؟ لو ينفع - ثم هل استطيع تمديد الخروج و العوده ليبقوا مده ا
  • أضف...