اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بين العبقرية والغباء .. ومادة الرياضيات !!

Recommended Posts

- هل أنت متفوق في الرياضيات ؟

- لا ..

- إذن ، فأنت غبي !!

مارأيكم ..؟؟!!

هل بالفعل إن الذكاء هو أن تكون متفوق في مادة الرياضيات وتحبها ؟؟!!

وهل كل فاشل في الرياضيات يعتبر غبي .. !!

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

مارأيكم ..؟؟!!

1- هل بالفعل إن الذكاء هو أن تكون متفوق في مادة الرياضيات وتحبها ؟؟!!

الإجابه: لا

وهل كل فاشل في الرياضيات يعتبر غبي .. !!

الإجابه: لا

...............................................................................

لا يتفق اثتنين من الباحثين على تعريف محدد للذكاء.

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

قسم علماء النفس نشاطات الإنسان إلى ثلاثة أقسام في شكل ثلاث دوائر متشابكة هي المعرفة والوجدان والسلوك .

وإلى وقت قريب كانت دائرة المعرفة تحظى بتقدير أعلى وتعتبر هي المحرك الأساسي والرئيسي للسلوك وأن دائرتي الوجدان والسلوك هما دائرتين تابعتين لدائرة المعرفة ، ولم لا والفكرة هي الأساس في أي شيء لأنها نتاج العقل والعقل هو المدبر والموجه لكل نشاطات الإنسان . بل كان ينظر إلى الوجدانات والمشاعر والعواطف على أنها نقاط ضعف في الإنسان عليه أن يتخلص منها أو يقلل منها في شخصيته كلما استطاع ذلك ، فالإنسان العاقل يجب أن يتخفف كثيراً من مشاعره التي ربما تورده التهلكة . وكان الإنسان يقيم من حيث ذكائه العقلي وتوضع درجات لتميز البشر بناءاً على ذلك . ثم اكتشف العلماء أن الذكاء العقلي وحده لا يحقق النجاح أو التميز فبدأوا يتحدثون عن ذكاءات متعددة مثل الذكاء اللفظي والذكاء العملي والذكاء الاجتماعي وأخيراً الذكاء الوجداني .

"نحن شعب ينتحر -بمزاجه- إنتحاراً جماعياً ببطء كين

~~~~~

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انها ستكون سنون خداعات .. يخون فيها الأمين ويؤتمن فيها الخائن .. ويكذب فيها الصادق .. ويصدق فيها الكاذب .. وينطق فيها الرويبضة .. قالوا وما الرويبضة يا رسول الله ؟ قال : الرجل التافه يتكلم فى أمر العامة

~~~~~

فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا (41) يومئذ يود الذين كفروا وعصوا الرسول لو تسوى بهم الأرض ولا يكتمون الله حديثا (42){النساء}

رابط هذا التعليق

قسم علماء النفس نشاطات الإنسان إلى ثلاثة أقسام في شكل ثلاث دوائر متشابكة هي المعرفة والوجدان والسلوك .

.

.

.

ثم اكتشف العلماء أن الذكاء العقلي وحده لا يحقق النجاح أو التميز فبدأوا يتحدثون عن ذكاءات متعددة مثل الذكاء اللفظي والذكاء العملي والذكاء الاجتماعي وأخيراً الذكاء الوجداني .

كلام سليم

واضيف ان الوجدان هنا المقصود به الانفعال ، ويوجد كتاب ظريف من اصدار عالم المعرفه يسمى " الذكاء العاطفي" او " الذكاء الانفعالي".

قديماً ، والذي لازال يدرس في جامعاتنا العربيه ، ان الذكاء عباره عن مجموعه من القدرات ، منها القدره الحسابيه والاستدلال ، والتذكر ............ وهذا ما يعكسه اشهر اختبارات الذكاء - في العالم العربي - وهو اختبار " وكسلر للذكاء".

وان كان من وجهة نظري ، ان اختبارات الذكاء الحاليه - في العالم العربي - كلاسيكيه جدا جدا.

وكما اشار الزميل KANE الى ان الربط بين المعرفه و الوجدان " الانفعال" والسلوك ......... هو الافضل حالياً.

.............

الفاضله مصريه الهوى

لو كان سؤالك عادي او عام فمافيش مشكله ، اما لو كان سؤال لدراسات عليا او خلافه .......... يبقى اكيد لنا وقفه اخرى.

تحياتي

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

مش لازم عشان اكون ذكي اننى اكون متفوق فى الرياضيات,ما انا اهو فى كلية الهندسة و معظم اللى باخده رياضة فى رياضة ومش معنى ان واحد يشيل مادة عندنا اٍنه يكون غبى بس المشكلة اٍن الذكاء عندى فى الكلية اٍنك تعرف الدكتور هيجيب انهى مسألة وتحفظ حلها وتعرف هو بيصحح اٍزاى يعنى العملية مافيهاش اى ذكاء(و بالمناسبة الطريقة دى مجربة و ناجحة جدا :excl: )

و بمناسبة الرياضيات دة اختبار نفسي جامد اوى(كا جايلى على الe-mail)

At the end of this message, you are asked a question.

>

>Answer it immediately. Don't stop and think about it.

>

>Just say the first thing that pops into your mind.

This is a fun "test"... AND kind of spooky at the same time! Give it a

>try

Now... just follow the instructions as quickly as possible.

>

>

>

>Do not go to the next calculation before you have finished the previous

>one..

>

>

>

>

>

>

>

>You do not ever need to write or remember the answers, just do it using

>your mind.

>

>

>

>

>

>You'll be surprised.

>

>

>

>Start:

>

>

>

>How much is:

>

>

>

>89 + 2

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>12 + 53

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>75 + 26

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>25 + 52

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>63 + 32

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>I know! Calculations are hard work, but it's nearly over..

>

>

>

>

>

>

>

>Come on, one more...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>123 + 5

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>QUICK! THINK ABOUT A COLOR AND A TOOL!

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>Scroll further to the bottom...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>A bit more...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>You just thought about a red hammer, didn't you?

>

>

>

>

>

>If this is not your answer, you are among 2% of people who have a

>different, if not abnormal, mind.

>

>

>

>98% of the folks would answer a red hammer while doing this exercise.

>

In every single letter ,in every little word ,there always be a message of boy loves a girl.[FONT=Optima]
رابط هذا التعليق

لو كان سؤالك عادي او عام فمافيش مشكله ، اما لو كان سؤال لدراسات عليا او خلافه .......... يبقى اكيد لنا وقفه اخرى.

دراسات عليا ..

من بقك لباب السماااااااااء ياسقراط .. :excl:

لا انا عايزه اناقش الظاهرة دي .. زيادة علم يعني

وعندي كلام كتير هابقى اقوله بعدين..

لان مش رايقة دلوقتي :excl:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

دراسات عليا ..

من بقك لباب السماااااااااء ياسقراط .. :excl:

لا انا عايزه اناقش الظاهرة دي .. زيادة علم يعني

وعندي كلام كتير هابقى اقوله بعدين..

لان مش رايقة دلوقتي :excl:

الفاضله مصريه الهوى

لو كانت مداخلتك في موضوع الانبساط والانطواء من عقلك او من الذاكره لمعلومات درستيها سابقه.......... فانصحك بالاهتمام بالمجالات التربويه زي ماقلتي في مداخله سابقه.

تحياتي

سقراط

رابط هذا التعليق

االعضو Eng_Willo

مرحبا بك معنا هنا.

الإيميل كان طويل قوي .............. تعرف تقصر الخطوط شويه. :excl:

ولاتقلق........... فهذا ليس اختبار نفسي او ذكاء كما يدعون.............. دا كلام هجايص.

وعن قريب ان شاء الله نقولك يا باشمهندس.

تحياتي

سقراط

رابط هذا التعليق

>QUICK! THINK ABOUT A COLOR AND A TOOL!

>You just thought about a red hammer, didn't you?

>If this is not your answer, you are among 2% of people who have a

>different, if not abnormal, mind.

>98% of the folks would answer a red hammer while doing this exercise.

أنا إخترت مقص أحمر، أروح أكشف؟؟ :excl:

أحب الصالحين ولست منهم لعلى أنال بهم الشفاعه

وأكره من تجارته المعاصى وإن كنا سواءا فى البضاعه

الإمام الشافعى رضى الله عنه

رابط هذا التعليق

أنا اخترت brown hammer

احجز لي معاك مكان معاك يا دكتور ضياء .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

عزيزى سقراط

اسف على طول الاٍيميل بس ماكنش قصدى والله وياريت تكمل جميلك و تدعيلى ,أصل بعيد عنك الامتحانات هاتبتدى الاسبوع اللى جاى(و ما ادراك ما امتحاناتنا :excl: )

و يا ريت يا شاوشنك انت و ضياء تشوفولي دكتور كويس عشان تقريبا انا الوحيد اللى طلعها red hammer :excl:

In every single letter ,in every little word ,there always be a message of boy loves a girl.[FONT=Optima]
رابط هذا التعليق

يخرب عقلك يا Eng_Willo دا انا غرقت فى الصفحه

الاختبار بتاعت ده له وقفه بس اعرف اعوم فى الصفحه و ارد عليه

بس مقياس الذكاء بتاعك فى الكليه مظبوط ميه ميه و الله فكرتنى بالذى مضى

ربنا يوفقك فى الامتحانات و الله حاسه بيك

الاخت مصريه الهوى

فعلا سؤال مهم جدا بس الاجابه يبيلها رساله ماجستييييير

انا عن نفسى طول عمرى متفوقه فى الرياضيات حتى لو كانت فزوره احولها لمعادله رياضيه و احلها و اكيد طبعا الناس يشهدوا لى بالذكاء بس اى تكون اد النمله و تعمل عمله معايا بمعنى ان توافه الامور تستصعب على تسمونى ايه انتوا

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الإيميل كان طويل قوي .............. تعرف تقصر الخطوط  شويه. :)

يخرب عقلك يا Eng_Willo دا انا غرقت فى الصفحه

الاختبار بتاعت ده له وقفه بس اعرف اعوم فى الصفحه و ارد عليه

يا جماعة سامحونى على الايميل دة والله انا كل اللى عملته copy and paste انا نفسى وانا بشوف المشاركة بتاعتى تانى رفعتلى الضغط, و انا أناشد اصحاب القلوب الرحيمة اللى ضغطهم عِلِي بسببى انهم مايدعووش عليا وخصوصاً اٍنى داخل على ايام ما يعلم بيها اٍلا ربنا :D

و بالنسبة للاختبار دة يا عزيزى سقراط هو مش لاٍختبار الذكاء انما اعتقد اٍنه عبارة عن بعض العمليات الحسابية التى تجعل المخ يتصور أداة واحدة فقط الا و هى المطرقة الحمراء(اٍشمعنى معرفش)بس انا و ناس كتير من صحابى طلعناها red hammer فعلاً,و أنا بطلب من كل من له علاقة بدراسة الطب اٍنه يعرفلى اٍزاى الناس دى توقعوا النتيجة دى عشان بجد فرسونى :wub:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

السبب الذي جعلني أطرح مثل هذا الموضوع ، هو انتشار هذه الفكرة بشكل كبير بين الناس ، قابلت كثير من الآباء والأمهات ينزعج كثيراً عندما يرى أن ابنه غير متفوق في الرياضيات ، لأن الفكرة الموجودة في عقول كثير منهم أن الذكاء هو التفوق في الرياضيات ...

أنا هنا لا أقلل من قيمة مادة الرياضيات، بالعكس مادة الرياضيات من أهم المواد اللي تساعد الطفل على التفكير وتنشيط العقل ، لكن الذكاء لا يكون في حب مادة الرياضيات والتميز فيها ... وتنمية ملكة التفكير لا تكون في مادة الرياضيات فقط ...

وطبعاً الذكاء عبارة عن تكوين فرضي يعني لا نلاحظه ولكن نستدل عليه من النتائج ..

وزي ما سقراط قال ، العلماء لم يتفقوا على مفهوم الذكاء وعلى تعريف محدد له .. يعني حد قال انه القدرة على التعلم ، واكتساب الخبرات والاستفادة منها .. وحد قال إنه القدرة على التكيف والتوافق مع المواقف الجديدة ... وبعضهم قال إنه القدرة على التفكير وإدراك العلاقات والمتعلقات ..

بس أكثر تعريف شامل للذكاء هو تعريف وكسلر Wechsler حيث قال أن الذكاء هو قدرة الفرد الكلية لأن يعمل في سبيل هدف، ويفكر تفكيراً راشداً ، ويتعامل بكفاءة مع البيئة .

والتفكير لا يكون في الرياضيات فقط ، لا ، نحتاج للتفكير دائما ،وفي كل المواقف ..

يعني ساعات بنشوف ناس تكون غير متفوقة نهائياً في الرياضيات، لكن تتصرف بذكاء وعبقرية في مواقف كثيرة ، وتفكر بطريقة عبقرية لدرجة تبهرك ، وفي المقابل تجد أن هذا الشخص يشعر بالحسرة في داخله لأن أستاذه في الرياضيات يعتبره إنسان غبي لأنه لا يستطيع فك رموز المعادلات الرياضية ..

وساعات بيبقى الواحد متفوق في الرياضيات، لكن ميقدرش يفكر تفكير سليم ويتخذ قرار سليم في مشكلة شخصية مثلاً ...

باختصار الذكاء له جوانب عديدة أكثر من كونه نبوغ في الرياضيات وبس .. !!

تم تعديل بواسطة مصرية الهوى

جيجي ...

رابط هذا التعليق

الفاضل KANE ..

إشارتك للذكاء الوجداني إشارة جميلة ( على فكرة أنا بحب النوع ده من الذكاء .. عشان سموه على اسمي B) ) ،، وفعلاً الذكاء الوجداني يعتبر من أهم أنواع الذكاء .. لأنه يتعلق بانفعالات ومشاعر الشخص ، وتعامله مع الآخرين .. وليس معنى ذلك أن نهمل أنواع الذكاء الأخرى ..

كثير من الدراسات أشارت إلا أن الذكاء ليس أحادي بل متعدد .. واحد من العلماء قسم الذكاء إلى 8 أنواع :

الذكاء اللفظي ، التحليلي ، المكاني ، الموسيقي ، الحركي ، الاجتماعي ، الوجداني ، البيئي..

يعني مفهوم الذكاء طلع كبير اوي ... وده اللي لازم نفهّمه للناس عشان الأطفال متتظلمش وتتهم بالغباء ..

Eng_Willo

أهلا بك معنا .. نورت يا بشمهندس ...

ايه رأيك ادعيلك وتدعيلي .. أنا كمان داخله على امتحانات .. اول يوم في السنة الجديدة هيبقى اول امتحان mfb: ..

وبالنسبة للامتحان اللي انت حاطه أنا بقى طلعلي مفك اسود .. ايه رأيك ؟؟

سقراط .. إلهي يجبر بخاطرك يا ابني .. ويعلي مراتبك وينولك كل اللي فبالك..

ولما تنزل مصر .. تلاقي أضعاف أضعاف المنيو اللي أنت كاتبها ..

بس لسه مصمم إنك متعزمنيش ..!!

بصي يا هبه يا حبيبتي .. أنت لازم تتعلمي أنواع الذكاء الأخرى ..

وخصوصاً ذكائي (الوجداني يعني B) ) .. عشان تلمي الموضوع كله ..على فكرة ..

كنت عايزه ارد عليك في موضوع البرمجة .. بس انشغلت ..

بس ان شاء الله هأبقى أرد ..

شوفي امتى بقى :unsure:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

عزيزتى مصرية الهوى

بالنسبة لموضوع الذكاء و علاقتة بالرياضيات و انا فى السنة الاٍعدادية فى الكلية كنت بدرس حاجة اسمها الاٍستنتاج الرياضى و كانت المسائل كلها بتتحل عن طريق حاجتين base and step بمعنى اٍني لازم احدد القاعدة من المسألة و احل الخطوات بالنسبة للمعطيات اللى هو مديهالى عشان اقدر اجيب نتيجة تقريبية لحل المسألة و كنت بعتبر ان الكلام اللى انا بدرسه دة مالوش لازمة و فضلت اكتر من 3 سنيين بعدها معتقد كدة لحد ما كنت فى مرة بقرأ حاجة لييها علاقة باطب النفسى و طرق التفكير و أكتشفت الحقيقة اللى كانت غايبة عنى , اٍن الموضوع مش مجرد رياضيات دى برضة طريقة تفكير و الناس فعلاً كلها بتفكر كدة بس من غير ما تاخد بالها ,يعنى مستحيل اى مشكلة تتحل من غير ما نحدد المشكلة(المسألة) و بعدين نعرف القاعدة او الطريقة اللى ممكن تتحل بيها و بعدين تبتدي مرحلة الخطوات بالنسبة للحلول اللى موجودة عندى.

من الاخر انا رأيى ان طريقة تفكير الاٍنسان عبرة عن رياضيات بحتة مع الاخذ فى الاعتبار الفرق بينها و بين الرياضيات التى تدرس فى الجامعات او المدارس,يعنى مثلاً ما ينفعش تختبر ذكاء واحد فى طب بحاجة من اللى بدرسه او العكس.واعتقد ان تعريف وكسلر اكبر دليل على صحة كلامى.

أما موضوع الدعوات فأنا هادعيلك(و اهو كله بثوابه B) )

و بالنسبة للاختبار فانتِ كدة طلعتِ من ال 2% الubnormal عينى عليكى باردة :unsure:

N.B. يعنى اٍيه ذكاء وجدانى؟؟؟ mfb:

رابط هذا التعليق

ايوى يابشمهندس .. هو ده بالظبط أسلوب التفكير العلمي السليم .. الذي يجب أن يطبق في المدارس ..

تعليم الأطفال أساليب ومهارات التفكير العلمي .. تحديد المشكلة وفرض عدد من الفروض ثم اختبار هذه الفروض بعدين نتوصل للحل النهائي الصحيح .. وطبعاً الأسلوب هذا لا يطبق زي ما حضرتك قلت في الرياضيات بس ، لا ، لابد أن نطبقه في جميع المواد الدراسية ، وغير كده ده هيخلي الطلاب يطبقوا هذا الأسلوب في كافة أمور حياتهم .. يعني لو حد وقع في مشكلة .. أي مشكلة لازم نفكر في ايجاد حل لها بأسلوب تفكير علمي .. وعشان كتير مننا لم يدرس في المدارس ولم يتعلم في المنزل أيضاً أسلوب التفكير العلمي، فتلاقيه أول ما يوقع في مشكلة يا إما يتهور ويندفع بعدين يندم .. عندما يكتشف أن ما فعله كان خطأ ، ويا إما أنه يهرب من المشكلة ، لأنه لم يتعلم كيف يواجهها ، ولا كيف يفكر تفكير علمي لإيجاد حل لها ...

احنا للأسف أكثر مدارسنا وجامعاتنا تعطل الحاجة اللي ربنا خلقها واسمها "تفكير" ، الأستاذ يدخل يهذ المكتوب في الكتاب وسلام عليكم ، الطالب آخر السنة يمسك الكتاب يحفظ، يدخل الامتحان يدلق ، بعدين يفرمت دماغه ، وخلاص توته توته خلصت الحدوته ..

حتى أنا فاكره في السنة الأولى والثانية في الكلية أخذت مواد رياضيات كثير ، جبر ومنطق واستنتاج رياضي وإحصاء وكل ده ... قليل لما تلاقي الدكتور يحاول يناقشنا عشان احنا نستنتج الحل أو برهان النظرية .. لا ، يدخل ويكتب كل اللي عنده ويخرج ، اللهم إلا لو حد سأله ، بيعيد نفس الكلام اللي قاله .. عشان كده الناس تكبر دماغها ومتحضرش محاضرات .. يا بنتي دنا أخر السنة أصور كل المحاضرات وأحفظها وخلصنا .. يعني هو أنا هأفهم لو حضرت المحاضرة ...

واقع مؤلم للأسف الشديد ....!!

وحكاية الذكاء الوجداني ..

الذكاء الوجداني هو عبارة عن مجموعة من الصفات الشخصية والمهارات الاجتماعية والوجدانية التى تمكن الشخص من تفهم مشاعر و انفعالات الآخرين، ومن ثم يكون أكثر قدرة علي ترشيد حياته النفسية والاجتماعية انطلاقا من هذه المهارات..

بمعنى أن الإنسان الذكي وجدانياً تلاقيه يظهر حبه للناس ويتعاطف معاهم ، إنسان طيب ، يقدر يتحكم في انفعالاته ويضبط مشاعره أمام الناس، لما يبقى متضايق من حاجه ميفشش غله في الناس اللي حواليه واللي مالهمش ذنب ، يحاول يتفهم وجهات نظر الآخرين ، يعني لما تلاقي حد عمل حاجه وانت تضايقت مش تقلب الدنيا وانت لسه مسمعتش وجهة نظره وهو أساساً ليه عمل كده ، يعني تتحكم في انفعالاتك وردود أفعالك..

اتمنى انك تكون فهمت يعني ايه ذكاء وجداني ...

لأنه تقريبا أنا بلاقي صعوبات في توصيل اللي في دماغي للآخرين :)

جيجي ...

رابط هذا التعليق

عزيزتى مصرية الهوى......بجد انتى ناقشت اهم اسباب تقدم الدول الاوروبية ,التعليم على اساس طرق التفكير السليمة , انا اصلاً مابعرفش أحفظ و دخلت هندسة عشان كدة , بس مع الوقت اكتشفت ان اللى بدرسه حفظ فى حفظ , يعنى كل اللى كنت بسمعه عن الكلية على اٍنها اول كلية هندسة فى الشرق الأوسط و انها معتمدة فى الدول الأجنبية دة من رأيى شعارات فارغة. هو فعلاً اللى انا بدرسه هو نفس اللى بيدرس برة بس يا فرحتى ان الطلبة هناك بيعرفوا يفكروا و يبدعوا و احنا هنا بنتخرج مستنيين اللى يقولنا نعمل ايه عشان اتعودنا على كدة. انا فعلا عندى الدكاترة كلهم بيشرحوا بنفس الطريقة اللى انتى قولتى عليها (اللهم اٍلا بعض الافاضل منهم اللى خايفين على مستقبل البلد اللى متمثل فى شبابها) وفى الاخر بنتخرج مش فاهمين حاجة , مش عارفين نشتغل فى بلدنا عشان مافيهاش شغل و مش عارفين نشتغل برة عشان الناس هناك اتعودت على طريقة تفكير غيرنا وبعد كدة بيسئلونا انتو ناقمين على البلد ليه .

انا مش عايز اقولك عدد المواد عندي اللى المفرض يبقى لييها معامل و مش موجودة و بنحفظ شكل الاجهزة من غير مانشوفها ولا نشتغل عليها بايدينا , حتى المعامل اللى موجودة معظم الاجهزة فيها قديمة و فى منها بطلوا يستخدموها.مع اٍن الكلية فيها فلوس كتير و دة على لسان بعض الدكاترة.

مش عايز اقولك عدد الناس اللى بيقولولى ان اللى بتدرسه مش هاتشتغل بيه عشان انت ما تعرفش تطبيقاته.

فى دكاترة بحس انهم بيذلونا عشان بيدرسولنا و سايبين شغلهم ولا كأنهم كانوا طلبة زينا فى يوم من الأيام.لدرجة ان فى دكتور اجل جزء من مادته و لسة شارحهولنا اليومين اللي فاتو (و الامتحانات يوم الاحد اللى جاى) علشان عنده مؤتمر و كأن الطلبة دوول عبارة عن عبيد و طبعا الجزء دة هايبتدى يتذاكر ليلة الامتحان.

و الله انا لو فضلت اتكلم كدة انا مش هاخلٌص و طبعا الكلام دة مش عليا انا لوحدى بس فى ناس عندى لو قولتيلهم يرموا نفسهم فى البحر هايرموا و دول سبب اعتقاد الدكاترة ان النظام دة ناجح.

بس بالرغم من كدة فى دكاترة كتير نوابغ و بجد الواحد بيبقى مبسوط جداً لما بيسمعهم فى المحاضرة و بيتعلم منهم بجد و بيتمنى انه يبقى زيهم .

هو ده نظام التعليم الفاشل اللى موجود و اللى مهما حاولوا يطوروه مش هايعرفوا,لسبب بسيط جداً ان العقلية اللى عملت النظام القديم هى اللى بتحاول تغيره,و ده مستحيل يتغير غير لو العقلية اتغيرت(و معتقدش انها هاتتغير فى المستقبل القريب)

اما موضوع الذكاء الوجدانى ف على ما فهمته منك ان مافيش حد دلوقتى بيفكر كدة ,هو ممكن الشخص يتعاطف فعلا مع الناس بس انا ماشوفتش حد بيكظم الغيظ امام الناس طول عمره و بجد انا بحس ان اللى بيفكر كدة فى زماننا دة هيتقال علية انسان سلبى.

معلش انا طولت بس بجد انتى جييتى على الجرح.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

السبب الذي جعلني أطرح مثل هذا الموضوع ، هو انتشار هذه الفكرة بشكل كبير بين الناس ، قابلت كثير من الآباء والأمهات ينزعج كثيراً عندما يرى أن ابنه غير متفوق في الرياضيات ، لأن الفكرة الموجودة في عقول كثير منهم أن الذكاء هو التفوق في الرياضيات ...

أديكي لخصتي أسباب هذا الإعتقاد الخاطيء يا جيجي

وهو عقولنا المتحجرة وأفكارنا البالية التي ينطبق عليها قول الأية الكريمة" قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ "

والدليل على ذلك .. خلي كده طالب في المرحلة الإعدادية ينجح بتفوق .. أو في الثانوية العامة مثلاً وييجي يقول لأهله إنه هايلتحق بمدرسة أو كلية فنية صناعية لتعلم حِرفة مُعينة ... وخصوصاً إذا كان الطالب ده لديه ميول فك وتركيب الأشياء أو مولع بكل ما هو ميكانيكي أو كهربائي ..

طبعاً ستثور الثائرة ضده وسيتهمه أهله بالفشل وإنه يحاول تدمير مستقبلة .. حيث إن مدارس الصنايع لا يلتحق بها إلا الفشلة والراسبون ..

كذلك توارثنا إعتقاد بإن هناك شيء يُسمى كليات قِمة زي الطب والهندسة ... وبالتالي فالبقية الباقية من الكليات هي كليات قاع ... وإن اللي يلتحق بالهندسة والطب هم المتفوقون وما عداهم فهم النص نص أو اللي بيمشوا حالهم !!!!!!

ومن ضمن هذه الموروثات ما قلتيه في إن البعض لديه إعتقاد بإن اللي ما بيحبش الرياضيات أو يكون متفوق فيها فهو محدود الذكاء ...

شيء عجيب وغريب وهو من ضمن أسباب تخلف بلادنا ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...