اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

بين العبقرية والغباء .. ومادة الرياضيات !!


Recommended Posts

- هل أنت متفوق في الرياضيات ؟

- لا ..

- إذن ، فأنت غبي !!

مارأيكم ..؟؟!!

هل بالفعل إن الذكاء هو أن تكون متفوق في مادة الرياضيات وتحبها ؟؟!!

وهل كل فاشل في الرياضيات يعتبر غبي .. !!

رابط المشاركه
شارك
مارأيكم ..؟؟!!

1- هل بالفعل إن الذكاء هو أن تكون متفوق في مادة الرياضيات وتحبها ؟؟!!

الإجابه: لا

وهل كل فاشل في الرياضيات يعتبر غبي .. !!

الإجابه: لا

...............................................................................

لا يتفق اثتنين من الباحثين على تعريف محدد للذكاء.

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري
رابط المشاركه
شارك

قسم علماء النفس نشاطات الإنسان إلى ثلاثة أقسام في شكل ثلاث دوائر متشابكة هي المعرفة والوجدان والسلوك .

وإلى وقت قريب كانت دائرة المعرفة تحظى بتقدير أعلى وتعتبر هي المحرك الأساسي والرئيسي للسلوك وأن دائرتي الوجدان والسلوك هما دائرتين تابعتين لدائرة المعرفة ، ولم لا والفكرة هي الأساس في أي شيء لأنها نتاج العقل والعقل هو المدبر والموجه لكل نشاطات الإنسان . بل كان ينظر إلى الوجدانات والمشاعر والعواطف على أنها نقاط ضعف في الإنسان عليه أن يتخلص منها أو يقلل منها في شخصيته كلما استطاع ذلك ، فالإنسان العاقل يجب أن يتخفف كثيراً من مشاعره التي ربما تورده التهلكة . وكان الإنسان يقيم من حيث ذكائه العقلي وتوضع درجات لتميز البشر بناءاً على ذلك . ثم اكتشف العلماء أن الذكاء العقلي وحده لا يحقق النجاح أو التميز فبدأوا يتحدثون عن ذكاءات متعددة مثل الذكاء اللفظي والذكاء العملي والذكاء الاجتماعي وأخيراً الذكاء الوجداني .

رابط المشاركه
شارك
قسم علماء النفس نشاطات الإنسان إلى ثلاثة أقسام في شكل ثلاث دوائر متشابكة هي المعرفة والوجدان والسلوك .

.

.

.

ثم اكتشف العلماء أن الذكاء العقلي وحده لا يحقق النجاح أو التميز فبدأوا يتحدثون عن ذكاءات متعددة مثل الذكاء اللفظي والذكاء العملي والذكاء الاجتماعي وأخيراً الذكاء الوجداني .

كلام سليم

واضيف ان الوجدان هنا المقصود به الانفعال ، ويوجد كتاب ظريف من اصدار عالم المعرفه يسمى " الذكاء العاطفي" او " الذكاء الانفعالي".

قديماً ، والذي لازال يدرس في جامعاتنا العربيه ، ان الذكاء عباره عن مجموعه من القدرات ، منها القدره الحسابيه والاستدلال ، والتذكر ............ وهذا ما يعكسه اشهر اختبارات الذكاء - في العالم العربي - وهو اختبار " وكسلر للذكاء".

وان كان من وجهة نظري ، ان اختبارات الذكاء الحاليه - في العالم العربي - كلاسيكيه جدا جدا.

وكما اشار الزميل KANE الى ان الربط بين المعرفه و الوجدان " الانفعال" والسلوك ......... هو الافضل حالياً.

.............

الفاضله مصريه الهوى

لو كان سؤالك عادي او عام فمافيش مشكله ، اما لو كان سؤال لدراسات عليا او خلافه .......... يبقى اكيد لنا وقفه اخرى.

تحياتي

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري
رابط المشاركه
شارك

مش لازم عشان اكون ذكي اننى اكون متفوق فى الرياضيات,ما انا اهو فى كلية الهندسة و معظم اللى باخده رياضة فى رياضة ومش معنى ان واحد يشيل مادة عندنا اٍنه يكون غبى بس المشكلة اٍن الذكاء عندى فى الكلية اٍنك تعرف الدكتور هيجيب انهى مسألة وتحفظ حلها وتعرف هو بيصحح اٍزاى يعنى العملية مافيهاش اى ذكاء(و بالمناسبة الطريقة دى مجربة و ناجحة جدا :excl: )

و بمناسبة الرياضيات دة اختبار نفسي جامد اوى(كا جايلى على الe-mail)

At the end of this message, you are asked a question.

>

>Answer it immediately. Don't stop and think about it.

>

>Just say the first thing that pops into your mind.

This is a fun "test"... AND kind of spooky at the same time! Give it a

>try

Now... just follow the instructions as quickly as possible.

>

>

>

>Do not go to the next calculation before you have finished the previous

>one..

>

>

>

>

>

>

>

>You do not ever need to write or remember the answers, just do it using

>your mind.

>

>

>

>

>

>You'll be surprised.

>

>

>

>Start:

>

>

>

>How much is:

>

>

>

>89 + 2

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>12 + 53

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>75 + 26

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>25 + 52

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>63 + 32

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>I know! Calculations are hard work, but it's nearly over..

>

>

>

>

>

>

>

>Come on, one more...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>123 + 5

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>QUICK! THINK ABOUT A COLOR AND A TOOL!

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>Scroll further to the bottom...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>A bit more...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>You just thought about a red hammer, didn't you?

>

>

>

>

>

>If this is not your answer, you are among 2% of people who have a

>different, if not abnormal, mind.

>

>

>

>98% of the folks would answer a red hammer while doing this exercise.

>

رابط المشاركه
شارك
لو كان سؤالك عادي او عام فمافيش مشكله ، اما لو كان سؤال لدراسات عليا او خلافه .......... يبقى اكيد لنا وقفه اخرى.

دراسات عليا ..

من بقك لباب السماااااااااء ياسقراط .. :excl:

لا انا عايزه اناقش الظاهرة دي .. زيادة علم يعني

وعندي كلام كتير هابقى اقوله بعدين..

لان مش رايقة دلوقتي :excl:

رابط المشاركه
شارك
لو كان سؤالك عادي او عام فمافيش مشكله ، اما لو كان سؤال لدراسات عليا او خلافه .......... يبقى اكيد لنا وقفه اخرى.

دراسات عليا ..

من بقك لباب السماااااااااء ياسقراط .. :excl:

لا انا عايزه اناقش الظاهرة دي .. زيادة علم يعني

وعندي كلام كتير هابقى اقوله بعدين..

لان مش رايقة دلوقتي :excl:

الفاضله مصريه الهوى

لو كانت مداخلتك في موضوع الانبساط والانطواء من عقلك او من الذاكره لمعلومات درستيها سابقه.......... فانصحك بالاهتمام بالمجالات التربويه زي ماقلتي في مداخله سابقه.

تحياتي

سقراط

رابط المشاركه
شارك

االعضو Eng_Willo

مرحبا بك معنا هنا.

الإيميل كان طويل قوي .............. تعرف تقصر الخطوط شويه. :excl:

ولاتقلق........... فهذا ليس اختبار نفسي او ذكاء كما يدعون.............. دا كلام هجايص.

وعن قريب ان شاء الله نقولك يا باشمهندس.

تحياتي

سقراط

رابط المشاركه
شارك
>QUICK! THINK ABOUT A COLOR AND A TOOL!

>You just thought about a red hammer, didn't you?

>If this is not your answer, you are among 2% of people who have a

>different, if not abnormal, mind.

>98% of the folks would answer a red hammer while doing this exercise.

أنا إخترت مقص أحمر، أروح أكشف؟؟ :excl:

رابط المشاركه
شارك

عزيزى سقراط

اسف على طول الاٍيميل بس ماكنش قصدى والله وياريت تكمل جميلك و تدعيلى ,أصل بعيد عنك الامتحانات هاتبتدى الاسبوع اللى جاى(و ما ادراك ما امتحاناتنا :excl: )

و يا ريت يا شاوشنك انت و ضياء تشوفولي دكتور كويس عشان تقريبا انا الوحيد اللى طلعها red hammer :excl:

رابط المشاركه
شارك

يخرب عقلك يا Eng_Willo دا انا غرقت فى الصفحه

الاختبار بتاعت ده له وقفه بس اعرف اعوم فى الصفحه و ارد عليه

بس مقياس الذكاء بتاعك فى الكليه مظبوط ميه ميه و الله فكرتنى بالذى مضى

ربنا يوفقك فى الامتحانات و الله حاسه بيك

الاخت مصريه الهوى

فعلا سؤال مهم جدا بس الاجابه يبيلها رساله ماجستييييير

انا عن نفسى طول عمرى متفوقه فى الرياضيات حتى لو كانت فزوره احولها لمعادله رياضيه و احلها و اكيد طبعا الناس يشهدوا لى بالذكاء بس اى تكون اد النمله و تعمل عمله معايا بمعنى ان توافه الامور تستصعب على تسمونى ايه انتوا

رابط المشاركه
شارك
الإيميل كان طويل قوي .............. تعرف تقصر الخطوط  شويه. :)

يخرب عقلك يا Eng_Willo دا انا غرقت فى الصفحه

الاختبار بتاعت ده له وقفه بس اعرف اعوم فى الصفحه و ارد عليه

يا جماعة سامحونى على الايميل دة والله انا كل اللى عملته copy and paste انا نفسى وانا بشوف المشاركة بتاعتى تانى رفعتلى الضغط, و انا أناشد اصحاب القلوب الرحيمة اللى ضغطهم عِلِي بسببى انهم مايدعووش عليا وخصوصاً اٍنى داخل على ايام ما يعلم بيها اٍلا ربنا :D

و بالنسبة للاختبار دة يا عزيزى سقراط هو مش لاٍختبار الذكاء انما اعتقد اٍنه عبارة عن بعض العمليات الحسابية التى تجعل المخ يتصور أداة واحدة فقط الا و هى المطرقة الحمراء(اٍشمعنى معرفش)بس انا و ناس كتير من صحابى طلعناها red hammer فعلاً,و أنا بطلب من كل من له علاقة بدراسة الطب اٍنه يعرفلى اٍزاى الناس دى توقعوا النتيجة دى عشان بجد فرسونى :wub:

رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ..

السبب الذي جعلني أطرح مثل هذا الموضوع ، هو انتشار هذه الفكرة بشكل كبير بين الناس ، قابلت كثير من الآباء والأمهات ينزعج كثيراً عندما يرى أن ابنه غير متفوق في الرياضيات ، لأن الفكرة الموجودة في عقول كثير منهم أن الذكاء هو التفوق في الرياضيات ...

أنا هنا لا أقلل من قيمة مادة الرياضيات، بالعكس مادة الرياضيات من أهم المواد اللي تساعد الطفل على التفكير وتنشيط العقل ، لكن الذكاء لا يكون في حب مادة الرياضيات والتميز فيها ... وتنمية ملكة التفكير لا تكون في مادة الرياضيات فقط ...

وطبعاً الذكاء عبارة عن تكوين فرضي يعني لا نلاحظه ولكن نستدل عليه من النتائج ..

وزي ما سقراط قال ، العلماء لم يتفقوا على مفهوم الذكاء وعلى تعريف محدد له .. يعني حد قال انه القدرة على التعلم ، واكتساب الخبرات والاستفادة منها .. وحد قال إنه القدرة على التكيف والتوافق مع المواقف الجديدة ... وبعضهم قال إنه القدرة على التفكير وإدراك العلاقات والمتعلقات ..

بس أكثر تعريف شامل للذكاء هو تعريف وكسلر Wechsler حيث قال أن الذكاء هو قدرة الفرد الكلية لأن يعمل في سبيل هدف، ويفكر تفكيراً راشداً ، ويتعامل بكفاءة مع البيئة .

والتفكير لا يكون في الرياضيات فقط ، لا ، نحتاج للتفكير دائما ،وفي كل المواقف ..

يعني ساعات بنشوف ناس تكون غير متفوقة نهائياً في الرياضيات، لكن تتصرف بذكاء وعبقرية في مواقف كثيرة ، وتفكر بطريقة عبقرية لدرجة تبهرك ، وفي المقابل تجد أن هذا الشخص يشعر بالحسرة في داخله لأن أستاذه في الرياضيات يعتبره إنسان غبي لأنه لا يستطيع فك رموز المعادلات الرياضية ..

وساعات بيبقى الواحد متفوق في الرياضيات، لكن ميقدرش يفكر تفكير سليم ويتخذ قرار سليم في مشكلة شخصية مثلاً ...

باختصار الذكاء له جوانب عديدة أكثر من كونه نبوغ في الرياضيات وبس .. !!

تم تعديل بواسطة مصرية الهوى
رابط المشاركه
شارك

الفاضل KANE ..

إشارتك للذكاء الوجداني إشارة جميلة ( على فكرة أنا بحب النوع ده من الذكاء .. عشان سموه على اسمي B) ) ،، وفعلاً الذكاء الوجداني يعتبر من أهم أنواع الذكاء .. لأنه يتعلق بانفعالات ومشاعر الشخص ، وتعامله مع الآخرين .. وليس معنى ذلك أن نهمل أنواع الذكاء الأخرى ..

كثير من الدراسات أشارت إلا أن الذكاء ليس أحادي بل متعدد .. واحد من العلماء قسم الذكاء إلى 8 أنواع :

الذكاء اللفظي ، التحليلي ، المكاني ، الموسيقي ، الحركي ، الاجتماعي ، الوجداني ، البيئي..

يعني مفهوم الذكاء طلع كبير اوي ... وده اللي لازم نفهّمه للناس عشان الأطفال متتظلمش وتتهم بالغباء ..

Eng_Willo

أهلا بك معنا .. نورت يا بشمهندس ...

ايه رأيك ادعيلك وتدعيلي .. أنا كمان داخله على امتحانات .. اول يوم في السنة الجديدة هيبقى اول امتحان mfb: ..

وبالنسبة للامتحان اللي انت حاطه أنا بقى طلعلي مفك اسود .. ايه رأيك ؟؟

سقراط .. إلهي يجبر بخاطرك يا ابني .. ويعلي مراتبك وينولك كل اللي فبالك..

ولما تنزل مصر .. تلاقي أضعاف أضعاف المنيو اللي أنت كاتبها ..

بس لسه مصمم إنك متعزمنيش ..!!

بصي يا هبه يا حبيبتي .. أنت لازم تتعلمي أنواع الذكاء الأخرى ..

وخصوصاً ذكائي (الوجداني يعني B) ) .. عشان تلمي الموضوع كله ..على فكرة ..

كنت عايزه ارد عليك في موضوع البرمجة .. بس انشغلت ..

بس ان شاء الله هأبقى أرد ..

شوفي امتى بقى :unsure:

رابط المشاركه
شارك

عزيزتى مصرية الهوى

بالنسبة لموضوع الذكاء و علاقتة بالرياضيات و انا فى السنة الاٍعدادية فى الكلية كنت بدرس حاجة اسمها الاٍستنتاج الرياضى و كانت المسائل كلها بتتحل عن طريق حاجتين base and step بمعنى اٍني لازم احدد القاعدة من المسألة و احل الخطوات بالنسبة للمعطيات اللى هو مديهالى عشان اقدر اجيب نتيجة تقريبية لحل المسألة و كنت بعتبر ان الكلام اللى انا بدرسه دة مالوش لازمة و فضلت اكتر من 3 سنيين بعدها معتقد كدة لحد ما كنت فى مرة بقرأ حاجة لييها علاقة باطب النفسى و طرق التفكير و أكتشفت الحقيقة اللى كانت غايبة عنى , اٍن الموضوع مش مجرد رياضيات دى برضة طريقة تفكير و الناس فعلاً كلها بتفكر كدة بس من غير ما تاخد بالها ,يعنى مستحيل اى مشكلة تتحل من غير ما نحدد المشكلة(المسألة) و بعدين نعرف القاعدة او الطريقة اللى ممكن تتحل بيها و بعدين تبتدي مرحلة الخطوات بالنسبة للحلول اللى موجودة عندى.

من الاخر انا رأيى ان طريقة تفكير الاٍنسان عبرة عن رياضيات بحتة مع الاخذ فى الاعتبار الفرق بينها و بين الرياضيات التى تدرس فى الجامعات او المدارس,يعنى مثلاً ما ينفعش تختبر ذكاء واحد فى طب بحاجة من اللى بدرسه او العكس.واعتقد ان تعريف وكسلر اكبر دليل على صحة كلامى.

أما موضوع الدعوات فأنا هادعيلك(و اهو كله بثوابه B) )

و بالنسبة للاختبار فانتِ كدة طلعتِ من ال 2% الubnormal عينى عليكى باردة :unsure:

N.B. يعنى اٍيه ذكاء وجدانى؟؟؟ mfb:

رابط المشاركه
شارك

ايوى يابشمهندس .. هو ده بالظبط أسلوب التفكير العلمي السليم .. الذي يجب أن يطبق في المدارس ..

تعليم الأطفال أساليب ومهارات التفكير العلمي .. تحديد المشكلة وفرض عدد من الفروض ثم اختبار هذه الفروض بعدين نتوصل للحل النهائي الصحيح .. وطبعاً الأسلوب هذا لا يطبق زي ما حضرتك قلت في الرياضيات بس ، لا ، لابد أن نطبقه في جميع المواد الدراسية ، وغير كده ده هيخلي الطلاب يطبقوا هذا الأسلوب في كافة أمور حياتهم .. يعني لو حد وقع في مشكلة .. أي مشكلة لازم نفكر في ايجاد حل لها بأسلوب تفكير علمي .. وعشان كتير مننا لم يدرس في المدارس ولم يتعلم في المنزل أيضاً أسلوب التفكير العلمي، فتلاقيه أول ما يوقع في مشكلة يا إما يتهور ويندفع بعدين يندم .. عندما يكتشف أن ما فعله كان خطأ ، ويا إما أنه يهرب من المشكلة ، لأنه لم يتعلم كيف يواجهها ، ولا كيف يفكر تفكير علمي لإيجاد حل لها ...

احنا للأسف أكثر مدارسنا وجامعاتنا تعطل الحاجة اللي ربنا خلقها واسمها "تفكير" ، الأستاذ يدخل يهذ المكتوب في الكتاب وسلام عليكم ، الطالب آخر السنة يمسك الكتاب يحفظ، يدخل الامتحان يدلق ، بعدين يفرمت دماغه ، وخلاص توته توته خلصت الحدوته ..

حتى أنا فاكره في السنة الأولى والثانية في الكلية أخذت مواد رياضيات كثير ، جبر ومنطق واستنتاج رياضي وإحصاء وكل ده ... قليل لما تلاقي الدكتور يحاول يناقشنا عشان احنا نستنتج الحل أو برهان النظرية .. لا ، يدخل ويكتب كل اللي عنده ويخرج ، اللهم إلا لو حد سأله ، بيعيد نفس الكلام اللي قاله .. عشان كده الناس تكبر دماغها ومتحضرش محاضرات .. يا بنتي دنا أخر السنة أصور كل المحاضرات وأحفظها وخلصنا .. يعني هو أنا هأفهم لو حضرت المحاضرة ...

واقع مؤلم للأسف الشديد ....!!

وحكاية الذكاء الوجداني ..

الذكاء الوجداني هو عبارة عن مجموعة من الصفات الشخصية والمهارات الاجتماعية والوجدانية التى تمكن الشخص من تفهم مشاعر و انفعالات الآخرين، ومن ثم يكون أكثر قدرة علي ترشيد حياته النفسية والاجتماعية انطلاقا من هذه المهارات..

بمعنى أن الإنسان الذكي وجدانياً تلاقيه يظهر حبه للناس ويتعاطف معاهم ، إنسان طيب ، يقدر يتحكم في انفعالاته ويضبط مشاعره أمام الناس، لما يبقى متضايق من حاجه ميفشش غله في الناس اللي حواليه واللي مالهمش ذنب ، يحاول يتفهم وجهات نظر الآخرين ، يعني لما تلاقي حد عمل حاجه وانت تضايقت مش تقلب الدنيا وانت لسه مسمعتش وجهة نظره وهو أساساً ليه عمل كده ، يعني تتحكم في انفعالاتك وردود أفعالك..

اتمنى انك تكون فهمت يعني ايه ذكاء وجداني ...

لأنه تقريبا أنا بلاقي صعوبات في توصيل اللي في دماغي للآخرين :)

رابط المشاركه
شارك

عزيزتى مصرية الهوى......بجد انتى ناقشت اهم اسباب تقدم الدول الاوروبية ,التعليم على اساس طرق التفكير السليمة , انا اصلاً مابعرفش أحفظ و دخلت هندسة عشان كدة , بس مع الوقت اكتشفت ان اللى بدرسه حفظ فى حفظ , يعنى كل اللى كنت بسمعه عن الكلية على اٍنها اول كلية هندسة فى الشرق الأوسط و انها معتمدة فى الدول الأجنبية دة من رأيى شعارات فارغة. هو فعلاً اللى انا بدرسه هو نفس اللى بيدرس برة بس يا فرحتى ان الطلبة هناك بيعرفوا يفكروا و يبدعوا و احنا هنا بنتخرج مستنيين اللى يقولنا نعمل ايه عشان اتعودنا على كدة. انا فعلا عندى الدكاترة كلهم بيشرحوا بنفس الطريقة اللى انتى قولتى عليها (اللهم اٍلا بعض الافاضل منهم اللى خايفين على مستقبل البلد اللى متمثل فى شبابها) وفى الاخر بنتخرج مش فاهمين حاجة , مش عارفين نشتغل فى بلدنا عشان مافيهاش شغل و مش عارفين نشتغل برة عشان الناس هناك اتعودت على طريقة تفكير غيرنا وبعد كدة بيسئلونا انتو ناقمين على البلد ليه .

انا مش عايز اقولك عدد المواد عندي اللى المفرض يبقى لييها معامل و مش موجودة و بنحفظ شكل الاجهزة من غير مانشوفها ولا نشتغل عليها بايدينا , حتى المعامل اللى موجودة معظم الاجهزة فيها قديمة و فى منها بطلوا يستخدموها.مع اٍن الكلية فيها فلوس كتير و دة على لسان بعض الدكاترة.

مش عايز اقولك عدد الناس اللى بيقولولى ان اللى بتدرسه مش هاتشتغل بيه عشان انت ما تعرفش تطبيقاته.

فى دكاترة بحس انهم بيذلونا عشان بيدرسولنا و سايبين شغلهم ولا كأنهم كانوا طلبة زينا فى يوم من الأيام.لدرجة ان فى دكتور اجل جزء من مادته و لسة شارحهولنا اليومين اللي فاتو (و الامتحانات يوم الاحد اللى جاى) علشان عنده مؤتمر و كأن الطلبة دوول عبارة عن عبيد و طبعا الجزء دة هايبتدى يتذاكر ليلة الامتحان.

و الله انا لو فضلت اتكلم كدة انا مش هاخلٌص و طبعا الكلام دة مش عليا انا لوحدى بس فى ناس عندى لو قولتيلهم يرموا نفسهم فى البحر هايرموا و دول سبب اعتقاد الدكاترة ان النظام دة ناجح.

بس بالرغم من كدة فى دكاترة كتير نوابغ و بجد الواحد بيبقى مبسوط جداً لما بيسمعهم فى المحاضرة و بيتعلم منهم بجد و بيتمنى انه يبقى زيهم .

هو ده نظام التعليم الفاشل اللى موجود و اللى مهما حاولوا يطوروه مش هايعرفوا,لسبب بسيط جداً ان العقلية اللى عملت النظام القديم هى اللى بتحاول تغيره,و ده مستحيل يتغير غير لو العقلية اتغيرت(و معتقدش انها هاتتغير فى المستقبل القريب)

اما موضوع الذكاء الوجدانى ف على ما فهمته منك ان مافيش حد دلوقتى بيفكر كدة ,هو ممكن الشخص يتعاطف فعلا مع الناس بس انا ماشوفتش حد بيكظم الغيظ امام الناس طول عمره و بجد انا بحس ان اللى بيفكر كدة فى زماننا دة هيتقال علية انسان سلبى.

معلش انا طولت بس بجد انتى جييتى على الجرح.

رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ..

السبب الذي جعلني أطرح مثل هذا الموضوع ، هو انتشار هذه الفكرة بشكل كبير بين الناس ، قابلت كثير من الآباء والأمهات ينزعج كثيراً عندما يرى أن ابنه غير متفوق في الرياضيات ، لأن الفكرة الموجودة في عقول كثير منهم أن الذكاء هو التفوق في الرياضيات ...

أديكي لخصتي أسباب هذا الإعتقاد الخاطيء يا جيجي

وهو عقولنا المتحجرة وأفكارنا البالية التي ينطبق عليها قول الأية الكريمة" قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ "

والدليل على ذلك .. خلي كده طالب في المرحلة الإعدادية ينجح بتفوق .. أو في الثانوية العامة مثلاً وييجي يقول لأهله إنه هايلتحق بمدرسة أو كلية فنية صناعية لتعلم حِرفة مُعينة ... وخصوصاً إذا كان الطالب ده لديه ميول فك وتركيب الأشياء أو مولع بكل ما هو ميكانيكي أو كهربائي ..

طبعاً ستثور الثائرة ضده وسيتهمه أهله بالفشل وإنه يحاول تدمير مستقبلة .. حيث إن مدارس الصنايع لا يلتحق بها إلا الفشلة والراسبون ..

كذلك توارثنا إعتقاد بإن هناك شيء يُسمى كليات قِمة زي الطب والهندسة ... وبالتالي فالبقية الباقية من الكليات هي كليات قاع ... وإن اللي يلتحق بالهندسة والطب هم المتفوقون وما عداهم فهم النص نص أو اللي بيمشوا حالهم !!!!!!

ومن ضمن هذه الموروثات ما قلتيه في إن البعض لديه إعتقاد بإن اللي ما بيحبش الرياضيات أو يكون متفوق فيها فهو محدود الذكاء ...

شيء عجيب وغريب وهو من ضمن أسباب تخلف بلادنا ...

رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

    • أودري هيبورن الجمال و العبقرية

      أشاهد الآن فيلم الحرب و السلام  الفيلم ثلاث ساعات و نصف و هو عن رائعة تولستوي ، الفيلم غني جدا رغم انه إنتاج ١٩٥٦ ( هناك انتاج روسي سنة ١٩٦٦) ، الفيلم في بداياته  صور فاخرة للأرستوقراطية الروسية. الموضوع عن أودري هيبورن  ممثلة جميلة جدا  باهرة الجمال  و عبقرية في التمثيل. شاهدت لها عدة أفلام  و أنتوي أن أشاهد باقي أفلامها  .. إنها السهل الممتنع.      

      في الفنون

    • الرياضيات - ابتدائي, متوسط, ثانوي.

      وصلني على الإيميل النهاردة الموقع ده وهو موقع تعليمي رائع لمادة الرياضيات لجميع الصفوف إبتدائي , متوسط , ثانوي عبارة عن شرح وأمثلة كثيرة جداً الشرح بالصوت والصورة والتمارين تفاعيلة وفيه تمارين عبارة عن العاب وهذا أكثر ما عجبني فيه لو عندك إبن أو إبنه فأكيد هيستفاد منه كثير بدل ما يقعد علي الكمبيوتر يلعب Games وخلاص إضغط هنا سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم مع تحياتي

      في التعليم و العمل - education & employment issues

    • جنون الرياضيات ... هذا ليس علما بالتأكيد !

      الموضوع فى جريدة المصرى اليوم و يتكلم ببساطة عن القدرة على التنبؤ بمصائر الأفراد و الدول بناء على كود رقمى يصل إليه الكاتب - مؤلف هذا الشئ - و من هذا الكود يصل إلى الكثير عن الشخص . الكلام من مظهره لا يزيد عنه طراز جديد من الدجل شأنه شان الهندسة الحيوية التى إخترعها و ترزق منها أستاذ جامعى هو إبن المعمارى الناجح الدكتور سيد كريم - سيد كريم هو الأب و ليس مخترع الهندسة الحيوية. هل إختلطت الأمور فى مصر غلى هذا الحد ؟ أستاذ رياضيات يستخدم نظرية «الأكواد الرقمية» في التنبؤ بمصائر

      في موضوعات خفيفة

    • (مصر) .. دكتورة شادن عبد الجواد .. المصرية العبقرية

      هذه المرة اللقاء مع شخصية من حاضرنا .. لم تطل علينا من صفحات التاريخ .. و لن نتحدث عنها باعتبار ما كان .. بل باعتبار ما هو كائن .. الدكتورة شادن عبد الجواد .. مثال آخر .. حين تنبغ العبقرية المصرية .. نراها و نحسها .. و نتلمسها أحيانا ... دكتورة مهندسة .. ناجحة حقا .. مصرية حقا .. مثال مشرف حقا .. بفضل خبرتها العلمية ودراستها العميقة استطاعت أن تثبت أقدامها في سلم النجاح، وأن تسير بخطى واثقة، ليتوج عملها في النهاية بوصولها لرئاسة المركز القومي لبحوث المياه، واختيارها من قبل منظمة الأغذية والز

      في انجازات المصريين

×
×
  • اضف...