اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقاليدنا البالية...

بنت شعنونة

Recommended Posts

من تقاليدنا العجب كمان

اشمعنى بناكل سمك يوم الجمعه بالذات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :ph34r:

ها اموووووووووووووت الاقي رد للموضوع دا خصووووووووووصيييييييييييييييييي :unsure:

وانا كمان يا بنت شعنونة نفسي اعرف ليه بناكل سمك يوم الجمعه بالذات؟!!!!!

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

الحمد لله الذي تواضع لعظمته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي استسلم لقدرته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي ذلَّ لعزَّته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي خضع لملكه كلُّ شيء

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

رابط هذا التعليق

• الردود 102
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حاحكلوا حكايتين على اتنين من العادات الباردة

كنت رايحة انا وجوزى عند خالى فراح جاب جاتوة واختار نوع هو بيحبة وقالى انا جبت البابا دى علشان بحبها فلما يقدملنا الجاتواة اخودها

وبعدين لما وصلنا عندهم مفتحوش الجاتوة وكل شوية يبصلى وانا كاتمة الضحك وشايفة مرات خالى بتقول لابنها جيب اطباق يا محمد راح جايب لها طبق فنجان القهوة وضحك فقالتلة يا خبيث وانا شايفة الحوار كلة وعرفة ان ابنها مش عاوز الجاتوة يطلع علشان يحرتة بعد ما ننزل

نزلت على السلم وانا ميتة من الضحك على جوزى من ناحية وعلى الحديث الى كان بصوت واطى وهما فهمين انى مش واخدة بالى

اما حكاية الشوار دى فانا اختى ماما جبتلها شوار وجابتلى

انا مفتحتش حاجة منه لا بعد 7 سنين من الجواز لما ربنا كرمنا بالشقة واختى اتجوزت وحطة عفشها الى جابة جوزها وشورها فى شقة وقفلوها وسافروا هجرة خمستاشر سنة لحد دلوقت هى عندها تلات وجوزها عاش وربنا افتكرة من سنة وملمسش العفش الى جبوة ولا الشوار المزعوم

فمش مهم العادات المهم اننا منستسلمش ليها ومنعملهاش لاننا محرجين من اننا حد ينتقدنا فى العيلا انا عندى بنتين ومش ناوية اجيب اى شوار ولا حتى فتلة انا بخاف اشتريلهم لبس لان لو مش هما الى مخطرينة مش بيتلبس فاجيب شوار طبعا مستحيل

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

الحكيكة والواكع انا بعتز بعاداتنا نحن اهل العريش وسيناء

عندنا عادات بنحبها ونعتز بيها جدا جدا وبنتوارثها على مر الأجيال

مثلا السلام بين الرجاله الكبار....بوسة على الكتف اليمين والكتف الشمال

جلوس السيدات في الزيارات في غرفة منفصلة او على جنب يدردشوا مع بعضهم والرجاله مع بعضهم في ناحية تانية وآخر الزيارة يجتمعوا لربع او نص ساعة شوية دردشة جماعية عامة مع تفضيل القهوة العربي على رأس القائمة

العزومات على الفتة السيناوية و (أكلها باليد) من أحب الأوقات لدينا

تجمع العائلة عند سيد العائلة (سيد العائلة هو أبو الأب ) واذا غير موجود فأكبر الأعمام وهكذا

الصباحية الجماعية بعد ليلة الفرح حيث يجمع أهالي البلد لوجبة إفطار من الفتة العرايشية ويقومون بتنقيط العريس بعد العزومة

توارث اللهجة العرايشية على مر الزمن رغم تداخل المواطنين وتناقل الخبرات واللهجات

تفضيل البدوة في فض المنازعات ...حيث ننبذ المحكمة ونلتزم بحكم قاضي البدوة....ويكون في الغالب حكيم سيناوي نحتكم له ونرضى بحكمه (أنا شخصيا رفعت بدوة على أحد المعارف وكسبتها)

والبقية تأتي

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      المصريين هم من اكثر شعوب الأرض التصاقآ بعاداتهم و تقاليدهم ... و بالرغم من كثيرآ من تلك العادات و التقاليد قد اندثر تمامآ .. او ما بقي منه لا يحمل سوي لمحات بسيطة جدآ من اصوله و هو شيئآ أكثر من طبيعي مع التطور الخرافي الذي يحدث يومآ بعد الآخر .. بل في زمن يُحسب الآن بالساعات و الدقائق و ليس بالسنين و الشهور ... ربما كي نجد بعضآ من تلك العادات موجودآ حتي الآن علينا الأنتقال الي الصعيد .. فهناك حتي و لو تعد تلك العادات تحمل نفس "القداسة" التي كانت تحملها يوما ما ... و لكنها بصورة او بأخري نسطيع ا
  • أضف...