اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تعتقد أنه يتم مراقبة المنتدى من قبل الحكومة

amr2003

Recommended Posts

هل الكتابات تراقب ؟!

وإذا كانت تراقب فلماذا ؟!!

هل لقصف رقابنا يوما ما ؟! أم لمعرفة ما يريد الشعب وما يدور فيه ؟!! أم لشيء آخر؟!!

ممثل الطلاب المطحونين في جامعة القاهرة ، ومقبل على مشروع تخرج بعد 3 سنوات ، ومشروع للزواج بعد مدة غير محددة . .

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الحكومة لا تخاف إلا من التجمع مثل تجمع الطلاب فى الجامعة أو تجمع العمال فى المصانع

فهذه تسمى قوة شعبية

أما المقالات والصحف فهى بمثابة الضرب فى الميت, أعنى الناس فهمة لكن لا تستطيع فعل شىء, وأكبر مثال على ذلك جرايد المعارضة.

أما نحن فمجموعة من المغلوبين على أمرهم نريد الفضفضة

ورغم معرفتنا الجيدة بذلك نجد الكثييييييير من الأختلاف والمهاجمة والتحدى لبعضنا البعض ,هذا فضلا عن الشطب والحذف لبعض المواضيع.

فإذا أرادت الحكومة مراقبة المنتديات المعارضة للحكومة "خوفا من رد الفعل" فعليها أن تحل مشاكل هذه المنتديات أولا

هذا رأيى مع أحترامى لأراء كل الأعضاء

:inlove:  :inlove:  :inlove:

من أقبح صور فساد المجتمع هو فساد علماءه

رابط هذا التعليق

مليون فى المية مراقب .. أو بمعنى أكثر صحة .. يتم الأطلاع عليه .. و ليس فقط من قبل الحكومة .. و لكن النت كله مجال أبحاث لكثيرين من طلاب المعلومات .. لو قلت لى مخابرات اسرائيل .. أقولك ممكن .. أمريكا .. ممكن .. اظن انه و بصورة بديهية .. يعتبر مقياس للرأى العام .. فالأجهزة التى تهتم بذلك .. لابد و ان تحاول الأستفادة من المعلومات المجانية التى تتيحها النت و منتديات كهذه

ولا أستبعد ايضا ان يكون محل تجارب .. فيدخل شخص ما و يلقى بمعلومة ما .. ثم يقيس رد الفعل

و احنا حنروح بعيد ليه ؟ .. تذكرت انه منذ سنتين .. جائنى ايميل لواحد قدم نفسه على انه باحث ماجيستير فى العلوم السياسية .. و يرغب فى ان يسألنى عدة أسئلة

ثم سألنى لماذا اشارك بأرائى السياسية .. و ما اتوقعة من وراء ذلك .. و شوية اسئلة كدة مش فاكرها

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

لا أعتقد يا أخ  watany ta7n أن المنتدى به هذا الكم من المشاكل ، وحتى إذا كان فيه فهو شيء طبيعي ، لأن أي  مكان سواء جرائد أو صحف أو منتديات لا بد أن تحتوي على أراء متناقضة متضادة ، ولكن لا بد أن يكون الهدف الأول والأخير هو الاستفادة قبل كل شيء . . فإذا جعلنا ذلك نصب أعيننا ولم نأخذ النقاش والاختلاف على محمل التحدي الشخصي ، فلن تكون هناك مشاكل !

ممثل الطلاب المطحونين في جامعة القاهرة ، ومقبل على مشروع تخرج بعد 3 سنوات ، ومشروع للزواج بعد مدة غير محددة . .

رابط هذا التعليق

ولكن لا بد أن يكون الهدف الأول والأخير هو الاستفادة قبل كل شيء . . فإذا جعلنا ذلك نصب أعيننا ولم نأخذ النقاش والاختلاف على محمل التحدي الشخصي ، فلن تكون هناك مشاكل

شكرا للإيضاح يا أخ عمرو فهذا بالضبط ما أردت قولة

ولكن لازلنا متفقين أن هناك من المشاكل والعدوانية فى الرد ما ينفر بعض الأعضاء فى البقاء والمشاركة

وبالطبع لا يأخذ الأعضاء الخلافات على محمل شخصى ولكن أكثر الأحيان يولد الإختلاف عند بعض الأعضاء  شعور بأن العضو الأخر ينتمى لفكر مضاد, ويبدأ بالهجوم على هذا الفكر بغض النظر عن الموضوع الأساسى

من أقبح صور فساد المجتمع هو فساد علماءه

رابط هذا التعليق

كل منا يراقب ويقرأ ما يكتبه الآخر وفى أحسن النظم الديمقراطية يتم تخزين وحفظ كل مايكتب ويرسل مدة عامين وتم إستخدام ذلك فى كشف بعض الأعمال الإجرامية .

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

هناك مقولة على طريق المطار تقول

"ابتسم فانت في مــــصــــــر"

???

مراقبة ايه بس

صللوا على النبي

:dozingoff:  :lookaround:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

هناك مقولة على طريق المطار تقول

"ابتسم فانت في مــــصــــــر"

لهذه الأسباب ..أعتقد أن الانسان المصري يموت غالبا..من الضحك!

:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

الحمد لله انا داخل بأسم مستعار

عليا النعمه انا ما استحمل ألم على أفايا من عز امين الشرطه بتاع اسم الحدايق  وهو بيقول رد عا البيه يابن ال.....

اما علي حته أيد ربنا ما يوريكم !!!! انا مجربتهاش بس سمعت

وعلى رأى المثل جبان عايش احسن من شجاع ميتا يا بويا العمر مش بع زئــه

ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه

رابط هذا التعليق

وأنا على فكرة برضه يا جماعة ..... إسمي مستعار

يعني .... وماخدش ياخد على كلامي

أنا ساعات كده ..... باهلفط في الكلام لما بكون جعااان

إنما البلد زي الفل والحكومة حلوة وطعمة ودمها خفيف على قلبي خالص

ومش زهقان من عيشتي ولا حاجة

ولا هاطق من الغيظ

ولا حاسس بالضياع كمواطن ولا حاجة

أنا حلو خالص

ومبسوط من الحكومة ..... ربنا يخلينا الحكومة

ويحيا الشباب ورئيس الشباب

وكل الكتب الحلوة والمكتبات والكباري الجميلة الكويسة اللي عاملاها الحكومة

وللا الشرطة الخدومة اللي في خدمتنا دايما على قفانا

يوووووه .... مش قولتلكوا ساعات باهلفط

قصدي في خدمتنا دايما .... وبس

وهو إحنا من غير الحكومة الكويسة دي نقدر نعيش أصلا ؟؟؟

وطبعا معاها الحياة لها معنى تاني خالص .....

تعيش الحكومة

ونموت إحنا في ستين داهية

:dozingoff:  :dozingoff:  :dozingoff:  :dozingoff:

ممنوع الرجوع للوراء

رابط هذا التعليق

يا نهار مش طالعاله شمس

احنا كده غاويين نجلد ذاتنا(حلوه دى)زى ما بعض المفكرين بيقولوا

مالها البلد هه؟؟؟؟؟؟؟ما كله زى الفل يعنى عمالين يقولوا لنا فكوا الحزام فكوا الحزام واحنا مصرين نربطه اكتر يبقى مين الغلطان؟؟؟

عمالين يبنوا فى مساكن وينقلوا الناس فيها والناس تسيبها وترجع

تسكن فى المقابر آل ايه بيتونسوا بالاموات يبقى هتعمل ايه الحكومه يعنى؟؟؟

مثل تانى بتراقب مكان زى ده عشان تتعرف على اتجاهات الراى العام

وتعمل الصالح وعلى يدكو أول م الشعب نادى بتوشكى راحوا منفذين ، نادىبالغاء المنطقه الحره فى بور سعيد راحو منفذين ، وكل ما ينادى بتغيير الحكومه لما ريحة بعض الوزرا تفوح يروحو مغيرين(صحيح ممكن التغيير يتاخر شويه صغيره كام سنه يعنى بس فى الاخر بيحصل)يبقىايه المطلوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شعب مفترى صحيح

:inlove:  :inlove:  ;)  :D  :D  :D  :D

وليس بعامر بنيان قوم***اذا اخلاقهم كانت خرابا

رابط هذا التعليق

للعلم فقط

أستخدام أسم مستعارلايعنى أبدا السرية يمكن لللأجهزة الأمنية لو عنده ناس بتفهم فنيا أن يصل الى نمرة التليفون بتاع الشخص اللى بيخش على المنتدى , ولكن دة يتطلب معلومات من الforum admin بخصوص الlog files اللى بتحدد الIP بتاع الشخص

وبأستخدام الIP الوقت المحدد اللى دخل فية يمكن الرجوع الى الISP لمعرفة الشخص اللى داخل ورقم التليفون كمان

ونهاركم أبيض  ;)  :D  :D  :D

رابط هذا التعليق

احمدك يارب... انا مش عايش في مصر.. وبدخل علي النت بخط مباشر مش بالتليفون.. يبقوا يوروني شطارتهم ويجوا عندي.. وربنا يستر علي الي في مصر...

;)  :D  :D

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

بس أنا واثق فى رجال القائمون على هذا المنتدى أقصد الأدمنستريشن مش هيتعاون معاهم فى هذه الحاله ش هيقدروا يتوصلوا إلينا

بس أنا خايف من حاجه واحده بس إن سلومه  لقرع أخو عبده مفش يرحب بالأدمنستريشن وسعتها ممكن يعرفوا كل حاجه وربنا يستر

اللهم إنى أعوذ بك من أن أشرك بك شيأ أعلمه وأستغفرك لما لا أعلمه

http://www.islamway.com/bindex.php?section...;scholar_id=109

رابط هذا التعليق

دانا أفديكم برقبتى ..  :)  .. قال أقر ال  :cool:

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

أحد الأميريكيين قدم للمحاكمة بتهمة الشروع فى صنع قنبلة ذرية وذلك بسبب دخوله بدون تعمد موقع محظور يتحدث عن تركيب القنبلة , ولكن أفرج عنه لرفض المسئولين الإفصاح عن إسم الموقع .

لقد سمعت ذلك- اليوم - من خلال راديو السيارة .

الإتحاد الأروبي مازال يناقش مشروع - مقدم من بلجيكا - مراقبة الإنترنيت .

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

أخواتى الأعزاء......

كل حاجة فى الدنيا بتتراقب حتى الفاكسات و الموبايلات....!!!!!!!!!!!

http://serendipity.magnet.ch/hermetic/cryp...lon/echelon.htm

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

احمدك يارب... انا مش عايش في مصر.. وبدخل علي النت بخط مباشر مش بالتليفون.. يبقوا يوروني شطارتهم ويجوا عندي.. وربنا يستر علي الي في مصر...  

:)  :)  :D

وما الفرق لو كنت تعيش في مصر ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...