اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات مفصولة من موضوع "عن قرب .. فرج فودة"

eslam elmasre

Recommended Posts

الحمد لله على نعمة السرعات

وغلاوتك دول ما يسلكوش معانا

الحمد لله اكتر واحد بشتغل في الشغل بتاعي والكل يشهد بده واجريهم ورايا واخليهم يجيبو بدال الدموع دم ويقولو ارحمنا احنا تعبنا

العملية مش بالسن زي ما محاور اللي زي ابني بيقول

سيبك انت

الشباب شباب القلب

الملعب مفتوح وفارس لفارس

هو انا قلت فين انها بالسن و العمر؟ بالعكس انا بطالب بعكس ذلك اصلا. :)

انا بس من فضل الله عليا, ان انعم عليا بطاقة كبيرة عامرة... و لإنى دائما ما يأتينى هاتف بأنى ستدركنى المنية فى وقت قريب, فأركن الى استغلال هذه الطاقة الى أقصى مدى ممكن بلا كلل او ملل... فأنعم بها قبل الموت القادم حتما...

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو انا قلت فين انها بالسن و العمر؟ بالعكس انا بطالب بعكس ذلك اصلا. :)

انا بس من فضل الله عليا, ان انعم عليا بطاقة كبيرة عامرة... و لإنى دائما ما يأتينى هاتف بأنى ستدركنى المنية فى وقت قريب, فأركن الى استغلال هذه الطاقة الى أقصى مدى ممكن بلا كلل او ملل... فأنعم بها قبل الموت القادم حتما...

يا استاذ محاور انت ليه بتتسرع في ردودك

انا باقول اني باقول زيك ان العملية مش بالسن مش بقولك كلام انت ماقلتوش

يعني انا باقول زيك ان العملية مش بالسن

انا باقول زيك العملية مش بالسن

قول ورايا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يا استاذ محاور انت ليه بتتسرع في ردودك

انا باقول اني باقول زيك ان العملية مش بالسن مش بقولك كلام انت ماقلتوش

يعني انا باقول زيك ان العملية مش بالسن

قول ورايا

اه تصدق فعلا. :)

بس انت مزود كلمة - محاور اللى زى ابنى بيقول, و دى حاجة اربكت الجملة و ترتيبها... فالعيب عالمترجم مش عليا ;)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعة الخير

ماهو مش معقوله

كل شويه نفتح موضوع

ونسميه مداخلات مفصوله عن الموضوع الفلاني

اقترح نعمل موضوع واحد مجمع ونسميه

مدخلات ابو الرجوله

المفصوله عن المواضيع المأهوله

ونبقي عارفين الفوله ...

:dirol:

تم تعديل بواسطة باهى الطائر الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

مكررة

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

استاذى الكريم اسلام...

اولا انا مبسوط منك انك لم تعلق على تصرفات اسلام البحيرى الخايبة... و ده اعتراف ضمنى منك انها تصرفات خايبة...

بس برضه انا مش عارف انت ازاى لسه بتتكلم بقلب جامد كده, بعد اللى حصل امبارح مع اسلام البحيرى...

ما قام به اسلام البحيرى يسىء لك و يسىء لكل من ينتهج منهجه... و يثبت ان النهج هو الصوت العالى و الصراخ و مهاتفة النفس بلا اى قدرة على النقاش و مواجهة الفكر بالفكر...

اسلام بحيرى امبارح لف عالقنوات كلها بيصرخ بعلو صوته... ايه كمية الصراخ دى؟

انا عمرى ما شفت حد بيقول على نفسه مفكر, و يصرخ بالطريقة الطفولية دى...

يروح يحل مشاكله النفسية الاول بدل ما عمال يطلعهم علينا يا عم

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

استاذى الكريم اسلام...

اولا انا مبسوط منك انك لم تعلق على تصرفات اسلام البحيرى الخايبة... و ده اعتراف ضمنى منك انها تصرفات خايبة...

بس برضه انا مش عارف انت ازاى لسه بتتكلم بقلب جامد كده, بعد اللى حصل امبارح مع اسلام البحيرى...

ما قام به اسلام البحيرى يسىء لك و يسىء لكل من ينتهج منهجه... و يثبت ان النهج هو الصوت العالى و الصراخ و مهاتفة النفس بلا اى قدرة على النقاش و مواجهة الفكر بالفكر...

اسلام بحيرى امبارح لف عالقنوات كلها بيصرخ بعلو صوته... ايه كمية الصراخ دى؟

انا عمرى ما شفت حد بيقول على نفسه مفكر, و يصرخ بالطريقة الطفولية دى...

يروح يحل مشاكله النفسية الاول بدل ما عمال يطلعهم علينا يا عم

عندك موضوع مفتوح لاسلام بحيري نشرت فيه فديوهات لاسلام بيطرح فيها بعض الافكار وكنت منتظر منك وممن يدعون انه لا يفهم شيء ان يردو على ما قال بالادلة العلمين لكن لا حياة لمن تنادي

لو عندك الجرأة امسك فيديو منهم وشركو ادامنا مش تشرك شخص اسلام

انت كل ما تتكلم عن اسلام بتتكلم عن شخصه ودي حاجة مش حلوة الصراحة ومش عايز اقولك دي تبقى ايه حفاظا على مشاعرك

اتفضل روح هناك ورد عليه

واي مداخلة هاتتكلم فيها عن شخص اسلام هاعتبرها كأنها مش موجودة وهاعرف انك محدود الامكانيات وان ده اخرك

رابط هذا التعليق

أستاذى الكريم إسلام...

انت ليه اسلوبك فيه عصبية كده؟ :)

أولا انت راجل كبير و عارف كويس ان كلام الآخرين لا يجب ان يؤثر فى الانسان الناضج... يعنى انت قول و اكتب كل اللى انت عايزه, مفيش حاجة بتأثر فيا و لا بتزعلنى... لان كلامك هو رأيك لكن يقف عند حدودك انت... يعنى لامؤاخذة مايفرقش معايا ولا بيأثر فيا بمليم احمر.. فأكيد انى لا بزعل ولا اى حاجة من اى كلام.. لانى بشوف نفسى احسن واحد فى الدنيا بعد رسول الله...

عايز يا عم حاجة تانية؟ :)

ثانيا هل انا بتكلم عن تصرفات اسلام البحيرى فى الشارع او فى بيته, و لا بتكلم عن تصرفاته اللى قدامنا عالشاشة؟

واحد طالع يصرخ على كل القنوات... هسمعه ازاى؟ هفهم منه ازاى؟

واحد اسلوبه الصراخ و الضجيج و الصوت العالى...

تفتكر ان سيدنا محمد - اللى هو احسن واحد تم إئتمانه على هذه الرسالة - كان بيزعق و يصرخ كده للكافرين؟

رغم انه كان بيقول لهم ان افعالكم دى كفر, و رغم انها كفر فعلا... لكن مكانش بيصرخ و يزعق كده... حاش لله بس لو كان عمل كده, كانوا قالوا عليه مجنون و لكانوا انصرفوا عنه تماما و اعتزلوه...

فهل اسلام البحيرى اكثر غيرة على دين الحق من رسول الله؟؟

فأنا هنا بتكلم عن تصرفات اسلام البحيرى اللى تخصنى... واحد بيصرخ و يزعق عالشاشة..

مش بتكلم عن تصرفات اسلام البحيرى الشخصية, و ان كان دى ليها مجال تانى للكلام عليها.

معلش انا متفهم ان اسلام البحيرى خذلك بتصرفاته امبارح... لكن مش قادر اتفهم الدفاع المستميت رغم تصرفاته الصبيانية الغير معقولة.

و مش قادر اشوف مبرر منطقى لعدم انتقاد تصرفاته... و كإنه صنم جديد... لكن لو هو صنم فالحمدلله ان الصنم كسر نفسه بنفسه امبارح

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عندك موضوع مفتوح لاسلام بحيري نشرت فيه فديوهات لاسلام بيطرح فيها بعض الافكار وكنت منتظر منك وممن يدعون انه لا يفهم شيء ان يردو على ما قال بالادلة العلمين لكن لا حياة لمن تنادي

لو عندك الجرأة امسك فيديو منهم وشركو ادامنا مش تشرك شخص اسلام

انت كل ما تتكلم عن اسلام بتتكلم عن شخصه ودي حاجة مش حلوة الصراحة ومش عايز اقولك دي تبقى ايه حفاظا على مشاعرك

اتفضل روح هناك ورد عليه

واي مداخلة هاتتكلم فيها عن شخص اسلام هاعتبرها كأنها مش موجودة وهاعرف انك محدود الامكانيات وان ده اخرك

مع مقارنة شيوخهم بإسلام بحيري
يتصورون أنه لابد وأن نكون مقدسين له كما يقدسون أشخاصهم ولا يفهمون أننا لا نقدس أحدا
فكل يؤخذ منه ويرد عليه
وليس لنا كتبا نقدسها إلا كتاب الله
وانا أول واحد تقريبا انتتقد إسلام لما تملكته العصبية مع إن المفروض إني التمس له العذر ...
فالحملة المسعورة كان عليه من جبهات كثيرة ...
هيئات جماعات مليشيات فضائيات تهديدات شتائم
رحم الله فرج فودة قال اليوم الذي لا يأتيني فيه تهديد أوشتائم كأني لم أعشه أو شيئا من ذلك
إسلام بحيري ينعق عليه كثيرون وهو فرد واحد
ألا تستحون ؟
انعدم الحياء لهذه الدرجة ؟
تخشون صوتا واحدا .... لفرد واحد
يالهزيمتكم وهشاشتكم وانحداركم وفضيحتكم وستهزمون
أنتم في النزع الأخير
وهذه الرقصة هي رقصة الطير المذبوح
كما أراها وأتيقنها
وسترون ما يسيئكم
تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

النهارده في صلاة الجمعه

مولانا الشيخ الخطيب

بيدعو علي الكفار بصاعقه حارقه ماحقه

جال في رأسي انه من الف واربعمائه وشويه سنه

بندعي عليهم ولا جرالهم اي حاجه !

وافتكرت مقوله لنابليون بونابرت

سأل أحد الجنود نابليون قبل اندلاع معركة"واترلو"

هل الله معنا نحن الكاثوليك،أم مع الانجليز البروتستانت؟!

فأجابه: الله مع أصحاب المدافع الأكبر ...

الغريب بقي

اننا بنستعمل كل اختراعتهم وصناعتهم وبناكل من زراعتهم

وبنتعالج من ادويتهم وبننتقل بسيارتهم وبنلبس من مغزولاتهم

ولو ان الله اهلكهم سوف نموت نحن بالتبعيه من الجوع ..

امه رأسها به عينين للرؤيا وانف للتنفس وفم للأكل واذن للسمع

اما العقل فمحشور في منطقة وسطي بين القبل والدبر كورم

سرطاني معدي وينتقل بالوراثه يدعي مجازا بالمؤخره ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

فعلا الضلالات العقلية تأثيرها وحش جدا :)

و كأن الناس كلها قد خرجت لتنصر اسلام بحيرى, و الازهر الارهابى هو اللى مانع.

الناس لا فارق معاها اسلام بحيرى ولا اللى بيقوله اسلام بحيرى.... و العبرة بالناس... يعنى العبرة بعدد المتبعين...

هل توقف المسلمون عن الدعاء على الكافرين رغم كل الاستهزاء بادعيتهم؟ هل توقف المسلمون عن تصديق احاديث رسول الله و اتباعها رغم المشككين؟ هل توقف المسلمون عن اداء الصلاة و الزكاة و الحجاب و الصيام و الحج رغم عدم ذكرهم بالتفصيل فى القرآن؟

فحتى و ان انحرف المسلمون قليلا عن المسار الذى توجب عليهم اتباعه, فسيظل الخير فيهم... و سيظل الخير فى أمة رسول الله و إن كره الحاقدون.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

النهارده في صلاة الجمعه

مولانا الشيخ الخطيب

الغريب بقي

بغض النظر عن مسألة صلاة الجمعة اللى انا مش بالعها دى...

لكن هل انت تبحث عن إجابة؟ ام انك تقول قناعاتك فى صورة اسئلة؟

فإن كنت تبحث عن اجابة, فدعنا نتناقش و نبحث ربما نصل اليها...

و أما عن إن كنت قد توصلت الى قناعات قررت انك لن تغيرها بعد اليوم, فليس لى من الامر شيئا

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وهيجي منين الخير

واينما حلوا عم الخراب

انظر حولك :dirol:

امه بتقتل مفكريها

وبلاش تحط راسك في التراب ...

تم تعديل بواسطة باهى الطائر الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

لكن هل انت تبحث عن إجابة؟ ام انك تقول قناعاتك فى صورة اسئلة؟

فإن كنت تبحث عن اجابة, فدعنا نتناقش و نبحث ربما نصل اليها...

و أما عن إن كنت قد توصلت الى قناعات قررت انك لن تغيرها بعد اليوم, فليس لى من الامر شيئا

شوف استاذ محاور

حضرتك كأخ اكبر لي

وانا كأخ اصغر لك

اعترفت انبارح بفرق السرعات بيننا

فإذا انت عندك ياللي تقنعني بيه

اتفضل وانا اوعدك اني اقراه ...

تمام

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

ليس هدفى ان اقنعك برأى معين, و لكن هدفى الرئيسى هو الوصول للحقيقة أيا ما كانت.

و بناءا عليه, فيجب ان يكون لدى كل منا الجرأة و القدرة على تبديل القناعات بسهولة و يسر, متى وجدنا ما يشبع عقولنا من حقائق.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ليس هدفى ان اقنعك برأى معين, و لكن هدفى الرئيسى هو الوصول للحقيقة أيا ما كانت.

و بناءا عليه, فيجب ان يكون لدى كل منا الجرأة و القدرة على تبديل القناعات بسهولة و يسر, متى وجدنا ما يشبع عقولنا من حقائق.

الحقيقه بنت الفكره

ومن اعتمد علي عقله ضل

صباحك زي الفل ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

طيب ايه رأيك انها اتذاعت في الإذاعه

والتزفليون وكل مصر سمعتها وقالت آمين

ثم سبت كل المداخله ومسكت في دي منين ؟!

اجيب لك شفشق ميه ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

النهارده في صلاة الجمعه

مولانا الشيخ الخطيب

الغريب بقي

سأرد على مداخلتك على سبيل التدافع بين الناس بعضهم البعض...

من رحمة الله بالبشر أن خلق الكون و أوضع معه سنن و قوانين تسرى عالكافر و المؤمن على حد السواء, لكى لا يدعى انسانا على ظهر البسيطة انه قد ظلم, او ان الله قد فرق بين عبيده, فمنح بعضهم معجزات دون غيرهم - و الاستثناء من هذا المقام هم الانبياء و الرسل, حيث دعمهم الله بالمعجزات ليثبتوا ان الامر من عند الله, و ليس بقول بشر.

إذن فالمؤمن و الكافر يخضعان لنفس السنن الكونية التى تفرض عليك ان تجتهد لكى تحصل على الرزق, مثلما قال لمريم ان تهز جزع النخلة... و هنا تأتى المفارقة.

فالمؤمن و الكافر رغم استوائهما فى مسألة الجهد و المجهود و ضرورة ان يتبعا السنن الكونية فى ذلك, إلا ان الله قد فضل المؤمنين على الكافرين ببركة فى الطرح و النتيجة, و اختصها بهم دون غيرهم.

فالله يبارك للمؤمنين فى نتائج اعمالهم, و تظهر هذه "البركة" فى ثقة المؤمنين بالله و ارتياحهم النفسى مما يؤدى الى نتائج أفضل بكل تأكيد.

و قد أثبتت التجارب و الكتب التى كتبها الكافرون انفسهم - مثل ديل كارنيجى و روندا بايرن صاحبة سلسلة كتب السر و السحر و القوة - ان الانسان يقوده اعتقاده فى بقية شئون حياته, فمتى اعتقد الانسان بشىء, ظهر نتاج هذا فى كل ما يجتذبه من امور حسنة - او سيئة - فى حياته, و ان الاعتقاد ينتج عنه قوة قد تكون إيجابية او سلبية, و تختلف مدى ابعاد هذه القوة تختلف حسب قوة الاعتقاد...

فالمؤمن بمجرد ثقته فى ان الله يدعمه, و بمجرد اتباعه للسنن الكونية التى يرتكز عليها هذا الكون, سيؤدى هذا الى نتائج أفضل و شعورا و ارتياحا نفسيا...

و لكن يظل على المؤمن - مثل الكافر - ان يجتهد و يبدأ فى التصرف و الفعل و ان يتبع السنن الكونية التى وضعها الله.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حيث دعمهم الله بالمعجزات ليثبتوا ان الامر من عند الله, و ليس بقول بشر.

إذن فالمؤمن و الكافر يخضعان لنفس السنن الكونية التى تفرض عليك ان تجتهد لكى تحصل على الرزق, مثلما قال لمريم ان تهز جزع النخلة... و هنا تأتى المفارقة.

فالمؤمن و الكافر رغم استوائهما فى مسألة الجهد و المجهود و ضرورة ان يتبعا السنن الكونية

و قد أثبتت التجارب و الكتب التى كتبها الكافرون انفسهم - مثل ديل كارنيجى و روندا بايرن صاحبة سلسلة كتب السر و السحر و القوة - ان الانسان يقوده اعتقاده فى بقية شئون حياته, فمتى اعتقد الانسان بشىء,

و لكن يظل على المؤمن - مثل الكافر - ان يجتهد و يبدأ فى التصرف و الفعل و ان يتبع السنن الكونية التى وضعها الله.

جميل جدا

المعجزه الملموسه هي صعود الكفرة الفجره

للقمر وقريبا الي المريخ عبر المكوك والصواريخ

وما عداها في مهب الريح

العمل

يتلخص في القيلوله والحيلوله والرجوله

انت فاهم بقي ..

والأجتهاد يعني ان تنفرق شيع ونقتل بعضنا بعضا

والسنن الكونيه ان تتخل المرحاض برجلك الشمين

وتتعوذ بلغة الضاد

والعقل ان تقدم عليه النقل

والإعتقاد في ان شرب بول البعير من المسكرات

التي تأخذ عليها حسنات ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

د خالد رفعت

هل المناظرات التليفزيونية ستساهم في تغيير طريقة التفكير العقلية المصرية؟ الاجابة لا .. أسلوب مناظراتنا للأسف لن يسهم في أى تغيير أو تقدم لأن المشاهد لن يستطيع بلورة أى فكرة أو وجهة نظر متكاملة بحيث تحدث تراكما ينتهى الى تغيير ..كل ما يحدث أثناء المناظرة هو قرار داخلى يتخذه المشاهد بحذف المعارض لفكره واقتناعه من علي الشاشة وكأنه أصيب بعمى نصفى مؤقت وكأن الشبكية عنده انفصل نصفها المواجه للمخالف ، وكأن نصف المخ لديه قد أصابه الشلل ، يخرج المتفرج على المناظرات عندنا دائما بالانطبعات الشكلية مثل الضيف ده زعق ..عيط ..ضربه بالكوباية ...شوف كان بيترعش ازاى ...الى آخر هذه التفاهات ... مناظراتنا دائما مصابة بانحياز المشاهد المسبق الذى لايريد لأحد هز استقراره واطمئنانه الموروث المزيف ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...