اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات مفصولة من موضوع "عن قرب .. فرج فودة"

eslam elmasre

Recommended Posts

بس انا بعد ما اتفرجت على فرج فودة, كلامه اقنعنى بجد...

فرج فودة بيتسائل: ازاى ربنا يكون خلق المرأة ثم يطلب منها ان تغطى شعرها؟ و فعلا ربنا بيطلب طلبات غريبة قوى و مش عارف ازاى طلب كده من زوجات الرسول؟ اكيد فرج فودة صح و ربنا غلط...

و بناءا عليه, و طالما ان ربنا خلقنا عريانين... يبقى ليه نتغطى؟ و ليه نلبس هدوم؟ عشان كده انا قررت من هنا و رايح انى امشى ملط فى الشارع :)

و بصراحة انا مش عارف ازاى فرج فودة كان لابس كل الهدوم دى؟ مع ان ربنا خلقه عريان, يبقى ليه يتغطى؟

اكيد فرج فودة بيناقض نفسه... فإذا كان بيطالب ان المرأة تمشى كما خلقها الله, فالاولى بالرجال ان يفعلوا ذلك!

ما نقلع ملط كلنا و نمشى فى الشارع من غير اى هدوم...

هدوم ايه يا راجل؟ بلا كلام فاضى...

انا بس اللى مزعلنى ان فرج فودة بيناقض نفسه... ازاى يستنكر ان المرأة ترتدى ملابس و لا تسير كما خلقها الله, ثم يرتدى كل تلك الملابس؟

انا اتخدعت فيك يا فرج... كنت فاكرك بتحترم كلمتك... و لكنك طلعت زى كل الشيوخ الاستك... بتقولوا كلام و مش بتقدروا تنفذوه...

حتى انت يا فرج طلعت كذاب و افاك و ضلالى و بتقول كلام غير اللى بتعمله... مجرد كذاب آخر زيك زى كل الكذابين...

اذهب يا فرج الى مزبلة التاريخ... و عموما انت بين ايدين ربنا يحكم فى امرك... لكن بالنسبة لكلامك ده و اللى هيفضل على طول عبرة انك مجرد كذاب ضلالى افاك و بتقول كلام فارغ... و كل اللى يصدقك يبقى اهبل زيك

كلكم بتستعبطوا و بتكدبوا و مفيش حد بيقول حاجة و يقدر ينفذها...

لم اكن اتخيل ان تنزلق محاورات المصريين الى هذا الدرك الاسفل من التنابذ والسباب

يعني لو كان واحد من بيننا يصدق ما قاله فرج فودة فيصبح ممن ينالون حظهم من السباب والشتائم ويكون وفق حكم الزميل اهبل

ايه الكلام ده

احنا ناس كبار ومايصحش يكون الحوار بهذه الدونية

هما المشرفين فين ولا المشرفين زهقو من المناهدة ومرارتهم اتفأعت

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا استاذ اسلام .. المشرفين بشر برضه .. يعني لما تلاقي 5 / 6 مداخلات ورا بعض كلها زي بعضها و كل واحدة منهم نص صفحة استعباط في استعباط .. فطبيعي بعد كذا مرة تلاقي نفسك لا شعوري بتعمل سكرولينج بالماوس علي طول علشان تخلص من الفقرات الإعلانية الغلسة الإجبارية دي و ترجع تتابع المفيد ...

يبقي لو فيه زميل تاني قعد يقراهم كلهم و لقي فيها حاجة غلط .. فكل اللي عليه يدوس علي زرار التقرير و يلفت انتباهنا ليها بدال ما نديها اهمية اكبر من مستواها الفعلي ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يعني لو كان واحد من بيننا يصدق ما قاله فرج فودة فيصبح ممن ينالون حظهم من السباب والشتائم ويكون وفق حكم الزميل اهبل

ايه الكلام ده

يا أستاذ إسلام إنت راجل كبير وعاقل

واحد بيكلم واحد ميت هو والشيوخ الأستك (بس ماعرفش يقصد الميتين أو الأحياء)

خليه فى مناجاته معهم

أما ألفاظ "الدهماء" من البهايم والبقر فكويس إنه بدأ يستخدمها بعدما كان يتأفف منها

:)

فيه تقدم .. أصبر انت بس شوية وكل شئ حيبان على أصله

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

ايه الكلام ده

اسلام باشا...

احب انا الشغل النضيف ده... :)

بس واضح انك معندكش رد, عشان كده بتحاول تدور على غلطة... عموما انا مسامحك فى انك توصف كلامى بالدونية, رغم ان كلامى ميفرقش عن كلامك عن خرابات العلم بتاعت البخارى... و جلسات الشذوذ الجنسى بتاعت يحيى بن اكثم...

يا راجل يا طيب هو فيه حاجة انت ماقلتهاش... ايــــــــه و ما حادث الافك ببعيد... و مسجد المنافقين الذى هدمه رسول الله... هممممممممممم

الفقرة اللى انت ظللتها, المقصود بها فرج فودة و الشيوخ الاستك اللى زيه... اصل انا لقيت فرج فودة ماسك سبحة فى ايده, فبناءا عليه اعتبرته شيخ هو كمان... و اهو كلهم شيوخ استك...

فكلامى اللى انت ظللته, المقصود به الشيخ فرج فودة و كل الشيوخ الاستك اللى زيه اللى بتقرفنا بكلام و مبيعملهوش...

و بعدين مش احسن ما اقول على قعدته انها خرابة مش جلسة علم...

يا راجل, كبر مخك. :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا محاور يا خويا بلاش ابني عشان ابني بتزعلك

لو ترجمت قطعة من الانجليزية للعربية اتحداك انك تنقل تعبيرات كاتب القطعة كما يراها هو والعكس صحيح لو ترجمت قطعة من العربية للانجليزية فلن تجدها بنفس دقة كاتبها الاصلي

اظن دي واضحة لطوب الارض

انا لا بتكلم عن تحريف ولا تزييف انا بتكلم عن سلامة الترجمة من لغة الى لغة اخرى وفي كثير من المواقف لا تعبر بدقة عن المعنى المقصود وهذا ما وقع فيه الشيخ ووقعنا معاه ولما كبرت وعقلت عرفت ان الشيخ كان غلطان في تفسيره الحرفي وتعبيراته الحرفية والتي لا تعبر عن صدق النص

هو فيه بني ادم يصارع ربنا وكمان يتغلب عليه لكنه شبه الترجي والتوسل الى الله وعدم قبوله بصراع بين الانسان وربة الى ان استجاب الله لدعاءه

فيه ايه الكلام ده وايه علاقته بالتحريف والنص الاصلي فين وانا عايز النص اللي باللغة الارامية

معلش انا مش فاهم حاجة...

يعنى هل الشيخ الغزالى كذب و قال كلام مش مكتوب فى الكتاب المقدس؟

ولا اللى كذب هو المترجم اللى كتب الكلام ده؟

يعنى فيه كلام فعلا موجود؟ ولا الشيخ الغزالى كان بيألف و يكدب؟

اما بالنسبة للترجمة... انا عايزك تقرأ القرآن باللغات الاخرى, خصوصا الانجليزية و الفرنسية - بحكم انى قرأته باللغتين و لدرايتى باللغتين - و شوف هل فيه فرق فى الكلام؟

صحيح ان فيه كلمات فى اللغة العربية ممكن تتفرد ل4 او 5 كلمات فى اللغة الانجليزية مثل كلمة "أنلزمكموها" التى يتم فكها فى 5 كلمات تقريبا فى الترجمة الانجليزية... و لكن هل الترجمة الانجليزية او الفرنسية للقرآن تختلف تماما فى التشبيه و التصوير؟ استحالة طبعا.. فلماذا حدث هذا مع كتابهم, و نفس غلطة الترجمة موجودة فى كل اللغات من كتابهم؟

انا فعلا مش قادر افهم انت بتدافع عن ايه... لأ و كمان بتلبس الغلط عالشيخ...

هسألك تانى عشان انا خلاص هيجى لى وسواس قهرى من كتر اعادة كلامى... :)

الشيخ الغزالى ألف الكلام ده من عنده؟ ولا الكلام مكتوب بالنص؟ يبقى العيب عالشيخ الغزالى ولا على النص؟

اسئلة واضحة اهى عشان متلفش و تدور احسن انا دماغى ساحت خلاص من اللف و الدوران...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا محاور يا خويا بلاش ابني عشان ابني بتزعلك

هى مش بتزعلنى, بس انا مش شايفها منطقية...

انت عندك كام سنة؟ ابويا الله يرحمه كان مواليد 1942... يعنى لو كان عايش دلوقتى, كان عمره هيكون 73 سنة...

انت عمرك 73 سنة؟

انا اصلا لا استبعد انك ربما تكون فى عمر اكبر اخوتى... يعنى انا كان عندى اخت لو كانت عايشة, كانت هيكون عندها 42 سنة تقريبا... فانت عمرك كام؟

يعنى انا ابويا يخلفك لامؤاخذة... و بناءا عليه مينفعش تقول لى يا ابنى... عرفت بقى؟ :)

ابويا الله يرحمه شاف الملك فاروق و سلم عليه أثناء ما كان ملك... انت شفت الملك فاروق؟ ابوك شافه او حضره أثناء ما كان ملك؟

ابويا الله يرحمه حارب فى اليمن سنة 62 و قعد هناك 24 شهر... انت حضرت حرب اليمن اصلا؟

ابويا حارب فى 67 و 73... انت كنت فين فى 5 يونيه 1967 و بتعمل ايه؟

يعنى مفيش حد هنا يعمل عليا كبير... لإنه مهما كان سنه, مش هيكون اكبر من سن أبويا الله يرحمه...

الكبير كبير نفسه.

الكلام ده يزعلك فى حاجة؟

اقول لك على حاجة اكبر؟ انا كنت متجوز واحدة مواليد سنة 1973... يعنى هى عمرها دلوقتى 42 سنة... انت عندك كام؟

يعنى انت ممكن تكون اصغر من واحدة انا كنت متجوزها اساسا... او تكون فى نفس عمرها... فالله يكرمك بلاش تعمل عليا كبير, عشان الدور ده مش لايق عليك...

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وقد لا يصدقنى البعض ((وكنت فى السادسه عشر من عمرى وقتها)) أننى توقعت أغتيال فرج فوده رحمة الله عليه بعد قراءتى لاخر مقاله

استاذى الكريم التونسى... معلش اسمح لى اعلق خارج الموضوع...

انت ما شاء الله سابق سنك بمراحل...

اسلوب كتابتك يوحى بأنك اكثر نضجا... كنت اعتقد حتى قرائة هذه السطور انك تجاوزت الخمسين لرجاحة عقلك و اسلوب كتاباتك و ردودك المتزنة دوما...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بمناسبة على عبد الرازق, يُقال ان الرجل قد تراجع و ندم عن كتابه فى أواخر حياته و الله اعلم...

بس متفق معاك يا أخى الكريم أبا عمر بأن كلام فرج فودة ليس كلاما جديدا او مستحدثا...

و ما حادث الافك ببعيد... و ما حادث مسجد المنافقين ببعيد ايضا... فكل هذه القضايا و التساؤلات و الهمز و اللمز كان مثارا حتى فى وقت رسول الله نفسه بالمناسبة. :)

لكن اللى مش متفق عليه هى مسألة قتله... اعتقد ان قتله كان خطأ كبير ما كان يجب ان يحدث أبدا.

فحتى الكافرين أنفسهم و وجودهم فى الحياة مهما وصلت بهم السفالة, لا يمكن أبدا ان يعيق الاسلام عن طريقه الذى رسمه الله له...

فسيبهم يفرحوا لهم اليومين بتوعهم. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هى مش بتزعلنى, بس انا مش شايفها منطقية...

انت عندك كام سنة؟ ابويا الله يرحمه كان مواليد 1942... يعنى لو كان عايش دلوقتى, كان عمره هيكون 73 سنة...

انت عمرك 73 سنة؟

انا اصلا لا استبعد انك ربما تكون فى عمر اكبر اخوتى... يعنى انا كان عندى اخت لو كانت عايشة, كانت هيكون عندها 42 سنة تقريبا... فانت عمرك كام؟

يعنى انا ابويا يخلفك لامؤاخذة... و بناءا عليه مينفعش تقول لى يا ابنى... عرفت بقى؟ :)

ابويا الله يرحمه شاف الملك فاروق و سلم عليه أثناء ما كان ملك... انت شفت الملك فاروق؟ ابوك شافه او حضره أثناء ما كان ملك؟

ابويا الله يرحمه حارب فى اليمن سنة 62 و قعد هناك 24 شهر... انت حضرت حرب اليمن اصلا؟

ابويا حارب فى 67 و 73... انت كنت فين فى 5 يونيه 1967 و بتعمل ايه؟

يعنى مفيش حد هنا يعمل عليا كبير... لإنه مهما كان سنه, مش هيكون اكبر من سن أبويا الله يرحمه...

الكبير كبير نفسه.

الكلام ده يزعلك فى حاجة؟

اقول لك على حاجة اكبر؟ انا كنت متجوز واحدة مواليد سنة 1973... يعنى هى عمرها دلوقتى 42 سنة... انت عندك كام؟

يعنى انت ممكن تكون اصغر من واحدة انا كنت متجوزها اساسا... او تكون فى نفس عمرها... فالله يكرمك بلاش تعمل عليا كبير, عشان الدور ده مش لايق عليك...

ههههههههههههههههههه

بردو مش هاقلك انا عندي كام سنة لكن ممكن تستنتج

وانت بردو في سن اولادي

بس فيه سؤال بجد اتمنى انك تجاوب عليه ولو رفضت مش هازعل وممكن تعتبر ده سؤال شخصي من حقك ترفض الرد عليه

انت في الحقيقة زي في الافتراضي بتتكلم كتير ولا انت بتفضي جرعة الكتمان فينا وبتعمل عملية توازن نفسي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههه

بردو مش هاقلك انا عندي كام سنة لكن ممكن تستنتج

وانت بردو في سن اولادي

بس فيه سؤال بجد اتمنى انك تجاوب عليه ولو رفضت مش هازعل وممكن تعتبر ده سؤال شخصي من حقك ترفض الرد عليه

انت في الحقيقة زي في الافتراضي بتتكلم كتير ولا انت بتفضي جرعة الكتمان فينا وبتعمل عملية توازن نفسي

بتكلم و بقول اكتر من اللى بقوله هنا بكتير...

و عايز اقول لك انى فى قلب مطار القاهرة من حوالى 6 سنين, اى قبل ثورة يناير بسنتين تقريبا, شتمت حسنى مبارك بعلو صوتى...

فما اقوله هنا, اقول اكثر منه فى الواقع, و كثيرا ما اواجه اتهامات بالالحاد و الكفر, و اواجه اتهامات ايضا بأنى اخوانى, و بصراحة لا اعرف منبعها او سببها...! :)

فطبيعة شخصيتى هى الجرأة و المواجهة... و بينى و بينك لما بتنرفز و أغضب ببقى وحش جدا و محدش بيقدر يوقفنى مهما كان درجته... :)

فأنا اتبع قول الله تعالى, فى لومه للمؤمنين بكيف يقولون ما لا يفعلون؟ كبر عند الله مقتا ان نقول ما لا نفعل!

و بناءا عليه, فاستحاله تلاقينى اقول حاجة مش بعملها... او اطالب بشىء لا اقوم به...

و الآية دى من اكتر الايات اللى خليتنى اؤمن بالاسلام... بأنه لا ازدواجية فى الاسلام... و انه دين واقعى بعيد عن المثالية و الشعارات الفارغة.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بتكلم و بقول اكتر من اللى بقوله هنا بكتير...

و عايز اقول لك انى فى قلب مطار القاهرة من حوالى 6 سنين, اى قبل ثورة يناير بسنتين تقريبا, شتمت حسنى مبارك بعلو صوتى...

فما اقوله هنا, اقول اكثر منه فى الواقع, و كثيرا ما اواجه اتهامات بالالحاد و الكفر, و اواجه اتهامات ايضا بأنى اخوانى, و بصراحة لا اعرف منبعها او سببها...! :)

فأنا اتبع قول الله تعالى, فى لومه للمؤمنين بكيف يقولون ما لا يفعلون؟ كبر عند الله مقتا ان نقول ما لا نفعل!

يعني انت في طبيعتك كثير الكلام زي طبيعتك في الافتراضي

طب الحمد لله ان هنا فيه نظام ومداخلات منظمة عشان نعرف نتكلم ونقول كلمتين جنب كلامك لحسن لو قابلتك مش هاعرف اتكلملي كلمتين على بعض

رابط هذا التعليق

يعني انت في طبيعتك كثير الكلام زي طبيعتك في الافتراضي

طب الحمد لله ان هنا فيه نظام ومداخلات منظمة عشان نعرف نتكلم ونقول كلمتين جنب كلامك لحسن لو قابلتك مش هاعرف اتكلملي كلمتين على بعض

بعد الفصل

ان لأبو باهي ان يفرد

الحصيره ويقعد لكم ...

هههه

ظني وكثيرا ما خاب

ان عمر الزميل محاور يدور حول العشرين

وهي سن تؤهله لسرعة المناوره وكثر الكلام

فرق سرعات تمام التمام

لازم نعترف يا استاذ اسلام ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

هو فيه مشاركة متعلقة بالموضوع, اتنقلت هنا بالغلط, بس براحتك يا كبير. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بعد الفصل

ان لأبو باهي ان يفرد

الحصيره ويقعد لكم ...

هههه

ظني وكثيرا ما خاب

فرق سرعات تمام التمام

29 بالتمام و الكمال. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

29 بالتمام و الكمال. :)

طيب عينك الشمال في عيني اليمين

هتلاقيهم يادوب زايدين تسع سنين

ههههه

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

بعد الفصل

ان لأبو باهي ان يفرد

الحصيره ويقعد لكم ...

هههه

ظني وكثيرا ما خاب

فرق سرعات تمام التمام

الحمد لله على نعمة السرعات

وغلاوتك دول ما يسلكوش معانا

الحمد لله اكتر واحد بشتغل في الشغل بتاعي والكل يشهد بده واجريهم ورايا واخليهم يجيبو بدال الدموع دم ويقولو ارحمنا احنا تعبنا

العملية مش بالسن زي ما محاور اللي زي ابني بيقول

سيبك انت

الشباب شباب القلب

الملعب مفتوح وفارس لفارس

رابط هذا التعليق

هو فيه مشاركة متعلقة بالموضوع, اتنقلت هنا بالغلط, بس براحتك يا كبير. :)

طيب اقترح

هذا إن جاز لي الإقتراح اصلا

ان نعين الأستاذ محاور مشرفا

خاص في قسم الشؤون الدينيه

هذا من باب دمج الشباب

في العمليه الرقابيه ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

طيب عينك الشمال في عيني اليمين

هتلاقيهم يادوب زايدين تسع سنين

ههههه

هو انا صحيح شكلى (مظهرى فى الواقع) مايديش 20 سنة...

بس مش مقتنع ان كلماتى فى الكتابة تبدو و كأنى فى سن العشرين...

انا بس مبحبش الbluffing فى اللعب عشان حرام... لكن لولا كده مكانش حد قدر يتوقع سنى. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طيب اقترح

هذا إن جاز لي الإقتراح اصلا

ان نعين الأستاذ محاور مشرفا

خاص في قسم الشؤون الدينيه

هذا من باب دمج الشباب

في العمليه الرقابيه ...

مسئولية كبيرة لا أطيقها... خصوصا ان فيه كلام كتير بيتكتب انا مش موافق عليه و أرى ان كتابته مسألة خطيرة, و بالتالى فأنا لا اصلح للعب هذا الدور. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الحمد لله على نعمة السرعات

وغلاوتك دول ما يسلكوش معانا

الحمد لله اكتر واحد بشتغل في الشغل بتاعي والكل يشهد بده واجريهم ورايا واخليهم يجيبو بدال الدموع دم ويقولو ارحمنا احنا تعبنا

العملية مش بالسن زي ما محاور اللي زي ابني بيقول

سيبك انت

الشباب شباب القلب

الملعب مفتوح وفارس لفارس

اكيد بأنه شعور جميل منك

ان تعتبره زي ابنك ..

واكيد ان المسئله مش بالسن

خاصه اذا كان مدرب مارثون

جن ... :scooter:

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق