اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن قرب ..... فرج فودة

tarek hassan

Recommended Posts

كل ما كنت أعرفه عن فرج فودة

هو أنني دخلت المسجد لسماع درس ديني للشيخ : صلاح أبو إسماعيل رحمه الله ....

والد حازم صلاح أبو إسماعيل وكنت تقريبا في المرحلة الثانوية في مدينة المنصورة

وفي بداية درسه قال على ما أتذكر

لقد ناظرت فرج فودة في مكان كذا في وقت كذا أيامها

وقد أخزاه الله

فامتلأ مسجد الجمعية الشرعية في المنصورة

بالتكبير

وتابع قائلا لقد قلت له :

إن كنت تريد لبنات الناس التعري دون بناتك فأنت خائن

وإن كنت تريد معهن لبناتك التعري فأنت ديوث

تكبير

كان انطباعي بعدها عن الرجل وحتى وقت قريب

إنه علماني ليبرالي ........... يعني النشيد المحفوظ

قلت أتعرف على فكر الراجل عن قرب لعلي أصحح فكرتي عنه والتي لازمتني عقودا

وبدأت بأول فيديو

https://www.youtube.com/watch?v=2kfPpZOv-tA

لقيت الكلام زي الفل ومفيش فيه أي حاجه تخالف الشريعة

بل على العكس هو دا اللي بيتقال الوقتي وكأنه سبق عصره فيه

مش عارف لسه هنبدأ

لكن عايز أعرف هل قتل الرجل بسبب اجتهاده وفكره ( اللي هنتعرف عليه ) ؟

هذا بعد تكفيره بالتأكيد ...

هنشوف مناظرات وكتابات

وعلى مهلنا هنقرأ ونتحاور

إذا قدر الله وشاء وأذن

الله يرحمه

وبالتأكيد هو مات مظلوم

سواء كان اجتهاده كان صح أو غلط

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أخى الكريم طارق... اعذرنى لإنى مش فاضى اتفرج عالفيديو...

بس هل فرج فودة يقول فى الفيديو ان مفيش حجاب فى القرآن؟ و انت موافق؟

اما بالنسبة لإن فرج فودة سابق عصره, فده بالنسبة للى عايشين فى العصر الحجرى... :)

الكلام اللى بيقوله فرج فودة ربما كان غريب عالمصريين فى هذا الوقت, و لكن اى حد كان بيسافر برة فى الوقت ده و قبل الوقت ده بقرنين من الزمان, كان بتحصل له حالة اللغبطة دى اللى حصلت لفرج فودة و غيره و أدت للعلمانية...

يعنى العلمانية موجودة بقالها كام قرن.... فرج فودة مجاش اخترعها ولا سبق عصره فى حاجة...

و اما الكلام عن ان الحجاب مش فى القرآن, و كلام كتير مشابه, فالكلام ده كان بيتقال فى وقت سيدنا محمد نفسه... و ابشع منه بمراحل كمان...

اه بجد زى ما بقول لك كده... و ما حادث جامع المنافقين و هدمه بغريب... و لمسجد اسس على التقوى من اول يوم...

ولا انت فاكر ان المنافقين كانوا بيلعبوا فى المدينة؟ و ان الكافرين كانوا سايبين النبى فى حاله؟

كل الكلام اللى بيثار الان... هو نفس الكلام اللى كان بيتقال من اكتر من 1400 سنة وقت سيدنا محمد نفسه...

و ارجع للقرآن و شوف المنافقين و الاعراب و البلاوى و السفالة اللى كانوا بيعملوها مع النبى... ده غير الكفار بقى ماقلكش. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

16265_209990362479422_1176949769_n.jpg?o

كلام طيب

إيه الحكاية إيه اللي يزعل بتجرد وعدم الحكم بالسماع

وأنا مشفتش بس هما اللي قالولي

ودا حصل معايا

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

16265_209990362479422_1176949769_n.jpg?o

كلام طيب

إيه الحكاية إيه اللي يزعل بتجرد وعدم الحكم بالسماع

وأنا مشفتش بس هما اللي قالولي

ودا حصل معايا

طيب ايه رأيك تتفرج على نيتانياهو ولا شيمون بيريز و تسمع كلامهم كده بيقولوا ايه؟

انت فاكر مثلا ان مجرم زى نيتانياهو لما بيكلم العالم بيقول انا مجرم و سيكوباتى و قاتل؟ ولا بيقول انه بيحمى بلده و شعبه و اهله و انه عايز السلام؟

عايزك تتفرج على نيتانياهو... و شوف بيتكلم ازاى... بيتكلم بطريقة تخليك تقتنع فعلا بوجهة نظره و انه انسان محترم...

بس معنى كده ان محترم؟ او انه مش مجرم و قاتل و سيكوباتى؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أخى الكريم طارق... اعذرنى لإنى مش فاضى اتفرج عالفيديو... :)

اتفرج ومنك له ............وليس لي ............ قول رأيك في كلامه......... ومالكش دعوة بيه

أنا لسه بتعرف زيك

ولو عارف حاجه عنه قولها

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

هناك

حجاب

نقاب

برقع

خمار

جلباب

أتي الحجاب ( يغطي الوجه ) مع أزواج الرسول صلى الله عليه وسلم

ومع أزواج النبي وبناته ونساء المؤمنين أتي الخمار والجلباب ( يغطي الرأس دون الوجه )

الرجل استشهد بحديث : ( يَا أَسْمَاءُ إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتْ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلا هَذَا وَهَذَا ) أي الوجه والكفين

لحد الوقتي .... براءة

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الموضوع دسم و يستحق جهدا موضوعيا من الجميع

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

ليتك يا سيدي لا تستدرج لمناقشات جانبية خارج الموضوع ليتك تتجاهل التعليقات التي تهدف إلى ال "الشوشرة"

متابع و كلي إنتباه

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

فرج فودة عليه رحمة الله هو اول من اعطاني صدمة التغيير بعد ان انتبهت لما يقول من صدمات الصدمة تلوو الاخرى

بدأت استمع اليه وانا متحيز ضده وكل مرة افكر في كلامه وابحث عن معارضته فاجدني عاجز عن رده وكنت ابحث عن المتصدين له واحاول ان اغالط نفسي واقتنع بما يقولونه لكنها لا تمر على عقلي الى ان بدأت اقرأ له بحيادية فبدأت بعدها رحلة التغيير

استمر يا استاذ طارق حتى يعرف الشباب من هو فرج فودة ضحية الجهل والتعصب

منذ ايام شاهدت حلقة لطوني خليفة وهو يحاور احد قتلة فرج فودة اللذي لم يشعر بلحظة ندم على فعلته وذلك بعد 25 سنة من جريمته

لكن الله معوض ومخلف وهذه الامة حتى لو قتلو كل مجدديها فلن ينضبو وسيزداد عددهم وسيزداد مؤيدوهم لان معهم الحق وهدفهم سامي وعظيم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

فرج فودة عليه رحمة الله هو اول من اعطاني صدمة التغيير بعد ان انتبهت لما يقول من صدمات الصدمة تلوو الاخرى

بدأت استمع اليه وانا متحيز ضده وكل مرة افكر في كلامه وابحث عن معارضته فاجدني عاجز عن رده وكنت ابحث عن المتصدين له واحاول ان اغالط نفسي واقتنع بما يقولونه لكنها لا تمر على عقلي الى ان بدأت اقرأ له بحيادية فبدأت بعدها رحلة التغيير

استمر يا استاذ طارق حتى يعرف الشباب من هو فرج فودة ضحية الجهل والتعصب

منذ ايام شاهدت حلقة لطوني خليفة وهو يحاور احد قتلة فرج فودة اللذي لم يشعر بلحظة ندم على فعلته وذلك بعد 25 سنة من جريمته

لكن الله معوض ومخلف وهذه الامة حتى لو قتلو كل مجدديها فلن ينضبو وسيزداد عددهم وسيزداد مؤيدوهم لان معهم الحق وهدفهم سامي وعظيم

طبعا هناك أسباب دفعتني لمحاولة إنصاف الرجل في نفسي أولا منها :

حديث أخي الحبيب : إسلام المصري أكثر من مرة عن ذلك السماك الذي قتل المفكر فرج فودة وكان لا حظ له من علم ولا ثقافة غير أنه قيل له

والحكاية اللي ماشية اليومين دول أنا ما قرأتش ماشفتش ومسمعتش بس ممكن أقول رأيي برضه واحكم كمان وأنفذ الحكم

وشيء آخر ذكره الأستاذ : إسلام لي من قبل

إن فرج فودة كانت له الغلبة على مناظريه في الفكر

وشوقني كثيرا لسماع تلك المناظرة

وما إن بدأت في السماع لمناظرته مع الشيخ الغزالي رحمه الله في البداية فقط

وجدت الهتاف والتحميد في وجه الرجل وكأن القوم في حالة إيمانية في مواجهة حالة كفرية

وجدت نفس الحالة التي نحن عليها الآن

فريق المؤمنين يكبر ويحمد وكأنه على يقين بأنه فريق المؤمنين في مواجهة فريق الكفار المشركين

قبل المناظرة انتصروا على الكافر العلماني الفاجر الفاسق ......

لم يمهاني النت حتى أواصل

ولكني تعجبت لثبات الرجل

وقلت في نفسي لو لم يكن يقف على أرض صلبة لما ناظر ولما ثبت ولما واصل

إنه يناظر من ..... الشيخ : محمد الغزالي

ومن هو الشيخ محمد الغزالي

لقد رأيته مرة واحدة

وكأني أرى القمر ليلة البدر وأعجبني هدوءه وعلمه وعقله

نعم ...

.أوقن أنني في بداية الطريق لحضور سجال فكري وليس مواجهة بين الإيمان والكفر كما انخدع بهذا الجهال والسوقية

https://www.youtube.com/watch?v=ZjLXmDMMl-c

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

تذكرت شيئا مهما وأنا أنظر إلى المتناظرين الأساسيين

الدكتور : فرج فودة

والشيخ : محمد الغزالي

لنترك الأول

أما الثاني الشيخ محمد الغزالي هل فعلا كان ممثلا لهذا التيار الإسلامي ؟

نعم ............ لا

إنه لم ينج أيضا من التكفير ؟

أخذ دورة ... فليس لهم عزيز

والله كنت أبحث عن كتبه في مكتبات كثيرة فلا أجدها

لسبب بسيط وضحوه لي

إننا ممتنعون عن بيع كتبه لأن له بعض الشطحات على حد زعمهم

وعلى حد قول آخرون إنه كافر ضال فكيف نبيع ضلالاته
فإن كان الشيخ محمد الغزالي قد أفتى

بجواز "أن يقوم أفراد الأمة بإقامة الحدود عند تعطيلها..

وإن كان هذا افتياتا على حق السلطة،..

ولكن ليس عليه عقوبة،

وهذا يعني أنه لا يجوز قتل من قتل فرج فودة" حسب تعبيره

وشهد بذلك أثناء محاكمة قاتل فرج فودة وحكم علي فرج فودة بأنه كافر مرتد .

المرة الوحيدة التي رأيت فيها الشيخ : محمد الغزالي وكان ذلك في درس ديني

كنت أخشى أن يقتله المتعصبون والمتحفزون له في المسجد

ولم لا

إنها ثقافة إقامة الحد من قبل الأفراد عند تعطيل الحدود

وقد رأيتهم بعيني رأسي يصفعون خطيبهم أمام المصلين بعد صلاة الجمعة

لما قال : لا يجوز الخروج على الحاكم وكان أستاذا في جامعة الأزهر

وبما أني كنت قريبا من هذه التيارات زمنا طويلا

أقول أيضا

إنهم كفروا سيد قطب نفسه

يا إخوانا إحنا في دوامة تكفير

ظلمات بعضها فوق بعض

وإفناء باسم الدين لا ينتهي ولن تنتهي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

وبمناسبة الشيخ الغزالي غفر الله له ولنا كنت في طليعة الشباب عندما دس لي صديق كتاب معلقا انه كتاب ممنوع والانسان منا شغوف بالممنوع واخذت الكتاب الى البيت وكشفت عنه فاذا به كتاب عنوانه قذائف الحق للشيخ محمد الغزالي وقد بهرت بما فيه و ما يحتويه من معلومات كانت صادمة جدا لي

اذكر ان به فصلا يوضح من خلاله تحريفات الكتاب المقدس وكان شرحه بمثابة الفضيحة لهذا الكتاب وذكر منها مثلا ان يعقوب صارع الله طوال الليل حتى تعب الله وتغلب عليه لكي يعطيه لقب اسرائيل وكنت اتعجب كيف يصارع عبدا ربه وكمان يتغلب عليه هذا والله قمة الاستهزاء بالمولى عز وجل

وذكر ايضا نشيد الانشاد وكمية التغزل والكلمات الخارجة في هذا النشيد وذكر ايضا حالات اخرى على نفس الوزن

المهم عشان ماطولش عليكم انا وصلت لقناعة لو كان ما ذكره الشيخ بهذه الكيفية فانا لا اشك في التحريف

ثم تمر الايام والسنين وكان لي صديق مسيحي متدين واخلاقه عالية جدا بما تسمح لي ان اسأله عن ما يدور في صدري

ثم كان رده ان الكتاب المقدس المكتوب باللغة العربية في نهاية المطاف مترجم عن لغته الاصلية اعتقد اللغة الارامية والترجمة لا تعطي المعنى المقصود فلا يمكن ان يقتنع انسان بان انسان صارع الله وتغلب عليه لكنه من الممكن ان يكون هذا الصراع مثل الترجي او التذلل في الدعاء والله لا يستجيب ثم في نهاية المطاف يستجيب الله لدعاء عبده فقام المترجم بتشبيهها تشبيها ماديا اظهر من خلاله صورة مادية غير حقيقية

اما عن نشيد الانشاد فقد صوره في اطاره المادي والذي يوحي من اول وهلة ايحاءات مادية قميئة لكن الحقيقة هي تضرع معنوي الى الله اهال عليها المترجم التراب وحولها لشيء منافي لحقيقتها وقد اتضح لي ذلك عندما قرأت كتاب نشيد الانشاد لتوفيق الحكيم انه ليس كما صوره لنا الشيخ

رحم الله الشيخ

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

http://youtu.be/0oK2In9bzEo

على عهدة الالباني

الشعراوي منحرف العقيدة

دول لو طالو يكفرو نفسهم كانو عملوها

رابط هذا التعليق

رحم الله الشيخ الغزالى وغفر له

كتاباته بعد هذه المناظرة تختلف كثيرا

فنراه محاربا للتكفيريين المتنطعين

ونراهم يتهمونه بمعاداة السنة النبوية الشريفة

غفر الله لنا وله .. وجعلنا من خير الخطائين

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

وبمناسبة الشيخ الغزالي غفر الله له ولنا كنت في طليعة الشباب عندما دس لي صديق كتاب معلقا انه كتاب ممنوع والانسان منا شغوف بالممنوع واخذت الكتاب الى البيت وكشفت عنه فاذا به كتاب عنوانه قذائف الحق للشيخ محمد الغزالي وقد بهرت بما فيه و ما يحتويه من معلومات كانت صادمة جدا لي

اذكر ان به فصلا يوضح من خلاله تحريفات الكتاب المقدس وكان شرحه بمثابة الفضيحة لهذا الكتاب وذكر منها مثلا ان يعقوب صارع الله طوال الليل حتى تعب الله وتغلب عليه لكي يعطيه لقب اسرائيل وكنت اتعجب كيف يصارع عبدا ربه وكمان يتغلب عليه هذا والله قمة الاستهزاء بالمولى عز وجل

وذكر ايضا نشيد الانشاد وكمية التغزل والكلمات الخارجة في هذا النشيد وذكر ايضا حالات اخرى على نفس الوزن

المهم عشان ماطولش عليكم انا وصلت لقناعة لو كان ما ذكره الشيخ بهذه الكيفية فانا لا اشك في التحريف

ثم تمر الايام والسنين وكان لي صديق مسيحي متدين واخلاقه عالية جدا بما تسمح لي ان اسأله عن ما يدور في صدري

ثم كان رده ان الكتاب المقدس المكتوب باللغة العربية في نهاية المطاف مترجم عن لغته الاصلية اعتقد اللغة الارامية والترجمة لا تعطي المعنى المقصود فلا يمكن ان يقتنع انسان بان انسان صارع الله وتغلب عليه لكنه من الممكن ان يكون هذا الصراع مثل الترجي او التذلل في الدعاء والله لا يستجيب ثم في نهاية المطاف يستجيب الله لدعاء عبده فقام المترجم بتشبيهها تشبيها ماديا اظهر من خلاله صورة مادية غير حقيقية

اما عن نشيد الانشاد فقد صوره في اطاره المادي والذي يوحي من اول وهلة ايحاءات مادية قميئة لكن الحقيقة هي تضرع معنوي الى الله اهال عليها المترجم التراب وحولها لشيء منافي لحقيقتها وقد اتضح لي ذلك عندما قرأت كتاب نشيد الانشاد لتوفيق الحكيم انه ليس كما صوره لنا الشيخ

رحم الله الشيخ

هى النسخة اللى باللغة الارامية لسه موجودة؟

عشان لو لسه موجودة ممكن تتصلح...

انا مبحبش اتكلم فى عقائد الغير, بس ظريف ان المترجم يغلط فى نفس اللغات و بنفس الطريقة.... و بعدين ما هو لو المترجم غلط, يبقى حرف... :)

يا راجل يا طيب ده انت كنت متحمس جدا ان هناك من يحرفون كلام الله - اللى هو القرآن... لمجرد فقط سوء فهم او اختلاف فى الفهم...

لكن اللى انت كاتبه ده مش سوء فهم ولا سوء ترجمة... ده تحريف نظمى رسمى...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

رحم الله الشيخ الغزالى وغفر له

كتاباته بعد هذه المناظرة تختلف كثيرا

فنراه محاربا للتكفيريين المتنطعين

ونراهم يتهمونه بمعاداة السنة النبوية الشريفة

غفر الله لنا وله .. وجعلنا من خير الخطائين

طيب معلش عشان انا عندى كل كتب الشيخ الغزالى الله يرحمه... و قرأتها جميعا بلا استثناء...

ممكن بس تقول لى انهى كتاب كده و تشاور لى عليه؟

و يا ريت ميكونش كلام عام فى المطلق... يعنى انا عايز معلومة واضحة...

الكلام ده مثلا فى كتاب الاسلام و العلمانية وجها لوجه؟

ولا يكونش قصدك شهادته فى المحكمة؟

معلش انا بحب اتعلم يمكن تكون قرأت كتابا لم اقرأه للشيخ الغزالى... او يمكن تكون بتتكلم عن حاجة انا مش واخد بالى منها, فمزيد من التفاصيل ستفيد...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

تذكرت شيئا مهما وأنا أنظر إلى المتناظرين الأساسيين

الدكتور : فرج فودة

والشيخ : محمد الغزالي

لنترك الأول

أما الثاني الشيخ محمد الغزالي هل فعلا كان ممثلا لهذا التيار الإسلامي ؟

نعم ............ لا

إنه لم ينج أيضا من التكفير ؟

أخذ دورة ... فليس لهم عزيز

والله كنت أبحث عن كتبه في مكتبات كثيرة فلا أجدها

لسبب بسيط وضحوه لي

إننا ممتنعون عن بيع كتبه لأن له بعض الشطحات على حد زعمهم

وعلى حد قول آخرون إنه كافر ضال فكيف نبيع ضلالاته

فإن كان الشيخ محمد الغزالي قد أفتى

بجواز "أن يقوم أفراد الأمة بإقامة الحدود عند تعطيلها..

وإن كان هذا افتياتا على حق السلطة،..

ولكن ليس عليه عقوبة،

وهذا يعني أنه لا يجوز قتل من قتل فرج فودة" حسب تعبيره

وشهد بذلك أثناء محاكمة قاتل فرج فودة وحكم علي فرج فودة بأنه كافر مرتد .

المرة الوحيدة التي رأيت فيها الشيخ : محمد الغزالي وكان ذلك في درس ديني

كنت أخشى أن يقتله المتعصبون والمتحفزون له في المسجد

ولم لا

إنها ثقافة إقامة الحد من قبل الأفراد عند تعطيل الحدود

وقد رأيتهم بعيني رأسي يصفعون خطيبهم أمام المصلين بعد صلاة الجمعة

لما قال : لا يجوز الخروج على الحاكم وكان أستاذا في جامعة الأزهر

وبما أني كنت قريبا من هذه التيارات زمنا طويلا

أقول أيضا

إنهم كفروا سيد قطب نفسه

يا إخوانا إحنا في دوامة تكفير

ظلمات بعضها فوق بعض

وإفناء باسم الدين لا ينتهي ولن تنتهي

غريبة... مع انك فاتح موضوع طويل عريض بتطالب فيه بضرب بيوت الاخوان بالطيارات المقاتلة...

شوف بقى مين كمان ينطبق عليه انه ارهابى متعصب متخلف...

و انه جاهل و عايز يجور على حق السلطة فى القيام بدورها... اكيد اللى يعمل كده يبقى ارهابى جاهل متعصب تكفيرى لازم نولع فيه.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

رحم الله الشيخ

حاج اسلام... بتوحشنى المناقشات معاك... و فعلا عايز اقول لك ان المناقشة معاك بتفتح لى سكك جديدة فى التفكير و بتخلينى اشوف حاجات انا مش شايفها... حتى لو انت بتعمل ده من غير قصد...

بس انا فعلا عايز اسألك سؤالن خبيثن...

هل انت مقتنع برد صديقك ده؟ طيب لو انت مقتنع, ليه زعلان من المسلمين اللى بيفهموا كلام الله بصورة مخالفة لما فهمتها انت؟

يعنى إذا كنت انت تلتمس العذر للمترجم اللى عمال يترجم و يدش فى كلام ما انزل الله من سلطان...

و احنا الحمدلله عندنا كلام الله القرآن الكريم كما هو بلا تحريف...

زعلان ليه من اللى بيفهم القرآن بصورة مغايرة لفهمك؟ ما هو الضرر؟ اصل اكيد الضرر مش هيكون بفجاعة الضرر اللى سببه المترجم ابن اللذينا ده و اللى بهدل الدنيا كده فى كل النسخ المترجمة و فى كل اللغات... ده كان مترجم ما شاء الله عليه يعنى...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حاج اسلام... بتوحشنى المناقشات معاك... و فعلا عايز اقول لك ان المناقشة معاك بتفتح لى سكك جديدة فى التفكير و بتخلينى اشوف حاجات انا مش شايفها... حتى لو انت بتعمل ده من غير قصد...

بس انا فعلا عايز اسألك سؤالن خبيثن...

هل انت مقتنع برد صديقك ده؟ طيب لو انت مقتنع, ليه زعلان من المسلمين اللى بيفهموا كلام الله بصورة مخالفة لما فهمتها انت؟

يعنى إذا كنت انت تلتمس العذر للمترجم اللى عمال يترجم و يدش فى كلام ما انزل الله من سلطان...

و احنا الحمدلله عندنا كلام الله القرآن الكريم كما هو بلا تحريف...

زعلان ليه من اللى بيفهم القرآن بصورة مغايرة لفهمك؟ ما هو الضرر؟ اصل اكيد الضرر مش هيكون بفجاعة الضرر اللى سببه المترجم ابن اللذينا ده و اللى بهدل الدنيا كده فى كل النسخ المترجمة و فى كل اللغات... ده كان مترجم ما شاء الله عليه يعنى...

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

استاذى الكريم محمد...

ممكن اعرف ايه وجه الاعتراض بالظبط؟

عموما الجملة فيها خطأ لغوى نظرا لسرعة الكتابة... و المفروض انى كنت اكتب "ما انزل الله بها من سلطان"...

فهل ده سبب اعتراضك؟ و لا عندك اعتراض تانى؟

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اتفرج ومنك له ............وليس لي ............ قول رأيك في كلامه......... ومالكش دعوة بيه

أنا لسه بتعرف زيك

ولو عارف حاجه عنه قولها

انا عايز رأيك انت بما انك متبنى كلامه...

يعنى هو خلاص مات و بين رحمة ربنا دلوقتى و بين يديه... ربنا هو اللى يحكم فى امره... لإنه خلاص مش عايش عشان يرد علينا و على كلامنا...

لكن اللى يتبنى كلامه هو اللى انا ارد عليه...

فلو انت متبنى الكلام ده, فاسمح لى اقول لك ان الكلام اللى بيقوله فى الفيديو ده هو عين الاستعباط بذات نفسه...

أولا هو بيقول ان احنا مانقدرش نوصل لأحاديث رسول الله... يعنى من الاخر بيقول ان السنة ماتت, لإن ايه فايدة انى اقول انى مش بطعن فى السنة, و لكن الف و ادور و استعبط و اسأل هى فين السنة دى؟ يعنى من الاخر هو بيطعن فى السنة النبوية الشريفة, بحجة اننا مش عارفين هى فين السنة...

ثانيا هو بيقول الكلام و عكسه... فمرة ياخد بالكلام الموجود فى الصحيحين, و مرة تانية يرفضه... على اساس نقى و اختار يا عبد الستار... و فقط لإثبات وجهة نظره البالية.... يعنى ممكن ياخد الكلام كحجة فقط لإثبات وجهة نظره... و هو ده الاستعباط... انك تقول كلام متضارب فقط لإثبات وجهة نظرك البالية...

و بصراحة انا مش عارف هو موقفه ايه من الصحيحين؟ يعنى لو انت شاكك فى نسب كل الاحاديث لرسول الله من حيث المبدأ, يبقى انت بتشك فى الصحيحين, و بناءا عليه... الصحيحين ميدخلوش ذمتك بتلاتة تعريفة.... يبقى على اساس ايه بتحتكم ليهم إذا كان الحديث ينتمى لهم ام لا؟

ثالثا بالنسبة لمسألة ان الحجاب هى قضية شخصية... مش قادر افهم بالظبط هو يقصد ايه... لكن لو المقصد ان الحجاب مثل الصلاة و الصوم فى إنك ماتقدرش تفرضه على النساء, فده صحيح طبعا...

يعنى زى ما انت ماتقدرش تفرض على مسلم انه يصلى, فانت كمان ماتقدرش تفرض على مسلمة ان ترتدى الحجاب...

لإن اللى بيفرض هو ربنا سبحانه و تعالى... و اللى بينفذ هو الانسان...

و فيه فرق كبير بين ان المسلم يبقى معترف بالفرض بس مبيعملهوش, و بين انه يكون مبيعملش الفرض فقط لإنه ينكره...

اما مسألة ان الحشمة و الحجاب تكون على طريقتنا وفقا لعصرنا فده بقى قمة الاستهبال و الاستعباط...

احنا لو مشينا عالمبدأ ده, يبقى كمان الصلاة تكون على طريقتنا وفقا لعصرنا, و الزكاة تكون على طريقتنا وفقا لعصرنا, و الصوم يبقى على طريقتنا وفقا لعصرنا...

فمثلا احنا عصرنا دلوقتى ان الواحد يشرب سيجارة و شيشة عادى و هو صايم... او لامؤاخذة ينام مع مراته و هو صايم... و نقول اصل دى طريقة عصرنا فى الصيام...

كلام استهبال و استعباط و سفالة و قلة ادب و حتى مش مبنى على منطق او منهج واضح, و لكن على كلام متضارب فقط بهدف اثبات وجهة نظر بالية متخلفة لا قيمة لها...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...