اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا مصر دولة متخلفة؟

محاور

Recommended Posts

انت مش واخد بالك من حاجة يا استاذ محاور ... من ساعة ما حضرتك اشتركت في المحاورات و مافيش موضوع حضرتك اشتركت فيه او فتحته الا و قلت فيه ان الناس ما فهمتوش صح و انك قصدك حاجة مختلفة .. و حتي بعد ما بتشرح الحاجة المختلفة دي برضه يطلع ان الزملاء مش فاهمينها صح ... اكيد العيب مش في حضرتك .. بس فيه حاجة غلط .. تفتكر ايه علشان نفهمك أحسن ؟

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

• الردود 115
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هههههههههههه

بجد ضحكتني من قلبي

كمان بتشكك في وطنيتي و انتمائي

اوكي يا فندم

هو دايما سهل

نلوم

ننتقد

نقارن

دايما هدفنا تغيير الغير عشان يتوافقوا معانا :)

لأن تغيير النفس صعب و محتاج إرادة قوية

عموما لا أحمل عليك

ربنا يبصرنا بالحق آمين

انا مبسوط انى ضحكتك يا سيدتى الكريمة... اهو عالاقل الواحد عمل حاجة مفيدة النهاردة... و اتمنى ان تكون مشاركاتى سببا دائما لسعادتك و ضحكتك...

فيه مدرسة من مدارس الاعلام, بتتكلم عن ان السخرية و الطرح الساخر يجذب الانتباه اكثر بكثير من الطرح الجاد... زى باسم يوسف كده, و بيقولوا ان هتلر وقع عن طريق حاجة زى كده.

بالنسبة للإنتماء... يعنى انتى زعلانة عشان بقول لك انك لازم تراجعى مفهوم الوطنية و الانتماء عندك, و ماكنتيش زعلانة لما طعنتى فى جنسيتى المصرية؟ شفتى بقى ان الطعن فى الجنسية - مش الانتماء كمان - بيكون حاجة صعبة عالواحد ازاى؟

احنا لازم نعيد تعريف مفهوم الوطنية و الانتماء... لو عايزين نتحرك بجد.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنت يأستاذ : سكربيون

مش واخد بالك ... هو عايز كده

إنها يا أخي شهوة فتح الموضوعات والجلوس فيها واستفزاز الناس فيها والتطويل والتمطيط والتنطيط

أنا بقى من خلال التجربة نجحت معاه في موضوع الوحي

بعد ما طلع روحنا في الردود وقلت كل حاجه مرات ومرات .... برضه مش عاجبه ومش

عايز يقفل وفضل يعيد ويزيد

قلت له هفتح أنا موضوع أنا أرد عليه فيه

وسيبت موضوعه وفتحت موضوع جديد للرد عليه سكت ومشاركش فيه

ولم تعد له أسئلة ولا جدال

يا أخي طول ما أنت بترد عليه هنا هو مبسوط والموضوع مفتوح

الغاية إن الموضوع بفضل شغااال ولو من غير فائدة غير حرق الدم

فأفضل شيء تسيبه في موضوعاته اللي بالشكل ده

طالما إنكم اعتبرتم إن شتم مصر موضوع ثقافي يستحق أن يترك بدون غلق

ملعون من يشتمك يا بلدي يا حبيبتي يا مصر

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انت مش واخد بالك من حاجة يا استاذ محاور ... من ساعة ما حضرتك اشتركت في المحاورات و مافيش موضوع حضرتك اشتركت فيه او فتحته الا و قلت فيه ان الناس ما فهمتوش صح و انك قصدك حاجة مختلفة .. و حتي بعد ما بتشرح الحاجة المختلفة دي برضه يطلع ان الزملاء مش فاهمينها صح ... اكيد العيب مش في حضرتك .. بس فيه حاجة غلط .. تفتكر ايه علشان نفهمك أحسن ؟

العيب هو الاقتطاع من السياق و الهدف المقصود... و انك تمسك فى كلمة فى النص... و العيب فى طريقة التفكير... طريقة التفكير الغلط و القولبة.

يعنى مثلا انا لم اتكلم عن الاخوان ولا ليا علاقة بيهم من قريب او بعيد, و هدفى من الموضوع هو ان نطرح افكار خارج الصندوق للعبور بمصر و الخروج من كبوتها...

يقوم الاستاذ الكريم محمد يقول لى انى بدل ما اعيب على مصر, انى اروح اعمل حاجة مفيدة...

اقوم انا ارد عليه و اقول له: يا عم الحاج انت بتفكرنى بجحا و الحمار, و ضربت له الاخوان كمثل, انهم لما قاموا بدور ايجابى, تم اتهامهم بانهم بيقوموا بدور ايجابى للترويج لافكار معينة... و انى لما انا لم اقم بأى دور, يتم اتهامى بإنى مش وطنى...

يعنى سواء انك تعمل او ماتعملش هتتشتم

تقوم تيجي حضرتك و تمسك في المثال اللي انا ضربته و تدعي اني بدافع عن الاخوان

عرفت بقي مصر دولة متخلفة ليه؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنت يأستاذ : سكربيون

مش واخد بالك ... هو عايز كده

إنها يا أخي شهوة فتح الموضوعات والجلوس فيها واستفزاز الناس فيها والتطويل والتمطيط والتنطيط

أنا بقى من خلال التجربة نجحت معاه في موضوع الوحي

بعد ما طلع روحنا في الردود وقلت كل حاجه مرات ومرات .... برضه مش عاجبه ومش

عايز يقفل وفضل يعيد ويزيد

قلت له هفتح أنا موضوع أنا أرد عليه فيه

وسيبت موضوعه وفتحت موضوع جديد للرد عليه سكت ومشاركش فيه

ولم تعد له أسئلة ولا جدال

يا أخي طول ما أنت بترد عليه هنا هو مبسوط والموضوع مفتوح

الغاية إن الموضوع بفضل شغااال ولو من غير فائدة غير حرق الدم

فأفضل شيء تسيبه في موضوعاته اللي بالشكل ده

طالما إنكم اعتبرتم إن شتم مصر موضوع ثقافي يستحق أن يترك بدون غلق

ملعون من يشتمك يا بلدي يا حبيبتي يا مصر

انا سكوتي يأس مش اكتر

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل طارق .. كتابات الأستاذ محاور هي جزء من المحاورات و من رسالتها الأساسية .. اعطاء مساحة للجميع ان يدلوا برأيهم في اي شيء يصب في صالح وطننا و مجتمعنا ... هو صوت يظهر الجانب الذي نرفضه ..لا بأس .. فهو في هذه الحالة يظهر لماذا نرفضه ..

اما بالنسبة للأستاذ محاور فلا داعي لليأس .. فكتاباتك و أفكارك حتي و لو كانت مرفوضة استفزت اعضاء كثيرين للرد و هو شيء ايجابي ...

بالنسبة لموضوعنا هنا اكرر التخلف يعود لأفراد في بلدنا و ليس لبلدنا نفسها .. الحكومات و المواطنين معآ هما من يجعلون من بلد ما يتراجع خطوات في سباق محموم من يقف فيه يخسر ..

و هنا السؤال يجب ان يكون لماذا "نحن" متخلفون و ليس لماذا "مصر" متخلفة ..

و الأجابة عبر عنها طوني سماحة في شرحه لأسباب تخلف مواطني مجتمعات الوطن العربي كله

نحن متخلفون لأننا نجلس على قمة هرم الفساد: الفساد الاقتصادي والسياسي والاجتماعي والاخلاقي.
نحن متخلفون لأن الكذب جزء من ثقافتنا. فالزوج يكذب على زوجته والعامل على رب العمل والابن على ابيه.
نحن متخلفون لأننا عنصريون. نرى أنفسنا على قمة الهرم فيما ننظر للأقليات والغرباء بيننا على أنهم أدنى مرتبة.
نحن متخلفون لأننا نفتقد ثقافة العمل الدؤوب والمنتج والجدي.
نحن متخلفون لأننا لا نسمح للفكر الحر بأن يزدهر إلا في السجن أو في المنفى.
نحن متخلفون لأنه لا مانع لدينا من انتقاد عقائد الآخرين فيما لا نسمح لأحد بانتقاد عقائدنا.
نحن متخلفون لأننا نعتمد معيار الوساطة والمحسوبية في ملأ الوظائف الشاغرة.
نحن متخلفون لأن رب العمل يؤمن بمقولة المثل اللبناني "من أخذ أمولك، خذ روحه".
نحن متخلفون لأن رب العمل يسمح لنفسه بأن "يمسح الأرض بمخدوميه".
نحن متخلفون لأن السيّدة العربية تعامل الخادمة لديها على أنها عبدة.
نحن متخلفون لأننا نعبد المال والجنس مع ادعائنا أننا لا نشرك بالله تعالى.
نحن متخلفون لأن الغش المعشش في مجتمعاتنا جعلنا لا نثق واحدنا بالآخر.
نحن متخلفون لأننا نفتقد ثقافة الاحترام: احترام المُلك العام واحترام الحيوان واحترام البيئة واحترام حقوق الآخرين واحترام الوقت.
نحن متخلفون لأننا لا نطوّر المدرسة الرسمية لتنافس المدرسة الخاصة.
نحن متخلفون لأننا لا نحترم مشاعر المعوّق ولا نؤمن له التسهيلات له لكي يكون شريكا فعالا في المجتمع.
نحن متخلفون لأننا نعلن ايماننا بالمجتمع المدني ونمارس الاقطاع الاقتصادي والسياسي.
نحن متخلفون لأنه ليس لدينا قانون سير، وفيما لو كان لدينا قانون فنحن لا نحترمه.
نحن متخلفون لأننا نؤمن بمقولة "ابن الست وابن الجارية".
نحن متخلفون لأننا نقدّم المصلحة الخاصة على المصلحة العامة.
نحن متخلفون لأننا نعاني من سكيزوفرينيا اجتماعية. نظهر للعلن انسانا دمثا وحضاريا فيما نحن في الداخل همج وبرابرة.
نحن متخلفون لأننا نقرأ ولا نفهم. بل كل ما يقوله رجل الدين "نبصم عليه بالعشرة".
نحن متخلفون لأننا ننحني أمام الملك والرئيس والزعيم، فننصب لهم التماثيل بدل أن نحاسبهم على التقصير في خدمتنا.
نحن متخلفون لأن سجوننا تكتظ بالسجناء فتزيدهم جريمة وإرهابا، بدل أن تكون مراكز تأهيل وإعادة إصلاح.
نحن متخلفون لأننا نتعامل مع المرأة كتابع وليس كشريك.
نحن متخلفون لأننا مجبولون على الكبرياء.
نحن متخلفون لأن الرشوة جزء من معاملاتنا اليومية.
نحن متخلفون لأننا نناصر أخانا ظالما كان أم مظلوما.
نحن متخلفون لأننا لا ننتفض على الذل.
نحن متخلفون لأننا لا نتورع عن ارتكاب جريمة الشرف، وكأن الدم صابون يغسل العار.
نحن متخلفون لأننا نفتقد الى ثقافة الحوار وبالتالي لا نعرف حلا للمشاكل إلا بضربة كف وشتيمة هذا إن لم يكن الكلاشنكوف الحَكم.
نحن متخلفون لأننا ندّعي العفة فيما نمارس البغاء في السر.
نحن متخلفون لأنه ليس لدينا ثقافة محاسبة الرئيس.
نحن متخلفون لأننا نصدّق كل ما يمليه علينا الاعلام.
نحن متخلفون لأننا نقدّم الولاء الديني والطائفي على الولاء الوطني.
نحن متخلفون لأن رؤساءنا لصوص ونحن نعرف ذلك لكننا نغض الطرف.
نحن متخلفون لأننا نمارس ازدواجية المعايير.
نحن متخلفون لأننا لا نمارس نقد الذات.
نحن متأخرون لأننا لا نهتم بإنشاء مؤسسات تحارب الفقر والجهل والأمية قدر اهتمامنا بحضور الحفلات الصاخبة.
نحن متأخرون لأننا نرمي قاذوراتنا على الطرقات والارصفة.
نحن متخلفون لأننا نقطع الشجرة بحماس لكننا لا نعرف كيف نزرع بديلا لها.
نحن متخلفون لأن البحر والنهر عندنا مكب للنفايات.
نحن متخلفون لأننا مجتمعات تنتج بوكو حرام والاخوان المسلمون وداعش والنصرة والشباب وطالبان وغيرها فيما نوادي الفكر والشباب تغط في نوم عميق.
لماذا نحن متخلفون وفاشلون؟ ليس للفشل سبب بل ألف سبب وسبب.

و بما انني لست من هواة ان تكون لي دائمآ الكلمة الأخيرة فهذا آخر ما اضيفه في موضوعك هذا ... علك تتمعن و لو قليلآ فيما تمت كتابته فيه قبل ان تضيف مداخلات اخري ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

سؤال للإداره و النبي: ينفع افتح موضوع بعنوان ليه المصريين كلاب مثلا؟

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل طارق .. كتابات الأستاذ محاور هي جزء من المحاورات و من رسالتها الأساسية .. اعطاء مساحة للجميع ان يدلوا برأيهم في اي شيء يصب في صالح وطننا و مجتمعنا ... هو صوت يظهر الجانب الذي نرفضه ..لا بأس .. فهو في هذه الحالة يظهر لماذا نرفضه ..

اما بالنسبة للأستاذ محاور فلا داعي لليأس .. فكتاباتك و أفكارك حتي و لو كانت مرفوضة استفزت اعضاء كثيرين للرد و هو شيء ايجابي ...

أشكرك أستاذ سكوربيون

أختلف معك في الرأي ولكني أدفع عمري لتقول رأيك....."فولتير مفكر فرنسي "

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

مصر للأسف مقسومة اتنين ...

ناس متنورة ومثقفة جدا وعقليات جبارة و ذكاء متقد وناس لم تتلقى نصيبها من العلم وعاشت في مجتمعات عشوائية و بيئة فاسدة

البيئة دي للاسف هي اللي فرخت لنا الارهاب ..وشدت مصر لورا

كل دا سببه اهمال التعليم والادارة الفاسدة

حان الوقت حالنا المايل يتعدل ونصلح ما أفسده الدهر وتعود شعلة الحضارة لمصر من جديد

لا تيأس

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

ناس متنورة ومثقفة جدا وعقليات جبارة و ذكاء متقد وناس لم تتلقى نصيبها من العلم وعاشت في مجتمعات عشوائية و بيئة فاسدة

حان الوقت حالنا المايل يتعدل ونصلح ما أفسده الدهر وتعود شعلة الحضارة لمصر من جديد

لا تيأس

رابط هذا التعليق

لا تيأس

أخيرا اول مشاركة فى الموضوع, يكون ليها علاقة مباشرة بغرض الموضوع...

لكن مصر مفيهاش مثقفين يا تيتة... مصر للأسف مفيهاش نخبة او شريحة مثقفة...

مصر فيها شريحة بتقرأ... لكن واضح ان القرائة لا تفرز مثقفين, فالثقافة اكبر من ذلك بكثير..

يبدو اننا فعلا محتاجين نخلق شريحة حقيقية من المثقفين... لان مش كل واحد قرأ له كتابين بقى مثقف.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أخيرا اول مشاركة فى الموضوع, يكون ليها علاقة مباشرة بغرض الموضوع...

لكن مصر مفيهاش مثقفين يا تيتة... مصر للأسف مفيهاش نخبة او شريحة مثقفة...

مصر فيها شريحة بتقرأ... لكن واضح ان القرائة لا تفرز مثقفين, فالثقافة اكبر من ذلك بكثير..

يبدو اننا فعلا محتاجين نخلق شريحة حقيقية من المثقفين... لان مش كل واحد قرأ له كتابين بقى مثقف.

طيب كويس ان فيه حد بيقرأ حتى لو كتابين ... انا أعرف ان كتر القراءة وتنوعها بيفرز الثقافة ..

و اﻻ ايه تعريفك للثقافة ؟

رابط هذا التعليق

طيب كويس ان فيه حد بيقرأ حتى لو كتابين ... انا أعرف ان كتر القراءة وتنوعها بيفرز الثقافة ..

و اﻻ ايه تعريفك للثقافة ؟

طبعا و احنا بنتكلم عن الثقافة, نقصد الشخص المثقف, و ليس الثقافة الشعبية.

المثقف يا تيتة هو الشخص القادر على فهم ابعاد الكلام مهما كانت درجة عمقه (عمق الكلام يعنى), و لا يتوقف عند شكل الكلام الخارجى.

و عشان الواحد يوصل للدرجة دى, لازم يكون منفتح على ثقافات متعددة لشعوب أخرى و ليس فقط الثقافة اللتى ينتمى لها.

و فى رأيى الشخصى ان المثقف يصبح مثقف بعد التجربة و ليس القرائة فقط... علشان كده فى رأيى الشخصى, المثقف قد يضطر لان يكون منحل اخلاقيا احيانا, او عالاقل يتطلع على تجارب قد تكون منحلة اخلاقيا او مخالفة لقيمه و مبادئه, عشان يقدر يفهم الثقافات الاخرى, و اللتى قد يكون فيها قيم مخالفة لقيمه و مبادئه, و بالتبعية تصبح ثقافتهم مختلفة.

يعنى المثقف ليس مجرد قارىء فقط, و لكنه وصل لهذه الدرجة بعد عدة تجارب و قرائات معا, على ان تكون بعض هذه التجارب مختلفة عن قيمه و مبادئه, حتى يستطيع ان ينظر للأمور من الجانب الاخر اللذى لا يراه... و هذا ما يسمى البعد الثالث...

حاجة كده زى الفيلسوف اللى لازم يجرب و يعرف و يعمل كل حاجة - حتى لو كانت منحلة اخلاقيا او مخالفة لقيمه و مبادئه - عشان يحس بالتجربة و يعرف ابعادها و يقدر يوصل لحقيقتها.... و لكن المثقف اقل درجة من الفيلسوف بالتأكيد.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طبعا و احنا بنتكلم عن الثقافة, نقصد الشخص المثقف, و ليس الثقافة الشعبية.

المثقف يا تيتة هو الشخص القادر على فهم ابعاد الكلام مهما كانت درجة عمقه (عمق الكلام يعنى), و لا يتوقف عند شكل الكلام الخارجى.

و عشان الواحد يوصل للدرجة دى, لازم يكون منفتح على ثقافات متعددة لشعوب أخرى و ليس فقط الثقافة اللتى ينتمى لها.

و فى رأيى الشخصى ان المثقف يصبح مثقف بعد التجربة و ليس القرائة فقط... علشان كده فى رأيى الشخصى, المثقف قد يضطر لان يكون منحل اخلاقيا احيانا, او عالاقل يتطلع على تجارب قد تكون منحلة اخلاقيا او مخالفة لقيمه و مبادئه, عشان يقدر يفهم الثقافات الاخرى, و اللتى قد يكون فيها قيم مخالفة لقيمه و مبادئه, و بالتبعية تصبح ثقافتهم مختلفة.

يعنى المثقف ليس مجرد قارىء فقط, و لكنه وصل لهذه الدرجة بعد عدة تجارب و قرائات معا, على ان تكون بعض هذه التجارب مختلفة عن قيمه و مبادئه, حتى يستطيع ان ينظر للأمور من الجانب الاخر اللذى لا يراه... و هذا ما يسمى البعد الثالث...

حاجة كده زى الفيلسوف اللى لازم يجرب و يعرف و يعمل كل حاجة - حتى لو كانت منحلة اخلاقيا او مخالفة لقيمه و مبادئه - عشان يحس بالتجربة و يعرف ابعادها و يقدر يوصل لحقيقتها.... و لكن المثقف اقل درجة من الفيلسوف بالتأكيد.

أول مرة اسمع التعريف دا للثقافة :D

يعني ما ينفعش البعد التالت دا اﻻ بالانحلال الاخلاقي او مخالفة قيمك ومبادئك ؟

طيب ماهو ممكن بالقراءة تعرف الشخص اﻻخر المخالف بدون تجربة

رابط هذا التعليق

أول مرة اسمع التعريف دا للثقافة :D

يعني ما ينفعش البعد التالت دا اﻻ بالانحلال الاخلاقي او مخالفة قيمك ومبادئك ؟

طيب ماهو ممكن بالقراءة تعرف الشخص اﻻخر المخالف بدون تجربة

ما هو ده البديل... و لكن مش شرط عن طريق القرائة... و لكن عن طريق تجارب الاخرين الحية.

يعنى الواحد يشوف نموذج حى قدامه لتجربة ما..

الانحلال الاخلاقى مش شرط حاجة وحشة... لان الاخلاق نسبية من مجتمع لاخر و من ثقافة لأخرى... و لذلك لا يشترط ان يكون لها مدلول سلبى.

فما هو اخلاقى فى كندا مثلا قد يكون قمة الانحلال فى مصر او السعودية. :)

التجارب تمنح المثقف الخيال, خصوصا التجارب من الثقافات الاخرى المختلفة عنه... فبدون الاطلاع على الثقافات الاخرى لن يمتلك المثقف الخيال, و بالتالى سيفقد القدرة على اضافة البعد الثالث للكلام... و ايضا سيفقد القدرة على تخيل النتائج المترتبة من اى طرح او اشكالية مثلا.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ما هو ده البديل... و لكن مش شرط عن طريق القرائة... و لكن عن طريق تجارب الاخرين الحية.

يعنى الواحد يشوف نموذج حى قدامه لتجربة ما..

الانحلال الاخلاقى مش شرط حاجة وحشة... لان الاخلاق نسبية من مجتمع لاخر و من ثقافة لأخرى... و لذلك لا يشترط ان يكون لها مدلول سلبى.

فما هو اخلاقى فى كندا مثلا قد يكون قمة الانحلال فى مصر او السعودية. :)

التجارب تمنح المثقف الخيال, خصوصا التجارب من الثقافات الاخرى المختلفة عنه... فبدون الاطلاع على الثقافات الاخرى لن يمتلك المثقف الخيال, و بالتالى سيفقد القدرة على اضافة البعد الثالث للكلام... و ايضا سيفقد القدرة على تخيل النتائج المترتبة من اى طرح او اشكالية مثلا.

آه ... انت قصدك الثقافة اللي بتتكون عن طريق السفر و الاضطلاع على عادات و تقاليد و افكار الشعوب الاخرى

طبعا دي أكيد أهم ثقافة ومهما الانسان قرأ ولا تعلم لا يمكن يجني معرفة تضاهي لقاءه بأصحاب الثقافات الاخرى المختلفة

رابط هذا التعليق

آه ... انت قصدك الثقافة اللي بتتكون عن طريق السفر و الاضطلاع على عادات و تقاليد و افكار الشعوب الاخرى

طبعا دي أكيد أهم ثقافة ومهما الانسان قرأ ولا تعلم لا يمكن يجني معرفة تضاهي لقاءه بأصحاب الثقافات الاخرى المختلفة

عرفتى بقى ؟

أهو هو ده المقصود بإن مصر مافيهاش مثقفين

لأن مفيش حد فى مصر إختلط بأصحاب الثقافات الأخرى

:)

غير واحد بس

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا مبسوط انى ضحكتك يا سيدتى الكريمة... اهو عالاقل الواحد عمل حاجة مفيدة النهاردة... و اتمنى ان تكون مشاركاتى سببا دائما لسعادتك و ضحكتك...

فيه مدرسة من مدارس الاعلام, بتتكلم عن ان السخرية و الطرح الساخر يجذب الانتباه اكثر بكثير من الطرح الجاد... زى باسم يوسف كده, و بيقولوا ان هتلر وقع عن طريق حاجة زى كده.

بالنسبة للإنتماء... يعنى انتى زعلانة عشان بقول لك انك لازم تراجعى مفهوم الوطنية و الانتماء عندك, و ماكنتيش زعلانة لما طعنتى فى جنسيتى المصرية؟ شفتى بقى ان الطعن فى الجنسية - مش الانتماء كمان - بيكون حاجة صعبة عالواحد ازاى؟

احنا لازم نعيد تعريف مفهوم الوطنية و الانتماء... لو عايزين نتحرك بجد.

عشان بس ما يحصلش لبس

انا مطعنتش في جنسية حضرتك

حتى لو كنت إسرائيلي

فقط قلت أرفض الطعن في بلدي من أشخاص يحملون جنسية غير مصرية

و ده شيء مش معروف لنا هنا لأن حضرتك تكتب تحت اسم مستعار لا نعرف منه حقيقة حضرتك

بس كده

:)

صباح الفل

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

سيدتى الكريمة عبير...

حتى لو عايزانى ابقى اسرائيلى مفيش مشكلة... خدى راحتك... تحت امرك.. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ربما لو لم يكن كاتب هذا الموضوع الأستاذ محاور لكان نال ما يناسبه من نقاش هادف ..

ربما لو كان بعد ان طرحه للنقاش لم يظهر هدفه مباشرة بالدفاع عن الأخوان المسلمين في مجتمع أغلب ما فيه يلفظهم .. ربما لو اكتفي برأيه حول جيش القوي العاملة التي هي بلا هدف او مبرر و تمثل ثقلآ رهيبآ في عنق بلدنا ( و هو ما اتفق معه فيه ) ربما لو كان كذلك لنال الموضوع حظآ من الحوار ..

ربما لو لو كان نأي ب "مصر" عن وصف التخلف و ووصم به قطاع كبير من بلدنا لكان النقاش أثمر ..

لا أستطيع ان أرد علي سؤال استفزازي يجعل من بلدي بلد متخلف

و لكن استطيع ان اجد عشرات الردود علي سبب تخلف الكثيرين منا

عجبنى الرد دا قوى وتقبل تحياتى استاذنا سكوربيون ودفعنى للتعليق

مصر بلد فاسد - مفاجاة فعلا ...

طيب ماهو البلد الغير الفاسد ، الا يقول الشاعر : وبضدها تتضح الأشياء

نرجو من زميلنا الأستاذ محاور ان يضرب لنا مثلا ببلد غير فاسد (له نفس ظروف مصر) حتى يمكننا بناء حديث على اساسه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...